Ihmisten on oltava yhteydessä toisiinsa tavalla tai toisella,
muu on yksinäisyyttä, usein kärsimystä.
Minä rupattelen "katututtujeni" kanssa.
Olen asunut samassa kaupunginosassa kymmeniä vuosia
ja tullut monen kanssa "katututuksi".
Kerran, kun juttelin erään katututtuni kanssa
kanssani ollut kaverini kysyi "kuka hän oli ?"
Vastasin, etten tiedä muuta kuin, että hän on Pena, mutta me asumme
samassa kaupunginosassa, me ollaan meikäläisiä.
Arvelenpa, että ihmisillä olisi valmius sopivankokoiseen yhteisönsisäiseen
yhteydenpitoon. Pitää vain kerran puhua sille ihmiselle, jota usein näkee.
Se on kontaktinavaus. Pienikin rupattelu lievittää yksinäisyyttä ja siitä
tulee tapa, kun on avauksen tehnyt. Sopii puhua toisenkin kerran.
Kaupungissa ja taajamissa tämä on mahdollista, ei valitettavasti harvaan
asutulla seudulla.
Mekin olemme "meikäläisiä" tällä palstalla, eikö vaan ?
Aletaan olla "meikäläisiä" !
44
616
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvät suhteet naapureihin on kullan arvoiset. Maalla naapurit on yleensä kauempana, mutta sitäkin tutumpia. Meillä on sopimus toisen yksin asuvan kanssa, että jos ei valoja näy aamulla 9 mennessä, soitetaan ja jos ei vastata, tullaan tarkistamaan. Omista jälkeläisistä joku soittaa aina aamulla, joku päivällä, joku illalla, on sellaiset sopimukset ja muutenkin tulee paljon soittoja. Turvaranneke on tirtysti myös.
Paljon kuulee tarinoita, että kerrostaloissa ja rivitaloissa ei edes tervehditä, saati välitetä mitä seinän takana tapahtuu.
Palstan yhteisöllisyydestä en ole oiken käsitystä saanut. Jotkut täällä on ainakin koko ajan esillä ja riitaa hakemassa ja haastamassa, kaipa viihtyvät sellaisessa torailussa. Suurin osa ihan tolkun kirjoittajia ja tulevat juttuun muiden kanssa.- Anonyymi
Huomaan että joskus on oikein hiljaista parikin viikkoa ja sitten saman päivänä kaikki soittaa ja tulee käymään , mistähän sekin johtuu.kun oikein monta vierailua saa samaan päivänä ja siihen väliin puhelin soittoja niin ottaa sekin voimille. Kaikea kohtu.
- Anonyymi
Hyvä aloitus tärkeästä aiheesta.
Kyllä kaikki ihmiset tarvitsevat toisten ihmisten seuraa ja läheisyyttä.
Kun ihminen vanhenee, suvun ja nuoruuden aikaisten ihmisten joukko pienenee ja tulee aika, jolloin onkin yksin sitä ikäluokkaa.
Puoliso saattaa olla kuollut ja hänenkin sukunsa on loppunut, eikä yhteyksiä enää ole.
Lapset saattavat asua kaukana eikä yhteyksiäkään tiiviisti pidetä.
Siksi olisikin tärkeää luoda hyvät välit naapureihin ja talojen muihin ihmisiin.
Ainakin tervehdittäisiin kohdatessa.
Joku ihminen saattaa arkuuttaan vetäytyä omiin oloihinsa, eikä tule oma-aloitteisesti juttelemaan toisten kanssa ja siitä sitten aikaa myöten aletaan pitää häntä omituisena ja hän joutuu yhä eristetympään asemaan.
Tällaisia ihmisiä on paljon nuoremmissakin ikäluokissa, on syrjäytyneitä, tai syrjäytettyjä, joita ei huolita joukkoon.
Syrjintä ja huomiotta jättäminen on eräs kiusaamisen muoto.
Vanhemmiten omat voimat vähenevät ja on helpompi jäädä kotiin kuin vaikkapa mennä harrastuksiin joissa on ennen viihtynyt.
Siksipä olisikin hyvä saada vaikkapa pari kolme samanhenkistä keskustelu kaveria jotka viikoittain tapaisivat toistensa luona, taikka virkeimmät kävisivät baarissa kahvittelemassa.
tepa - Anonyymi
Kun yksikseni aamulla tein pienen hitaan korttelikierrokseni ei ollut
ristin sielua liikkeellä missään. Oli hieman sateista.
Yllättäen minut ohitti tuntematon söpö nuori tyttö, joka toivotti ystävällisesti
hymyillen "Hyvää huomenta !".
Se valaisi hetkessä sydämeni ! - Anonyymi
Kun on monta vuotta ollut yksikseen ja yksinäisenä pienellä asialla voi olla
suuri merkitys. Viihdyn hyvin yksiksenikin, en sentään ihan yksin ole, on minulla kissakaveri.
Puolet vuodesta olen kerrostalossa pikkukaupungissa.
Päivisin käyn kävelylenkillä. Toisinaan juttelen ihan tuntemattomienkin kanssa ja talonväen, jos pihalla vastaan tulevat.
Kesäisin, kun asun maalla, täällä hyörii vähän väliä omaisia, joka sekin on mukavaa.
3-sukupolvea on jo jälkeeni tullut.
Kun on tehnyt ikänsä työtä, jossa alituiseen tapaa uusia ihmisiä, laidasta laitaan, sitä nauttii hiljaisuudesta ja rauhasta. Ei ole kiire minnekään, saa järjestää aikansa niinkuin itse haluaa.
Sosiaaliset kontaktithan ovat elintärkeitä ihmisen kokonaisvaltaiselle terveydelle ja yleiselle hyvinvoinnille.
Jos yksin olisi maapallolla, mitä mieltä siinä olisi.
Samahan se on eläinlapsillakin, jos ajattelee lemmikkieläimiäkin, niidenkinpitää sosiaalistua, tullakseen toimeen ihmisen maailmassa.
Meitä on moneksi, ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät haluaisi olla hetkeäkään yksin.
Jotkut vain ovat niin ulospäinsuuntautuvia, että kaipaavat kontakteja useasti.
Myös pelko pärjäämisestä saa kaipaamaan jonkun lähitukea.
Myöskin, jos kymmeniä vuosia on ollut 1 ihmisen kanssa yksissä ja toinen poistuu, saattaa se tyhjä paikka olla ylitsepääsemätön.
No tällaisia mietteitä putkahti esiin.- Anonyymi
Outoa onkin, että luullaan yksinäiseksi, jos ei ole enää puolisoa rinnalla. Juuri jälkikasvu on se paras yksinäisyyden poistaja, suurimmalla osalla jo lastenlastenlapsiakin. Puolison kanssa ei välttämättä olla kovin läheisiä, jos toinen on vaikka jo dementoitunut tai on hoitosuhteeksi muuttunut liitto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoa onkin, että luullaan yksinäiseksi, jos ei ole enää puolisoa rinnalla. Juuri jälkikasvu on se paras yksinäisyyden poistaja, suurimmalla osalla jo lastenlastenlapsiakin. Puolison kanssa ei välttämättä olla kovin läheisiä, jos toinen on vaikka jo dementoitunut tai on hoitosuhteeksi muuttunut liitto.
Olen juuri yksinäinen juuri siksi, ettei ole puolisoa rinnalla, jonka kanssa arkensa, ajatuksensa, ilonsa ja surunsa. Ei kukaan muu voi korvata elämänkumppania.
Ikävä on valtava yhä vain. Anonyymi kirjoitti:
Olen juuri yksinäinen juuri siksi, ettei ole puolisoa rinnalla, jonka kanssa arkensa, ajatuksensa, ilonsa ja surunsa. Ei kukaan muu voi korvata elämänkumppania.
Ikävä on valtava yhä vain.Olen asunut yksin jo suurinpiirtein 15 vuotta. Elämäni parasta aikaa. Saan olla ja elää miten itse haluan.
Ymmärrän hyvin myös asian ja tilanteen että pitkäaikainen puoliso poistuu rinnalta.
Meillä ihmisillä on niin erilaisia tilanteita elämänmme varrella.
Täällä on usein (mielestäni) liian yksipuolisia näkemyksiä.
Se mikä on minun/sinun elämääsi ei välttämättä ole toisen elämän kulun asiaa.
Ehkäpä voisimme jotenkin ymmärtää toistemme ajatusten ja elämänkulkua.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Olen asunut yksin jo suurinpiirtein 15 vuotta. Elämäni parasta aikaa. Saan olla ja elää miten itse haluan.
Ymmärrän hyvin myös asian ja tilanteen että pitkäaikainen puoliso poistuu rinnalta.
Meillä ihmisillä on niin erilaisia tilanteita elämänmme varrella.
Täällä on usein (mielestäni) liian yksipuolisia näkemyksiä.
Se mikä on minun/sinun elämääsi ei välttämättä ole toisen elämän kulun asiaa.
Ehkäpä voisimme jotenkin ymmärtää toistemme ajatusten ja elämänkulkua.Hienoa kuulla, että viime vuotesi ovat olleet niitä parhaita. Mietin, että voin itsekin niin sanoa. Kun terveys on voittanut ja sairaudet kukistettu, tuntuu eläminen elämisen arvoiselta. Joskus pinna palaa, mutta uskoisin, että mielenliikkeet ovat ihmiselle tarpeen!
Vuodet ovat opettaneet minut viihtymään omassa seurassani. Joitakin hyviä läheisiä on kuulomatkan päässä. Ne kontaktit riittävät.
Joka aamu on armo uus.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasten lapset kun käyvät niin silloin on aina hauskaa
- Anonyymi
Joskus ainakin oltiin. Onkohan ikä vienyt kyvyn kaveerata hyvänpäiväntuttujen kassa.
Kun ei tuo kasvomuistikaan oikein enää toimi kaihin vaurioittamilla silmillä. - Anonyymi
Mitä kuuluu "meikäläisille ?
Yhä harvemmin näkee katututtujakaan,
kun säät tulevat hyytävämmiksi.
Täällä palstalla ei säät haittaa.
Täällä voimme vaihtaa kuulumisia.
Minulla ei paljon uusia ole.
Korona- ja influenssarokotuksessa kävin eikä tällä
kertaa tullut niin paljon huonoja jälkioireita kuin yleensä.
Kummallista, kun päivät tuntuvat niin pitkiltä yksin,
mutta viikot hurahtavat kuitenkin olevinaan niin nopeasti
ja ihan kuin äsken olisi vielä olisi ollut kesä ja
nyt on jo kolean synkkä syksy ainakin pilvisinä päivinä.
Mietin tilaisinko jonkun viikkolehden edes ja minkä
vai mistä saisi piristystä,
kun on liikuntarajoitteinen, ettei vilkas sosiaalinen elämäkään
ole enää mahdollista eikä ole ketään elossakaan ketä tapaisi.
Netin selaaminenkin ajankulukseen alkaa tympiä.
Uutisia katson useamman kerran päivässä
ei medioista netissä.
Luin ennen kirjoja, mutta nyt en tahdo jaksaa enää,
kun näkökin on heikentynyt kaihin takia
eikä ajatukset tahdo jaksaa pysyä koossa.
Olen kaihileikkausjonossa.
Ruoka ei tahdo maistua eikä mikään muukaan.
Elämänlaatu on heikentynyt, kun ajattelee,
että aika minkä nukkuu on parasta.
Silloin ei ole kipeäkään.
Oletteko te muut kesän jälkeen virkeämpiä
niinkuin kuuluisi olla,
kun on saanut imettyä voimaa auringosta ja kesästä ?- Anonyymi
Kesällä oli mieli vähän kevyempi, mutta eipä kesistä enää voimaa saa.
Jos olisi kavereita vielä elossa, voisi lähteä yhdessä etelämmäksi asumaan,
missä kesää on kauemmin, mutta toisaalta etelämmässä on niin kauhean helteet
monta kuukautta, ettei sitäkään kestä. Suo siellä, vetelä täällä.
On tyydyttävä tähän vaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesällä oli mieli vähän kevyempi, mutta eipä kesistä enää voimaa saa.
Jos olisi kavereita vielä elossa, voisi lähteä yhdessä etelämmäksi asumaan,
missä kesää on kauemmin, mutta toisaalta etelämmässä on niin kauhean helteet
monta kuukautta, ettei sitäkään kestä. Suo siellä, vetelä täällä.
On tyydyttävä tähän vaan.Riippuu "etelästä".
Euroopan "etelässä" on myös vuodenajat. Atlantin saarilla ne tuntuvat vähemmän kuin mantereella.
Ilmalämpöpumpuilla vois säättää asunnon lämpötilan haluamakseen olipa ulkona kuumempaa tai viileämpää.
Rannassa olevan asunnon olotilaa voi säädellä läpituuletuksella ja ulkona hakeutua helteellä tuuliseen varjopaikkaan.
- Anonyymi
Lapsuudessani jokaista vastaantulijaa tervehdittiin, hiljaisella kylänraitilla.
Tänä päivänä eivät aina tututkaan vastaa tervehdykseen. Työtoverit kulkevat sanattomina firman käytävillä.
Vanhat ihmiset ovat yksin, kun tutut ja suku katoavat ympäriltä, ja tervehdykseen ei vastata. Palstalla ystävyyttä on vaikea löytää ja ylläpitää. Pahastuminen ja loukkaantuminen tuntuvat helpommilta kuin ystävyyden säilyttäminen. Ikäihmiset ovat oppineet varovaisiksi.
Tämä yksinäisyys ja sen tuomat ongelmat ovat kuin suositun hokeman mukaan syntyneet: "Sitä saa mitä tilaa".- Anonyymi
Miten niin sitä saa mitä tilaa ? Ei kukaan yksinäisyyttä eikä epäystävällisyyttä ole
tilannut itselleen. Sitäpaitsi minusta näissä muutamissa ketjuissa on mukavien ihmisten
mukavia juttuja. Kävin jo ulkona pienellä kävelyllä (300 metriä) ja sää on kaunis
vaihteeksi. Ei ole niin kylmä, kun aurinko paistaa. Tässä vähän aamun avausta.
Palaillaan päivän mittaan !
- Anonyymi
Auringonpaiste huijasi minua.
Kävin ulkona. Siellä on kylmempää
kuin sisältä katsoen näytti,
mutta eipä tuo mitään haittaa.
Parin kuukauden päästä
vasta kylmää ja pimeää onkin.
Eikä noilla säillä ole paljoakaan merkitystä.
Ne ovat pienimmästä päästä ongelma
iäkkään elämässä.
Iäkkään elämä on eräänlaista "biomassansa" säätelyä lääkkeillä
ja siirtelyä muutaman metrin paikasta toiseen.
Eniten liikuntaa on aivoissa, onneksi vielä !!!
Päivän mittaan yksinään ehtii ajatella yhtä jos toista.
Usein aika samoja ajatuksia päivittäin,
kun ei saa uusia virikkeitä mistään.
Parhaimmillaan telkkarista ehkä voi tulla joku ohjelma
mikä muuttaa ajatusten kulkua.
Se virkistää,
mutta kun haluaisi sitten puhua siitä asiasta jonkun kanssa
ei ole ketään.
Ehkä me voisimme tällä palstalla yhdessä pohdiskella
kaikenlaisia uusia juttuja, mitkä kiinnostavat meitä ?- Anonyymi
Muutamia sarjafilmejä esitetään näinä aikoina suorastaan päivittäin. Joskus niistä on vaihdettu mielipiteitä, mm. Pieni talo preerialla. Se aihe päättyi sitten kuitenkin, kun sarja loppui.
Saattaisi olla, että joku ajankohtainen sarja keräisi seuraajia ja pohdintaa yhdessä. Jutustelua kahvipöytään! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutamia sarjafilmejä esitetään näinä aikoina suorastaan päivittäin. Joskus niistä on vaihdettu mielipiteitä, mm. Pieni talo preerialla. Se aihe päättyi sitten kuitenkin, kun sarja loppui.
Saattaisi olla, että joku ajankohtainen sarja keräisi seuraajia ja pohdintaa yhdessä. Jutustelua kahvipöytään!Moni seuraa La Promesaa, mikä taitaa jatkua ikuisesti, mutta minä en alkanut
sitä seuraamaan. Se on liian hitaasti etenevää historiallista saippuasarjaa,
mikä ei oikein iske minuun, mutta se on kuulemma suosittu.
Alcantara oli alussa kiva. Seuraako joku Emmerdaalia tai jotain muuta sarjaa ?
Minä en seuraa mitään sarjaa, mutta joka ilta katson jotain telkkarista, mitä milloinkin, enemmän asiaohjelmia ja uutisia useamman kerran, vaikka niissä samat asiat
onkin. Se on joku hassu tapa, viimeiset uutiset illalla katson, jos olisi
jotain uutta vielä sittenkin tullut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni seuraa La Promesaa, mikä taitaa jatkua ikuisesti, mutta minä en alkanut
Minä en seuraa mitään sarjaa, mutta joka ilta katson jotain telkkarista, mitä milloinkin, enemmän asiaohjelmia ja uutisia useamman kerran, vaikka niissä samat asiat
jotain uutta vielä sittenkin tullut.Minun telkkarini on pieni 27 tuumainen ja noin 30 vuotta vanha, siinä ei näy
edes YLE Areenaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun telkkarini on pieni 27 tuumainen ja noin 30 vuotta vanha, siinä ei näy
edes YLE Areenaa.Nämä tässä ketjussa mainitut sarjat tulevat ihan tavallisilta kanavilta.
Onko "Kauniit ja rohkeat" vanhin sarja, jota nykyisin esitetään?
Britit ja amerikkalaiset ovau uskollisia sarjoilleen. Emmerdaliakin on tehty jo kai 40 v. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni seuraa La Promesaa, mikä taitaa jatkua ikuisesti, mutta minä en alkanut
jotain uutta vielä sittenkin tullut.Tänään tulee TTK.
Lauantai-iltaisin Elämäni biisi. Eilen ainoa tuntemani keskustelija oli Saimi Hoyer.
Ilmeisesti on jo vaikea löytää osallistujia.
Ja musiikkikappaleita!
Mikä olisi sinun?
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään tulee TTK.
Lauantai-iltaisin Elämäni biisi. Eilen ainoa tuntemani keskustelija oli Saimi Hoyer.
Ilmeisesti on jo vaikea löytää osallistujia.
Ja musiikkikappaleita!
Mikä olisi sinun?
Mkr.Olisi mahdoton valita joku tietty kappale. Musiikinystävänä niitä on niin paljon,
joilla on joku merkitys, etten pystyisi mitään kappaletta laittamaan toisen
edelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi mahdoton valita joku tietty kappale. Musiikinystävänä niitä on niin paljon,
joilla on joku merkitys, etten pystyisi mitään kappaletta laittamaan toisen
edelle.Minulla ei ole yhtä ainoata kappaletta ylitse muiden. Musiikkimakuni on niin laaja, se kattaa virsistä ja sielunmessuista rock and rolliin, pois lukien ehkä räppi kappaleet, niitä en ole oikein sisäistänyt, ainakaan elämäni biiseiksi asti.
Jotenkin nämä tarinat vaikuttavat kovin teennäisiltä. Esimerkiksi Saimi Hoyerin jutussa ei ollut mitään mieltä elämäni biisiksi.
- Anonyymi
Ennen tuli laadukkaita ihmissuhdraamoja, joissa oli vain 4-8 osaa.
Sellaisia kaipaan. En näitä tyhjänpäiväisiä joka päivä tulevia
500-osaisia sarjoja.- Anonyymi
Aloin katsoa kesällä Netflixistä sumamutikassa erästä poliisisarjat, 150 jaksoa! Aikani seurattuani hyppäsin 10 jakson yli ja pääsin juoneen takaisin helposti. Myöhemmin loikkasin uudelleen, ja lopuksi katsoin päätösjakson.
Eipä juuri ikiaikaista muistoa jäänyt! Nimenkin olen unohtanut.
Mkr.
- Anonyymi
Katson Stadi vastaan Lande illalla. Siinä on rento tunnelma ja on kiva
testata itseään mitä tietää. - Anonyymi
Nostalgista monella tavalla.
- Anonyymi
Musiikkivideo, joka on se nostalginen on poistettu kolme kertaa.
Kainuun kauhu ilmeisesti vihaa Mikko Alataloa.
- Anonyymi
Onko kukaan täällä kirjoittavista tullut maalta kaupunkiin ?
Minä tulin lapsena (vanhempieni mukana tietenkin) ja olin
jonkun aikaa aika ulalla ja oli se iso muutos vanhemmillenikin,
kun työt loppuivat maalta (jos ei ollut maatilallinen) ja oli jätettävä
kotikuntansa ja lähdettävä vieraaseen paikkaan, kaupunkiin.
Tänä päivänä elämä on erilaista kuin 50-luvun Suomessa, nykyään
matkustellaan jo nuorena työn perässä ja lomille ympäri Suomea ja
maailmaa.- Anonyymi
Minäkin olen maalta tullut kaupunkiin. Mä maalaispoika oon,
ja laitan suihketta kainaloon.
Parissa vuodessa nuorena tottui kaupunkilaismenoon,
mutta vapaa-ajat vietin alussa kotipuolessa maalla.
- Anonyymi
Niin totta. Yksinäistä on olo. Mutta 2x lääkerobotin naisääni komentaa ottamaan lääkkeet aamuin illoin.
Puhun sille tietenkin yksinäisenä-jätkänä joka päivä. Sen kanssa pärjä!- Anonyymi
Kauanko olet ollut yksin ?
- Anonyymi
Eikä sinulla ole ketään kaveria, jonka kanssa edes soittelet ?
Kyläiletkö missään ? Käykö sinun luonasi kukaan kylässä ? - Anonyymi
Haloo !!! Mitä sinulle kuuluu tänään ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä sinulla ole ketään kaveria, jonka kanssa edes soittelet ?
Kyläiletkö missään ? Käykö sinun luonasi kukaan kylässä ?Minä en halua, että kukaan tulee kylään. Minulla on aina keittiössä tiskiä, kengät sikin sokin eteisessä sänky petaamatta, lautanen pöydällä. Ovikello saa minut säntäämään ympäriinsä, eikä minulla ole kahvileipää, hyvä jos kahviakaan.
Puhelimeen vastaan, jos tunnistan numeron.
- Anonyymi
Eikö mitään kuulu ?
- Anonyymi
Ei.
Pelkkää hiljaisuutta.
Kaikki oikaisseet koipesa.
- Anonyymi
Vanhuudessa voi jäädä tosi vähän varaan. Ei ole enää kuin lääkerobotti,
joka käskee ottamaan lääkkeet. Siinä on jotain traagista ja ironista. - Anonyymi
Suunnitteillahsn on ollut ihmixmäisiä robotteja,, jollaiseb vii ottaa kumpoanikseen hoitamaan puiolison tehtäviä. Se r ii baoise eikä miitii.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255