Venäjä tilaa jäänmurtajia... Intiasta?!

Anonyymi-ap

Venäjä suunnittelee tilaavansa 4 perinteistä (ei-ydinkäyttöistä) jäänmurtajaa Intiasta. Oletan että talouspakotteet (siis ne talouspakotteet joilla ei tlltujen ja muiden venäjämielisten mielestä ole mitään vaikutusta) yhdistettynä alati pahenevaan työvoimapulaan venäläisillä telakoilla on pakottanut tähän ratkaisuun?

Mutta aikamoista että itseään arktiseksi suurvallaksi kutsuva maa ei kykene enää edes rakentamaan jäänmurtajia vaan ne pitää teettää Intiassa.

En tiedä onko intialaisilla telakoilla koskaan rakennettu jäänmurtajia aikaisemmin, että millainen lopputulos tiedossa?

https://www.arctictoday.com/russia-looks-to-india-for-construction-of-four-icebreakers/

87

950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Intiassa puretaan laivoja!ei rakenneta.

      • Anonyymi

        Kukaan ei ole ilmeisesti kertonut tätä veli venäläiselle?

        Toisaalta kun niillä on rahasta pulaa niin ehkä ajattelevat että Alangista voidaan kierrättää sopivia länsiosia heidän uusiin jäänmurtajiinsa?


      • Anonyymi

        Intiassa rakennetaan varmasti enemmän laivoja kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intiassa rakennetaan varmasti enemmän laivoja kuin Suomessa.

        Joo, bulkki aluksia ei jää vahvuuksilla.

        Et vissiin ymmärrä, että laivoissa on valtavasti eroja kaikissa asioissa, ihan teräslaaduksta lähtien.

        Onnea intia ❤️ venäjän jäänmurtajille, hymyilyttää jo nyt lopputulema joka on täyttä 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, bulkki aluksia ei jää vahvuuksilla.

        Et vissiin ymmärrä, että laivoissa on valtavasti eroja kaikissa asioissa, ihan teräslaaduksta lähtien.

        Onnea intia ❤️ venäjän jäänmurtajille, hymyilyttää jo nyt lopputulema joka on täyttä 💩

        Meinaatko että ne ei tee siitä teräslaadusta mitä asiakas haluaa?
        Vaikka siellä on kuuma ja ne puhuu outoa kieltä niin kyllä ne tekee sitä mitä tilataan.
        Laivan suunnittelu tulee useimmiten ihan eri paikasta kuin missä se rakennetaan.
        Et itse taida ymmärtää globaalista teollisuudesta yhtään mitään!
        Sitäpaitsi maailman suurin teräs "tehtailija" on intialainen! Miten se on mahdollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että ne ei tee siitä teräslaadusta mitä asiakas haluaa?
        Vaikka siellä on kuuma ja ne puhuu outoa kieltä niin kyllä ne tekee sitä mitä tilataan.
        Laivan suunnittelu tulee useimmiten ihan eri paikasta kuin missä se rakennetaan.
        Et itse taida ymmärtää globaalista teollisuudesta yhtään mitään!
        Sitäpaitsi maailman suurin teräs "tehtailija" on intialainen! Miten se on mahdollista?

        Ehkä tässä meinataan että inkkarit eivät välttämättä osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä asiakas haluaa tai mitä toimiva jäänmurtaja vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tässä meinataan että inkkarit eivät välttämättä osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä asiakas haluaa tai mitä toimiva jäänmurtaja vaatii.

        Ehkä ja ehkä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ja ehkä....

        No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti: intialasiet eivät osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä yli metrin paksuisessa jäässä toimiva jäänmurtaja vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti: intialasiet eivät osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä yli metrin paksuisessa jäässä toimiva jäänmurtaja vaatii.

        ''No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti...''

        Älä pidä meitä jännityksessä, laita linkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti...''

        Älä pidä meitä jännityksessä, laita linkki.

        Google on ystäväsi. Voit toki myös käyttää venäläistä yandexia jos se tuntuu sinulle tutummalta vaihtoehtolta?


    • Anonyymi

      4 jäänmurtajaa ja Venäjän vallan alla. 😂🤣😂 vaikka 40 silti EI.

    • Anonyymi

      Intia on tunnettu arktisesta osaamisestaan.

      Toisaalta, jos Venäjä on sitä mieltä, että intialaisetkin osaava heitä itseään paremmin, niin uskottava se on.

      Olisiko kuitenkin takana se, että Intia pystyy ostamaan sellaisia osia, mitä Venäjä ei, kuten vaikka sähkölamppu tai laakeri.

      • Anonyymi

        Maailman opastus ja neuvonta on ulkoistettu Intiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman opastus ja neuvonta on ulkoistettu Intiaan.

        Niin mutta osataanko niillä ulkoistetuilla taidoilla rakentaa toimiva ja turvallinen jäänmurtaja pohjoisiin, arktisiin olosuhteisiin? Itse vähän epäilen sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta osataanko niillä ulkoistetuilla taidoilla rakentaa toimiva ja turvallinen jäänmurtaja pohjoisiin, arktisiin olosuhteisiin? Itse vähän epäilen sitä.

        Miksi sen pitäisi olla toimiva ja turvallinen?
        Se menee Venäjälle. Ne eivät osaa käyttää mitän toimivaa koska niillä ei ole siitä kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta osataanko niillä ulkoistetuilla taidoilla rakentaa toimiva ja turvallinen jäänmurtaja pohjoisiin, arktisiin olosuhteisiin? Itse vähän epäilen sitä.

        1.5 miljardin joukosta löytyy osaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5 miljardin joukosta löytyy osaajia.

        Joo onhan nää monitoimiosaajat tosiaan nähty ihan käytännössä täälläkin. Ei oikein kuule vakuuta.


    • Anonyymi

      Venäjällä voi olla myös työvoimasta pulaa.

      • Anonyymi

        Niin mihinköhän ovat työkykyiset ja ikäiset miehet kadonneet?


    • Anonyymi

      Intiaani vttuilee Venäjälle.

      Ne sanoi, että ne ostaa kaasua, jos Venäjä tilaa siltä vodkaa ja neljä jäänmurtajaa 🤣😂😁

      • Anonyymi

        Putte ei tajunnut vitsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putte ei tajunnut vitsiä.

        Tai sitten Putler ei tajunnut että intialaiset kusevat sitä silmään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten Putler ei tajunnut että intialaiset kusevat sitä silmään?

        Putte varmaan tajuaa sen, mutta sillä ei ole valinnanvaraa.

        Kiinan, Pohjois-Korean, Iranin ja Intian kanssa asiakas saa olla varuillaan. Nyt ei siitäkään ole apua koska molemmat osapuolet tietävät, ettei Putella on vaihtoehtoja.


    • Anonyymi

      Merenkulun parissa jälkijättöisiä?

    • Anonyymi

      Ihan vitsitarina, venäjällä on jäänmurtajia pilvin pimein, on uusia ja on vanhempia ydinkäyttöisiä murtajia ja on dieselsähköisiä murtajia ja isoja hinaajia jotka kykenevät toimimaan myös jäänmurrossa ja on vaikka mitä.
      Vladivostokista löytyy myös entinen ruotsalaisten Thor, nyk. Top mutta eipä silläkään ole aikoihin töitä ollut...Venäjällä on jäänmurtokalustoa niin että iso osa siitä ei joudu tuskin koskaan käytännön murtohommiin mutta voihan maa jonkin ystävällisyyden ja yhteistyön näennäisenä osituksena tilata jotain vaikka Intiasta, Intiahan onkin oikein perinteinen talvimerenkulun osaaja valtio...

      • Anonyymi

        Niin meinaat, että Venäjällä on kassassa niin paljon ylijäämärahaa, että kun länsimaat eivät suostu vastaanottamaan sijoituksia, niin laitetaan sitten huvin vuoksi Intiaan?


    • Anonyymi

      Venäjällä ei osata valmistaa muuta, kun toimimattomia perseenpäristimiä.

    • Anonyymi

      Noin tiedoksi vaan, että Intia rakentaa omia sota-aluksia mukaanlukien myös lentotukialuksia.
      Mitä tulee Jäänmurtajiin, niin nehän tehdään Venäläisten projektien mukaan ja valvonnassa. Ja Huom! Nämä kaikki ovat poissa Suomelta, joka oli aikoinaan Neuvostoliiton jäänmurtajien yksi "hovitekijä".
      Nyt nämä teetätetään muuaalla, ystävämpimielisiissä valtioissa. Tässä on tulos Suomen nykyjohdon suomen poliittisista päätöksistä, jotka johtavat suomen talouslamaan, jossa jo olemme.

      • Anonyymi

        ''Tässä on tulos Suomen nykyjohdon suomen poliittisista päätöksistä, jotka johtavat suomen talouslamaan, jossa jo olemme.''

        Ehkä nykyjohto on kuullut ''venäjä pakotteista'' ???


      • Anonyymi

        Kaikki soutuvenettä isommat alukset taitavat olla vanhentuneita, vaikkei niitä ole edes rakennettu.
        Soutuveneen kokoiset ovatkin sitten merten droneja, jotka odottelevat kohteita ja joita on lähes mahdoton havaita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki soutuvenettä isommat alukset taitavat olla vanhentuneita, vaikkei niitä ole edes rakennettu.
        Soutuveneen kokoiset ovatkin sitten merten droneja, jotka odottelevat kohteita ja joita on lähes mahdoton havaita.

        Särkevät varmasti hyvin jäitäkin isojen rahtialusten kulkea turvallisesti.


      • Anonyymi

        Eipä taida Intia rakentaa lentotukialuksia, en ainakaan löytänyt juttua asiasta. Sillä on kaksi lentotukialusta, joista toinen on käytettynä Venäjältä ostettu Kiova-luokan alus (ent. Baku) ja toinen briteiltä ostettu, (ent. HMS Hermes).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida Intia rakentaa lentotukialuksia, en ainakaan löytänyt juttua asiasta. Sillä on kaksi lentotukialusta, joista toinen on käytettynä Venäjältä ostettu Kiova-luokan alus (ent. Baku) ja toinen briteiltä ostettu, (ent. HMS Hermes).

        Intiassa kukin on kummempi.....

        https://en.wikipedia.org/wiki/INS_Vikrant_(2013)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida Intia rakentaa lentotukialuksia, en ainakaan löytänyt juttua asiasta. Sillä on kaksi lentotukialusta, joista toinen on käytettynä Venäjältä ostettu Kiova-luokan alus (ent. Baku) ja toinen briteiltä ostettu, (ent. HMS Hermes).

        Hermes sai uuden nimen ''Viraat''
        Meni romurannalle 2020.

        Lentotukialus ''INS Vikrant'' valmistui intialaisella telakalla ''Cochin Shipyard'' 2013


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki soutuvenettä isommat alukset taitavat olla vanhentuneita, vaikkei niitä ole edes rakennettu.
        Soutuveneen kokoiset ovatkin sitten merten droneja, jotka odottelevat kohteita ja joita on lähes mahdoton havaita.

        Vaikka droonien kehitys onkin hurjaa niin ihan vielä en usko droonin kokoiseen jäänmurtajaan. Oli sen Intiassa rakennettu tai ei. Itseasiassa en edes usko että sähkömoottorinen drooni jatkaa edes kulkea kovin hyvin hyisesssä jäätyvässä meressäkään. Käärmeenlumoajien juttuja moiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Tässä on tulos Suomen nykyjohdon suomen poliittisista päätöksistä, jotka johtavat suomen talouslamaan, jossa jo olemme.''

        Ehkä nykyjohto on kuullut ''venäjä pakotteista'' ???

        Taitaapi olla niin, että ne "pakotteet" osuvat omaan jalkaan..


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tottakai tilaa, kun Suomi ei enää toimita. Siinäkin Suomi töppäsi ja menetti tuhansia työpaikkoja. Kyllä Intialaiset hoitaa homman, eikä takuulla pullikoi, kuten Suomi. Suomi on menettänyt ikuisiksi ajaksi kauppasuhteet Venäjään ja tulee ajautumaan täydelliseen taloudelliseen ahdinkoon.

      • Anonyymi

        Venäjä tulee ajautumaan täydelliseen taloudelliseen ahdinkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä tulee ajautumaan täydelliseen taloudelliseen ahdinkoon.

        Venäjän talous kasvaa 3,5-4,5 % EU:n ja
        Suomen on 1 % tienoilla .
        EU ottaa 35miljardia lainaa , lainaa sitten Ukrainalle !
        Paljonkohan on Suomen osuus lainasta,
        tuleehan siitä myös korot päälle .
        Ei kannatte putten taloudesta huolia kantaa.
        Intia rakentaa murtajat , Venäjä myy muita tuotteita sinne mitä Intia tarvii.
        Kauppa on joka kannattaa .


      • Anonyymi

        Siis ihan varmasti intialaiset toimittavat "jäänmurtartajan", mutta se miljoonan rupian kysymys onkin että millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän talous kasvaa 3,5-4,5 % EU:n ja
        Suomen on 1 % tienoilla .
        EU ottaa 35miljardia lainaa , lainaa sitten Ukrainalle !
        Paljonkohan on Suomen osuus lainasta,
        tuleehan siitä myös korot päälle .
        Ei kannatte putten taloudesta huolia kantaa.
        Intia rakentaa murtajat , Venäjä myy muita tuotteita sinne mitä Intia tarvii.
        Kauppa on joka kannattaa .

        Venäjä ei käy kauppaa, venäjän keskuspankki painaa ruplia hullun lailla ja sotahulluuden vallassa laittaa kaiken rahansa sotateollisuuteen se selittää nuo ei mihinkään todellisuuteen perustuvat prosenttisi. Venäjän talous tulee ajautumaan täydelliseen ahdinkoon, jonka rinnalla 90-luvun alun vuodet olivat lastenleikkiä. Mutta hei Kiina kiitää kun Siperia palautuu sen hallintoon ja venäjä muutenkin ajautuu Kiinan nöyräksi vasallivaltioksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän talous kasvaa 3,5-4,5 % EU:n ja
        Suomen on 1 % tienoilla .
        EU ottaa 35miljardia lainaa , lainaa sitten Ukrainalle !
        Paljonkohan on Suomen osuus lainasta,
        tuleehan siitä myös korot päälle .
        Ei kannatte putten taloudesta huolia kantaa.
        Intia rakentaa murtajat , Venäjä myy muita tuotteita sinne mitä Intia tarvii.
        Kauppa on joka kannattaa .

        Tekeehän siellä laivakauppoja suomalaisetkin. Suomalaiselle pörssiyhtiön tytäryhtiölle valmistuu 12 jäävahvistettua pientä rahtilaivaa Itämeren liikenteeseen, lähinnä Perämerelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ihan varmasti intialaiset toimittavat "jäänmurtartajan", mutta se miljoonan rupian kysymys onkin että millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?

        ''... millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?''

        Toimittavat juuri sellaisen kuin tilaaja eli maksaja haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekeehän siellä laivakauppoja suomalaisetkin. Suomalaiselle pörssiyhtiön tytäryhtiölle valmistuu 12 jäävahvistettua pientä rahtilaivaa Itämeren liikenteeseen, lähinnä Perämerelle.

        Joo, Laihian Koli & Koksi kävi ostoksilla.....

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisvarustamo-niittaa-hyotya-sahkohybrideista-merilla/8938876#gs.h1djqr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''... millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?''

        Toimittavat juuri sellaisen kuin tilaaja eli maksaja haluaa.

        Eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan? Minä en nimittäin itse moisiin käärmeenlumoaja juttuihin usko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan? Minä en nimittäin itse moisiin käärmeenlumoaja juttuihin usko!

        Loistavat perustelut :)))

        Tilaaja toimittaa plootua ja piirustukset, mikä voisi mennä poskelleen ??

        Tämän värkkäsivät 2013...ja monia muita aikaisemmin.

        https://en.wikipedia.org/wiki/INS_Vikrant_(2013)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan? Minä en nimittäin itse moisiin käärmeenlumoaja juttuihin usko!

        Jäänmurtaja eri todellakaan ole muuta kuin laiva, ei se mikään ihmevehje ole. Missä lumoojatarhassa mahdat asustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäänmurtaja eri todellakaan ole muuta kuin laiva, ei se mikään ihmevehje ole. Missä lumoojatarhassa mahdat asustella?

