Olen 14v poika olen kirjoittanut ennenkin tästä asiasta. Ahdistus on kestänyt jo ainakin 3 kuukautta ja myös minun niin sanotut oireet eli jalkasärkyä välillä ja kun istuu huonossa ryhdissä niin tulee välillä epämukava tunne rintakehän oikealle puolelle. Aamuisin katson onko käsissä ja jaloissa mustelmia niitä ei ole ollut kun tällä hetkellä yksi jalassa joka on voinut tulla ihan normaalisti. Olen ajatellut jos nyt en tee pelolleni mitään pelkään koko elämän mutta on vaikeaa päästä pelosta kun lääkärin pitäisi sanoa tosi hyvin että ei hätää tai sitten joku verikoe. olen ollut veri kokeessa viimeksi tosi pienenä.
Leukemia pelottaa riskinä
21
291
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko puhunut vanhemmillesi pelostasi ?
Ehkä tuossa tilanteessa kannattaisi käväistä lääkärissä, ja pyytää ottamaan verikokeet, jos vaikka pelkosi helpottaisi tulosten myötä. Saisit tiedon, ettei välttämättä ole mitään vialla.
Kyllä ne verikokeet, jonkinlainen tarkastus olisi kai hyvä tehdä, vaikka mikään ei pelottaisikaan.
Tai voisit puhua koulun terveydenhoitajalle pelostasi, hänkin osaa varmasti neuvoa, mitä kannattaisi tehdä.
Eihän pelossa ole kenenkään kiva elää. - Anonyymi
En ole sanonut vanhemmille että pelkään juuri leukemiaa
- Anonyymi
Oireet ei ole muuttunut kuukausien aikana ja jaksan urheilla hyvin eikä väsytä. Mutta pelot ei lähde. Luin jostain että liiallinen vitamiinin syönti voi lisätä syöpä riskiä ja koska meillä on vitamiini purkki josta saa C ja D vitamiineja ja se on vielä vahva versio niin aloin sitä miettimään ja katsoin heti paljonko siinä on vahvuus enkä ole varma onko se liian vahva 14 vuotiaille. Ja unissakin on ollut syöpään liittyviä asioita.
- Anonyymi
Todella harmillista.
Pystytkö juttelemaan vanhemmillesi pelostasi, juuri siitä leukemian pelosta ? Koska se oikeasti kannattaisi, ei ole kiva jos elämänlaatu kärsii pelosta.
Jos vanhempasi lähtisivät kanssasi lääkärillä käymään, kertoisitte pelosta, ja lääkäri voisi otattaa verikokeet, niin sinä saisit rauhallisen mielen, eikä asia enää vaivaisi.
Tai sitten, toistan vielä, koulun terveydenhoitaja voisi olla yksi vaihtoehto, jolle voisi jutella.
Noiden vitamiinien en usko aiheuttavan leukemiaa, tosin tarvitseeko sinun ikäisesi nuori mies vitamiineja, jos syöt riittävän monipuolisesti.
Ja se, kun kerrot, että jaksat urheilla, eikä sinua väsytä, kertoo, että taidat olla ihan hyvässä kunnossa. Jos leukemia olisi, et jaksaisi tehdä juurikaan mitään.
- Anonyymi
Eilen illalla tuli pää särky ja vieläkin on vähän särkyä ja ei niin energinen ole mutta ei kuumetta ainakaan vielä ja jaksan rauhallista ulkoilua niin vähän pelottaa koska, joissain tapauksissa kun menee lääkärille niin se sanoo perus kipeyttä ja viikon päästä uudestaan niin ollaankin sairaalassa se pelottaa.
- Anonyymi
Nyt on paljon kaikenlaista pöpöä liikkeellä, viruksia. Se on syksyn takia, kun flunssat on liikkeellä.
Ja jos lääkäri sanoisi, että on peruskipeyttä, niin silloin se olisi sitä. Ei peruskipeyden takia joudu viikon päästä sairaalaan, paitsi jos olisi liian herkkä ja vaikka flunssa menisi tosi paljon pahemmaksi.
Miksi pelkäät niin paljon, että sinulle tulisi leukemia ? Kai siihen on joku syy ?
- Anonyymi
Onko sinulla ollut punkin puremaa? Punkin puremasta voi tarttua leukemia. Sen huomaa jos puremakohdasta alkaa levitä rengasmainen mustelta, silloin punkissa oli leukemiabakteereita ja olet saanut taudin.
- Anonyymi
Höpö höpö. Punkit ei levitä mitään leukemiaa.
On typerää pelotella toista kiusallaan asioilla, jotka eivät edes ole totta. - Anonyymi
se on borrelioosi eikä leukemia
- Anonyymi
Minua on pelottanut koska leukemia on yleisin syöpä minun iässä. Pelko alkoi siitä kun pohkeessani on semmoinen haalea punainen jälki ja etsin vastausta googlesta ja löysin veri tulpan ja oireet tuntui sopivan siihen eli jälkipohkeessa. Siinä luki myös särkyä jalassa ja aloin heti kiinnittämään huomion kaikkeen pieneenkin särkyyn ja minulle tuli särkyä jalkaan. Ja yhdessä kohdassa tunsin kuin olisi raskaampaa hengittää ja luin että hoitamaton veri tulppa voi levitä keuhkoihin ja ajattelin että minulla on käynyt niin. googlasin mistä veri tulppa tulee ja siellä oli esim jos ei liikuta jalkaa ja siitä parikuukautta sitten olin kaatunut ja polvessa oli iso haava ja kävely vaikeaa niin ajattelin sen tulleen siitä. Kun menin taas googleen niin löysin leukemian ja oireet sopivat siihen. ensin ajattelin ei minulla mitään syöpää ole mutta aloin lukemaan tarkasti leukemian juttuja ja luin että yleisin lapsien ja nuorien syöpä. Olin näyttänyt vanhemmille pohkeen jäljen kun vielä pelkäsin veritulppaa, mutta en kertonut mitä juuri epäilen ja he sanoivat ei hätää. Mutta kun leukemia pelot yltyivät kerroin että jalka taas mietityttää ja mentiin lääkäriin ilman että vanhemmat ja lääkäri tiesi että pelkään juuri leukemiaa ja lääkäri sanoi ei mitään erikoista että liittyy vaan veri suoniin ja ei vaarallista. olo helpotti hetkeksi ja luin leukemiasta ja pelot alkoi uudestaan. Esim kun tunsin oikealla puolella rintakehää epämukavaa tunnetta kun istuu huonossa ryhdissä niin ajattelin että maksa laajenee koska se voi olla leukemian oire. Kun koulussa oli pika juoksua niin juoksun jälkeen rintakehän oikean puolen ja kainalon väliin pisti kipu ja ajattelin että se on lihas kipua ja pelko helpotti, mutta pahin tuli taas mieleen hetken päästä. Tiedän että leukemia harvinainen mutta mahdollista niin pelottaa ja aina uutisissa on jotain syöpään liittyviä asioita esim leukemia voi olla oireeton tai 15v Julius meni lääkäriin jalkakivun takia ja syy oli leukemia. Olen laskenut että leukemian riski prosentteina on noin 0,005% . Laskin että on toden näköisempää joutua vakavaan autokolariin kuin sairastua leukemiaan ja leikemia on yleisempää pienillä lapsilla kuin minun ikäisillä, mutta 14-16 vuotiaiden yleisin syöpä on leukemia ja se pelottaa. Eniten pelottaisi kun leukemian hoito on rankka ja pitää olla kauan sairaalassa eikä voi viettää hyvää nuoruutta.
- Anonyymi
mene lääkäriin jos sua noin paljon pelottaa. Sulla on paniikkihäiriö. koita ymmärtää
- Anonyymi
Yritä olla googlettelematta noita sairauksia, niin ei tule pelkoja.
Huomaat ihan varmasti, jos jätät lukematta sairauksista, niin pelkokin vähenee.
Lue jotain muuta, kenties kiinnostavia juttuja. Tai oletko koskaan lukenut kirjoja ? Niistäkin tulee parempi mieli, ja niistä saa itselleen paljon, vaikkapa tietoa ( muusta kuin sairauksista ).
Mieti mikä sinua kiinnostaisi ja keskity siihen. Saat ajatukset pois leukemiasta.
- Anonyymi
Olet siinä iässä että aikuisuuteen kasvaminen on alkanut. Oman kehon tutkiskelua on varmasti useimmilla ikäisilläsi.
Onko sinulla aikuista tai ystävää kenen kanssa jutella hormonaalisista muutoksista ja kasvukivuista.
En tietenkään voi sanoa etteikö sinulla olisi jokin sairaus taustalla mutta jalkoihin kohdistuva kipu ja rasittava liikunta sen ohella voivat johtua mieheksi kasvamisesta.
Itselläni on kaksi tuon iän ylittänyttä poikaa ǰa tällaisia asioita on pohdittu yhdessä.
Oman kehon tarkkailusta saattaa tulla pakonomaista, jos tuntemuksia tarkkailee vain oman pään sisällä.
Taito siirtää ajatuksensa pois omasta kehosta on hyvä taito oppia kenen tahansa. Mukavaa talvea sinulle :) - Anonyymi
Minä olin pari päivää päänsärkyä ja vähän huono olo mutta meni pois eikä ollut kuumetta. Mutta aloin miettimään kun menee kyykkyyn jos vaikka katsoo pyödän alle ja nousee niin muutaman sekunnin ajan huimaa tai ainakin luulisin huimauksen olevan sellaista eli vähän päässä pyörii mutta en mitään kaatuile tulee vaan kun olisi ollut karusellissa. Luin että voi olla vaaraton joku asentohuimaus jossa veren paine laskee ja silleen, mutta ylen perjantai dekkarissa oli 16v tyttö joka meni lääkäriin huimauksen ja pyörtyilyn takia ja sillä olikin leukemia joten huoletta vähän.
- Anonyymi
Tästä on tullut nyt minun oire joka huolettaa eniten. Ennen on ollut myös muita eniten huolettavia oireita joka on se rintakehällä oleva tunne kun istuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä on tullut nyt minun oire joka huolettaa eniten. Ennen on ollut myös muita eniten huolettavia oireita joka on se rintakehällä oleva tunne kun istuu
ei hitto. mene jooko lääkäriin. Sulla on helvetti paniikkihäiriö. Mene jooko lääkäriin eli verikokeisiin. Nyt sä vaan jankkaat samaa. Mene lääkäriin. Se maksaa muutamia kymppejä . Vanhemmat kyllä maksaa sen lääkärilaskun. Etkö sä tajua että sulla on psyykkinen sairaus ei leukemia. Mene siis verikokeisiin ja psykoterapiaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei hitto. mene jooko lääkäriin. Sulla on helvetti paniikkihäiriö. Mene jooko lääkäriin eli verikokeisiin. Nyt sä vaan jankkaat samaa. Mene lääkäriin. Se maksaa muutamia kymppejä . Vanhemmat kyllä maksaa sen lääkärilaskun. Etkö sä tajua että sulla on psyykkinen sairaus ei leukemia. Mene siis verikokeisiin ja psykoterapiaan
joo tiedän tää on mennyt aika hysteeriseksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo tiedän tää on mennyt aika hysteeriseksi
Kun kerran tiedostat, että on mennyt liian pitkälle, niin hakeudu avun piiriin.
Suojelet itseäsi, suojelet psyykeäsi, kun haet apua riittävän ajoissa. Jos jäät yksin ongelman kanssa, se saattaa vaan pahentua ajan myötä.
Tuollaisesta pelosta on mahdollista päästä eroon, ja elämänlaatu paranee.
- Anonyymi
Kaikille minun oireille löytyy vaaraton selitys kuten lihas/rasitus kipuja ja vaaraton asento huimaus, mutta kaikki voi olla myös leukemian oireita. Mutta jos kaikki ihmiset pelkäisi jokaista oirettaan niin kaikki varmaan myös pelkäisivät pahinta.
- Anonyymi
Ja vielä että tiedän että olen aika hysteerinen ja minulla on hypokondria tai cancer fobia. Kaikki syövät on pelottavia ja tuntuu että liian moni on sairastunut tai sairastaa syöpää mutta syöpä on yleisin vakava sairaus maailmassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vielä että tiedän että olen aika hysteerinen ja minulla on hypokondria tai cancer fobia. Kaikki syövät on pelottavia ja tuntuu että liian moni on sairastunut tai sairastaa syöpää mutta syöpä on yleisin vakava sairaus maailmassa.
Kenties se juuri saa sinun pelkosi aikaiseksi, kun niin monet maailmassa syöpiä sairastaa.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinulle tulisi, tai sinulla olisi syöpä.
Hypokondriassa olet kai aika oikeassa, toinen käsite voisi olla somatisaatiohäiriö, siinä ihminen luulee, että hänellä olisi jokin vakava sairaus.
Itse kerrot, että oireillesi löytyy vaaraton selitys, lihaskivut, asentohuimaus, ym. Niin yritä myös uskoa itseäsi.
Ja mitä enemmän ajattelet kaikkia oireita, tunnustelet itseäsi mikä tuntuu, missä kohtaa tuntuu, kivut ym. , niin sitä enemmän tunnet kaikkea, erilaista oireiluksi luulemaasi, tms.
Jos keskittyisit johonkin muuhun, johonkin asiaan, josta tykkäät, joka kiinnostaa, saisit ehkä ajatuksesi muualle tuosta leukemiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138