Puu pois linjalta

Anonyymi-ap

Vinkkejä miten poistaa puu ilmajohdon päältä?
Ei ole talon syöttö vaan rakennusten välinen eli ei kuulu sähköyhtiölle.

Puolilaho koivu, vajaa 20m pitkä, lähes oksaton.

Uskaltaako vaan pätkiä alapäästä ja kun tarpeeksi pystyssä niin työntää toisesta suunnasta ja toivoo että kaatuu pois linjalta?

17

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sekin pitää ottaa huomioon että latvapuoli voi tulla painavammaksi ja puu jää kiikkumaan tasapainoon linjan päälle. Tyvipuolelta puu on kuitenkin ensin sahattava poikki.

      • Anonyymi

        Latva on ohut ja johdon yli menevä osa neljänneksen koko pituudesta.

        Voipi olla että haen oksasahan pitkällä varrella ja sahaan siitä läheltä johtoa jolloin molemmat puolet kaatuu/tippuu maahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latva on ohut ja johdon yli menevä osa neljänneksen koko pituudesta.

        Voipi olla että haen oksasahan pitkällä varrella ja sahaan siitä läheltä johtoa jolloin molemmat puolet kaatuu/tippuu maahan.

        Täytyy vaan varoa ettei oksasaha juutu kiinni sahausrakoon kun puu alkaa taittua poikki. Olisi noloa jättää oksasaha jumiin puuhun ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy vaan varoa ettei oksasaha juutu kiinni sahausrakoon kun puu alkaa taittua poikki. Olisi noloa jättää oksasaha jumiin puuhun ;D

        Jää melko varmasti jumiin jos puun tyven puolelta johtoa yrittää sahata, eli kuten jo neuvoin niin sahaus johdon jälkeen latvapuolelta.
        Heittosaha ei jäisi jumiin vaikka sahausura taittuuu umpeen päin, mutta niitä harvalla on ja älyttömiksi hinnoiteltu jos kotimaasta ostaa.


    • Anonyymi

      Ensiksi latva poikki heti johdon jälkeen, sitten tyvestä pätkiä kunnes saa siirrettyä niin että tippuu...

      • Anonyymi

        Heh, et taida tietää millä korkeudella sähkölinjat ovat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, et taida tietää millä korkeudella sähkölinjat ovat...

        Satoja puita olen linjoilta poistanut, joten tietoakin on.
        Pitää vaan olla oikeat välineet hommaan -oksasaha, heittosaha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satoja puita olen linjoilta poistanut, joten tietoakin on.
        Pitää vaan olla oikeat välineet hommaan -oksasaha, heittosaha

        Jutuistasi päätellen tuskin olet ikinä edes nähnyt puuta linjalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutuistasi päätellen tuskin olet ikinä edes nähnyt puuta linjalla.

        Ainoa varma asia tässä on, että sinulla on ruuvit kadoksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satoja puita olen linjoilta poistanut, joten tietoakin on.
        Pitää vaan olla oikeat välineet hommaan -oksasaha, heittosaha

        Niin ja aina ei sahailut onnistu, silloin voi joutua kiskomaan puun väkisin ensin takaisin pystyyn ja sitten toisaallepäin nurin. Tähänkin vaan sitten tarvitaan oikeanlaiset välineet -talja, narua/vaijeria, oksasahan varteen käyvät laukaistavat tukkisakset ovat kätevät -mutta näitä vehkeitä ei tietty kaikilla ole.
        Hommassa on sitten isot riskit rikkoa itsensä tai jotain muuta, joten jos kunnon välineitä ja kokemusta ei ole niin parempi kun hommaa paikalle jonkun jolla on.


    • Anonyymi

      Jotkut laitaa puuhun vaijereita tueksi
      Ja pätkii niin että ei kaadu linjan päälle.

      Joskus johdon voi irtoitaa siksi aikaa kun puu kadetaan ,

      Jos kaapeli ei ole mitenkään mahdoton jatkaa uudestaan.

      Yoian se vaatii ammatimiehen , irtoittamaan mutta boi olla että kos kaapeli baurioituu on se vaikeempikytkee uudestaan kun pitää uusi koko kaapeli

      Asintuntija piunkaato ja sähkökytkennät, omakotitalossa asumimem ja nelivetoautot

      • Anonyymi

        Känniääliö ei taida taaskaan olla jyvällä mistä on kyse, kun puun kaatamisesta mongertaa.


    • Anonyymi

      Kyllä taas alkoi jännittämään !!!

      • Anonyymi

        Tuuleeko kakka housuuja

        Vielä puurot suuhun

        Ihan kun ekaa kertaa lentokoneessa


    • Anonyymi

      Voisiko tuossa käyttää dynamiittiä? Panostaisi puun vain toiselta puolelta ja suunnatulla räjäytyksellä heittäisi roippeet pois linjan tieltä.

      • Anonyymi

        Kyllä puunpoistossa räjähtävää tulilankaakin on käytetty.


    • Anonyymi

      AP tässä.
      Oksasahalla jatkovarren kanssa onnistui.
      Puolivälistä poikki, alapää rojahti maahan ja yläpää heitti voltilla itsensä pois johdon päältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe