Harrastajat

Kimi

Miten alkuun tällaiseen harrastukseen?
Onks olemassa hyviä netti sivuja melomiselle, kirjoja tms?

Kertokaa millaista on meloja harrastajien arki? Kuinka usein tulee käytyä melomas tms? Minkä tyylisiä melojia ootta yms kaikkea mitä harrastuksesta voi vaan kertoa? Reissu tarinoita?

2

589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pagaj
    • "Kertokaa millaista on meloja harrastajien arki? Kuinka usein tulee käytyä melomas tms? Minkä tyylisiä melojia ootta yms kaikkea mitä harrastuksesta voi vaan kertoa?"

Olin 10v "vain" retkimeloja. Tein kokopäivä- ja muutaman päivän retkiä kaksikolla, merellä ja järvisuomessa, yksin ja kaksin (meloin siis myös yksin kaksikolla). Minulle oli silloin (kuten edelleen) tärkeintä luonnosta nauttiminen.

Viime vuonna opiskelin lajin uudestaan, liityin seuraan ja löysin ihan uuden sisällön: lenkkeily kajakilla arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Erona retkiin on nyt se, ettei minulle ole juuri mitään varusteita mukana (välillä pienet eväät ja vaihtovaatteita) ja usein en pidä mitään taukoja. Melon yksiköllä tyypillisesti 2h - 3,5h lenkkejä, 1-3 krt viikossa. Vaihtelen paljon reittejä, koska se on mahdollista, usein tuulen mukaan.

Olen täysin kajahtanut tähän: nautin näistä lenkeistä todella paljon. Ilmeisesti endorfiinillä on tekemistä asian kanssa, mutta myös olosuhteet, maisemat, ihana keikkuminen aalloilla, ovat upeita. En melo "verenmaku suussa", vaan 90% ajasta tuntuu todella hyvältä; joskus lopussa on hieman uuvuksissa. Ja yleensä perillä odottaa vajasaaren sauna. Upeaa elämää!

Teen edelleen retkiä kaksikolla. Seuran yksiköllä en ole vielä poistunut yli 15km päähän vajasaaresta. Kaksikkoni olen tehnyt itse ja nyt suunnittelen yksikön rakentamista.

En ole tyypillinen. Monet tekevät joskus lyhyehköjä lenkkejä, mutta pääasiassa pidempiä yhteisretkiä. Yksiköitä käytetään paljon enemmän kuin kaksikoita, joihin mahtuvat kahden hengen retkivarusteet aika huonosti. Meitä on hyvin moneksi.

Parhaiten alkuun pääsee osallistumalla seurojen järjestämille melontakursseille. Loppukesän kursseille on vielä joitakin paikkoja. Sitten ensi kesänä voi aloittaa tosissaan heti jäitten lähdettyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3017
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2981
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2367
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1863
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1719
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1709
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1275
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1260
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79