        Jos todella ajattelet noin niin et kyllä tiedä talvimerenkulusta tai jäänmurrosta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistavat perustelut :)))

        Tilaaja toimittaa plootua ja piirustukset, mikä voisi mennä poskelleen ??

        Tämän värkkäsivät 2013...ja monia muita aikaisemmin.

        https://en.wikipedia.org/wiki/INS_Vikrant_(2013)

        Kysymykseen vastaaminen unohtui toverilta: eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymykseen vastaaminen unohtui toverilta: eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan?

        Et kysynyt minulta mutta minä vastaan.

        Ihan varmasti intialaiset osaavat tehdä juuri sellaisen aluksen kuin tilaaja haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kysynyt minulta mutta minä vastaan.

        Ihan varmasti intialaiset osaavat tehdä juuri sellaisen aluksen kuin tilaaja haluaa.

        Tilaaja toimittaa piirustukset (suomesta pöllityt)
        Intiassa valmistetaan terästä yli 50 miljoona tonnia vuodessa, luulisi olevan pakkasen kestäävääkin.
        Venäläiset inssit valvomaan, eiköhän lopputulos ole tilaajan mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos todella ajattelet noin niin et kyllä tiedä talvimerenkulusta tai jäänmurrosta yhtään mitään.

        En ole ikinä ollut jäänmurtajia rakentamassa enkä töissä jäänmurtajilla...apuuuuvaaaa.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilaaja toimittaa piirustukset (suomesta pöllityt)
        Intiassa valmistetaan terästä yli 50 miljoona tonnia vuodessa, luulisi olevan pakkasen kestäävääkin.
        Venäläiset inssit valvomaan, eiköhän lopputulos ole tilaajan mieleen.

        Miksi juuri Suomesta pöllityt, Suomenkin ensimmäiset jäänmurtajat kun rakennettiin ihan muualla kun Suomi oli vielä ihan laivanrakennuksen kehitysmaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi juuri Suomesta pöllityt, Suomenkin ensimmäiset jäänmurtajat kun rakennettiin ihan muualla kun Suomi oli vielä ihan laivanrakennuksen kehitysmaa...

        VOI HURJA :)))))))))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi juuri Suomesta pöllityt, Suomenkin ensimmäiset jäänmurtajat kun rakennettiin ihan muualla kun Suomi oli vielä ihan laivanrakennuksen kehitysmaa...

        Suomessa on rakennettu muutama murtaja, toimiviksi todettu.

        1939 valmistui''Sisu'' ja sen jälkeen pari....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on rakennettu muutama murtaja, toimiviksi todettu.

        1939 valmistui''Sisu'' ja sen jälkeen pari....

        Jos ihan tarkkoja ollaan niin kaikista tällä hetkellä käytössä olevista maailman jäänmurtajista 60% on valmistettu Suomessa ja 80% niistä on suunniteltu Suomessa. Ei ihan pieni luku.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ei meidän pidä olla kateellisia intialaisille, neuvottelihan Sputti meille kesällä suuret jäänmurtajatilaukset USA:sta...

      • Anonyymi

        Jenkkilässä laki määrää, kaikki valtion kiulut rakennetaan jenkkilässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkilässä laki määrää, kaikki valtion kiulut rakennetaan jenkkilässä.

        Yhdysvaltojen, Kanadan ja Suomen The Icebreaker Collaboration Effort eli kavereiden kesken ICE Pact saattaa tuoda siihen tilanteeseen muutoksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdysvaltojen, Kanadan ja Suomen The Icebreaker Collaboration Effort eli kavereiden kesken ICE Pact saattaa tuoda siihen tilanteeseen muutoksen.

        Jos Trump on seuraava pressa...

        ''US rules currently require navy ships to be manufactured in the United States, but not privately owned ships''

        Trumppi yksityistää murtajabisneksen:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Trump on seuraava pressa...

        ''US rules currently require navy ships to be manufactured in the United States, but not privately owned ships''

        Trumppi yksityistää murtajabisneksen:)

        Ehkä pelkka ulkoistaminen riittää?


    • Anonyymi

      Trump ON seuraava presidentti mutta ei hän mitään yksityistä sen enempää kuin yksityisti ollessaan jo kerran presidentti.

    • Anonyymi

      Venäjä tilaisi murtajat Suomesta mutta meillä ei ole pitkiin, pitkiin aikoihin telakoilla vapaata kun presidentti meni sopimaan ison jäänmurtajatoimituksen USA:lle...

      • Anonyymi

        ''...presidentti meni sopimaan ison jäänmurtajatoimituksen USA:lle...''

        Ei ole sovittu muuta kuin neuvottelut jatkuvat USA:n sekä Kanadan kanssa.
        USA:n lakia hankinnoista tulisi muuttaa, Kanadalla ei ole moista lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...presidentti meni sopimaan ison jäänmurtajatoimituksen USA:lle...''

        Ei ole sovittu muuta kuin neuvottelut jatkuvat USA:n sekä Kanadan kanssa.
        USA:n lakia hankinnoista tulisi muuttaa, Kanadalla ei ole moista lakia.

        Asia kerrottiin toisissa uutislähetyksissä juuri niin että on sovittu...toki kuulijana/lukijana ymmärsin heti ettei ole sovittu mitään eikä todennäköisesti ainakaan ko. asiassa tulla lähivuosina sopimaankaan.
        Itse asiassa Suomessahan ei ole enää valtion määräysvallassa olevia telakoitakaan juuri mitään, jäänmurtajien tekijä Wärtsilä oli ja meni, Valmetin telakka oli ja meni ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia kerrottiin toisissa uutislähetyksissä juuri niin että on sovittu...toki kuulijana/lukijana ymmärsin heti ettei ole sovittu mitään eikä todennäköisesti ainakaan ko. asiassa tulla lähivuosina sopimaankaan.
        Itse asiassa Suomessahan ei ole enää valtion määräysvallassa olevia telakoitakaan juuri mitään, jäänmurtajien tekijä Wärtsilä oli ja meni, Valmetin telakka oli ja meni ...

        Hietalahden telakka on kanadalaisomistuksessa, joten voisi olla sopiva paja.

        Rauman telakan omistaa Rauman kaupunki. Siellä on tehty kaksi murtajaa.


    • Anonyymi

      Nornickel tilas Helsingi Shippyard:ta
      murtajan. Jossain oli uutinen kolmesta mutta Iltiksessä oli maininta yhdestä ?
      Icebreaker 8 kykenee murtamaan 2m
      paksua jäätä.
      Ei saanut vientilupaa , Intiako nämä nyt rakentaa ?

      • Anonyymi

        Miltä ajalta uutisesi ovat, nimittäin Helsingin nykyomisteinen telakka on tehnyt lähemmäs kymmenen erilaista jäätämurtavaa erikoisalusta, ml. ainakin kaksi rahtialusta, Venäjälle. telakalla on valmistunut myös Suomen uusin murtaja Polaris.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä ajalta uutisesi ovat, nimittäin Helsingin nykyomisteinen telakka on tehnyt lähemmäs kymmenen erilaista jäätämurtavaa erikoisalusta, ml. ainakin kaksi rahtialusta, Venäjälle. telakalla on valmistunut myös Suomen uusin murtaja Polaris.

        Ajalta 22,1.2022 Talous Tekniikka uutinen. Myös muut mediat hehkutti
        tätä uutista.
        Valmis piti olla 2024,toteutus yhdessä
        Aker Arcticin kanssa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä ajalta uutisesi ovat, nimittäin Helsingin nykyomisteinen telakka on tehnyt lähemmäs kymmenen erilaista jäätämurtavaa erikoisalusta, ml. ainakin kaksi rahtialusta, Venäjälle. telakalla on valmistunut myös Suomen uusin murtaja Polaris.

        Hietalahdesta on viimeksi valmstunut jotain jäätä särkevää 29.08. 2019
        Yuriy Kuchiev, jäätämurtava tankkeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hietalahdesta on viimeksi valmstunut jotain jäätä särkevää 29.08. 2019
        Yuriy Kuchiev, jäätämurtava tankkeri.

        Telakkako on nelisen vuotta ollut tyhjän panttina?
        Pakotteet purevat joka alalla, ei ihme että on työttömyyttä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hietalahdesta on viimeksi valmstunut jotain jäätä särkevää 29.08. 2019
        Yuriy Kuchiev, jäätämurtava tankkeri.

        Kolme viimeistä alusta on kylläkin rakennettu melko vaativaan käyttöön eli vaikka vähän jäätäkin rikkomaan, ne ovat Polar class PC6- luokiteltu eli käytännössä lujuudeltaan aika tarkoin varsinaisten jäätämurtavien alusten kanssa samoilla lujuusvaatimuksilla tehty.
        Itse olin Antarktiksella risteilemässä Kapitan Molchanovilla, Hietalahdessa rakennettu sekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Telakkako on nelisen vuotta ollut tyhjän panttina?
        Pakotteet purevat joka alalla, ei ihme että on työttömyyttä...

        Ne rakensivat niitä pienempiä etelämantereelle tarkoitettuja jäissä kulkeviä risteilyaluksia venäläisomisteiselle firmalle, taitavat nekin 3 laivaa seistä jossakin. Sitten piti alkaa rakentamaan jäänmurtajia nikkelifirmalle, mutta Ukrainan sota ja talouspakotteet venäjää vastaan lopettivat sen touhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne rakensivat niitä pienempiä etelämantereelle tarkoitettuja jäissä kulkeviä risteilyaluksia venäläisomisteiselle firmalle, taitavat nekin 3 laivaa seistä jossakin. Sitten piti alkaa rakentamaan jäänmurtajia nikkelifirmalle, mutta Ukrainan sota ja talouspakotteet venäjää vastaan lopettivat sen touhun.

        Swan Hellenic on (oli?) sen risteilyfirman nimi laivat olivat SH Diana, SH Vega ja kolmatta en nyt muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Swan Hellenic on (oli?) sen risteilyfirman nimi laivat olivat SH Diana, SH Vega ja kolmatta en nyt muista.

        Nämä ovat viimeiset Hietalahdessa rakennetut. Ehkä jotain on työnalla.....

        Rakennusnumero Luovutus Nimi Tyyppi Omistaja
        518 2023 SH Diana Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        517 2022 SH Vega Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        516 2021 SH Minerva Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne rakensivat niitä pienempiä etelämantereelle tarkoitettuja jäissä kulkeviä risteilyaluksia venäläisomisteiselle firmalle, taitavat nekin 3 laivaa seistä jossakin. Sitten piti alkaa rakentamaan jäänmurtajia nikkelifirmalle, mutta Ukrainan sota ja talouspakotteet venäjää vastaan lopettivat sen touhun.

        Venäläiset (Sovcomflot Group) tilasi jäänmurtoon pystyviä huoltoaluksia 4kpl.
        Alukset luovutettiin 2017 - 2018.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ovat viimeiset Hietalahdessa rakennetut. Ehkä jotain on työnalla.....

        Rakennusnumero Luovutus Nimi Tyyppi Omistaja
        518 2023 SH Diana Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        517 2022 SH Vega Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        516 2021 SH Minerva Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic

        Tutkimus- sana näissä laivoissa on varsinainen vitsi, täysiverisiä turistilaivoja ne ovat eikä pingviinien tai jäidenkään katselua ihan vakavasti otettavana tutkimuksena voida pitää.
        Minerva meni juuri laituriin Uruguayissa Uruguay- joella noin 150 km Buenos Airesista pohjoiseen.
        Hyvin likainen joki minkä olen paikan päällä saanut havaita.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Venäjä voi tilata jonkin jäätämurtavan aluksen Intin mieliksi Intiasta, se on miellyttämis- ja kauppapolitiikkaa. Venäjällä on rakennettu viimeisen noin 20- 30 vuoden aika mittava määrä aika tehokkaita jäänmurtajia, tarkkaan ottaen venäjä ei pitkiin aikoihin tarvitsisi yhtään uutta murtajaa sillä yli 90 % Venäjän jäänmurtajista makoilee satamissa ilman mitään käytännön toimintaa. Ja tämä oli tilanne jo ennen Ukrainan sotaa, erilaisia ja eritehoisia murtajia on yksinkertaisesti jo nyt tarpeettoman paljon.
        Esim: Montako Suomessa valmistettua jäänmurtajaa lojuu työkeikkaa odottamassa Murmanskin satamassa ja kuinka pitkään on kulunut niiden edellisestä avustuskeikasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä voi tilata jonkin jäätämurtavan aluksen Intin mieliksi Intiasta, se on miellyttämis- ja kauppapolitiikkaa. Venäjällä on rakennettu viimeisen noin 20- 30 vuoden aika mittava määrä aika tehokkaita jäänmurtajia, tarkkaan ottaen venäjä ei pitkiin aikoihin tarvitsisi yhtään uutta murtajaa sillä yli 90 % Venäjän jäänmurtajista makoilee satamissa ilman mitään käytännön toimintaa. Ja tämä oli tilanne jo ennen Ukrainan sotaa, erilaisia ja eritehoisia murtajia on yksinkertaisesti jo nyt tarpeettoman paljon.
        Esim: Montako Suomessa valmistettua jäänmurtajaa lojuu työkeikkaa odottamassa Murmanskin satamassa ja kuinka pitkään on kulunut niiden edellisestä avustuskeikasta?

        Kuinka tarkkaan ottaen nuo ranassa makaavat murtajat saadaan liikkeelle ja töihin tarvittaessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä voi tilata jonkin jäätämurtavan aluksen Intin mieliksi Intiasta, se on miellyttämis- ja kauppapolitiikkaa. Venäjällä on rakennettu viimeisen noin 20- 30 vuoden aika mittava määrä aika tehokkaita jäänmurtajia, tarkkaan ottaen venäjä ei pitkiin aikoihin tarvitsisi yhtään uutta murtajaa sillä yli 90 % Venäjän jäänmurtajista makoilee satamissa ilman mitään käytännön toimintaa. Ja tämä oli tilanne jo ennen Ukrainan sotaa, erilaisia ja eritehoisia murtajia on yksinkertaisesti jo nyt tarpeettoman paljon.
        Esim: Montako Suomessa valmistettua jäänmurtajaa lojuu työkeikkaa odottamassa Murmanskin satamassa ja kuinka pitkään on kulunut niiden edellisestä avustuskeikasta?

        Murmanskissa on juuri nyt neljä suomessa värkättyä murtajaa.

        Dudinka (ex-APU)
        Taymyr
        Vaygach
        Krasin

        Muita murtajia useampikin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Murmanskissa on juuri nyt neljä suomessa värkättyä murtajaa.

        Dudinka (ex-APU)
        Taymyr
        Vaygach
        Krasin

        Muita murtajia useampikin....

        Murmanskista ja Arkangelista löytyy 12- 15 kpl Suomessa rakennettuja isompia ja vähän pienempiä jäänmurtajia ja jäissäkulkuun vahvistettuja aluksia, Arkangelista mm. arktisiin tutkimusoloihin rakennettu Professor Molchanov joka viimeksi 2000- 2008 on toiminut turistilaivana Antarktikselle tehdyillä risteilyillä. Maannut sittemmin Krasinin tavoin monet vuodet toimettomana laiturissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka tarkkaan ottaen nuo ranassa makaavat murtajat saadaan liikkeelle ja töihin tarvittaessa?

        Tämä on erittäin hyvä kysymys jota olen itsekin miettinyt. Koneiden pitäisi olla käytössä jos ne halutaan pitää kunnossa. Nyt ei varmaankaan ole niin tehty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on erittäin hyvä kysymys jota olen itsekin miettinyt. Koneiden pitäisi olla käytössä jos ne halutaan pitää kunnossa. Nyt ei varmaankaan ole niin tehty?

        Kyllä noissa vielä joskus ehkä käyttöä odottavissa aluksissa yleensä peruslämpöä pidetään sisätiloissa yms. Onhan siellä esim. Riian satamassa entinen Suomen jäänmurtaja Varma joka on viimeksi ollut työtehtävissä 4- 5 vuotta sitten, kyllä se käyttökunnossa lienee yhä. Ruostehan se yksi paha on, rungossa on sisäpuolella laivoissa sen miljoona ruostuvaa koloa, murtajissa tietysti on paksusti rautaa joten ruostettakin saa kertyä aika paljon mutta jotkut raakaöljytankkerit kun kuljettavat rikkipitoisia tuotteita, ne menevät romuksi yleensä jo noin 20 vuoden käytön jälkeen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe