Usein netissä näkee kysymyksiä: “Onko peräkärry X tai Y hyvä?” tai “Mikä on paras peräkärry?” Näissä yleensä kysyjä on ostamassa jotain uutta jarrutonta O1 -luokan peräkärryä ja etsii netistä lisätietoa.
Kaikkiin yleisimpiin kysymyksiin voi kuitenkin vastata helposti yhdellä lauseella: Paras peräkärry on sellainen joka on tunnettua merkkiä, se on käyttötarkoitukseen sopivan kokoinen, hitsatulla rungolla ja tarjouksessa.
Muutama esimerkki:
- Aku Pro: Laadukas ja on välillä ollut varsin hyvässä tarjouksessa kelkka varustuksella.
- Majava: Hyvistä osista koottu, mutta vanhahtava. Laidat aika matalat.
- Brentex: Hyvälaatuinen, mutta aisa on pienellä varauksella heikko lenkki.
- Respo: Ehkä kokonaisuutena laadukkain, mutta vastapainona markkinoiden pienin kantavuus. Tummuu vanhetessaan ja laidat yläreunastaan vain pokatut.
Nuo kaikki kärryt ovat niin laadukkaita ja hyvin tehtyjä, että loppukäyttäjälle ei ole merkitystä minkä noista omistaa. Ovat myös jälleenmyynti arvoltaan hyviä ja käyettyinä haluttuja. Paras noista on se, joka on hankintahinnaltaan edullisin. Mikäli kärryn haluaa kuomulla, niin plussaa on jos sen valmistaja on Jaxal.
Omistan kelkkahommiin hankitun Respo Strongline peräkärryn 150x350 cm kokoisena, sekä samankokoisen Brentex Series 3500 peräkärryn. Molemmissa on identtinen musta Jaxal kuomu.
Majavan kärryistä ja hitsatuista Aku Pro peräkärryistä minulla on runsaasti kokemuksia sekä töiden, että harrastusten kautta. Ovat molemmat aidosti hyviä.
Oikein mitään pulttikiinnitteistä peräkärryä en voi suositella. Ei edes perusmallin pulttikiinnitteistä Akua. Liikenteessä yleinen näky ovat nämä JT-Trailerin peräkärryt, ja sitä on aika vaikea ymmärtää. Etenkin jos tietää millaisia vaihtoehtoja markkinoilla olisi saatavilla. Onhan se toki edullinen, mutta näyttää esim. Respon rinnalla aika vaatimattomalle.
Varoitus uuden kärryn hankintaan:
Ostettava peräkärry kannattaa tarkastaa huolellisesti ennen kuin siitä tekee kaupat, jotta saa virheettömän tuotteen.
Minun Respo peräkärry on ostettu eräästä “Tuukko hakee” -mainoksista tunnetusta tavaratalosta. Kärry oli kokoonpantu hyvin, kuomu oli asennettu hyvin, eikä kärryssä ole ollut mitään ongelmia. On ollut harvinaisen hyvä hankinta.
Tuo Brentex taasen on ostettu eräästä Uudellamaalla sijaitsevasta peräkärryjen ”tehtaanmyymälästä.” En ostaisi kärryä sieltä enää toista kertaa. En vaikka itse kärry onkin ollut hyvä ja olen siihen tyytyväinen.
Syyt:
Epäkohtelias ja jotenkin hämärä palvelu, sekä huono työnjälki asennuksissa.
Perustelut:
- Kuulakytkin oli asennettu aisaan vinoon ja sen pultit oli ylikiristetty.
- Valojen sähköjohdot oli jätetty niin pitkiksi, että ne laahasivat maata, vaikka niitä yritti laittaa kiepille.
- Kuomun asennukset oli tehty huolimattomasti ja epäsiististi, sekä niissä oli käytetty liian suurikokoisia kilopultteja ilman aluslevyjä. Jostain syystä ei oltu käytetty kuomun mukana toimitettavia sopivia ja laadukkaampia kiinnitystarvikkeita. Pultteja myös puuttui yhteensä kuusi kappaletta, jotka jouduin kuomuun itse lisäämään.
- Kuomun vetonaru ei ollut Jaxalin tuote, vaan jokin heikompilaatuinen tekele. Se oli myös asennettu niin, että kuomuun oli porattu sille oma reikä, johon tuo naru oli pultattu kiinni yhdellä kiloruuvilla. Oikea asennustapa on kuomun kahvan kiinnityspulttien alle, jotta kuomuun ei kohdistu pistemäistä rasitusta tuosta narusta vedettäessä.
Näin huonolaatuiselle työnjäljelle on vaikea keksiä perusteluja. On sääli, että asiakas joutuu kiinnittämään tällaisiin asioihin huomiota ostaessaan uutta peräkärryä.
Käytetyistä peräkärryistä:
Jos olet ostamassa käytettyä peräkärryä, niin pyri välttämään vuokrakäytössä olleita ja pyri selvittämään sen kärryn historia, jota olet ostamassa. Rehellinen myyjä vastaa kysymyksiin rehellisesti. Muuten uskaltaa suositella noita samoja yllämainittuja merkkejä myös käytettynä. Jos historia on epämääräinen, eikä ostokuittia ole, niin pitäisi hälytyskellojen soida.
Netin markkinapaikoilla on runsaasti tällaisia myyjiä, jotka ovat ostaneet vanhan vuokrakärryn ja yrittävät myydä sitä eteenpäin voitolla. Pahimmillaan vielä markkinoiden sitä “Vähäisellä käytöllä olleena.” Siksi historian selvittäminen on tärkeää.
Olen pitänyt nyrkkisääntönä, että yli 3 vuotias käytetty peräkärry saisi maksaa korkeintaan 60-65% uuden hinnasta ja alle 2 vuotias takuun alainen peräkärry saisi maksaa korkeintaan 70-75% uuden hinnasta. Entinen vuokrakärry saisi maksaa korkeintaan 50% uuden hinnasta ja usein siihen hintaan nämä peräkärryjä vuokraavat yritykset myyvätkin vanhoja vuokrakäytöstä poistettuja kärryjään. Älä maksa ylihintaa.
loppuun vielä pieni vinkki:
Kuomu kannattaa tiivistää alareunastaan, jotta se ei kolise auton perässä vedettäessä.
Sopiva tuote tuohon tiivistämiseen on liimapinnalla varustettu EVA -vaahtomuovinauha koossa 5x25 mm. Tuollaista nauhaa saa monista rautakaupoista, sekä esim. Aasian halpakaupoista metritavarana. 10 metriä piisaa 150x350 cm kokoiselle kärrylle.
Peräkärryn ostamisen lyhyt oppimäärä.
3
216
Vastaukset
- Anonyymi
No olipa rykäisy ja ihan tosissaan ehkä?
- Anonyymi
Oliko otsikossa tosiaan "lyhyt oppimäärä"? Auta armias jos olisi tullut pitkä.
Mutta ok, tässä hieman lyhyemmin omat perusteet pikkubusinekseen jarruttomalle kärrylle:
- luvallisten ylitysten kanssa, kärryllä pitää pystyä kuskaamaan 5,1 metristä puutavaraa ilman painopisteongelmia ja tarvittaessa myös ylitysten rajoissa 6 metristä satunnaisesti.
- lavalle mahduttava kipsilevyn, lastulevyn/OSB tai lujalevyn, laitojen sisäpuolelle.
- lavassa pitää olla alaslaskettavat sivulaidat, jotta erityisesti levyjä saa sekä lastattua, että purettua helposti ja kolhimatta.
- ehdottomasti ilman kuomua, kuomu haittaa lastausta ja purkua, sekä syö luvallisesta hyötykuormasta lähes 100 kiloa pois.
- varusteiksi sidontaliinat, kuormaverkko ja kuormapeite, nokkapyörähän noissa yleensä on vakiona.
Mutta oli kärryn käyttötarkoitus mikä tahansa suht säännöllisesti. Kärryt ovat niin halpoja, että itselle tärkeistä ominaisuuksista ei kannata tinkiä. Käytettyä en ostaisi koskaan samasta syystä, uudet ovat halpoja ja aivan satunnaiseen käyttöön kärryä ei kannata ostaa lainkaan. - Anonyymi
Aloitus postaus lähetetty klo 6 aamulla. Kirjoitiko koko yön tuota? :D
Ei siinä olihan siellä ihan aisaakin ainakin novellin alkupäässä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709847Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513219Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja482991- 622728
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1142073
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641546Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121316- 281271