Luulisi että näinkin pienellä kylällä kun Orimattila on kyettäisiin tehokkaasti puuttumaan huumeiden ja päihteidenkäyttöön. Jo alakoulussa tulee aloittaa riittävän tehokas valistus päihteidenkäytön varjopuolista, tosin eihän siinä mitään hyviä puolia edes ole.
Huumeiden käyttöön kyettäisiin puuttumaan erittäin tehokkaasti jos siihen löytyisi tahtotilaa. Täällä piirit on pienet ja ilmiantamisella nämä käyttäjät ja sitä kautta välittäjät kyllä löytyisi.
Jos joku luottamustehtävissä tai vaikka ammattiautoilijana toimiva jää kiinni, niin sen jälkeen ei pitäisi olla mitään asiaa enää mihinkään tehtävään jossa vähänkin tarvitaan luottoa.
Orimattila voisi pyrkiä mallipaikkakunnaksi raittiuden suhteen. Raittiusseura pystyyn ja julkijuopotteluun nollatoleranssi.
Ei päihdyttäviä aineita tarvitse kun ne onnettomat reppanat jotka on niin heikkoa tekoa etteivät kestä arjen realiteettejä selvinpäin. Päihteidenkäyttö on merkki heikosta luonteesta. Ja sen takia pitääkin alkaa valistuksen yhteydessä painottaa terveiden valintojen tärkeyttä, jotka on tie vahvaan psyykeeseen.
Orimattilan huume-/päihdeongelma ?
23
527
Vastaukset
- Anonyymi
Valistus tietenkin auttaa niihin joihinkin "ultuvikkoihin", jotka aidon vahingossa päätyvät käyttäjiksi, mutta tiedän että jotkut epätoivoisesti haluavat päänsä sekaisin ihan millä tahansa. Kyllä ne aineensa löytävät. Ei valistus heidänlaisiinsa auta. He saavat vain ehkä sieltä jotain inspiraatiota sille että mitä kannattaisi ottaa.
Tässä voi olla joku yhteys ettei Suomessa tehdä enää niin paljon itsemurhia. Nyt ne samat tyypit on sitten narkkareita ja/tai tappavat itsensä niillä huumeilla. Kuoleeko nuoria kaikenkaikkiaan enemmän kuin aiemmin?
Olen yhä sitä mieltä että koko lääkemyönteisyys on ongelma eli mielentiloihin aina määrätään joku lääke, vaikka ongelmat olisi poistettavissa. Jo alaikäisiä lääkitään sen sijasta että ongelmiin puututaan. Lääkitään myös ihan turhaan esim kuviteltua adhd:ta. Aina joku tabi vain joka vaivaan, niin ei ihme että lapset sitten oppivat pahaan oloonsa etsimään vain tabuja. Kukaan ei auta heitä selvittämään ongelmia.
Jos jalka murtuu, niin särkylääke on ihan ok, muttei se poista ongelmaa. Sen jalan kanssa on mentävä sairaalaan. Jos murtumaa ei hoida, niin voi olla että siitä todellakin saa lopuniäkseen kaverin, jota sitten saakin lääkitä :( Ongelmat pitäisi hoitaa ajoissa.- Anonyymi
...Joku lääkäri toivottavasti korjaa, jos olen kamalan väärässä, mutta itse suosittelen hypotermiaa, nälkää ja unettomuutta. Aivan varmasti saan päänsä sekaisin. Kokemusta on!! Teineillä varsinkin on paljon anoreksiaa, joten siksi en ehkä uskalla syömättömyyttä suositella. Eipä hypotermiakaan turvallista ole, mutta oikein käytettynä toimii alkoholin lailla :)
Mindfullnesista en tiedä saako siitä mitään kiksejä tai sumuja. Hupinsa kullakin. Nykyteinien elämä on ilmeisesti tosi meluisaa ja liikaa älypuhelinta. Heillä saattaa olla erilaisia ongelmia, kuin meillä oli aikoinaan. Keho/mieli on tullut immuuniksi eri asioille. Jotain päihteetöntä keinoa silti kannattaa kokeilla. Kaikkeen voi jäädä koukkuun ja kehittyä sairaudeksi (lue: anoreksia), mutta uskoisin olevan turvallisempaa käyttää näitä omaan biologiaan perustuvia. Niitä on mm. seksi, väkivalta, urheilu ja extreme sport ym.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...Joku lääkäri toivottavasti korjaa, jos olen kamalan väärässä, mutta itse suosittelen hypotermiaa, nälkää ja unettomuutta. Aivan varmasti saan päänsä sekaisin. Kokemusta on!! Teineillä varsinkin on paljon anoreksiaa, joten siksi en ehkä uskalla syömättömyyttä suositella. Eipä hypotermiakaan turvallista ole, mutta oikein käytettynä toimii alkoholin lailla :)
Mindfullnesista en tiedä saako siitä mitään kiksejä tai sumuja. Hupinsa kullakin. Nykyteinien elämä on ilmeisesti tosi meluisaa ja liikaa älypuhelinta. Heillä saattaa olla erilaisia ongelmia, kuin meillä oli aikoinaan. Keho/mieli on tullut immuuniksi eri asioille. Jotain päihteetöntä keinoa silti kannattaa kokeilla. Kaikkeen voi jäädä koukkuun ja kehittyä sairaudeksi (lue: anoreksia), mutta uskoisin olevan turvallisempaa käyttää näitä omaan biologiaan perustuvia. Niitä on mm. seksi, väkivalta, urheilu ja extreme sport ym.....Itsensä viiltely ja kansantanssi/tanhuaminen on silti pahasta. Vanha kansa tietää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mindfullnesista en tiedä saako siitä mitään kiksejä tai sumuja. Hupinsa kullakin. Nykyteinien elämä on ilmeisesti tosi meluisaa ja liikaa älypuhelinta. Heillä saattaa olla erilaisia ongelmia, kuin meillä oli aikoinaan. Keho/mieli on tullut immuuniksi eri asioille. Jotain päihteetöntä keinoa silti kannattaa kokeilla. Kaikkeen voi jäädä koukkuun ja kehittyä sairaudeksi (lue: anoreksia), mutta uskoisin olevan turvallisempaa käyttää näitä omaan biologiaan perustuvia. Niitä on mm. seksi, väkivalta, urheilu ja extreme sport ym.."urheilu ja extreme sport ym.."
Eli
1. liikunta (esim. sauvakävely) ja jumppaaminen on terveellistä keholle
2. benjihyppy, vuorikiipeily, ralliurheilu ym. joissa haetaan adrenaliinia
[lääkäri yhä korjatkoon, jos olen väärässä]
- Anonyymi
Orimattilassa ei ole huume ongelmaa. Lahdessa ne on.
- Anonyymi
Miten lie määritellään "ongelma". Asuin 10 vuotta Lahdessa eikä siellä ollut mitään ongelmaa. Sitten muutin Orimattilaan ja heti mulle yritettiin tyrkyttää huumeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten lie määritellään "ongelma". Asuin 10 vuotta Lahdessa eikä siellä ollut mitään ongelmaa. Sitten muutin Orimattilaan ja heti mulle yritettiin tyrkyttää huumeita.
Ongelma on ongelma. Orimattilassa on viihde käyttöä ja se ei vielä ole ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hupinsa" kullakin. No viihdyttäkööt itsensä jollain halvemmalla, kun täytyy rahapulassa alkaa haitata muita kansalaisia. Duh!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika moni alle 50 vuotta bilettää viikon loppuisin ja käyttää kannapista.
- Anonyymi
Orimattilassa 80- luvulla meno oli juuri sellaista kun pitääkin. Kapakoihin jonotettiin, työpaikkoja oli paljon, oli yhteisöllisyyttä kun kerrostalojen parkkipaikoilla miessakki korjasi yhdessä toistensa autoja. Koripalloilijat pärjäsi, Urkkatalo oli uusi, Yläastekin oli uusi ja siellä hyvät opettajat + rehtori. Tarkkiskin oli.
Kauppoja riitti, myös erikoisliikkeitä. Hurjia oli flaidikset viikonloppuisin.
Useat kymmenet autot ajoi rinkiä iltaisin erkontiellä arkisinkin- Anonyymi
Juu ja oli Hilskan kauppa ja nakkikioskeja. Kotitalousopiston tytöt olivat anteliaita meille pojille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja oli Hilskan kauppa ja nakkikioskeja. Kotitalousopiston tytöt olivat anteliaita meille pojille.
Meikä ja Opel Ascona 1,9 sai kyyditä niitä opiston naisii ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meikä ja Opel Ascona 1,9 sai kyyditä niitä opiston naisii ..
Juu ja minä sain antaa kyytiä Tojotan takapenkillä opiston naisille.
- Anonyymi
Pennalassa Raittiusseura, liittykää siihen.
- Anonyymi
Mitäs siellä tehdään?
- Anonyymi
Tero sanoi ettei Orimattilassa ole huume-ongelmaa.
- Anonyymi
Totta puhuu. meirän kylän katupartio piti mamut poissa ja seuraavaksi lähtee huumehit ja narkkomaanit
t. jartsa ja V
ps. jengi n uusi nimi on soldiers of Arvid - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta puhuu. meirän kylän katupartio piti mamut poissa ja seuraavaksi lähtee huumehit ja narkkomaanit
t. jartsa ja V
ps. jengi n uusi nimi on soldiers of ArvidMinun on vaikea kuvitella mitään jengiä, joka vastustaisi samanaikaisesti sekä huumeita että ulkomaalaisia :D Jotain tuollaista ehkä yritetään siinä onnistumatta. Enemmän rikollisiahan ne vartijatkin täällä on, vaikka virallinen virka on juuri päin vastoin. Ei muutoinkaan mitään tolkkua tossa touhussa. (Minusta ei voi olla haittaa KENELLEKÄÄN ja silti minua juuri vainottu. Mystistä)
- Anonyymi
Keskustapuolue hallitsee huumekauppaa?
- Anonyymi
Tältä vaikuttaa. Kannapista kasvatetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tältä vaikuttaa. Kannapista kasvatetaan.
omaan käyttöön… turha mussuttaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
omaan käyttöön… turha mussuttaa
Poksahtaa taloyhtiön kattilat, kun nämä pitää trooppista lämpötilaa pakkasille.
- Anonyymi
Hoituuko kannabiksen kuljetus Orimattilan alueella jos sitä täällä kasvatetaan?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692546
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1542513- 851451
- 2271437
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441151Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi401110- 102992
Piuha poikki tällä kertaa Latvian ja Ruotsin välillä
Kyseessä Ventpilsin ja Gotlannin välinen datakaapeli. On syytä uskoa, että "vauriot johtuvat ulkoisista vaikutuksista"193954- 78838
Työnantajan kustannus palkasta
Palkka joka on brutto 3500,00 €/kk, joutuu työnantaja maksamme lisäksi 724,00 euroa työntekijän eläkemaksua. Vuosilomako136729