Emmekö me halua vai ymmärrä noudattaa liikennesääntöjä?

Otetaan esimerkiksi sellainen liikennemerkit kuten c32, e22, c34. Niitä esiintyy erilaisten ajoväylien varsilla.
Yhteistä niissä kuitenkin se että ne osoittavat ajoneuvon suurimman sallitun ajonopeuden merkin osoittamalla tieosuudella tai alueella.

Miten siis on mahdollista, jos ajan tuota suurinta sallittua ajonopeutta (siis todellista, ei mittari) olen tien tukkona ja liittymistä on hankala tulla päätielle kun ei voi olla varma kuinka lujaa päätietä ajavat kulkevat. Jos kukaan ei ylittäisi tuota suurinta sallittua ajonopeutta, ei pitäisi olla ongelmia.

On monta muutakin liikenteeseen liittyvää joissa auttaisi edes halu noudattaa sääntöjä.

Tämä halu tuntuu puuttuvan nykyään entistä useammalta. Kirjoitan halusta, koska en voi uskoa etteivätkö he ymmärrä miksi näitä sääntöjä on olemassa, ja mitä ne tarkoittavat omalla kohdalla.

Jos kyse olisi halusta, voisi siihen valistuksella jotenkin vaikuttaa, mutta jos kyseessä olisi ymmärryksen puutteesta, tulisi keksiä joku seula jolla nämä saataisiin pois liikenteen seasta tarkempaa tutkimusta varten. Tämä tutkimus olisi tärkeää jotta liikennesääntöjä voitaisiin kehittää selkeämmäksi ja tai evätä sellaisten henkilöiden ajo-oikeus, joilla ei sääntöjen noudattamiseen riitä ymmärrystä. Tällä vältyttäisiin hyvin monelta turhalta kuolemalta ja vammautumiselta.

Se, miten se toteutettaisiin olisi eri asia.

Yksi keino voisi olla esimerkiksi uusien autojen kohdalle niiden keräämä data. Ne kun keräävät lähes kaiken, nopeudesta, sijainnista, ratin asennoista, kaasu, jarrupolkimen liikkeisiin. Jopa kiihtyvyydet taltioituu paikkatietoineen.
Jos nämä tiedot voisi käyttää ajokäyttäytymisen tarkkailuun, siitä voisi olla vähän apua. En tarkoita vielä sitä että "isoveli" koko ajan tarkkailisi, vaan jos kyseisellä ajoneuvolla on aiheutettu jokin liikennerikkomus, voisi virkavalta tarkastaa onko kyseessä hetken herpaantuminen, vai toistuvaa ajokäytöstä.

Tässä yhteydessä pitäisi poistaa viranomaisilta pakko todistaa kuskin henkilöllisyys näissä tapahtumissa.
Ajoneuvon omistajan tai haltian tehtäväksi siis jäisi kontrolloida niitä käyttävien ajokäyttäytyminen ja kohdistaa mahdolliset jatkotoimet oikeisiin henkilöihin. Mahdolliset sanktiot tulisivat siis omistajalle tai haltijalle. Koskisi myös vuokra-ajoneuvoja.

Pyydänkin nyt kommentteja siitä miksi sinä et halua noudattaa perus liikennesääntöjä.
Tarkoitan perus sanalla lähinnä yleisimpiä kuten suurin sallittu ajonopeus, väistämisvelvollisuus. On totta että on paljon liikennesääntöjä, joiden soveltaminen käytännössä oikein, vaatisi lähinnä hovioikeuden päätöksen. Ne on sitten toinen juttu.

48

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kylläpä setä on kirjoittanut pitkän ja perusteellisen jutun, niin pitkän ja itseään toistavan, että en viitsinyt edes kaikkea lukea kun asenne ja asia tuli selväksi.
      Ensinnäkin nopeuden pitäminen on toisille vaikeaa ja vauhti soutaa rajoituksen molemmin puolin. Liittyminen rampilta on helppoa kun sovittaa vauhtinsa sopivaksi ja mieluusti hieman lujempaa mitä toisilla, niin ehtii paremmin pieneenkin väliin turvallisesti muita haittaamatta. Ei siinä kannata nopeusmittaria kytätä.
      Liikennesäännöt, ymmärrys liikenteestä ja joustavuus ovat sellaisia juttuja joita pitää noudattaa ja joskus nimellinen sääntöjen "rikkominen" on vain hyvästä ja lisää turvallisuutta ja liikenteen sujumista. Liiallinen kohteliaisuus on vaarallista, eli vaikka reilu jarrutus ja tilan antaminen kolmion takaa tulijalle kun kaikki takana olettaa että sääntöjä noudatetaan ja peräänajo riski on iso ja tietenkin vata sitten muutaman auton jälkeen ja tämä "kohtelias" tyrijä jatkaa matkaansa hyvin mielin ja muut kärsivät. Näin käy usein ruuhkissa.

      • Anonyymi

        Nopeusrajoitusten noudattamisessa tapahtui viisitoista vuotta sitten selvä muutos.
        Tuolloin poliisiylijohtaja Taapero antoi päiväkäskynsä, jossa edellytettiin, että yhdeksän kilometrin tuntinopeuteen asti ylinopeudesta annetaan kuljettajalle huomautus.
        Miksi noudattaa nopeusrajoitusta, jonka rikkomisesta ei ole seuraamusta, vaan rajoitus on suositus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusten noudattamisessa tapahtui viisitoista vuotta sitten selvä muutos.
        Tuolloin poliisiylijohtaja Taapero antoi päiväkäskynsä, jossa edellytettiin, että yhdeksän kilometrin tuntinopeuteen asti ylinopeudesta annetaan kuljettajalle huomautus.
        Miksi noudattaa nopeusrajoitusta, jonka rikkomisesta ei ole seuraamusta, vaan rajoitus on suositus.

        Miksi ylipäätään noudattaa yhteiskunnan sääntöjä ja lakeja? Anarkiaa vaan, eikö niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ylipäätään noudattaa yhteiskunnan sääntöjä ja lakeja? Anarkiaa vaan, eikö niin?

        Niinpä, jos nopeuden rangaistus ei iske heti lujaa, niin ei pidä muutakaan sääntöjä ja lakeja noudattaa, linja se tuokin on. Ei kun puukko heilumaan ja monestako osumasta pääsee huomautuksella?


      • Mainitsit että "liittyminen rampilta on helppoa kun sovittaa vauhtinsa sopivaksi ja mieluiten hieman nopeammaksi kuin muilla"

        Niin, artikkelissani kirjoitin juuri ylinopeutta ajamisesta. Jos päätiellä satasen alueella nopeudet voivat olla huomattavasti sen yli, niin taustapeilistä ei helposti pysty arvioimaan ajaako päätietä tuleva 80 km / h, 100 km / h, vaiko 130 km / h. Joskus jopa huomattavasti lujempaa.

        Kirjoitin näköjään liian vaikeaselkoisesti niin kuin mainitsit. Jos lukisit tekstin kokonaan ja ilman ennakko asennetta niin saattaisit ajatella toisin.

        Liikennesäännöt on tarkoitettu helpottamaan liikenteen sujumista. Jos enemmistö niitä noudattaisi olisi muun tienkäyttäjän käyttäytyminen helpommin ennakoitavissa. Tuolloin myös liittymä ajokin sujuisi joustavammin.

        Mainitsit myös että "Liikennesäännöt, ymmärrys liikenteestä ja joustavuus ovat sellaisia juttuja joita pitää noudattaa ja joskus nimellinen sääntöjen rikkominen on vain hyvästä ja lisää turvallisuutta".

        Eikö mielestäsi maininnallasi ole minkäänlaista ristiriitaa?

        Mitä tarkoitat nimellisellä sääntöjen rikkomisella? Sitäkö että liittymästä tulijalle pitää antaa tietä ja tarvittaessa siirtyä vasemmalle kaistalle?
        Vai sitäkö että liikennesääntöjä voi muokata itselleen parhaiten sopivaksi jos tilanne sen omasta mielestä vaatii?


      • Anonyymi
        Vanhempi_mieshenkilö kirjoitti:

        Mainitsit että "liittyminen rampilta on helppoa kun sovittaa vauhtinsa sopivaksi ja mieluiten hieman nopeammaksi kuin muilla"

        Niin, artikkelissani kirjoitin juuri ylinopeutta ajamisesta. Jos päätiellä satasen alueella nopeudet voivat olla huomattavasti sen yli, niin taustapeilistä ei helposti pysty arvioimaan ajaako päätietä tuleva 80 km / h, 100 km / h, vaiko 130 km / h. Joskus jopa huomattavasti lujempaa.

        Kirjoitin näköjään liian vaikeaselkoisesti niin kuin mainitsit. Jos lukisit tekstin kokonaan ja ilman ennakko asennetta niin saattaisit ajatella toisin.

        Liikennesäännöt on tarkoitettu helpottamaan liikenteen sujumista. Jos enemmistö niitä noudattaisi olisi muun tienkäyttäjän käyttäytyminen helpommin ennakoitavissa. Tuolloin myös liittymä ajokin sujuisi joustavammin.

        Mainitsit myös että "Liikennesäännöt, ymmärrys liikenteestä ja joustavuus ovat sellaisia juttuja joita pitää noudattaa ja joskus nimellinen sääntöjen rikkominen on vain hyvästä ja lisää turvallisuutta".

        Eikö mielestäsi maininnallasi ole minkäänlaista ristiriitaa?

        Mitä tarkoitat nimellisellä sääntöjen rikkomisella? Sitäkö että liittymästä tulijalle pitää antaa tietä ja tarvittaessa siirtyä vasemmalle kaistalle?
        Vai sitäkö että liikennesääntöjä voi muokata itselleen parhaiten sopivaksi jos tilanne sen omasta mielestä vaatii?

        Liittyessäsi ”päätielle” joudut käyttämään silmiäsi, jotta voit arvioida millä nopeudella liityt tielle.
        Et sinä sivutieltä tullessasi voi mistään tietää päätien nopeusrajoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyessäsi ”päätielle” joudut käyttämään silmiäsi, jotta voit arvioida millä nopeudella liityt tielle.
        Et sinä sivutieltä tullessasi voi mistään tietää päätien nopeusrajoitusta.

        Päätiellä ajavat eivät myöskään saa haitata liikennettä. Mieti hetki sitä, millä kaikilla tavoilla voi haitata liikennettä. Kenties ylinopeudella ja puutteellisella turvavälillä voi olla asian kanssa tekemistä. Haitata voi, vaikka itsellä on etuajo-oikeus.


      • Anonyymi
        Vanhempi_mieshenkilö kirjoitti:

        Mainitsit että "liittyminen rampilta on helppoa kun sovittaa vauhtinsa sopivaksi ja mieluiten hieman nopeammaksi kuin muilla"

        Niin, artikkelissani kirjoitin juuri ylinopeutta ajamisesta. Jos päätiellä satasen alueella nopeudet voivat olla huomattavasti sen yli, niin taustapeilistä ei helposti pysty arvioimaan ajaako päätietä tuleva 80 km / h, 100 km / h, vaiko 130 km / h. Joskus jopa huomattavasti lujempaa.

        Kirjoitin näköjään liian vaikeaselkoisesti niin kuin mainitsit. Jos lukisit tekstin kokonaan ja ilman ennakko asennetta niin saattaisit ajatella toisin.

        Liikennesäännöt on tarkoitettu helpottamaan liikenteen sujumista. Jos enemmistö niitä noudattaisi olisi muun tienkäyttäjän käyttäytyminen helpommin ennakoitavissa. Tuolloin myös liittymä ajokin sujuisi joustavammin.

        Mainitsit myös että "Liikennesäännöt, ymmärrys liikenteestä ja joustavuus ovat sellaisia juttuja joita pitää noudattaa ja joskus nimellinen sääntöjen rikkominen on vain hyvästä ja lisää turvallisuutta".

        Eikö mielestäsi maininnallasi ole minkäänlaista ristiriitaa?

        Mitä tarkoitat nimellisellä sääntöjen rikkomisella? Sitäkö että liittymästä tulijalle pitää antaa tietä ja tarvittaessa siirtyä vasemmalle kaistalle?
        Vai sitäkö että liikennesääntöjä voi muokata itselleen parhaiten sopivaksi jos tilanne sen omasta mielestä vaatii?

        En oikein ymmärrä miten taustapeilistä voisi paremmin arvioida nopeuden jos satasen rajoituksella ajetaan 95, 90 tai 85, eli tilanne on sama kuin jos satasen rajoitusalueella ajetaan 95, 100, 105.

        Jos jatketaan tuota liittymäkaistalta tulijaa niin hänhän arvioi ajoneuvojen nopeuksia toisiin autoihin ja jos joku ajaa hitaammin tai nopeammin niin sen huomaa heti.
        Toisekseen on vaarallista tuijottaa sitä nopeusmittaria siinä liittymäkaistalla vaan vauhti kiihdytetään samaksi mitä muilla on, ihan sama mitä mittari näyttää.
        Suhteessa muuhun liikenteeseen alinopeudella ja ylinopeudella liittyminen on vaarallista, samalla nopeudella liittyminen on turvallista.

        Mittarin tuijottaminen voi aiheuttaa sen että ajat teslakisukin perseeseen kun teslakuski säästää sähköä että pääsee perille määränpäähänsä eikä aja suurinta sallittua nopeutta.

        Eli liittymässä 100% huomio muuhun liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusten noudattamisessa tapahtui viisitoista vuotta sitten selvä muutos.
        Tuolloin poliisiylijohtaja Taapero antoi päiväkäskynsä, jossa edellytettiin, että yhdeksän kilometrin tuntinopeuteen asti ylinopeudesta annetaan kuljettajalle huomautus.
        Miksi noudattaa nopeusrajoitusta, jonka rikkomisesta ei ole seuraamusta, vaan rajoitus on suositus.

        Tämä mainittu Taapero oli ehkä historian epäonnistunein poliisiylijohtaja, joka monilla sekoiluillaan nolasi koko poliisikunnan. Tämä 9 km/h marginaali on kuitenkin hyvä, koska sen tarkoitus on tasata nopeuksia. Tämä mainittu nopeuden ylitys oli suunnattu niille, joiden tapana oli ajaa muutama km/h alle mittarinopeuden varmistaakseen etteivät kamerat välähtele. Todellisuudessa sitten mittarivirhe huomioiden näiden urpojen nopeus oli jopa 15 km/h alle rajoituksen, mikä aiheutti liikenteen epäsujuvuutta ja turhia ohituksia. Tämä ei tarkoita, että 9 km/h ylinopeus olisi laillista, mutta mielestäni hyväksyttävä asia liikenteen sujuvuuden kannalta. Tuskinpa tämä oli Taaperon idea, vaan hän vain toi sen esiin.


    • Anonyymi

      Meillä oli aikanaan työkalu, jolla näitä asioita pidettiin järjestyksessä. Sitä sanottiin Liikkuvaksi poliisiksi. Nyttemmin se on "liian kalliina" lakkautettu. Tarvetta olisi ollut, mutta kun piti väkisin säästää.

      Nykyisin poliisi tekee ajotapavalvontaa vain teemakampanjoiden muodossa. Valitettavaa, mutta totta.

      Surullisenkuuluisa esimerkki nykyisestä suhtautumisesta nopeusrajoituksiin on SKALin lausunto nyt jo haudattuun nopeusrajoitusohjeeseen: Raskas tavaraliikenne jumiutuu, jos 80 km/h-teillä pitää pysyä jostain syystä vain kahdesaakymppiä ajavan henkilöautoilijan perässä."

      • Anonyymi

        Jumi on sellaisen päässä, joka kuvittelee jumiksi hivenen hitaammin, mutta silti hyvin etenevää liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumi on sellaisen päässä, joka kuvittelee jumiksi hivenen hitaammin, mutta silti hyvin etenevää liikennettä.

        Eihän se hivenen hitaammin etenevä liikenne "hyvin etenevää" ole, vaikka jumittajat muuta päässään kuvittelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se hivenen hitaammin etenevä liikenne "hyvin etenevää" ole, vaikka jumittajat muuta päässään kuvittelee.

        Pari km/h hitaammin etenevä liikenne on hyvinkin toimivaa ja hyvin etenevää, vaikka ylinopeusyrjöt muuta päässään kuvittelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari km/h hitaammin etenevä liikenne on hyvinkin toimivaa ja hyvin etenevää, vaikka ylinopeusyrjöt muuta päässään kuvittelevat.

        Kumpa se liikenne olisikin vain pari kilsaa hitaammin etenevää niin ei siinä mitään, koska johan se nyt on tuota hitaampaa. Se on vaan näillä kaltaisillasi tuo jumittaminen ja muita sallitulla nopeudella ajavia ylinopeudesta syyttävillä tien tukoilla tuo ajo-ja huomiokyky sen verran alentunut, että sallittu nopeus tuntuu vaaralliselle, eikös asia ole näin?


      • Anonyymi

        "Meillä oli aikanaan työkalu, jolla näitä asioita pidettiin järjestyksessä. Sitä sanottiin Liikkuvaksi poliisiksi."
        Onneksi tuo turha kuluerä on aikoja sitten poistettu ja hyvä niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpa se liikenne olisikin vain pari kilsaa hitaammin etenevää niin ei siinä mitään, koska johan se nyt on tuota hitaampaa. Se on vaan näillä kaltaisillasi tuo jumittaminen ja muita sallitulla nopeudella ajavia ylinopeudesta syyttävillä tien tukoilla tuo ajo-ja huomiokyky sen verran alentunut, että sallittu nopeus tuntuu vaaralliselle, eikös asia ole näin?

        En tiedä, missäpäin liikut, mutta täälläpäin liikenne etenee lähes aina suurinta sallittua tai vähän yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, missäpäin liikut, mutta täälläpäin liikenne etenee lähes aina suurinta sallittua tai vähän yli.

        Olet onnenpekka kun teillä päin noin sujuvasti liikenne etenee.
        Useassa paikassa liikenne, suurista ajoneuvomääristä johtuen, etenee ainakin ajoittain paljonkin rajoitusta hitaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet onnenpekka kun teillä päin noin sujuvasti liikenne etenee.
        Useassa paikassa liikenne, suurista ajoneuvomääristä johtuen, etenee ainakin ajoittain paljonkin rajoitusta hitaammin.

        Eli kyse ei olekaan siitä, että jotkut jumittaa, vaan siitä, että liikennemäärän takia liikenne etenee suurinta sallittua hitaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kyse ei olekaan siitä, että jotkut jumittaa, vaan siitä, että liikennemäärän takia liikenne etenee suurinta sallittua hitaammin.

        Toki liikennemäärä osaltaan on ajonopeuksia hidastava tekijä, jossa niiden jumittajien, joita aina on osuus vain entisestään korostuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki liikennemäärä osaltaan on ajonopeuksia hidastava tekijä, jossa niiden jumittajien, joita aina on osuus vain entisestään korostuu.

        Kumpi nyt sitten aiheuttaa sen hidastumisen? Jumittajat vai liikennemäärä?


    • Anonyymi

      Harjoittele sitä liittymistä.
      Kyllä se siitä.

    • Anonyymi

      Jaa.
      Sä menet sun vauhtia ja mä menen mun vauhtia.
      Miksi murehtia toisistamme?
      Ja mitä tulee päätielle liittymiseen niin se on kyllä ihan sivusta tulijan ongelma yleensä.
      Osa tajuaa että sujuvasti sekaan ja vähintään sama nopeus mitä päätiellä joka on paras ratkaisu.
      Osa taas luulee että päätie sovittaa nopeutensa sivutieltä tulijan mukaiseksi. Ja näitä on paljon.

    • Jos noudattaisit suurinta sallittua ajonopeutta niin liittyminen päätielle olisi paljon helpompaa.
      Miksikö? Siksi että tietäisit sovittaa nopeutesi kun liityt päätielle kun tiedät mitä nopeutta he eivät ainakaan aja.

      Nyt ajamallani nelikaistaisella tiellä nopeudet vaihtelevat hyvin suuresti. Ongelmaksi on muodostunut juuri ylinopeutta ajavat. Esimerkki. Jos todellinen (ei mittari) nopeuteni on 105 km / h liittyessäni päätielle kun nopeusrajoitus on 100 km / h niin ei pitäisi olla ongelmia.
      Tällöin itsekin syyllistyn ylinopeutta ajamiseen ja rangaistuksena voi olla jopa päiväsakkoja. Kuitenkaan ei tuollakaan nopeudella tahdo päästä samaan rytmiin päätiellä ajavien kanssa koska heidän nopeutensa saattaa olla huomattavasti suurempi. Jos tarkkoja oltaisiin niin ajamallani nopeudella ei kenenkään pitäisi tulla lujempaa.

      Liikennesääntöjä tarkalleen noudattaen tuohon pitäisi maksimissaan ajaa 100 km /h. Jolloin ei myöskään pitäisi kenenkään tulla liittymään päätietä lujempaa.

      Mikä tässä nopeusjutussa on siis niin vaikeata?

      Olenkin joskus "kiusannut" muutamaa huomattavaa ylinopeutta ajanutta, kun on päädytty samalle taukopaikalle kysymyksellä. Mitä kohtaa sanassa "suurin sallittu ajonopeus" hän ei ymmärrä?

      Tuo nopeusrajoitusta ilmoittava liikennemerkki kun on mainittu tarkoittavan suurinta sallittua ajonopeutta.

      Yleinen piittaamattomuus liikennesääntöjä kohtaan kun aiheuttaa "piilo" valvonnan lisääntymistä. Aloituksessa mainitsin uusien autojen keräämän tiedon ja niiden luovuttamisen. Niiden luovutus tullee pakolliseksi jossain vaiheessa kun fyysinen valvonta ja sen resurssit heikkenevät ennestään eikä liikennekuri parane seurauksineen.

      Oman autoni vm 2024, käyttöehdoissa jouduin hyväksymään tietojen luovuttamisen viranomaisille onnettomuustilanteiden tutkintaa varten.

      Vastaavanlainen saattaa ennen pitkää tulla vuosittaiseksi ennaltaehkäiseväksi pakoksi. Siinä nämä tiedot menevät suoraan valvovalle viranomaiselle josta he näkee kunkin ajoneuvon liikennekäyttäytymisen.

      Tälläkin hetkellä jotkin vakuutusyhtiöt antavat alennusta jos he pääsevät tähän dataan käsiksi.

      Tämä, joskin pelkistettynä tullee mahdollisesti silloin pakkoasennettavaksi vanhempiin ajoneuvoihin.

      Tämä' lisääntynyt "piilo" valvonta mahdollistaisi myös sellaisten joiden ajokäyttäytyminen ei huomautuksista huolimatta muutu, poistamiseksi liikenteestä.

      Olisiko se hauskaa?

      Tuosta "piilo" valvonnan lisääntymisestä kiittäminen liikennesäännöistä piittaamattomia.

      • Anonyymi

        Et sinä voi sivutieltä tullessasi tietää päätien nopeusrajoitusta, se pitää havainnoida.
        Ja saattaahan siellä päätiellä liikkua esim. poliisi siviiliautolla. joka tehtävän niin vaatiessa saa ajaa ylinopeutta, käyttämättä hälytyslaitteita.

        Ajatko tojotalla vai skoodalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä voi sivutieltä tullessasi tietää päätien nopeusrajoitusta, se pitää havainnoida.
        Ja saattaahan siellä päätiellä liikkua esim. poliisi siviiliautolla. joka tehtävän niin vaatiessa saa ajaa ylinopeutta, käyttämättä hälytyslaitteita.

        Ajatko tojotalla vai skoodalla?

        Hälytystehtävissä oleva hälytysajoneuvo osaa varmasti ajaa ohituskaistalla, mikäli heidän nopeus on huomattavasti muita lujempi.


      • Anonyymi

        Kiihdytät rampilla suurimpaan sallittuun. Jos päätien jono etenee hitaammin, niin hidastat samaan nopeuteen ja liityt. Jos se etenee suurinta sallittua, niin liityt. Jos se etenee ylinopeutta, niin liityt, jolloin takana olevat joko hidastavat tai lähtevät ohi. Helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiihdytät rampilla suurimpaan sallittuun. Jos päätien jono etenee hitaammin, niin hidastat samaan nopeuteen ja liityt. Jos se etenee suurinta sallittua, niin liityt. Jos se etenee ylinopeutta, niin liityt, jolloin takana olevat joko hidastavat tai lähtevät ohi. Helppoa.

        Edelleenkin vaatimuksena on ne tilat pääväylän autojen välissä, johon voi liittyä. Jos niitä ei tilanteessa ole, niin vaihtoehto on siis hidastaa ja siitä muodostuu sitten haitta muille liittymässä takaa tuleville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin vaatimuksena on ne tilat pääväylän autojen välissä, johon voi liittyä. Jos niitä ei tilanteessa ole, niin vaihtoehto on siis hidastaa ja siitä muodostuu sitten haitta muille liittymässä takaa tuleville.

        Ei siellä koskaan niin pienillä väleillä ajeta, etteikö henkilöauto mahdu. Ja takana olevan tulee sitten kasvattaa väli tarpeeksi suureksi, kun joku liittyy eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hälytystehtävissä oleva hälytysajoneuvo osaa varmasti ajaa ohituskaistalla, mikäli heidän nopeus on huomattavasti muita lujempi.

        Miksi kuvittelet että jokaisella tiellä on ”ohituskaista”?

        Ja ilmeisesti jäi muutenkin ymmärtämättä kommentin sisältö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kuvittelet että jokaisella tiellä on ”ohituskaista”?

        Ja ilmeisesti jäi muutenkin ymmärtämättä kommentin sisältö.

        Selitätkö siis mitä merkitystä oli kysymyksellä tojotasta tai skoodasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä koskaan niin pienillä väleillä ajeta, etteikö henkilöauto mahdu. Ja takana olevan tulee sitten kasvattaa väli tarpeeksi suureksi, kun joku liittyy eteen.

        Kyllä sellaisia välejä on valitettava paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sellaisia välejä on valitettava paljon.

        Itse olen aina mahtunut. Ehkä et vaan osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitätkö siis mitä merkitystä oli kysymyksellä tojotasta tai skoodasta?

        Onko kysymyksessä joku sana joka ylittää ymmärryksesi?


    • Anonyymi

      Suurin osa ajaa aina vähintään lievää ylinopeutta, se on ns. maan tapa. Kaikilla on muka kiire johonkin nykypäivän "hektisessä" maailmassa. Luotetaan mittarivirheeseen ja siihen ettei pienestä ylinopeudesta sakoteta. Liikennesuunnittelijat ja viranomaisetkin ovat jo luovuttaneet, minkä vuoksi varsinkin taajama-alueilla tiputellaan koko ajan nopeusrajoituksia alemmaksi, jotta edes se todellinen ajonopeus olisi suurinpiirtein järkevä. Onhan se oikeastaan aika kummallista.

      • Anonyymi

        Mikä on sitten se "pieni" ylinopeus kenellekin. Joillekin +10 km/h yli on vielä "pientä". Itse en vedä hernettä nenääni "pienestä" ylinopeudesta, jos se on +5 km/h ja alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sitten se "pieni" ylinopeus kenellekin. Joillekin 10 km/h yli on vielä "pientä". Itse en vedä hernettä nenääni "pienestä" ylinopeudesta, jos se on 5 km/h ja alle.

        Juu ja lisäksi liikenteessä on paljon autoja jotka eivät käytä tai ei edes ole gruiseria joka pitäisi nopeuden tarkalleen oikeana, eli se +-5km on ihan normi vaihteluväli.
        Monesti huomaa että lähestyessäni nopeasti edessäajavaa 105 nopeudella niin ohitustilanteessa vauhtiero hidastuu ja kun pääsen pikkuisen edelle niin nopeusero taasen lisääntyy.
        Tämä johtuu siitä että ohitettava vaistomaisesti yrittää sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen ja huomaamatta painaa kaasua ja huomaa virheensä kun olen jo päässyt ohi.
        Eli aika taituri pitää olla jos saa nopeuden pysymään +-1 erolla oikeassa ilman että tuijottaa koko ajan mittaria, joka on muuten huomattava turvallisuusriski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja lisäksi liikenteessä on paljon autoja jotka eivät käytä tai ei edes ole gruiseria joka pitäisi nopeuden tarkalleen oikeana, eli se -5km on ihan normi vaihteluväli.
        Monesti huomaa että lähestyessäni nopeasti edessäajavaa 105 nopeudella niin ohitustilanteessa vauhtiero hidastuu ja kun pääsen pikkuisen edelle niin nopeusero taasen lisääntyy.
        Tämä johtuu siitä että ohitettava vaistomaisesti yrittää sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen ja huomaamatta painaa kaasua ja huomaa virheensä kun olen jo päässyt ohi.
        Eli aika taituri pitää olla jos saa nopeuden pysymään -1 erolla oikeassa ilman että tuijottaa koko ajan mittaria, joka on muuten huomattava turvallisuusriski.

        Nopeuden nostaminen, kun joku ohittaa, rikkoo lakia.
        Se on niin yleistä, että nopeutta pitää aina nostaa reilummin, riittävän nopeuseron ja turvallisen väljyyden saamiseksi.

        Kaasua voi vähän höllätä ja palata normaaliin ajonopeuteen, kun ohitettava palaa takaisin aiempaan nopeuteensa ja väliä muodostuu tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeuden nostaminen, kun joku ohittaa, rikkoo lakia.
        Se on niin yleistä, että nopeutta pitää aina nostaa reilummin, riittävän nopeuseron ja turvallisen väljyyden saamiseksi.

        Kaasua voi vähän höllätä ja palata normaaliin ajonopeuteen, kun ohitettava palaa takaisin aiempaan nopeuteensa ja väliä muodostuu tarpeeksi.

        Jos edessä ajavan nopeus heittelee aivan mahdottomasti, niin silloin varsinkin pitää kiihdyttää kunnolla että pääsee sujuvasti ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos edessä ajavan nopeus heittelee aivan mahdottomasti, niin silloin varsinkin pitää kiihdyttää kunnolla että pääsee sujuvasti ohi.

        Ohitukseen ei pidä lähteä, jos sitä ei pysty suorittaa laillisin keinoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohitukseen ei pidä lähteä, jos sitä ei pysty suorittaa laillisin keinoin.

        Moniko keskeyttää jo aloitetun ohituksen, jos ohitettava alkaakin nostaa nopeutta? Nämä "kummalla on isompi" -härnäilyt on rasittavan yleisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sitten se "pieni" ylinopeus kenellekin. Joillekin 10 km/h yli on vielä "pientä". Itse en vedä hernettä nenääni "pienestä" ylinopeudesta, jos se on 5 km/h ja alle.

        Toki se 10km/h yli rajoituksen on "pieni" ylitys jota on pidettävä lähinnä normaalina ja sujuvuutta edistävänä ajotapana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohitukseen ei pidä lähteä, jos sitä ei pysty suorittaa laillisin keinoin.

        Turvallisuus ennen kaikkea, kun lähtee ohittamaan niin silloin mennään ohi, ei osteta tonttia vasemmalta kaistalta eikä tuijoteta sitä nopeusmittaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohitukseen ei pidä lähteä, jos sitä ei pysty suorittaa laillisin keinoin.

        Eikun ohi vaan ja mahdollisimman kauas sekoilijoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohitukseen ei pidä lähteä, jos sitä ei pysty suorittaa laillisin keinoin.

        Ai siksikö sinä kiihdyttelet ja himmailet jatkuvasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko keskeyttää jo aloitetun ohituksen, jos ohitettava alkaakin nostaa nopeutta? Nämä "kummalla on isompi" -härnäilyt on rasittavan yleisiä.

        En tiedä, mutta niitäkin tapauksia on. Ei moottoriteillä tai useampikaistaisilla vastaavilla teillä kenties, mutta niitä tapauksia on muualla, jossa joutuu keskeyttämään ohituksen nopeutta nostavan ääliön vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki se 10km/h yli rajoituksen on "pieni" ylitys jota on pidettävä lähinnä normaalina ja sujuvuutta edistävänä ajotapana.

        Ei todellakaan ole. 5 km/h ylitys on jo siinä rajoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole. 5 km/h ylitys on jo siinä rajoilla.

        Hölön pölön, se 10km/h yli sallitun on maantapa, jota kukaan täysjärkinen ei paheksu eikä poliisikaan siihen puutu.


    • Anonyymi

      Mitä ihmeen liikennesääntöjä?
      Audi King Teiden King 💪

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3975
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      88
      1952
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1841
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      54
      1438
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1432
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      132
      1358
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1302
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1186
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1053
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      115
      1040
    Aihe