painanko liikaa?

voiei

Minulla oli nyt keväällä terveystarkastus. Pelkäsin jo etukäteen punnitusta, koska mielestäni painoni on liikaa. Terveydenhoitaja sanoi punnittuaan, että olen normaalipainon ylärajalla. Olen 164 cm ja painoni oli silloin 57. Nyt olen laihduttanut kolme kiloa. Kuinka paljon minun pitäisi vielä laihduttaa, että en painaisi liikaa. Olen 15 vuotias. Tarkastuksessa olin 14.

16

3166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dive

      Painotaulukoiden mukaan olet ihan sopiva, vaikka oletkin nuori.

      Paljon toki riippuu ruumiinrakenteestasi ja lihaksistostasi. Älä kuitenkaan laihduta vaan satsaa kohtalaiseen liikkumiseen ja syö ainakin aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, tarvittaessa myös 1-2 välipalaa. Älä korvaa mitään ateriaa karkeilla tai sipseillä (herkutella voi toki satunnaisesti) ja jätä hampurilaiset, pizzat ym. harvinaisiksi tavoiksi korvata terveellisempi ateria.

      Näin turvaat sen, että energiansaanti riittää pituusennusteesi toteuttamiseen ja kasvun ja kehityksen (mm. aivot!) turvaamiseen muutenkin. Jos painoindeksisi on yli 24-25 kun olet täyttänyt 20-25 vuotta, voit harkita laihdutuksentarvetta uudestaan.

      Se, että kyselet tuota anoreksiapalstalla on jo itsessään oireellista :(. Älä lähde sairauskierteeseen vain siksi, että valitettavan moni kouluterkkari on ihan pallopäätasoa.

    • niiskutus

      jos painaisit 66 kg, niin painoindeksi (24.5) olisi silloinkin vielä normaalipainon sisällä.

      Painoa paljon tärkeämpää ovat terveeliset elämätavat (liikunta, ruokavalio, riittävä lepääminen, stressittömyys, jne.). Ole siis huoleti painosi suhteen. Terveydenhoitajasi kommentti painostasi kuulostaa oudolta:(

      Tuolta voit käydä itse tarkistamassa painoindeksisi:
      http://www.painoindeksi.fi/laskuri.htm

      • voiei

        Kyllä minä itsekin vähän ihmettelin terveydenhoitajan kommenttia, koska olen kuitenkin keskivertoa lihaksikkaampi. Harrastan säännöllisesti urheilua, keskipitkien matkojen juoksua. Jaloissa minulla on varsinkin isot, mutta ei kuitenkaan yhtään liian isot lihakset. Eikä minulla ole juuri mitään läskiä missään. Olen koko ikäni harrastanut urheilua ja se myös näkyy hyvin. Ennen kuin aloitin laihdutuksen söin liian epäterveellisesti. Pääasiassa pullaa ja terveellistä vain pakollisen verran. Viikonloppuisin myös jäätelöä, keksejä.. Nyt syön todella terveellisesti, silti varmaan ehkä liian vähän. Syön pääasiassa vain kaksi kertaa päivässä. Iltapäivällä syön leipää yms. ja illalla syön vähän enemmän. Vaikka iltaisin syönkin melko paljon, silti minulla on sen jälkeen nälkä. Painoni ei ole edes laskenut parin viikkoon vaikka syönkin noin vähän.


      • HHHH
        voiei kirjoitti:

        Kyllä minä itsekin vähän ihmettelin terveydenhoitajan kommenttia, koska olen kuitenkin keskivertoa lihaksikkaampi. Harrastan säännöllisesti urheilua, keskipitkien matkojen juoksua. Jaloissa minulla on varsinkin isot, mutta ei kuitenkaan yhtään liian isot lihakset. Eikä minulla ole juuri mitään läskiä missään. Olen koko ikäni harrastanut urheilua ja se myös näkyy hyvin. Ennen kuin aloitin laihdutuksen söin liian epäterveellisesti. Pääasiassa pullaa ja terveellistä vain pakollisen verran. Viikonloppuisin myös jäätelöä, keksejä.. Nyt syön todella terveellisesti, silti varmaan ehkä liian vähän. Syön pääasiassa vain kaksi kertaa päivässä. Iltapäivällä syön leipää yms. ja illalla syön vähän enemmän. Vaikka iltaisin syönkin melko paljon, silti minulla on sen jälkeen nälkä. Painoni ei ole edes laskenut parin viikkoon vaikka syönkin noin vähän.

        Hei, olet vielä nuori eikä sinulla ole mitään syytä uskoa että painaisit liikaa! Mielestäni tuon terkkarin voisi potkaista pihalle jakamasta käsityksiään kasvavan lapsen 'ylipainosta'. Voisit ehkä syödä useamminkin, 4-5 krt päivässä ei tosiaan ole liikaa... Anna itsellesi oikeus nauttia jäätelöstä jne. silloin tällöin!
        Iloista kesää Sinulle!


      • voiei
        HHHH kirjoitti:

        Hei, olet vielä nuori eikä sinulla ole mitään syytä uskoa että painaisit liikaa! Mielestäni tuon terkkarin voisi potkaista pihalle jakamasta käsityksiään kasvavan lapsen 'ylipainosta'. Voisit ehkä syödä useamminkin, 4-5 krt päivässä ei tosiaan ole liikaa... Anna itsellesi oikeus nauttia jäätelöstä jne. silloin tällöin!
        Iloista kesää Sinulle!

        Kiitos HHHH mukavista kommenteista!


      • HHHH
        voiei kirjoitti:

        Kiitos HHHH mukavista kommenteista!

        :::::ole hyvä vain! Hyvää jatkoa Sinulle.


      • voiei
        HHHH kirjoitti:

        :::::ole hyvä vain! Hyvää jatkoa Sinulle.

        Kiitos!


      • Itse asiassa, tuon ikäiselle 66 on vähän liikaa. Kävin juuri katsomassa ja tuon ikäisellä normaalipaino on 44-64 kiloa. Käytin siis lasten painoindeksi laskuria, koska aikuisten laskuria ei voi käyttää alle 18-vuotiaille


    • painoindeksistä

      Voin olla melko varma siitä että terkkarisi on väärässä, laskenut jotain väärin ym. Itse olen 164/58 ja terkkari sanoi minun olevan normaalipainoinen.

      • voiei

        Kyllä hän varmasti oli laskenut väärin, koska normaalipainon raja menee indekseissä minulla 66, joten ehkä hän ajatteli minun olevan kymmenen kiloa painavampi kuin todellisuudessa olen. Hän on aikaisemminkin sanonut minulle jotain tällaista inhottavaa. Kun 7-luokan syksyllä olin 163 pitkä ja painoin 53 kg, hän valitti siitä, että painoa oli tullut lähes 10 kiloa edellisestä kerrasta. Itse olin silloin tyytyväinen, että en painanut enempää, koska olin syönyt niin epäterveellisesti.


      • vikaa
        voiei kirjoitti:

        Kyllä hän varmasti oli laskenut väärin, koska normaalipainon raja menee indekseissä minulla 66, joten ehkä hän ajatteli minun olevan kymmenen kiloa painavampi kuin todellisuudessa olen. Hän on aikaisemminkin sanonut minulle jotain tällaista inhottavaa. Kun 7-luokan syksyllä olin 163 pitkä ja painoin 53 kg, hän valitti siitä, että painoa oli tullut lähes 10 kiloa edellisestä kerrasta. Itse olin silloin tyytyväinen, että en painanut enempää, koska olin syönyt niin epäterveellisesti.

        Minä on 162 senttinen ja kun kävin MINUN terkkarin vastaanotolla 1.vuonna lukiossa ja painoin 52-53 kg, terkkari sanoi, että olen tasan IHANNEpainossani, MAINIOTA!

        Sinun terkkarissasi on kyllä jotain vikaa. Älä kuuntele sellaista enää. Sillä terkkarilla on joku oma ongelma - puhuu ihan puuta heinää, sietäisi saada potkun takalistolleen.

        Sinä olet hoikka kaikenmaailman taulukoitten mukaan ja varmasti upea, kun urheiletkin. Jatka vaan samaan malliin.


      • lisää juttua
        vikaa kirjoitti:

        Minä on 162 senttinen ja kun kävin MINUN terkkarin vastaanotolla 1.vuonna lukiossa ja painoin 52-53 kg, terkkari sanoi, että olen tasan IHANNEpainossani, MAINIOTA!

        Sinun terkkarissasi on kyllä jotain vikaa. Älä kuuntele sellaista enää. Sillä terkkarilla on joku oma ongelma - puhuu ihan puuta heinää, sietäisi saada potkun takalistolleen.

        Sinä olet hoikka kaikenmaailman taulukoitten mukaan ja varmasti upea, kun urheiletkin. Jatka vaan samaan malliin.

        Ja vielä:

        Älä rajoita syömistäsi - älä ryhdy sellaiseen. Jos kroppa muuten pelaa hyvin, sinä urheilet ja voit hyvin, ei ole minkäänvaltakunnan syytä ruveta tietoisesti vähentämään syömistä. Ei sinun olisi tarvinnut tuota kolmeakaan kiloa tiputtaa!

        Minulla oli rautainen terveys vielä silloin lukion ekalla. Nyt, kun olen 25 ja sählännyt syömisen kanssa kuutisen vuotta, mahani on kipeä ja kärsin pahoinvoinnista päivittäin, ruokavalio on PAKOSTAKIN tosi rajoittunut, se haittaa elämää ja vie energiaa, jatkuvat kipuilu. Vaikka sinusta nyt tuntuisi siltä, että olet särkymätön ja ruumis kestää mitä tahansa, oikeasti ihminen on todella ...

        ... hauras.

        Joten jos sinulla on tasapaino siinä, miten syöt ja liikut, olet terve - älä rupea sitä tasapainoa ehdointahdoin rikkomaan. Nauti siitä sensijaan.


      • voiei
        lisää juttua kirjoitti:

        Ja vielä:

        Älä rajoita syömistäsi - älä ryhdy sellaiseen. Jos kroppa muuten pelaa hyvin, sinä urheilet ja voit hyvin, ei ole minkäänvaltakunnan syytä ruveta tietoisesti vähentämään syömistä. Ei sinun olisi tarvinnut tuota kolmeakaan kiloa tiputtaa!

        Minulla oli rautainen terveys vielä silloin lukion ekalla. Nyt, kun olen 25 ja sählännyt syömisen kanssa kuutisen vuotta, mahani on kipeä ja kärsin pahoinvoinnista päivittäin, ruokavalio on PAKOSTAKIN tosi rajoittunut, se haittaa elämää ja vie energiaa, jatkuvat kipuilu. Vaikka sinusta nyt tuntuisi siltä, että olet särkymätön ja ruumis kestää mitä tahansa, oikeasti ihminen on todella ...

        ... hauras.

        Joten jos sinulla on tasapaino siinä, miten syöt ja liikut, olet terve - älä rupea sitä tasapainoa ehdointahdoin rikkomaan. Nauti siitä sensijaan.

        Ei minun kannattaisikaan syödä näin vähän, koska olen nykyään jaksanut harjoitella todella huonosti. Otan urheilun vakavati ja tämä on jo vaikuttanut siihen. Minun täytyisi varmaankin nyt miettiä hieman asioita, että onko laihduttamiseni ollut niin tärkeää, että voin sen takia riskeerata loppu kesän kilpailut.


    • koirafriikki

      Minäkin painoin ennen 58 kiloa ja olen 167 senttiä pitkä!Nyt painan enää 49 kiloa!Voisit yrittää laihduttaa kenties 51-52kiloon!voisit syödä enemmän salaattia,jättää maito pois ja vesi tilalle.Syödä vähähiilihydraattista leipää ja niin edespäin.Eiköhän kohta rupea tapahtumaan jotain!TSEMPPIÄ!ps.OOn 11 wee!JA syö vain kolme kertaa päivässä!

    • Anonyymi

      No entä sit mää? Terveisin 07 166cm ja 65kg

    • Anonyymi

      Kaunis nainen voit tulla syliini istumaan vaikka olisitkin painava en aja sinua pois polveltani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe