BMW 523i 0-100 km/h 7,8s yms...

Testailija

Tuli tuossa yx päivä testailtua vähän bemua ja erilaisilla laitteilla saatiin enemmän ja vähemmän luotettavia tuloksia. Testi suoralla jossa ei päässyt ihan huippuja ottamaan saatiin todelliseksi nopeudeksi 221km/h mittarin näyttäessä himpan yli 230km/h. Mittari virhe on kohtuullisen suuri kun renkaiden/vanteiden halkaisija on hiukan alkuperäistä pienempi. Varttimailin tuloksiakin kokeiltiin, mutta lähtöjä tuli otettua vain ryömintä vauhdista aloittaen. Epätarkat ajat oli karvan alle 15s luokkaa, loppunopeudet n.145km/h. 0-100 vetoja otettiin usealla eri tavalla ja parhaimmillaan tuli 7,8s aikoja. Itse en ole ennen autoa maksimaalisesti kiihdytellyt, joten tekniikassa on varmasti toivomisen varaa. Mielenkiintoista hommaa anyway. Autossa on vapaavirtaussuodattimet ja pikkuisen putkistoa. Tankissa oli 98-oktaanista paremman tehon toivossa. Omasta mielestä saavutetut tulokset olivat melko hyviä ottaen huomioon auton painon 1495kg ja ilmoitetun tehon 170hv, joskin monesta lähteestä tuota tehoa on epäilty ja oikeampi lukema lienee 180-185hv luokkaa ne pollet mitä bolt-oneilla saa. Pistäkää rakentavaa kommenttia, omia kokemuksia ja tuloksia! Aina on kiva saada real-life tietoa siitä miten autot oikeasti liikkuu. ;-)

22

5972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu

      Tunge vaikka niitä sun rakennuspalikoitas perseeseesi ja runkkaile sitten.

    • No whay!

      En oikein usko,mutta ei mahdoton! mun bemu myös painaa 1500kg ja saanut kiihtyy 8.9s! siinä on 150hp vakio,(jos on viel tallel!) Olet kova kepittää vakion 523i tohon aikaan 7.8s! jos mäkin saisin 20hp lisää koneseen ei se tarkoita ett aika paranis 1sek..! Mutt Bemari on Bemari! Ainoo huono juttu on paino/hp!

      • Jaa-a

        Oho tosiaan, jos 523i oikeasti kiihtyisi 7.8s. En nimittäin usko tota millään. Tai siis se ei ole mahdollista, eli mittauksessa on jotain pielessä. Millä laitteella mitattu ja eikö varmasti ole alamäkeen jne.?? Kaikki kiihtyvyysanturiin perustuvat mittalaitteet tosi herkkiä asennolle ja virhe on helposti suuri. GPS taas saattaa antaa yksittäiselle kiihdytykselle hyvinkin väärän arvon.

        Nimittäin 528i:n kiihdyttäminen tohon aikaan onnistuu, mutta siinäkin vaaditaan jo onnistumista. Ja kokemuksen mukaan ero 523:n ja 528:n välillä on todella iso, vaikka hevosissa ei ole eroa kuin reilu parikymmentä.

        Jos aika on mitattu GPS:llä, saa melko oikean arvon muutaman onnistuneen mittauksen keskiarvona. Ja tosiaan sen tien pitää olla tasainen, mikä on joskus aika vaikea varmaksi todeta. Kiihtyvyysantureilla taas keskiarvokaan ei auta, jos asento pielessä tms.

        Aika hyvä aika muuten tälle 520:lle myös. Siinä ja siinä uskonko :) Mut olen kyllä muualtakin kuullut tollasta, että ehkä se tosiaan repäsee paikaltaan noin hyvin. Nimittäin 320 ei samoilla tehoilla mennyt paljoa nopeammin koskaan, vaikka painoa on jonkin verran vähemmän.


      • jaa-a
        Jaa-a kirjoitti:

        Oho tosiaan, jos 523i oikeasti kiihtyisi 7.8s. En nimittäin usko tota millään. Tai siis se ei ole mahdollista, eli mittauksessa on jotain pielessä. Millä laitteella mitattu ja eikö varmasti ole alamäkeen jne.?? Kaikki kiihtyvyysanturiin perustuvat mittalaitteet tosi herkkiä asennolle ja virhe on helposti suuri. GPS taas saattaa antaa yksittäiselle kiihdytykselle hyvinkin väärän arvon.

        Nimittäin 528i:n kiihdyttäminen tohon aikaan onnistuu, mutta siinäkin vaaditaan jo onnistumista. Ja kokemuksen mukaan ero 523:n ja 528:n välillä on todella iso, vaikka hevosissa ei ole eroa kuin reilu parikymmentä.

        Jos aika on mitattu GPS:llä, saa melko oikean arvon muutaman onnistuneen mittauksen keskiarvona. Ja tosiaan sen tien pitää olla tasainen, mikä on joskus aika vaikea varmaksi todeta. Kiihtyvyysantureilla taas keskiarvokaan ei auta, jos asento pielessä tms.

        Aika hyvä aika muuten tälle 520:lle myös. Siinä ja siinä uskonko :) Mut olen kyllä muualtakin kuullut tollasta, että ehkä se tosiaan repäsee paikaltaan noin hyvin. Nimittäin 320 ei samoilla tehoilla mennyt paljoa nopeammin koskaan, vaikka painoa on jonkin verran vähemmän.

        Sorry aloittajalle, luin huonosti. Onhan toi sittenkin uskottava, kun oli putket ja vapaavirtaussuotimet... Silti GPS:llä yksittäinen mittaus voi olla pahastikin pielessä. Mutta mielenkiintoisia juttuja.


      • ///M3
        Jaa-a kirjoitti:

        Oho tosiaan, jos 523i oikeasti kiihtyisi 7.8s. En nimittäin usko tota millään. Tai siis se ei ole mahdollista, eli mittauksessa on jotain pielessä. Millä laitteella mitattu ja eikö varmasti ole alamäkeen jne.?? Kaikki kiihtyvyysanturiin perustuvat mittalaitteet tosi herkkiä asennolle ja virhe on helposti suuri. GPS taas saattaa antaa yksittäiselle kiihdytykselle hyvinkin väärän arvon.

        Nimittäin 528i:n kiihdyttäminen tohon aikaan onnistuu, mutta siinäkin vaaditaan jo onnistumista. Ja kokemuksen mukaan ero 523:n ja 528:n välillä on todella iso, vaikka hevosissa ei ole eroa kuin reilu parikymmentä.

        Jos aika on mitattu GPS:llä, saa melko oikean arvon muutaman onnistuneen mittauksen keskiarvona. Ja tosiaan sen tien pitää olla tasainen, mikä on joskus aika vaikea varmaksi todeta. Kiihtyvyysantureilla taas keskiarvokaan ei auta, jos asento pielessä tms.

        Aika hyvä aika muuten tälle 520:lle myös. Siinä ja siinä uskonko :) Mut olen kyllä muualtakin kuullut tollasta, että ehkä se tosiaan repäsee paikaltaan noin hyvin. Nimittäin 320 ei samoilla tehoilla mennyt paljoa nopeammin koskaan, vaikka painoa on jonkin verran vähemmän.

        Kyllä tuossa 2,8 M52:ssa on reilusti kolmatta sataa kaakkia, Saksassa vaan sattuu eräs maaginen raja olemaan toi 193 hv...


      • Keke
        ///M3 kirjoitti:

        Kyllä tuossa 2,8 M52:ssa on reilusti kolmatta sataa kaakkia, Saksassa vaan sattuu eräs maaginen raja olemaan toi 193 hv...

        Olen nähnyt useita testejä joissa 328/528 on antanut tehoa n.205-210hp. Vastaavasti 323/523 jotain 180-185hp luokkaa.


      • 523
        Keke kirjoitti:

        Olen nähnyt useita testejä joissa 328/528 on antanut tehoa n.205-210hp. Vastaavasti 323/523 jotain 180-185hp luokkaa.

        Kerroppas yks testitulos mistä sen näkis. Miks valmistaja sitten ilmoittaa 170 hp??


      • HannuK
        523 kirjoitti:

        Kerroppas yks testitulos mistä sen näkis. Miks valmistaja sitten ilmoittaa 170 hp??

        http://www.superchips.co.uk/curves/bmw328.pdf

        Tuon mukaan vakiossa ei ole kuin tuo 192 2hp. Itse en ainakaan mistään ole lukenut tuon myllyn osalta isompia teholukemia. Mutta jos tietoa ja referenssiä on niin kertokaahan ihmeessä.


      • Keke
        HannuK kirjoitti:

        http://www.superchips.co.uk/curves/bmw328.pdf

        Tuon mukaan vakiossa ei ole kuin tuo 192 2hp. Itse en ainakaan mistään ole lukenut tuon myllyn osalta isompia teholukemia. Mutta jos tietoa ja referenssiä on niin kertokaahan ihmeessä.

        Etsiskelin tuossa jokin aika sitten netistä noita juttuja ja jotain löytyikin. Tehokäyriä ei oikein ollut kuin joidenkin virityspajojen ennen/jälkeen juttuja ja niitä en pidä luotettavina. Mutta niissäkin esim. M52TU koneen vakiotehot oli n.180hp. Yhdellä jenkkikotisivulla oli mitatut teho ja vääntöarvot takapyöriltä useammastakin 323 ja 328 vehkeestä. Osa oli ihan vakioita ja osassa jotain bolt-on juttuja. Yx mielenkiintoinen juttu oli että Tri-flown putki oli laskenut 328:n tehoja 5 heppaa... Sivuja en muista, mutta niitä lukemia ja jotain käppyröitä tallensin ja kuskasin kämpille.

        ja jossain sakemannin lehdessä on ollut 523i penkissä ja tehot yli 180......


      • Anonyymi

        Ei 2.0 lähe


    • X

      jee, mun uno kusettaa sun wenyttimen!!!!!!

    • 530

      Saas nähdä, kuinka paljon saat 'asiallista' palautetta, että autosi on täysi mopo jne. Hienoa, että olet kirjoittanut tuosta suorituskyvystä asiallisessa hengessä toisin kuin täällä palstalla yleensä.

      Mutta asiaan, tuollainen mittaus kiinnostaa itseänikin, sillä en ole löytänyt oman autoni arvoja mistään lehdistä. Miten arvot on mitattu? 523:stahan löytyy hyvin mittausarvoja sekä ulkomaisista että kotimaisista lehdistä.Itseäni tuo 0-100 aika ei paljoa kiinnosta, mutta se tuntuu olevan standardi, joka aina mitataan ja ilmoitetaan ja josta ennenkaikkea puhutaan. 0-400m ja erityisesti 0-1000m ovat kiinnostavia, sillä noilla matkoilla alkaa eroja syntyä. 0-1000 m kertoisi hyvin kokonaispaketista: teho/paino, vaihteiston porastusten osuvuus, kokonaisvälitys, ilmanvastus ja ajo-ominaisuudet.

      Aikanaan TM testissä täysin vakion 523i:n aika 0-100km/h oli 8,1 s. Varmasti nuo pienet lisäavut jotain auttavat. Lisäksi paino merkitsee paljon. TM:n mittauksissa kuormaa on jonkin verran (2 henkeä mittalaitteet), mutta yksin (ruokailun väliin jättäneenä:D),tankki lähes tyhjänä ja vararengas poistettuna paino/teho -suhdekin muuttuu huomattavsti edullisemmaksi ja alle 8 sekunnin aika on lähellä, varsinkin kun auto on jo sisäänajettu toisin kuin autolehtien testeissä uuden karheat autot. Saksalaissa lehdessä 528i kiihtyi tuo 0-100 suurin piirtein samoihin, mitä olet mitannut omallesi.

      Sen sijaan varttimaili alle 15 sekunnin on hieman vaikea uskoa; 528:kaan mennyt tuossa saksalaisen lehden testissä alle 15 sekunnin. Vaatii kyllä onnistunutta bolt-on osaa, mutta jos näin on, rahat eivät ole kuluneet turhuuksiin.

      • jore

        taitaa olla lähempänä 17 ei millään mene tuohon 15sta


      • 530
        jore kirjoitti:

        taitaa olla lähempänä 17 ei millään mene tuohon 15sta

        Kyllä aivan vakio 523:lle on mitattu viidellätoista alkava 1/4 aika, esim TM.

        Eilen etsin mittautuloksia saksalaisista lehdistä, mutta eihän siellä 400m aikoja ollut lainkaan. 528i:lle löytyi 0-1000m mitattu 28,6s ja sama aika 328i:lle. 530i:lle tehdas ilmoittaa 0-1000m 27,1s, mikä tuntuu hieman liioittelulta, sillä esim. 535i:lle tehdas ilmoittaa 27,2s, kun mitattu aika on 27,8 s. Myös 523i kulkee kilometrin 29 s tienoille. Vertailun vuoksi nopeaksi tiedetyn M5:n aika kilometrillä oli noin 24,5 s ja 1/4 aika on 13,8s.


      • Eki

        >0-1000 m kertoisi hyvin kokonaispaketista:
        >teho/paino, vaihteiston porastusten osuvuus,
        >kokonaisvälitys, ilmanvastus ja ajo-
        >ominaisuudet.

        Mitä helvetin tekemistä 0-1000m kiihdytyksellä on ajo-ominaisuuksien kanssa?


      • 530
        Eki kirjoitti:

        >0-1000 m kertoisi hyvin kokonaispaketista:
        >teho/paino, vaihteiston porastusten osuvuus,
        >kokonaisvälitys, ilmanvastus ja ajo-
        >ominaisuudet.

        Mitä helvetin tekemistä 0-1000m kiihdytyksellä on ajo-ominaisuuksien kanssa?

        Kun moottorissa on tehoa sen verran kilometrin nopeus nousee reilusti päälle 150km/h (esim 523i:llä jo 400 m loppunopus lähentelee 150km/h), kyllä tarvitaan jo ajo-ominaisuuksiakin.


      • jore
        530 kirjoitti:

        Kyllä aivan vakio 523:lle on mitattu viidellätoista alkava 1/4 aika, esim TM.

        Eilen etsin mittautuloksia saksalaisista lehdistä, mutta eihän siellä 400m aikoja ollut lainkaan. 528i:lle löytyi 0-1000m mitattu 28,6s ja sama aika 328i:lle. 530i:lle tehdas ilmoittaa 0-1000m 27,1s, mikä tuntuu hieman liioittelulta, sillä esim. 535i:lle tehdas ilmoittaa 27,2s, kun mitattu aika on 27,8 s. Myös 523i kulkee kilometrin 29 s tienoille. Vertailun vuoksi nopeaksi tiedetyn M5:n aika kilometrillä oli noin 24,5 s ja 1/4 aika on 13,8s.

        varmaan 15.9? hiukka vaikea uskoa 170 heppaa ja noinkin painava auto ei löytynyt tähän hätään noin vanhoja Tämmiä


      • Testailija
        jore kirjoitti:

        varmaan 15.9? hiukka vaikea uskoa 170 heppaa ja noinkin painava auto ei löytynyt tähän hätään noin vanhoja Tämmiä

        Vakio kuntoisessa 523i:ssä kaakkeja noin 182-185 ja 0-400m 15,8s.


    • Testailija

      Tämänhän arvasi, että jotkut ei jaksa innostua näistä suorituskyky jutuista. No joo, mittauksia tehtiin GPS:n, tutkan ja sekuntattorin avulla ja kuten sanoin niin en itsekään pidä niitä täysin luotettavina. Vakio 523i tosiaan on mitattu TM:ssä 2 hengen kuormalla, lähes täys tankki (95) ja hiukan kuormaa tuo 8,1s 0-100km/h. Omassa mittauksessa oli tankissa vain 15l 98 bensaa = ohjekirjankin mukaan lisää vääntöä ja kaikki muu ylimääräinen paino poistettu. Eli pidän tuota 7,8s aikaa ihan realistisena. Kokenut kiihdyttelijä voisi tuostaskin ehkä vähän nipistää... Se 0-400m aika oli kuten sanoin mitattu ryömintälähdöllä mikä todennäköisesti parantaa aikaa. Vakio 523i menee varttimailin 15,8 joten kyllä 15,5 varmasti menee. Nythän mitatut ajat oli 15s pintaan. Autoon tehdyt "viritykset" tuntuvat ihan onnistuneilta. Pistäkää vielä bemu miehet kommenttia ja kokemuksia. Palaan vielä asiaan myöhemmin ja mahdollisesti 0-1000m aikojen kanssa ja sitkeystulosten myötä. Lisäksi voin pistää samalla kertaa mitattuja aikoja VR6 Passatille js kiinnostaa.

    • HannuK

      Eli siinä on putkisto ja vapaavirtaussuodatin. Ihan mielenkiinnosta, sillä nuo lukemat ovat aika mielenkiintoisia, virhemarginaali huomioon ottaen. Etenkin kun niitä vertaa noihin TM:n aikoihin.

      Minkä valmistajan putkisto sulla siinä on? Entä käyttökokemukset siitä muuten? (kovuus, saundi) Onko resonaattori poistettu? Entä oletko teettänyt tuohon uuden chipin noiden muutosten jälkeen?

      Tämä UK:ssa ilmestyvä BMW lehti lupaa 528:sille vastaanlaisilla romuilla (customoitu chippi) 192->220 hp tehonlisäyksen, mikä vaikuttaa aika isolta, mutta noiden mittaustulosten varjossa hyvin mahdolliselta.

      Ihan kommenttina, niin ajoin muinoin e34-koppaisella 535:sella (211hp) motarilla "ajoharjoittelua" 523:sen kanssa, ja en kyllä saanut kaulaa montaakaan metriä välillä 80kmh - 160kmh. Eli yllättävän hyvin siinä reserviä on.

      HannuK.

      • Testailija

        Autossa on K&N suodatin ja Remuksen putkisto. Resonaattoria ei ole vielä poistettu, kun en ole saanut täyttä varmuutta siitä, onko poistolla haitallisia vaikutuksia kaasujen kiertoon. Soundit ovat muuttuneet matalammaksi murahteluksi, mutta db-lukemat ei varmaan ole paljon kasvaneet. Chippiä ei oo ainakaan vielä. Näin pieniin muutoksiin auton oma tietokone osaa luultavasti mukautua..?

        523i:n "hyvät" suoritusarvot selittyy suureksi osaksi sillä, että M52 ja M52TU moottoreista on mitattu dynossa n.182-185 kaakkia (98). Bolt-on osat mukaan lukien voitaisiin olla 185-195hp lukemissa ja 0-100 7,8s kuulostaa jo realistiselta. Lisäksi kone on erittäin vääntävä, mikä helpottaa kummasti vetoja. Joten paperilla laiskalta näyttävä lahna liikkuu yllättävänkin mukavasti ihan vakiona tai pikkaisen piritettynä.


      • HannuK
        Testailija kirjoitti:

        Autossa on K&N suodatin ja Remuksen putkisto. Resonaattoria ei ole vielä poistettu, kun en ole saanut täyttä varmuutta siitä, onko poistolla haitallisia vaikutuksia kaasujen kiertoon. Soundit ovat muuttuneet matalammaksi murahteluksi, mutta db-lukemat ei varmaan ole paljon kasvaneet. Chippiä ei oo ainakaan vielä. Näin pieniin muutoksiin auton oma tietokone osaa luultavasti mukautua..?

        523i:n "hyvät" suoritusarvot selittyy suureksi osaksi sillä, että M52 ja M52TU moottoreista on mitattu dynossa n.182-185 kaakkia (98). Bolt-on osat mukaan lukien voitaisiin olla 185-195hp lukemissa ja 0-100 7,8s kuulostaa jo realistiselta. Lisäksi kone on erittäin vääntävä, mikä helpottaa kummasti vetoja. Joten paperilla laiskalta näyttävä lahna liikkuu yllättävänkin mukavasti ihan vakiona tai pikkaisen piritettynä.

        Siitä resonaattorin poistosta ei ole mitään haittaa eli siitä vaan saha käteen - äänet paranee. Remuksestahan ei tarvi irroittaa resonaattoria, mutta muistaakseni Supersprintistä pitää speksien mukaan. Ei vaikuta eri anturien, jne toimintaan. Käyppä vaikka vilkuilemassa www.bimmer.org:ista mitä siellä aiheesta on keskusteltu.

        Chipillä pitäisi tosiaankin saada vielä lisää kaakkeja, varsinkin kun on putkisto ja KN. Mutta kannattanee tehdä se jossain, missä sen saa ohjelmoitua varta vasten tuota yksilöä varten.

        HannuK.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe