Muistatteko mitä viiskytluvulla maksoi korvapuusti? Entä postimerkki? Limsapullo? Postikortti? Paljonko piletti elokuviin?
Kävittekö usein ulkona syömässä, mitä kahvilasta tai ravintolasta yleensä ostettiin?
Kävittekö koskaan matkoilla? Missä asti?
50-luvun hinnat
5
191
Vastaukset
- Anonyymi
En koskaan ostanut eikä vanhempanikaan ostaneet pullaa, limsaa tai elokuvalippua. Linja- autossa matkustettiin tosi harvoin, oli aunakin meidän perheen tuloihin nähden kakkus sekin piletti.
- Anonyymi
Kuka lienee kyselijä, mutta minä vastaan hieman huumorilla ja sitten se totuus.
Markkojahan silloin käytettiin ja meillä lapsilla oli tapana sanoa jostain asiasta, että miljoonan maksan.
Sitten minulle tuli säästövimma, että kyllä minä sen miljoonan kerään, joten aloin pitämään kaikista menoista kirjanpitoa ja penniäkään ei saanut puuttua.
Hilkkua vaille olikin, mutta lähdin silloin Englantiin ja silloin oli Suomessa muuttunut rahan-arvo, joten sinne se meni "miljoonani.
Palatakseni tuohon 50-luvun hintoihin, niin ikäni muistan, kun sain "pestipaikastani " markan lähtiessäni markkinoille.
Heti eka Jäätelökioski veti luokseen ja "tikku" maksoi 0,25 mk. Aika pian huomasin, että se markka oli sitten siinä!
Ehkä tämä opetus innosti minut sitten "huippu säästäjäksi", siis saituriksi, kun vertasimme siskoni kanssa ruoka laskujamme. Veljeni totesikin, että emme syö kuin vettä ja leipää!
Lissu, joka ei syö jäätelöä.- Anonyymi
Muistan, että ensimmäinen konttoriharjoittelijan palkkani oli 32 000 mk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan, että ensimmäinen konttoriharjoittelijan palkkani oli 32 000 mk.
Minun oli vain kolmesataa markkaa ja vuosi oli 1967
- Anonyymi
En tiedä hinnoista mitään koska minun oli annettava äitini kouraan avaamaton tilipussi.
Hämärä muistoni on, että lakritsapatukka olisi maksanut 5mk ja DaCapo 20mk?
1958 EG:n uudisrakennusosaston verstaalla sain kesätöissä palkaa 145mk/h. Olin 15v ikäinen. Nuoremman hitsaajan palkka oli 210mk ja vanhemman 240mk joten pidin palkkaani hyvänä.
Seuraavan vuotena, saman firman tiilitehtaalla, polttamattomien tiilien urakkaladonnassa 2-vuorotyössä ansitsin noin 35000mk/kk. Samaa luokka kuin isäni rakennusliikkeen kuormuria kuskaamalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel353695Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1342489Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v512022Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen121603Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.761586Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma571363Mun on pakko uskaltaa
Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e791271- 671270
Leikitään tavuleikkiä
Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen681204- 701192