Osastolta pääsy

Pääsekö osastolta pois, jos ei käyttäydy väkivaltaisesti tai itsetuhoisesti ja on mielteinen hoitajia/lääkäreitä kohtaan? Itsellä hyvä mieli ja ei ole itsetuhoisia ajatuksia

34

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikeaa se on täällä sanoa, pääsetkö pois osastolta vai et, ja jos, niin millä tavalla.
      Et kertonut, miten ja miksi olet sinne edes joutunut, sekin kai vaikuttaa pois pääsyyn.

      • Jouduin siis vasten tahtoani osastolla epäiltyn psykoosin takia, en satuttaisi edes kärpästä joten koen osastolle joutumisen tarpeettomaksi.


      • Anonyymi
        bentso99999 kirjoitti:

        Jouduin siis vasten tahtoani osastolla epäiltyn psykoosin takia, en satuttaisi edes kärpästä joten koen osastolle joutumisen tarpeettomaksi.

        Epäillyn ?
        Ei ne epäilemällä ketään hoitoon vie, silloin tietävät että on psykoosi kun hakevat . Joten hoitele itsesi terveeksi ja pääset varmaan pois kun. Olet ollut sen ajan kun on laskettu tarvittavaksi .
        On aina hyvä tietää että tarkoittavat sinun parastasi mitä tulee terveyteen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäillyn ?
        Ei ne epäilemällä ketään hoitoon vie, silloin tietävät että on psykoosi kun hakevat . Joten hoitele itsesi terveeksi ja pääset varmaan pois kun. Olet ollut sen ajan kun on laskettu tarvittavaksi .
        On aina hyvä tietää että tarkoittavat sinun parastasi mitä tulee terveyteen .

        Vievät ne vaikka kiusatakseen. Mulla on tästä kokemus. Ei kannata skitsodiagnooseja hakea. Sen jälkeen kun sellainen on terveystiedoissa, voivat lääkärit voivat tehdä mistä tahansa lähetteen pakkohoitoon ja vääntää mustan valkoiseksi + valehdella ja liioitella asioita. Sellainen on valitettavasti todellisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vievät ne vaikka kiusatakseen. Mulla on tästä kokemus. Ei kannata skitsodiagnooseja hakea. Sen jälkeen kun sellainen on terveystiedoissa, voivat lääkärit voivat tehdä mistä tahansa lähetteen pakkohoitoon ja vääntää mustan valkoiseksi valehdella ja liioitella asioita. Sellainen on valitettavasti todellisuus.

        Haluaisitko perustella, että miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa yli 700€ vuorokaudessa vain siihen että se saisi kiusata sinua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisitko perustella, että miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa yli 700€ vuorokaudessa vain siihen että se saisi kiusata sinua?

        Silloin kun psyyken sairauden takia ollaan herkillä, niin saattaa tuntua, että ammattilaiset kiusaavat, vaikka niinhän se ei todellisuudessa ole.
        Jos ne kiusallaan laittaisivat osastolle, olisin itsekin kerran takavuosina sinne joutunut, kun " kiusasin " lääkäriä kyseenalaistamalla asioita jutellessamme . Jos hän olisi halunnut " kiusata " minua, hän olisi lähetteen tehnyt. Oli kyllä kirjoittanut käyntitekstiin " pakkohoidon kriteerit eivät täyttyneet ".
        Sairaalahoitoon laitetaan tarpeesta, ei huvikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisitko perustella, että miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa yli 700€ vuorokaudessa vain siihen että se saisi kiusata sinua?

        hyötyjiä nm psykiatrit lääketeollisuus hoitajat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyötyjiä nm psykiatrit lääketeollisuus hoitajat

        700 on pieni kulu jos sen avulla pyöritetään miljardi bisnestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        700 on pieni kulu jos sen avulla pyöritetään miljardi bisnestä

        Lääketeollisuus on eri bisnes kuin sairaalat ja muut hoitopaikat.
        Sairaalassa olo oikeasti maksaa yhteiskunnalle aika paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyötyjiä nm psykiatrit lääketeollisuus hoitajat

        Maksaisitko sinä naapurin vuokrat vain sen takia että vuokran antaja hyötyisi?
        Miksi tämä järki ja logiikka katoaa, kun sänky siirtyykin sairaalaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        700 on pieni kulu jos sen avulla pyöritetään miljardi bisnestä

        Tähän väliin tulee faktoja.

        Suomessa käytettiin vuonna 2022 noin satamiljoonaa euroa psykoosilääkkeiden kela korvaukseen.

        Suomessa on noin viisikymmentätuhatta skitsofreenikkoa, jos he kaikki olisivat pakkohoidossa, sen vuotuinen kustannus olisi noin 12.5 miljardia.

        Eli lääkkeiden osuus olisi reilusti alle prosentin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksaisitko sinä naapurin vuokrat vain sen takia että vuokran antaja hyötyisi?
        Miksi tämä järki ja logiikka katoaa, kun sänky siirtyykin sairaalaan?

        Jos oma veroprosentti onpyöreä 0 niin ei kai se järki hirveästi päätä pakota mitä kaikkia kustannuksia sitä yhteiskunnalle saa aiheutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vievät ne vaikka kiusatakseen. Mulla on tästä kokemus. Ei kannata skitsodiagnooseja hakea. Sen jälkeen kun sellainen on terveystiedoissa, voivat lääkärit voivat tehdä mistä tahansa lähetteen pakkohoitoon ja vääntää mustan valkoiseksi valehdella ja liioitella asioita. Sellainen on valitettavasti todellisuus.

        Tämä on valitettavasti totta. Kaikista mahdollisista diagnooseista skitsofrenia diagnoosi on se kaikista leimaavin terveydenhuollon ja siellä toimivien silmissä. Aika moni niistä, joille on annettu tuo kyseinen diagnoosi joutuu kokemaan epäasiallista, tai tietynlaista asenteellisuutta jatkossakin terveydenhuollossa käydessään. Vaikka potilaalla olisikin somaattisia, tai muita neurologisia oireita, ja menisi niiden takia esim. päivystykseen, niitä ei edes välttämättä lähdetä tutkimaan. Ja joidenkin kohdalla potilaan taustatiedot ensin vilkaistuaan lääkäri tekee päivystystilanteessa potilaasta M1-lähetteen psykiatriseen sairaalaan. Eikä joka kerta tehdä edes välttämättömiä perustutkimuksia, tai eri sairauksien mahdollisuuden poissulkemisia. Taustalla on usein joko asenteellisuutta, tai priorisointia. Tätä tapahtuu joka päivä ympäri Suomea. Yksinomaan surullista, törkeää ja jopa rasistiseksi luokiteltua tuollainen epäeettinen toiminta alalla olevilta.

        Kannattaako todellakaan hakea koskaan itselleen mitään apua, tukea, tai hoitoa, jos se vain leimaa potilaan koko loppuelämäkseen? Tämä on aiheellinen kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on valitettavasti totta. Kaikista mahdollisista diagnooseista skitsofrenia diagnoosi on se kaikista leimaavin terveydenhuollon ja siellä toimivien silmissä. Aika moni niistä, joille on annettu tuo kyseinen diagnoosi joutuu kokemaan epäasiallista, tai tietynlaista asenteellisuutta jatkossakin terveydenhuollossa käydessään. Vaikka potilaalla olisikin somaattisia, tai muita neurologisia oireita, ja menisi niiden takia esim. päivystykseen, niitä ei edes välttämättä lähdetä tutkimaan. Ja joidenkin kohdalla potilaan taustatiedot ensin vilkaistuaan lääkäri tekee päivystystilanteessa potilaasta M1-lähetteen psykiatriseen sairaalaan. Eikä joka kerta tehdä edes välttämättömiä perustutkimuksia, tai eri sairauksien mahdollisuuden poissulkemisia. Taustalla on usein joko asenteellisuutta, tai priorisointia. Tätä tapahtuu joka päivä ympäri Suomea. Yksinomaan surullista, törkeää ja jopa rasistiseksi luokiteltua tuollainen epäeettinen toiminta alalla olevilta.

        Kannattaako todellakaan hakea koskaan itselleen mitään apua, tukea, tai hoitoa, jos se vain leimaa potilaan koko loppuelämäkseen? Tämä on aiheellinen kysymys.

        Asia on todellakin aiheellinen.
        Olen itse kohdannut saman ongelman useasti vuosien varrella.
        M1-lähetettä en sentään ole kertaakaan saanut, koska on kuitenkin järki tallella ja osaan käyttäytyä vastaanotolla. Ehkä olisi eri asia, jos alkaisin rähisemään ja veetuilemaan lääkärille suoraan.
        Kiroan vasta sitten, kun olen poistunut vastaanotolta.

        Mutta joo, kun päivystykseen menee, siellä on ventovieras lääkäri, joka katsoo koneeltaan, kuka on seuraava potilas. Hän näkee taustatiedot, joissa saattaa olla merkinnät psyykkisestä sairaudesta, esim. diagnoosi.
        Lääkäri saattaa jo etukäteen tehdä omat päätelmänsä, millainen potilas on huoneeseen tulossa, koska tekee diagnoosin perusteella oletuksen, että ahaa, vai tuollainen...
        Potilas kun menee huoneeseen, voi lääkärin asenne olla jo valmiiksi huono, ja joskus sen jopa huomaa lääkärin käytöksestä. Eihän se potilaasta kivalta tunnu.

        Ja korostan vielä, että eivät kaikki lääkärit aina ole sellaisia, mutta muutamakin on sen muutaman liikaa. Yksi huono käynti vaatii monta hyvää korvatakseen sen tunteen, joka huonosta käynnistä jää.


    • Anonyymi

      Se, mitä olen omista kokemuksistani koskaan oppinut, suljetulle ei kannata koskaan edes joutua.

      Jos on yhtään mahdollista, niin kannattaa välttää kyseisiä paikkoja ja niihin paikkoihin hakemista, tai lähettämistä. Etsiä keinoja selviytyä omista ongelmista itsehoito-oppaiden ja omien läheisten avulla. Harjoitella stressin ja ahdistuksen purkamista netistä ja kirjallisuudesta löytyvien neuvojen avulla.

      • Anonyymi

        Tuo on toki paras keino, mutta se kun ei kaikille riitä.
        Eikä läheisetkään jaksa ihan kaikkea ottaa kontolleen.


      • Tuli yllättäen tämä osastolle joutuminen, yhtäkkiä terapeuttini kertoi minun joutuvan osastolle. Koen tämän tosi tarpeettomaksi ja typeräksi


      • Anonyymi
        bentso99999 kirjoitti:

        Tuli yllättäen tämä osastolle joutuminen, yhtäkkiä terapeuttini kertoi minun joutuvan osastolle. Koen tämän tosi tarpeettomaksi ja typeräksi

        No oliko sulla psykoosia edes ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No oliko sulla psykoosia edes ?

        Ei omasta mielestä


      • Anonyymi

        Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta sellaisesta mutta tiedän että ne jotkamobat olleet ovat saaneet hoidon ja voivat paremmin .
        Joten miksi sanot että ei kannata , siis monelle on kannattanut .kun vaan osaa ajatella että siellä ollaan tarpeesta ja hyväksyä asian , niin saa tarvittavan avun myös ongelmien ratkomiseksi


      • Anonyymi
        bentso99999 kirjoitti:

        Tuli yllättäen tämä osastolle joutuminen, yhtäkkiä terapeuttini kertoi minun joutuvan osastolle. Koen tämän tosi tarpeettomaksi ja typeräksi

        Siis sinä koet , terapeuttiani ei huvikseen lähetä ketään sairaalaan tekee sen sinun parhaaksesi ainoastaan


    • Anonyymi

      Euro on kova konsultti. Osastolta lentää heti pihalle, kun vähänkin kykenee.

      • Anonyymi

        Taitaa suurin osa näistä olla jo muutenkin sellaisia yhteiskunnan elättejä, että ei oikein ymmärretä sitä rahan arvoa.


    • Anonyymi

      mä en edes pääse osastolle vaikka olen kysynyt. täytyy ensi viikolla kysyä psykiatrilta että pääsenkö osastolle jos psykiatri ei tue mua unilääkkeiden lopettamisessa.

      • Anonyymi

        Mulla on ollut psykoosi vuodesta 2007 mutta en ole ikinä ollut osastolla. Tosin potilaskertomuksissa ei ole ikinä lukenut että olisin psykoottinen mutta silti tereveydenhuollon mielestä minulla on psykoosi. psykoosi voi kuulemma olla vaikka sulla ei ole oireita. näin mulle on sanottu. viimeksi viime vuonna kun kyselin tästä psykoosista


    • Anonyymi

      pakko kysyä aloittajalta että onko potilaskertomuksissa ikinä ollut sun psykoosin oireita kun mulle on sanottu ettei lääkäreitten tartte perustella diagnoosia. Mä odotan edelleen sitä psykoosia josta mulle on anettu diagnoosi. Täällä etelä-suomessa ei psykoosissa olevalla tartte olla edes lääkitystä ja hoitosuhdetta. silti terveydenhuolto pitää mua psykoottisena vaikka eivät ole nähneet mua 13 vuoteen.

      • Anonyymi

        Minullakin on ollut psykoosisairaus diagnoosi lähes kolmekymmentä vuotta, viimeisestä psykoosista on parikymmentä vuotta. Silti edelleen joskus minua kohdellaan terveydenhuollossa diagnoosini mukaisesti, sokeana katsovat vain koneiltaan tekstejä, tekevät omat näkemyksensä edes tuntematta minua, ja tietämättä elämästäni mitään.
        Se on kai sitten se leima, josta paljon puhutaan myös julkisuudessa. Vaikka missään muussa yhteydessä diagnoosi ei elämääni haittaa millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on ollut psykoosisairaus diagnoosi lähes kolmekymmentä vuotta, viimeisestä psykoosista on parikymmentä vuotta. Silti edelleen joskus minua kohdellaan terveydenhuollossa diagnoosini mukaisesti, sokeana katsovat vain koneiltaan tekstejä, tekevät omat näkemyksensä edes tuntematta minua, ja tietämättä elämästäni mitään.
        Se on kai sitten se leima, josta paljon puhutaan myös julkisuudessa. Vaikka missään muussa yhteydessä diagnoosi ei elämääni haittaa millään tavalla.

        Mulla ei ole koskaan ollut psykoosia,mutta jostain syystä hän piti mua psykoottisena. Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle tämän psykoosin takia. Koskaan ei ole kysytty harhoista joten joku toinen asia sitten vaikiutti siihen että olen edelleen psykoottinen. Ei lääkitystä ollut koskaan ja hoitosuhdetta. Terveydenhuoltoa ei vois vähempää kiinnostaa mun "psykoosi".

        Koska psykoosi voi olla ilman oireita niin se olis sama että mulla olis syöpä ilman minkäänlaisia oireita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ole koskaan ollut psykoosia,mutta jostain syystä hän piti mua psykoottisena. Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle tämän psykoosin takia. Koskaan ei ole kysytty harhoista joten joku toinen asia sitten vaikiutti siihen että olen edelleen psykoottinen. Ei lääkitystä ollut koskaan ja hoitosuhdetta. Terveydenhuoltoa ei vois vähempää kiinnostaa mun "psykoosi".

        Koska psykoosi voi olla ilman oireita niin se olis sama että mulla olis syöpä ilman minkäänlaisia oireita

        Lisään sen vielä että diagnooseja voidaan jakaa mt-puolella vaikka sulla ei olis oireita. Lakikaan ei velvoita lääkäreitä perustelemaan potilaalle diagnoosia millään tavalla. Potilaan oireita ei tarvitse kertoa lääkärin näkökulmasta.

        Ensi viikolla psykiatri varmaan kertoo ettei voi purkaa unilääkitystä koska siitä voi tulla psykoosi. Jos näin on niin mun pitää pyytää päästä psykiatriselle osastolle ekaa kertaa elämässäni koska täytyyhän sen tulevan psykoosin takia päästä hoitoon ekan kerran.


    • Anonyymi

      Voit päästä pois jos suostut syömään määrättyjä lääkkeitä

      • Anonyymi

        Ei täällä kukaan pysty sanomaan, milloin joku pääsee pois sairaalasta. Henkilökunta siellä sen päätöksen tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täällä kukaan pysty sanomaan, milloin joku pääsee pois sairaalasta. Henkilökunta siellä sen päätöksen tekee.

        on tärkeää että syöt lääkkeesi


      • Anonyymi

        Psykiatriassa rikotaan räikeästi ihmisten perus, eli ihmisoikeuksia. Laki antaa ja sallii heille tehdä ihan mitä vaan. Ja se on vääryys. Tuohon toimintaan pitää tulla muutos. Tehkää kansalaisaloite.

        Itse en suosittele, että koskaan kukaan menee missään terveyspuolella kertomaan avoimesti omista ongelmistaan, tai mitään vähänkään mt-oireisiin viittaavaa. Koska, jos saa M1-lähetteen ja joutuu psykalle, ja saa pakkohoitopäätöksen, niin käytännössä menettää kaikki mahdollisuudet vaikuttaa omaan hoitoonsa. Tai ainakin ihmisoikeudet. Mt-potilaiden asema on terveydenhuollossa se kaikkein huonoin. Kun saa mt-diagnoosin, sinua pidetään terveydenhuollossa aina vain ja ainoastaan psyykkisesti sairaana ( tai ainakin useimmissa tapauksissa ), asiallisen kohtelun ja muiden sairauksien tutkiminen ja niiden poissulkeminen hankaloituu. Terveydenhuollossa tapahtuu usein priorisointia ja mt-diagnosoidut ovat yleensä ensimmäinen ryhmä, jotka joutuvat tämän kohteeksi. Se, mitä tässä maassa tapahtuu, sitä voisi kutsua myös tietynlaiseksi rasismiksi, jota harjoitetaan mt-potilaita kohtaan. Tai ainakin asenteellisuudeksi.

        Sen lisäksi psyykelääkkeiden, etenkin suuriannoksisten, tai lääkkeitä pitkäaikaisesti käytettäessä muiden somaattisten, autoimmuuni ja neurologisten sairauksien puhkeaminen moninkertaistuu. Kannattaa miettiä 50 kertaa meneekö psykalle tai kertoo kenellekään omista vaikeuksistaan ja asioistaan,


    • Anonyymi

      Se on ihan sattuman kauppaa. Voit olla jollekin sopiva koekaniini että saa meriittejä kasaan. Tai muuten vaan kilkatat oikeita kelloja ihmismielen insinööreissä. Että jos ei ole tulijaa nyt jonoksi asti niin pitävät holhokkina mielensä mukaan. Voit olla sopivan pikantti lisä sekoiseen seurakuntaan. Tärkeä ryhmädynamiikalle. Kokonaisuus ratkaisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe