Miten saatte itsenne ja veneen pysymään kuivana veneessä, jossa sähköä pitää säästää, jotta sitä riittäisi kulkuvaloihin ja muuhun välttämättömään valaistukseen.
Itselle on tullut mieleen jopa pieni puukamiina veneesee, mutta ei sellaisiakaan näytä olevan myynnissä missään. Rahasta on tiukkaa, joten mitään kalliita ratkaisuja en voi toteuttaa. Hyviä ideoita kiitos.
Sadeviikonloppu
37
580
Vastaukset
- Anonyymi
Paljolti venemallista kiinni... omassa veneessä ei ole sähköstä pulaa, mutta avoimesta kulkuaukosta sataa sisälle ja pitäisi joku satamabimini siihen viritellä, mutta siihen tarttuu tuuli...
- Anonyymi
Kyllä puukamiinoitakin löytyy, mutta en ole niitä nähnyt Suomessa kaupattavan.
Olen nähnyt Ruotsissa Misil II:sen välilaipion syvennykseen asennetun pienen puukamiinan. Kaminaa varten laipioon oli puhkottu aukko ja siihen tehty rosteripellistä tila pienelle kamiinalle. Systeemi vaikutti toimivalta pienessä veneessä. Kaminan merkkiä en muista, mutta omistaja sanoi ostaneensa sen Tanskasta. - Anonyymi
Öljykamina on käytännöllisin sähkötön lämmityslaite, mutta uutena toki tyyris. Käytettynä saatat löytää edullisen.
Puukaminoita on tosiaan vaikea löytää, joten sopivan saamiseksi pitäisi varmaankin teettää tai tehdä, eikä kumpikaan varmaan halvaksi tule.
Kaminat auttavat pitämään kuivana, mutta tehokkaaseen kuivattamiseen tarvitset lisäksi tavan vaihtaa ilmaa. Koska veneen alaosassa ei voi olla ilmanottoaukkoja, ei painovoimainen ilmanvaihto oikein toimi.
Edullisinta on varmaankin hankkiutua eroon siitä sähkönpuutteesta ja laittaa edullinen diesel-puhallinlämmitin. Autothermin saa muutamalla satasella. Akkukapasiteettia saat lisää noin 1 euro per Ah.- Anonyymi
Näin juuri. Lisään vielä, että sisällä oleva kamiina kyllä kierrättää ilmaakin melko tehokkaasti. Tarvitsee runsaasti korvausilmaa palessaan.
- Anonyymi
Mistä saat 1 euro per Ah? Jostain halpahallista saa 80Ah vapaa-ajan akun 80 eurolla, mutta ei se kestä yhtäkään veneilykautta jos siitä otetaan ulos lähellekään 80Ah. Puolet nimelliskapasiteetista voi ottaa, eli Ah hinta on tuplat. Laadukkaampia "syväpurkaus" lyijyakkujakin on, mutta hinta on aivan eri, eikä niistäkään saa toistuvasti täyttä kapasiteettia ilman metkittävää akun elinkaaren lyhenemistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä saat 1 euro per Ah? Jostain halpahallista saa 80Ah vapaa-ajan akun 80 eurolla, mutta ei se kestä yhtäkään veneilykautta jos siitä otetaan ulos lähellekään 80Ah. Puolet nimelliskapasiteetista voi ottaa, eli Ah hinta on tuplat. Laadukkaampia "syväpurkaus" lyijyakkujakin on, mutta hinta on aivan eri, eikä niistäkään saa toistuvasti täyttä kapasiteettia ilman metkittävää akun elinkaaren lyhenemistä.
No sitä nimellistä kapasiteettia tietysti tarkoitin, niistä kun yleensä puhutaan. Vastaavasti purkkarini moottorista puhun 16 hevosvoimaisena, vaikka ei silläkään sovi 16 hepan tehoilla paljon ajella, jos pitkää ikää toivoo.
Itselläni on tuollaiset "halpahallin" akut toimineet moitteetta viimeiset 7 vuotta, eikä merkkiäkään siitä, että loppu häämöttäisi. Kun niitä käyttää, kuten lyijyakkuja kuuluu, eli ei pureta alle puoleen nimelliskapasiteetista, niin kyllähän ne kestävät.
Itselläni 4 x 100 Ah ja yhteensä 150 W (nimellisteho) aurinkopaneeleita apuna. Kesäaikaan menee helposti toista viikkoa ennenkuin tarvitsee edes ajatella maasähköä. Syksyllä, kun auringosta ei ole paljon iloa ja lämmitintä pitää huudattaa, alkaa viikko tehdä tiukkaa ellei konetta käytä välillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitä nimellistä kapasiteettia tietysti tarkoitin, niistä kun yleensä puhutaan. Vastaavasti purkkarini moottorista puhun 16 hevosvoimaisena, vaikka ei silläkään sovi 16 hepan tehoilla paljon ajella, jos pitkää ikää toivoo.
Itselläni on tuollaiset "halpahallin" akut toimineet moitteetta viimeiset 7 vuotta, eikä merkkiäkään siitä, että loppu häämöttäisi. Kun niitä käyttää, kuten lyijyakkuja kuuluu, eli ei pureta alle puoleen nimelliskapasiteetista, niin kyllähän ne kestävät.
Itselläni 4 x 100 Ah ja yhteensä 150 W (nimellisteho) aurinkopaneeleita apuna. Kesäaikaan menee helposti toista viikkoa ennenkuin tarvitsee edes ajatella maasähköä. Syksyllä, kun auringosta ei ole paljon iloa ja lämmitintä pitää huudattaa, alkaa viikko tehdä tiukkaa ellei konetta käytä välillä.Pikkupurkkarissa oli 4 hepan 2-tahtinen peräprutku jota ajettiin täysillä monta vuotta ilman ongelmia, ja sama juttu vm 1979 Volvo Pentalla joka myytiin veneen mukana 28 vuotta myöhemmin. Korvien säästämiseksi joskus helpattiin kaasua. Se 4 heppainen käytettiin kerran merkkihuollossa, josta seurasi käynnistys- ja käyntiongelmia. Moottoriveneessä on reilut 130 heppaa, joita käytetään aina kun huvittaa, tosin viimevuosien polttoainehinnoilla ei niin ole huvittanut. Pulpettiveneessä on 12v vanha 25 heppainen nelitahti, jolla yleensä ajetaan täysillä kun ei se niin janoinen kuitenkaan ole. Ajoa varten ne venemoottorit on tehty, mutta oikeasti syväpurettavaa lyijyakkua ei olekaan. Tila- ja painorajoitteiden vuoksi retkiveneeseen tuli litiumakku lyijyakun tilalle - pitkässä juoksussa edullinen, mutta rahaahan se vaatii heti kättelyssä. Kuivana vene on pysynyt kun ei päästä vettä sisälle, ja se mikä silti tulee, kuivatetaan lämppärillä ja Bilteman vuotamattomilla (valitettavasti kertakäyttöisillä) kosteudenpoistajilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikkupurkkarissa oli 4 hepan 2-tahtinen peräprutku jota ajettiin täysillä monta vuotta ilman ongelmia, ja sama juttu vm 1979 Volvo Pentalla joka myytiin veneen mukana 28 vuotta myöhemmin. Korvien säästämiseksi joskus helpattiin kaasua. Se 4 heppainen käytettiin kerran merkkihuollossa, josta seurasi käynnistys- ja käyntiongelmia. Moottoriveneessä on reilut 130 heppaa, joita käytetään aina kun huvittaa, tosin viimevuosien polttoainehinnoilla ei niin ole huvittanut. Pulpettiveneessä on 12v vanha 25 heppainen nelitahti, jolla yleensä ajetaan täysillä kun ei se niin janoinen kuitenkaan ole. Ajoa varten ne venemoottorit on tehty, mutta oikeasti syväpurettavaa lyijyakkua ei olekaan. Tila- ja painorajoitteiden vuoksi retkiveneeseen tuli litiumakku lyijyakun tilalle - pitkässä juoksussa edullinen, mutta rahaahan se vaatii heti kättelyssä. Kuivana vene on pysynyt kun ei päästä vettä sisälle, ja se mikä silti tulee, kuivatetaan lämppärillä ja Bilteman vuotamattomilla (valitettavasti kertakäyttöisillä) kosteudenpoistajilla.
No ne muutaman hepan peräprutkuthan onkin tehty täysillä ajettaviksi. Muutkin toki sitä jonkin aikaa kestävät - rääkkää omiasi niin kuin haluat. Vähän aiheesta ohi kylläkin, pahoitteluni sinne johtamisesta.
Anyway, pointti oli se, että helpompaa ja halvempaa voi olla hankkiutua eroon sähköpulasta kuin järjestää sähkötön lämmitysratkaisu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ne muutaman hepan peräprutkuthan onkin tehty täysillä ajettaviksi. Muutkin toki sitä jonkin aikaa kestävät - rääkkää omiasi niin kuin haluat. Vähän aiheesta ohi kylläkin, pahoitteluni sinne johtamisesta.
Anyway, pointti oli se, että helpompaa ja halvempaa voi olla hankkiutua eroon sähköpulasta kuin järjestää sähkötön lämmitysratkaisu.Ei se ole rääkkiä kun ne on tehty täysillä ajettaviksi, kaikki 16 heppaa. Sähköpula helpottaa kulutusta vähentämällä. Törsäämällä siitä on aina pulaa. Mutta joo, ymmärrän pointtisi.
- Anonyymi
Pihipurjehtia blogissa on kuvattu puukamiinan käyttöönotosta https://pihipurjehtija.home.blog/2019/03/29/lampoa-veneeseen/
- Anonyymi
Kiitos tästä linkistä. Tämä kamiina vaikuttaa tarpeisiini sopivalta ja myös kustannuksiltaan sopivalta. Pitääpä ruveta katselemaan tähän projektiin tarvikkeita, niin ensi veneilykaudella ei tarvitse puritaaninkaan palella ja märkyydestä valittaa.
Muutenkin mielenkiintoinen bloki.
- Anonyymi
Ledvalaistus ratkaisee ainakin se, ettei valot kuluta liikaa. Lisäksi voi käyttää ladattavia ledlamppuja. Niitä saa edullisesti ja lataus kestää pitkään eikä
kuluta veneen virtaa.
Veneen tuuletusta voi parantaa dorade-venttiileillä tms, jolloin ilmanvaihto tapahtuu ilman sähköä.
Sähköttömiä lämmittimiä on, mutta veneeseen asentaminen maksaa paljon. Kaikkein kustannustehokkainta taitaa silti olla akkukapasiteetin lisääminen vaikka niin, että lämmittimellä on oma akkunsa.- Anonyymi
Ilmanvaihtoa saa parannettua doradella, eikä sähköpuhallinkaan juurikaan sähköä tarvitse. Ilmanvaihto ei kuitenkaan yksinään ratkaise kosteusongelmaa sadesäällä ja yöllä, jolloin se korvausilmakin on kosteaa. Tarvitaan väistämättä lämmitintä myös, mikäli kuivaa haluaa.
- Anonyymi
Lifepo4 akku amazon.de.
Eco worthy esim. Ei ole hinnan kirossa...- Anonyymi
Oletko avannut ja katsonut mitä ne sisältää? Veikkaan, että 8 vuotta jossain kiinalaisessa bussissa käytettyjä valmiiksi paisuneita kennoja, jotka kevyellä käytöllä kestää vielä pari vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko avannut ja katsonut mitä ne sisältää? Veikkaan, että 8 vuotta jossain kiinalaisessa bussissa käytettyjä valmiiksi paisuneita kennoja, jotka kevyellä käytöllä kestää vielä pari vuotta.
Tälllä valmistajalla on oma tuotekehitys, lukematon määrä patentteja ja omak kennotedas. Akuussa on A-luokan kennot. Itsellä 280A akkuja veneessä ja toimivat kuten piitääkin, kennot ovat hyvin tasapainossa, kun kerran kuussa olen ladannut ne täyteen saavuttaen 14,6 V jossa laturi pysäyttää latauksen, jos jäisi alle tuon jänniteen, niin olisi kennoissa epätasapainoa ja bsm olisi katkaissut latauksen aikaisemmin.
Tuossa kaveri testaa ja avaa kyseisen akun, siistiä työtä ja kapasiteetti kohdillaan
https://youtu.be/65HW5i0BiT4?feature=shared
Ja näkymä valmistukseen
https://youtu.be/D0L3ok3wjoc?feature=shared
Ehkä jollain merkillä on vanhoja pullistelevia kennoja, mutta ei eco worthyllä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tälllä valmistajalla on oma tuotekehitys, lukematon määrä patentteja ja omak kennotedas. Akuussa on A-luokan kennot. Itsellä 280A akkuja veneessä ja toimivat kuten piitääkin, kennot ovat hyvin tasapainossa, kun kerran kuussa olen ladannut ne täyteen saavuttaen 14,6 V jossa laturi pysäyttää latauksen, jos jäisi alle tuon jänniteen, niin olisi kennoissa epätasapainoa ja bsm olisi katkaissut latauksen aikaisemmin.
Tuossa kaveri testaa ja avaa kyseisen akun, siistiä työtä ja kapasiteetti kohdillaan
https://youtu.be/65HW5i0BiT4?feature=shared
Ja näkymä valmistukseen
https://youtu.be/D0L3ok3wjoc?feature=shared
Ehkä jollain merkillä on vanhoja pullistelevia kennoja, mutta ei eco worthylläNiin jokaisella valmistajalla (lue: tarran liimaajalla) on tietysti oma tuotekehitys ja tehtaat jos niiltä itseltään kysyy, ja pyydettäessä ne toimittaa testiin mitä tahansa. Eco-worthystä on myös liuta testejä youtubessa, milloin niissä ei toimi ylilämpösuoja, milloin ei toimi oikosulkusuoja, kasattu liimalla, teipillä, uretaanivaahdolla ja tinalla. Tyhmäähän se olisi tuohon hintaan huippulaatua myydä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin jokaisella valmistajalla (lue: tarran liimaajalla) on tietysti oma tuotekehitys ja tehtaat jos niiltä itseltään kysyy, ja pyydettäessä ne toimittaa testiin mitä tahansa. Eco-worthystä on myös liuta testejä youtubessa, milloin niissä ei toimi ylilämpösuoja, milloin ei toimi oikosulkusuoja, kasattu liimalla, teipillä, uretaanivaahdolla ja tinalla. Tyhmäähän se olisi tuohon hintaan huippulaatua myydä.
Olen samoin ihmetellyt tuota hintaa kun ehkä paketin vaihto edessä ensi kaudeksi. No, tässä ehtii vielä penkoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin jokaisella valmistajalla (lue: tarran liimaajalla) on tietysti oma tuotekehitys ja tehtaat jos niiltä itseltään kysyy, ja pyydettäessä ne toimittaa testiin mitä tahansa. Eco-worthystä on myös liuta testejä youtubessa, milloin niissä ei toimi ylilämpösuoja, milloin ei toimi oikosulkusuoja, kasattu liimalla, teipillä, uretaanivaahdolla ja tinalla. Tyhmäähän se olisi tuohon hintaan huippulaatua myydä.
Tässä tuo tarran liimaaja kertoo itsestään.
Xiamen Eco-Sources Technology Co. Ltd. was founded in 2007.
It is a leading international lithium battery and solar energy manufacturer and supplier, integrating product R & D,
intelligent manufacturing, and promotional marketing.
Our brand Eco-Worthy is one of the earliest lithium battery brands in the world. Our solar energy products
includes lithium batteries, solar panels, inverters and solar vents.
As a Chinese lithium battery manufacturer, we constantly leverage market resources
and optimize the supply chain to provide top-notch products that are both high in quality and competitively priced. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tuo tarran liimaaja kertoo itsestään.
Xiamen Eco-Sources Technology Co. Ltd. was founded in 2007.
It is a leading international lithium battery and solar energy manufacturer and supplier, integrating product R & D,
intelligent manufacturing, and promotional marketing.
Our brand Eco-Worthy is one of the earliest lithium battery brands in the world. Our solar energy products
includes lithium batteries, solar panels, inverters and solar vents.
As a Chinese lithium battery manufacturer, we constantly leverage market resources
and optimize the supply chain to provide top-notch products that are both high in quality and competitively priced.Noin siinä käy kun kiinalaisen päästää kehumaan itseään. Ensimmäisen kaupallisen litiumakun toi markkinoille Sony vuonna 1991, eli 16 vuotta ennen tuon kiinalaisfirman perustamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samoin ihmetellyt tuota hintaa kun ehkä paketin vaihto edessä ensi kaudeksi. No, tässä ehtii vielä penkoa.
Saattaa niillä olla jotain hyviäkin akkuja, mutta mistä sen tietää kun sisuskalut ja valmistusmenetelmät saattaa muuttua vaikka jokaisessa tuotantoerässä, kuten halpisakuissa on tapana. Ensin tuodaan kohtuullisen hyvin tehty uusi malli markkinoille tubettajien testattavaksi ja kaikessa hiljaisuudessa sitten säästetään kaikessa missä voidaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin siinä käy kun kiinalaisen päästää kehumaan itseään. Ensimmäisen kaupallisen litiumakun toi markkinoille Sony vuonna 1991, eli 16 vuotta ennen tuon kiinalaisfirman perustamista.
Ihan sama mitä sönkötät, siellä ne eco worthy 2*280A jötköttävä ja antavat ja ottavat virtaa tällä kaudella jo yli 200Kw ja 165 päivää ovat nyt neljättä kautta käytössä
Amazonissa on arvioita annettu 4,6 tähteä viidestä, kertoo jotain muuta, kuin sinun länkytyksesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama mitä sönkötät, siellä ne eco worthy 2*280A jötköttävä ja antavat ja ottavat virtaa tällä kaudella jo yli 200Kw ja 165 päivää ovat nyt neljättä kautta käytössä
Amazonissa on arvioita annettu 4,6 tähteä viidestä, kertoo jotain muuta, kuin sinun länkytyksesi.Ohan sama mitä sönkötät, mutta mitään takeita ei ole, että saat yhtä hyvät akut jos nyt tilaat. Fakta on, että tuolta valmistajalta tulee myös paljon suttaa ja sekundaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohan sama mitä sönkötät, mutta mitään takeita ei ole, että saat yhtä hyvät akut jos nyt tilaat. Fakta on, että tuolta valmistajalta tulee myös paljon suttaa ja sekundaa.
<Fakta on, että tuolta valmistajalta tulee myös paljon suttaa ja sekundaa.
Laitappa lisää tietoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<Fakta on, että tuolta valmistajalta tulee myös paljon suttaa ja sekundaa.
Laitappa lisää tietoa.Katso vaikka Youtubesta. Nopealla haulla löytyy useampi video jossa Eco-Worthyn akku ei yllä valmistajan väitteisiin, ja osassa akun sisuskalut näyttää olevan tyypillistä kiinalaista halpatuotantoa. Vertaa vaikka Liontroniin, josta ei purkkaviritelmiä löydy (vaikkakin Liontronillakin on ollut laatuongelmia).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso vaikka Youtubesta. Nopealla haulla löytyy useampi video jossa Eco-Worthyn akku ei yllä valmistajan väitteisiin, ja osassa akun sisuskalut näyttää olevan tyypillistä kiinalaista halpatuotantoa. Vertaa vaikka Liontroniin, josta ei purkkaviritelmiä löydy (vaikkakin Liontronillakin on ollut laatuongelmia).
En ole löytänyt, ainoastaan positiivisia lukuun ottamatta yhtä 50A mallia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole löytänyt, ainoastaan positiivisia lukuun ottamatta yhtä 50A mallia...
10Ah:n bms on pelkkää kuraa eikä ne pussukkakennoista rakennetut koskaan oikein vakuuta.
- Anonyymi
En ostaisi halvinta akkua enkä bensakonetta veneeseen.
- Anonyymi
Miksi pitää olla kuivaa? Ei kosteus ole vaarallista. Vettä se vaan on. Hometta voi torjua helposti etikalla ja piimällä.
- Anonyymi
Niin.
Eihän se tietenkään noin ole, mutta kiva, kun pääsit sanomaan.
Kosteus ei ole joko tai vaan sen määrällä on merkitystä. Suhteellinen kosteudenkaan merkitys ei ole yksiselitteinen vaan riipuu lämpötilasta. Vaikka ilmassa olisi täsmälleen sama määrä vettä, se on joskus haitallista, joskus ei.
Jatketaanko aiheesta tältä pohjalta? - Anonyymi
Eikä se homekaan tapa. Valot pois ja reilusti hajusteita, niin et huomaa ollenkaan. Kukin tyylillään.
- Anonyymi
Ei kumpikaan oikein maistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä se homekaan tapa. Valot pois ja reilusti hajusteita, niin et huomaa ollenkaan. Kukin tyylillään.
Itseasiassa, tappaa se, mutta hitaasti.
- Anonyymi
Pellavapyyhkeillä kuivaan itseni ja ikkunoihin tiivistyneen kosteuden. Pyyhkeet muovipussiin ettei ne kostuta sisäilmaa lisää ja sitten kun sade lakkaa ripustan ne ulos kuivumaan. Ohuet pellavapyyhkeet imevät paljon vettä ja kuivuvat paljon nopeammin kuin puuvillapyyhkeet.
- Anonyymi
Riittävätkö pyyhkeet kuivaamaan ilmassa olevan kosteuden?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riittävätkö pyyhkeet kuivaamaan ilmassa olevan kosteuden?
Ei ilmassa olevalla kosteudella ole niin väliä, ellei se ole tiivistynyt pisaroiksi. Kertakäyttöiset kosteudenpoistajat hoitaa sen puolen ettei paikat homehdu. Avoveneessä on tietysti sateella kurjempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ilmassa olevalla kosteudella ole niin väliä, ellei se ole tiivistynyt pisaroiksi. Kertakäyttöiset kosteudenpoistajat hoitaa sen puolen ettei paikat homehdu. Avoveneessä on tietysti sateella kurjempaa.
Uskontosi kieltää Brownin liikkeen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619354Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492910Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja382695- 572571
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971975- 981882
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241836Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501371Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101234- 281221