Halkomakoneen modaus briketin tekoon

Anonyymi-ap

Lueskelin hiljattain lehdestä artikkelia, jossa Jukka oli hommannut pellettikoneen tekemään piha- ja puutarhajätteestä pellettiä. Ja teki satojen eurojen säästöt itsetehdyllä pelletillä. Tämä herätti ajatuksen että voisiko halkomakoneesta tehdä brikettipuristimen?

Ajatuksena olisi puristaa pihajätettä, kuten syksyn lehdet, haravointiroskat ja pahvit polttobriketeiksi. Puristusvoimaa tarvitaan arviolta 1500-2000 kg per neliösentti, joten perus 7 tonnin halkomakoneesta saisi pienen puristimen tähän hommaan. Toisaalta, sekalaiset brikettiaineet eivät taida pysyä kasassa ilman kunnollista binderiä esim puussa ligiini, mutta sopivia sitojia/ liima-aineita voisi löytyä ja lisätä massaan. Klapikoneeseen tarvitsisi lisätä kunnollinen jäähdytys, sillä pitkiä puristuksia tehtäessä kone kuumenee aika reippaasti. Onneksi jäähdytysratkaisu on suhteellisen helppo toteuttaa muun mekaniikan ohella.

Rakenne on hyvin yksinkertainen:

https://youtu.be/OuW6lqvASto?feature=shared

https://youtu.be/-UyI1v8d58E?feature=shared

7

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ala väsäämäään halkomakoneesta !

• Anonyymi

Mä poltan puuta mielummin !

• Anonyymi

Äläkä keskity pelkästään turhien aloitusten tehtailuun !

• Anonyymi

paljon pitää olla lehtiä ja puusillppua esim kuutioon....jos esim lämmitykseen menee yht 10 kuutioetriä niin saa siinä puristella lehtiä ja purua.... paljonko on esim puunlehdissä energiaa taitaa mennä kuutioon aika monta kärryllistä tavaraa kun kuutio saadaan täyteen lehti/risu pellettiä...paljonko on tehoja lehtipelletissä::???
      risutkin pitäisi ajaa hakkurin läpi ja taas menee sähköä---harrastus se on tämäkin vie kaikki rahat ja vapaa-ajan... toki tehokkaampiakin aineita löytyy luonnosta jossa on megawatteja....

• Anonyymi

Jonkun talukon mukaan vertailtuna näistä puu olisi energiasisällöltään korkein (19-21 MJ/kg), kun taas kuiva heinä on alhaisin (15-18 MJ/kg). Puun lehdet sijoittuvat näiden väliin. Ero tulee tilavuuspainosta. Puristettuna tilavuuspaino nousee joten hihasta mutulla heinäjäte voisi olla 50-70% puun energia painosta?

Työmäärä on valtava. Muistelen nähneeni ulkomailta videoita heinäpaalin (pyörö ja kantti niiden isojen 2x3m) polttouuneista. Helpottaa bioenergian käyttöä.

• Anonyymi

Jännäkakkaan tulee binderit ihan luonnostaan.

• Anonyymi

Myös jännäkakasta voi puristaa brinettejä. Miksei myös tavallisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe