Mielentilatutkimus??

Kiinnostunut!

Mitä kaikkea ne testaavat siellä? Miten pitkään niissä yleensä menee? Olen kuullut että se kestäis puoli vuotta..? Pitääkö paikkansa?
Voisko joku YSTÄVÄLLISESTI kommentoida ASIALLISESTI! Kiitos!

16

9024

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merk

Kestää muistaakseni 6-8 viikkoa missä ajassa käydään koko mennyt elämä läpi. Kaikki mahdolliset psykologiset testit ja muut aivojen kuvaukset tehdään.

• carrmen

tehdään psykologisia tutkimuksia, työntekijät tarkkailevat hoidettavaa osastolla oloajan ja tekevät siitä merkintöjä (ettei voi feikata sairasta), lisäksi kysytään perheeltä, työnantajalta, sukulaisilta, ystäviltä jne tietoja tutkittavan käyttäytymisestä ongelmista elämästä yleensäkin.
        tutkimuksen kesto on max noin 3kk

• Oikeusman

Oikeuslääkärit painottavat jopa itse, että mielentilatutkimukset ovat VAIN HEIDÄN NÄKEMYKSIÄÄN esim. murhaajasta, yleensä n. 3:n viikon ajalta, minkä ajan he ovat murhaajaan tutustuneet ja häntä tiiviisti haastatelleet. Mielentilatutkimuksista ja niiden perusteella tehtävän diagnoosin "oikeellisuudesta" voidaan olla (tapauskohtaisesti) kyllä montaakin eri mieltä. ´Täyttä ymmärrystä vaille´ voi tietyssä tapauksessa olla kuin veteen piirretty viiva - samoin kuin ´täydessä ymmärryksessä´ (noh, sama dileemahan se on periaatteessa murhan ja taponkin määrityksessä, vaikkakin toisen ihmisen surmaaminen pitäisi olla mielestäni aina perustyypiltään ja -lähtökohdiltaan oikeustieteellisesti asiaa tarkasteltuna murha, mutta se nyt siitä...). Ihmismielen liikkeet, niiden diagnisointi ja "arvuuttelu" ei totisesti ole kaikkein helpoimpia "sarkoja" tässä elämässämme. Oli sitten kyse mieleltään sairaasta murhaajasta tai vaikkapa itselle läheisestä ihmisestä.

Esim. pidempiaikainen luotettava potilassuhde psykoterapiassa voi hyvinkin tuottaa luotettavamman arvion potilaan mielenterveyden tilasta kuin mielentilatutkimus konsanaan. Asiasta voi olla tietenkin montaa mieltä, ja lähtökohdiltaanhan näissä kahdessa puhutaankin aivan eri "hoitomuodoista".

• juu

Lisäksi oikeuden ei tarvitse ottaa huomioon mielentilalausuntoa ja toisaalta taas ihminen voidaan katsoa täyttä ymmärrystä vailla olevaksi ilman mielentilatutkimusta. Erikoista :)

• x x x x
        juu kirjoitti:

Lisäksi oikeuden ei tarvitse ottaa huomioon mielentilalausuntoa ja toisaalta taas ihminen voidaan katsoa täyttä ymmärrystä vailla olevaksi ilman mielentilatutkimusta. Erikoista :)

En tiedä kuin usein ihmisen katsotaan olleen täyttä ymmärrystä vailla, jos mielentilatutkimusta ei ole tehty.. Ihmettelin tuota juuri kun Lappeenrannassa joku lääkäri oli tulittanut naapureitaan kahden ja puolen tunnin ajan kiväärillä ja pistoolilla. Tapauksessa loukkaantui useampi ihminen.
        Tuomio oli 10kk ja ko. lääkärin katsottiin olleen täyttä ymmärrystä vailla teot tehdessään, joten tuomio annettiin ehdollisena.
        Siis tässä tapauksessa ei tehty mielentilatutkimusta, diagnoosi perustui muutaman lääkärin arvioon..
        Erikoistako?

• Erkki Johannes
        x x x x kirjoitti:

En tiedä kuin usein ihmisen katsotaan olleen täyttä ymmärrystä vailla, jos mielentilatutkimusta ei ole tehty.. Ihmettelin tuota juuri kun Lappeenrannassa joku lääkäri oli tulittanut naapureitaan kahden ja puolen tunnin ajan kiväärillä ja pistoolilla. Tapauksessa loukkaantui useampi ihminen.
        Tuomio oli 10kk ja ko. lääkärin katsottiin olleen täyttä ymmärrystä vailla teot tehdessään, joten tuomio annettiin ehdollisena.
        Siis tässä tapauksessa ei tehty mielentilatutkimusta, diagnoosi perustui muutaman lääkärin arvioon..
        Erikoistako?

http://www.esaimaa.fi/arkisto/vanhat/2005/06/16/alueuutiset/juttu7/sivu.html

• Minä.vaan.

Mielentilatutkimus ei missään tapauksessa ole hoitomuoto ja sen aikana ei tutkittavalle anneta mielialalääkkeitä. Jos tutkittavalla on psykoosi niin varmastikin tällainen tulee esiin mutta on varmasti vaikea arvioida esimerkiksi rajatilapersoonallisuuden kykyä käsittää tekojensa seurauksia vaikka velkaantumiskierteessä tms.

• eikös ne yleensä tutki sitä,että mitä muistaa tapahtumista ja onko uhria kohtaan ollut tekohetkellä mitään tunteita?Eikös ne testaa tekijältä myös moraalia ?Ainakin itse ole saanut sellaisen kuvan..juuh..kyllä se puolivuotta taitaa kestää..kai..

• KagE

Sorry kyllä ne sattuu kestämään noin 9kk!

• Oik.yo
        KagE kirjoitti:

Sorry kyllä ne sattuu kestämään noin 9kk!

Kyllä tuo keskimääräinen kesto on lähempänä tuota 6-8 vko kuin puolta vuotta. Yleensä 1-2 kk.

Mielentilatutkimukseen määräämisestä on säännös oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 45 §:ssä: "Oikeus voi, milloin se katsotaan tarpeelliseksi, määrätä rikoksesta syytetyn mielentilan tutkittavaksi. Sellaisen tutkimuksen alaiseksi älköön syytettyä kuitenkaan määrättäkö vastoin tahtoaan, ellei häntä pidetä vangittuna tai ellei rikoksesta, josta häntä syytetään, voi seurata ankarampaa rangaistusta kuin yksi vuosi vankeutta. Mielentilan tutkimisesta ja sitä varten mielisairaalaan ottamisesta on muutoin noudatettava, mitä siitä on erikseen säädetty."

Tarkemmat säännökset itse tutkimuksen suorittamisesta ovat Mielenterveyslaissa ja
        -asetuksessa. Mielenterveyslain 3 luvun 15 §:n mukaan: "mielentilatutkimus on toimitettava ja lausunto rikoksesta syytetyn mielentilasta annettava terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle viimeistään kahden kuukauden kuluttua mielentilatutkimuksen aloittamisesta. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi perustellusta syystä pidentää tutkimusaikaa enintään kahdella kuukaudella."

• täältä

Mielentilatutkimus kestää max 2 kk:tta, minkä jälkeen voidaan anoa lisäaikaa TEO:lta. Tutkittavalle tehdään laajat psyykkiset ja fyysiset tutkimukset ja tutkimuksen osallistuu oik.psykiatri (tva.lääkäri), osaston henkilökunta, psykoogit, sos.tt. jne. Tutkittava ei saa hoitoa, eikä mt ota kantaa rikokseen sinänsä, vaan tvan psyykkiseen vointiin, (poissulkemalla elimelliset ja aivo-orgaamiset sairaukdet, jotka vaikuttaisivat tvan mielenterveyteen.)Tutkimuksessa käydään läpi tvan elämä syntymästä saakka ja apuna käytetään mm. vanhempien, sisarusten,läheisten, kavereiden, työnantajien, opettajien, aikaisemman terv.huollon henkilöstön tietoja tutkittavasta. Tutkittava saa lääkitystä, mikäli se on ehdottoman tarpeellinen; ketään ei lainkaan mukaan saa ajaa psykoosiin jättämällä lääkitystä pois. Tutkimuksessa on vaikea feikata, mutta sitäkin harrastetaan. Persoonallisuushäiriö ei sinänsä ole syyntakeettomuuden puolesta puhuvaa, koska mikäli syyntakeettomaksi todetaan, on psyykkisen sairauden oltava psykoottistasoinen. Mikäli sairautta todetaan, niin hoito aloitettaneen valtion mielisairaalassa, missä hoitoajat eivät ole ihan muutamia kuukausia. Mieletilatutkimus on raskas ja monesti siinä koetellaan kovaakin miestä/naista; varsinkin jos on terve päästään, niin pari kuukautta "hullujenhuoneella" ottaa voimille. Tutkittavat ovat vangin asemassa ja luonnollisesti tutkimus tapahtuu vailla minkäänlaisia vapauksia.

• aleentuneesti ei

Tuo on totta jos on täyttä ymmärrystä vailla. Alentuneessa ei välttämäti hoitoja aloiteta vaan pääsee tavallisten pulliaisten pariin.

Yksi hullu muuten suunnitteli vankilassa kostoa hänet tutkineelle lääkärille. Sekä koulukiusaajilleen yms.

Olipas erikoista kun minun mielestäni henkilö lähenteli jo alentuneesti syyntakeetonta. Lääkärin mielestä ei. Eli jos henkilö itse kertoo itsestään haastattelussa vääriä asioita, eikä kostosuunnitelmiaan kiusaajilleen tai muita päättömyyksiä joita muille latelee, saattaa hän olla terve vaikkei terve olisikaan.

Ja minäkin olen vain vainoharhainen ja alentuneesti syyntakeinen, koska minua ei uskottu. Ja mitenhän minä kantaisin mielentilaan 6 ihmistä sanojani todistamaan, kun en tiennyt että kertomustani noin diagnosoidaan. Noh nythän minua huvittaa. Saanko hoitoa jos menen tuolla diagnoosilla sairaalaan. En ainakaan oikeaa. Minun siis pitäisi kaivaa 6 ihmistä menneisyydetä todistamaan että asia oli näin ja heistä tuskin puoletkaan muistaa sitä asiaa 5 vuotta sitten tarkasti. en minä välitä en huolettaa vain tuo tuollainen diagnosointi....

• että silleen

Kellokoskensairaalassa osastolla 10 se voidaan tehdä jopa seitsemässä päivässä. Ulkoilua on turha pyytää. Jos toteaa, täytyykö ikkunan kautta ulos mennä, joutuu olemaan toista vuorokautta kopissa ns. eristyksessä. Eipäs siellä varmaan kannata omia mielipiteitään puhua. On kuulemma Kellokosken tiukin osasto. ÄTapaamisiin sinne minua ei saisi kirveelläkään.

• tappoa

Itse mielisairaalassa olleena tiedän, että hoito on vain "valohoitoa" so. lekurin tapaat kerran viikossa - jos sitäkään,

• AUTOMIEHET

Tutkimus kestää 2 - 4 kk. Tänä aikana tvan käytöstä seurataan ja arvioidaan. Menetelminä hoitajan ,psykologin, sos. hoitajan ja tutkivan lääkärin haastattelut. Haastatteluita on useita. Muuten tva voi rauhassa olla osastolla, osaston sääntöjen puitteissa. Lääkitys yleensä puretaan tutkimuksen ajaksi, mutta joissakin tapauksissa lääkitystä voidaan jatkaa tutkimuksenkin ajan. Lääkityksen purkamisella voidaan päästä katsomaan minkälainen tvan psyyke on ollut tekohetkellä. Onko ollut mahdollisesti psykoottinen tai ei. Tämä vaikuttaa oikeudessa annettavaan tuomioon. Lisäksi eri viranomaisilta tilataan papereita, joista voidaan nähdä tvan koulumenestys ja esim. miten on armeijan suorittanut ja millaisilla arvosanoilla. Tutkimuksen jälkeen tva yleensä passitetaan takaisin vankilaan. Joskus tva voi tulla tutkimukseen myös siviilistä, mutta harvoin. Aikanaan tutkimuksen tulos menee oikeuteen, jossa se on vain asiantuntijoiden suositus ja jonka tuomari niin halutessaan voi ohittaa. Käytännössä näin ei useinkaan käy. Tutkimuksen kulkuun vaikuttaa olennaisesti, miten tva käyttäytyy. Osastolla on helpompaa, jos edes yrittää käyttäytyä, kuten ihmiset käyttäytyvät. Kaikki eivät tätä ymmärrä. Tässä asia lyhyesti ammattilaisen ja useissa mt- tutkimuksissa mukana olleen silmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe