Olen 47-vuotias mies ja itselläni alkoi vatsavaivat pari vuotta sitten löysinä ulosteina tai muuten ulkonäöltään muuttuneina (pienentyneinä). Aamukahvin ja smoothien myötä uloste tuli usein myös smoothiemaisena ulos. Joskus on myös paljon kaasua ja tuotokset roiskuu pitkin pönttöä. Joskus tätä oiretta ei ole viikkoihin. Joskus uloste kelluu ilmeisesti kaasujen takia. Kävin lääkärissä ja minulta otettiin ulostetestit, jotka olivat normaalit. Ei verta. Calpro normaali. Verikokeet kaikki ok. Ei keliakiaa tms. Määriteltiin toiminnalliseksi vaivaksi.
Senkin jälkeen kaikki verikokeet ovat olleet ok ja vaikka kotitestien luotettavuus ei ole niin hyvä, niin olen tehnyt muutamia sellaisiakin ja ne eivät edellenkään havainneet verta ulosteesta ja calpro oli normaali. Silti ulostaminen on pääosin aika löysää. Välillä saattaa mennä päiviä, että tuotokset on aika normaaleja kunnes oireet palaavat. Toistamiseen minulle on sanottu, että kyse on toiminnallisesta vaivasta.
Muita vaivoja minulla ei ole ja kuntokin on pikemminkin kohonnut. Jotkut veriarvot (esim. maksa-arvot) jopa parantuneet painon laskun myötä. Harrastan liikunta 3-4 kertaa viikossa. Tähystyksiä ei ole tehty kun ei ole nähty oireiden pohjalta aiheelliseksi. Itseäni tämä vaiva ärsyttää ja vaivaa vaikkakin tämä rajoittuu vain aamuun jolloin käyn 1-3 kertaa vessassa. Keskimäärin 2 kertaa. Kahvia juon kupillisen pari päivässä, joka selkeästi stimuloi sen toisen tai kolmannen kerran. Loppupäivä menee yleensä normaalisti. En ole myöskään keksinyt, että jokin ruoka-aine suoraan aiheuttaisi oireet.
Onko mitään ideoita? Tiedän, että monilla tämä on paljon pahempi, mutta tämä painaa, koska koen suoliston toiminnan muuttuneen. Tätä on ollut nyt pari vuotta ja ei tämä tästä ole pahentunutkaan jos nyt ei parantunutkaan.
IBS oireilut ja tutkimukset
2
367
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö sinulle ole suositeltua kuitua? Visiblin tms. Ja fodmap-listalla olevien ruoka-aineiden käytön vähentämistä?
- Anonyymi
Visiblinistä ei tunnu olevan oikein apua. Tosin voisin kokeilla sitä oranssia, koska olen kokeillut vain sitä sinistä. Fodmappia voisin kyllä yrittää noudattaa vähän tarkemmin, mutta sekään ei ihan tunnu antavan vastausta. Sellaiset jäi mainitsematta, että testo on ollut itsellä alle alarajan. Nyt viimemmäksi se oli hädintuskin viitteissä, mutta alarajalla. Itselläni on myös voimakasta ahdistustaipumusta enkä teidä on syy vai seuraus levottomasta vatsasta. Epäilen kaiken olevan mahdollisesti myös psyykkistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3504087Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1293635Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku82363- 1181759
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181718Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei81540Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241379Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1341110Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1481020Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79905