Aletaan olla "meikäläisiä" !

Anonyymi-ap

Ihmisten on oltava yhteydessä toisiinsa tavalla tai toisella,
muu on yksinäisyyttä, usein kärsimystä.

Minä rupattelen "katututtujeni" kanssa.
Olen asunut samassa kaupunginosassa kymmeniä vuosia
ja tullut monen kanssa "katututuksi".

Kerran, kun juttelin erään katututtuni kanssa
kanssani ollut kaverini kysyi "kuka hän oli ?"
Vastasin, etten tiedä muuta kuin, että hän on Pena, mutta me asumme
samassa kaupunginosassa, me ollaan meikäläisiä.

Arvelenpa, että ihmisillä olisi valmius sopivankokoiseen yhteisönsisäiseen
yhteydenpitoon. Pitää vain kerran puhua sille ihmiselle, jota usein näkee.
Se on kontaktinavaus. Pienikin rupattelu lievittää yksinäisyyttä ja siitä
tulee tapa, kun on avauksen tehnyt. Sopii puhua toisenkin kerran.

Kaupungissa ja taajamissa tämä on mahdollista, ei valitettavasti harvaan
asutulla seudulla.

Mekin olemme "meikäläisiä" tällä palstalla, eikö vaan ?

7

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvät suhteet naapureihin on kullan arvoiset. Maalla naapurit on yleensä kauempana, mutta sitäkin tutumpia. Meillä on sopimus toisen yksin asuvan kanssa, että jos ei valoja näy aamulla 9 mennessä, soitetaan ja jos ei vastata, tullaan tarkistamaan. Omista jälkeläisistä joku soittaa aina aamulla, joku päivällä, joku illalla, on sellaiset sopimukset ja muutenkin tulee paljon soittoja. Turvaranneke on tirtysti myös.
      Paljon kuulee tarinoita, että kerrostaloissa ja rivitaloissa ei edes tervehditä, saati välitetä mitä seinän takana tapahtuu.


      Palstan yhteisöllisyydestä en ole oiken käsitystä saanut. Jotkut täällä on ainakin koko ajan esillä ja riitaa hakemassa ja haastamassa, kaipa viihtyvät sellaisessa torailussa. Suurin osa ihan tolkun kirjoittajia ja tulevat juttuun muiden kanssa.

    • Anonyymi

      Hyvä aloitus tärkeästä aiheesta.
      Kyllä kaikki ihmiset tarvitsevat toisten ihmisten seuraa ja läheisyyttä.
      Kun ihminen vanhenee, suvun ja nuoruuden aikaisten ihmisten joukko pienenee ja tulee aika, jolloin onkin yksin sitä ikäluokkaa.
      Puoliso saattaa olla kuollut ja hänenkin sukunsa on loppunut, eikä yhteyksiä enää ole.
      Lapset saattavat asua kaukana eikä yhteyksiäkään tiiviisti pidetä.

      Siksi olisikin tärkeää luoda hyvät välit naapureihin ja talojen muihin ihmisiin.
      Ainakin tervehdittäisiin kohdatessa.

      Joku ihminen saattaa arkuuttaan vetäytyä omiin oloihinsa, eikä tule oma-aloitteisesti juttelemaan toisten kanssa ja siitä sitten aikaa myöten aletaan pitää häntä omituisena ja hän joutuu yhä eristetympään asemaan.

      Tällaisia ihmisiä on paljon nuoremmissakin ikäluokissa, on syrjäytyneitä, tai syrjäytettyjä, joita ei huolita joukkoon.
      Syrjintä ja huomiotta jättäminen on eräs kiusaamisen muoto.

      Vanhemmiten omat voimat vähenevät ja on helpompi jäädä kotiin kuin vaikkapa mennä harrastuksiin joissa on ennen viihtynyt.
      Siksipä olisikin hyvä saada vaikkapa pari kolme samanhenkistä keskustelu kaveria jotka viikoittain tapaisivat toistensa luona, taikka virkeimmät kävisivät baarissa kahvittelemassa.
      tepa

    • Anonyymi

      Kun yksikseni aamulla tein pienen hitaan korttelikierrokseni ei ollut
      ristin sielua liikkeellä missään. Oli hieman sateista.
      Yllättäen minut ohitti tuntematon söpö nuori tyttö, joka toivotti ystävällisesti
      hymyillen "Hyvää huomenta !".
      Se valaisi hetkessä sydämeni !

    • Anonyymi

      Kun on monta vuotta ollut yksikseen ja yksinäisenä pienellä asialla voi olla
      suuri merkitys.

    • Viihdyn hyvin yksiksenikin, en sentään ihan yksin ole, on minulla kissakaveri.
      Puolet vuodesta olen kerrostalossa pikkukaupungissa.
      Päivisin käyn kävelylenkillä. Toisinaan juttelen ihan tuntemattomienkin kanssa ja talonväen, jos pihalla vastaan tulevat.

      Kesäisin, kun asun maalla, täällä hyörii vähän väliä omaisia, joka sekin on mukavaa.
      3-sukupolvea on jo jälkeeni tullut.

      Kun on tehnyt ikänsä työtä, jossa alituiseen tapaa uusia ihmisiä, laidasta laitaan, sitä nauttii hiljaisuudesta ja rauhasta. Ei ole kiire minnekään, saa järjestää aikansa niinkuin itse haluaa.

      Sosiaaliset kontaktithan ovat elintärkeitä ihmisen kokonaisvaltaiselle terveydelle ja yleiselle hyvinvoinnille.
      Jos yksin olisi maapallolla, mitä mieltä siinä olisi.
      Samahan se on eläinlapsillakin, jos ajattelee lemmikkieläimiäkin, niidenkinpitää sosiaalistua, tullakseen toimeen ihmisen maailmassa.

      Meitä on moneksi, ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät haluaisi olla hetkeäkään yksin.
      Jotkut vain ovat niin ulospäinsuuntautuvia, että kaipaavat kontakteja useasti.
      Myös pelko pärjäämisestä saa kaipaamaan jonkun lähitukea.

      Myöskin, jos kymmeniä vuosia on ollut 1 ihmisen kanssa yksissä ja toinen poistuu, saattaa se tyhjä paikka olla ylitsepääsemätön.

      No tällaisia mietteitä putkahti esiin.

      • Anonyymi

        Outoa onkin, että luullaan yksinäiseksi, jos ei ole enää puolisoa rinnalla. Juuri jälkikasvu on se paras yksinäisyyden poistaja, suurimmalla osalla jo lastenlastenlapsiakin. Puolison kanssa ei välttämättä olla kovin läheisiä, jos toinen on vaikka jo dementoitunut tai on hoitosuhteeksi muuttunut liitto.


    • Anonyymi

      Joskus ainakin oltiin. Onkohan ikä vienyt kyvyn kaveerata hyvänpäiväntuttujen kassa.
      Kun ei tuo kasvomuistikaan oikein enää toimi kaihin vaurioittamilla silmillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe