kardaani

Wibrato

Oisko kellään asiantuntijalla tietoa kardaanin tasapainoituksesta.Vaihdoin kardaanin takaosan,mistä onkelmat alkoi.Luotin"ammattilaisen"sanaan,ja kardaani tasapainotettiin ns.kolmipistepainoituksena,eli yhtenä pötkönä.Kehuttiin maat ja taivaat,että kyllä näin tulee hyvä.Lopputulos on harmittavan vähä pielessä.Pieni vittumainen kiertävä jurina,jota ei TIETENKÄÄN kukaan muu kuule kuin minä,koska olen ajanut tätä autoa viisi vuotta,ja voin verrata mitä se oli ennen,mutta ku asentaja tulee rämisevästä korollastaan ruokatunnilta,niin eihän se mitään värinöitä tunne,ku ensimmäistä kertaa ajaa autolla.Pitäiskö kardaanit tasapainoittaa erikseen,vai mikä olis ratkaisu.Auto on 300D 124 vm.89

10

4621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi

      Joo kyllä kannattaa viedä se tasapainotukseen,kun olet vaihtanut nyt takapään luultavasti siinä syy että se on epätasapainossa nyt kun viet sen painotukseen laita se kokonaisena sinne sit takaisin tai merkkaa taka ja etu pätkä et ne tulee sit samalle kohdalle takaisin kun asennat sen kiinni muuten se on taas sama juttu et tärinöitä tulee siihen

    • Paavo

      Toi Jussi puhui asiaa, mutta vika voi olla muuallakin kuin kardaanissa. Esim. kiero vanne, huonot moottorinkorvat ym...
      Varsinkin autoissa johon on vaihdettu isompi kone ja voimansiirto ym. on kasattu kahden auton osista saattaa vastaavia ongelmia tulla.
      P.S Omassa W124 oli talvella outo sivuääni kun ajoi n. 100-110km/h. Kuin joku olisi "pyörittänyt haulia alumiinikattilassa". Syytin jo takapyöränlaakereita, mutta ääni hävisi kun vaihdoin kesärenkaat alle(talvikumit Nokian kitkat).

    • J-P

      Myöskin kardaanin kannakkeessa. Kun kannatin kumi on löysällä/ finaalissa, se aiheuttaa myöskin jurinaa. Yleensä kiristys riittää.

      • wibrato

        Kaikki osat kardaaniin on vaihdettu uutta. Puslat,kumilaippa jopa ristinivel ja se tasapainotus(maksoi muuten 300e)Mietin vaan sitä,että onkohan toi tasapainotus menetelmä tehtaan vastaavaa,eli toi painotettiin yhtenä pötkönä,niin heitot voi painottua kardaanin keskikohdalle.Jos painottais molemmat erikseen vois ollla parempi...tai sitten ei hooooh..en tiedä.Eikä oo renkaista/vanteista kaikki on samoin ku ennen perän vaihtoa,etukardaanikin on sama


      • J-P
        wibrato kirjoitti:

        Kaikki osat kardaaniin on vaihdettu uutta. Puslat,kumilaippa jopa ristinivel ja se tasapainotus(maksoi muuten 300e)Mietin vaan sitä,että onkohan toi tasapainotus menetelmä tehtaan vastaavaa,eli toi painotettiin yhtenä pötkönä,niin heitot voi painottua kardaanin keskikohdalle.Jos painottais molemmat erikseen vois ollla parempi...tai sitten ei hooooh..en tiedä.Eikä oo renkaista/vanteista kaikki on samoin ku ennen perän vaihtoa,etukardaanikin on sama

        vain yhdellä tavalla. Tasapainota se kardaani pätkissä, jos hämminki on siellä, se poistuu. Mutta jos oireet pysyvät, ei auta muuta kuin ruveta käymään osa ja asia kerrallaan läpi. Vikahan voi löytyä mitä mielikuvituksellisimmasta paikasta. Olen kerran törmännyt taipuneeseen vaihteiston häntään (okei, jenkkiauto) joka ravisti niin perkeleesti. Vian määrittäminen oli jokseenkin hankalaa.


    • napero

      Kirjoituksesi herätti enemmän uusia kysymyksiä kuin antoi vastauksia.
      Kerrot vaihtaneesi kardaaniakselin takimmaisen osan. Miksi akseli piti vaihtaa?
      Jälkimmäisessä viestissä kerrot lisäksi perän vaihdosta. Vaihdettiinko myös perä? Entä vetoakselit?
      Miten paljon alustaa purettiin korjauksen aikana?
      Mistä hankit ”uuden” kardaanin? Onko akseli ”kyläsepän” tekemä, hankittu käytettynä vai tehtaan uudenkarhea?
      Puhut ”kolmipistetasapainotuksesta”. Onko tasapainottaja ollut alan ammattilainen jolla on asiaankuuluva kalusto tasapainotusta ajatellen? Jos tasapainottaja on ammattilainen, niin hänen puheisiinsa kannattaa luottaa.

      Seuraavanlaisia ajatelmia syntyi omassa kaalissa.
      Uudet kardaaniakselit on tasapainotettu valmistajatehtaan toimesta, eikä niitä tarvitse uudelleen tasapainottaa. Jos ja kun tasapainotetaan, niin hyvän lopputuloksen saamiseksi pitää suorittaa dynaaminen tasapainotus - tasapainotus useamman tason suhteen -, staattinen tasapainotus ei riitä.(= ”sorvin kärkien välissä”)
      Nykyaikaisilla laitteilla voidaan akselit tasapainottaa vaikka asennettuina. Työ maksaa messinkiä, eikä sitä kannata ajatella autonikkarointiin.
      ”yhtenä pötkönä” tasapainotus, mikäli olen termisi oikein ymmärtänyt, on mielestäni oikein, sillä silloin eri osien epäbalanssi saattaa kompensoida toisensa. Tasapainotuksen kannalta tukilaakeriväli kokonaisuutena on ratkaiseva.

      Kardaaniakselissa on aina rakenteellinen vääntövärähtely johtuen siitä, että akselin kulmanopeus ei ole vakio. Jokaiselle akselin kierrokselle tulee kaksi värähdystä. Akselistossa toki on vaimentimet vääntövärähtelyä vastaan.

      Kun akseli puretaan on laippojen ja kytkimien keskinäinen asento merkittävä tarkasti uudelleenkasausta varten. Yleensä alkuperäisissä on merkinnät valmiina, ne on vain putsattava näkyville. Vastaavien nivelien haarukoiden on oltava ehdottomasti samassa tasossa, muuten on tärinä seurauksena.
      Jos tukilaakeri on ollut irti, niin sen uudelleenasennus on voinut epäonnistua. Akseli pitää kasata autoon valmiiksi ja vasta viimeksi kiinnittää tukilaakeri lopullisesti. Koko akselin pitää olla samassa vertikaalitasossa.
      Onko akselin moniuraliitos kunnossa? Jos liitos on kulunut väljäksi voisi myös sitä kuvitella syylliseksi värinään.
      Jos lisäksi perä on vaihdettu voi jurina tulla jostain sen laakerista tai hammastuksesta.
      Jos värinä tulee epätasapainosta luulisi sen esiintyvän säännönmukaisesti samalla ajonopeudella.

      Toivottavasti saat värinän jotenkin eliminoitua, tai sitten vaan vähitellen totutat itsesi sen esiintymiseen suhtautumalla asiaan kuin se olisi pikemminkin ominaisuus kuin vika.

      • Kallonkutistaja

        "Kardaaniakselissa on aina rakenteellinen vääntövärähtely johtuen siitä, että akselin kulmanopeus ei ole vakio."

        Mutta mersussahan kardaani on periaatteessa aina suora, koska perä on kiinteästi auton rungossa kiinni. Sen takia joustot eivät vaadi kardaanin taipumista nivelestä. Ja lisäksi, eihän mersun kardaanissa olekaan tavanomaisia kardaaniniveliä ollenkaan.


      • napero
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Kardaaniakselissa on aina rakenteellinen vääntövärähtely johtuen siitä, että akselin kulmanopeus ei ole vakio."

        Mutta mersussahan kardaani on periaatteessa aina suora, koska perä on kiinteästi auton rungossa kiinni. Sen takia joustot eivät vaadi kardaanin taipumista nivelestä. Ja lisäksi, eihän mersun kardaanissa olekaan tavanomaisia kardaaniniveliä ollenkaan.

        Olisit kommentoimisen lisäksi myös kysynyt aiemmin käyttämälläsi nimimerkillä, niin olisi osattu muotoilla vastaukset heti oikein.
        ""Kaikki osat kardaaniin on vaihdettu uutta. Puslat, kumilaippa jopa ristinivel..."" "..., eihän mersun kardaanissa olekaan tavanomaisia kardaaniniveliä ollenkaan."
        Kyllä juu jees ja minä olen paavi piius kahdestoista.


      • wibrato
        napero kirjoitti:

        Olisit kommentoimisen lisäksi myös kysynyt aiemmin käyttämälläsi nimimerkillä, niin olisi osattu muotoilla vastaukset heti oikein.
        ""Kaikki osat kardaaniin on vaihdettu uutta. Puslat, kumilaippa jopa ristinivel..."" "..., eihän mersun kardaanissa olekaan tavanomaisia kardaaniniveliä ollenkaan."
        Kyllä juu jees ja minä olen paavi piius kahdestoista.

        kiitos naperolle vastauksesta.Kyllähän siinä asiaa olikin. Tämä kaikki sai alkunsa moottorin vaihdosta (200d-300d):ksi.Aluksi vaihdettiin moottori,laatikko,ja kardaani lyhennettiin(etuosa).Vaihdon jälkeen ajelin 200:sen perällä jonkin aikaa.(kardaani lyhennettin,koska 5v-laatikko)Halusin kuitenkin alk.per.välityksen.Perä vaihd.,kuten myös vetoaks.ja kard.takaosa.Kardaanin koneistus töissä käytin paikall.metalliverstaita.Eivät kuitenkaan ekaa kertaa näitä töitä tehneet.Painoitus tapahtui asiaan erik. fimassa,jossa tarkistettiin seppien jäljet.Kardaanien päiden ohjainpuslien tilat koneistettiin(oli puristettu sorvin leuoissa soikeiksi) puslat(nylon)uusittiin,,ristinivel vaihdettiin,"kumilaippa".(en tiedä oikeata nimeä)Itsekin olen miettinyt,että perä(käytetty),on voinut kulua hammastukseltaan.Vaihtoehtoja tärinöihin on useita kuten totesit,ja eihän tuo nyt sietämätöntä ole(tärinä),ja taitaa tulla liikaa hintaa vanhaa autoon jos vielä nikkaroi."Ne on nämä koplaukset vähän tälläisia" sanoi painotuksen tehnyt asentaja,ja oikeassa varmaan onkin.Jos uudelleen saisin harkita,en tiedä lähtisinkö enää tähän prosessiin.Muuten olen kyllä tyytyväinen 300:seen myllyyn,onhan se toinen auto.En muuten ole tämän asian yhteydessä käyttänyt muita nimimerkkejä.Jokin sekaanus varmaan.En kai nyt ala haukkumaan/analysoimaan tyyppiä joka antaa vihjeitä.Itse olen aika meikäläinen näissä tekn.jutuissa.


      • napero
        wibrato kirjoitti:

        kiitos naperolle vastauksesta.Kyllähän siinä asiaa olikin. Tämä kaikki sai alkunsa moottorin vaihdosta (200d-300d):ksi.Aluksi vaihdettiin moottori,laatikko,ja kardaani lyhennettiin(etuosa).Vaihdon jälkeen ajelin 200:sen perällä jonkin aikaa.(kardaani lyhennettin,koska 5v-laatikko)Halusin kuitenkin alk.per.välityksen.Perä vaihd.,kuten myös vetoaks.ja kard.takaosa.Kardaanin koneistus töissä käytin paikall.metalliverstaita.Eivät kuitenkaan ekaa kertaa näitä töitä tehneet.Painoitus tapahtui asiaan erik. fimassa,jossa tarkistettiin seppien jäljet.Kardaanien päiden ohjainpuslien tilat koneistettiin(oli puristettu sorvin leuoissa soikeiksi) puslat(nylon)uusittiin,,ristinivel vaihdettiin,"kumilaippa".(en tiedä oikeata nimeä)Itsekin olen miettinyt,että perä(käytetty),on voinut kulua hammastukseltaan.Vaihtoehtoja tärinöihin on useita kuten totesit,ja eihän tuo nyt sietämätöntä ole(tärinä),ja taitaa tulla liikaa hintaa vanhaa autoon jos vielä nikkaroi."Ne on nämä koplaukset vähän tälläisia" sanoi painotuksen tehnyt asentaja,ja oikeassa varmaan onkin.Jos uudelleen saisin harkita,en tiedä lähtisinkö enää tähän prosessiin.Muuten olen kyllä tyytyväinen 300:seen myllyyn,onhan se toinen auto.En muuten ole tämän asian yhteydessä käyttänyt muita nimimerkkejä.Jokin sekaanus varmaan.En kai nyt ala haukkumaan/analysoimaan tyyppiä joka antaa vihjeitä.Itse olen aika meikäläinen näissä tekn.jutuissa.

        Olisi pitänyt malttaa mielensä ja jättää kommentti ’Kallonkutistajalle’ antamatta. Mutta kun olen ollut havaitsevinani täällä niin usein nimimerkkien äkillisen muuttumisen, niin arvelin näin käyneen nytkin. Väärässä olin.
        Taas kerran voi huomata kuinka vaikeaa viestintä on, ja mieleen tulee viestintään liittyvät Wiion lait ja niistä laki 1. Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta.
        Pitäisi tuntea lukijoiden tausta ja kyky ymmärtää kerrottu. Se mitä ristinivelisen akselin teoriaan liittyvää kirjoitin oli osin turhaa snobbailua.
        Juu, ja kyläseppiä kohtaan tunnen suurta ihailua heidän idearikkaudestaan ja taidoistaan löytää ratkaisut ongelmiin. Tämä tunne on ehkä myös siksi, että koko oma työhistoriani liittyy ”kaupunkipajoihin”. Auto on minulle vain mielenkiinnon kohde ja väline liikkumiseen, eikä se ole koskaan kiinteästi liittynyt ammattiin.

        wibrato, Kiitos yksityiskohtaisesta selvityksestä autoosi tehdystä remontista. Runsaslukuisia ovat muutoskohteet olleet ja vaikea on virtuaalisesti mitään konkreettista syytä esiintyvään värinään sanoa. Toivottavasti näistä viesteistä on joitain ajatuksia syntynyt. Se todellinen/mahdollinen häiriölähde voitaneen löytää vain ajoneuvoa konkreettisesti tutkimalla. Kuka se oikea asiantuntija sitten olisikin, siihen en osaa vinkkiä antaa.
        Selvityksesi muutoksista ja niiden mukanaan tuomista ongelmista on varsin havainnollinen ja opettava tarina muutostöiden vaikeudesta.
        Luonnikasta ajelua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      247
      4639
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      77
      3086
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1813
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      81
      1470
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe