Hammasraudat imevät itsetunnon.

Itsetunnoton

Telaketjuiksi nimitetyt Hammasraudat ovat nykynuorille itsetuntoa imevä kolo.

Itselläni tämä hetki elämstä on juuri menossa ja se todellakin imee itsetuntoa mm. Poikien seurassa. Omaa suuta ei tule avatuksi niin usein kuin haluaisi, sillä itse ei voi tietää miten ihmiset reagoivat metallikalustoon suussani.

Itse itkin rautojeni saamista monta kuukautta, sillä kaikki muut paitsi todelliset ystäväni alkoivat haukkua ja katsoa kuin ufoa.

Itsetuntoni on kohta lopeen lopahtanut eikä sitä ole enää juuri ollenkaan, sillä jopa Poikaystävää on vaikea saada vaikka kuinka rakastaisi.. Yleensä pojat välittävät enemmän onko tytöllä hammasraudat vai ei.. ja toden totta tyttö jolla ei ole hammasrautoja saa isomman huomion.

Onko joukossa muitakin ihmisiä jotka kärsivät hammasrautojen mukana menneestä itsetunnosta..?

19

2354

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silja

Hammasrautoja ei pidetä koko loppuelämän ajan. Väliaikaista kaikki on vain.

• Tunteeton

Itse et ilmiselvästikkään tätä aikaa ole joutunut kokemaan, sillä omasta mielestäni tämä on helvetillistä aikaa.

• Tunteeton kirjoitti:

Itse et ilmiselvästikkään tätä aikaa ole joutunut kokemaan, sillä omasta mielestäni tämä on helvetillistä aikaa.

No oli minullakin ylä-asteella raudat enkä niinkään sanoisi,että ne itsetuntoa olisivat vieneet pikemminkin ne olivat hyvin epämukavat!Jos ottaa kauhean negatiivisen asenteen niin kyllä sen silloin muut huomaamat ja sitten vastahuomion kohteena onkin!

On itseasiassa ihan kiva kun hampaat on rautojen jälkeen kunnossa.Kiitäppä onneasi ettei sinulta ole revitty hampaita irti kuten minulta se vasta kamalaa onkin!

• ihastunut__

musta hammasraudat on just söpöt

• nevercared

tämä ei varmasti lohduta sinua juuri nyt, mutta joskus sinulla on upeat suorat hampaat, joita voi kadehtia. Kauneuden takia täytyy vähän kärsiä :) Minulla itselläni ei ole kovin suorat hampaat, eikä ole rautojakaan, mutta tuntuu että pitäisi olla. :( Eivätkä hammasraudat minusta ainakaan ole rumat.

• dedka

ovat aivan ihanat!
      Älä välitä niistä jotka haukkuu sua hammasrautojen takia, ovat todella epäkypsiä!
      Ja monien mielestä raudat on söpöt, minäkin kuulun tähän joukkoon.

• 197666

ennyt tarkota mitenkään loukkaavaan sävyyn, mutta miten hammasraudat on söpöt? =D kuulostaa vaan huvittavalta. noh, jokaisella on omat mielipiteensä

• ~*~pikkutyttö~*~

Minulla on itse kokemusta "telaketjuista" ja myönnän että se oli välillä noloa, mutta nyt kun tarkemmin ajattelee, olen huomannut, ettei se ole. Mieluummin kärsin "hetken" rautojen kanssa ja saan suoran hammasrivin, kun että minulla olisi hampaat ihan miten sattuu. Olen myös huomannut että kahdella kouluni suosituimmista tytöisä, on "telaketjut" ala- ja ylähampaissa... x) Tsemppiä, kaikille "kärsiville"...

• ketsueki

Sulla on hammasraudat, okei! Et pidä niistä, ymmärrettävää... Mutta ei ne nyt voi mitään ratkaista.... Itsetunto lähtee pyh... jos et ajattele niitä tai vaikka ainakun joku kattelee sua kuin ufoa niin senkuin hymyilet leveästi! Ei se nyt maailmaa kaada jos on väliaikaisesti hammasraudat... joskus niistäkin pääsee eroon eikä ne tosiaankaan ole itkemisen arvoisia! jos pojat kattoo kieroon niin ei oo silloon sulle sopivia... etti semmonen joka hyväksyy sut omana ittenäs eikä sellaisena "itken kun näytän kamalalta hammasraudoissa" PläääääääääääääääääH!

• 197666

on raudoista tullu nyt ajan myötä aika neutraalit mulle mutta silti piilottelen välillä ylähampaita. tuperää on kun ihmiset ilman mitään muuta syytä sanoo nörtiksi jos on raudat.. todella omituista että kaikki vinohampaiset olis hikareita? eihän niissäkään mitään pahaa ole mutta nuo ennakkoluulot.
      ei niistä toisista jaksa enää välittää jotka arvostelee rautojen suhteen. ei kukaan voi näyttää yhtään rumemmalta vaikka hampaitten yli kulkeekin vähän rautaa. mutta jos joku muistuttaa niistä ärsyynnyn...
      en jaksa odottaa niitä suoria hampaita.
      koittakaa muutkin kestää se mitä on kestämistä tässä nyton

• Other Thing

... no mie voisin olla poikaystävä ehdokas.
      Ei o koskaan ollut minkäänlaisia ajatuksia hammasraudoista, oon nähnyt serkuilla enkä ajatellut niistä mitään.
      Hammasraudat on muutenkin mitätön asia mun ajateltavaksi kun on muutenkin mahdotonta saada ketään.

• onoff

Olen samaa mieltä siitä, että hammasraudat imevät itsetunnon. Jouduin käyttämään itse niitä noin 2 vuotta ja sen aikana ystäväsuhteeni karistuivat 4-osaan. En uskaltanut enää hymyillä, niin että hampaat näkyisivät, enkä muutenkaan jutella, sillä luultavasti joku näkisi rautani kumminkin. Onneksi niistä pääsin eroon ja sen jälkeen kenelläkään ei ollut valittamista hymystäni tai minusta muutenkaan. Suora hammasrivistö on nimittäin ylpeyden aihe ja vain harva saavuttaa täydellisyyden suussa käymättä läpi rauta-prosessia. Koita jaksaa rautojesi kanssa. Saatuasi ne pois, itsetuntosi kasvaa todennäköisesti suuremmaksi kuin ennen rautoja.

• glimmer

mä sain hammasraudat alahampaisii aika vasta ja aluks oli ihan kauheeta hymyillä kunnol ja puhuu paljon,mut ei ne nyt enää nii kauheet,ku on mulla sentää vähän muutaki mietittävää ku ne ja ainakaa toistaseks kukaa ei oo sanonu niist mitää... siis jos ei ite näytä,et ne häirittis,nii tuskin kukaa tulee sulle niistä sanomaa, jos oot ite varman olonen.. kai nyt tyypit kattoo muutaki,ku et onko raudat suussa vai ei.. katsii vaa olla,niinku aina ennenki ja olla normaalisti,nii kaikki menee hyvin.. eihän ne edes oo pysyvästi ja hammasrivistä tulee suora ja sit voi olla ilonen siitä :) mul on alkanu nää raudat vähän vaivaa,se on inhottavaa :S ja tarkastus kuukauden päästä ja sit puudutetaa ihan eka kertaa ja mua vähän hirvittää,ku näin siitä painajaisenki viime yönä :D

• p-aula89

Mä en älyy, miks kaikki inhoo niitä??
      ne on niin suloset :› varsinki pojilla. ja miksei tytöilläkin :)

• ---

Mäki saan raudat joskus syksyllä ja joudun pitää niitä vuoden. Eli ens vuonna mä en hymyile,en puhu enkä naura. Kuulostaa tyhmältä mutta ne on kuullemma tosi kauheet ja hampaatki tulee kipeiks. Mun mielestä raudat on hirveen näköset. :(

• asf
        --- kirjoitti:

Mäki saan raudat joskus syksyllä ja joudun pitää niitä vuoden. Eli ens vuonna mä en hymyile,en puhu enkä naura. Kuulostaa tyhmältä mutta ne on kuullemma tosi kauheet ja hampaatki tulee kipeiks. Mun mielestä raudat on hirveen näköset. :(

samaa mieltä

• Turhautunut

Mun mielestä hammasraudat tytöillä on vaan niin söpöt. Ja jos on vielä kauniit silmät, niin kun tyttö hymyilee viehättävästi olen myyty.

viehättävä hymy raudat silmät= Niin vastustamatonta. Kertakaikkiaah viehättävää.

Tsemppiä!

• sussu

ensiksi, voit todeta kiusaajille että: metallin sävyt ovat muodissa! niihän ne oikeestikin ovat.

• jeps

.. pidän niistä..
      Monet ovat sanoneet, että ne sopivat minulle.
      Tunnen erään, joka myös häpeää (mm. kun nauraa, peittää suunsa kädellä.. :( )
      Itse en ole tuntenut huono itsetuntoa niistä, koska eipä ole kommentteja tullut (jos ei oteta paria säälittävää ihan alussa kun sain raudat, joista en jaksanut välitää..)
      Ja pojatkaan mitään ole sanonut..
      Itse olen erittäin naurava ja hymyilevä tyttönen.
      Niin vaikka minulla on myös hieman pupun hampaat, mutta nauran suu auki ja ilmeilen vaikka miten..

Kavereilla on ollut hauskaa :D

Mutta siitä itsetunnosta..
      Itse en väitä tietäväni mitä tarkoitat, koska minulla on ollut huonoja itsetunto-ongelmia muun kanssa, ei rautojen..

Mutta ehdotan sellasita juttua, että kokeile peilin edessä eri ilmeitä yms.. ja jos mielestäsi näyttää hyvältä voit kokeilla julkisilla paikoilla hymyilyä..
      Ja tämä perinteinen neuvo: Älä välitä!

Ja jos sua haukutaan tai muuta, sanot niille et ihan kun niillä ei olisi mitään epätäydellistä..
      joo tuskinpa lohduttaa, mutta viikonloppuja--

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4335
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2881
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2623
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2093
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1533
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      113
      1445
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1377
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      158
      1098
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1057
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1038
    Aihe