kuinka hirvittävän elintärkeä suure on sellainen kuin ominaislämpökapasiteetti. Jos sitä ei olisi olemassa, niin maassa ei olisi lainkaan elämää. Tämä on elämän kannalta kaikista tärkein fysiikan lainalaisuus, jota ilmeisesti ei kouluissa opeteta ollenkaan.
Miksikähän sitä ei opeteta, vaikka useissa ammateissa se on erittäin tärkeä tietää. No sen kyllä oppii sitten tiettyjen alojen ammatillisessa koulutuksessa, jos ei ole onnistutti sitä ennen harhaanjohtamaan ilmastohoureilla.
Koskahan ilmastoidiootitkin suostuvat ymmärtämään
34
436
Vastaukset
- Anonyymi
APH taas vauhdissa.
Ukkeli ei edes tiedä mitä eroa on eri ominaislämpökapasiteeteilla, ei mihin niitä käytetään, tai yleensä termodynamiikan alkeitakaan, yrittää vain päteä leuhkimalla, huomattuaan miten koulupudokkuus on vaikuttanut niin, että ei kykene edes keskustelemaan asioista, jotka ovat nykyperuskoululaisillekin pelkkää yleistietoa.
Kerropa edes yksikin asia mihin tarvitset jompaakumpaa kaasun ominaislämpökapasiteettia.
Niinpä, sinulla ei ole aavistustakaan.- Anonyymi
Ai sinä olet noin pahasti sekaisin, joten sinä itse taidat olla se koulupudokas. Minä taas kävin keskikoulun 1960 luvulla, ja olen sen jälkeen hankkinut todella monta ammattia, ja kaikkiin niihin on erinomaiset todistukset. Fysiikka oli keskikoulussa ysi.
Minulle nyt aineiden lämpökapasiteetti ja sen merkitys kaikelle elämälle tuli tutuksi jo lapsena. Eihän täällä voisi olla mitään elämää ilman sitä. On kyllä täysin järjetön, jos ei ymmärrä tätä asiaa fysiikasta. Tämä on kaikista tärkein fysiikan totuus.
Sekä hoitoalalla että metalliteollisuudessa täytyi tietää, että kaikilla kaasuilla on lämpökapasiteetti. Ammatissa sitä tietoa siis tarvitsi. Se oli turvallisuusasia molemmilla aloilla. Ei siellä voi sählätä kaasujen kanssa miten sattuu.
Taidetaan siellä peruskoulussa nykyään opettaa aivan mitä sattuu vanhoja houreita, joita minulle ei opetettu ollenkaan keskikoulussa. Silloin kun ei ilmastohoureet olleet ajankohtainen asia.
Se houriminen alkoi vasta sen jälkeen, kun olin jo saanut hoitoalan koulutuksen, jossa opetetettiin kaasujen todelliset lämpöopilliset ominaisuudet eikä sitä, mitä nykyään houritaan mediassa.
Toki minulle on tuttu myös se ilmastotieteen oppi kasvihuonekaasuista. Luin siitä jo kouluaikana, mutta ei sitä koulussa opetettu. Nykyään tiedän, että se oppi on kaikilta osiltaan täysin virheellinen, On idioottimaista luottaa siihen.
Totuus kaasujen lämpöopillisista ominaisuuksista tiedetään niillä aloilla, joilla minä olen työskennellyt. Ainahan ammatillisessa opetuksessa tulee sellaista tietoa, jota ei peruskouluissa opeteta. On kummallista, että et tätä ymmärrä lainkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai sinä olet noin pahasti sekaisin, joten sinä itse taidat olla se koulupudokas. Minä taas kävin keskikoulun 1960 luvulla, ja olen sen jälkeen hankkinut todella monta ammattia, ja kaikkiin niihin on erinomaiset todistukset. Fysiikka oli keskikoulussa ysi.
Minulle nyt aineiden lämpökapasiteetti ja sen merkitys kaikelle elämälle tuli tutuksi jo lapsena. Eihän täällä voisi olla mitään elämää ilman sitä. On kyllä täysin järjetön, jos ei ymmärrä tätä asiaa fysiikasta. Tämä on kaikista tärkein fysiikan totuus.
Sekä hoitoalalla että metalliteollisuudessa täytyi tietää, että kaikilla kaasuilla on lämpökapasiteetti. Ammatissa sitä tietoa siis tarvitsi. Se oli turvallisuusasia molemmilla aloilla. Ei siellä voi sählätä kaasujen kanssa miten sattuu.
Taidetaan siellä peruskoulussa nykyään opettaa aivan mitä sattuu vanhoja houreita, joita minulle ei opetettu ollenkaan keskikoulussa. Silloin kun ei ilmastohoureet olleet ajankohtainen asia.
Se houriminen alkoi vasta sen jälkeen, kun olin jo saanut hoitoalan koulutuksen, jossa opetetettiin kaasujen todelliset lämpöopilliset ominaisuudet eikä sitä, mitä nykyään houritaan mediassa.
Toki minulle on tuttu myös se ilmastotieteen oppi kasvihuonekaasuista. Luin siitä jo kouluaikana, mutta ei sitä koulussa opetettu. Nykyään tiedän, että se oppi on kaikilta osiltaan täysin virheellinen, On idioottimaista luottaa siihen.
Totuus kaasujen lämpöopillisista ominaisuuksista tiedetään niillä aloilla, joilla minä olen työskennellyt. Ainahan ammatillisessa opetuksessa tulee sellaista tietoa, jota ei peruskouluissa opeteta. On kummallista, että et tätä ymmärrä lainkaan.Tämä sama teksti on ollut täällä jo monta kertaa. Nämä voisi jo jättää kommentoimatta? Keskustelkoon itsensä kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai sinä olet noin pahasti sekaisin, joten sinä itse taidat olla se koulupudokas. Minä taas kävin keskikoulun 1960 luvulla, ja olen sen jälkeen hankkinut todella monta ammattia, ja kaikkiin niihin on erinomaiset todistukset. Fysiikka oli keskikoulussa ysi.
Minulle nyt aineiden lämpökapasiteetti ja sen merkitys kaikelle elämälle tuli tutuksi jo lapsena. Eihän täällä voisi olla mitään elämää ilman sitä. On kyllä täysin järjetön, jos ei ymmärrä tätä asiaa fysiikasta. Tämä on kaikista tärkein fysiikan totuus.
Sekä hoitoalalla että metalliteollisuudessa täytyi tietää, että kaikilla kaasuilla on lämpökapasiteetti. Ammatissa sitä tietoa siis tarvitsi. Se oli turvallisuusasia molemmilla aloilla. Ei siellä voi sählätä kaasujen kanssa miten sattuu.
Taidetaan siellä peruskoulussa nykyään opettaa aivan mitä sattuu vanhoja houreita, joita minulle ei opetettu ollenkaan keskikoulussa. Silloin kun ei ilmastohoureet olleet ajankohtainen asia.
Se houriminen alkoi vasta sen jälkeen, kun olin jo saanut hoitoalan koulutuksen, jossa opetetettiin kaasujen todelliset lämpöopilliset ominaisuudet eikä sitä, mitä nykyään houritaan mediassa.
Toki minulle on tuttu myös se ilmastotieteen oppi kasvihuonekaasuista. Luin siitä jo kouluaikana, mutta ei sitä koulussa opetettu. Nykyään tiedän, että se oppi on kaikilta osiltaan täysin virheellinen, On idioottimaista luottaa siihen.
Totuus kaasujen lämpöopillisista ominaisuuksista tiedetään niillä aloilla, joilla minä olen työskennellyt. Ainahan ammatillisessa opetuksessa tulee sellaista tietoa, jota ei peruskouluissa opeteta. On kummallista, että et tätä ymmärrä lainkaan.Että ihan 60-luvun opeilla ilmastonmuutosta vastaan ja sitten vielä lämmöstä opittu myöhemminkin.
Eiköhän tuota ilmastoasiaa ole paljon viisaammat ja lukeneemmatkin tutkineet ihan maailman laajuisesti ja pieteetillä ja villinä veikkauksena esitän, että ihmiskunnan tieto on paljon laajempaa ja osaavampaa nyt kuin 60-luvulla.
Vaari taitaa olla jo hieman dementian ja harhojen vallassa, joten voisit alkaa kirjoittelemaan jonnekin missä sinun ikäiset tapaavat kirjoitella ja keskittyä omiin sairauksiin ja niiden päivittämiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai sinä olet noin pahasti sekaisin, joten sinä itse taidat olla se koulupudokas. Minä taas kävin keskikoulun 1960 luvulla, ja olen sen jälkeen hankkinut todella monta ammattia, ja kaikkiin niihin on erinomaiset todistukset. Fysiikka oli keskikoulussa ysi.
Minulle nyt aineiden lämpökapasiteetti ja sen merkitys kaikelle elämälle tuli tutuksi jo lapsena. Eihän täällä voisi olla mitään elämää ilman sitä. On kyllä täysin järjetön, jos ei ymmärrä tätä asiaa fysiikasta. Tämä on kaikista tärkein fysiikan totuus.
Sekä hoitoalalla että metalliteollisuudessa täytyi tietää, että kaikilla kaasuilla on lämpökapasiteetti. Ammatissa sitä tietoa siis tarvitsi. Se oli turvallisuusasia molemmilla aloilla. Ei siellä voi sählätä kaasujen kanssa miten sattuu.
Taidetaan siellä peruskoulussa nykyään opettaa aivan mitä sattuu vanhoja houreita, joita minulle ei opetettu ollenkaan keskikoulussa. Silloin kun ei ilmastohoureet olleet ajankohtainen asia.
Se houriminen alkoi vasta sen jälkeen, kun olin jo saanut hoitoalan koulutuksen, jossa opetetettiin kaasujen todelliset lämpöopilliset ominaisuudet eikä sitä, mitä nykyään houritaan mediassa.
Toki minulle on tuttu myös se ilmastotieteen oppi kasvihuonekaasuista. Luin siitä jo kouluaikana, mutta ei sitä koulussa opetettu. Nykyään tiedän, että se oppi on kaikilta osiltaan täysin virheellinen, On idioottimaista luottaa siihen.
Totuus kaasujen lämpöopillisista ominaisuuksista tiedetään niillä aloilla, joilla minä olen työskennellyt. Ainahan ammatillisessa opetuksessa tulee sellaista tietoa, jota ei peruskouluissa opeteta. On kummallista, että et tätä ymmärrä lainkaan.Persupapat ei ainakaan mistään mitään tiedä!
- Anonyymi
Puhutaan nyt vain kaasuista.
Kaikilla kaasuilla (myös CO2:lla) on ominaislämpökapasiteetti. Se voidaan määrittää joko vakiopaineessa tai vakiotilavuudessa. Kaasumolekyylin liike-energia riippuu sen massasta ja nopeudesta. Lämpötila kuvaa molekyylien keskimääräistä liike-energiaa. Kaikki tämä on tiedetty jo yli sata vuotta.- Anonyymi
Kaasun lämpötila nousee, kun molekyylien liike-energia kasvaa. Molekyyli voi saada lisää energiaa joko törmäyksissä muiden molekyylien kanssa tai absorboimalla sätelykvantteja. Molekyylin kyky absorboida säteilykvantteja riippuu molekyylin rakenteesta. Absorboimansa energian molekyylit lopulta luovuttavat kaasun muille molekyyleille eri tavoin niin, että seoksen kaikki kaasut ovat paikallisesti samassa lämpötilassa.
- Anonyymi
No mihin sitten tarvitset niitä kapasiteetteja ?
- Anonyymi
"Tämä on elämän kannalta kaikista tärkein fysiikan lainalaisuus,"
No ei sinne päinkään. - Anonyymi
Mikä on APH:n "pihvi", kun hän hyökkää tieteen kimppuun.
- Anonyymi
Maailma ei ole sellainen kuin hän on päättänyt sen olevan. Tiede osoittaa hänen käsityksensä vääriksi. Tiede on siis kumottava - niiden itsetunnon rippeidenkin pelastamiseksi.
- Anonyymi
Positiivista APH:n tämänkertaisessa aloituksessa on sen lyhyys.
APH ei ole kovin monta asiaa oppinut sen jälkeen kun palstoille ilmestyi. Itse voin ylpeillä sillä, että aikanaan opetin hänelle sentään kappalejaon käytön. Tosin sitäkään hän ei täysin sisäistänyt, vaan pätkii tekstiä mielivaltaisesti vaikka kesken saman ajatuksen, mutta ainakaan hänen tuhansien merkkien kirjoituksensa eivät enää näytä niin raskailta. - Anonyymi
Aloittajan kannattaisi käydä nöyrästi peruskoulu loppuun.
- Anonyymi
Aloitus on provokatiivinen, mutta ei tuo trollilta vaikuta. Vielä pahempi, jos on tosissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitus on provokatiivinen, mutta ei tuo trollilta vaikuta. Vielä pahempi, jos on tosissaan.
Kun on samoja juttujaan tuutannut palstalle jo useamman vuoden, niin kyllä hän ihan tosissaan trollaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitus on provokatiivinen, mutta ei tuo trollilta vaikuta. Vielä pahempi, jos on tosissaan.
On tosissaan mutta pahasti ylivertaisuusharhan vallassa joka tekee hänestä lukijoiden kannalta trollin.
Älkää ruokkiko trollia huomiolla.
- Anonyymi
Onko mielestänne kuinka reilua tai kehittävää kiusata palstalle vuonna 2018 majoittunutta henkisesti toimintarajoitteista? Jos (kun) aloitus on asiaton niin ilmoitatte asiattomaksi ja muussa tapauksessa jätätte vastaamatta. Huomionkipeälle ei pidä antaa huomiota ellei nimenomaan halua sen jatkavan huomion kerjäämistä.
- Anonyymi
Sinä siis osoitit omaa huomionkipeyttäsi tuonverran, mikä osoittaa, että aloituksesta et ymmärtänyt yhtään mitään, mutta minun ammatissani on täytynyt ymmärtää tuollaisiakin asioita, joita ei opeteta peruskoulussa ollenkaan.
Mikähän siinä peruskoulun opetuksessa on vialla, kun se näyttää tuottavan ylivertaisuus harhaisia. Todellisuudessa jo nimen peruskoulu luulisi kertovan ihmiselle, että sen jälkeen on vain hirveän paljon lisää opittavaa. Ei siis ole missään tapauksessa vaimis vielä yhtään mihinkään.
Peruskoulu näyttää taannuttavan ihmisiä 1800 luvulle, kun taas minun aikanaan käymäni keskikoulu elikkä oppikoulu koulutti tulevaan aikaan. Se oli aikanaan perustettu tuottamaan ihmisiä korkeasti koulutettuihin tulevaisuuden ammatteihin.
Siellä ei opetettu ollenkaan antiikkisia oppeja niinkuin nykyajan peruskoulussa ilmeisesti opetetaan siitä päätellen, minkälaisia idiootteja palstalla esiintyy inttämässä ammatillista tietämystä vastaan.
Ei ymmärretä ollenkaan, että eihän peruskoulu eikä myöskään lukio valmista ketään yhtään mihinkään ammattiin. Nykyään jopa siivoojien täytyy kouluttautua juuri siihen ammattiin. Ei pelkän peruskoulun käynyt kelpaa yhtään mihinkään ammattiin.
Yliopistokin kouluttaa ihmisen vain siihen yhteen ammattiin. Kaikkien muiden alojen tiedot joutuu hankkimaan erikseen, vaikka olisi päässyt professoriksi. Siellä yliopistossa niitä huomionkipeitä kyllä on. Täällä taas on pelkkiä ammattilaisia.
Kommentistasi päätellen kaikki lääkärit ja insinööritkin ovat sinun mielestäsi vain huomionkipeitä, jos he kertovat omasta erikoisalastaan. Ei minulle tullut mieleenkään suhtautua noin äärimmäisen typerästi silloin, kun lääkärit ja insinöörit opettivat minua.
Minä otin mukisematta sen opin vastaan, ja aloin sitä testaamaan, ja oppimaan kokemuksesta lisää. Kokeilemallahan se tärkein oppi saadaan, kun joku on antanut siihen riittävän perusopetuksen.
Kommentistasi päätellen et edes ymmärtänyt aloituksessa kertomani termin merkitystä. Olisit lukenut siitä Wikipediasta, mutta eihän te tyhmänylpeät koskaan lue, kun te kuvittelette jo tietävänne kaikesta kaiken.
Minulle sen Wikipedian sivun linkitti sähköpostilla kaasuyhtiön insinööri, mutta ilmeisesti sinun mielestäsi se insinöörikin on vain huomionkipeä. Todellisuudessa hän vastasi vain minun pyyntööni saada varmaa tietoa kaasujen lämpöopillisista ominaisuuksista.
Perustiedon siitä asiasta olin saanut jo noin 40 vuotta aiemmin, mutta minulta puuttuivat tarkat laboratoriossa mitatut arvot. Kerroin hänelle, että olen panemassa ilmastotiedettä uusiksi, ja hän ystävällisesti auttoi, Näin se yhteistyö insinöörien kanssa sujuu.
Minä olen lähes koko työurani tehnyt yhteistyötä korkeasti koulutettujen ja vahvan työkokemuksen omaavien kanssa. Tuo sinun viimeinen lauseesi on siis pelkkää idiotismia. Minä olen sitä huomiota saanut aivan riittävästi huipputodistusten muodossa.
No sinun mielestäsi tietysti kaikki, joita sinä et ymmärrä, ovat henkisesti toimintarajoitteisia, koska sinä itse olet sitä mitä suurimmassa määrin. Näinhän se aina menee, että tyhmä kokee viisaan tyhmänä.
Töissä yksi tyhmä koki minut tyhmänä. Kun hän sitten joutui jatkamaan minun työtäni, niin totuus paljastui johdolle. Kauppakeskuksessa insinööri kauhisteli minulle hänen aikaansaannoksiaan. Tuli aivan hirveä määrä sutta ja sekundaa.
Minä olin sitä todella vaativaa työtä tehnyt 15 vuotta, ja minun maineeni oli äärimmäisen hyvä. Sen paljasti minulle asentaja vähän ennen kuin lopetin työt.
Tuo mitä aloituksessa kirjoitan, on kaikista yksinkertaisinta perusasiaa ollut minun ammateissani, etkä sinä ymmärrä edes sitä. No tyhmillä on vain ylpeytensä. Näinhän se on aina ollut, ja tulee olemaan tulevaisuudessakin.
- Anonyymi
Uskovaisia ei kannata yrittää käännyttää. Siihen käytetty aika menee hukkaan. Roikkuvat tällaisilla sivustoilla vain vahvistaakseen uskoaan.
- Anonyymi
Juuri noinhan se on. Kun jollekkin tieteestä on tullut uskonto, jota ei saa kyseenalaistaa, niin toivo siitä, että hän tulisi järkiinsä, on mennyt. Uskonkiihkoilu jatkuu hamaan hautaan asti. Minulla nyt vaan on tätä aikaa yllinkyllin, joten osallistun aina välillä.
Minä olen ollut tietoinen ilmastotieteen vanhoollisesta opista jo yli 60 vuotta, mutta eihän sellaisesta kannata tehdä itselleen uskontoa. Yleensäkkin uskominen on hirveän tyhmää. Jos ehdottomasti uskoo johonkin vaihtoehtoon, on vaikea tunnusta olevansa väärässä.
Torjuu sitten kiihkeästi kaiken siitä uskosta poikkevan tiedon, tulipa se kuinka luotettavalta taholta tahansa. Todellisuudessa juuri ne uskovat ovat denialisteja, mutta asiantuntijoita ne denislisteiksi haukkuvat. Ovat niin pahasti sekaisin.
Onneksi minä sain ilmakehän kaasuista totuudenmukaista tietoa jo ennekuin ilmestyi se järjetön lätkämaila, jolla alettiin peloittelemaan tyhmiä ja tietämättömiä ihmisiä. Se on tehty 1800 luvun harhakuvitelmien pohjalta.
Koko kasvihuoneteoria on vanhaa harhakuvitelmaa. Minä tiedän sen aivan varmasti, koska minulla on todellinen tieteellinen tietämys ilmakehän kaasuista ammattini takia. Se tietämys oli lisäksi äärimmäisen helppo oppia silloin, kun ei vielä ollut noita ilmastonmuutoshoureita.
Ei kait nyt hirveän yksinkertaisen tosiasian oppimiseen tarvita mitään yliopistokoulutusta. Hoitoalan koulutuksessa oppi hetkessä sen, mitä pöljät täällä ei opi ikinä, ja se mikä pätee sairaalan sisällä, pätee kyllä myös sairaalan ulkopuolella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noinhan se on. Kun jollekkin tieteestä on tullut uskonto, jota ei saa kyseenalaistaa, niin toivo siitä, että hän tulisi järkiinsä, on mennyt. Uskonkiihkoilu jatkuu hamaan hautaan asti. Minulla nyt vaan on tätä aikaa yllinkyllin, joten osallistun aina välillä.
Minä olen ollut tietoinen ilmastotieteen vanhoollisesta opista jo yli 60 vuotta, mutta eihän sellaisesta kannata tehdä itselleen uskontoa. Yleensäkkin uskominen on hirveän tyhmää. Jos ehdottomasti uskoo johonkin vaihtoehtoon, on vaikea tunnusta olevansa väärässä.
Torjuu sitten kiihkeästi kaiken siitä uskosta poikkevan tiedon, tulipa se kuinka luotettavalta taholta tahansa. Todellisuudessa juuri ne uskovat ovat denialisteja, mutta asiantuntijoita ne denislisteiksi haukkuvat. Ovat niin pahasti sekaisin.
Onneksi minä sain ilmakehän kaasuista totuudenmukaista tietoa jo ennekuin ilmestyi se järjetön lätkämaila, jolla alettiin peloittelemaan tyhmiä ja tietämättömiä ihmisiä. Se on tehty 1800 luvun harhakuvitelmien pohjalta.
Koko kasvihuoneteoria on vanhaa harhakuvitelmaa. Minä tiedän sen aivan varmasti, koska minulla on todellinen tieteellinen tietämys ilmakehän kaasuista ammattini takia. Se tietämys oli lisäksi äärimmäisen helppo oppia silloin, kun ei vielä ollut noita ilmastonmuutoshoureita.
Ei kait nyt hirveän yksinkertaisen tosiasian oppimiseen tarvita mitään yliopistokoulutusta. Hoitoalan koulutuksessa oppi hetkessä sen, mitä pöljät täällä ei opi ikinä, ja se mikä pätee sairaalan sisällä, pätee kyllä myös sairaalan ulkopuolella.Ihan perusfysiikalla pystyy kylläkin laskemaan, että pelkän auriingon säteilyenergain perusteella maapallon keskilämpötila olisi 20–30 °C kylmempi kuin mitä se on. Eli kasvihuoneilmiö on aivan selvä ja hiilidioksidin rooli kassvihuoneilmiössä (ei toki ainoana kasvihuonekaasuna) on todistettu jo 1800-luvun puolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan perusfysiikalla pystyy kylläkin laskemaan, että pelkän auriingon säteilyenergain perusteella maapallon keskilämpötila olisi 20–30 °C kylmempi kuin mitä se on. Eli kasvihuoneilmiö on aivan selvä ja hiilidioksidin rooli kassvihuoneilmiössä (ei toki ainoana kasvihuonekaasuna) on todistettu jo 1800-luvun puolella.
Ei sitä ihan lukion fysiikkatiedoilla kykene laskemaan. Ongelmana on pilvisyyden vaikutus. Pilvet heijastavat säteilyä takaisin avaruuteen mutta toisaalta ne suojaavat myös jäähtymiseltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä ihan lukion fysiikkatiedoilla kykene laskemaan. Ongelmana on pilvisyyden vaikutus. Pilvet heijastavat säteilyä takaisin avaruuteen mutta toisaalta ne suojaavat myös jäähtymiseltä.
Aurinkovakio on 1366 W/m2. Siitä seuraa keskimääräinen lämmitysteho 342 W/m2. Jos ilmakehää ei olisi ja pallo olisi ideaalinen “musta kappale”, niin sen lämpötila olisi 279 K eli 6 C. Nykyään pallon keskilämpötila on 15 C eli 9 C korkeampi. Tämä on on ilmakehän nettovaikutus lämpötilaan kaikkine ilmiöineen mukaan lukien ilmakehän kaasujen ja pilvisyyden albedovaikutus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aurinkovakio on 1366 W/m2. Siitä seuraa keskimääräinen lämmitysteho 342 W/m2. Jos ilmakehää ei olisi ja pallo olisi ideaalinen “musta kappale”, niin sen lämpötila olisi 279 K eli 6 C. Nykyään pallon keskilämpötila on 15 C eli 9 C korkeampi. Tämä on on ilmakehän nettovaikutus lämpötilaan kaikkine ilmiöineen mukaan lukien ilmakehän kaasujen ja pilvisyyden albedovaikutus.
Nettovaikutus ei ole järin suuri. Tämä selittyy pilvisyyden kahtalaisella vaikutuksella. Säätieteilijöiden mukaan pilvisyyden lisäyksen nettovaikutus on hieman jäähdyttävä. Tästä voi arvella, että pilvisyyden kh-efekti ei ihan kompensoi niiden albedoefektin jäähdyttävää vaikutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nettovaikutus ei ole järin suuri. Tämä selittyy pilvisyyden kahtalaisella vaikutuksella. Säätieteilijöiden mukaan pilvisyyden lisäyksen nettovaikutus on hieman jäähdyttävä. Tästä voi arvella, että pilvisyyden kh-efekti ei ihan kompensoi niiden albedoefektin jäähdyttävää vaikutusta.
Tuon mukaan näyttäisi siltä, että ilmakehän kaasujen nettovaikutus on vain ~10 C luokkaa. Tästä suurin osa selittyisi vesihöyryn (kaasu) ja hiilidioksidin kh-vaikutuksella. Yleisen käsityksen mukaan vesihöyry dominoi. Sen vaikutus voisi olla 7 C ja hiilidioksidin 3 C. CO2-pitoisuuden lisääminen vaikuttaa logaritmisesti, joten pitoisuuden tuplaamisen vaikutus olisi 2 C luokkaa.
- Anonyymi
Minulle tulee mieleen kovin monta muutakin fysiikan suuretta, joita ilman maassa ei olisi lainkaan elämää. Onneksi ne kaikki kuitenkin opetetaan kouluissa, niin elämä voi jatkua.
- Anonyymi
Opetuksella ei ole elämän jatkumisen kannalta mitään merkitystä ihmisellä on vain tarve luokitella asioita. Tietämättömyys fysiikasta voi tietenkin vaikuttaa jonkun ihmisen henkilökohtaiseen elämään, jos nyt vaikka haluaa kerrostalon katolta lähteä lentämään ilman apuvälineitä. Vaikka moni ei tunnekaan Bernoulin yhtälöä, jolla voisi omat lento-ominaisuutensa laskea ei silti lähde kokeilemaan katolta hyppäämistä. Eli tietämättömyys ei ole mikään este elämälle vaikka jotkut sen takia itsensä vaaroille altistaakin. Toiset vain ymmärtävät olla tekemättä tietämättömyyden perusteella mitään toisin kuin maan viranomaiset jotka käyttävät tietämättömyyttä perusteena eriasteisille kielloille ja rajoituksille.
Toisaalta tietämättömyyden vaikutukset tulevat vasta kokemuksen kautta tietoon esimerkkinä asbesti ja tupakka joita puolusteltiin tiedosta huolimatta tarpeellisina ja terveydelle haitattomina tuotteina eli niiden käyttöä on silloin syytä rajoittaa.
Tietyt asiat ovat olemassa tiesipä ihminen niiden ominaiksuuksista yhtään mitään kuten atomin tai alkuaineiden tunteminen tai tuntemattomuus ei itse elämää estänyt mitenkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opetuksella ei ole elämän jatkumisen kannalta mitään merkitystä ihmisellä on vain tarve luokitella asioita. Tietämättömyys fysiikasta voi tietenkin vaikuttaa jonkun ihmisen henkilökohtaiseen elämään, jos nyt vaikka haluaa kerrostalon katolta lähteä lentämään ilman apuvälineitä. Vaikka moni ei tunnekaan Bernoulin yhtälöä, jolla voisi omat lento-ominaisuutensa laskea ei silti lähde kokeilemaan katolta hyppäämistä. Eli tietämättömyys ei ole mikään este elämälle vaikka jotkut sen takia itsensä vaaroille altistaakin. Toiset vain ymmärtävät olla tekemättä tietämättömyyden perusteella mitään toisin kuin maan viranomaiset jotka käyttävät tietämättömyyttä perusteena eriasteisille kielloille ja rajoituksille.
Toisaalta tietämättömyyden vaikutukset tulevat vasta kokemuksen kautta tietoon esimerkkinä asbesti ja tupakka joita puolusteltiin tiedosta huolimatta tarpeellisina ja terveydelle haitattomina tuotteina eli niiden käyttöä on silloin syytä rajoittaa.
Tietyt asiat ovat olemassa tiesipä ihminen niiden ominaiksuuksista yhtään mitään kuten atomin tai alkuaineiden tunteminen tai tuntemattomuus ei itse elämää estänyt mitenkään.Taidat olla kovinkin huumorintajuinen? No ehkä huumorini oli vain luokattoman huonoa, pahoittelen.
- Anonyymi
Ja tuostahan nyt ei sitten taas pystynyt päättelemään ollaanko ilmastonmuutoksen puolella vai sitä vastaan.
- Anonyymi
Pakokaasujen ilmastoa lämmittävä vaikutus ei ole mielipidekysymys. Se on tieteellinen tosiasia, jota mittaushavainnot tukevat.
- Anonyymi
Vuotuinen globaali päästö on 37 Gt. Sen lämmitysvaikutus on ainakin 0.02 C. Vaikutus on niin pieni, että mitään välitöntä katastrofia ei ole tulossa vielä lähivuosina. Mutta vuosisadassa nousu on ainakin 2 C. Tämä jo tapahtuneen 1.5 C nousun päälle. Tällä on vaikutuksia tulevien sukupolvien elinolosuhteisiin.
- Anonyymi
Keskivertosuomalainen on noin nelikymppinen. Hänen elinajanodote on noin 40 vuotta. Tänä aikana globaali lämpötila nousee alle yhden asteen. Jos asenne on, että "tulkoon jälkeeni vedenpaisumus", niin mitään syytä ilmastoahdistukseen tai toimenpiteisiin edes lämpenemisen hillitsemiseksi ei ole.
- Anonyymi
Jos vieroitus fossiilisista olisi helppoa (=halpaa), niin tuskin kukaan vastustaisi tieteen näkemystä ilmastomuutoksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vieroitus fossiilisista olisi helppoa (=halpaa), niin tuskin kukaan vastustaisi tieteen näkemystä ilmastomuutoksesta.
Vetytaloudesta puhutaan paljon.
Aurinkoenergia on ydinenergiaa. Tuuli on aurinkoenergiaa. Tuulella voidaan tuottaa sähköä. Sähköllä voidaan tuottaa vedestä vetyä. Teollisessa mittakaavassa elektrolyysin hyötysuhde voi olla 80 % luokkaa. Vety on hyvää raakaenergiaa siinä missä raakaöljykin. Molemmista voidaan jatkojalostaa erilaisia energiatuotteita, myös vedystä nestepolttoaineita.
Raakaöljyn energiahinta on noin 50 e/MWh.
Suomen oloissa tuulisähkön tuotantokustannus on luokkaa 50 e/MWh. Elektrolyysin hyötysuhde huomioiden vedyn energiahinta olisi 63 e/MWh.
Eipä ole ihme, että lähes päästöttömästä vetytaloudesta puhutaan. Onko käymässä niin, että ilmastomuutoksen vastustaminen käy pian tarpeettomaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde283151Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän352874- 1502358
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542299Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti261970Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3961778Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1101723- 3231630
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151492- 1351489