Vieraiden pukukoodi

lady deco

Oletteko laittaneet kutsuihin vieraille pukukoodin? Haluaisin, että vieraat pukutuisivat juhla- tai iltapukuihin, mutta onko se liikaa vaadittu? Mietin, että mahtaako joku jättää tulematta, koska kaapista ei löydy sopivaa päälle pantavaa. Kaikki eivät välttämättä kyllä edes ymmärrä mitä pukukoodi "juhlapuku" tarkoittaa... Mitä itse olette tehneet ja miten pukukoodi on toiminut eli onko sitä noudatettu?

8

4526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keksiä jatkoa

Juhlaohjesääntö

xxx ja xxx häät 10.9.2005

Tämä juhlaohjesääntö ei ole vakavasti otettava eikä pykäliä rikkovia juhlijoita rankaista tahi muutoinkaan paheksuta. Silti juhlaväki ottakoon kaikki pykälät huomioon juhlatapahtumaan valmistautuessaan. Juhlan päätarkoituksena on hauskanpito ja sopivasti juhliminen. Juhlatilaisuudessa iloisena esiintyminen on toivottavaa.

1. ILMOITTAUTUMINEN JUHLAAN

Juhlaväki ilmoittakoon jollekin alla mainituista henkilöistä 14.08.2005 mennessä, että pääseekö saapumaan paikalle vai ei. Tämä siksi, jotta tiedämme varata tarpeeksi kahvia keittimeen sekä tuoleja pöytien ympärille.

2. YLEISET KÄYTTÄYTYMISSÄÄNNÖT

Porvoon tuomiokirkossa esiinnyttäköön kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Juhlaväki saapukoon paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi. Morsiamen sukulaiset sekä ystävät istukoot kirkon vasemmalla puolella, sulhasen oikealla. Lattialla istumista ja virsihyllyyn nojaamista toimituksen aikana vältettäköön.

3. LAHJUKSET SEKÄ MUUT VIERAIDEN HANKINNAT

Suurin lahjatoive on juhlaan osallistuminen. Kukin tulkoon siis parhaaksi katsomallaan tyylillä paikalle: taksilla, hölkäten tai vaikka veneellä. Jos hääparia tahtoo lahjoa, pyydetään juhlaväkeä kääntymään kaason puoleen lahjustoiveiden tiedustelussa useiden samanlaisten kahvinkeittimien välttämiseksi.

4. EINEHTIMINEN

Juhlaväelle tullaan tarjoilemaan kahvia ja kakkua(myöhään viihtyville myös iltapalaa) Mikäli juhlija kärsii ruoka-aineallergiasta tahi muusta tietyistä ruoka-aineista pidättäytymisestä, tämä saatettakoon ilmoittautumisten yhteydessä vastaanottajan tietoon ikävien yllätysten ja pitkien vessajonojen välttämiseksi sekä juhlailman hyvänä pysymiseksi. Hääkakkua on tarjolla kaapin paikan selvittyä. Juhlakalut ottavat ensin. Muut noudattakoon ”nopein ensin” -periaatetta.

5. SOITANTA SEN TAHDISSA LIIKEHDINTÄ

Juhlaväen viihdytyksestä vastaa xxx-bändin pojat. bändin pojille älköön tarjotko enempää alkoholia kuin mitä välttämätöntä on, sillä poikien humaltuessa esitettävä ohjelmisto saattaa muuttua yhä nopeatempoisemmaksi. Ensimmäisen tanssin tanssii hääpari keskenään. Seuraaviin kappaleisiin kaikki paikalla olijat ovat tervetulleita osallistumaan. Juhlaväkeä kehotetaan tanssimaan ankarimman kautta, mahdollisesta kahdesta vasemmasta jalasta ja musiikkikorvan puutteesta huolimatta.

6. NESTEMÄISET PÄIHDYKKEET

Juhlassa on tarjolla erilaisia suunkostukkeita, kuten olutta, boolia ja siideriä. Päihdyttävien juomien nauttiminen on suotavaa täysi-ikäisten vieraiden osalta, mutta vasta kirkonmenojen jälkeen. Myös takapihalla juomista katsotaan nimismiehen silmällä suotavasti. Ylenottamista ja -antamista vältettäköön. Sulhaselle ei ole lupa tarjoilla jatkuvista pyynnöistä huolimatta. Hääpari ei lunasta poliisin huostaanottamia vieraita juhlia seuraavana aamuna.

7. LAPSET JA MUUT VALVONNAN ALAISET

Olemme huomioineet myös juhlaväessä olevat lapset. Heitä varten järjestetään omaa viihdykettä sekä lapsille sopivaa ohjelmaa. Toivomme kuitenkin vanhempien pääsääntöisesti huolehtivan itse jälkikasvustaan.

8. OPASTEET

Jotta juhlakansa ei matkallaan juhlapaikalle eksy ja näin esty juhlasta, on tienvarsille laitettu opasteiksi hääparin nimillä varustettuja kylttejä. Tämän Juhlaohjesäännön mukana seuraa myös ajo-ohjeet juhlapaikalle.

Lopuksi toivotamme hääväelle riemukasta tulevaa hääjuhlaa

• Tane_k

Meillä ei ollut häissä pukukoodia, enkä ole muistaakseni ollut yksissäkään häissä, joissa koodi on. Minusta kutsuun voi laittaa aivan hyvin juhlapuvun pukukoodista. Jotenkin tuntuu, että kyllähän jokaisella ukolla pitäisi olla musta tumma puku ja jokaisella akalla jonkinlainen iltapuku kaapissa. Kyllähän noita juhlia sen verran on, että puvuille on käyttöä. Tummaa pukua tarvitsee hautajaisissakin, joten miehille sillä on käyttöä.

• Tuleva hääpari

Eh-he. Isäni tai veljeni eivät omista tummaa pukua. Molemmat pärjänneet suorilla housuilla ja kauluspaidalla. Sulhasellani on musta puku olemassa. Äidillä on iltapuku samoin minulla, mutta nekään eivät ole mitään yli hienoja. Suora mekko jossa hieno kangas ja hieman jotaan kuviointia. Minusta puku vaade on hieman liikaa. Kyllä jokainen nyt ymmärtää häihin pukeutua hienosti/siististi. Ja jos ei tajua niin omapahan on häpeänsä, ei morsiusparin.

• Tane_k
        Tuleva hääpari kirjoitti:

Eh-he. Isäni tai veljeni eivät omista tummaa pukua. Molemmat pärjänneet suorilla housuilla ja kauluspaidalla. Sulhasellani on musta puku olemassa. Äidillä on iltapuku samoin minulla, mutta nekään eivät ole mitään yli hienoja. Suora mekko jossa hieno kangas ja hieman jotaan kuviointia. Minusta puku vaade on hieman liikaa. Kyllä jokainen nyt ymmärtää häihin pukeutua hienosti/siististi. Ja jos ei tajua niin omapahan on häpeänsä, ei morsiusparin.

Olisikohan isälläsi ja veljelläsi jo aika hankkia asu, joka sopii juhlaan? On vähän turhan junttimainen vaikutelma, jonka tuo pelkkä housut ja paita antaa. Ilman pukukoodiakin pitäisi aikuisen miehen tajuta pistää häihin vähän erilainen vaatetus kuin minä kantabaariin mennessä laitetaan ylle. Jos pukukoodia ei ole, niin tummaa ei välttämättä tarvita, mutta jonkinlainen puku olisi hyvä olla olemassa.

"Isäni tai veljeni eivät omista tummaa pukua. Molemmat pärjänneet suorilla housuilla ja kauluspaidalla.
        [...]
        Minusta puku vaade on hieman liikaa. Kyllä jokainen nyt ymmärtää häihin pukeutua hienosti/siististi."

Tuossahan jo itsekin kerrot, etteivät kaikki ymmärrä pukeutua edes häihin hienosti. Jos ei oman tyttären häihin saa edes takkia ja kravattia ostettua, niin kannattaisi pysyä siellä perähikiällä eikä haahuilla ihmisten ilmoille häpäisemään itseään ja sukuaan.

• Jennyliini84
        Tane_k kirjoitti:

Olisikohan isälläsi ja veljelläsi jo aika hankkia asu, joka sopii juhlaan? On vähän turhan junttimainen vaikutelma, jonka tuo pelkkä housut ja paita antaa. Ilman pukukoodiakin pitäisi aikuisen miehen tajuta pistää häihin vähän erilainen vaatetus kuin minä kantabaariin mennessä laitetaan ylle. Jos pukukoodia ei ole, niin tummaa ei välttämättä tarvita, mutta jonkinlainen puku olisi hyvä olla olemassa.

"Isäni tai veljeni eivät omista tummaa pukua. Molemmat pärjänneet suorilla housuilla ja kauluspaidalla.
        [...]
        Minusta puku vaade on hieman liikaa. Kyllä jokainen nyt ymmärtää häihin pukeutua hienosti/siististi."

Tuossahan jo itsekin kerrot, etteivät kaikki ymmärrä pukeutua edes häihin hienosti. Jos ei oman tyttären häihin saa edes takkia ja kravattia ostettua, niin kannattaisi pysyä siellä perähikiällä eikä haahuilla ihmisten ilmoille häpäisemään itseään ja sukuaan.

mutta onhan tuo nyt kummaa nirsoilua että haluaa häihin miehille puvut päälle,onhan ne kieltämättä sitten komean näköiset mutta... minä ainakin olettaisin että siisteissä pukimissa vieraat tulee ja PÄÄASIA ON ETTÄ VIERAAT TULEE JUHLIMAAN HÄÄPARIN KANSSA HEIDÄN ONNEAAN, näin ainakin minä ajattelen. jää vähän sellainen maku suuhun että haluaa koreat juhlat ennemmin kuin itse asian eli aviomiehen rinnalleen, lupauksen jne...

• Tane_k
        Jennyliini84 kirjoitti:

mutta onhan tuo nyt kummaa nirsoilua että haluaa häihin miehille puvut päälle,onhan ne kieltämättä sitten komean näköiset mutta... minä ainakin olettaisin että siisteissä pukimissa vieraat tulee ja PÄÄASIA ON ETTÄ VIERAAT TULEE JUHLIMAAN HÄÄPARIN KANSSA HEIDÄN ONNEAAN, näin ainakin minä ajattelen. jää vähän sellainen maku suuhun että haluaa koreat juhlat ennemmin kuin itse asian eli aviomiehen rinnalleen, lupauksen jne...

Korrekti pukeutuminen kertoo kunnioituksesta. Siististi ja juhlallisesti pukeutunut ihminen kertoo pukeutumisellaan, että arvostaa juhlan kohdetta. Se on kunnioituksen osoitus samoin kuin asiallinen käyttäytyminenkin.

Toinen juttu onkin se, että juhlia on erilaisia. Joissain häissä voi aivan hyvin olla vain farkuissa, jos hääpari on esittänyt tällaisen toiveen. Lähtökohtana pitäisi kuitenkin olla se, että häät ovat rento juhla, johon pukeudutaan juhlan vaatimalla tavalla.

Mitä miehen takkiin tulee, niin perinteinen ohjehan on se, että isäntä näyttää esimerkillään, milloin takin voi ottaa pois päältä. Ainakin joissain päin on tapana, että takki pidetään päällä ns. virallinen osuus.

"PÄÄASIA ON ETTÄ VIERAAT TULEE JUHLIMAAN HÄÄPARIN KANSSA HEIDÄN ONNEAAN,"

Ei kai sinulle ihan sama ole, missä vaatteissa vieraat tulevat? Kysehän lienee vain siitä, mihin rajan vetää.

• Tuleva hääpari
        Tane_k kirjoitti:

[...]

Minulle on tärkeämpää että he ovat läsnä olkoon vaikka ilkosillaan n_n En itsekkään nauti kolttujuhlista, mutta omissa häissäni haluan olla pikku prinsessa, muista viis.
        Kauluspaita, suorat housut ja kraka riittävät minun mielestäni hyvin.

• juhlija

Suosittelen pukukoodin laittamista hääkutsuun. Sen noudattaminenhan ei ole pakko eikä noudattamatta jättäminen toisaalta este kenekään osallistumiselle mutta auttaa vieraita pukeutumispulmien kanssa.

Olin itse häissä joissa osa keski-ikäisistä miesvieraista saapui kirkkoon shortseissa, t-paidassa ja sandaaleissa. Osalla naisista taas oli farkut ja trikootoppi. Morsiuspari oli nähnyt paljon vaivaa tilaisuutta varten. En ole vaatetuksella tärkeilijä mutta olisin toivonut häävieraiden huomioivan tilaisuuden luonnetta ja tärkeyttä morsiusparille. Kutsussa ei ollut mainintaa pukeutumisesta.

Suorat housut ja kauluspaita (solmiolla tai ilman) miehillä, naisilla leninki tai hame/paremmat housut ja juhlava yläosa ovat asiallisia hää-asuja. Liian paljastavat asut kuuluvat rannalle, valkoinen vain morsiamelle.

Alipukeutuminen on tietoinen valinta jolla haluaa viestittää suhtautumistaan hääjuhlaan. Kyse ei ole rahasta sillä yllä lueteltuja vaatteita löytyy varmaan lähes jokaiselta. Ja samaa vaatettahan voi käyttää useissa tilaisuuksissa -tai myöhemmin arkivaatteena.

Pukukoodin laittaminen kutsuun saa toivon mukaan juhlaväen ajattelemaan pukeutumistaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe