Poika täyttää pian 3v. ja puhetta tulee tosi vähän.
Paljon omaa kieltä, välillä tulee lyhennettyjä sanoja, esim. Pallo=Pa Kala=ka, joitakin sanoja sanoo ihan oikeinkin, pari kahdensanan lausetta osaa, mutta sitten joitakin tulee lyhennettynä esim, jos tarkottaa onkii kalaa= onki ka, mummi ja pappa=mi pa. Lisäksi vielä sanoo tosi nopeasti asiat, aivan kuin tietäisi ettei osaa ja yrittää sanoa nopeasti ettei huomattais.
terapeutti sanoi että niitä sanoja on yritettävä lypsää sieltä, ei vaan oikein meinaa saada sanomaan kun hermostuu, ja tuntuu itsestäkin että tulee painostettua liikaa.
Poika on tosi huono keskittymään asioihin, heiluu vaan jatkuvasti ja juoksentelee.
Aika vähän on lapsien kanssa ollut tekemisissä, sitäkin ajattelin syyksi.
Onko teillä kenelläkään vastaavaa??
Ja mikähän voisi olla syynä? Voiko normaalia viivästystä olla?
3v. puheesta
11
3853
Vastaukset
- äippä78
ihan sama tapaus kuin mun vanhin ja nuorin poika. Dysfasiaa. Käyttekö puheterapiassa? Ei se puhe sieltä vaatimalla tule eikä painostamalla. Avuksi kannattaa pyytää puheterapeutilta tukiviittoma opetusta. Vanhimmalla kun otettiin käyttöön hän sai niistä itsevarmuutta ja alkoi yrittämään enemmän. Nyt 6v aloittaa normaalin koulun ja puheterapia lopetetaan syksyllä. ns. parantunut suuri kiitos siitä puheterapeutille. Näistä palveluista tarvii tapella ja vaatia kysy ihmeessä jos haluat tietää. Vastaan mielelläni ja autan. VOIMIA.
- rosita
Kuulostaa kyllä vahvasti dysfasialta. Mitä varhemmin tartut asiaan ja saat lapsellesi kuntoutusta sen parempi. Odottaminen ("jospa se nyt kuitenkin sieltä oppisi vähitellen") ei auta yhtään, pahentaa vain asioita. Neuvolaan - hopi hopi - ja lähetettä puheterapeutille.
- äippä
rosita kirjoitti:
Kuulostaa kyllä vahvasti dysfasialta. Mitä varhemmin tartut asiaan ja saat lapsellesi kuntoutusta sen parempi. Odottaminen ("jospa se nyt kuitenkin sieltä oppisi vähitellen") ei auta yhtään, pahentaa vain asioita. Neuvolaan - hopi hopi - ja lähetettä puheterapeutille.
Puheterapiassa käydään kuukauden välein,nyt pitempi tauko.
En koe sieltä saavani mitään apua, just että odotellaan on jatkuvasti vastaus.
Ohjeita että pitää puhua paljon, aivan kuin en puhuisi.
Psykologilta saan paljon enemmän irti, sanoo että poika on kyllä ikäistensä tasolla, vaikka tuo puhe vähän onkin asiaa heikentänyt, mutta että voi sanoa ikäistensä tasolla olevaksi.
Itse kun alan epäillä jo kaikkea, että poika ei ymmärtäisi, vaikka kuitenkin aika hyvin ymmärtää asiat, joitakin kysymyssanoja hän ei hoksaa, vastaa ihan jotain muuta.
Nyt syksyllä poika aloittaa päiväkodissa osa aikaisesti, se oli psykologin mielestä hyvä, ja niin minunkin, kun ei tosiaan ole ollut paljon lasten kanssa tekemisissä ja sitten virikkeitä paremmin.
Nyt kun poika 3v. täyttää alkaa vasta kunnolla tutkiminen, eli menee varmasti tuonne 4v. että saan koskaan tietää mikä on.
Oishan se aina parempi tietää diagnoosi pian, tämä odottaminen se käy hermoille.
Vielä sukulaisten höpinät tähän päälle, miksi se nyt noin, ja miksei se puhu jne. alkaa ärsyttämään.
- äippä78
älä välitä sukulaisten ja tuttujen puheesta, puhe viivästymä ei todellakaan ole sinusta , tai taidoistasi toimia äitinä kiinni. jaksamista tapella täytyy. Mikä on teitä lähinnä oleva sairaala? pyydä lähete neurologille niin diagnoosi tulee nopeammin ja häneltä voi hyvässä lykyssä saada sellaiset paperit että poika pääsisi yksityiselle puheterapeutille kelan korvaamana. kerran viikossa ilman taukoja, niin sit saadaan alku vauhti päälle. Muu kehityshän voi olla normaalia tai jopa ikätason yläpuolella, tekstin tuottaminen on vain vaikeaa. Onko muuten kielijänne tarkastettu? Pystyykö nuolaisemaan ns. nenäänsä?
- äiti
meillä oli ihan sama tilanne pojan ollessa 3v. Kauhean taistelun jälkeen saimme lapselle puheterapiaa ja nyt siellä käydään 2 kertaa viikossa. Yksi kerta kuukaudessa kuulostaa todella vähältä. meillä puhetta tulee pikkuhiljaa lisää, mutta painostaminen ei autaa yhtään. Lapselle lukeminen on hyvä konsti lisätä sanavarastoa. Puhumiseen painostaminen aiheuttaa turhautumista ja jopa taantumista puheen kehitykseen.
- eve
meijän poika on 3.5kk eikä puhu ensimmäistäkään lausetta sanoja tulee ihan hyvin tai joitakin ja jotkut on vieläkin epä selviä mutta käydään puheterapeutilla alotettiin vasta nyt kesä kuussa että seuraava kerta on vasta elokuun puolella poika menee päivä kotiin 1.8 sai kahen lapsen paikan soeltä puheen takia kai ne sanat alkaa tulee pikku hiljaa hyvää tulee,,,,,
- äijä33
meillä on poika ja se on 3v ja eikä osaa kun muutaman sanan pallo ja maila se sanoo mailan majia ja eli pari sanaa.
- Nimetön
poikani on kolme huutaa paljon puhuu vain äiti,apua,anna ei.tosi raskas lapsi itkuinen ja agressiivinen.kiva kuulla ja huomata etten ole ainoa jolla on ongelmia käydään pojan kanssa neurologilla ja puh.terapiassa joka tuntuu turhalta kun poika vaan raivoaa siellä.Olen tosi väsynyt tähän ongelmaan suurin toiveeni olisi ettei poikani ole vammainen vaan tässä on kyse muusta.nyt sanotaan että kehitysviive.
- Äippä25*
Meillä sama ongelma. Poika nyt 3,5v ja puhetta tulee vähän. Omia sanoja ja vieraat ihmiset eivät ymmärrä poikaa. Tarhassa poika saa hirveitä raivareita ja nyt ollaan menossa psykologille lokakuussa tarkistamaan ettei mitään vakavempaa häiriötä oo. Poika kyllä muuten on fiksu. 3 vuotis neuvolasta saatiin lähete puheterapeutil ja puol vuotta jo odotettu pääsyä. Turusta ei ainakaan saa aikoja yksityisellekkään vasta kuin tammikuussa.
- hippula
ja neuvolassa ujosteli ja raivosi kovasti. Kun neuvolantäti kyseli kirjasta mm. mikä kuvan nalleista on pienin niin poika osoitti toiseksi pienintä nallea...ja värejä poika oppinut tuntemaan vasta muutaman, tosin viime päivinä neuvolakäynnin jälkeen osasi jo melkein kaikki värit. Numeroita hän innostui luettelemaan taasen hyvin innokkaasti. Kirjaimiakin tuntee monia ja aapinen on selkeästi pojan lempikirja ja monet lorukirjat. Puheessa en ole huomannut muuta poikkeavaa kuin, että poika änkyttää, vaikka taiteileekin varsin monimuotoisia lauseita ja osaa käyttää luovuuttaan sanankäytössä. Välillä poika hermostuu ja saa aika hysteerisiäkin raivareita kun ei joku heti ymmärrä mitä hän tarkoittaa. Noita karjuntakohtauksia on melkein koko ajan ja välillä tavarat lentelevät ja muuta. Poika ei ymmärrä vielä miksi-kysymyksiä, vaikka muuten ollut pitkään kyselyvaihe päällä ja yltynyt vain koko ajan värikkäämmäksi. Kiinnostaisikin tietää minkä ikäisenä muilla alkanut tulla noita miksi-kysymyksiä?
- 74äitee
meillä juuri kohta 3v ja 2 v pojat ja neuvolasta tultiin, lähete molemmille puheterapiaan, en sitten tiedä kauanko menee..
3v ei puhu kuin yksittäisiä sanoja ja omaa sekokieltä, huutaa kaiket yöt, näihin 3vuoteen mahtuu noin 10 nukuttua yötä.. nuorempi nukkuu hyvin.
tosi rankkaa tämä on kun ei kehitystä tapahdu ainakaan niinkuin se kirjoissa annetaan ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391