Puoliso siirtää mulle 400 eur joka kuukausi vuokran ja kulujen maksua varten. Voiko tästä tulla jotain ongelmaa, kun hakee toimeentulotukea? Niin kuin mulla olisi "tuloja". Onko parempi, että mies maksaa oman osuutensa vuokrasta suoraan vuokranantajalle eikä näy tämmöisiä siirtoja meidän välillä? Ahdistavaa hakea toimeentulotukea, mutta muita tukia ei tipu paitsi asumistuki. Opiskelija olen ja muut tuet ja opintolaina käytetty.
Toimeentulotuki tilitapahtumat
22
771
Vastaukset
- Anonyymi
Maksa kaikki omat laskusi itse omalta tililtä. Menosi ja tulosi on esitettävä siten, oman tilin kautta. Perhesuhteista en osaa sanoa. Voi vaikuttaa.
- Anonyymi
Ei niitä kiinnosta kun tili tiedot.
- Anonyymi
Tulee ongelmia, älä missään nimessä vastaisuudessa ota noita jeesejä tilillesi.
- Anonyymi
Jos tilille tulee mitä tahansa tuloja, on aina riski että ne katsotaan toimeentulotuen laskelmassa itsesi elättämiseen tarkoitetuksi rahaksi, joka alentaa suoraan toimeentulotuen määrää.
Jos saat toimeentulotukea, silloin ei yleensä kannata mitään ulkopuolisten ihmisten rahoja tilin kautta siirrellä. Tilillä pitää näkyä vain omat tulot ja omat menot eikä mitään ylimääräistä. - Anonyymi
"Puoliso " ??
Teidän tulot lasketaan yhteen eikä tt-tukea tule vai olenko käsittänyt jotain väärin ?- Anonyymi
Toimeentulotuki on perhekohtainen etuus, eli jos aloittaja tosiaan asuu vielä yhteistaloudessa puolisonsa kanssa (niinkuin lienee useimmiten tapana?) niin sittenhän aloittajan toimeentulotuen saaminen menee sitä vaiikeammaksi, mitä enemmän puolisolla on tuloja.
Näin puoliso osallistuu oman puoliskonsa elättämiseen.
Mites se pappi sanoo: "niin myötä- kuin vastamäessäkin...." tmv. - Anonyymi
Tuo pitää paikkansa. Lain mukaan aviopuolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden. Mielestäni tuohon ei auta edes asumusero vaan vasta vahvistettu ero päättää elatusvelvollisuuden.
- Anonyymi
Ompas outo kuvio
- Anonyymi
Opintolaina varmaan nykyään haetaan niin kuin ennenkin eli puolen vuoden tai vuoden välein. Se jaetaan niiden kuukausien määrällä, esim. 1200e opintolainaa syys-joulukuuksi on 300e kuussa käyttövaraa. Tämä huomioidaan toimeentulotuen hakemisessa aika pitkälle syksyä.
Opintolainan takaisinmaksua ei muuten sitten menoissa huomioida. Niille tiedoksi, jotka hakevat tukea opintojen jälkeen. Sen korollinen opintolainan maksat toimeentulotuestasi takaisin pankille kuukausierissä. Kela takaa lainan sitä ottaessa, mutta ei muuten osallistu sen maksamiseen eikä huomioi sitä mitenkään. - Anonyymi
Meillä kävi aikamoinen tuplaongelma. Olemme siis pitkäaikaistyötön tai -sairas pari ja meillä on yksi lapsi. Olemme jatkuvasti toimeentulotuella.
No jossakin vaiheessa mun elämä meni sellaiseksi, että ahdistuin kaikesta ja aloin aina rahapäivänä siirtämään työkkärini puolison tilille, että hän hoitaa KAIKKi raha-asiamme.
No heti, kun tuo näkyi tiliotteilla, niin kela sanoi, että puolisollani ylimääräisiä tuloja noin 600e. Eli emme saaneet toimeentulotukea.
No selitettiin asia, että hänen 600e tulonsa on minun 600e meno. No he sanoivat, että emme välitä menoista vaan tilille tuleva raha ratkaisee. Me, että autistinen mies ei halua/pysty nyt käyttämään rahaa. No sitten Kela sanoi, että ok.
Mutta mitäpä tapahtui parin vuoden jälkeen?
Pankki lähestyi puolisoani, että te olette saaneet henkilöltä xxx rahaa xxxx euroa. Sitä oli siinä vaiheessa ehtinyt meneen jo toistakymmentä tuhatta euroa, mutta pankki herjasi jostain vajaasta kymppitonnista. Eli se ylitti sen rajan mitä toiselle saa kolmen vuoden aikana lahjoittaa ilman veroseuraamuksia (4 999e/3 vuotta).
No tämäkin saatiin selitettyä eikä lahjaveroa mennyt.
Mutta ei haluttu tuotakaan riskiä ottaa, niin nyt puoliso vaan käyttää mun korttia ja tiliä.
Tiedämme, että se ei ole sallittua, mutta minkäs teet, jos et pysty/halua/uskkalla käyttää korttia/tiliä/rahaa. Voisikohan tähän saada lääkärintodistuksen?- Anonyymi
Anteeks, siis verottaja lähestyi, mutta pankkikin oli mukana tuossa selvityksessä. Ja pyydettiin me Kelastakin apua, että sanokaa tekin minkälainen erikoinen pari me ollaan. Joka paikkaan kirjelmöitiin ja lopulta tuli hyvä päätös.
- Anonyymi
Ei kiinnosta pankkia verorajat,eli juttu on itse keksimäsi
- Anonyymi
Puolisostasi olisi syytä tehdä sinun edunvalvojasi, niin voi käyttää sinun pankkitiliäsi..
- Anonyymi
Niin, mikä ongelma? Jos te saatte toimeentulotukea, niin te olette siinä yhteistalous. Kyllä keskenään saa tilisiirtoja silloin tehdä.
- Anonyymi
Oispa mullakin 400
- Anonyymi
Joo olutta
- Anonyymi
Tottakai ne katsoo tuon tuloksi ja vaikutus on tiedossa.
- Anonyymi
Oluenkin ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oluenkin ?
400 olutta vaikuttaisi melko kauan. puhutaan jo parista viikosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
400 olutta vaikuttaisi melko kauan. puhutaan jo parista viikosta.
Ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyybbbbb
- Anonyymi
Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentulon muoto, jolla paikataan puuteita minimitoimeentulon saralla. Kaikki tulot katsotaan tuloksi yli 50 euron. Joskus ainakin 150 euroa taisi olla raha tienestien suhteen (50e muiden suhteen), kuten työttömyystuilla 300 euroa voi tienata netto (nyt kai 50% pois). Asumistukeen vaikuttanee ainoataan omaisuus tai säästöt, jonka raja voi olla jossain 10-15t kieppeillä. Pykälät muuttuu vähän väliä.
- Anonyymi
Katsovat tuloksi eli parempi on että mies maksaa suoraan vuokranantajalle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623802Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493010Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312931Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3682003- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101136Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27959- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109930