Kadunylitys fobia

Anonyymi-ap

Mistä voi johtua sellanen paniikinomainen "sokaistuminen" kammo mennä kadun yli edes, kun liikenne rauhallista, näkyvyys hyvä ja kaikin puolin ihan selvä ja turvallinen tilanne, eikä liukastakaan?
Aikaisemmin ei ole ollut. Kuitenki jossain vilkkaammalla kaupan parkkipaikalla pärjää jalkaisin, vaikka autoja tulee ja menee monesta suunnasta ristiin rastiin välillä kaahatenkin ja ihmiset ostoskärryjen kanssa eli joskus saa olla tarkkana ettei jää auton. Ei mitään, mutta annas olla kun on joku uusi paikka mutta ihan tuiki tavallinen niin joku panic iskee Nii eikä ole mitään taustalla mitään liikenneonnettomuutta

M

9

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla on nykyään vähän samoja ongelmia. Luulisin sen olevan jotain neurologista joka paheni covidin aikaan.?????ei mitään covid traumoja kylläkään eikä rokotuksia.

    • Anonyymi

      Kupolissa viiraa, mielenterveys horjahtelee. Ja koska kyseessä on vieläpä juuri pelko, niin lienet nainen?

      • Anonyymi

        No ei se mitään viiraamista Ole , autonoominen hermosysteemi vaan on herkkä ja jos alkaa välttelemään niitä tilanteita niin mene tilanne pahemmaksi .
        On vaan puhuttava itselleen että hyvin tämä menee .
        Joskus on ihmisillä joilla on ollut uni häiriöitä hermosysteemi herkkänä.
        Se on sellaista hienosti tilanne panikoimista usein ohi menevä, jos vaivaa kovasti niin lääkäriin ja lääkkeet
        Minulla oli tuollainen tila yli 40 vuotta sitten , sain lääkkeet ja paranin.
        Yksi asia myös on jos kayttää alkoholia niin se vaikuttaa usein myös että saa tälläisiä juttuja hermosysteemi on herkkä ihmisillä etenkin naisilla on enemmän tälläistä


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista. Totanoin, en ole nainen eikä itse asiassa kyse ole edes minusta, vaan ihmisestä jonka hyvin tunnen. Sen ymmärtäisi jos olis joku ilmeinen syy ja seuraus mutta kun ei tosiaan ole tapahtunut mitään eikä ole siis ollut merkkiäkään ja nyt on täysin kyvytön liikkuun yksin, siis yksin vaikka kadun yli. Jos pitää vaikka kädestä kiinni, se auttaa. Joku psykologinen juttu, huomion ja avun hakuisuutta, kenties mallioppimista ja ehkä jopa pientä teatraalisuutta? Mulla on pieni aavistus mistä suunnasta voisi olla.

      Paniikissa voi kyllä havaintokyky kadota tietyllä lailla, mut toi ei ole sitä. Mulla on itelläkin vähän visuaalistyyppistä hahmotusvikaa ja voi tulla paniikin tunnettakin, mut ei noin. Viimeksi oli sillai Tampereella, kun ratikka oli muuttanut niin paljon näkymää, että mun suuntavaisto meni ihan sekaisin (eikä hommaa helpottanut väsymys) - ja mää olin ihan yksin. Kyl se siitte sit pikkuhiljaa selkis, ensin vähän rauhoittuu ja sit rupee järkeilee... mut ei se ole tätä vaan jotain muuta jäätymistä

      Monisairas

    • Anonyymi

      Onko sillä edes väliä mistä sellainen tulee?

      Mites vaan couping mekanismit, ja kongitiiviset lyhytterapiat millä pääsee sujuvasti tien yli?

      • Anonyymi

        Ei muuten, mutta joskus se voi ratkaisevasti auttaa oireiden hoidossa.
        Mutta sitten taas esim. omalle visuaaliselle hahmotusvaikeudelle (ei ole pahimmasta päästä), siis tässä yhteydessä suuntavaistolle, ei ole olemassa mitään selkeää alkuaikaa tai syytä. Kai tää on myös vaan ominaisuus joka vaihtelee eri ihmisillä niinku vaikka laulutaito. Kaikkein pahinta on kumminkin sellanen välttämiskäyttäytyminen ja sitten kyllä navigointisovellusten käyttö heikentää. Kuitenkin tätäkin kykyä pystyy useimminten kehittään

        Monisairas


    • Anonyymi

      Laittakaa ees heijastin ja vaaleat vaatteet kun ylitätte katuja syyspimeällä

    • Anonyymi

      Minulla on ollut noita jo vuosia, yleensä pahenevat jos alan välttämään näitä ja joskus kyllä tulee ihan paniikkikohtauksiakin. Aukeat paikat missä on paljon ihmisiä ovat pahoja minulle ja muutenkin sellaiset missä on ihmisiä. Vaikka ihan pelkkä käveleminen hyvän kaverin kanssa saa minut panikoimaan, joku häpeä juttu että mitä jos pyöryn niin kaikki nauraa minulle tai muuta. Olen mies.

      • Anonyymi

        Joku kokemus tai kokemuksia sulla ehkö taustalla, mutta et vaan syystä tai toisesta muista sitä.
        Näin se on paniikin ja fobian suhteen lähes aina. Mutta sitten esim. aivovammat ja aivotulehdukset voivat kokemusten ohella aiheuttaa masennusta. Voi ne muuten viedä suuntavaiston niinku ehkä itselläkin osaksi mutta eräs taksikuski joutui lopettaan työnsä sen takia, joku asiakas kun suuttui maksuvaiheessa - näinhän nämä sankarit aina!

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe