Hygieniahaalarit

Muistelen vanhoja ja luen välillä niitä.
Oli keskuskustelua hygieniahaalareiden käytöstä hoivakodissa.
Toiset vastustivat, toiset puolsivat, joku vinoili tähän malliin.

"siilenämää
2018-05-30 17:27:17
Juu mutta yksi kaunis päivä se pääkin voi nyrjähtää ja onnea vaan haalareihin tukevalle miehelle silloin. Mahtaa hiki virrata"

Nimimerkki vihjasi omaiseni reiluun ylipainoon ivallisesti.
Nyt omaisellani ovat hygieniahaalarit käytössä.
Pakon sanelema juttu.
Omaiseni paino on pudonnut 42 kg Seitsemän vuoden aikana.
Mahtuvat haalarit, eikä hiki virtaa.

Kaivoin vanhan jutun esiin tarkoituksella. Sen minkä tänne kirjoittaa, on pysyvää.

21

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiaa en tunne, kysynkin onko haalarien alla vaipat ? Miten hankalaa haalarien kanssa, jos tyypillä heittää ripuloimaan eestaas pukemista ja riisumista painavaa kyörää käännellä.

      • Vaippa on haalarin alla ja t-paita
        Vetoketju on selässä.
        Se onkin raskasta, kun tarvitsee välillä neljäkin kertaa vaippa vaihtaa.
        Pakko pitää haalaria, kun vaippa revitään.


      • Anonyymi
        Lesken70 kirjoitti:

        Vaippa on haalarin alla ja t-paita
        Vetoketju on selässä.
        Se onkin raskasta, kun tarvitsee välillä neljäkin kertaa vaippa vaihtaa.
        Pakko pitää haalaria, kun vaippa revitään.

        Se onkin mukavaa, kun on haalarinkäyttäjä ripuloinut ja on niskaansa myöden siinä lillingissä. Pyöritäpä siinä, varsinkin vuodepotilasta, saadaksesi haalarin pois. Jos on vielä henkilö, joka laittaa hanttiin kaikin voimin, se kyllä käy työstä.
        Aika hankalia nuo hygieniahaalarit ovat. Hyötyä vain, että henkilö ei voi repiä vaippojaan.
        Paljon on ollut hoitajan urani aikana kaikenlaisia käyttäjiä. Nyt olen onnellisesti eläkkeellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin mukavaa, kun on haalarinkäyttäjä ripuloinut ja on niskaansa myöden siinä lillingissä. Pyöritäpä siinä, varsinkin vuodepotilasta, saadaksesi haalarin pois. Jos on vielä henkilö, joka laittaa hanttiin kaikin voimin, se kyllä käy työstä.
        Aika hankalia nuo hygieniahaalarit ovat. Hyötyä vain, että henkilö ei voi repiä vaippojaan.
        Paljon on ollut hoitajan urani aikana kaikenlaisia käyttäjiä. Nyt olen onnellisesti eläkkeellä.

        Asukkaalla on vaippa, että kyllä se nyt jotenkin pitää.
        Hankalaa se on hoitajille käsitellä isoa miestä.
        Mutta minkäs teet.

        Olin omaishoitaja sairaalle miehelleni ja pyörittelin häntä yksin.
        Hänellä oli haalarit, kun yritti repiä katetria pois.
        Kyllä siinä hommassa tuli välillä äitiä ikävä.


      • Anonyymi
        Lesken70 kirjoitti:

        Asukkaalla on vaippa, että kyllä se nyt jotenkin pitää.
        Hankalaa se on hoitajille käsitellä isoa miestä.
        Mutta minkäs teet.

        Olin omaishoitaja sairaalle miehelleni ja pyörittelin häntä yksin.
        Hänellä oli haalarit, kun yritti repiä katetria pois.
        Kyllä siinä hommassa tuli välillä äitiä ikävä.

        Otan osaa. Ymmärrän täysin hommasi raskauden. Vaikka onkin omaishoitaja, niin kyllä se tosiaan työstä käy.
        Minun hoitamillani henkilöillä oli sekin juttu, että olivat saaneet vatsantoimintalääkkeitä illalla. Olin yökkönä ja tietysti vatsa alkoi potilaalla toimia sitten aamuyöllä.
        Vielä niinkin, että oli iltahoitajia, jotka annostelivat varsin runsaalla kädellä esim. joitain tehokkaita tippoja. Silloin ei vaippa estänyt sitä ripuliulostetta, vaan se levisi ihan niskaan saakka. Siis siistiä sisätyötä oli hommani :).
        Tämä Lesken70 nimimerkille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa. Ymmärrän täysin hommasi raskauden. Vaikka onkin omaishoitaja, niin kyllä se tosiaan työstä käy.
        Minun hoitamillani henkilöillä oli sekin juttu, että olivat saaneet vatsantoimintalääkkeitä illalla. Olin yökkönä ja tietysti vatsa alkoi potilaalla toimia sitten aamuyöllä.
        Vielä niinkin, että oli iltahoitajia, jotka annostelivat varsin runsaalla kädellä esim. joitain tehokkaita tippoja. Silloin ei vaippa estänyt sitä ripuliulostetta, vaan se levisi ihan niskaan saakka. Siis siistiä sisätyötä oli hommani :).
        Tämä Lesken70 nimimerkille.

        Olet tehnyt arvostettavaa ja raskasta työtä.
        Kun käyn hoivassa, yritän aina muistaa hoitajia kiittää heidän työstään.
        Miten ihmeessä he jaksavat.
        Kun me omaisetkaan ei olla helppoja.


      • Anonyymi
        Lesken70 kirjoitti:

        Olet tehnyt arvostettavaa ja raskasta työtä.
        Kun käyn hoivassa, yritän aina muistaa hoitajia kiittää heidän työstään.
        Miten ihmeessä he jaksavat.
        Kun me omaisetkaan ei olla helppoja.

        Lisää liksaa hoitsuille!


    • Anonyymi

      Vanhustenhoitajille olisi syytä maksaa kunnon palkka, ja liaksien työnkin lisää.

      • Ehdottomasti olen samaa mieltä.
        Siis likaisen työn lisä olisi paikallaan.


      • Anonyymi

        Jos kokee vanhustenhoidon likaiseksi työksi, niin on väärällä alalla.
        Vauvanhoito on myös likaista työtä. Molempien ryhmien peput on pidettävä puhtaina.
        Parasta on pysyä kaukana vanhuksista ja vauvoista, jos ulostetta pelkää.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kokee vanhustenhoidon likaiseksi työksi, niin on väärällä alalla.
        Vauvanhoito on myös likaista työtä. Molempien ryhmien peput on pidettävä puhtaina.
        Parasta on pysyä kaukana vanhuksista ja vauvoista, jos ulostetta pelkää.

        kylmätotuus

        Savolaiset vanhukset suoltavatkin vain puhdasta paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kokee vanhustenhoidon likaiseksi työksi, niin on väärällä alalla.
        Vauvanhoito on myös likaista työtä. Molempien ryhmien peput on pidettävä puhtaina.
        Parasta on pysyä kaukana vanhuksista ja vauvoista, jos ulostetta pelkää.

        kylmätotuus

        Olen tuo ex-hoitaja, joka kirjoitti aiemmin tuosta työstä vanhusten parissa. En ehkä osannut oikein ilmaista itseäni. Pidin vanhuksista kovasti, siitä ei yhtään muuta sanaa. Vaan juurikin tuo "taistelu" vanhuksen kanssa, joka ei ymmärtänyt yhtään, mitä on tekeillä ja todella saattoi lähes "uida" löysässä ulosteessa ja taisteli vastaan . Voimia kyllä saattoi löytyä paljonkin. Siinä riisut hygieniahaalarin, kotoisammin sanottua pupupuvun".

        En todellakaan pelännyt tuota työtä, se vaan oli aika raskasta, kun olit jo valvonut lähes koko yön ja sitten oli tämä taistelu. Saattoi olla monella vanhuksella monta kertaa yössä näitä toimenpiteitä. Tein yötyötä melkein 20 vuotta, 5yötä yleensä kerrallaan.En olisi jaksanut , jos en pitäisi vanhuksista ja olisin pelännyt ulostetta. Vanhuksilla on vaan suuremmassa mittakaavassa nuo työt kuin vauvoilla ja vauvat eivät laita juurikaan vastaan, itkevät vain. Olen myös urani aikana hoitanut vauvoja vastasyntyneiden osastolla. Pidin kyllä enemmän vanhuksista. Vauvat ovat myös ihania, vaan kukin pitää, mistä pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kokee vanhustenhoidon likaiseksi työksi, niin on väärällä alalla.
        Vauvanhoito on myös likaista työtä. Molempien ryhmien peput on pidettävä puhtaina.
        Parasta on pysyä kaukana vanhuksista ja vauvoista, jos ulostetta pelkää.

        kylmätotuus

        Kyllä kylmä totuus on se, et uloste ON likaista, siinä on bakteereja, jäämiä lääkkeistä ja ties mitä, jopa vaaraksi hoitajan terveydelle. No, ei se sentään kylmää ole, kun tarkemmin ajattelee, mutta hyvä hoitaja on sama kuin hyvä opettaja koululaiselle; taivaan lahja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuo ex-hoitaja, joka kirjoitti aiemmin tuosta työstä vanhusten parissa. En ehkä osannut oikein ilmaista itseäni. Pidin vanhuksista kovasti, siitä ei yhtään muuta sanaa. Vaan juurikin tuo "taistelu" vanhuksen kanssa, joka ei ymmärtänyt yhtään, mitä on tekeillä ja todella saattoi lähes "uida" löysässä ulosteessa ja taisteli vastaan . Voimia kyllä saattoi löytyä paljonkin. Siinä riisut hygieniahaalarin, kotoisammin sanottua pupupuvun".

        En todellakaan pelännyt tuota työtä, se vaan oli aika raskasta, kun olit jo valvonut lähes koko yön ja sitten oli tämä taistelu. Saattoi olla monella vanhuksella monta kertaa yössä näitä toimenpiteitä. Tein yötyötä melkein 20 vuotta, 5yötä yleensä kerrallaan.En olisi jaksanut , jos en pitäisi vanhuksista ja olisin pelännyt ulostetta. Vanhuksilla on vaan suuremmassa mittakaavassa nuo työt kuin vauvoilla ja vauvat eivät laita juurikaan vastaan, itkevät vain. Olen myös urani aikana hoitanut vauvoja vastasyntyneiden osastolla. Pidin kyllä enemmän vanhuksista. Vauvat ovat myös ihania, vaan kukin pitää, mistä pitää.

        Kommenttini oli osoitettu Anonyymille 2024-09-02 22:01:03.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos kokee vanhustenhoidon likaiseksi työksi, niin on väärällä alalla.
        Vauvanhoito on myös likaista työtä. Molempien ryhmien peput on pidettävä puhtaina.
        Parasta on pysyä kaukana vanhuksista ja vauvoista, jos ulostetta pelkää.

        kylmätotuus

        Täytyy pysyä myös avioliitosta kaukana.
        Kun omaishoitajan tehtäviin kuuluu puolison peffan putsaaminen.


      • Anonyymi
        Lesken70 kirjoitti:

        Täytyy pysyä myös avioliitosta kaukana.
        Kun omaishoitajan tehtäviin kuuluu puolison peffan putsaaminen.

        Ei pidä ryhtyä puolison omaishoitajaksi, jos kokee hänen hoitonsa raskaaksi tai vastenmieliseksi.

        Eikös teillä kotona käynyt päivittäin hoitoalan ammattilaisia hoitamassa miestäsi sen 10kk.n ajan, jonka miehesi oli kotihoidossa?

        Eihän avioliitto suinkaan tarkoita sitä, että se johtaisi välttämättä omaishoitajuuteen.
        Ei minun kohdallani ainakaan niin käynyt.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä ryhtyä puolison omaishoitajaksi, jos kokee hänen hoitonsa raskaaksi tai vastenmieliseksi.

        Eikös teillä kotona käynyt päivittäin hoitoalan ammattilaisia hoitamassa miestäsi sen 10kk.n ajan, jonka miehesi oli kotihoidossa?

        Eihän avioliitto suinkaan tarkoita sitä, että se johtaisi välttämättä omaishoitajuuteen.
        Ei minun kohdallani ainakaan niin käynyt.

        kylmätotuus

        On viisaampi puolison sairastuttua ottaa hänestä joko aviero tai
        rontata vanhainkotiin.

        Itse pääsee vapaaksi huitelemaan ympäri kyliä.

        Minkä ihmeen takia lähihoitajat olisivat meillä päivittäin käyneet?
        Suihkutus oli kerran viikossa.

        Täytyisi osata valkata sellainen aviomies, joka hän kuolee terveenä.


    • Anonyymi

      Kirjoittamasi viimeinen lause pitää paikkansa.

      Myös sinun tyylisi irrottaa yksittäinen kommentti tai sen osa kokonaisuudesta jää pysyvästi palstalle ihmeteltäväksi.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Ihmettä piisaa ihmettelijälle, ei siinä mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettä piisaa ihmettelijälle, ei siinä mitään.

        Tuosta haalarista vielä.
        Se ei saa näkyä ulkopuolisille.

        Haalarin päälle puetaan collegehousut ja yläosaa peittämään jokin paita.
        Haaravyökään ei saisi näkyä.
        Sekin peitetään.

        Virtsapussi ei missään tapauksessa saa roikkua näkyvillä.

        Nostoliina nyt valitettavasti näkyy pyörätuolissa istujalla.
        Mitenkähän sen peittäisi?

        Ennen sai nostoliinat ja haaravyöt apuvälinelainaamosta lainattua ilmaiseksi.
        Nyt ne ostetaan itse.

        Seuraavaksi ei sitten varmaan lainata pyörätuolia, rollia,liukuria, apupöytää jne.

        Näin toimii Satasote.o


      • Lesken70 kirjoitti:

        Tuosta haalarista vielä.
        Se ei saa näkyä ulkopuolisille.

        Haalarin päälle puetaan collegehousut ja yläosaa peittämään jokin paita.
        Haaravyökään ei saisi näkyä.
        Sekin peitetään.

        Virtsapussi ei missään tapauksessa saa roikkua näkyvillä.

        Nostoliina nyt valitettavasti näkyy pyörätuolissa istujalla.
        Mitenkähän sen peittäisi?

        Ennen sai nostoliinat ja haaravyöt apuvälinelainaamosta lainattua ilmaiseksi.
        Nyt ne ostetaan itse.

        Seuraavaksi ei sitten varmaan lainata pyörätuolia, rollia,liukuria, apupöytää jne.

        Näin toimii Satasote.o

        Siis Satasote


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe