Vierailija
19.01.2014 | 17:29
Ranskalaisen tutkimuksen mukaan uskovaiset henkilöt ovat huomattavasti onnellisempia ja tyytyväisempiä elämäänsä kuin sellaiset, joille uskonnolla ei ole mitään merkitystä.
Tutkimuksessa huomattiin, että ”Jumala auttaa” elämän karikoissa. Se toimii kuin pehmuste. Avioerot, sairaudet ja kuolema on helpompi kestää korkeamman voiman kanssa. Elämällä, sen hyvillä ja huonoilla puolilla, on enemmän merkitystä uskovaisille.
Tutkimuksen alkuperäinen lähtökohta ei ollut lainkaan uskonnollinen. Tarkoitus oli selvittää, miksi joissakin Euroopan maissa on kattavammat yhteiskunnan tarjoamat palvelut työttömille. Vastaus löytyi tutkijoiden suureksi hämmästykseksi uskonnosta. Niissä maissa, joissa on paljon uskovaisia – katolisia tai protestantteja – työttömät kärsivät henkisesti huomattavasti muita maita vähemmän.
Sama päti myös avioeroihin. Vaikka joissakin uskonnoissa avioeroa ei hyväksytä, pystyivät uskovaiset henkilöt suhtautumaan omaan avioeroonsa ei uskovaisia tyynemmin.
Tutkijoiden mukaan uskonto auttaa elämään nykyisyydessä, nauttimaan tästä päivästä, niistä pienistäkin iloista, joita arjessa kohdataan. Tutkimuksessa painotetaan myös kasvatusta. Uskovaisilla on yleensä erittäin vahva perheyksikkö ja tukea löytyy samalla tavalla ajattelevasta ystäväpiiristä. Lapsille opetetaan perinteisiä arvoja ja ihmisarvo on kiinni muusta kuin ulkoisista seikoista.
Tutkimuksella on myös vastustajansa. Heidän mielestään asioita ei voi yksinkertaistaa Jumalaan. Vastustajien mielestä kaikki ateistit eivät ole onnettomia ja ateisti, joka on onneton, ei pysty kääntämään ajatustaan päin vastaiseksi vain ollakseen onnellinen. Ja vastaavasti myös uskovaisissa henkilöissä on onnettomia ihmisiä.
Vauva.fi
Uskovaiset ovat onnellisimpia
38
376
Vastaukset
- Anonyymi
Minusta on äärimmäisen mahtavaa rukoilla Jumalaa, maailmankaikkeuden Luojaa ja Lunastajaa kaikissa tilanteissa ja asioissa, sillä Jumala on luvannut pitää huolen. 😁
- Anonyymi
Mitä sitten? Olen mieluummin oikeassa ja onneton, kuin onnellinen harhassani.
- Anonyymi
Uskoontulossa ihminen palaa Jumalan hänelle tarkoittamaan elämään.
Jumala on alussa luonut ihmisen yhteyteensä elämään kanssaan
rakkaussuhteessa Häneen. Se on se normaali alkuperäinen ihmisen
elämä ja suhde Jumalaan. Jumala on siis tarkoittanut ihmisen
elämään yhteydessään.
Ilman Jumalaa elävä ihminen elää siis epänormaalia elämää eikä
siksi voikaan olla yhtä tyytyväinen ja onnellinen kuin se ihminen,
joka elää Jumalan hänelle tarkoittamassa asemassa ja suhteessa
Luojaan.
Tätä vasten tuo tutkimustulos on täysin ymmärrettävä ja järkeenkäypä. - Anonyymi
Uskon tuohon tutkimukseen. Lisäksi siinä on paljon yhteyskunta myönteistä sillä raamattu ja usko sanovat paljon oikeita asioita joihin maan lakikin pohjautuu.
- Anonyymi
Suomen laki ei enää pohjaudu Raamattuun !
Vaan se nykyään sotii jopa sitä vastaan.
Etkö ole tämän vertaa käsittänyt vielä.
Todellisia Jumalan lapsia, jotka pitävät Raamatun Totuudesta ja sanoista kiinni, tullaan tuomitsemaan ja laittamaan vankilaan Suomessa, nyt jo se on hyvin lähellä, ja luopumus yhä vain jatkuu ja pahenee, joten aivan varmasti nähdään jatkossa sekin asia todeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen laki ei enää pohjaudu Raamattuun !
Vaan se nykyään sotii jopa sitä vastaan.
Etkö ole tämän vertaa käsittänyt vielä.
Todellisia Jumalan lapsia, jotka pitävät Raamatun Totuudesta ja sanoista kiinni, tullaan tuomitsemaan ja laittamaan vankilaan Suomessa, nyt jo se on hyvin lähellä, ja luopumus yhä vain jatkuu ja pahenee, joten aivan varmasti nähdään jatkossa sekin asia todeksi.Kyllä, olet oikeassa. Esim. orjuus olisi palautettava, koska sitä ei kielletä 10 käskyssä, ja Raamatussa annetaan ohjeita orjien pitämiseen. Näin ollen on täysin selvää, että Jumala tarkoitti osan ihmisistä toisten orjiksi. Harmittavasti maallinen laki ei tässäkään pohjaudu Raamatun Täysin Selkeään Totuuteen. Lisäksi mm. avionrikkojat pitäisi kivittää, mutta palataan tähän kunhan ensin orjuus on saatu palautetuksi Suomen lakiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, olet oikeassa. Esim. orjuus olisi palautettava, koska sitä ei kielletä 10 käskyssä, ja Raamatussa annetaan ohjeita orjien pitämiseen. Näin ollen on täysin selvää, että Jumala tarkoitti osan ihmisistä toisten orjiksi. Harmittavasti maallinen laki ei tässäkään pohjaudu Raamatun Täysin Selkeään Totuuteen. Lisäksi mm. avionrikkojat pitäisi kivittää, mutta palataan tähän kunhan ensin orjuus on saatu palautetuksi Suomen lakiin.
Näinhän se on. Meillä on työmarkkinoilla oiva orjuus. Osa-aikaisuus ja pakko olla monta työmaata, että voisi elää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, olet oikeassa. Esim. orjuus olisi palautettava, koska sitä ei kielletä 10 käskyssä, ja Raamatussa annetaan ohjeita orjien pitämiseen. Näin ollen on täysin selvää, että Jumala tarkoitti osan ihmisistä toisten orjiksi. Harmittavasti maallinen laki ei tässäkään pohjaudu Raamatun Täysin Selkeään Totuuteen. Lisäksi mm. avionrikkojat pitäisi kivittää, mutta palataan tähän kunhan ensin orjuus on saatu palautetuksi Suomen lakiin.
Aloitetaan kuitenkin ensin vuorisaarnasta ja palautetaan
vuorisaarnan opetus kouluihin ja ihmsten koteihin.
- Anonyymi
Raamatun mukaan tuo tutkimus ei pidä paikkansa !
Raamatun mukaan rakkaimmat Jumalan todelliset lapset saavat kärsiä paljon ja kaikenlaista, sillä vain kärsimys jalostaa uskovaa.
Ihan erikseen kokonaan ovat ne ns. "tapa kristityt", jotka eivät edes oikeasti ole Jumalan lapsia ollenkaan, vaan tämän maailman valtiaan lapsia oikeasti, heitä ei heidän isänsä perkele kiusaa, eikä siten myöskään Taivaan isä kasvata ja kurita !
Perkele näet vihaa Jumalaa ja tämän oikeita lapsia, mutta palkitsee omia lapsiaan maallisilla asioilla, jotta nämä eivät vain tulisi uskoon.
Jumala taas kasvattaa ja kurittaa ja vie tuleen eli kärsimyksiin omansa, ja se ei ole mukava Tie, mutta sen Tien on Herra Jeesus itse meille viitoittanut !
5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
Hepr. 2:18 Sillä sentähden, että Hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi Hän kiusattuja auttaa.
1. Piet. 4:1 Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä-
Eli ei meille todellisille Jumalan lapsille mitään maallista herkkua ja pumpulia ole luvattu täällä maan päällä valetaessamme, vaan ihan päinvastoin.
Maidän aarteemme ovat Hengellisiä ja ne saamme pääosin vasta Taivaassa !
19 Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
20 Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta.
21 Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.
22 Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.
23 Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
Me todelliset Jumalan lapset siis kuljemme monien kärsimysten kautta ja läpi monien todellisten ja syvien uskon koetusten kautta, eikä siinä "käsittelyssä" todellakaan iloita, vaan pikemmin vingutaan ja itketään, kuten käy saviastialle kun sitä oikein kunnolla muovataan muotoonsa !
Uskon koetuksista ja mitä ne saavat aikaan:
2 Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
3 tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.
4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
6 Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.- Anonyymi
Täytynee lisätä tähän se, että olen itse käynyt tuota Tietä, eikä se ole ollut helppo, eikä todellakaan kevyt.
Uskon koetukset ovat seuranneet toinen toistaan ja samoin kärsimykset.
Niissä olen Jobin tavoin toivonut jo kuolemaa, päästäkseni niistä.
1 Job vastasi ja sanoi:
2 "Oi, jospa minun suruni punnittaisiin ja kova onneni pantaisiin sen kanssa vaakaan!
3 Sillä se on nyt raskaampi kuin meren hiekka; sentähden menevät sanani harhaan.
4 Sillä Kaikkivaltiaan nuolet ovat sattuneet minuun; minun henkeni juo niiden myrkkyä. Jumalan kauhut ahdistavat minua.
5 Huutaako villiaasi vihannassa ruohikossa, ammuuko härkä rehuviljansa ääressä?
6 Käykö äitelää syöminen ilman suolaa, tahi onko makua munanvalkuaisessa?
7 Sieluni ei tahdo koskea sellaiseen, se on minulle kuin saastainen ruoka.
8 Oi, jospa minun pyyntöni täyttyisi ja Jumala toteuttaisi minun toivoni!
9 Jospa Jumala suvaitsisi musertaa minut, ojentaa kätensä ja katkaista elämäni langan!
Mutta juuri Jobin sanat ja kertomus ovat lohduttaneet minua, se on ollut vertaistuki kertomus, joka on auttanut jaksamaan, kun jo toivokin oli mennyt.
Eli tiedän kokemuksesta sen, mitä on kun toivokin on mennyt ja toivoo enää kuolemaa osakseen.
Room. 4:18 Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut.
Siis kun on viety niin pitkälle jo, että ei ole enää toivoakaan.
Kyllä siinä vinkuu ja itkee ja potkii Jumalan lapsi todella, ja halajaa jopa kuolemaa, eli vapautusta kaikesta tuosta.
Ja kun sitä jatkuu vuosikymmeniä, niin siinä sitä ollaankin niin kovasti onnellisia.
Tälläisellä maanpäällisellä tielläkö uskova Jumalan lapsi on onnellinen, tai onnellisempi ,kuin uskosta osattomat ja ns. tapauskovat / uskonnolliset "kristityt", jotka eivät tälläisestä mitään tiedä.
Joten olen vahvasti erimieltä ap:n kanssa tästä asiasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytynee lisätä tähän se, että olen itse käynyt tuota Tietä, eikä se ole ollut helppo, eikä todellakaan kevyt.
Uskon koetukset ovat seuranneet toinen toistaan ja samoin kärsimykset.
Niissä olen Jobin tavoin toivonut jo kuolemaa, päästäkseni niistä.
1 Job vastasi ja sanoi:
2 "Oi, jospa minun suruni punnittaisiin ja kova onneni pantaisiin sen kanssa vaakaan!
3 Sillä se on nyt raskaampi kuin meren hiekka; sentähden menevät sanani harhaan.
4 Sillä Kaikkivaltiaan nuolet ovat sattuneet minuun; minun henkeni juo niiden myrkkyä. Jumalan kauhut ahdistavat minua.
5 Huutaako villiaasi vihannassa ruohikossa, ammuuko härkä rehuviljansa ääressä?
6 Käykö äitelää syöminen ilman suolaa, tahi onko makua munanvalkuaisessa?
7 Sieluni ei tahdo koskea sellaiseen, se on minulle kuin saastainen ruoka.
8 Oi, jospa minun pyyntöni täyttyisi ja Jumala toteuttaisi minun toivoni!
9 Jospa Jumala suvaitsisi musertaa minut, ojentaa kätensä ja katkaista elämäni langan!
Mutta juuri Jobin sanat ja kertomus ovat lohduttaneet minua, se on ollut vertaistuki kertomus, joka on auttanut jaksamaan, kun jo toivokin oli mennyt.
Eli tiedän kokemuksesta sen, mitä on kun toivokin on mennyt ja toivoo enää kuolemaa osakseen.
Room. 4:18 Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut.
Siis kun on viety niin pitkälle jo, että ei ole enää toivoakaan.
Kyllä siinä vinkuu ja itkee ja potkii Jumalan lapsi todella, ja halajaa jopa kuolemaa, eli vapautusta kaikesta tuosta.
Ja kun sitä jatkuu vuosikymmeniä, niin siinä sitä ollaankin niin kovasti onnellisia.
Tälläisellä maanpäällisellä tielläkö uskova Jumalan lapsi on onnellinen, tai onnellisempi ,kuin uskosta osattomat ja ns. tapauskovat / uskonnolliset "kristityt", jotka eivät tälläisestä mitään tiedä.
Joten olen vahvasti erimieltä ap:n kanssa tästä asiasta.Huhuh huijaa, kuka sua huijaa. Tulipa sieltä pedofiilipappien kirjoittamaa hämäräsumealogiikkaohjelmointikoodia uskovaisille kerrakseen tuossa kahdessa ylemmässä postauksissa ja niiden koodauksissa. Aivan, muistakaa, ettette pääse taivaaseen, jos ette tuota usko ja noudata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huhuh huijaa, kuka sua huijaa. Tulipa sieltä pedofiilipappien kirjoittamaa hämäräsumealogiikkaohjelmointikoodia uskovaisille kerrakseen tuossa kahdessa ylemmässä postauksissa ja niiden koodauksissa. Aivan, muistakaa, ettette pääse taivaaseen, jos ette tuota usko ja noudata.
Kuten sanottua, niin kaikki vain eivät ymmärrä Jeesuksen viitoittamaa ms. ristintietä.
Mutta ei voi auttaa.
- Anonyymi
"Uskovaiset ovat onnellisimpia"
Ovat hölmönonnelsimpia, koska ovat ulkoistaneet elämänsä jumalalle ja pyhittäneet koko elämänsä sen itsekkään ja ikioman taivaspaikkansa saavuttamiseen. Jos eivät usko niin joutuvat helvettiin, eikö vain. Tämä on vain kirkkojen kiristystä eikä mitään muuta. Laitapa vielä rahaa kolehtiin niin sielu taivaaseen nopsasti vilahtaa. Ja vielä lisäksi kannattaa ihmetellä, että miten monta pedofiilipappia maailmassa on ollut.- Anonyymi
jos olisin itse tyhmä niin olisin ihan hiljaa että tyhmyyteni pysyisi salassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tulit palstalle avoimesti kertomaan tyhmyytesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli hyvä oivallus ja ehkä neuvo monelle tyhmälle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli hyvä oivallus ja ehkä neuvo monelle tyhmälle
Annetaanpas ns uskontoa uskovaisille:
https://apnews.com/article/europe-france-child-abuse-sexual-abuse-by-clergy-religion-ab5da1ff10f905b1c338a6f3427a1c66
3000 pappia r a iskanne et 300 000 lasta 70v aikana. Siinä teille uskovaisille kirkkoilua kerrakseen. Mites nyt suu pannaan? On niin kivaa ja hyvää uskontoa, eikö vain?? Jumalanne varmaan täysillä mukana touhuissa???
Olen sitä mieltä, että kirkot on perustettu juuri tätä tarkoitusta varten ja uskovaiset rahoittavat tätä maksamalla kirkkoveroa, että papeilla riittää aikaa tehdä näitä satanistisia hirveyksiä.
Maksakaa lisää niin papit saavat käyttää lapsia ja te pääsette kivasti taivaaseen vai miten se menee. Minulle olette vain itsekkäitä satanisteja itsekäine taivaaseen pyrkimyksinenne juuri sinne vain ja teidän omaan itsekkäänne taivaspaikkaanne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annetaanpas ns uskontoa uskovaisille:
https://apnews.com/article/europe-france-child-abuse-sexual-abuse-by-clergy-religion-ab5da1ff10f905b1c338a6f3427a1c66
3000 pappia r a iskanne et 300 000 lasta 70v aikana. Siinä teille uskovaisille kirkkoilua kerrakseen. Mites nyt suu pannaan? On niin kivaa ja hyvää uskontoa, eikö vain?? Jumalanne varmaan täysillä mukana touhuissa???
Olen sitä mieltä, että kirkot on perustettu juuri tätä tarkoitusta varten ja uskovaiset rahoittavat tätä maksamalla kirkkoveroa, että papeilla riittää aikaa tehdä näitä satanistisia hirveyksiä.
Maksakaa lisää niin papit saavat käyttää lapsia ja te pääsette kivasti taivaaseen vai miten se menee. Minulle olette vain itsekkäitä satanisteja itsekäine taivaaseen pyrkimyksinenne juuri sinne vain ja teidän omaan itsekkäänne taivaspaikkaanne.Kyllä nyt uskovaiset saivat ajattelemisen aihetta. Rahoittavat pedofiiliaa saadakseen itselleen taivaspaikan. Hyi saatana.
- Anonyymi
Ovat todella "onnellisia", siis hulluja. Mutta kun omasta mielestä hyvä ja onnellinen olo niin kaikki hyvin, muut vaan näkee totuuden.
- Anonyymi
Pitäshän se olla selvää, ja jopa itsestään selvää,
että Jumalan tahdon keskipisteessä eläminen
tuottaa jotakin, ei vain kärsimyksiä vaan suuria
siunauksia ja iloa.
- Anonyymi
Niinpä! Minulla häikkää sisäänkirjautumisessa??
En keksi yhtäkään syytä miksi pitäisi olla onnellinen.
>>Niinpä! Minulla häikkää sisäänkirjautumisessa??>>
Myös Twitteriin kirjautuminen ongelmallista.
Onkohan Putin asialla?Aloitus on erinomainen.Hyvä mieli ja hymy tuli lukiessa eli mahtavaa.
- Anonyymi
Enkeli Mäntä jälleen täällä, ja tällä kertaa sukelletaan mielenkiintoiseen tutkimukseen, joka paljastaa jotain yllättävää: uskonnottomien mielenterveys on kaikkein vakaammalla pohjalla. Tutkimuksen suoritti Joseph Baker Itä-Tennesseen osavaltion yliopistosta, ja tulokset ovat kieltämättä pysäyttäviä – ainakin niille, jotka ehkä ajattelivat, että ilman uskonnollista tukiverkkoa mielenterveys olisi jotenkin huterammalla pohjalla.
Bakerin tutkimus tarkasteli erityisesti uskonnottomia ryhmiä, niin sanottuja "nones"-ihmisiä, ja totesi, että vahvasti ateistiset yksilöt raportoivat huomattavasti paremmasta mielenterveydestä kuin esimerkiksi ne, jotka ovat "hengellisiä mutta eivät uskonnollisia" tai agnostikkoja. Eli mitä selkeämmin joku määrittelee uskomuksensa – tai pikemminkin niiden puutteen – sitä paremmalla tolalla näyttäisi olevan myös henkinen hyvinvointi. Heikoimmassa asemassa olivat uskonnottomat teistit, jotka eivät ole onnistuneet pääsemään eroon jumalallisesta "käsijarrusta," vaikka muuten elävät ilman uskonnollista kehystä.
Miksi näin? Ehkä juuri uskomusten varmuus, oli kyse sitten uskonnollisesta vakaumuksesta tai sen täydellisestä kieltämisestä, antaa ihmisille selkeän pohjan elämälle. Ei tarvitse pohtia, kummalla jalalla tänään lähtee liikkeelle tai onko kohtalossa jokin mystinen suunnitelma. Psykologisesti tämä on järkevää: kun tietää, mihin uskoo – tai tässä tapauksessa mihin *ei* usko – on mieli rauhallisempi. Tällä logiikalla vahvasti ateistinen maailmankuva tuottavaa hyvin selkeää henkistä vakautta. Sen sijaan hengellisesti epävarmat yksilöt, kuten agnostikot, näyttävät elävän eräänlaisessa jatkuvassa "välitilassa," mikä voi synnyttää enemmän sisäistä epävarmuutta.
Kyseessä ei ole yksittäinen tutkimustulos, sillä *Psychology Today* ja muut vastaavat lähteet ovat raportoineet saman suuntaisista löydöksistä: epävarmuuden ja epämääräisyyden tunteet uskomuksissa voivat kuormittaa mieltä, kun taas selkeä vakaumus – oli se uskonnollinen tai ei – tuo mielenrauhaa.
Joten tässä sitä ollaan: vahva ateismi ei pelkästään irrota ihmistä jumalallisesta kehästä, vaan se myös tarjoaa mielenterveydelle tukevan kivijalan, josta on hyvä ponnistaa kohti elämän haasteita ilman huolta siitä, että jokin näkymätön voima kyttää olan takaa.
Terveisin,
Psykiatri Enkeli Mäntä, vakaiden mielten asialla - Anonyymi
Ainakin itse tiedän olevani uskovaisena, "Taivasten valtakunnassa" onnellisempi kuin nk. "maailmassa" eläessä.
Nämä ovat siis u"uskovaisten" mirlenmaailman kaksi, toisiinsa nähden vastakkaista henkistä, hengellistä ja nk. lihallista olotilaa:
- "Maailma" = lihallinen elämäntapa, jonka herra on Saatana. Synti, epäpyhyys. Tuomio. Helvetti.
- Taivasten valtakunta. Herrana Jeesus Kristus. Pyhyyden valtakunta. Jumalan armo, voima, monenlainen apu ja tuki, ihmeet..,- Anonyymi
Psykiatri Enkeli Mäntä tässä jälleen analysoimassa, ja tällä kertaa syvennymme tämän kommentoijan mielenmaisemaan, jossa hänen elämänsä jakautuu selkeästi kahteen vastakkaiseen todellisuuteen: "maailma" ja "Taivasten valtakunta." Ei tarvitse olla erityisen kokenut kliinikko huomatakseen, että tässä on kyse varsin binäärisestä maailmankuvasta, jossa ihminen näkee itsensä jatkuvasti taistelemassa kahden vastakkaisen olotilan välissä – ikään kuin kahden napajäätikön välissä purjehtivana laivana.
Tämän kommentoijan itsensä mukaan lihallinen elämä, jonka herra on Saatana, on täynnä syntiä, epäpyhyyttä ja helvetillisiä seurauksia. Tämä on tietenkin varsin voimakas kuvaus, ja se kertoo paljon siitä, miten hän hahmottaa oman paikkansa maailmassa: joko on täysi antautuminen Jumalan armoon tai sitten liukuu kohti Saatanan valtakuntaa. Tällainen jyrkkä dikotomia viittaa usein syvään tarpeeseen selkeisiin rajoihin, missä asiat ovat joko mustia tai valkoisia – ja se taas tarjoaa turvallisuudentunteen, jossa monimutkainen maailma pelkistyy helposti käsiteltäviin osiin.
Mielenkiintoista tässä on myös se, kuinka voimakkaasti kommentoija kokee Taivasten valtakunnan olevan täynnä armoa, voimaa ja apua. Tämä viittaa tarpeeseen nähdä elämässä jonkinlaista ylimääräistä tukea ja turvaa – ikään kuin henkilö ei yksin voisi navigoida elämän haasteissa, vaan tarvitsee ylivertaisen henkisen "apujoukon." Hengellinen maailma tarjoaa siis hänelle konkreettisen vastauksen niihin epävarmuuksiin ja pelkoihin, joita maailma ei kykene tarjoamaan.
Mutta mikä on tämän mielentilan hintalappu? Kun maailma nähdään näin jyrkästi jaoteltuna, on todennäköistä, että stressitasot voivat nousta aina kun henkilö kokee edes hetkellistä epäonnistumista tai "lipsahtamista" kohti lihallista elämää. Tämä voi johtaa jatkuvaan itsekontrollin tarpeeseen ja herkkään tunteeseen omasta riittämättömyydestä, mikä voi puolestaan kuormittaa mielen hyvinvointia.
Lopulta tämä maailmankuva antaa hänelle turvapaikan, mutta samalla se vangitsee hänet jatkuvaan sisäiseen taisteluun oikean ja väärän, pyhyyden ja synnin, välillä. Kyseessä on eräänlainen hengellinen varmistus, jolla vältetään eksistentiaaliset kriisit – mutta kuten kaikki mustavalkoiset ajattelumallit, se jättää vähän tilaa harmaan sävyille, jotka ovat kuitenkin elämän todellinen perusta.
Terveisin,
Enkeli Mäntä, hengellisten ääripäiden analyytikko - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psykiatri Enkeli Mäntä tässä jälleen analysoimassa, ja tällä kertaa syvennymme tämän kommentoijan mielenmaisemaan, jossa hänen elämänsä jakautuu selkeästi kahteen vastakkaiseen todellisuuteen: "maailma" ja "Taivasten valtakunta." Ei tarvitse olla erityisen kokenut kliinikko huomatakseen, että tässä on kyse varsin binäärisestä maailmankuvasta, jossa ihminen näkee itsensä jatkuvasti taistelemassa kahden vastakkaisen olotilan välissä – ikään kuin kahden napajäätikön välissä purjehtivana laivana.
Tämän kommentoijan itsensä mukaan lihallinen elämä, jonka herra on Saatana, on täynnä syntiä, epäpyhyyttä ja helvetillisiä seurauksia. Tämä on tietenkin varsin voimakas kuvaus, ja se kertoo paljon siitä, miten hän hahmottaa oman paikkansa maailmassa: joko on täysi antautuminen Jumalan armoon tai sitten liukuu kohti Saatanan valtakuntaa. Tällainen jyrkkä dikotomia viittaa usein syvään tarpeeseen selkeisiin rajoihin, missä asiat ovat joko mustia tai valkoisia – ja se taas tarjoaa turvallisuudentunteen, jossa monimutkainen maailma pelkistyy helposti käsiteltäviin osiin.
Mielenkiintoista tässä on myös se, kuinka voimakkaasti kommentoija kokee Taivasten valtakunnan olevan täynnä armoa, voimaa ja apua. Tämä viittaa tarpeeseen nähdä elämässä jonkinlaista ylimääräistä tukea ja turvaa – ikään kuin henkilö ei yksin voisi navigoida elämän haasteissa, vaan tarvitsee ylivertaisen henkisen "apujoukon." Hengellinen maailma tarjoaa siis hänelle konkreettisen vastauksen niihin epävarmuuksiin ja pelkoihin, joita maailma ei kykene tarjoamaan.
Mutta mikä on tämän mielentilan hintalappu? Kun maailma nähdään näin jyrkästi jaoteltuna, on todennäköistä, että stressitasot voivat nousta aina kun henkilö kokee edes hetkellistä epäonnistumista tai "lipsahtamista" kohti lihallista elämää. Tämä voi johtaa jatkuvaan itsekontrollin tarpeeseen ja herkkään tunteeseen omasta riittämättömyydestä, mikä voi puolestaan kuormittaa mielen hyvinvointia.
Lopulta tämä maailmankuva antaa hänelle turvapaikan, mutta samalla se vangitsee hänet jatkuvaan sisäiseen taisteluun oikean ja väärän, pyhyyden ja synnin, välillä. Kyseessä on eräänlainen hengellinen varmistus, jolla vältetään eksistentiaaliset kriisit – mutta kuten kaikki mustavalkoiset ajattelumallit, se jättää vähän tilaa harmaan sävyille, jotka ovat kuitenkin elämän todellinen perusta.
Terveisin,
Enkeli Mäntä, hengellisten ääripäiden analyytikkoKiitoksia analyysistä. Mielestäni osui oikeaan.
Ymmärrän tuon ajatteluni olevan myös koko kristinuskon, eli Uuden Testamentin opin olemus.
Jeesuksen ja apostolien opetukset, koko Raamattu itse asiassa, ovat opillisesti varsin mustavalkoisia.
Jos ajattelemme myös muita maailmassamme vaikuttavia aatteellisuuksia, niin samaten monet muutkin, esim. poliittiset, ym:t aatteet perustuvat näkemyksiin "oikeasta ja väärästä", "hyvästä ja pahasta". Sillä maailma on joko-tai. Ne harmaan sävyt ovat joitain, asiassaan epävarmojen käytösmalleja, selityksiä, puolusteluja.
"Ollako, vai eikö olla?" Tämän ei pitäisi olla pulma, ainakaan rehelliselle ihmiselle.
terv. mustavalkoisesti Syntinen Vanhurskas.
(= "Syntinen, luonnollinen liha, eli ihmisyys.
Kristuksessa, yliluonnollisesti, vanhurskas henki."
Lutherilainen oppi.)
- Anonyymi
Kihloissa, kännissä ja uskossa on hyvä olla.
Totuus paljastuu sitten aikanaan.- Anonyymi
Tuo "olla uskossa" on epämääräinen termi, jota lähinnä helluntailaiset käyttävät. Se viittaa johonkin olotilaan jossa voi olla, josta poistua ja ehkä palata.
Sanan olemus on IHMISEN OLOTILA, kokemus. Olla joSSAkin. Onko usko olotila? Pinnallisesti sen voi myös niinkin kokea. Mutta todellisuudessa sen syvin olemus ei lähde tunnemaailmasta vaan jostain syvältä, hengestä. Uskovan hengen sisässä vaikuttavasta Jumalan Pyhästä Hengen lähteestä, Kristuksen läsnäolosta, Elämän Veden virrasta.
Esim. luterilaiset sanovat tuon sijaan (jos asiaa on välttämättä eriteltävä): "Usko on minussa."
Itse puhunkin mieluummin Uskosta itsestä, en niinkään minusta: "Uskon". Ja oikeastaan tuokaan sana ei ole täsmällinen, sillä pelastava uskohan ei voi lähteä minusta. Ihmisessä kaikki on epävarmaa, epäluotettavaa, ihmisen usko heilahtelee nopeasti myös epäuskon puolelle. Pelastavan uskon täytyy olla jotain vahvempaa. USKO itsessään on se voima ja vasta toissijaisesti se, että minä sallin sen vaikuttaa itsessäni: "minä uskoN". (Credo.)
Raamattu sanoo:
"Usko, jonka Jeesus vaikuttaa."
Pelastava usko = "Jeesus uskoo minussa".
(Nyt Enkeli Mäntä riemastuu! "Hah, miten ovelaa!")
Mutta, tuo on UT:n oppi. Jumalan sanaa, johon kristitty luottaa.
Usko, jonka Jeesus vaikuttaa suojaa minut sisältä ja ulkoa. En usko oman heikkouteni varassa, vaan Jeesuksen uskossa, Hänen vaikuttamanaan.
Miksi? Koska:
Jumalalle ei kelpaa ihmisen teot, ainoastaan Kristuksen teot.
Mitä pelastava Jeesuksen usko sitten sisältää? Kaiken Jumalan sanasta lähtevän. Ei vähempää, muttei myöskään enempää. Tässä kulkee raja. Jumalassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo "olla uskossa" on epämääräinen termi, jota lähinnä helluntailaiset käyttävät. Se viittaa johonkin olotilaan jossa voi olla, josta poistua ja ehkä palata.
Sanan olemus on IHMISEN OLOTILA, kokemus. Olla joSSAkin. Onko usko olotila? Pinnallisesti sen voi myös niinkin kokea. Mutta todellisuudessa sen syvin olemus ei lähde tunnemaailmasta vaan jostain syvältä, hengestä. Uskovan hengen sisässä vaikuttavasta Jumalan Pyhästä Hengen lähteestä, Kristuksen läsnäolosta, Elämän Veden virrasta.
Esim. luterilaiset sanovat tuon sijaan (jos asiaa on välttämättä eriteltävä): "Usko on minussa."
Itse puhunkin mieluummin Uskosta itsestä, en niinkään minusta: "Uskon". Ja oikeastaan tuokaan sana ei ole täsmällinen, sillä pelastava uskohan ei voi lähteä minusta. Ihmisessä kaikki on epävarmaa, epäluotettavaa, ihmisen usko heilahtelee nopeasti myös epäuskon puolelle. Pelastavan uskon täytyy olla jotain vahvempaa. USKO itsessään on se voima ja vasta toissijaisesti se, että minä sallin sen vaikuttaa itsessäni: "minä uskoN". (Credo.)
Raamattu sanoo:
"Usko, jonka Jeesus vaikuttaa."
Pelastava usko = "Jeesus uskoo minussa".
(Nyt Enkeli Mäntä riemastuu! "Hah, miten ovelaa!")
Mutta, tuo on UT:n oppi. Jumalan sanaa, johon kristitty luottaa.
Usko, jonka Jeesus vaikuttaa suojaa minut sisältä ja ulkoa. En usko oman heikkouteni varassa, vaan Jeesuksen uskossa, Hänen vaikuttamanaan.
Miksi? Koska:
Jumalalle ei kelpaa ihmisen teot, ainoastaan Kristuksen teot.
Mitä pelastava Jeesuksen usko sitten sisältää? Kaiken Jumalan sanasta lähtevän. Ei vähempää, muttei myöskään enempää. Tässä kulkee raja. Jumalassa.Oi, kuinka ihastuttavaa tämä sielua värisyttävä pohdinta olotiloista, uskoista ja "Elämän Veden virroista"! On aina hauskaa, kun mielenterveyden ja sielun syvyyksistä revitään tällaisia poikkeuksellisia oivalluksia—ihan kuin matkaisimme käsikädessä halki mystisen satumaan, jossa logiikka on vain koriste ja kaikki tiivistyy Jeesuksen tekemiseen.
Enkeli Mäntä tarttuu toki heti tähän kielipeliin, joka saisi jopa edistyneen semiotiikan professorin pään pyörälle. Olla "uskossa" vai "usko on minussa"? Kuin kysyisi, onko auto tallissa vai talli autossa! Mutta ei hätää, sillä pyhä hierarkia pitää meidät kurissa ja ojennuksessa. "Jeesus" tekee kaiken—uskoo puolestamme, ajaa autolla ja ehkä huoltaa sen samalla.
Voi miten syvästi koskettavaa: "Jeesus uskoo minussa!" Voi mikä helpotus meikäläiselle, joka täällä kotosohvalla välillä painiskelee pelkän kahvinkeittimen kanssa. On suorastaan liikuttavaa, että Jeesus sukeltaa minuun ja ottaa ohjat. Jos itse saisin valita, Jeesus voisi hoitaa myös pyykkipäivän.
Mutta mitä me siis opimme? Ei se mitään, vaikka oma uskosi horjuisi, sillä aina voi vedota Jeesukseen, joka hoitaa homman niin sisältä kuin ulkoa. Täydellistä! Mitä tulee ihmisyyteen? Äh, eihän siitä mihinkään ole, kuten kauniisti todetaan: "Jumalalle ei kelpaa ihmisen teot, ainoastaan Kristuksen teot." Me muut vain istumme kyydissä.
Enkeli Mäntä, huolissaan kotinsa tallijärjestyksestä ja siitä, kuka loppujen lopuksi tekee ne teot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oi, kuinka ihastuttavaa tämä sielua värisyttävä pohdinta olotiloista, uskoista ja "Elämän Veden virroista"! On aina hauskaa, kun mielenterveyden ja sielun syvyyksistä revitään tällaisia poikkeuksellisia oivalluksia—ihan kuin matkaisimme käsikädessä halki mystisen satumaan, jossa logiikka on vain koriste ja kaikki tiivistyy Jeesuksen tekemiseen.
Enkeli Mäntä tarttuu toki heti tähän kielipeliin, joka saisi jopa edistyneen semiotiikan professorin pään pyörälle. Olla "uskossa" vai "usko on minussa"? Kuin kysyisi, onko auto tallissa vai talli autossa! Mutta ei hätää, sillä pyhä hierarkia pitää meidät kurissa ja ojennuksessa. "Jeesus" tekee kaiken—uskoo puolestamme, ajaa autolla ja ehkä huoltaa sen samalla.
Voi miten syvästi koskettavaa: "Jeesus uskoo minussa!" Voi mikä helpotus meikäläiselle, joka täällä kotosohvalla välillä painiskelee pelkän kahvinkeittimen kanssa. On suorastaan liikuttavaa, että Jeesus sukeltaa minuun ja ottaa ohjat. Jos itse saisin valita, Jeesus voisi hoitaa myös pyykkipäivän.
Mutta mitä me siis opimme? Ei se mitään, vaikka oma uskosi horjuisi, sillä aina voi vedota Jeesukseen, joka hoitaa homman niin sisältä kuin ulkoa. Täydellistä! Mitä tulee ihmisyyteen? Äh, eihän siitä mihinkään ole, kuten kauniisti todetaan: "Jumalalle ei kelpaa ihmisen teot, ainoastaan Kristuksen teot." Me muut vain istumme kyydissä.
Enkeli Mäntä, huolissaan kotinsa tallijärjestyksestä ja siitä, kuka loppujen lopuksi tekee ne teotKysymyksen oleellinen osa jäi mäntiltä hoksaamatta !
Kuka nosti ne "me"-porukat sinne kyytiin #
- Anonyymi
Aloittaja on oikeassa että hitaasti hahmottavat hihhulit ovat onnellisempia.
Kun eivät uskalla olla eri mieltä tai vastustaa lahkon valvojia.- Anonyymi
Kyllä selvinpäin oleva hahmottaa aina nopeammin kuin alkossa ja viinihyllyissä ramppaava muotojumalinen luttetkansa !
Oliko tämä tieto yllätys ?
Hahmotan hitaasti. Mutta olenkin viiniä lipittävä helluntailainen.
>>Ainakin itse tiedän olevani uskovaisena, "Taivasten valtakunnassa" onnellisempi kuin nk. "maailmassa" eläessä.>>
En löisi vetoa.
Sitäpaitsi "maailma" on tietääkseni todellinen paikka, ei nk.- Anonyymi
Uskova on sisällä Jumalan valtakunnassa.
Uskoontulossa Jumala asettaa ihmisen sisälle valtakuntaansa
Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Uskova on Kristuksessa.
Siksi uskova on Hänessä sisällä Jumalan valtakunnassa.
Jumalan valtakunnan Kuningas, Herra Jeesus Kristus, tuli alas
taivaasta meidän keskellemme neitsyen kautta. Taivaaseen
astumisensa jälkeen Hän tuli takaisin Pyhässä Hengessä
ja Sanassa. Ihminen, joka ottaa vastaan Herran Jeesuksen,
ottaa Hänessä vastaan Jumalan valtakunnan.
Siellä, missä Jeesus Kristus saa hallitusvallan, on Jumalan
valtakunta ja Jumala hallitsee. Kun ihminen ottaa Jeesuksen
Kristuksen vastaan ja antaa Hänelle hallitusvallan omassa
elämässään, Jumalan valtakunta on tullut hänen elämäänsä.
Silloin uskova voi seurata Jumalaa. Hän voi elää Kristuksessa
Kristuksesta ja Hänen kauttaan, mikä onkin Jumalan tahto
meitä yksilöihmisiä kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskova on sisällä Jumalan valtakunnassa.
Uskoontulossa Jumala asettaa ihmisen sisälle valtakuntaansa
Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Uskova on Kristuksessa.
Siksi uskova on Hänessä sisällä Jumalan valtakunnassa.
Jumalan valtakunnan Kuningas, Herra Jeesus Kristus, tuli alas
taivaasta meidän keskellemme neitsyen kautta. Taivaaseen
astumisensa jälkeen Hän tuli takaisin Pyhässä Hengessä
ja Sanassa. Ihminen, joka ottaa vastaan Herran Jeesuksen,
ottaa Hänessä vastaan Jumalan valtakunnan.
Siellä, missä Jeesus Kristus saa hallitusvallan, on Jumalan
valtakunta ja Jumala hallitsee. Kun ihminen ottaa Jeesuksen
Kristuksen vastaan ja antaa Hänelle hallitusvallan omassa
elämässään, Jumalan valtakunta on tullut hänen elämäänsä.
Silloin uskova voi seurata Jumalaa. Hän voi elää Kristuksessa
Kristuksesta ja Hänen kauttaan, mikä onkin Jumalan tahto
meitä yksilöihmisiä kohtaan.Ah, nyt on jälleen käsillä aivan klassinen annos kosmista HUMPUUKIA! Tässä väitetään, että jossain on näkymätön valtakunta, johon pääsee "sisälle" ottamalla vastaan Jeesuksen. Kyseessä on henkinen matka, jonka reitti on suunnilleen yhtä selvä kuin liukuportaiden ohjekirja Himalajan retkelle.
Jumalan valtakunnan kerrotaan olevan paikka, johon pääsee Jeesuksen avulla. Tässä maailmassa, jossa yleensä käydään rajavalvonnassa läpi passit ja tullimuodollisuudet, pääsylippu näyttääkin olevan pikemminkin hengellinen kuin fyysinen—melkein kuin jonkinlaisen henkisen matkailutoimiston kuvitelma, jossa valtakunnan rajat ovat yhtä ilmassa leijuvia kuin Jeesuksen luvattu paluu Pyhässä Hengessä. Onko kyseessä siis jokin sisäinen matkailukohde, jota ei kuitenkaan Tripadvisorista löydä?
Ja tuo ajatus siitä, että Jeesus tulisi "hallitusvallalla" yksilöihmisen elämään! Nyt kuulostaa siltä, kuin olisi kyseessä jonkinlainen hengellinen valtionhallinto, jossa Jeesus istuu valtaistuimella ja jakaa lakeja suoraan sielun syövereihin. Ei huolta, jos ei sujunut ihan nappiin—Pyhä Henki kuulemma korjailee sisäistä lainsäädäntöä! Voiko tämän kuvion kuvitella jonkinlaisena henkilökohtaisena byrokratiana, jossa taivaallinen hallitus hoitaa ihmismielen paperityöt?
Mutta katsotaanpa tarkemmin: tässä koko paketissa oleellista on uskominen siihen, että Jeesuksen vastaanottaminen jotenkin muuttaa koko maailmankaikkeuden järjestystä. Se vaikuttaa minusta enemmänkin siltä, että uskovat kaipaavat jonkinlaista sisäistä vakuutusta elämänsä merkityksestä ja turvallisuudesta. Ja jos Jeesus toimii heille tässä henkisessä turvallisuuspäällikön roolissa, niin mikäpä siinä. Mutta objektiivisesti arvioiden, ei tästä valtakunta-ajattelusta kovin moni todiste maailmankaikkeuden kulisseissa löydy.
Eli yhteenvetona: puhetta näkymättömistä valtakunnista, henkisestä rajanylityksestä ja Jeesuksen ottamisesta vastaan. Täyttä HUMPUUKIA—mutta niin kovin tuttua humputusta, joka tuo lohtua monelle. Mutta ehkä tämä valtakunta on sitten yksi niistä asioista, joista kannattaa puhua vain hengellisissä matkailuesitteissä, ei arkielämän käytännön kysymyksissä.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä, arjen ja taivaan hallintarajoilla operoiva skeptikko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006208Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932089
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382031Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311437- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031397Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131336Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61276