Estoniasta 30 vuotta

Anonyymi-ap

Joku haluaa tietää, että miten liittyy Pattayaan. Liittyy omalta kohdaltani siten että yksi harvoista pelastuneista oli armeijakaverini ja sittemmin kaveri muutenkin. Samasta kaupungista kotoisin ja harrastuskaveri urheilun parissa. Nykyisin hän on naimisissa Pattayalta löydetyn 20 vuotta nuoremman naisen kanssa ja asuu Thaimaassa, kuten pian minäkin Pattayalla.
Hän oli tapahtuma-aikaan 27 vuotias komistus, voittanut Mister-titteleitä ja
onnellisesti naimisissa ja talonkin ehtinyt jo rakentaa.

Estonian onnettomuus muutti kaiken. Kärsi traumaperäisestä stressistä ja meni siinä sitten aika nopeasti alas elellen yksin ja taisi viinakin maistua. Lähti lomamatkalle sitten ensimmäistä kertaa Thaimaahan ja totesi että tämä on hänen juttunsa. Tapasi suomalaisen kaverin jolla oli ohjelmatoimisto Bangkokissa ja pian oli jo kimpassa tuossa yhtiössä, joka toimii taustalla monissa ohjelmissa ja tapahtumissa, esimerkiksi missikisoissa.
Ihan hyvin näyttää menevän, kun oli päässyt kuningastakin pokkaamaan jossakin tilaisuudessa ja kaksi lastakin on siunaantunut. Kaikkea hyvää hänelle ja heille!

Silkkipaitamies

PS: Se silkkipaita repesi kolmesta kohtaan ja ei ollut kunnon silkkiä. Vein sen samaan rättikauppaan takaisin ja sanoin että tehkää samanlaisia kaksi, maksan vain yhdestä ja tällä kertaa oikeasta silkistä. Se kävi kalkutta-aksentilla puhuvalle miehelle.

20

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tästä on väännetty iät ja ajat Ilen baarissa.

Jopa merenkulkualan asiantuntijat ovat Ilellä myöntäneet, että tutkinnassa nimenomaan peiteltiin todellista syytä.

• Anonyymi

Taisin joskus mainita että valtaosa paitakauppiaista myyvät muuta kuin lupaavat, tämä väite perustui kokemukseen mitä itselle oli tapahtunut, hyvin harva tietää mitä silkki edes oikeastaan on, hua hinissä on hyvä vaatturi firma joka tekee erinomaisia vaatteita, mutta se on hyvin pieni ja vaikea löytää jos ei tiedä mistä lähtee etsimään...

• Anonyymi

Taisit joo, ja sinut tässäkin aiheessa taputeltiin aika totaalisesti tatamiin.

• Anonyymi

Pikku probleema sinulla oli thaisilkin suhteen se että et ollut koskaan teettänyt tai hankkinut itsellesi silkkipaitaa. mutta se kuuluisa "silkkitietämys" on tietenkin sinulla omaa tasoaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pikku probleema sinulla oli thaisilkin suhteen se että et ollut koskaan teettänyt tai hankkinut itsellesi silkkipaitaa. mutta se kuuluisa "silkkitietämys" on tietenkin sinulla omaa tasoaan.

Väärin olen 30 vuoden aikana ostanut useita silkkipaitoja, ne ovat poistuneet luonnolliseen poistumaan, kun taas minulla on 2000 luvun alussa pattayalla teetätettyjä paitoja kampapuuvillasta, vieläkin ainakin yksi vaatekaapissa, voi olla jopa kaksi, ne on hyvin kestäviä, silkki ei ole, mutta se on kivan viileää päällä, mutta ongelmana on hankala peseminen.

Ensimmäisen silkkipaidan ostin jo 80 luvun lopulla espanjasta, tai taisi olla kanarialla, tai jossain siellä päin, sekään ei ollut pitkä ikäinen.

• Anonyymi

Phuketin Patongilla vietettiin kaverin kanssa parinviikon extempore lomaa. Nyt en jaksa tarkistaa koska se tarkalleen oli, joskus 1990 - 2000 välillä. Kai.

Meno oli aikamoista ryyppäämistä ja rälläämistä. Jostain sitten oli minulle tarttunut mukaan thaimaalainen vosu, en muista mistä ja miten, mutta aivan hullu sekopää oli ja kova kännäämään. Sänkyhommissa ihastuttavan avoin ja häpeilemätön. Ihanasti tiesi mitä halusi.

Tuolloin olin thaikielestä opetellut vain alkeet, enkä ymmärtänyt mitä räyhäsi hotellimme turvamiehelle, mutta tämä korvat luimussa anteeksi pyyteli. Nuori mopotaksimies kuuli ja näki, kuinka tyhjästä ja yllättäen tämä vosu sai hillittömän raivokohtauksen ja yritti tuulimyllyn myrskyssä lailla molemmin käsin tavoitella päätäni John Wayne koukuilla*. Mopotaksimies kertoi minulle vosuni huomaamatta sormeaan ohimollaan pyöritellen ja jalallaan potkun tehden, että miten minun pitäisi toimia tämän vosun suhteen.

Rauhallisempiakin hetkiä oli. Meillä, tai siis, kaverillani oli oma rokkikone mukana matkassa ja valmiiksi valittuja rokkitallenteita kuunneltavaksi, tai siis krapulanparannusmusakiksi, kun piti iltapäivällä keräilyeriä kera palautusjuomien pitää, että vieläkö jaksetaan jatkaa illalla turnausta.

Hotellimme meidän kämppä oli vähän kuin sellainen rivitalonpätkä. Yhtenä iltapäivänä sitten istuskelimme kämpän terassilla. Minä huippu-urheilijan suhteellisen vähärasvaprosenttisessa vartalossa ja kaverini kauniimmilla hiuksilla mallivartalossaan. Minulla hullu seuralaiseni ja kaverilla parasta mitä go-go baarista voi löytää ulkoisesti - vosut vierellämme.

Naapuri kämpän nuoret asukkaat, meidän ikäiset suurin piirtein, rohkenivat ottaa kontaktia. Sujuvan hienotunteisesti, kuten ruotsalaisesti tämän usein vieläkin osaavat paremmin, kuin suomalaiset. Naispuolinen naapureistamme oli olevinaan alkuun närkästyneempi, miespuolinen alistuneempi muka muuten vaan miehenä valmiiksi syyllinen.

JATKUU kohta ehkä...

• Anonyymi

NO JOO, jatketaan...

Tarjoilin sitten naapureille drinksut ja jatkoimme juttelua pihtiputaanmurteella minun mummoni puolesta lontooksi hetken.

Osasin toki tuolloin jo hieman itsekin pakkoruotsia virkamiestasoisesti, mutta...

Tämä sekopäinen seuralaiseni alkoikin puhua ihan wtun hyvää ruotsia.

Minä en tiedä miten sanoa oikein tämä "det finns ingen titta på håret på hunden" sanonta thaimaaksi* -- mutta, mutta....

• Anonyymi

Hmm...

ja sitten sieltä kaverin rokkivekottimesta tuli tämä biisi (minulle myös merkittävä) :

https://www.youtube.com/watch?v=0LwcvjNJTuM

Vosu repes (ja mä). Tämä oli ollut vosulle, ex miehelleen, rakas biisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmm...

ja sitten sieltä kaverin rokkivekottimesta tuli tämä biisi (minulle myös merkittävä) :

https://www.youtube.com/watch?v=0LwcvjNJTuM

Vosu repes (ja mä). Tämä oli ollut vosulle, ex miehelleen, rakas biisi.

Myöhemmin kertoi, että kyseessä ei ollut avioero, vaan vosun ruotsalainen mies oli kuollut.

• Anonyymi

Käytiin uimassa vosun kanssa Patong piitsillä.

Se tunne, kun aalto tulee, ja vie mennessään, korallihiekkaa jalkapohjien alta.

Se on varmaan aika jännä.

• Anonyymi

Tämä vosu, hän, sai paniikkikohtauksen.
        Vesi, aallot, jne.
        Hmm...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä vosu, hän, sai paniikkikohtauksen.
        Vesi, aallot, jne.
        Hmm...

Ihonsa meni kananlihalle, vaikka vesi oli tosi lämmintä. Hän tärisi hieman kauttaaltaan, tuli siinä kohtaa kaulaani syliini roikkumaan. Kehonsa tärinän lisäksi ikään kuin lukkiutui hetkeksi, arviolta minuutiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihonsa meni kananlihalle, vaikka vesi oli tosi lämmintä. Hän tärisi hieman kauttaaltaan, tuli siinä kohtaa kaulaani syliini roikkumaan. Kehonsa tärinän lisäksi ikään kuin lukkiutui hetkeksi, arviolta minuutiksi.

Myöhemmin sitten kertoi minulle, että menetti miehensä "meren kylmään hautaan" Estonian mukana.

Kertoi myös hyytävästi kuinka itse oli pelastunut. Oli ollut pelastuslautalla. Taivaalta oli laskeutunut enkeli (pintapelastaja) luokseen. Tämä enkeli oli ensin tarkistanut lautalla vieressään olleen lihavan miehen. Sitten hänet, ja otti hänet "syliinsä", nosti helikopteriin.

Lihavaa miestä vosu ei pelastuneiden joukossa nähnyt. Eikä omaa miestään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myöhemmin sitten kertoi minulle, että menetti miehensä "meren kylmään hautaan" Estonian mukana.

Kertoi myös hyytävästi kuinka itse oli pelastunut. Oli ollut pelastuslautalla. Taivaalta oli laskeutunut enkeli (pintapelastaja) luokseen. Tämä enkeli oli ensin tarkistanut lautalla vieressään olleen lihavan miehen. Sitten hänet, ja otti hänet "syliinsä", nosti helikopteriin.

Lihavaa miestä vosu ei pelastuneiden joukossa nähnyt. Eikä omaa miestään.

Uskoisin tietäväni aloituksessa mainitun miehen. Kauan sitten oli juttua hänestä mutta nyt en muista missä yhteydessä.

Se on jo mysteeri miten lihava mies on päässyt lautalle saakka, kun siellä meni satoja normaalikuntoisiakin. Lihava on tietenkin suhteellinen käsitys.

Tiukkaa teki selviäminen triathlonisteillekin ja kovakuntoisille tanssijoille. Virolaisnaisesta Margesta oli juuri juttu muistopäivän vuoksi ja hän kertoi kattavasti taistelustaan.

Piti repiä ja riuhtoa itsensä pystysuoraa seinän kaidetta pitkin ylös kannelle, putoaminen olisi ollut varma kuolema. Kaiteissa roikkui voimattomia jähmettyneinä kauhusta, jotka piti ohittaa.

Viisi kertaa Marge sai myös apua miehiltä, ennenkuin pääsi lautalle sisään saakka.

Laiva oli jo yli 20 astetta kallellaan siinä vaiheessa kun poistumiskehotus annettiin ja hyvin nopeasti kokonaan kyljellään. Piti tehdä oikeita päätöksiä.

Joillakin ei tennari pitänyt laivan kyljellä ja liukuivat siitä mereen nelimetrisiin aaltoihin jotka paiskoi kuin rättiä laivan runkoa vasten.

Pärskeet oli niin voimakkaita että lautan kyljissä roikkuvat eivät saaneet henkeä kun ilma oli vesisumua.

Lauttojen suuaukot oli niin korkealla että kylmettyneet ja väsähtäneet uimarit ei sinne omin avuin käsivoimilla pystyneet vetämään ilman lautassa olevien apua.

Monet oli laittaneet pelastusliivit niin huonosti että ne ponnahti pään yli pois. Estoniasta ei pelastunut kukaan ilman todella kovaa taistelua ja sisua. Suurin osa hukkuneista ei ehtinyt hyteistään ulos.

Wiki:
        Aluksella oli onnettomuushetkellä 989 ihmistä, joista 852 sai surmansa.
        Kaikkiaan 137 laivalla ollutta eli 94 matkustajaa ja 43 miehistön jäsentä pelastettiin merestä onnettomuuspaikalla.

Huikea saavutus noissa olosuhteissa tuokin pelastettujen määrä. Isoihin laivoihin kun ei voi tyrskyissä kiivetä merestä, niin helikopterilla sitten tapahtui pelastukset isojen laivojen toimiessa tuulensuojana.

Wiki:
        Suhteessa laivan matkustajamäärään Estonian onnettomuudessa menetti henkensä useampi ihminen kuin Titanicin uppoamisessa vuonna 1912. Estonian kuolinprosentti oli 86 ja Titanicin 68. Titanic upposi hitaammin ja oli kalman tyyntä.

Kaikista Estonialta pelastuneista 111 oli miehiä, vain 26 naista pelastui. Miehistä selviytyi siis 22 prosenttia, naisista ainoastaan viisi prosenttia. Nuorimmat Estonialta pelastuneet olivat 12-vuotias norjalainen ja 16-vuotias venäläinen poika.

Oltiin Kallion Virastotalossa töissä, kun alkoi pukkaamaan uutista telkkaristakin. Siirryttiin johonkin kokoustilaan seuraamaan lähetystä noin 10 aikaan aamupäivällä ja vasta silloin valkeni miten suuresta tragediasta oli kyse.

Aika moni siitä lähti sitten kotiin soittelemaan läheisilleen että oliko laivassa tuttuja. Elettiin aikaa jolloin "kännykät" oli tiiliskiven kokoisia ja akku kesti 2 minuuttia. Minulla oli Motorola DynaTAC NMT ja virta loppui puhelun aikana vaikka se oli latauksessa.

Hämäriä juttuja on jälkipyykissä ja suurin osa selvinneistä ja uhrien omaisista ei niele virallista selitystä. Näin meitä valtiovallat kohtelee numeroina, eikä ihmisinä.

2010

PS: Oli mukava viikonloppu lasten kanssa järvellä ja majoitus olkimajassa / bungalovissa, jossa kuitenkin oli sähköt. Satoi illalla niin yöllä ei ollut laisinkaan kuuma, vaikkei ollut ilmastointia. Päästiin osallistumaan ravunpyyntiin yms.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskoisin tietäväni aloituksessa mainitun miehen. Kauan sitten oli juttua hänestä mutta nyt en muista missä yhteydessä.

Se on jo mysteeri miten lihava mies on päässyt lautalle saakka, kun siellä meni satoja normaalikuntoisiakin. Lihava on tietenkin suhteellinen käsitys.

Tiukkaa teki selviäminen triathlonisteillekin ja kovakuntoisille tanssijoille. Virolaisnaisesta Margesta oli juuri juttu muistopäivän vuoksi ja hän kertoi kattavasti taistelustaan.

Piti repiä ja riuhtoa itsensä pystysuoraa seinän kaidetta pitkin ylös kannelle, putoaminen olisi ollut varma kuolema. Kaiteissa roikkui voimattomia jähmettyneinä kauhusta, jotka piti ohittaa.

Viisi kertaa Marge sai myös apua miehiltä, ennenkuin pääsi lautalle sisään saakka.

Laiva oli jo yli 20 astetta kallellaan siinä vaiheessa kun poistumiskehotus annettiin ja hyvin nopeasti kokonaan kyljellään. Piti tehdä oikeita päätöksiä.

Joillakin ei tennari pitänyt laivan kyljellä ja liukuivat siitä mereen nelimetrisiin aaltoihin jotka paiskoi kuin rättiä laivan runkoa vasten.

Pärskeet oli niin voimakkaita että lautan kyljissä roikkuvat eivät saaneet henkeä kun ilma oli vesisumua.

Lauttojen suuaukot oli niin korkealla että kylmettyneet ja väsähtäneet uimarit ei sinne omin avuin käsivoimilla pystyneet vetämään ilman lautassa olevien apua.

Monet oli laittaneet pelastusliivit niin huonosti että ne ponnahti pään yli pois. Estoniasta ei pelastunut kukaan ilman todella kovaa taistelua ja sisua. Suurin osa hukkuneista ei ehtinyt hyteistään ulos.

Wiki:
        Aluksella oli onnettomuushetkellä 989 ihmistä, joista 852 sai surmansa.
        Kaikkiaan 137 laivalla ollutta eli 94 matkustajaa ja 43 miehistön jäsentä pelastettiin merestä onnettomuuspaikalla.

Huikea saavutus noissa olosuhteissa tuokin pelastettujen määrä. Isoihin laivoihin kun ei voi tyrskyissä kiivetä merestä, niin helikopterilla sitten tapahtui pelastukset isojen laivojen toimiessa tuulensuojana.

Wiki:
        Suhteessa laivan matkustajamäärään Estonian onnettomuudessa menetti henkensä useampi ihminen kuin Titanicin uppoamisessa vuonna 1912. Estonian kuolinprosentti oli 86 ja Titanicin 68. Titanic upposi hitaammin ja oli kalman tyyntä.

Kaikista Estonialta pelastuneista 111 oli miehiä, vain 26 naista pelastui. Miehistä selviytyi siis 22 prosenttia, naisista ainoastaan viisi prosenttia. Nuorimmat Estonialta pelastuneet olivat 12-vuotias norjalainen ja 16-vuotias venäläinen poika.

Oltiin Kallion Virastotalossa töissä, kun alkoi pukkaamaan uutista telkkaristakin. Siirryttiin johonkin kokoustilaan seuraamaan lähetystä noin 10 aikaan aamupäivällä ja vasta silloin valkeni miten suuresta tragediasta oli kyse.

Aika moni siitä lähti sitten kotiin soittelemaan läheisilleen että oliko laivassa tuttuja. Elettiin aikaa jolloin "kännykät" oli tiiliskiven kokoisia ja akku kesti 2 minuuttia. Minulla oli Motorola DynaTAC NMT ja virta loppui puhelun aikana vaikka se oli latauksessa.

Hämäriä juttuja on jälkipyykissä ja suurin osa selvinneistä ja uhrien omaisista ei niele virallista selitystä. Näin meitä valtiovallat kohtelee numeroina, eikä ihmisinä.

2010

PS: Oli mukava viikonloppu lasten kanssa järvellä ja majoitus olkimajassa / bungalovissa, jossa kuitenkin oli sähköt. Satoi illalla niin yöllä ei ollut laisinkaan kuuma, vaikkei ollut ilmastointia. Päästiin osallistumaan ravunpyyntiin yms.

Hienoa, nyt olet saanut viimein elämänkokemuksen, että on mukava viettää viikonloppu lasten kanssa ilman päivittäistä palsta-aktiivisuutta, tuosta kun jatkat niin niin lapsesi saa mukavia lapsuudenajan kokemuksia enemmänkin.

Ravunpyynti on hieno kokemus, joten lisää tuollaista, tosin sinähän pidit rapujen syöntiä brutaalina.

Joko olet lastesi kanssa maistanut paahdettuja heinäsirkkoja?

Sinähän jo tyttäresi ikäisenä päätit että sinusta tulee isona prätkäjätkä, joten oletko ajatellut asiaa siltä kantilta että tyttäresi voisi myös kiinnostua olemaan prätkätyttö isona ja nauttisi aiheesta nyt?
        Hanki tyttärellesi asianmukaiset varusteet ja lähtekää kahdestaan tien päälle.
        Ensimmäisen kohteen ei tarvitse olla kaukana, vaikkapa vain hampurilaiselle sinne baariin jonne itse ajoit turvareppusi kanssa katsomaan fläppäristäsi matsia.
        Uskoisin että sen jälkeen saisit tilauksia hieman pidemmällekin ajeluista ja määränpäänä kohteita jossa et ole itsekään käynyt lähialueilla, voit toki niitä etsiä itsekin kun harrastat ranskalaista arkkitehtuuria G:n kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, nyt olet saanut viimein elämänkokemuksen, että on mukava viettää viikonloppu lasten kanssa ilman päivittäistä palsta-aktiivisuutta, tuosta kun jatkat niin niin lapsesi saa mukavia lapsuudenajan kokemuksia enemmänkin.

Ravunpyynti on hieno kokemus, joten lisää tuollaista, tosin sinähän pidit rapujen syöntiä brutaalina.

Joko olet lastesi kanssa maistanut paahdettuja heinäsirkkoja?

Sinähän jo tyttäresi ikäisenä päätit että sinusta tulee isona prätkäjätkä, joten oletko ajatellut asiaa siltä kantilta että tyttäresi voisi myös kiinnostua olemaan prätkätyttö isona ja nauttisi aiheesta nyt?
        Hanki tyttärellesi asianmukaiset varusteet ja lähtekää kahdestaan tien päälle.
        Ensimmäisen kohteen ei tarvitse olla kaukana, vaikkapa vain hampurilaiselle sinne baariin jonne itse ajoit turvareppusi kanssa katsomaan fläppäristäsi matsia.
        Uskoisin että sen jälkeen saisit tilauksia hieman pidemmällekin ajeluista ja määränpäänä kohteita jossa et ole itsekään käynyt lähialueilla, voit toki niitä etsiä itsekin kun harrastat ranskalaista arkkitehtuuria G:n kanssa.

Unohtui kysyä että jäikö lasten kokemus pelkästään rapujen pyyntiin, vai saivatko kokea myös miten niitä valmistetaan syötäväksi?

Entä opastusta miten niitä on tapana syödä?

Oliko maittavaa?

• Anonyymi

JOO ja EN muista, että ihokosketuksesta, olisin maksanut. 0lenhan heikoin lenkki, tuotanto linjallaan.

100%

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 538
      8868
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      8
      3782
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2252
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      176
      1355
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      1016
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      60
      840
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      827
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      772
    9. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      764
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      37
      682
    Aihe