Kasvaako raha puissa..

Anonyymi-ap

No ei se raha kasva puussa,mutta kiinnostaisi kuulla miten kukin rahansa tuhlaa,säästää tai sijoittaa?
Itse en harrasta sijoittamista,mutta osittain pidän jonkin verran paremmalla korolla,eri tilillä.
En halua kerskua niille joiden osaksi on tullut huono palkka,eläke tai jopa työttömyys.
Olen siitä onnekas että pääsin eläkkeelle pitkän uran jälkeen ja valmistauduin tulevaan huolella.En mitään eläkesäästö hömpötyksiä vaan yksinkertaisesti säästin tai en kuluttanut sitä mitä sain palkkaa.
Sijoittaminen sinänsä kiinnostaisi,mutta osaaminen puuttuu ja pitkämielisyys.Pitkämielisyydellä tarkoitan 15-30v kestäviin sijoituksiin.Enhän tarvitse rahaa enää 80v ikäisenä juurikaan,joten ei sitä..
Jannu-huoleton

46

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun on lapsuutensa ja nuoruutensa elänyt köyhyydessä ja kurjuudessa niin on aktiivivuosina älynnyt suunnitella elämäänsä lyhyemmällä ja pitemmällä tähtäyksellä ja elänyt omien todellisten tarpeidensa mukaan 50v - 60v välimaastoon ja voi vielä 8-kymppisenäkin nauttia siitä valinnan vapaudesta jonka taloudellinen riippumattomuus antaa.
      Talouden salliessa erimuotoisia sijoituksia. Säätelytalouden aikana pienimuotoisia niukka- mutta varmatuotoisia.
      Talovelkojen jälkeen pitemmän tähtäyksen pientä riskinottoa.
      Ok:n lisäksi yksi sijoitusasunto kotimaasta ja vapaa-ajan asunto Espanjassa jossa alkuvuosina kotiutin vuokratuloja ( käteisenä ).
      En ole säästänyt enkä tuhlannut. Suurin yksittäinen kuluryhmä on ollut matkustelu.
      Alkuu koko perheen voimin ja sittemmin kahdestaan vaimon kanssa. 4 maaosaa, 52 valtiota joista yövyimme 49:ssä. Suurin osa omatoimisia.
      Loppuvuosina täysihoitoristeilyjä ja kiertomatkoja.

      • Anonyymi

        Sinulla on ollut asenne kohdillaan jo varhaisessa vaiheessa.
        Minäkin matkustelisin mutta se ei ole minun juttu..Kerran vuodessa tai joka toinen vuosi käyn lämmittelemässä muutaman viikon tai kuukauden etelämpänä ja silloinkin vuokraan huoneiston.Sitä kai voi kutsua omatoimi matkailuksi.
        En oikeastaan arvosta matkailua ja kun tiedän että en ehdi elämäni aikana kuitenkaan nähdä koko maailmaa.
        Olen kai sen verran materialisti että pelkät muistot ja mielikuvat eivät merkkaa minulle mitään.
        Velka on minulle outo käsite.En ole koskaan ottanut lainaa,jos ei lasketa pientä vippiä nuorena.
        Toisin ssnoen en ole ollut pankin vuokralainen koskaan.Vapaa ajan asunnonkin rakensin itse ja síihen tahtiin kun varat riittivät,lähtien ensin tontin ostosta.
        Jokainen tyylillään ja kuullostaisi että myös sinun tyylisi on ollut oikea ja mieluinen👍
        Jannu-huoleton


    • Anonyymi

      Minulla on tuolla takapihalla kasvamassa muutama rahapuu.
      Viisikymppiset alkavat jo olla kypsiä, mutta sataset vasta puhkeamassa.
      Pari kolikkopensastakin löytyy.
      Kuuluu mukavaa kilinää, kun kypsät kolikot putoavat kovaan maahan.

      • Anonyymi

        Minulla puolestaan tuo velkakorkopuu alkanut rönsyileen. Velkapuuta puolestaan en ole lannottanut vuosikausiin, näyttää pikkuhiljaa sen puun kasvu hiipuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla puolestaan tuo velkakorkopuu alkanut rönsyileen. Velkapuuta puolestaan en ole lannottanut vuosikausiin, näyttää pikkuhiljaa sen puun kasvu hiipuvan.

        Velka on jotakin mitä aina olen vieroksunut lapsesta asti . Olen aina ensin säästänyt johonkin asiaan mitä tarvitsen ja sitten ostanut kun rahaa on tullut kokooon. Velan kanssa ei ole koskaan vapaa . No kun talon ostaa niin siihen on otettava velka , ei monellakaan ole varaa käteisellä maksaa taloa. Mutta kaikkiin muihin asioihin olen ensin säästänyt ja sitten ostanut tarvitsemani tavaran .
        Muistan lapsuudessani kun äiti aina sanoi että ” jos otetaan velaksi” ja kun näin hänen taistelevan niiden velkojen kanssa niin päätin etten koskaan ostele velaksi mitään vaan olen ilman jotakin jos en pysty ostamaan.
        Ollaan erilaisia näissäkin asioissa , jokaisella omat tapansa . Pää asia kun pärjäilee


      • Anonyymi

        Syksy on sadonkorjuun aikaa ja kannattaisiko ne kolikot jättää maahan kun niistä voi nousta uusia versoja kunhan talvi antas niille kylmäkäsittelyn.
        Sitten vaan muutaman vuoden kuluttua keräät kottiksella viiskymppisiä patjan alle👌
        Jannu-huoleton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velka on jotakin mitä aina olen vieroksunut lapsesta asti . Olen aina ensin säästänyt johonkin asiaan mitä tarvitsen ja sitten ostanut kun rahaa on tullut kokooon. Velan kanssa ei ole koskaan vapaa . No kun talon ostaa niin siihen on otettava velka , ei monellakaan ole varaa käteisellä maksaa taloa. Mutta kaikkiin muihin asioihin olen ensin säästänyt ja sitten ostanut tarvitsemani tavaran .
        Muistan lapsuudessani kun äiti aina sanoi että ” jos otetaan velaksi” ja kun näin hänen taistelevan niiden velkojen kanssa niin päätin etten koskaan ostele velaksi mitään vaan olen ilman jotakin jos en pysty ostamaan.
        Ollaan erilaisia näissäkin asioissa , jokaisella omat tapansa . Pää asia kun pärjäilee

        Täysin samaa mieltä..
        Jannu-huoleton


      • Anonyymi

        Päivän paras kirjoitus , kun satasen ovat vasta puhkeamassa. Ja ne kolikko pensaat 😂😂😂

        Ihminen joka kirjoitti omaa mahtavan huumorin tajun ja saa sen hyvin tekstiin
        Hyvät naurut siitä sai ja oikein kuvitteli miten se puutarha olis ollut .harvoin näillä,palstoilla saa nauraa ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla puolestaan tuo velkakorkopuu alkanut rönsyileen. Velkapuuta puolestaan en ole lannottanut vuosikausiin, näyttää pikkuhiljaa sen puun kasvu hiipuvan.

        😂😂😂😂😂


    • Anonyymi

      Sanon mieluusti että olen taloudellinen kun nuukaksi sanominen tuntuu jotenkin hävettävältä. En tuhlaa lähes koskaan, osaan ostaa ruoat niin että mitään ei tarvitse heittää pois. Vaatteet ostan ajattomia ja laadukkaita. Kengät käytän loppuun ja ostan vain hyviä. Ostan tarpeeseen ja vain siihen. Kyllä ihan kaikki tarvittavat tavarat on, mitään ei puutu. Olen matkustanut kerran pari vuodessa. On hyväkuntoiset auto ja asunto. Käyn teatterissa ja näyttelyissä. Annan vähän lapsenlapsille rahaa.
      On jäänyt säästöön. Palkka paranee loppua kohdin kun osaaminen lisääntyy. Ostan osakkeita ja laitan talletuksia ajankohdan parhaalla korolla. Ei minulla mitään miljoonia ole, mutta niin että on turvallinen olo. Taloudellinen elämä on minulle tarkoitettu, olen siihen täysin tyytyväinen, enkä haluaisi tuhlata, luksuksesta en välitä vaikka rahaa olisi enemmän. Saan tyydytyksen siitä että osaan hankkia hyvää edullisesti. Minulla on kaikki.

      • Anonyymi

        Olet oivaltanut suunnittelun merkityksen. Onnitteluni!


      • Anonyymi

        Minulla oli kollega joka menetti kaikki säästönsä kun sijoitti väärään paikkaan , ja ne säästöt olivat suuret , niillä,olisi saanut ihanan osakkeen ja uuden auton käteisellä . Joten kun sijoittaa niin on osattava aika paljon .
        Kollegallani on kuiten suuri eläke ettei jäänyt puille paljaille . Mutta silti tietysti menetys tuntuu kurjalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli kollega joka menetti kaikki säästönsä kun sijoitti väärään paikkaan , ja ne säästöt olivat suuret , niillä,olisi saanut ihanan osakkeen ja uuden auton käteisellä . Joten kun sijoittaa niin on osattava aika paljon .
        Kollegallani on kuiten suuri eläke ettei jäänyt puille paljaille . Mutta silti tietysti menetys tuntuu kurjalta.

        Perusosaaminen ei paljoa vaadi.
        Säätelytalouden aikana oli helppo tyytyä rajallisiin tuottoihin olemattomalla riskillä.
        Samalla voi hieman katsella yritysten tunnuslukuja, markkinaosuusia, lähitulevaisuuden suunnitelmia jne.
        Tosi minullekin tuli kerran takkiin tuntuvasti. Olimme 1999 / 2000 vuoden vaihteessa kiertelemässä Kiinan sisämaata. Kv-hotskujen nettiyhteydet olivat käsittömättömän hitaita eikä ollut muutenkaan intoa häiritä kiertelyä.
        Kotiuduttuamme olivat kurssit romahtaneet. Latin Amerika rahasto oli hyvin plussalla. Myin sen pikaisesti tietenkin varautuen veroseuraamaksiin. Makasi rahan päällä muutaman kuukauden, Sitten sijoitin kolmeen laskeneeseen kotimaiseen. Ne riivatut jatkoivat laskuaan.
        Koko hässäkän seurauksena olisi ollut 6-numeroisen summan tappio jos olisin myynyt kaikki. Elpymisen vei muutaman vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli kollega joka menetti kaikki säästönsä kun sijoitti väärään paikkaan , ja ne säästöt olivat suuret , niillä,olisi saanut ihanan osakkeen ja uuden auton käteisellä . Joten kun sijoittaa niin on osattava aika paljon .
        Kollegallani on kuiten suuri eläke ettei jäänyt puille paljaille . Mutta silti tietysti menetys tuntuu kurjalta.

        puheestasi näkee että olet työväenluokkainen
        näkee heti
        auto ja osakkeet = asunto
        eli ehdotus: älä neuvo äläkä pelottele kollegoillasi

        jos pidät autoa tavoitteena sinulla ei ole koskaan rahaa

        säästäväisyys on ensi askel kohti sijoitusta ja sen jälkeen se jalostetaan
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18612486/kasvaako-raha-puissa--#comment-131043315


      • Anonyymi

        Taloudellinen on juuri oiekea ilmaisu sinun käyttäytymisellesi.
        Ssnonta "säästämisessä ei ole mitään hävettävää" on järkevä sananlasku.
        Olen myös suunnitellut lapsille siirtoja ja käsittääkseni se pitäisi jo aloittaa hyvissä ajoin,että välttyy perintöveron osalta.
        Olikohan se viisi tonnia/vuosi,ei lasketa verotettavaksi jos sitä ei merkitä ennakkoperinnöksi?
        Hyviä oivalluksia elämisestä ja kohtuullisesta säästäväisyydestä.
        Jannu-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli kollega joka menetti kaikki säästönsä kun sijoitti väärään paikkaan , ja ne säästöt olivat suuret , niillä,olisi saanut ihanan osakkeen ja uuden auton käteisellä . Joten kun sijoittaa niin on osattava aika paljon .
        Kollegallani on kuiten suuri eläke ettei jäänyt puille paljaille . Mutta silti tietysti menetys tuntuu kurjalta.

        No huh! On käynyt todella huono tuuri tai sijoitus on ollu todella suurella riskillä.Ei noin!Ei missään tapauksessa kaikkia munia samaan koriin..
        Jannu-huoleton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusosaaminen ei paljoa vaadi.
        Säätelytalouden aikana oli helppo tyytyä rajallisiin tuottoihin olemattomalla riskillä.
        Samalla voi hieman katsella yritysten tunnuslukuja, markkinaosuusia, lähitulevaisuuden suunnitelmia jne.
        Tosi minullekin tuli kerran takkiin tuntuvasti. Olimme 1999 / 2000 vuoden vaihteessa kiertelemässä Kiinan sisämaata. Kv-hotskujen nettiyhteydet olivat käsittömättömän hitaita eikä ollut muutenkaan intoa häiritä kiertelyä.
        Kotiuduttuamme olivat kurssit romahtaneet. Latin Amerika rahasto oli hyvin plussalla. Myin sen pikaisesti tietenkin varautuen veroseuraamaksiin. Makasi rahan päällä muutaman kuukauden, Sitten sijoitin kolmeen laskeneeseen kotimaiseen. Ne riivatut jatkoivat laskuaan.
        Koko hässäkän seurauksena olisi ollut 6-numeroisen summan tappio jos olisin myynyt kaikki. Elpymisen vei muutaman vuoden.

        Elikkäs ostaa halvalla laskevia osakkeita ja myy kun hinta on sopiva.
        Mutta mistä hitosta voi tietää pärjääkö ko.Osakkeen kauppaaja?
        Ei tule äkkiä mieleen muu kuin kulta ja jos olisi tajunnut aikanaan ostaa kultaa niin hinta on nyt todella korkealla..
        Kuten huomaat.En tajua sijoittamisesta yhtään mitään ja se on esteenä sijoittamiselle..Turhaa heittää rahaa hukkaan jos joku muu siitä tekee tilin..
        Jannu-huoleton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        puheestasi näkee että olet työväenluokkainen
        näkee heti
        auto ja osakkeet = asunto
        eli ehdotus: älä neuvo äläkä pelottele kollegoillasi

        jos pidät autoa tavoitteena sinulla ei ole koskaan rahaa

        säästäväisyys on ensi askel kohti sijoitusta ja sen jälkeen se jalostetaan
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18612486/kasvaako-raha-puissa--#comment-131043315

        Onko työväenluokkainen huonompi ihminen?
        Jannu-huoleton


    • Anonyymi

      alottajalle: jos omistaa metsää ,

      saa varautua myös siiheh että metsä myös k u l u t t a a rahaa

      jos ny pienessä määrin antaaki rahaa,

      metsä on työpaikka,
      metesä antaa työtä suomen ihmisille !

      • Anonyymi

        En kyllä maininnut metsästä mitää.Taisit nähdä metsän puilta kun noin kommentoit.
        Ei mitään satoja hehtaareja,mutta pikku pläntti kuitenkin on.
        Tuottoa ei voi oikein kehua,mutta siellä ne rahat heiluu tuulessa😅


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kohtuullisella verottamisella meillä kaikilla menisi paremmin.Tai edes tasapuolisella verottamisella ainaki pienempi tuloisella voisi elämä helpottua paljonkin.
        Monikohan kertaista verotus suomessa on?
        Ensin maksat palkasta veron ja kun ostat,maksat taas veron.Ja kun myyt niin maksat myyntivoitosta veron.
        Ei mikään ihme että jokainen yrittää maksaa veroja mahdollisimman vähän.
        Mielestäni ei ole rikas ja rehellinen samassa persoonassa.En edes itse vaikka en voi sanoa olevani varakas,vaan itselleni riittävän varakas.
        Jannu-huoleton


    • Anonyymi

      En ole mikään pahan päivän varalle säästäjä vaan elän hetkessä, kun sehän voi muuttua milloin vain.

      Olemme keskituloisia ja eläkkeemme riittävät kaikkeen tarvittavaan ja vähän humputteluunkin. Kaikki tärkeä ja merkityksellinen, kuten yhdessä ulkoilu tai kirjastointi, on ilmaista, joten senkään suhteen ei tarvitse rahojaan säästellä.

      Käymme toki paljon ravintoloissa syömässä kun se on kivaa ja vaihtelua. Myös elokuvissakäynti ja teatteri ovat listalla. Säästäminen, sijoittaminen sun muut kovat arvot eivät kuulu elämäämme, kaipa siksi olemmekin tyytyväisiä, jopa onnellisia!

      • Anonyymi

        joo olet kulutuskeskeinen ja sellainen ei sijoita
        hulluinta on auto ja käydä ulkona syömässä eli maksaa palveluista

        niillä spekseillä sijoittaa vain kädet taskuun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo olet kulutuskeskeinen ja sellainen ei sijoita
        hulluinta on auto ja käydä ulkona syömässä eli maksaa palveluista

        niillä spekseillä sijoittaa vain kädet taskuun

        Kyllä myönnän, mutta elämä on paljon mukavampaa kun siinä on välillä vaihelua ja jopa luksusta, kuka nyt sen miksikin tulkitsee.

        Ja kädetkö eivät ole taskussa kun sijoitaa ja säästää - yhtä tyhjät ne taskut on, kun rahaa ei ole käytössä.

        Muistan aina erään tapauksen, jossa ystäväni esitteli osakekansiotaan ja totesi, miten varakas hän on. Minua hymyilytti, sillä osakekansiollaan ei ystäväni saanut yhtään mitään...eläissään, paitsi tietenkin tunteen, että jossain on rahaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo olet kulutuskeskeinen ja sellainen ei sijoita
        hulluinta on auto ja käydä ulkona syömässä eli maksaa palveluista

        niillä spekseillä sijoittaa vain kädet taskuun

        Jos kukaan ei osta tai kuluta palveluja niin pyöriikö talous?
        Vaikka olen säästäväinen niin käytän palveluja.No,auto on lähes tarpeettomin ja pahin kuluttaja,mutta vain jos siihen ei ole varaa..
        Jannu-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kukaan ei osta tai kuluta palveluja niin pyöriikö talous?
        Vaikka olen säästäväinen niin käytän palveluja.No,auto on lähes tarpeettomin ja pahin kuluttaja,mutta vain jos siihen ei ole varaa..
        Jannu-

        Kyllä ne säästäväistenkin rahat tulevat käyttöön jossakin vaiheessa. Niistähän oikein kiistellään perinnönjaossa usein. Pitää ajatella kokonaisuutta taloudessa, eikä se joiden nuukasti eläminen mitään taloutta kaada. Laittavathan rikkaatkin säästöön rutkasti, eikä sitä kukaan näytä pitävän pahana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne säästäväistenkin rahat tulevat käyttöön jossakin vaiheessa. Niistähän oikein kiistellään perinnönjaossa usein. Pitää ajatella kokonaisuutta taloudessa, eikä se joiden nuukasti eläminen mitään taloutta kaada. Laittavathan rikkaatkin säästöön rutkasti, eikä sitä kukaan näytä pitävän pahana.

        Tahallaan tartuin säästämiseen palveluissa.Mielestäni palvelun tarjoajat työllistävät ja raha vaihtaa omistajaa.
        Näimme korona aikana miten palvelu alalle kävi..
        On tietysti asioita mistä voi säästää palveluissakin,mutta itse en siihen lähde.
        Ostan kohtuulliset palvelut mukisematta ja säännöllisesti myös luksusta elämään,kuten hyvää ravintolaruokaa tai torilta hyviä ja tuoreita elintarvikkeita.Vaikia ne maksavat enemmän..
        Jos kaikki tehdään itse ja säästetään niin mihin sitä palkkaa tai muuta rahan hankkimiskeinoa tarvitaan.
        Jannu-


    • Anonyymi

      Puut kasvaa metsässä

      hyvä neuvo kaikille kansalaisille,

      jokaisella suomalaisella pitää olla metsää
      ja maata muualli kuin vain kynsien alla,

      kynsien alla on vain vähän mustaa maata,
      sillä ei kasvateta rahapuita
      eikä pajoo mutakaan kivaa tehdä elämässä.

    • Anonyymi

      Kaikki mitä on tullut on myös mennyt. Pienestä osa-aikaisen palkasta ei säästämään pystynyt ja lapsen tarpeet meni omieni edelle. Perintöjä mun ei onneksi tarvitse kerätä niin nyt pienellä eläkkeellä ollessa on sitten ollut mahdollisuus jopa pieniä matkoja tehdä.

      • Anonyymi

        Niinhän se menee että työeläkettä ei kerry paljoa osa-aikaisena.
        Ymmärrän täysin että se ei ole aina oma valinta miten saa palkkaa.
        En ollu koulussa erityisen hyvä oppilas ja sieltä se kaikki mielestäni lähtee.
        Harmittelin aikuisena kun en ollu ahkera viittaamaan koulussa ja päätin aikuisena opiskella paremman ammatin. Se ei ollut helppoa ilman valkeaa lakkia.
        Kannatan kansalaispalkkaa nykyisen järjestelmän tilalle tai rinnalle ja jokaiselle ihmiselle kohtuullinen elanto työ tai työttömyys ajan mentyä.
        Jannu-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se menee että työeläkettä ei kerry paljoa osa-aikaisena.
        Ymmärrän täysin että se ei ole aina oma valinta miten saa palkkaa.
        En ollu koulussa erityisen hyvä oppilas ja sieltä se kaikki mielestäni lähtee.
        Harmittelin aikuisena kun en ollu ahkera viittaamaan koulussa ja päätin aikuisena opiskella paremman ammatin. Se ei ollut helppoa ilman valkeaa lakkia.
        Kannatan kansalaispalkkaa nykyisen järjestelmän tilalle tai rinnalle ja jokaiselle ihmiselle kohtuullinen elanto työ tai työttömyys ajan mentyä.
        Jannu-

        Minulla olisi alakouluikäisenä ollut lukuhaluja niin että olisin hakenut oppikouluun, mutta isäni tyssäsi lukuhalut. Vielä siihenkin aikaan maalla keskellä ei mitään tyttöjen koulutusta ei tuettu pakollista enempää. Läksyjen tekokin oli toissijaista, ne tehtiin vasta sitten kun talon työt oli illalla tehty. Myöhemmin sitten puoliso puoliso löi kapuloita rattaisiin niin että viimein lähdin lapsen kanssa omilleni ja käteen jäi pelkkää velkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla olisi alakouluikäisenä ollut lukuhaluja niin että olisin hakenut oppikouluun, mutta isäni tyssäsi lukuhalut. Vielä siihenkin aikaan maalla keskellä ei mitään tyttöjen koulutusta ei tuettu pakollista enempää. Läksyjen tekokin oli toissijaista, ne tehtiin vasta sitten kun talon työt oli illalla tehty. Myöhemmin sitten puoliso puoliso löi kapuloita rattaisiin niin että viimein lähdin lapsen kanssa omilleni ja käteen jäi pelkkää velkaa.

        Lähes sama tarina minulla.Koulutus ei edes maksanut siihen aikaan niin paljon kuin nykyään ja opintotukeakaan ei saanut.Lainaa kyllä olisi saanut mutta olen allerginen velalle kun se täytyy maksaa takaisin ja korkojen kanssa.
        Kotona ei kannustettu lukemaan ja ehkä pojasta pappia toivottiin tai ainakin jatkamaan yrittäjänä firmassa.
        Ala ei ollut mieleinen,joten läksin omille teilleni.
        Moni asia oli ennen toisin,eikä välttämättä paremmin.
        Ärsyttävää alistamista olet saanut osaksesi :/
        Jannu-


    • Anonyymi

      Miljonääriksi ei hetkessä tulla. Elämä on aikaa.

      • Anonyymi

        Siinäpä tavoitetta elämämälle ja sitten kuolinvuoteella voi rahassa sulkea silmänsä ja todeta "kylläpä tein kovasti töitä, että sain pankkitilelleni paljon rahaa ja osakkeita kerättyä, nyt voi rahassa kuolla pois"


    • Anonyymi

      Joka vuosi kerääntyy tuloja ne sijoittaa

    • Anonyymi

      Kuukausittain sijoittaa säännöllisesti

    • Anonyymi

      Osaset ja puuilo toimii eri aloillakin. Jopa elämäalueet lomauttamalla tai lamauttaen.

    • Anonyymi

      Siitä se kertyy ja kertaistuu

    • Anonyymi

      Minäkin olen auttanut lapsenlapsia mutta en enää.Pitää ajatella itseäänkin kun pieni eläke. Haluaisin auttaa muutenkin toisia, mutta kun ikää tulee ei vaan jaksa mennä vaikka hyväntekeväisyys juttuihin. Nyt minä itse vaan 😊

      • Anonyymi

        jooo oma suu lähempanä kuin kontinsuu

        pakko se on ensin huolehtia itsestä ja omasta toimeentulosta
        sitten vasta jos jotain on ylimäärästä vaoi auttaa läheisimpiä tarvitsevia
        ja olen auttanukki,
        ja autan edeleen.


    • Anonyymi

      Sijoittaja ei koskaan "osaa" mutta voi välttää karikot
      1. vähennä talousuutisten lukua yleislehdistä tyyliin hesari turunsanomat aamulehti ...
      sen toimittajat eivät sijoita joten he kirjoittavat hyvä firma toisaalta jos lasku tulee
      jne jne eli pelottelevat piensijoittajan ulos

      2. aloita jollain yksinkertaisella eli osakerahastolla ja
      suurin yrityksiin sijoittavat ovat tylsiä mutta heiluvat enemmän
      pieniin sijoittavat voivat tuottaa

      mainitsen erään yrityksen johon itse en sijoita mutta johon monet
      piensijoittajat kippaavat rahojaan joita eivät panee suoraan sijoitukseen
      eli nuukasijoitusrahsto Seligson

      3. sijoituksen aloitushetki on tärkeä ettei heti tuli turpaan
      olen itse nyt varovainen ja olen kerännyt sotakassaa jo jonkin aikaa
      hoidan neljää sijoitussalkkua jotka eläketyylisiä
      tuotta noin 10 prosenttia tänä vuonna tähän mennessä plus osingot
      Osingot ovat tavanomaisesti yli 5% vuodessa tänä vuonna hiukan enemmän

      4. tyypillisiä järjestöjä joihin kannattaa liittyä ja joilla on jäsenlehti
      ovat Veronmaksajat (Taloustaito) ja Osakesäästäjät (Viisas Raha)
      https://www.viisasraha.fi/

      • Anonyymi

        Tai sitten
        1. nauti elämästä
        2. keskity ihmissuhteisiisi
        3. nauti luonnosta
        4. vaali hyvinvointiasi

        Mitä ihmettä ja kenet sijoittaminen tekee onnelliseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten
        1. nauti elämästä
        2. keskity ihmissuhteisiisi
        3. nauti luonnosta
        4. vaali hyvinvointiasi

        Mitä ihmettä ja kenet sijoittaminen tekee onnelliseksi?

        ei ketään, meikä aikoinaan erhtyi pörssi sijottajaksi, kuinkas kävikään a i n a
        kun asiat olisi ollu hyvin
        suuri raha keksi pörssiromahduksen ja sillä keinoin keräsi aina piensijottajien rahat omaan taskuunsa, joten huh huh, huh,
        tavallisen TOLLUKAN EI kannata alkaa pörssisijottajaksi, pienillä summilla,
        mutta jotkut tavalliset säästötilit saataa niissä saattaa raha pysyä jotenkuten tallessa, ainaki se määrä minkä on itse pannu sinne talteen ja hyvällä lykyllä pieni korkoki saattaa joskus ilmestya, miinukselle säästötilit ei tietääkseni koskaan kuitenkaan mene muuten kuin itse rahat nostamalla sieltä pois.
        sanoisin pörssisijotukset ja mainostaminen on tavallisen piensijottaja HUIJAAMISTA sanottiin sitten mitä tahansa se on huijaamista,
        piensijottajan rahat taatusti katoaa pösissä jossaki vaiheessa, turha luulla että hyvä säkä käy, EI KÄY
        on kokemusta, rahat men suurempien omistajien taskuun,


      • Anonyymi

        Vinkit katsottu. Vielä tällä hetkellä ei ole aikaa eikä innostusta alkaa opiskelemaan sijoittamisesta kaikkea. Yleensä kun alan jotain niin yritän olla siinä hyvä tai edes kohtuullisen hyvä. 10% tuotto kyllä kuullostaa hyvältä ja päihittää inflaation jo tällä hetkellä.
        Kiitos vinkistä!
        Jannu-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ketään, meikä aikoinaan erhtyi pörssi sijottajaksi, kuinkas kävikään a i n a
        kun asiat olisi ollu hyvin
        suuri raha keksi pörssiromahduksen ja sillä keinoin keräsi aina piensijottajien rahat omaan taskuunsa, joten huh huh, huh,
        tavallisen TOLLUKAN EI kannata alkaa pörssisijottajaksi, pienillä summilla,
        mutta jotkut tavalliset säästötilit saataa niissä saattaa raha pysyä jotenkuten tallessa, ainaki se määrä minkä on itse pannu sinne talteen ja hyvällä lykyllä pieni korkoki saattaa joskus ilmestya, miinukselle säästötilit ei tietääkseni koskaan kuitenkaan mene muuten kuin itse rahat nostamalla sieltä pois.
        sanoisin pörssisijotukset ja mainostaminen on tavallisen piensijottaja HUIJAAMISTA sanottiin sitten mitä tahansa se on huijaamista,
        piensijottajan rahat taatusti katoaa pösissä jossaki vaiheessa, turha luulla että hyvä säkä käy, EI KÄY
        on kokemusta, rahat men suurempien omistajien taskuun,

        Tottahan tuo kaikki on.Tilillä pieni korko ja suojattu tili antaa taatusti vähintään omat taskuun.Mutta..On se aika tylsää kun tietää aika hyvin miten korkoa kertyy kun määräaika täyttyy.
        Tuo isot syö pienet,on varmasti mahdollista.
        Jannu-


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe