onko joku tehnyt vertailua? takka ja saunan lämpö pitäisi riittää...
Vastaukset 8
- Anonyymi
Ensin sinun pitää määritellä mitä tarkoitat "talviasuttavalla hirsipaksuudella" -lautamökissäkin tarkenee kun vaan tarpeeksi energiaa lämmittämiseen käyttää.
Eli ei ole mitään hirsipaksuutta jonka jälkeen mökki olisi talviasuttava -on vain joku paksuus jonka jälkeen energiaa ei kulu liikaa ja tämä määrä sinun on itse määriteltävä.- Anonyymi
Lautamökissä tarkenee vallan mainiosti, jos on lautojen välissä vaikka 100 mm eristettä. Sehän vastaa 300 mm tjsp hirsiseinää.
Halvemman päädyn hirsimökeissä yleensä 70 mm höylähirsi. 100 mm seinällä U-arvo aika tarkalleen 1,0 W/m²,K eli seinä eristää yhtä hyvin lämpöä kuin nykyaikainen selektiivi-ikkuna! 70 mm vielä hitusen huonompi.
Lämpimäksi tällaisenkin mökin saa, mutta
- jos tyhmistellään laittamalla suihkua/vesivessaa, niin sitten tarvittavan +10 °C sisälämpötilan ylläpitoon talven yli kuluu hemmetisti energiaa
- kovilla pakkasilla (siis ulkolämpötilan painuessa -15 °C pahemmalle puolen) ei se takka ehkä jaksakaan yksinään pitää tupaa lämpimänä - Anonyymi
kyllä se 150mm-180mm on jonkinlainen raja, pyörähirrelle enempi. <25m2 mökissä tietysti takka ja tai hella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lautamökissä tarkenee vallan mainiosti, jos on lautojen välissä vaikka 100 mm eristettä. Sehän vastaa 300 mm tjsp hirsiseinää.
Halvemman päädyn hirsimökeissä yleensä 70 mm höylähirsi. 100 mm seinällä U-arvo aika tarkalleen 1,0 W/m²,K eli seinä eristää yhtä hyvin lämpöä kuin nykyaikainen selektiivi-ikkuna! 70 mm vielä hitusen huonompi.
Lämpimäksi tällaisenkin mökin saa, mutta
- jos tyhmistellään laittamalla suihkua/vesivessaa, niin sitten tarvittavan 10 °C sisälämpötilan ylläpitoon talven yli kuluu hemmetisti energiaa
- kovilla pakkasilla (siis ulkolämpötilan painuessa -15 °C pahemmalle puolen) ei se takka ehkä jaksakaan yksinään pitää tupaa lämpimänäLautamökin eristeet pöllyttävät hiiret aivan mujuksi. Niidrn hampaat ei pysty täyspuuhun.
- Anonyymi
Kerrankin joku tajusi.
- Anonyymi
Ainakaan saunan varaan ei kannata laskea. Jos ajatus on se että saunan ja asuintilan palomuuri on yhteinen ja se sitten lämmittää niin lopputulos on ettei kesällä saunota koska torppa kuumenee tolkuttomasti.
- Anonyymi
Meillä on tuollainen. Keväällä ja syksyllä hyvä, mutta kesällä meillä on saunateltta ihan rannassa. Mökki 30 m rannasta.
- Anonyymi
Millä näin mielenkiintoisella kysymyksellä seuraavaksi tätä palstaa aktivoidaan ??
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html6141600Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44867Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl485739Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll12711- 45652
- 41614
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30556- 32523
Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37510Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE160494