Likinäön syyt?

hyvin utelias

Minulle on aina kerrottu silmälääkärissä tai optikolla, että likinäkö johtuu siitä, että silmä on liian pitkä suhteessa korkeuteensa. Kasvaako silmä siis pituutta? Likinäköhän liitetään usein pituuskasvuun, mutta miksi se kehittyy monilla pitkään kasvun pysähtymisen jälkeenkin? Silmä kasvaa edelleen pituutta?

Entäs sitten kaukonäkö, kasvaako silmä jotenkin korkeutta?

Ovatko kaukonäkö ja likinäkö suoraan toistensa vastakohtia? Jos likinäköisen silmään alkaisi kehittyä plussaa, niin paranisiko likinäkö?

5

1598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä

silmän korkeudella ole mitään tekemistä liki-
      tai pitkänäköisyyden kanssa, korkeintaan ehkä
      astigmatismiin se voisi vaikuttaa. Liki- ja
      pitkänäköisyys johtuvat siitä, että linssi ei
      tarkennu oikealle etäisyydelle, eli silmämuna
      on liian pitkä tai lyhyt.
      Nuoruudessa silmäkuopan muoto muuttuu kallon
      muodon mukana, joten taittovirhekin muuttuu, usein
      niin, että likinäköisyys kehittyy pikkuhiljaa.
      Vanhemmiten taas alkaa mykiö jäykistyä, jolloin
      lähinäkö huononee, mutta eipä se kaukonäkö juuri
      parane.

• non-existing

"Jos likinäköisen silmään alkaisi kehittyä plussaa, niin paranisiko likinäkö?"
      Mä olen kuullut että jos likinäkönen käyttää plus-laseja niin näkö alkaa parantua nopeemmin kuin jos käyttää näkemisen parantavia laseja. Joopa joo, tajusit varmaan.

• Valelikinäköinen

Likinäkö voi johtua monesta eri syystä, silmäsairauksista tai muista sairauksista jotka vaikuttavat silmiin kuten esim. sokeritauti.

Uskoisin kuitenkin, että suurella osalla likinäköisistä syy likinäköön on lähityöstä/lukemisesta johtuva akkommodaatiospasmi eli silmälihaskramppi. Silmälihaksen dynamiikka heikkenee akkommodaatio alue pienenee ja silmä ei tarkennu kauas. Silmä pitenee ja kuva taittuu verkkokalvon eteen. Silmiin kehittyy valelikinäkö (pseudomyopia) joka on poistettavissa oikealla hoidolla.

Akkommodaatiospasmi syntyy kun silmät ovat tarkentuneet lähietäisyydelle liian pitkän ajan esim. kun tehdään näyttöpäätteellä töitä.

Yleensä ihmiset eivät ymmärrä hankkia lähityölaseja ja lukulaseja jotka helpottaisivat silmälihasten akkommodaatiotyötä eli silmät ei rasittuisi, silmälihaskrampilta vältyttäisiin ja likinäköä ei kehittyisi silmiin.

Silmää rasittaa myös värisevä valo jota tuottaa TV, CRT-näyttö ja keinovalo kuten loisteputkivalo.

Ihmisen silmät ovat sopeutunee värinättömään luonnonvaloon ja kauas katseluun.

Vieraile aikeessani Valelikinäkö pois, löydät sieltä linkin silmien oikeisiin käyttöohjeisiin ja muutakin tietoa valelikinäöstä (pseudomyopia).

Näiden silmien oikeiden käyttöohjeiden ansiosta 8kk aikana minun silmistä akkommodaatiospasmi on poistunut, valelikinäkö on vähentynyt merkittävästi -3 => -1 ja silmän paine on alentunut 21 => 15 joka on normaali silmänpaine.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000007453598

Lisäksi tässä on linkki USA:n terveysviranomaisille lähetetystä vetoomuksesta jossa vähän kiistanalaisesti selvitetään likinäön syntyminen ja annetaan silmien oikeat käyttöohjeet (D-I-A-L rules, sivu 39)

http://www.preventmyopia.org/fdapetition.pdf

• pauli s

Tämmöinen on kolmisen vuotta vanha BBC:n näkemys likinäköisyys/alikorjaus-kysymyksestä: http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2494903.stm

Hommahan on monimutkainen ja selvittämätön, joskin se nyt ainakin pitäisi olla selvitettävissä, että onko oikeasti kyseessä spasmi vai ei.

• Valelikinäköinen
        pauli s kirjoitti:

Tämmöinen on kolmisen vuotta vanha BBC:n näkemys likinäköisyys/alikorjaus-kysymyksestä: http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2494903.stm

Hommahan on monimutkainen ja selvittämätön, joskin se nyt ainakin pitäisi olla selvitettävissä, että onko oikeasti kyseessä spasmi vai ei.

Hei Pauli S ja Silmälääkäri

Olen samaa mieltä tutkimuksen tehneen henkilön kanssa siitä että alikorjausta ei saa tehdä lapsille eikä aikuisille perustuen omiin kokeiluihin.

Silmä rasittuu ja väsyy nopeasti jos näyttöpääte-etäisyydelle katselee alikorjatuilla linsseillä. Samoin käy jos linsseissä on ylikorjausta.

Minun kokemukseni mukaan ali- eikä ylikorjausta ei saa olla luku-, lähi- ja kaukolaseissa mutta kaukolaseja ei saa käyttää lähityölaseina koska niissä on ylikorjausta lähietäisyydelle ja ne ovat erittäin epäterveelliset lukuetäisyydelle koska niissä on todella paljon ylikorjausta.

Silmälle on terveellisintä kun linssit on mitoitettu lähelle maksimivirusta mutta vähän alle kuten oma silmälääkärini on aina sanonut minulle. Hän on etsinyt testilinsseillä maksimivisuksen ja sitten ottanut 0.25d pois ja kysynyt onko hyvä, olen aina sanonut, että näin on hyvä ja olen saanut siis 0.25d heikommat miinuslinssit kuin mitä maksimivirus olisi edellyttänyt.

Pyydän, että palstan Silmälääkäri kommentoi tätä käytäntöä ja kertoo onko tämä tuota vaarallista alikorjausta josta tutkimuksessa puhutaan?

Oman silmälääkärini virhe oli se ettei hän määrännyt minulle näyttöpääte-etäisyydelle mitoitettuja lähityölaseja koska tein työtä jossa silmät olivat pääsääntöisesti tarkentuneena näyttöpääte-etäisyydelle.

Eri asia on valelikinäön poistohoitolasit jotka on alikorjatut mutta niitä käytetään sumutuslaseina eli silloin ei silmää rasiteta lukemalla vaan annetaan silmälihasten rentoutua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe