IBS oireilut ja tutkimukset

Anonyymi-ap

Olen 47-vuotias mies ja itselläni alkoi vatsavaivat pari vuotta sitten löysinä ulosteina tai muuten ulkonäöltään muuttuneina (pienentyneinä). Aamukahvin ja smoothien myötä uloste tuli usein myös smoothiemaisena ulos. Joskus on myös paljon kaasua ja tuotokset roiskuu pitkin pönttöä. Joskus tätä oiretta ei ole viikkoihin. Joskus uloste kelluu ilmeisesti kaasujen takia. Kävin lääkärissä ja minulta otettiin ulostetestit, jotka olivat normaalit. Ei verta. Calpro normaali. Verikokeet kaikki ok. Ei keliakiaa tms. Määriteltiin toiminnalliseksi vaivaksi.

Senkin jälkeen kaikki verikokeet ovat olleet ok ja vaikka kotitestien luotettavuus ei ole niin hyvä, niin olen tehnyt muutamia sellaisiakin ja ne eivät edellenkään havainneet verta ulosteesta ja calpro oli normaali. Silti ulostaminen on pääosin aika löysää. Välillä saattaa mennä päiviä, että tuotokset on aika normaaleja kunnes oireet palaavat. Toistamiseen minulle on sanottu, että kyse on toiminnallisesta vaivasta.

Muita vaivoja minulla ei ole ja kuntokin on pikemminkin kohonnut. Jotkut veriarvot (esim. maksa-arvot) jopa parantuneet painon laskun myötä. Harrastan liikunta 3-4 kertaa viikossa. Tähystyksiä ei ole tehty kun ei ole nähty oireiden pohjalta aiheelliseksi. Itseäni tämä vaiva ärsyttää ja vaivaa vaikkakin tämä rajoittuu vain aamuun jolloin käyn 1-3 kertaa vessassa. Keskimäärin 2 kertaa. Kahvia juon kupillisen pari päivässä, joka selkeästi stimuloi sen toisen tai kolmannen kerran. Loppupäivä menee yleensä normaalisti. En ole myöskään keksinyt, että jokin ruoka-aine suoraan aiheuttaisi oireet.

Onko mitään ideoita? Tiedän, että monilla tämä on paljon pahempi, mutta tämä painaa, koska koen suoliston toiminnan muuttuneen. Tätä on ollut nyt pari vuotta ja ei tämä tästä ole pahentunutkaan jos nyt ei parantunutkaan.

2

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö sinulle ole suositeltua kuitua? Visiblin tms. Ja fodmap-listalla olevien ruoka-aineiden käytön vähentämistä?

      • Anonyymi

        Visiblinistä ei tunnu olevan oikein apua. Tosin voisin kokeilla sitä oranssia, koska olen kokeillut vain sitä sinistä. Fodmappia voisin kyllä yrittää noudattaa vähän tarkemmin, mutta sekään ei ihan tunnu antavan vastausta. Sellaiset jäi mainitsematta, että testo on ollut itsellä alle alarajan. Nyt viimemmäksi se oli hädintuskin viitteissä, mutta alarajalla. Itselläni on myös voimakasta ahdistustaipumusta enkä teidä on syy vai seuraus levottomasta vatsasta. Epäilen kaiken olevan mahdollisesti myös psyykkistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe