Venäjä tilaa jäänmurtajia... Intiasta?!

Anonyymi-ap

Venäjä suunnittelee tilaavansa 4 perinteistä (ei-ydinkäyttöistä) jäänmurtajaa Intiasta. Oletan että talouspakotteet (siis ne talouspakotteet joilla ei tlltujen ja muiden venäjämielisten mielestä ole mitään vaikutusta) yhdistettynä alati pahenevaan työvoimapulaan venäläisillä telakoilla on pakottanut tähän ratkaisuun?

Mutta aikamoista että itseään arktiseksi suurvallaksi kutsuva maa ei kykene enää edes rakentamaan jäänmurtajia vaan ne pitää teettää Intiassa.

En tiedä onko intialaisilla telakoilla koskaan rakennettu jäänmurtajia aikaisemmin, että millainen lopputulos tiedossa?

https://www.arctictoday.com/russia-looks-to-india-for-construction-of-four-icebreakers/

180

1608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Intiassa puretaan laivoja!ei rakenneta.

      • Anonyymi

        Kukaan ei ole ilmeisesti kertonut tätä veli venäläiselle?

        Toisaalta kun niillä on rahasta pulaa niin ehkä ajattelevat että Alangista voidaan kierrättää sopivia länsiosia heidän uusiin jäänmurtajiinsa?


      • Anonyymi

        Intiassa rakennetaan varmasti enemmän laivoja kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intiassa rakennetaan varmasti enemmän laivoja kuin Suomessa.

        Joo, bulkki aluksia ei jää vahvuuksilla.

        Et vissiin ymmärrä, että laivoissa on valtavasti eroja kaikissa asioissa, ihan teräslaaduksta lähtien.

        Onnea intia ❤️ venäjän jäänmurtajille, hymyilyttää jo nyt lopputulema joka on täyttä 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, bulkki aluksia ei jää vahvuuksilla.

        Et vissiin ymmärrä, että laivoissa on valtavasti eroja kaikissa asioissa, ihan teräslaaduksta lähtien.

        Onnea intia ❤️ venäjän jäänmurtajille, hymyilyttää jo nyt lopputulema joka on täyttä 💩

        Meinaatko että ne ei tee siitä teräslaadusta mitä asiakas haluaa?
        Vaikka siellä on kuuma ja ne puhuu outoa kieltä niin kyllä ne tekee sitä mitä tilataan.
        Laivan suunnittelu tulee useimmiten ihan eri paikasta kuin missä se rakennetaan.
        Et itse taida ymmärtää globaalista teollisuudesta yhtään mitään!
        Sitäpaitsi maailman suurin teräs "tehtailija" on intialainen! Miten se on mahdollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että ne ei tee siitä teräslaadusta mitä asiakas haluaa?
        Vaikka siellä on kuuma ja ne puhuu outoa kieltä niin kyllä ne tekee sitä mitä tilataan.
        Laivan suunnittelu tulee useimmiten ihan eri paikasta kuin missä se rakennetaan.
        Et itse taida ymmärtää globaalista teollisuudesta yhtään mitään!
        Sitäpaitsi maailman suurin teräs "tehtailija" on intialainen! Miten se on mahdollista?

        Ehkä tässä meinataan että inkkarit eivät välttämättä osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä asiakas haluaa tai mitä toimiva jäänmurtaja vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tässä meinataan että inkkarit eivät välttämättä osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä asiakas haluaa tai mitä toimiva jäänmurtaja vaatii.

        Ehkä ja ehkä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ja ehkä....

        No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti: intialasiet eivät osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä yli metrin paksuisessa jäässä toimiva jäänmurtaja vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti: intialasiet eivät osaa valmistaa tai käsitellä sellaista teräslaatua mitä yli metrin paksuisessa jäässä toimiva jäänmurtaja vaatii.

        ''No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti...''

        Älä pidä meitä jännityksessä, laita linkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''No pieni googlaus sen itseasiassa paljasti...''

        Älä pidä meitä jännityksessä, laita linkki.

        Google on ystäväsi. Voit toki myös käyttää venäläistä yandexia jos se tuntuu sinulle tutummalta vaihtoehtolta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, bulkki aluksia ei jää vahvuuksilla.

        Et vissiin ymmärrä, että laivoissa on valtavasti eroja kaikissa asioissa, ihan teräslaaduksta lähtien.

        Onnea intia ❤️ venäjän jäänmurtajille, hymyilyttää jo nyt lopputulema joka on täyttä 💩

        Vakuutat, ettei intialaisen osaaminen riitä laivanrakentamiseen `jäänmurtajiin ja yleisesti Super A-luokkaan


    • Anonyymi

      4 jäänmurtajaa ja Venäjän vallan alla. 😂🤣😂 vaikka 40 silti EI.

    • Anonyymi

      Intia on tunnettu arktisesta osaamisestaan.

      Toisaalta, jos Venäjä on sitä mieltä, että intialaisetkin osaava heitä itseään paremmin, niin uskottava se on.

      Olisiko kuitenkin takana se, että Intia pystyy ostamaan sellaisia osia, mitä Venäjä ei, kuten vaikka sähkölamppu tai laakeri.

      • Anonyymi

        Maailman opastus ja neuvonta on ulkoistettu Intiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman opastus ja neuvonta on ulkoistettu Intiaan.

        Niin mutta osataanko niillä ulkoistetuilla taidoilla rakentaa toimiva ja turvallinen jäänmurtaja pohjoisiin, arktisiin olosuhteisiin? Itse vähän epäilen sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta osataanko niillä ulkoistetuilla taidoilla rakentaa toimiva ja turvallinen jäänmurtaja pohjoisiin, arktisiin olosuhteisiin? Itse vähän epäilen sitä.

        Miksi sen pitäisi olla toimiva ja turvallinen?
        Se menee Venäjälle. Ne eivät osaa käyttää mitän toimivaa koska niillä ei ole siitä kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta osataanko niillä ulkoistetuilla taidoilla rakentaa toimiva ja turvallinen jäänmurtaja pohjoisiin, arktisiin olosuhteisiin? Itse vähän epäilen sitä.

        1.5 miljardin joukosta löytyy osaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5 miljardin joukosta löytyy osaajia.

        Joo onhan nää monitoimiosaajat tosiaan nähty ihan käytännössä täälläkin. Ei oikein kuule vakuuta.


    • Anonyymi

      Venäjällä voi olla myös työvoimasta pulaa.

      • Anonyymi

        Niin mihinköhän ovat työkykyiset ja ikäiset miehet kadonneet?


    • Anonyymi

      Intiaani vttuilee Venäjälle.

      Ne sanoi, että ne ostaa kaasua, jos Venäjä tilaa siltä vodkaa ja neljä jäänmurtajaa 🤣😂😁

      • Anonyymi

        Putte ei tajunnut vitsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putte ei tajunnut vitsiä.

        Tai sitten Putler ei tajunnut että intialaiset kusevat sitä silmään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten Putler ei tajunnut että intialaiset kusevat sitä silmään?

        Putte varmaan tajuaa sen, mutta sillä ei ole valinnanvaraa.

        Kiinan, Pohjois-Korean, Iranin ja Intian kanssa asiakas saa olla varuillaan. Nyt ei siitäkään ole apua koska molemmat osapuolet tietävät, ettei Putella on vaihtoehtoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Putte varmaan tajuaa sen, mutta sillä ei ole valinnanvaraa.

        Kiinan, Pohjois-Korean, Iranin ja Intian kanssa asiakas saa olla varuillaan. Nyt ei siitäkään ole apua koska molemmat osapuolet tietävät, ettei Putella on vaihtoehtoja.

        Tärkeä kun sanot Kiina-Intia muista he ovat puoli maailma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putte varmaan tajuaa sen, mutta sillä ei ole valinnanvaraa.

        Kiinan, Pohjois-Korean, Iranin ja Intian kanssa asiakas saa olla varuillaan. Nyt ei siitäkään ole apua koska molemmat osapuolet tietävät, ettei Putella on vaihtoehtoja.

        Jep, öljyä pitäisi myydä, että saadaan sotakassaan rahaa. Mutta kukaan ei halua maksaa roskavaluutalla venäläinen rupla. Joten intialaiset maksavat öljystä omalla valuutallaan, jota on taasen vaikeaa vaihtaa oikeaksi rahaksi (dollarit) tai edes ryssien rupliksi pankkitoiminnalle asetettujen rajoitusten vuoksi.

        No, ratkaisuksi löytyi siis ostaa laivoja.... Intialaisillahan on tosiaan näytöt kunnossa arktisessa osaamisessa mm. PÄVI tehdyn OL3 suunnittelun osalta.


      • Anonyymi
        Kardox89 kirjoitti:

        Tärkeä kun sanot Kiina-Intia muista he ovat puoli maailma

        Kiina on puoli kiinaa viimeisimpien tietojen mukaan.

        Siellähän ei ole kaunisteltu pelkästään talouslukuja muutaman % todellisuutta komeammiksi... vuosi vuoden perään. Vaan samaa linja on mahdollisesti ollut myös väkiluvun suhteen. Saa kummasti painoarvoa, kun kyseessä on maailman väkirikkain maa.

        Kun tätä pientä huijausta tekee 10-20 vuotta putkeen, railo tilastojen ja todellisuuden välillä repeää suureksi. Nyt on esitetty epäilyjä, että todellinen väkiluku olisi paljon tilastoitua pienempi.... mikä automaattisesti tarkoittaa, että Kiina olisikin hopeasijalla Intian jälkeen.


    • Anonyymi

      Merenkulun parissa jälkijättöisiä?

    • Anonyymi

      Ihan vitsitarina, venäjällä on jäänmurtajia pilvin pimein, on uusia ja on vanhempia ydinkäyttöisiä murtajia ja on dieselsähköisiä murtajia ja isoja hinaajia jotka kykenevät toimimaan myös jäänmurrossa ja on vaikka mitä.
      Vladivostokista löytyy myös entinen ruotsalaisten Thor, nyk. Top mutta eipä silläkään ole aikoihin töitä ollut...Venäjällä on jäänmurtokalustoa niin että iso osa siitä ei joudu tuskin koskaan käytännön murtohommiin mutta voihan maa jonkin ystävällisyyden ja yhteistyön näennäisenä osituksena tilata jotain vaikka Intiasta, Intiahan onkin oikein perinteinen talvimerenkulun osaaja valtio...

      • Anonyymi

        Niin meinaat, että Venäjällä on kassassa niin paljon ylijäämärahaa, että kun länsimaat eivät suostu vastaanottamaan sijoituksia, niin laitetaan sitten huvin vuoksi Intiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin meinaat, että Venäjällä on kassassa niin paljon ylijäämärahaa, että kun länsimaat eivät suostu vastaanottamaan sijoituksia, niin laitetaan sitten huvin vuoksi Intiaan?

        Intia ei suostu maksamaan öljystä ryssien ruplilla, vaan omilla rähkylöillään. Joita on pankkitoiminnan rajoitusten vuoksi nihkeää vaihtaa oikeaksi rahaksi, esim. dollarit. Pakko jotain käyttöä keksiä.


    • Anonyymi

      Venäjällä ei osata valmistaa muuta, kun toimimattomia perseenpäristimiä.

    • Anonyymi

      Noin tiedoksi vaan, että Intia rakentaa omia sota-aluksia mukaanlukien myös lentotukialuksia.
      Mitä tulee Jäänmurtajiin, niin nehän tehdään Venäläisten projektien mukaan ja valvonnassa. Ja Huom! Nämä kaikki ovat poissa Suomelta, joka oli aikoinaan Neuvostoliiton jäänmurtajien yksi "hovitekijä".
      Nyt nämä teetätetään muuaalla, ystävämpimielisiissä valtioissa. Tässä on tulos Suomen nykyjohdon suomen poliittisista päätöksistä, jotka johtavat suomen talouslamaan, jossa jo olemme.

      • Anonyymi

        ''Tässä on tulos Suomen nykyjohdon suomen poliittisista päätöksistä, jotka johtavat suomen talouslamaan, jossa jo olemme.''

        Ehkä nykyjohto on kuullut ''venäjä pakotteista'' ???


      • Anonyymi

        Kaikki soutuvenettä isommat alukset taitavat olla vanhentuneita, vaikkei niitä ole edes rakennettu.
        Soutuveneen kokoiset ovatkin sitten merten droneja, jotka odottelevat kohteita ja joita on lähes mahdoton havaita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki soutuvenettä isommat alukset taitavat olla vanhentuneita, vaikkei niitä ole edes rakennettu.
        Soutuveneen kokoiset ovatkin sitten merten droneja, jotka odottelevat kohteita ja joita on lähes mahdoton havaita.

        Särkevät varmasti hyvin jäitäkin isojen rahtialusten kulkea turvallisesti.


      • Anonyymi

        Eipä taida Intia rakentaa lentotukialuksia, en ainakaan löytänyt juttua asiasta. Sillä on kaksi lentotukialusta, joista toinen on käytettynä Venäjältä ostettu Kiova-luokan alus (ent. Baku) ja toinen briteiltä ostettu, (ent. HMS Hermes).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida Intia rakentaa lentotukialuksia, en ainakaan löytänyt juttua asiasta. Sillä on kaksi lentotukialusta, joista toinen on käytettynä Venäjältä ostettu Kiova-luokan alus (ent. Baku) ja toinen briteiltä ostettu, (ent. HMS Hermes).

        Intiassa kukin on kummempi.....

        https://en.wikipedia.org/wiki/INS_Vikrant_(2013)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida Intia rakentaa lentotukialuksia, en ainakaan löytänyt juttua asiasta. Sillä on kaksi lentotukialusta, joista toinen on käytettynä Venäjältä ostettu Kiova-luokan alus (ent. Baku) ja toinen briteiltä ostettu, (ent. HMS Hermes).

        Hermes sai uuden nimen ''Viraat''
        Meni romurannalle 2020.

        Lentotukialus ''INS Vikrant'' valmistui intialaisella telakalla ''Cochin Shipyard'' 2013


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki soutuvenettä isommat alukset taitavat olla vanhentuneita, vaikkei niitä ole edes rakennettu.
        Soutuveneen kokoiset ovatkin sitten merten droneja, jotka odottelevat kohteita ja joita on lähes mahdoton havaita.

        Vaikka droonien kehitys onkin hurjaa niin ihan vielä en usko droonin kokoiseen jäänmurtajaan. Oli sen Intiassa rakennettu tai ei. Itseasiassa en edes usko että sähkömoottorinen drooni jatkaa edes kulkea kovin hyvin hyisesssä jäätyvässä meressäkään. Käärmeenlumoajien juttuja moiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Tässä on tulos Suomen nykyjohdon suomen poliittisista päätöksistä, jotka johtavat suomen talouslamaan, jossa jo olemme.''

        Ehkä nykyjohto on kuullut ''venäjä pakotteista'' ???

        Taitaapi olla niin, että ne "pakotteet" osuvat omaan jalkaan..


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tottakai tilaa, kun Suomi ei enää toimita. Siinäkin Suomi töppäsi ja menetti tuhansia työpaikkoja. Kyllä Intialaiset hoitaa homman, eikä takuulla pullikoi, kuten Suomi. Suomi on menettänyt ikuisiksi ajaksi kauppasuhteet Venäjään ja tulee ajautumaan täydelliseen taloudelliseen ahdinkoon.

      • Anonyymi

        Venäjä tulee ajautumaan täydelliseen taloudelliseen ahdinkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä tulee ajautumaan täydelliseen taloudelliseen ahdinkoon.

        Venäjän talous kasvaa 3,5-4,5 % EU:n ja
        Suomen on 1 % tienoilla .
        EU ottaa 35miljardia lainaa , lainaa sitten Ukrainalle !
        Paljonkohan on Suomen osuus lainasta,
        tuleehan siitä myös korot päälle .
        Ei kannatte putten taloudesta huolia kantaa.
        Intia rakentaa murtajat , Venäjä myy muita tuotteita sinne mitä Intia tarvii.
        Kauppa on joka kannattaa .


      • Anonyymi

        Siis ihan varmasti intialaiset toimittavat "jäänmurtartajan", mutta se miljoonan rupian kysymys onkin että millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän talous kasvaa 3,5-4,5 % EU:n ja
        Suomen on 1 % tienoilla .
        EU ottaa 35miljardia lainaa , lainaa sitten Ukrainalle !
        Paljonkohan on Suomen osuus lainasta,
        tuleehan siitä myös korot päälle .
        Ei kannatte putten taloudesta huolia kantaa.
        Intia rakentaa murtajat , Venäjä myy muita tuotteita sinne mitä Intia tarvii.
        Kauppa on joka kannattaa .

        Venäjä ei käy kauppaa, venäjän keskuspankki painaa ruplia hullun lailla ja sotahulluuden vallassa laittaa kaiken rahansa sotateollisuuteen se selittää nuo ei mihinkään todellisuuteen perustuvat prosenttisi. Venäjän talous tulee ajautumaan täydelliseen ahdinkoon, jonka rinnalla 90-luvun alun vuodet olivat lastenleikkiä. Mutta hei Kiina kiitää kun Siperia palautuu sen hallintoon ja venäjä muutenkin ajautuu Kiinan nöyräksi vasallivaltioksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän talous kasvaa 3,5-4,5 % EU:n ja
        Suomen on 1 % tienoilla .
        EU ottaa 35miljardia lainaa , lainaa sitten Ukrainalle !
        Paljonkohan on Suomen osuus lainasta,
        tuleehan siitä myös korot päälle .
        Ei kannatte putten taloudesta huolia kantaa.
        Intia rakentaa murtajat , Venäjä myy muita tuotteita sinne mitä Intia tarvii.
        Kauppa on joka kannattaa .

        Tekeehän siellä laivakauppoja suomalaisetkin. Suomalaiselle pörssiyhtiön tytäryhtiölle valmistuu 12 jäävahvistettua pientä rahtilaivaa Itämeren liikenteeseen, lähinnä Perämerelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ihan varmasti intialaiset toimittavat "jäänmurtartajan", mutta se miljoonan rupian kysymys onkin että millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?

        ''... millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?''

        Toimittavat juuri sellaisen kuin tilaaja eli maksaja haluaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''... millaisen "jäänmurtajan" intialaiset toimittavat?''

        Toimittavat juuri sellaisen kuin tilaaja eli maksaja haluaa.

        Eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan? Minä en nimittäin itse moisiin käärmeenlumoaja juttuihin usko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan? Minä en nimittäin itse moisiin käärmeenlumoaja juttuihin usko!

        Loistavat perustelut :)))

        Tilaaja toimittaa plootua ja piirustukset, mikä voisi mennä poskelleen ??

        Tämän värkkäsivät 2013...ja monia muita aikaisemmin.

        https://en.wikipedia.org/wiki/INS_Vikrant_(2013)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan? Minä en nimittäin itse moisiin käärmeenlumoaja juttuihin usko!

        Jäänmurtaja eri todellakaan ole muuta kuin laiva, ei se mikään ihmevehje ole. Missä lumoojatarhassa mahdat asustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäänmurtaja eri todellakaan ole muuta kuin laiva, ei se mikään ihmevehje ole. Missä lumoojatarhassa mahdat asustella?

        Jos todella ajattelet noin niin et kyllä tiedä talvimerenkulusta tai jäänmurrosta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistavat perustelut :)))

        Tilaaja toimittaa plootua ja piirustukset, mikä voisi mennä poskelleen ??

        Tämän värkkäsivät 2013...ja monia muita aikaisemmin.

        https://en.wikipedia.org/wiki/INS_Vikrant_(2013)

        Kysymykseen vastaaminen unohtui toverilta: eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymykseen vastaaminen unohtui toverilta: eli sinä uskot että intialaiset osaavat rakentaa pohjoisissa olosuhteissa kulkevan jäänmurtajan?

        Et kysynyt minulta mutta minä vastaan.

        Ihan varmasti intialaiset osaavat tehdä juuri sellaisen aluksen kuin tilaaja haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kysynyt minulta mutta minä vastaan.

        Ihan varmasti intialaiset osaavat tehdä juuri sellaisen aluksen kuin tilaaja haluaa.

        Tilaaja toimittaa piirustukset (suomesta pöllityt)
        Intiassa valmistetaan terästä yli 50 miljoona tonnia vuodessa, luulisi olevan pakkasen kestäävääkin.
        Venäläiset inssit valvomaan, eiköhän lopputulos ole tilaajan mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos todella ajattelet noin niin et kyllä tiedä talvimerenkulusta tai jäänmurrosta yhtään mitään.

        En ole ikinä ollut jäänmurtajia rakentamassa enkä töissä jäänmurtajilla...apuuuuvaaaa.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilaaja toimittaa piirustukset (suomesta pöllityt)
        Intiassa valmistetaan terästä yli 50 miljoona tonnia vuodessa, luulisi olevan pakkasen kestäävääkin.
        Venäläiset inssit valvomaan, eiköhän lopputulos ole tilaajan mieleen.

        Miksi juuri Suomesta pöllityt, Suomenkin ensimmäiset jäänmurtajat kun rakennettiin ihan muualla kun Suomi oli vielä ihan laivanrakennuksen kehitysmaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi juuri Suomesta pöllityt, Suomenkin ensimmäiset jäänmurtajat kun rakennettiin ihan muualla kun Suomi oli vielä ihan laivanrakennuksen kehitysmaa...

        VOI HURJA :)))))))))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi juuri Suomesta pöllityt, Suomenkin ensimmäiset jäänmurtajat kun rakennettiin ihan muualla kun Suomi oli vielä ihan laivanrakennuksen kehitysmaa...

        Suomessa on rakennettu muutama murtaja, toimiviksi todettu.

        1939 valmistui''Sisu'' ja sen jälkeen pari....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on rakennettu muutama murtaja, toimiviksi todettu.

        1939 valmistui''Sisu'' ja sen jälkeen pari....

        Jos ihan tarkkoja ollaan niin kaikista tällä hetkellä käytössä olevista maailman jäänmurtajista 60% on valmistettu Suomessa ja 80% niistä on suunniteltu Suomessa. Ei ihan pieni luku.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän talous kasvaa 3,5-4,5 % EU:n ja
        Suomen on 1 % tienoilla .
        EU ottaa 35miljardia lainaa , lainaa sitten Ukrainalle !
        Paljonkohan on Suomen osuus lainasta,
        tuleehan siitä myös korot päälle .
        Ei kannatte putten taloudesta huolia kantaa.
        Intia rakentaa murtajat , Venäjä myy muita tuotteita sinne mitä Intia tarvii.
        Kauppa on joka kannattaa .

        Kasvaahan se talous näennäisesti, kun 30 % budjetista menee sotateollisuuteen. Siviilipuoli siellä oli rempallaan jo ennen sotaa ja nyt entistä enemmän. Esim. välillä kokonaisia kaupunkeja vailla kaukolämpöä.

        Nyt onkin vaikeaa irtaantua sodasta. Kun rahan pyöritys sotakoneistossa loppuu, jäljelle jää mitä... romahtanut öljynmyynti, ulkomaille karanneet asiantuntijat, tyhjiin syöty kassa (eläkerahastot yms.), valtava määrä työttömiä (jotka nyt dumpattu tykinruoaksi).

        Ryssien aseistuskaan ei ole vakuuttanut. Esim eivät missään vaiheessa ole kyenneet saavuttamaan ilmaherruutta. Laivasto joutuu pysyttelemään kaukana Ukrainasta, täsmäaseilla osutaan lähinnä asuinkerrostaloihin. S400 ohjusjärjestelmät eivät pysty suojaamaan edes itseään. Taitaa olla lähivuosikymmeninä nihkeää ryssien myydä aseita muille eli tässäkin meni merkittävä tulonlähde pytystä alas.


    • Anonyymi

      Ei meidän pidä olla kateellisia intialaisille, neuvottelihan Sputti meille kesällä suuret jäänmurtajatilaukset USA:sta...

      • Anonyymi

        Jenkkilässä laki määrää, kaikki valtion kiulut rakennetaan jenkkilässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkilässä laki määrää, kaikki valtion kiulut rakennetaan jenkkilässä.

        Yhdysvaltojen, Kanadan ja Suomen The Icebreaker Collaboration Effort eli kavereiden kesken ICE Pact saattaa tuoda siihen tilanteeseen muutoksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdysvaltojen, Kanadan ja Suomen The Icebreaker Collaboration Effort eli kavereiden kesken ICE Pact saattaa tuoda siihen tilanteeseen muutoksen.

        Jos Trump on seuraava pressa...

        ''US rules currently require navy ships to be manufactured in the United States, but not privately owned ships''

        Trumppi yksityistää murtajabisneksen:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Trump on seuraava pressa...

        ''US rules currently require navy ships to be manufactured in the United States, but not privately owned ships''

        Trumppi yksityistää murtajabisneksen:)

        Ehkä pelkka ulkoistaminen riittää?


    • Anonyymi

      Trump ON seuraava presidentti mutta ei hän mitään yksityistä sen enempää kuin yksityisti ollessaan jo kerran presidentti.

    • Anonyymi

      Venäjä tilaisi murtajat Suomesta mutta meillä ei ole pitkiin, pitkiin aikoihin telakoilla vapaata kun presidentti meni sopimaan ison jäänmurtajatoimituksen USA:lle...

      • Anonyymi

        ''...presidentti meni sopimaan ison jäänmurtajatoimituksen USA:lle...''

        Ei ole sovittu muuta kuin neuvottelut jatkuvat USA:n sekä Kanadan kanssa.
        USA:n lakia hankinnoista tulisi muuttaa, Kanadalla ei ole moista lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...presidentti meni sopimaan ison jäänmurtajatoimituksen USA:lle...''

        Ei ole sovittu muuta kuin neuvottelut jatkuvat USA:n sekä Kanadan kanssa.
        USA:n lakia hankinnoista tulisi muuttaa, Kanadalla ei ole moista lakia.

        Asia kerrottiin toisissa uutislähetyksissä juuri niin että on sovittu...toki kuulijana/lukijana ymmärsin heti ettei ole sovittu mitään eikä todennäköisesti ainakaan ko. asiassa tulla lähivuosina sopimaankaan.
        Itse asiassa Suomessahan ei ole enää valtion määräysvallassa olevia telakoitakaan juuri mitään, jäänmurtajien tekijä Wärtsilä oli ja meni, Valmetin telakka oli ja meni ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia kerrottiin toisissa uutislähetyksissä juuri niin että on sovittu...toki kuulijana/lukijana ymmärsin heti ettei ole sovittu mitään eikä todennäköisesti ainakaan ko. asiassa tulla lähivuosina sopimaankaan.
        Itse asiassa Suomessahan ei ole enää valtion määräysvallassa olevia telakoitakaan juuri mitään, jäänmurtajien tekijä Wärtsilä oli ja meni, Valmetin telakka oli ja meni ...

        Hietalahden telakka on kanadalaisomistuksessa, joten voisi olla sopiva paja.

        Rauman telakan omistaa Rauman kaupunki. Siellä on tehty kaksi murtajaa.


    • Anonyymi

      Nornickel tilas Helsingi Shippyard:ta
      murtajan. Jossain oli uutinen kolmesta mutta Iltiksessä oli maininta yhdestä ?
      Icebreaker 8 kykenee murtamaan 2m
      paksua jäätä.
      Ei saanut vientilupaa , Intiako nämä nyt rakentaa ?

      • Anonyymi

        Miltä ajalta uutisesi ovat, nimittäin Helsingin nykyomisteinen telakka on tehnyt lähemmäs kymmenen erilaista jäätämurtavaa erikoisalusta, ml. ainakin kaksi rahtialusta, Venäjälle. telakalla on valmistunut myös Suomen uusin murtaja Polaris.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä ajalta uutisesi ovat, nimittäin Helsingin nykyomisteinen telakka on tehnyt lähemmäs kymmenen erilaista jäätämurtavaa erikoisalusta, ml. ainakin kaksi rahtialusta, Venäjälle. telakalla on valmistunut myös Suomen uusin murtaja Polaris.

        Ajalta 22,1.2022 Talous Tekniikka uutinen. Myös muut mediat hehkutti
        tätä uutista.
        Valmis piti olla 2024,toteutus yhdessä
        Aker Arcticin kanssa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä ajalta uutisesi ovat, nimittäin Helsingin nykyomisteinen telakka on tehnyt lähemmäs kymmenen erilaista jäätämurtavaa erikoisalusta, ml. ainakin kaksi rahtialusta, Venäjälle. telakalla on valmistunut myös Suomen uusin murtaja Polaris.

        Hietalahdesta on viimeksi valmstunut jotain jäätä särkevää 29.08. 2019
        Yuriy Kuchiev, jäätämurtava tankkeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hietalahdesta on viimeksi valmstunut jotain jäätä särkevää 29.08. 2019
        Yuriy Kuchiev, jäätämurtava tankkeri.

        Telakkako on nelisen vuotta ollut tyhjän panttina?
        Pakotteet purevat joka alalla, ei ihme että on työttömyyttä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hietalahdesta on viimeksi valmstunut jotain jäätä särkevää 29.08. 2019
        Yuriy Kuchiev, jäätämurtava tankkeri.

        Kolme viimeistä alusta on kylläkin rakennettu melko vaativaan käyttöön eli vaikka vähän jäätäkin rikkomaan, ne ovat Polar class PC6- luokiteltu eli käytännössä lujuudeltaan aika tarkoin varsinaisten jäätämurtavien alusten kanssa samoilla lujuusvaatimuksilla tehty.
        Itse olin Antarktiksella risteilemässä Kapitan Molchanovilla, Hietalahdessa rakennettu sekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Telakkako on nelisen vuotta ollut tyhjän panttina?
        Pakotteet purevat joka alalla, ei ihme että on työttömyyttä...

        Ne rakensivat niitä pienempiä etelämantereelle tarkoitettuja jäissä kulkeviä risteilyaluksia venäläisomisteiselle firmalle, taitavat nekin 3 laivaa seistä jossakin. Sitten piti alkaa rakentamaan jäänmurtajia nikkelifirmalle, mutta Ukrainan sota ja talouspakotteet venäjää vastaan lopettivat sen touhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne rakensivat niitä pienempiä etelämantereelle tarkoitettuja jäissä kulkeviä risteilyaluksia venäläisomisteiselle firmalle, taitavat nekin 3 laivaa seistä jossakin. Sitten piti alkaa rakentamaan jäänmurtajia nikkelifirmalle, mutta Ukrainan sota ja talouspakotteet venäjää vastaan lopettivat sen touhun.

        Swan Hellenic on (oli?) sen risteilyfirman nimi laivat olivat SH Diana, SH Vega ja kolmatta en nyt muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Swan Hellenic on (oli?) sen risteilyfirman nimi laivat olivat SH Diana, SH Vega ja kolmatta en nyt muista.

        Nämä ovat viimeiset Hietalahdessa rakennetut. Ehkä jotain on työnalla.....

        Rakennusnumero Luovutus Nimi Tyyppi Omistaja
        518 2023 SH Diana Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        517 2022 SH Vega Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        516 2021 SH Minerva Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne rakensivat niitä pienempiä etelämantereelle tarkoitettuja jäissä kulkeviä risteilyaluksia venäläisomisteiselle firmalle, taitavat nekin 3 laivaa seistä jossakin. Sitten piti alkaa rakentamaan jäänmurtajia nikkelifirmalle, mutta Ukrainan sota ja talouspakotteet venäjää vastaan lopettivat sen touhun.

        Venäläiset (Sovcomflot Group) tilasi jäänmurtoon pystyviä huoltoaluksia 4kpl.
        Alukset luovutettiin 2017 - 2018.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ovat viimeiset Hietalahdessa rakennetut. Ehkä jotain on työnalla.....

        Rakennusnumero Luovutus Nimi Tyyppi Omistaja
        518 2023 SH Diana Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        517 2022 SH Vega Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic
        516 2021 SH Minerva Tutkimusristeilyalus Swan Hellenic

        Tutkimus- sana näissä laivoissa on varsinainen vitsi, täysiverisiä turistilaivoja ne ovat eikä pingviinien tai jäidenkään katselua ihan vakavasti otettavana tutkimuksena voida pitää.
        Minerva meni juuri laituriin Uruguayissa Uruguay- joella noin 150 km Buenos Airesista pohjoiseen.
        Hyvin likainen joki minkä olen paikan päällä saanut havaita.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Venäjä voi tilata jonkin jäätämurtavan aluksen Intin mieliksi Intiasta, se on miellyttämis- ja kauppapolitiikkaa. Venäjällä on rakennettu viimeisen noin 20- 30 vuoden aika mittava määrä aika tehokkaita jäänmurtajia, tarkkaan ottaen venäjä ei pitkiin aikoihin tarvitsisi yhtään uutta murtajaa sillä yli 90 % Venäjän jäänmurtajista makoilee satamissa ilman mitään käytännön toimintaa. Ja tämä oli tilanne jo ennen Ukrainan sotaa, erilaisia ja eritehoisia murtajia on yksinkertaisesti jo nyt tarpeettoman paljon.
        Esim: Montako Suomessa valmistettua jäänmurtajaa lojuu työkeikkaa odottamassa Murmanskin satamassa ja kuinka pitkään on kulunut niiden edellisestä avustuskeikasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä voi tilata jonkin jäätämurtavan aluksen Intin mieliksi Intiasta, se on miellyttämis- ja kauppapolitiikkaa. Venäjällä on rakennettu viimeisen noin 20- 30 vuoden aika mittava määrä aika tehokkaita jäänmurtajia, tarkkaan ottaen venäjä ei pitkiin aikoihin tarvitsisi yhtään uutta murtajaa sillä yli 90 % Venäjän jäänmurtajista makoilee satamissa ilman mitään käytännön toimintaa. Ja tämä oli tilanne jo ennen Ukrainan sotaa, erilaisia ja eritehoisia murtajia on yksinkertaisesti jo nyt tarpeettoman paljon.
        Esim: Montako Suomessa valmistettua jäänmurtajaa lojuu työkeikkaa odottamassa Murmanskin satamassa ja kuinka pitkään on kulunut niiden edellisestä avustuskeikasta?

        Kuinka tarkkaan ottaen nuo ranassa makaavat murtajat saadaan liikkeelle ja töihin tarvittaessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä voi tilata jonkin jäätämurtavan aluksen Intin mieliksi Intiasta, se on miellyttämis- ja kauppapolitiikkaa. Venäjällä on rakennettu viimeisen noin 20- 30 vuoden aika mittava määrä aika tehokkaita jäänmurtajia, tarkkaan ottaen venäjä ei pitkiin aikoihin tarvitsisi yhtään uutta murtajaa sillä yli 90 % Venäjän jäänmurtajista makoilee satamissa ilman mitään käytännön toimintaa. Ja tämä oli tilanne jo ennen Ukrainan sotaa, erilaisia ja eritehoisia murtajia on yksinkertaisesti jo nyt tarpeettoman paljon.
        Esim: Montako Suomessa valmistettua jäänmurtajaa lojuu työkeikkaa odottamassa Murmanskin satamassa ja kuinka pitkään on kulunut niiden edellisestä avustuskeikasta?

        Murmanskissa on juuri nyt neljä suomessa värkättyä murtajaa.

        Dudinka (ex-APU)
        Taymyr
        Vaygach
        Krasin

        Muita murtajia useampikin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Murmanskissa on juuri nyt neljä suomessa värkättyä murtajaa.

        Dudinka (ex-APU)
        Taymyr
        Vaygach
        Krasin

        Muita murtajia useampikin....

        Murmanskista ja Arkangelista löytyy 12- 15 kpl Suomessa rakennettuja isompia ja vähän pienempiä jäänmurtajia ja jäissäkulkuun vahvistettuja aluksia, Arkangelista mm. arktisiin tutkimusoloihin rakennettu Professor Molchanov joka viimeksi 2000- 2008 on toiminut turistilaivana Antarktikselle tehdyillä risteilyillä. Maannut sittemmin Krasinin tavoin monet vuodet toimettomana laiturissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka tarkkaan ottaen nuo ranassa makaavat murtajat saadaan liikkeelle ja töihin tarvittaessa?

        Tämä on erittäin hyvä kysymys jota olen itsekin miettinyt. Koneiden pitäisi olla käytössä jos ne halutaan pitää kunnossa. Nyt ei varmaankaan ole niin tehty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on erittäin hyvä kysymys jota olen itsekin miettinyt. Koneiden pitäisi olla käytössä jos ne halutaan pitää kunnossa. Nyt ei varmaankaan ole niin tehty?

        Kyllä noissa vielä joskus ehkä käyttöä odottavissa aluksissa yleensä peruslämpöä pidetään sisätiloissa yms. Onhan siellä esim. Riian satamassa entinen Suomen jäänmurtaja Varma joka on viimeksi ollut työtehtävissä 4- 5 vuotta sitten, kyllä se käyttökunnossa lienee yhä. Ruostehan se yksi paha on, rungossa on sisäpuolella laivoissa sen miljoona ruostuvaa koloa, murtajissa tietysti on paksusti rautaa joten ruostettakin saa kertyä aika paljon mutta jotkut raakaöljytankkerit kun kuljettavat rikkipitoisia tuotteita, ne menevät romuksi yleensä jo noin 20 vuoden käytön jälkeen...


    • Anonyymi

      Eihän tuossa mitään outoa, jos ei omat taidot riitä niin niitä on tilattava muualta. Henk.koht. luottaisin kuitenkin Intialaiseen laatuun enemmän kuin venäläisten itse tekemään. Tuohan venäjä myös nykyään esim. ohjukset pohjois-koreasta kun omat ei ole niin hyviä.

    • Anonyymi

      Venäjällä itsellään tuo laivan rakennus taito ei kummoinen ole. Moskvakin upposi kremlin virallisen tiedoituksen mukaan, tulipalon seurauksena, siis teräksinen alus. Eli ei kummoista laadultaan venäläinen teräs ole.

      • Anonyymi

        ''Moskvakin upposi kremlin virallisen tiedoituksen mukaan...''

        Moskva meni naulatehtaalle 1992.


      • Anonyymi

        Kirjoitustaitoakin tarvittaisiin: Laivanrakennustaito on yhdyssana...mukaan- sanan jälkeen ei tule pilkkua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitustaitoakin tarvittaisiin: Laivanrakennustaito on yhdyssana...mukaan- sanan jälkeen ei tule pilkkua...

        Hyvin saa asiat selville jos nyt pilku
        puuttuu jostain.
        Voisit vaihtaa kommenteinesi muualle!


      • Anonyymi

        ''Eli ei kummoista laadultaan venäläinen teräs ole.''

        Uudisrakennus tehdään intialaisesta teräksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin saa asiat selville jos nyt pilku
        puuttuu jostain.
        Voisit vaihtaa kommenteinesi muualle!

        Se on kai pikku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kai pikku?

        Tai pikku voi olla myös pill..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Moskvakin upposi kremlin virallisen tiedoituksen mukaan...''

        Moskva meni naulatehtaalle 1992.

        Nyt varmaan viitattiin varmaankin tähän Mustanmeren laivaston lippulaiva Moskvaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt varmaan viitattiin varmaankin tähän Mustanmeren laivaston lippulaiva Moskvaan?

        Mustallamerellä on monia muitakin jäänmurtajia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mustallamerellä on monia muitakin jäänmurtajia.

        Monia on nyt kyllä aikamoista liioittelua. Taitaa Kaspianmerelläkin olla niitä enemmän kuin Mustallamerellä.

        Mutta siltikin tässä taidettiin viitata venäjän Mustanmeren (entiseen) lippulaivaan.


    • Anonyymi

      Kuului pulpulipuli, kun moskvan teräs tulipalossa suli.

      • Anonyymi

        Venäjä tai kreml ei kovin pitkälle mieti noita valheita julkaistessaan. Mitä esimerkiksi vaikuttaa terästeollisuuden tai sotateollisuuden vientiin jos Venäjän teräksinen lippulaiva uppoaa pienen tulipalon seurauksena.


    • Anonyymi

      Jos ei itse osaa valmistaa lujaa terästä niin on ne parempi tilata sieltä mistä taito löytyy.

      • Anonyymi

        Mitä merkillistä siinä on jos Venäjä pari jäänmurtajaa tilaa vaikka Intiasta, kymmeniä ellei satoja rahtilaivoja, ml. esim. LNG- säiliöalukset, se on hankkinut rakennuttamalla ne mm. Koreassa, Kiinassa tms?
        Rakennuttihan Neuvostoliittokin ison osan murtajistaan Suomessa eikä se tämmöistä älämölöötä aiheuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkillistä siinä on jos Venäjä pari jäänmurtajaa tilaa vaikka Intiasta, kymmeniä ellei satoja rahtilaivoja, ml. esim. LNG- säiliöalukset, se on hankkinut rakennuttamalla ne mm. Koreassa, Kiinassa tms?
        Rakennuttihan Neuvostoliittokin ison osan murtajistaan Suomessa eikä se tämmöistä älämölöötä aiheuttanut.

        Joo, mutta jotakin venäjän laivanrakennustaidosta kertoo moskva. Upposi kremlin mukaan tulipalon seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta jotakin venäjän laivanrakennustaidosta kertoo moskva. Upposi kremlin mukaan tulipalon seurauksena.

        Niin saattoi hyvinkin tapahtua, monet laivat ovat uponneet voimallisen tulipalon seurauksena. Tulipalon aiheuttaneet tekijät ovat vaihtelevat, Moskva saattoi syttyä tuleen kun siihen osui ohjus tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta jotakin venäjän laivanrakennustaidosta kertoo moskva. Upposi kremlin mukaan tulipalon seurauksena.

        Jos tarkoitat laivaa, nimi kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
        Jos tarkoitat nimen omaan Moskovan Kremliä, se kirjoitetaan myös isolla alkukirjaimella.
        Jotain jostakin kertoo jokin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat laivaa, nimi kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
        Jos tarkoitat nimen omaan Moskovan Kremliä, se kirjoitetaan myös isolla alkukirjaimella.
        Jotain jostakin kertoo jokin...

        Nykyään on täysin sopivaa ja oikeaoppista kirjoittaa sekä venäjä että moskova pienellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on täysin sopivaa ja oikeaoppista kirjoittaa sekä venäjä että moskova pienellä.

        Missä koulussa olet oppisi saanut..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkillistä siinä on jos Venäjä pari jäänmurtajaa tilaa vaikka Intiasta, kymmeniä ellei satoja rahtilaivoja, ml. esim. LNG- säiliöalukset, se on hankkinut rakennuttamalla ne mm. Koreassa, Kiinassa tms?
        Rakennuttihan Neuvostoliittokin ison osan murtajistaan Suomessa eikä se tämmöistä älämölöötä aiheuttanut.

        Ajattele nyt aivoillasi. Intian olosuhteet ja osaaminen ja kokemus jäänmurtajista ei ole kauhean korkealla tasolla. Venäjällä olisi tuossa parempaa osaamista itsellään, mutta taitaa paukut mennä sotimiseen ja aseiden valmistamiseen. Voi tietysti olla, että se osaava insinööri kaarti on jo paennut muihin maihin ja osaamista ei enää ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä koulussa olet oppisi saanut..?

        Elämänkoulussa ja seuraan aikaani enkä jumita 1960,- 70-lukujen opeissa. Helmikuusta 2022 eteenpäin on ollut täysin hyväksyttyä kirjoittaa venäjä pienellä. Itseasiassa jopa suositeltavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämänkoulussa ja seuraan aikaani enkä jumita 1960,- 70-lukujen opeissa. Helmikuusta 2022 eteenpäin on ollut täysin hyväksyttyä kirjoittaa venäjä pienellä. Itseasiassa jopa suositeltavaa.

        Kerrotko vielä missä koulussa niin opetetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattele nyt aivoillasi. Intian olosuhteet ja osaaminen ja kokemus jäänmurtajista ei ole kauhean korkealla tasolla. Venäjällä olisi tuossa parempaa osaamista itsellään, mutta taitaa paukut mennä sotimiseen ja aseiden valmistamiseen. Voi tietysti olla, että se osaava insinööri kaarti on jo paennut muihin maihin ja osaamista ei enää ole?

        ''Venäjällä olisi tuossa parempaa osaamista itsellään, mutta taitaa paukut mennä sotimiseen...''

        Totta toinen puoli:)

        Kyllä naapurissa osataan murtajia tehdä, hyviä sellaisia.
        Mutta tarvitaan niin paljon pakotteiden alaista tavaraa joiden saaminen venäjälle olisi vaikeata, jopa mahdotonta.

        Bulvaanit ostavat venäläisten rahoilla ja junailevat tavaran intiaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Venäjällä olisi tuossa parempaa osaamista itsellään, mutta taitaa paukut mennä sotimiseen...''

        Totta toinen puoli:)

        Kyllä naapurissa osataan murtajia tehdä, hyviä sellaisia.
        Mutta tarvitaan niin paljon pakotteiden alaista tavaraa joiden saaminen venäjälle olisi vaikeata, jopa mahdotonta.

        Bulvaanit ostavat venäläisten rahoilla ja junailevat tavaran intiaan.

        Venäjälle virtaa pakotteiden alaista tavaraa niin paljon kuin sitä siellä halutaan saada. Suomestakin viedään tavaraa Venäjälle suunnilleen saman verran kuin aina, pikkuisen vaan kierrätetään lasteja muiden maiden kautta, vienti Suomesta jonnekin Kazakstaniin tms. on noussut parin vuoden aikana noin 1000 prosentilla, minnehän se tavara sieltä päätyy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjälle virtaa pakotteiden alaista tavaraa niin paljon kuin sitä siellä halutaan saada. Suomestakin viedään tavaraa Venäjälle suunnilleen saman verran kuin aina, pikkuisen vaan kierrätetään lasteja muiden maiden kautta, vienti Suomesta jonnekin Kazakstaniin tms. on noussut parin vuoden aikana noin 1000 prosentilla, minnehän se tavara sieltä päätyy...

        Eli mielestäni vaikka jäänmurtajan moottorin, potkurin ja sähköosien salakuljettaminen kolmannen maan kautta onnistuisi venäläiselle telakalle? Itse vähän epäilen että ei kävisi niin helposti kuin sinä tuossa kirjoitat.


    • Anonyymi

      EI SUOMESTA TILANNUT.
      SUOMELLA ON OSAAMISTA. JA MAAILMAN PARAAT HITSARIT, KYLLÄ LAIVOJA PITÄISI SYNTYÄ. MUUTENHAN SE ON POISSA SUOMALAISILTA TELAKOILTA.

      • Anonyymi

        Suomessa on hyvät virolaiset, puolalaiset, romanialaiset yns. hitsarit ja pääosin ulkomaalaisomistuksessa olevat telakat.
        Suomessa kehittivät aikanaan esim. LNG- tankkerien säiliöiden erikoisteräksen hitsaukseen sopivat robotit kun saivat kahden aluksen tilauksen. Ne jäivätkin sitten viimeisiksi tilauksiksi noista laivoista Suomesta, niitä alettiin pian valmistaa lähes liukuhihnatuotantona Koreassa, Kiinassa ym. ja sinne meni se robottiosaaminenkin...


      • Anonyymi

        Anus putkonen. Se donetskin kuvitteellisessa kansantasavallassa asuva tiltu kirjoittaa kaikki viestinsä isoilla caps locks päällä. Huono tapa.


    • Anonyymi

      Tuliko aloittaja ajatelleeksi että EU- pakotteet estävät Venäjää tilaamasta oikein mitään esim. Suomesta?
      Onnitelkaamme itseämme pakotteistamme joilla lähinnä pakotamme itsemme pussiin. No, fakta on sekin ettei Suomessa enää ole yhtään kotimaisessa omistuksessa olevaa telakkaa jolla olisi ollut mahdollista vastaanottaa uusia tilauksia. Ajat jolloin oli esim. Wärtsilä joka ne jäänmurtajat teki, ovat taaksejäänyttä elämää jo muutama vuosikymmen sitten...olkaamme realisteja, jättäkäämme unelmointi!

      • Anonyymi

        ''...Suomessa enää ole yhtään kotimaisessa omistuksessa olevaa telakkaa...''

        Raumalla on yksi, siellä on tehty jäänmurtaja, ainakin yksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...Suomessa enää ole yhtään kotimaisessa omistuksessa olevaa telakkaa...''

        Raumalla on yksi, siellä on tehty jäänmurtaja, ainakin yksi.

        Ei olisi Rauman telakasta ottamaan useiden isojen jäänmurtajien tilauksia, ei ne Venäjän murtajat ole samanlaisia pikkulillukoita kuin mikä se yksi Suomelle tehty oli. Rauman telakkahan on moneksi vuodeksi varattu tekemään uljaita puolustusvoimien aluksia...
        Mutta ne pakotteet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olisi Rauman telakasta ottamaan useiden isojen jäänmurtajien tilauksia, ei ne Venäjän murtajat ole samanlaisia pikkulillukoita kuin mikä se yksi Suomelle tehty oli. Rauman telakkahan on moneksi vuodeksi varattu tekemään uljaita puolustusvoimien aluksia...
        Mutta ne pakotteet...

        Suomen ja ruotsin merenkulkulaitoksilla on jo jonkinlaiset esisopimukset Rauman telakan kanssa.

        https://yle.fi/a/74-20000449


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olisi Rauman telakasta ottamaan useiden isojen jäänmurtajien tilauksia, ei ne Venäjän murtajat ole samanlaisia pikkulillukoita kuin mikä se yksi Suomelle tehty oli. Rauman telakkahan on moneksi vuodeksi varattu tekemään uljaita puolustusvoimien aluksia...
        Mutta ne pakotteet...

        ''Rauman telakkahan on moneksi vuodeksi varattu tekemään uljaita puolustusvoimien aluksia......''

        Toinen on valmis, toista rakennetaan.

        https://rmcfinland.fi/fi/rmc-aloitti-toisen-monitoimikorvetin-rakentamisen/


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Inkkarit tekee sellaisen joku murtuu jäähän.

      • Anonyymi

        Joo, joku murtuu...???


    • Anonyymi

      No laitetaan tämä uutinen vaikka tähän ketjuun.

      Yleisradio: Seitsemän Helsingin telakalla rakennettua alusta on lisätty Yhdysvaltojen pakotelistalle. Aluksia hyödynnetään Venäjälle tärkeillä öljykentillä.

      Taas vaikeutui toveri venäläisen pohjoisen jäämeren valloitus asteen verran.

      https://yle.fi/a/74-20137193

      • Anonyymi

        Helsingin telakalla viimeiset seitsemän Venäjälle rakennettua alusta ovat olleet isoja merihinaajia ja/tai jäänmurtajia jotka operoivat kansainvälisillä vesillä ja pääosin kuitenkin Venäjän merialueilla kuten jäämeren satamiin tai koillisväylän liikenteessä, niiden pakotteilla tuskin on muuta kuin symbolinen merkitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin telakalla viimeiset seitsemän Venäjälle rakennettua alusta ovat olleet isoja merihinaajia ja/tai jäänmurtajia jotka operoivat kansainvälisillä vesillä ja pääosin kuitenkin Venäjän merialueilla kuten jäämeren satamiin tai koillisväylän liikenteessä, niiden pakotteilla tuskin on muuta kuin symbolinen merkitys.

        Olisit lukenut jutun linkin takaa.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit lukenut jutun linkin takaa.....

        Huomasitko että tiesin linkkiä lukemattakin mistä aluksista on kyse?
        Ja sitten siihen toiseen seikkaan, kerropas nyt että miten näillä pakotteilla aiotaan rajoittaa venäläisten hinaajien tms. toimintaa Venäjän aluevesillä, sen jättää linkkisi autuaasti kertomatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko että tiesin linkkiä lukemattakin mistä aluksista on kyse?
        Ja sitten siihen toiseen seikkaan, kerropas nyt että miten näillä pakotteilla aiotaan rajoittaa venäläisten hinaajien tms. toimintaa Venäjän aluevesillä, sen jättää linkkisi autuaasti kertomatta?

        Liittynee alusten huoltoon. Eivät pysty omin avuin pitämään niitä liikenteessä kovinkaan pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko että tiesin linkkiä lukemattakin mistä aluksista on kyse?
        Ja sitten siihen toiseen seikkaan, kerropas nyt että miten näillä pakotteilla aiotaan rajoittaa venäläisten hinaajien tms. toimintaa Venäjän aluevesillä, sen jättää linkkisi autuaasti kertomatta?

        Linnkiä lukematta pysyy pimennossa:)

        ''Helsingin telakalla rakennetut huolto- ja kuljetusalukset ovat edistäneet Venäjän öljynvientiä ja mahdollisesti varjolaivaston toimintaa. Laivat toimivat enimmäkseen Sahalin 1 - ja Sahalin 2 -öljy- ja kaasukenttien tukena. Venäjä kuljettaa sieltä suuria määriä raakaöljyä maailmalle.''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linnkiä lukematta pysyy pimennossa:)

        ''Helsingin telakalla rakennetut huolto- ja kuljetusalukset ovat edistäneet Venäjän öljynvientiä ja mahdollisesti varjolaivaston toimintaa. Laivat toimivat enimmäkseen Sahalin 1 - ja Sahalin 2 -öljy- ja kaasukenttien tukena. Venäjä kuljettaa sieltä suuria määriä raakaöljyä maailmalle.''

        Se siinä vaan että vaikka linkin lukisi 18 kertaa, siitä ei selviä miten noin niin kuin käytännön tasolla tämä pakotelistalle asettaminen estää Venäjän aluevesillä toimivien venäläisten alusten toimintaa?
        Sitä paitsi, 99 % uutistenlukijoista tuskin tietää mitä käsitteellä varjolaivasto ylipäätään tarkoitetaan, maailmaan putkahti jostain yks kaks entuudestaan ihan tuntematon rahtilaivarypäs, "varjolaivasto", mistä ne ilmaantuivat, missä ne olivat piilossa aikaisemmin?
        Aivan oikein, ei niissä mitään uutta ole, ne ovat olleet liikenteessä iät ajat, jo Neuvostoliitolla oli laivoilleen omat luokituslaitoksensa ja vakuuttajansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se siinä vaan että vaikka linkin lukisi 18 kertaa, siitä ei selviä miten noin niin kuin käytännön tasolla tämä pakotelistalle asettaminen estää Venäjän aluevesillä toimivien venäläisten alusten toimintaa?
        Sitä paitsi, 99 % uutistenlukijoista tuskin tietää mitä käsitteellä varjolaivasto ylipäätään tarkoitetaan, maailmaan putkahti jostain yks kaks entuudestaan ihan tuntematon rahtilaivarypäs, "varjolaivasto", mistä ne ilmaantuivat, missä ne olivat piilossa aikaisemmin?
        Aivan oikein, ei niissä mitään uutta ole, ne ovat olleet liikenteessä iät ajat, jo Neuvostoliitolla oli laivoilleen omat luokituslaitoksensa ja vakuuttajansa.

        Voi hyvä tavaton :))))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton :))))))

        Sinullahan hyvät tavat on:((((((((((


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se siinä vaan että vaikka linkin lukisi 18 kertaa, siitä ei selviä miten noin niin kuin käytännön tasolla tämä pakotelistalle asettaminen estää Venäjän aluevesillä toimivien venäläisten alusten toimintaa?
        Sitä paitsi, 99 % uutistenlukijoista tuskin tietää mitä käsitteellä varjolaivasto ylipäätään tarkoitetaan, maailmaan putkahti jostain yks kaks entuudestaan ihan tuntematon rahtilaivarypäs, "varjolaivasto", mistä ne ilmaantuivat, missä ne olivat piilossa aikaisemmin?
        Aivan oikein, ei niissä mitään uutta ole, ne ovat olleet liikenteessä iät ajat, jo Neuvostoliitolla oli laivoilleen omat luokituslaitoksensa ja vakuuttajansa.

        ''Neuvostoliitolla oli laivoilleen omat luokituslaitoksensa ja vakuuttajansa.''

        Ei ollut itänaapurilla luokituksia eikä vakuutuksia. Ne oli valtion omistuksessa.

        Ei suomessakaan valtion kiulut, esim. murtajat, ole vakuutettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Neuvostoliitolla oli laivoilleen omat luokituslaitoksensa ja vakuuttajansa.''

        Ei ollut itänaapurilla luokituksia eikä vakuutuksia. Ne oli valtion omistuksessa.

        Ei suomessakaan valtion kiulut, esim. murtajat, ole vakuutettuja.

        Eli luokitukset ja vakuutukset olivat valtion hallussa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Neuvostoliitolla oli laivoilleen omat luokituslaitoksensa ja vakuuttajansa.''

        Ei ollut itänaapurilla luokituksia eikä vakuutuksia. Ne oli valtion omistuksessa.

        Ei suomessakaan valtion kiulut, esim. murtajat, ole vakuutettuja.

        Russian Maritime Register of Shipping...et silleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Russian Maritime Register of Shipping...et silleen...

        Kun itse valvoo itseään, saa mitä haluaa:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse valvoo itseään, saa mitä haluaa:))

        :)))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse valvoo itseään, saa mitä haluaa:))

        Mutta eihän sivun viisaiden mukaan Venäjällä ole omaa luokituslaitosta, eihän?
        Eihän Suomessakaan Trafi valvo suomalaisia laivoja ja rekkoja tms. eihän...eihän itse itseään saa valvoa, eihän?
        Suomessa paineastioitakin valvoo suomalainen viranomainen, siinä saa mitä haluaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin telakalla viimeiset seitsemän Venäjälle rakennettua alusta ovat olleet isoja merihinaajia ja/tai jäänmurtajia jotka operoivat kansainvälisillä vesillä ja pääosin kuitenkin Venäjän merialueilla kuten jäämeren satamiin tai koillisväylän liikenteessä, niiden pakotteilla tuskin on muuta kuin symbolinen merkitys.

        Alusten korjauksiin ja varaosiin pakotteilla on todennaköisesti ihan käytännönkin puolen vaikutus, ei pelkästään symbolinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alusten korjauksiin ja varaosiin pakotteilla on todennaköisesti ihan käytännönkin puolen vaikutus, ei pelkästään symbolinen.

        Symbolisten pakotteiden seurauksena raakaöljyn hinta on nousussa, siis myös Venäjä saa vähemmän öljyä myymällä enemmän rahaa...öljyn suhteen pakotteiden ensisijainen tarkoitus on juuri tuottajahinnan nostaminen, muu on moniin täydestä menevää naamiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Symbolisten pakotteiden seurauksena raakaöljyn hinta on nousussa, siis myös Venäjä saa vähemmän öljyä myymällä enemmän rahaa...öljyn suhteen pakotteiden ensisijainen tarkoitus on juuri tuottajahinnan nostaminen, muu on moniin täydestä menevää naamiota.

        Venäläisen ''urals'' öljyn hinta on 74,21$/t

        Brent öljy 79,50$/t


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäläisen ''urals'' öljyn hinta on 74,21$/t

        Brent öljy 79,50$/t

        Eli hinnat ovat nousset muutamassa kuukaudessa 18- 23 prosenttia ja pitemmässä juoksussa tarkastellen tullevat yhä nousemaan, homma toimii...


    • Anonyymi

      "Venäjä tilaa jäänmurtajia... Intiasta?!"
      Entä sitten?
      Venäläiset telakat täystyöllistettyinä, mutta tarvitaan paljon enemmän aluksia ja Intinan kanssa käyvään kauppaan kuuluu myös jäämurtajat.
      Onko aloittaja kateellinen intialaisille?

      • Anonyymi

        Mustamaalausta se on.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lopputulos varmasti yhtä hyvä, kuin suomessa tehtyjen. Intian insinöötitaito on huippuluokkaa.

      • Anonyymi

        Sarkasmi on hirmuisen vaikea huumorinlaji varsinkin kirjoitettuna. Sitä että onko kirjoittaja sarkastinen/ironinen vai tosissaan asian suhteen on joskus vaikea päätellä.


    • Anonyymi

      No nythän noille intialaisille jäänmurtajille voi tulla tosiaan tarvetta kun eilen illalla uutisoitiin että Venäjän yksi uusimmista ydinkäyttöisistä jäänmurtajista oli pari päivää sitten (tieto kulkee vähän hitaasti venäjällä) oli törmännyt rahtilaivaan pohjoisilla merillä. Valokuvien perusteella 50 let popedy (50 vuotta voitosta) alus ei ihan heti palaa palvelukseen.

      • Anonyymi

        50 let popedy ei sekään enää kuulu uusimpaan kalustoon, uusimmat ovat neljä jo rakennettua ja ainakin yksi rakenteilla oleva Jakutia- sarjan murtaja. Jakutia makoilee parhaillaan Pietarissa.
        50 let popedyn rakentaminen aloitettiin jo Neuvostoliiton aikaan mutta N- liiton romahdettua se jäi lojumaan keskeneräisenä telakalle 6-8 vuodeksi, aluksen rungolla alkaa olla ikää pian 40 vuotta.
        Mistä nuo kuvat löytyvät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 let popedy ei sekään enää kuulu uusimpaan kalustoon, uusimmat ovat neljä jo rakennettua ja ainakin yksi rakenteilla oleva Jakutia- sarjan murtaja. Jakutia makoilee parhaillaan Pietarissa.
        50 let popedyn rakentaminen aloitettiin jo Neuvostoliiton aikaan mutta N- liiton romahdettua se jäi lojumaan keskeneräisenä telakalle 6-8 vuodeksi, aluksen rungolla alkaa olla ikää pian 40 vuotta.
        Mistä nuo kuvat löytyvät?

        Muistaakseni kyseessä 2007 vuonna vesille laskettu alus, että kyllä sen jäänmurtajien keski-iän huomioon ottaen voi laskea uudeksi. No uudehkoksi.

        Video törmäyksestä ja kuvat löytyvät ainakin sosiaalisesta mediasta. Mutta Iltalehti ja Barents Observer ovat molemmat uutisoineet aiheesta.


    • Anonyymi

      Barents Observer osaa dramatisoida: Kyseessä on harmiton pintanaarmu joka ei laivan toimintakykyyn vaikuta, vähän uutta peltiä laitetaan päälle kun ehditään, ei edellytä edes telakointia.

      • Anonyymi

        Näitkö kuvat? Ei ihan "pintanaarmu".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitkö kuvat? Ei ihan "pintanaarmu".

        Mistä tuon jäänmurtajan kylki oli oikein tehty pellistä vai vanerista kun tuollaisen aukon oli siihen repinyt? Jotenkin kuvittelisi että jäänmurtajat olisi rakennettu erikoisteräksestä joka kestäisi pienet tönäisyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitkö kuvat? Ei ihan "pintanaarmu".

        Ainakin minä näin murtajan kuvat ja pintanaarmusta on kyse, ei haittaa toimintaa. Vastapuolelle kai siinä enemmän vaurioita tuli, näytti kontakti osuvan aivan taaimmaisen nosturin kohdalle. Jäänmurtajille kohtuullisen usein on pikkukolhuja sattunut kun joudutaan ajelemaan ees taas avustettavien laivojen lähellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuon jäänmurtajan kylki oli oikein tehty pellistä vai vanerista kun tuollaisen aukon oli siihen repinyt? Jotenkin kuvittelisi että jäänmurtajat olisi rakennettu erikoisteräksestä joka kestäisi pienet tönäisyt?

        Kuvittele vähemmän, tiedä enemmän. Et ilmeisesti ihan osaa hahmottaa millaisista voimista tuollaisissa törmäyksissä on kyse, on lähes yhtä suurista kuin henkilöauton ja hirven törmäyksessä...
        Jäänmurtajia ei kannata valmistaa mistään supererikoisista teräksistä eikä ole tarpeenkaan, ainoastaan vesilinjan kohdalle 0,8- 1,2 metrin osuudelta on esim. uusimmissa suomalaismurtajissa kylkilevyt ruostumattomasta teräksestä koska sen kitka jäätä vasten on ruostuvaa terästä pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvittele vähemmän, tiedä enemmän. Et ilmeisesti ihan osaa hahmottaa millaisista voimista tuollaisissa törmäyksissä on kyse, on lähes yhtä suurista kuin henkilöauton ja hirven törmäyksessä...
        Jäänmurtajia ei kannata valmistaa mistään supererikoisista teräksistä eikä ole tarpeenkaan, ainoastaan vesilinjan kohdalle 0,8- 1,2 metrin osuudelta on esim. uusimmissa suomalaismurtajissa kylkilevyt ruostumattomasta teräksestä koska sen kitka jäätä vasten on ruostuvaa terästä pienempi.

        Koittakaas nyt päättää: yhdessä kommentissa väitetään että kyseessä on harmiton pintanaarmu toisessa taas saarnataan.

        Mutta tosiaan itse jäänmurtajasta otetut kuvat ja videot eivät valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin minä näin murtajan kuvat ja pintanaarmusta on kyse, ei haittaa toimintaa. Vastapuolelle kai siinä enemmän vaurioita tuli, näytti kontakti osuvan aivan taaimmaisen nosturin kohdalle. Jäänmurtajille kohtuullisen usein on pikkukolhuja sattunut kun joudutaan ajelemaan ees taas avustettavien laivojen lähellä.

        Kiva pintanaarmu ja pikkukolhu kun ulkosivusta voi katsella laivan sisälle...


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvittele vähemmän, tiedä enemmän. Et ilmeisesti ihan osaa hahmottaa millaisista voimista tuollaisissa törmäyksissä on kyse, on lähes yhtä suurista kuin henkilöauton ja hirven törmäyksessä...
        Jäänmurtajia ei kannata valmistaa mistään supererikoisista teräksistä eikä ole tarpeenkaan, ainoastaan vesilinjan kohdalle 0,8- 1,2 metrin osuudelta on esim. uusimmissa suomalaismurtajissa kylkilevyt ruostumattomasta teräksestä koska sen kitka jäätä vasten on ruostuvaa terästä pienempi.

        Taannoin 60 ja 70 luvulla kun suomalaiset murtajat palasivat keväällä Helsinkiin jokainen oli rutussa jostain kohdasta, ihan kuin sodasta tulossa :))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taannoin 60 ja 70 luvulla kun suomalaiset murtajat palasivat keväällä Helsinkiin jokainen oli rutussa jostain kohdasta, ihan kuin sodasta tulossa :))

        Mitä toi :))- merkki tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä toi :))- merkki tarkoittaa?

        Venäläiset käyttävät sitä usein hymynaama hymiön sijaan.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Venäläistä suunnittelua, ei kellu eikä murra.

      • Anonyymi

        Ettei vain olisi murtajien runkomuoto pitkälti suomalaista suunnittelua, Wärtsilä meriteollisuus ja silleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vain olisi murtajien runkomuoto pitkälti suomalaista suunnittelua, Wärtsilä meriteollisuus ja silleen...

        Ei tässä jäänmurtajamallissa. Ihan 100% neuvosto-venäläistä designia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä jäänmurtajamallissa. Ihan 100% neuvosto-venäläistä designia.

        Ettei vain olisi rungon muotoilussa hyödynnetty Wärtsilän Helsingin telakalla Neuvostoliittoon valmistettujen murtajien piirustuksia joissa oli hyödynnetty mm. koealtaassa tehtyjen lukuisien testien tuloksia ynnä käytännön kokemusta?
        Melko hölmöltä ja epäuskottavalta se vaikuttaisikin ellei niin olisi päässyt tapahtumaan...pientä kerrointa mittasuhteisiin ja heps, meillä onkin valmiit hyvät piirustukset tiedettävästi hyvin toimivalle jäänmurtajalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vain olisi rungon muotoilussa hyödynnetty Wärtsilän Helsingin telakalla Neuvostoliittoon valmistettujen murtajien piirustuksia joissa oli hyödynnetty mm. koealtaassa tehtyjen lukuisien testien tuloksia ynnä käytännön kokemusta?
        Melko hölmöltä ja epäuskottavalta se vaikuttaisikin ellei niin olisi päässyt tapahtumaan...pientä kerrointa mittasuhteisiin ja heps, meillä onkin valmiit hyvät piirustukset tiedettävästi hyvin toimivalle jäänmurtajalle...

        Melko varmasti juuri noin, Neuvostoliitto vaati kaikista sinne toimitetuista laivoista pikkutarkat piirustukset monena sarjana, mikähän idea siinäkin oli..?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      27
      5175
    2. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      3098
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      15
      1288
    4. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      49
      1201
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

      Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      23
      1114
    6. PURRA TULEE !

      Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      141
      982
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

      Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      43
      919
    8. Vain 30-40v mies on kuuma

      Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      116
      885
    9. Minkä vuoksi

      Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      834
    10. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      142
      763
    Aihe