IBS oireilut ja tutkimukset

Anonyymi-ap

Olen 47-vuotias mies ja itselläni alkoi vatsavaivat pari vuotta sitten löysinä ulosteina tai muuten ulkonäöltään muuttuneina (pienentyneinä). Aamukahvin ja smoothien myötä uloste tuli usein myös smoothiemaisena ulos. Joskus on myös paljon kaasua ja tuotokset roiskuu pitkin pönttöä. Joskus tätä oiretta ei ole viikkoihin. Joskus uloste kelluu ilmeisesti kaasujen takia. Kävin lääkärissä ja minulta otettiin ulostetestit, jotka olivat normaalit. Ei verta. Calpro normaali. Verikokeet kaikki ok. Ei keliakiaa tms. Määriteltiin toiminnalliseksi vaivaksi.

Senkin jälkeen kaikki verikokeet ovat olleet ok ja vaikka kotitestien luotettavuus ei ole niin hyvä, niin olen tehnyt muutamia sellaisiakin ja ne eivät edellenkään havainneet verta ulosteesta ja calpro oli normaali. Silti ulostaminen on pääosin aika löysää. Välillä saattaa mennä päiviä, että tuotokset on aika normaaleja kunnes oireet palaavat. Toistamiseen minulle on sanottu, että kyse on toiminnallisesta vaivasta.

Muita vaivoja minulla ei ole ja kuntokin on pikemminkin kohonnut. Jotkut veriarvot (esim. maksa-arvot) jopa parantuneet painon laskun myötä. Harrastan liikunta 3-4 kertaa viikossa. Tähystyksiä ei ole tehty kun ei ole nähty oireiden pohjalta aiheelliseksi. Itseäni tämä vaiva ärsyttää ja vaivaa vaikkakin tämä rajoittuu vain aamuun jolloin käyn 1-3 kertaa vessassa. Keskimäärin 2 kertaa. Kahvia juon kupillisen pari päivässä, joka selkeästi stimuloi sen toisen tai kolmannen kerran. Loppupäivä menee yleensä normaalisti. En ole myöskään keksinyt, että jokin ruoka-aine suoraan aiheuttaisi oireet.

Onko mitään ideoita? Tiedän, että monilla tämä on paljon pahempi, mutta tämä painaa, koska koen suoliston toiminnan muuttuneen. Tätä on ollut nyt pari vuotta ja ei tämä tästä ole pahentunutkaan jos nyt ei parantunutkaan.

3

691

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö sinulle ole suositeltua kuitua? Visiblin tms. Ja fodmap-listalla olevien ruoka-aineiden käytön vähentämistä?

• Anonyymi

Visiblinistä ei tunnu olevan oikein apua. Tosin voisin kokeilla sitä oranssia, koska olen kokeillut vain sitä sinistä. Fodmappia voisin kyllä yrittää noudattaa vähän tarkemmin, mutta sekään ei ihan tunnu antavan vastausta. Sellaiset jäi mainitsematta, että testo on ollut itsellä alle alarajan. Nyt viimemmäksi se oli hädintuskin viitteissä, mutta alarajalla. Itselläni on myös voimakasta ahdistustaipumusta enkä teidä on syy vai seuraus levottomasta vatsasta. Epäilen kaiken olevan mahdollisesti myös psyykkistä.

• Anonyymi00003
        Anonyymi kirjoitti:

Visiblinistä ei tunnu olevan oikein apua. Tosin voisin kokeilla sitä oranssia, koska olen kokeillut vain sitä sinistä. Fodmappia voisin kyllä yrittää noudattaa vähän tarkemmin, mutta sekään ei ihan tunnu antavan vastausta. Sellaiset jäi mainitsematta, että testo on ollut itsellä alle alarajan. Nyt viimemmäksi se oli hädintuskin viitteissä, mutta alarajalla. Itselläni on myös voimakasta ahdistustaipumusta enkä teidä on syy vai seuraus levottomasta vatsasta. Epäilen kaiken olevan mahdollisesti myös psyykkistä.

Mulla oli se sininen, mutta oireiden takia vaihdettiin oranssiin.
        Ahdistus ja stressi yleensä pahentaa oireita.
        Kahvin vaihdoin tummaan paahtoon, koska sitä siedän paremmin. Kahvia kohtuudella.
        Mulla aamulla vessakäynnit samoissa, mutta vatsan seudun kipujaksot/väännöt on pahimpia.
        Jostain ruoka-aineista kivut/väännöt johtuu. Kipujaksot voi olla poissa aika pitkään, mutta ne yllättää aina toisinaa.
        Rauhallinen liikunta sopii mulle paremmin kuin rankempi, koska rankempi liikunta voi laukaista oireet.
        Aika säännöllinen elämänrytmi pitää myös olla tämän IBS:n kanssa.
        Alkoi jo 80-luvulla, mutta ei tämä helppoa ole vieläkään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      99
      2164
    2. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      41
      1418
    3. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      138
      1064
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      232
      1028
    5. 95
      873
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      82
      856
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      79
      751
    8. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      53
      747
    9. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      744
    10. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      92
      710
    11. 51
      669
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      638
    13. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      35
      621
    14. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      28
      516
    16. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      480
    17. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      472
    18. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      35
      464
    19. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      443
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40