Rauhanturvaajaliitosta veteraanijärjestö?

https://yle.fi/a/74-20117615


"– Nimenmuutosta nyt mietitään. Tässä nyt kovasti haluttaisiin olla ihan
veteraanijärjestö, niin että myös veteraani-sana olisi meidän liiton
nimessä jollain tavalla esillä, kertoo Rauhanturvaajaliiton
toiminnanjohtaja Ville Mäntysaari."

Tuolla hieman lisätietoa
https://ruotuvaki.fi/-/suomalaiset-rauhanturvaajat-kriisinhallinnan-ytimessa
joskin osin vanhentunutta koskien Libanonin nyt eskaloitunutta
tilannetta.

Itse otin osaa kolmeen YK:n operaatioon:

https://fi.wikipedia.org/wiki/UNDOF
https://fi.wikipedia.org/wiki/UNIFIL
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Transition_Assistance_Group

Kaikkiaan palvelin yllämainituissa operaatioissa yhteensä 6 vuotta
koulutusajat mukaanlukien.
Tuo ylen uutinen on hyvä. Libanonin esimerkki osoittaa, että
toiminta-alue voi muuttua nopeasti kaaosmaiseksi ja se pitää sisällään
sen, että rauhanturvaaja joutuu kokemaan asioita ja tilanteita joita
tulee selvittää jälkikäteen pts-traumojen purkamiseksi. Tässä asiassa
tuki on hyödyllistä ja tukea saa parhaiten saman tyyppiset asiat
kokeneilta ja heiltä jotka ammattimaisesti osaavat pts-oireita
käsitellä.

Vastaavia eskaloitumisia kuin nyt, tapahtui aiemminkin Libanonissa ja
Namibiassa, jopa Golanilla, jolloin eri syistä johtuen aseellinen
toiminta osapuolten välillä kiihtyi. Usein oli tilanteita, että
rauhanturvayksikkö joutui osapuolten välissä olemaan puskurina
asemissaan.

Suomalaiset pärjäsivät näissä tilanteissa hyvin ja siihen oli ja on
edelleen syynä hyvä koulutus, selkeät toimintaohjeet ja käskyt ja se,
että rauhanturvaajaksi otettiin koulutukseen vain sotilaita joita koko
koulutusajan testattiin ovatko tehtävään sopivia koska jokaisessa
tilanteessa tuli osata pitää pää kylmänä. Kaiken tuon lisäksi
toiminta-alueella on usein harjoituksia joissa harjoitellaan niitä
hyväksi havaittuja taktiikoita joita eskalaatiotilanteissa tarvitaan.

Kuka tahansa normaalin suomalaisen asepalvelun käynyt ei kuitenkaan
kykene toimimaan näissä tehtävissä. Se havaitaan useimmiten jo Suomessa
ja sen vuoksi lukuisien koulutukseen osallistuvien koulutus
jouduttiinkin päättämään tehtäviin sopimattomuuden vuoksi.

"Liiton palveluihin kuuluun muun muassa kriisipuhelin, josta
rauhanturvaajat ja heidän läheisensä voivat saada keskusteluapua ympäri
vuorokauden.

Sotatoimissa hengenvaarallisissa tilanteissa olleilla niin sanotun
post-traumaattisen stressireaktion oireet voivat nousta esiin jopa
kymmeniä vuosia vaaratilanteiden jälkeen."

20

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "rauhanturvaajaksi otettiin koulutukseen vain sotilaita joita koko
      koulutusajan testattiin ovatko tehtävään sopivia koska jokaisessa
      tilanteessa tuli osata pitää pää kylmänä."

      Ahaa. Tässä siis syy siihen, ettei ossi ikinä päässyt rauhanturvaajaksi lukuisista yrityksistään huolimatta.

      • Anonyymi

        Hain kyllä sinne mutta kun olin saanut valituksia alaisiltani, että olisin saunassa käynyt heihin käsiksi niin hakemukseni tyssäsi siihen. Olen varma, että kapi oli syynä tähän.

        Se ainoa oikea SOTILAS Ossi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain kyllä sinne mutta kun olin saanut valituksia alaisiltani, että olisin saunassa käynyt heihin käsiksi niin hakemukseni tyssäsi siihen. Olen varma, että kapi oli syynä tähän.

        Se ainoa oikea SOTILAS Ossi

        Olet ehkä oikeassa. Kapihan sanoi kuulleensa sinusta ja tekemisistäsi ja että sinun oli arvioitu olevan "molemmat jalat tukevasti ilmassa". Kapi esti yk-urasi ja jos olisit päässyt lähi-itään niin siellä olisi nyt rauha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ehkä oikeassa. Kapihan sanoi kuulleensa sinusta ja tekemisistäsi ja että sinun oli arvioitu olevan "molemmat jalat tukevasti ilmassa". Kapi esti yk-urasi ja jos olisit päässyt lähi-itään niin siellä olisi nyt rauha.

        Ossi ei ikikuunaan olisi YK-joukkoihin päässyt.


    • Anonyymi

      Kaikenmaailman sillanrakentajatkin on veteraaneja .

      • Anonyymi

        Sinne pääsivät vain tosi-sotilaat!


    • Kai tuo nimenmuutos olisi paikallaan, sillä veteraanejahan suurin osa Rauhanturvaajaliiton jäsenistöstä on.

      Sinulla on mittava rauhanturvaajaura, kuusi vuotta. Lähes kaksinkertainen oman urani rinnalla. Palvelin Kyproksella v. 1966 puoli vuotta, Siinailla 1978-79 puolitoista vuotta ja Golanilla 1981-82 vuoden ja kolme kuukautta, yhteensä siis kolme ja puoli vuotta. Kyproksellahan olimme silloin saaren kreikkalaisten ja turkkilaisten sotatilan keskellä. Nythän molemmilla kansallisuuksilla on omat valtionsa, turkkilaisten valtiota eivät tosin kai monetkaan maat ole itsenäiseksi tunnustaneet. Saarella on kuitenkin hyvin rauhallista; sen sain todeta viimeksi vajaat kymmenen vuotta sitten matkallani.

      Sinibaretithan oli nimeltään tuo liittomme, kun YK-johtoisilla rauhanturvaajilla aina oli ne siniset baretit. Olin tuon järjestön perustavassa kokouksessa 1968 ja minut valittiin siellä järjestön hallitukseen, jossa olin pari vuotta sihteerinä. Sitten alkoi tulla mm. Nato-johtoisia ja muita sellaisia, joissa baretin väri oli jokin muu ja joskus toistakymmentä vuotta sitten liittomme muuttui nimeltä Rauhanturvaajiksi.

      Jäsen olen ollut tuossa järjestössä aina ja olen edelleen. Takavuosian olin hyvinkin innokas osallistumaan järjestömme tilaisuuksiin ja muuhunkin toimintaan, mutta viime vuodet olen ollut vaisumpi. Jäsenmaksuni tietysti maksan edelleen ja niinpä minulle tulee kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä Rauhanturvaaja-lehti, jonka edeltäjään, Sinibaretti-lehteen lehden päätoimittajan pyynnöstä joskus vuosituhannen vaihteessa laitoin muistelmistani poimimani ”rauhanturvaajahistoriani”- ja kovasti sain siitä kiitoksia lehden lukijoilta!

      Tallustelin tuossa runsaan kilometrin lenkin noilla valaistuilla ja jo lehtimattojen paljolti peittämillä keskuspuiston hiekkateillä ja kun sieltä juuri palattuani avasin palstan ja näin tuon avauksesi, siihen täytyi vastata. Eipä nyt muuta kuin vain Hyvän Yön toivotukset Sinulle ja muillekin tämän mahdollisesti lukeville!

      • Vielä täydennys tuohon, että Kyproksen ja Siinain reissunihan tein vielä aktiivipalveluksessa ollessani, Kyproksella ylivääpelinä komppanian vääpeli, Siinailla komentotoimiston toimistoupseerina palvellessani v. 1979 alussa minusta tuli kapteeni – neljän ensimmäisinä siihen arvoon ylennettyjen toimiupseerien joukossa – ja Golanilla olin samassa tehtävässä kapteenina palkattomalla lomalla Valiolta. Tuo runsaan vuoden aika tietysti lyhensi eläkkeeseen oikeuttavaa aikaani, mutta kun sen suuruus määräytyi paljolti viimeisiltä työvuosiltani ja kun Valion keskushallinnon isännöitsijänä olin varsin hyvin palkattu, hyvän eläkkeen kyllä sain vielä Valioltakin.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vielä täydennys tuohon, että Kyproksen ja Siinain reissunihan tein vielä aktiivipalveluksessa ollessani, Kyproksella ylivääpelinä komppanian vääpeli, Siinailla komentotoimiston toimistoupseerina palvellessani v. 1979 alussa minusta tuli kapteeni – neljän ensimmäisinä siihen arvoon ylennettyjen toimiupseerien joukossa – ja Golanilla olin samassa tehtävässä kapteenina palkattomalla lomalla Valiolta. Tuo runsaan vuoden aika tietysti lyhensi eläkkeeseen oikeuttavaa aikaani, mutta kun sen suuruus määräytyi paljolti viimeisiltä työvuosiltani ja kun Valion keskushallinnon isännöitsijänä olin varsin hyvin palkattu, hyvän eläkkeen kyllä sain vielä Valioltakin.

        Oikea sotilas et ole koskaan ollut Kapi!

        Ossi


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vielä täydennys tuohon, että Kyproksen ja Siinain reissunihan tein vielä aktiivipalveluksessa ollessani, Kyproksella ylivääpelinä komppanian vääpeli, Siinailla komentotoimiston toimistoupseerina palvellessani v. 1979 alussa minusta tuli kapteeni – neljän ensimmäisinä siihen arvoon ylennettyjen toimiupseerien joukossa – ja Golanilla olin samassa tehtävässä kapteenina palkattomalla lomalla Valiolta. Tuo runsaan vuoden aika tietysti lyhensi eläkkeeseen oikeuttavaa aikaani, mutta kun sen suuruus määräytyi paljolti viimeisiltä työvuosiltani ja kun Valion keskushallinnon isännöitsijänä olin varsin hyvin palkattu, hyvän eläkkeen kyllä sain vielä Valioltakin.

        Sinä jos kuka olet todella ansainnut molemmat muhkeat eläkkeesi ja viisaasti olet niitä rahoja käyttänyt! Sinun maailman matkat on mielenkiintoista luettavaa ja ne herkkuruuat ja hersyilevät punaviinit! Se on ollut täyttä elämää Dolce Vita!


    • Anonyymi

      Olette kapi ja aito-arska nyt vääräss. Sotavetereenit oli ihan toista ja toisissa olosuhteissa. Joe estte veteraaneja kuunioita, se sitten täsmää vaatimuksenne. Demareina tietenkin kaiken minkä saa irti. Veteraanojärjestöt nyt lakkauttaa, ja perustetaanamme YK käyneet omanlaisensa järjestö, joka jo onkin, eikä omia veteraanien jäännösrahoja. Veteraanien rähä mitä jäi heille maanitsenäisenä säilyyttäneinen omaisille, vaimoille, joilla heilläkään ei helppoa ollut. Vaikka jo ikäihmisiä, siitä huolimatta -huolenpitoonsa. Tiedän ainakin joitain veteraanien leskiä, joita omaiset hoitaa, heille se raha kuuluu. Olen jyrkästi vastaan YK järjestön nimenmuutos "sotaveteraaneiksi". mm minäkin toin verovaapaan auton Audi 100 oli silloin "pop".
      Toisella reisulla jo uudempaa Volvo mallia. Oikeastaan ensimmäinen reissu olisi saanut olla käymättä KASHMIR, se niin "säälittävä". Hyvä vanhempi sotilas ystäväni sitä painotti ja uskoin evl Markkasta, joka myös oli aiemmin sen reissun tehnyt. Kalevilla oli paljon kerrottavaa rainakuvien kera. Jotka itseasissa minulla nyt rainat, joita joissain tilaisuuksissa olen esitellyt. Siellä ei niin muutokset tuule käy, kun alue kolmen ydinasevallan tappelukulma, Kiinan, Intianja Pakistanin. Toinen reissu oli jo mieleen Kosovossa, kun sai olla etelä-eurropassa Kosovossa. Suomi oli edellä kävijä Kosovon tunnustamisessa -Suomi tunnusti Kosovon itsenäisyyden ensimmäisten joukossa 7. maaliskuuta 2008. Kosovossa on euro rahana. Kosovon rahayksikkö oli aikaisemmin Serbian dinaari, mutta muuttui nopeasti Saksan markaksi ja lopulta euroksi. Serbi-alueilla yhä on Serbian dinaari. Levotontahan se silti YK paikalla olosta huolimatta, Venäjä vaikuttaa niin moneen varsinkin nyt kun on kuin "uhma-iässä" kun hyökkäyssota Ukrainaan ei ota toimiakseen, kun tuemme niin Ukrainan taistelua Goljattia vastaan. Venäjä tuskin ennen laantuu kun saa alueita Ukrainalta, kuin meiltäkin vei raskaitten neuvotteluiden jälkeen.

      Siinä nyt vähän sivupotkujakin.
      Ehdotankin, kun seuraavan kerran Yk veljien kanssa kokoonnutaan, että YK veteraanien nimeksi, juurikin "YK -veteraanit". Ei sotaveteraanit. Meidän kunnioitus sotaveteraaneja kohtaan ei voi olla että tyhjennetään loppukassansa. Kyllä heidän tulee loppujen saada ne rahat ja tuet mitä saatavilla on. Perinneyhdistykset sitten askel sivusuuntaan, kuten ollut mm sosilaspiirien kohdalla, jotka sitten sammuu ao henkilöiden poistuttua, kun sivulliset jossainmäärin vähän sitten joskus asiaan palaavat. Olin vasta hautajasissa jossa poliisi henkilö haudattiin, ja heillä niin hienosti entiset lakkautetun nimispiirin vielä olevat poliisi-eläkeläiset pitävät yllä tämän tapaisiin vielä sen nimismiespiirin nimikettä.
      Kukkalaitteen laskussa hienosti esillä että ovat yhä nimismiespiirin nimenä. Kukkalaitteen laskijana xxxx -nimismiespiiri -joka lakannut jo aikoja sitten.

      • Anonyymi

        Anteeksi runsas lukuinen virheet kirjoituksessa, en selittele enemmän. Eiköhän selvän saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi runsas lukuinen virheet kirjoituksessa, en selittele enemmän. Eiköhän selvän saa.

        Eikö kannattaisi sinunkin pankkis kirjoittaa oikein. Myötähävettää nuo sinun sepustuksesi.


      • Rauhanturvaajien järjestön nimeäminen veteraanijärjestöksi ei veisi mitään sotaveteraaneiltamme – joista enää vain rippeet jäljellä. Rauhanturvaveteraanien joukko on jo paljon suurempi ja kasvaa yhä ja monenlaista apua hekin tarvitsevat vanhetessaan.

        Tuo nyt Libanonissa tapahtuva on varmaan osaltaan kannustanut tuohon tarkoitukseen. Onhan rauhanturvaajia ennenkin kaatunut tehtävissään. Kenraali – silloin kai vasta eversti – Unto Matikaisen ainoa lapsi Unto-Pekka poika kaatui jo ensimmäisissä joukoissamme Kyproksella v. 1964. Kaatuneita ja tehtävissään muuten kuolleita on vuosikymmenten aikana tullut paljonkin; kymmenkunta hautaa samassa jonossa heillä on mm. Helsingin Hietaniemen hautausmaalla.

        Vielä jäljellä olevien sotaveteraaniemme ei tarvitse olla huolissaan, sillä entisten rauhanturvaajien järjestön muuttaminen nimeltä reserviläisjärjestöksi ei veisi heiltä mitään. Varsinkaan, kun meissä entisissä rauhanturvaajissakin enemmistö alkanee olla jo iässä, jolloin ei ole enää paljon aikaa nauttia mistään mahdollisesti tulevasta avustakaan. Ei siihen aikaa olisi paljon enää minullakaan, 89-vuotiaalla, mutta nyt kuitenkin lähden taas joka torstaiseen viikkojumppaani Oulunkylän Sydäntalolle!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Rauhanturvaajien järjestön nimeäminen veteraanijärjestöksi ei veisi mitään sotaveteraaneiltamme – joista enää vain rippeet jäljellä. Rauhanturvaveteraanien joukko on jo paljon suurempi ja kasvaa yhä ja monenlaista apua hekin tarvitsevat vanhetessaan.

        Tuo nyt Libanonissa tapahtuva on varmaan osaltaan kannustanut tuohon tarkoitukseen. Onhan rauhanturvaajia ennenkin kaatunut tehtävissään. Kenraali – silloin kai vasta eversti – Unto Matikaisen ainoa lapsi Unto-Pekka poika kaatui jo ensimmäisissä joukoissamme Kyproksella v. 1964. Kaatuneita ja tehtävissään muuten kuolleita on vuosikymmenten aikana tullut paljonkin; kymmenkunta hautaa samassa jonossa heillä on mm. Helsingin Hietaniemen hautausmaalla.

        Vielä jäljellä olevien sotaveteraaniemme ei tarvitse olla huolissaan, sillä entisten rauhanturvaajien järjestön muuttaminen nimeltä reserviläisjärjestöksi ei veisi heiltä mitään. Varsinkaan, kun meissä entisissä rauhanturvaajissakin enemmistö alkanee olla jo iässä, jolloin ei ole enää paljon aikaa nauttia mistään mahdollisesti tulevasta avustakaan. Ei siihen aikaa olisi paljon enää minullakaan, 89-vuotiaalla, mutta nyt kuitenkin lähden taas joka torstaiseen viikkojumppaani Oulunkylän Sydäntalolle!

        Jälleen kerran perusteltua asiaa Kapilta. Juuri noin asian näkee moni ja YK-sotilaat on, onneksi toistaiseksi, ainoat sodan oloissa olevat sotilaat. Heille suuri kiitos siitä, koska se auttaa äärimmäisen paljon sotilaskoulutusta Suomessa ja nyt vielä Natomaana kansainvälistytään entistä enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen kerran perusteltua asiaa Kapilta. Juuri noin asian näkee moni ja YK-sotilaat on, onneksi toistaiseksi, ainoat sodan oloissa olevat sotilaat. Heille suuri kiitos siitä, koska se auttaa äärimmäisen paljon sotilaskoulutusta Suomessa ja nyt vielä Natomaana kansainvälistytään entistä enemmän.

        Kapi ei kelvannut kertausharjoituksiin. Selitys tietenkin siihenkin, mutat näissä ei selitysket auta jos osaaminen puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapi ei kelvannut kertausharjoituksiin. Selitys tietenkin siihenkin, mutat näissä ei selitysket auta jos osaaminen puuttuu.

        Voi tuota kepuloisten katkeruuden määrää, sen kun saisi jalostettua tekemiseksi, niin Suomi olisi jo valmis. Tuolla kirjoitustaidolla olit luultavasti yöpäivystävä pässi lampolossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen kerran perusteltua asiaa Kapilta. Juuri noin asian näkee moni ja YK-sotilaat on, onneksi toistaiseksi, ainoat sodan oloissa olevat sotilaat. Heille suuri kiitos siitä, koska se auttaa äärimmäisen paljon sotilaskoulutusta Suomessa ja nyt vielä Natomaana kansainvälistytään entistä enemmän.

        Kiitos sanomastasi, mutta onhan minulle sattunut lipsahdus tuon edellisen viestini lopussa, kun sanon: ”Vielä jäljellä olevien sotaveteraaniemme ei tarvitse olla huolissaan, sillä entisten rauhanturvaajien järjestön muuttaminen nimeltä reserviläisjärjestöksi ei veisi heiltä mitään.” Ei ole aikomus muuttaa tuota yhdistystämme reserviläisjärjestöksi vaan veteraanijärjestöksi, kuten viestini alussa ihan oikein sanon.

        Viikkojumpassani oli nyt vuorossa kuntosali, joka on aina joka kolmas kerta; minulle mieluisampi on allas, joka on aina kaksi kertaa peräkkäin. Olkoon kumpi tahansa, aina on lopuksi saunominen erinomaisessa saunassamme. Usein syön sen jälkeen vielä lounaan Sydäntalon mainiossa ravintola Kaverissa, mutta nyt jätin väliin, kun kotona odotti lohisoppa.

        Kerroinhan viime viikon lopulla ostaneeni 1,6 kiloisen lohifileen, jonka paksusta päästä paistoin kaksi annosta, jotka olen jo syönyt. Kahden aterian pakasterasioihin pakattuna soppaa tuli 6 rasiaa eli 12 annosta. 5 rasiaa on vielä pakastimessa ja kun joka viikonloppu ostan ja paistan kaksi kala-annosta ja kun tyhjennän vähitellen pakastintani, niin lähiviikkoina minulla tulee olemaan neljä kala-ateriaa viikossa!

        Ensi viikon torstaina minä en ole jumpassani, kun silloin on Pääkaupunkiseudun päällystön evp-yhdistyksen syyssauna kerhomme aikoinaan rakennuttamalla mainiolla rantasaunalla Santahaminassa. Yhteisössämme on varmaan vähintään 50 jäsentä, mutta kevätsaunallamme oli mukana vain 14 ja minähän olin joukosta iäkkäin. Tiedän kyllä jäsenistössämme olevan muutaman minua iäkkäämmänkin, mutta lienevät sen verran heikossa kunnossa, etteivät juurikaan noihin tilaisuuksiimme osallistu.

        Nyt ei muuta kuin vain lohisopan kimppuun ja sen nautittuani ruokalevoille ja kun nyt on oikein hieno sää, illemmalla varmaan tallustelen parin-kolmen kilometrin lenkinkin noilla keskuspuiston hienoilla hiekkateillä, joita nyt jo suuresti peittävät myös lehtimatot.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kiitos sanomastasi, mutta onhan minulle sattunut lipsahdus tuon edellisen viestini lopussa, kun sanon: ”Vielä jäljellä olevien sotaveteraaniemme ei tarvitse olla huolissaan, sillä entisten rauhanturvaajien järjestön muuttaminen nimeltä reserviläisjärjestöksi ei veisi heiltä mitään.” Ei ole aikomus muuttaa tuota yhdistystämme reserviläisjärjestöksi vaan veteraanijärjestöksi, kuten viestini alussa ihan oikein sanon.

        Viikkojumpassani oli nyt vuorossa kuntosali, joka on aina joka kolmas kerta; minulle mieluisampi on allas, joka on aina kaksi kertaa peräkkäin. Olkoon kumpi tahansa, aina on lopuksi saunominen erinomaisessa saunassamme. Usein syön sen jälkeen vielä lounaan Sydäntalon mainiossa ravintola Kaverissa, mutta nyt jätin väliin, kun kotona odotti lohisoppa.

        Kerroinhan viime viikon lopulla ostaneeni 1,6 kiloisen lohifileen, jonka paksusta päästä paistoin kaksi annosta, jotka olen jo syönyt. Kahden aterian pakasterasioihin pakattuna soppaa tuli 6 rasiaa eli 12 annosta. 5 rasiaa on vielä pakastimessa ja kun joka viikonloppu ostan ja paistan kaksi kala-annosta ja kun tyhjennän vähitellen pakastintani, niin lähiviikkoina minulla tulee olemaan neljä kala-ateriaa viikossa!

        Ensi viikon torstaina minä en ole jumpassani, kun silloin on Pääkaupunkiseudun päällystön evp-yhdistyksen syyssauna kerhomme aikoinaan rakennuttamalla mainiolla rantasaunalla Santahaminassa. Yhteisössämme on varmaan vähintään 50 jäsentä, mutta kevätsaunallamme oli mukana vain 14 ja minähän olin joukosta iäkkäin. Tiedän kyllä jäsenistössämme olevan muutaman minua iäkkäämmänkin, mutta lienevät sen verran heikossa kunnossa, etteivät juurikaan noihin tilaisuuksiimme osallistu.

        Nyt ei muuta kuin vain lohisopan kimppuun ja sen nautittuani ruokalevoille ja kun nyt on oikein hieno sää, illemmalla varmaan tallustelen parin-kolmen kilometrin lenkinkin noilla keskuspuiston hienoilla hiekkateillä, joita nyt jo suuresti peittävät myös lehtimatot.

        Kuulostaa hyvältä ja vielä kerran kiitoksia lohikeittoreseptistä, nyt on kokeiltu ja hyväksi havaittu. Kävin jigaamassa muutamia ahvenia mereltä vielä lisukkeeksi ja oli kyllä kerrassaan hyvää. Hienolta kuulostaa tuo sinun päiväohjelma ja taatusti Santahaminassa parrat pärisee asiasta jos toisestakin. Olet kyllä siinä mielessä mahtavasti hoitanut asiat, että sinulla on noin vahva kontakti edelleen ympäristöön ja paljon ystäviä. Palstalla on itse yksinäisyys tuo sinun pers´kärpänen, yksin ja ei yhtään ystävää, mutta Väyrysen tapaan polttanut siltansa joka suuntaan ja käytöstavat suoraan navetasta. Mutta mukavaa päivän jatkoa sinulle ja tule pitämään keput käryämässä, talvi on tulossa.


    • Anonyymi

      Jos Suomella olisi YK soittokunta ja siellä palstan "sotilas" ossi olisi opettamassa kuviotanssia ja kaatuisi tai siis nyrjäyttäisi nilkkansa, niin olisihan ossikin sotiemme veteraani? Siinä tapauksessa veteraani titteli ei koskaan toipuisi ennalleen. Ossille kaatumisrahat tulisi kovaan tarpeeseen, talvi tulossa ja vaatteetkin teryleeniä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe