AC37 uppotukit

Anonyymi-ap

Miten hemmetissä noi yksijalkaiset oikein voi pysyä pystyssä? Näyttää täysin luonnottomalta toi setuppi. Ymmärtäisin jos molemmat foilit ois vedessä. Onko niissä joku aktiivinen purjepaineen säätö vai mikä? Mutta ihan kauhee vauhti noilla kyllä joka tapauksessa on…

5

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voimat ja momentit pitää olla tasapainossa. Foilit kantavat veneen painon. Niissä on säätösiivekkeet, joilla niiden nostovoimaa säädetään. Säädön tekee miehistö, ei siis ole automatiikkaa.

      Sitten kallistava momentti ja oikaisevamomentti on oltava samat, jotta kallistus ei muutu. Oikaiseva momentti on varsin vakio yhdellä foililla. Varren asentoa voidaan säätää, mikä hiukan vaikuttaa tuohon. Nopea säätö tullee kuitenkin ohjaajalta. Ohjaamokuvissa näkyy jatkuvaa aktiivista ajamista, jolla luultavasti pidetään vene suorassa. Foileissa on merkittävä osa painosta, joten tuolla on varsin suuri inertia eli kallistusliikkeet ovat hitaita.

      Purjetrimmeillä sitten pidetään hieman hitaammin kallistava momentti vakiona.

      Eihän tuo lopulta poikkea juurikaan tavallisen veneen ajamisesta vakiokallistumalla. Suuri vauhti tuuleen nähden helpottaa tuossa, kun purjevoimat eivät muutu puuskista juurikaan, koska apparenttituuleen ne vaikuttavat melko vähän.

      Toisaalta sitten oikaiseva momentti ei kasva veneen kallistuessa eli tasapaino on tehtävä pelkästään kallistavan momentin kautta.

      Mutta eihän tuo poikkea juurikaan toista runkoa lennättävästä katamaraanista tai varsinkaan Mothista.

      • Anonyymi

        Joskus asiallisiakin vastauksia, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus asiallisiakin vastauksia, kiitos!

        Ainoa asiallinen oli ensimmäinen virke.
        Jatkossa se unohtui kirjoittajalta kokonaan, ja keskityttiin vain yhteen momenttiin ja yhteen voimaan, kun olisi pitänyt analysoida kolme momentti- ja 3 voimatasapainoa.
        Puuttuvat momentit ovat poikittais- ja pystyakselin ympäri vaikuttavat, ja poikittais- sekä pitkittäusvoimien tasapaino. Viippausmomentin ja kallistusmomentin tasapainon samanaikainen saavuttaminen on varsin vaikeaa, kun jokainen niihin vaikuttava säätö vaikuttaa molempiin samaan aikaan, eikä mikään vain toiseen niistä. Vertailu perhoseen (moth) on myös erilainen siksi, että purjehtija voi siinä siirtää omaa painopistettään kahdessa suunnassa huomattavan paljon, kun taas AC75 luokassa ei juuri lainkaan. Lisäksi peräsimen kantosiipi Mothissa vaikuttaa yksinomaan viippaustasapainoon aluksen koordinaatistossa, toisin kuin AC75 luokassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa asiallinen oli ensimmäinen virke.
        Jatkossa se unohtui kirjoittajalta kokonaan, ja keskityttiin vain yhteen momenttiin ja yhteen voimaan, kun olisi pitänyt analysoida kolme momentti- ja 3 voimatasapainoa.
        Puuttuvat momentit ovat poikittais- ja pystyakselin ympäri vaikuttavat, ja poikittais- sekä pitkittäusvoimien tasapaino. Viippausmomentin ja kallistusmomentin tasapainon samanaikainen saavuttaminen on varsin vaikeaa, kun jokainen niihin vaikuttava säätö vaikuttaa molempiin samaan aikaan, eikä mikään vain toiseen niistä. Vertailu perhoseen (moth) on myös erilainen siksi, että purjehtija voi siinä siirtää omaa painopistettään kahdessa suunnassa huomattavan paljon, kun taas AC75 luokassa ei juuri lainkaan. Lisäksi peräsimen kantosiipi Mothissa vaikuttaa yksinomaan viippaustasapainoon aluksen koordinaatistossa, toisin kuin AC75 luokassa.

        Pahoittelen asiatonta viestiä. Tietysti "lentävässä" vehkeesdä kaikki kuusi vapausastetta pitää olla tasapainossa, jotta mennään suoraan vakioasennossa ja -korkeudella.

        Vaikuttaahan Mothissakin peräsimen kantasiipi muuhunkin kuin viippaustasapainoon ja lentokorkeuteen, kun noita purjehditaan lähinnä tuuleen kallistettuna.

        Ei kai se AC37:n viippaustasapainon säilyttäminen erityisen hankalaa ole. Molempien foilin lentokorkeutta säädetään ja niiden ollessa sopivat on pituussuuntainen asentokin sopiva. Ajaja sitten ohjaa niin, että vene pysyy vakiokallistumassa. Purjetrimmillä säädetään minne voi ohjata, ilman kallistumisen muutosta.

        Kuka sitten tekee mitäkin ja mikä on minimimiehistö, jolla tuota voi ajaa edes yhtä halssia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahoittelen asiatonta viestiä. Tietysti "lentävässä" vehkeesdä kaikki kuusi vapausastetta pitää olla tasapainossa, jotta mennään suoraan vakioasennossa ja -korkeudella.

        Vaikuttaahan Mothissakin peräsimen kantasiipi muuhunkin kuin viippaustasapainoon ja lentokorkeuteen, kun noita purjehditaan lähinnä tuuleen kallistettuna.

        Ei kai se AC37:n viippaustasapainon säilyttäminen erityisen hankalaa ole. Molempien foilin lentokorkeutta säädetään ja niiden ollessa sopivat on pituussuuntainen asentokin sopiva. Ajaja sitten ohjaa niin, että vene pysyy vakiokallistumassa. Purjetrimmillä säädetään minne voi ohjata, ilman kallistumisen muutosta.

        Kuka sitten tekee mitäkin ja mikä on minimimiehistö, jolla tuota voi ajaa edes yhtä halssia?

        AC75 foilit eivät ole peräkkäin, vaan etummainen pääfoili on reilusti leen puolella, ja peräsimen alareunassa oleva taas on veneen keskilinjalla. Jos pidät molempien lentokorkeuden vakiona, ei vene voi kallistua sivulle, vaan joko sekä leehen että taakse, taikka sekä luuhun että eteenpäin, vedessä olevien foilien kautta kulkeva suoran ympäri.
        Ohjauksen vaikutus veneen kallistumiseen kyseisen suoran ympäri riippuu paljonkin sekä tuulesta että purjetrimmistä, eikä sama ohjausmuutos tota aina saman suuntaista kallistumista. Purjeiden säätö taas vaikuttaa enemmän kohtisuorassa kyseisen akselin suhteen, kuin veneen kallistumiseen no akselin ympäri. Eli purjesäätö vaatii pääasiassa muutoksia foileihin. Ja kun foileja pidetään korkealla märkäpinnan minimoimiseksi ja siten vauhdin maksimoimiseksi, on Foilin poikittaisvoima sidoksissa ylös suuntautuvaan voimakompo nettiin. Suurempi tulokulma lisää siis molempia, silloinkin kun johtuu suuremmasta sortokulmasta. Jos estät kiihtyvyyden ylöspäin säätämällä fiilis, estät myös sivukomponentin tasapainon palautumisen purjevoiman muutoksen yhteydessä, jolloin vene kiihtyy sivulle. Foilin kiinnitysvarrdn kääntäminen auttaa, mutta se säätö on varsin hidasta!
        Käytännössä joudut käyttämään kaikkia säätöjä vain yhden tasapainokomponentin palauttamiseksi, kun Mothissa ja sailGPssä vain yhden säätö riittää. Aivan valtava ero, minkä takia 40 jalkaisessa onkin tietokoneen toteuttama säätö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe