Finlandssvenskar och svenska invandrare, ni skall lära er finska så bra att jag får bra betjäning på finska i alla delar av Finland.
När det gäller mina pengar ni skall betjäna mig på finska. Det samma gäller Åland och Sverige.
Sådant är marknadsekonomi:)r det någonting nytt va?
Jag vill ha betjäning på finska
10
371
Vastaukset
- filur
Nej inget nytt samma gäller för mina pengar fast omvänt betjäning på svenska krävs men nöjer mej inom Finland utomlands accepterar jag landets språk.
- Finlandssvensk74
Tja du har åtminstone lärt dig svenska så bara du får bort den där finsk-attityden blir de nog finlandssvensk av dig med ;-)
- finnlandssvensk
Skall du ha rövknull på finska med?
- såärdet
Privata företagare har ingen skyldighet att betjäna på finska.
- rättskavararätt
Inte på svenska heller.
- Skånepåg
Om Du hälsar på maj kan vi dricka pilsner, basta å snacka finska :D
- lättölsning
Vi ger betjäning på både svenska, finska och engelska på mitt jobb, inte kostar det något extra, man bara väljer det språk kunden råkar tala. Så var problemet löst. Inte svårare än så.
- svenskspråkig
Syftade på att så kunde du också göra, det ska fungera båda vägarna ser du.
Vilket d***** dilemma ni har i Finland. Evig tjat om språket. Det bästa vore att ni lärde varandras språk ordentligt, då behövde ni inte tjata och gnälla hela tiden.
Är nöjd att vara utanför denna tjat om språk när jag inte bor i Finland. Ibland undrar jag hur skulle jag bete mig ifall jag bodde i Finland?
Som jag sagt tidigare, tycker att finskspråkiga är jätte duktiga som lär sig finlanssvenskan och betjänar er genom sina jobb, dom har förstår fördelarna att kunna ordentligt både finlandssvenska och finska :)- Skånepåg
Stackars Finland, inte trodde man att språkschismer skulle existera på 100 -års året.- Ni som skriver e väl ente så gamla?Men så här på ålderns höst kvettar det vad för språk di talar, bara di byter min blöja regelbundet om jau lever tills jau hamnar in på himmed :) God fortsättning på det nya året !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä521916Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651668Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411347Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2191278Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3381163- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3151075Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271067