Miten hemmetissä noi yksijalkaiset oikein voi pysyä pystyssä? Näyttää täysin luonnottomalta toi setuppi. Ymmärtäisin jos molemmat foilit ois vedessä. Onko niissä joku aktiivinen purjepaineen säätö vai mikä? Mutta ihan kauhee vauhti noilla kyllä joka tapauksessa on…
AC37 uppotukit
5
691
Vastaukset
- Anonyymi
Voimat ja momentit pitää olla tasapainossa. Foilit kantavat veneen painon. Niissä on säätösiivekkeet, joilla niiden nostovoimaa säädetään. Säädön tekee miehistö, ei siis ole automatiikkaa.
Sitten kallistava momentti ja oikaisevamomentti on oltava samat, jotta kallistus ei muutu. Oikaiseva momentti on varsin vakio yhdellä foililla. Varren asentoa voidaan säätää, mikä hiukan vaikuttaa tuohon. Nopea säätö tullee kuitenkin ohjaajalta. Ohjaamokuvissa näkyy jatkuvaa aktiivista ajamista, jolla luultavasti pidetään vene suorassa. Foileissa on merkittävä osa painosta, joten tuolla on varsin suuri inertia eli kallistusliikkeet ovat hitaita.
Purjetrimmeillä sitten pidetään hieman hitaammin kallistava momentti vakiona.
Eihän tuo lopulta poikkea juurikaan tavallisen veneen ajamisesta vakiokallistumalla. Suuri vauhti tuuleen nähden helpottaa tuossa, kun purjevoimat eivät muutu puuskista juurikaan, koska apparenttituuleen ne vaikuttavat melko vähän.
Toisaalta sitten oikaiseva momentti ei kasva veneen kallistuessa eli tasapaino on tehtävä pelkästään kallistavan momentin kautta.
Mutta eihän tuo poikkea juurikaan toista runkoa lennättävästä katamaraanista tai varsinkaan Mothista.- Anonyymi
Joskus asiallisiakin vastauksia, kiitos!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus asiallisiakin vastauksia, kiitos!
Ainoa asiallinen oli ensimmäinen virke.
Jatkossa se unohtui kirjoittajalta kokonaan, ja keskityttiin vain yhteen momenttiin ja yhteen voimaan, kun olisi pitänyt analysoida kolme momentti- ja 3 voimatasapainoa.
Puuttuvat momentit ovat poikittais- ja pystyakselin ympäri vaikuttavat, ja poikittais- sekä pitkittäusvoimien tasapaino. Viippausmomentin ja kallistusmomentin tasapainon samanaikainen saavuttaminen on varsin vaikeaa, kun jokainen niihin vaikuttava säätö vaikuttaa molempiin samaan aikaan, eikä mikään vain toiseen niistä. Vertailu perhoseen (moth) on myös erilainen siksi, että purjehtija voi siinä siirtää omaa painopistettään kahdessa suunnassa huomattavan paljon, kun taas AC75 luokassa ei juuri lainkaan. Lisäksi peräsimen kantosiipi Mothissa vaikuttaa yksinomaan viippaustasapainoon aluksen koordinaatistossa, toisin kuin AC75 luokassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa asiallinen oli ensimmäinen virke.
Jatkossa se unohtui kirjoittajalta kokonaan, ja keskityttiin vain yhteen momenttiin ja yhteen voimaan, kun olisi pitänyt analysoida kolme momentti- ja 3 voimatasapainoa.
Puuttuvat momentit ovat poikittais- ja pystyakselin ympäri vaikuttavat, ja poikittais- sekä pitkittäusvoimien tasapaino. Viippausmomentin ja kallistusmomentin tasapainon samanaikainen saavuttaminen on varsin vaikeaa, kun jokainen niihin vaikuttava säätö vaikuttaa molempiin samaan aikaan, eikä mikään vain toiseen niistä. Vertailu perhoseen (moth) on myös erilainen siksi, että purjehtija voi siinä siirtää omaa painopistettään kahdessa suunnassa huomattavan paljon, kun taas AC75 luokassa ei juuri lainkaan. Lisäksi peräsimen kantosiipi Mothissa vaikuttaa yksinomaan viippaustasapainoon aluksen koordinaatistossa, toisin kuin AC75 luokassa.Pahoittelen asiatonta viestiä. Tietysti "lentävässä" vehkeesdä kaikki kuusi vapausastetta pitää olla tasapainossa, jotta mennään suoraan vakioasennossa ja -korkeudella.
Vaikuttaahan Mothissakin peräsimen kantasiipi muuhunkin kuin viippaustasapainoon ja lentokorkeuteen, kun noita purjehditaan lähinnä tuuleen kallistettuna.
Ei kai se AC37:n viippaustasapainon säilyttäminen erityisen hankalaa ole. Molempien foilin lentokorkeutta säädetään ja niiden ollessa sopivat on pituussuuntainen asentokin sopiva. Ajaja sitten ohjaa niin, että vene pysyy vakiokallistumassa. Purjetrimmillä säädetään minne voi ohjata, ilman kallistumisen muutosta.
Kuka sitten tekee mitäkin ja mikä on minimimiehistö, jolla tuota voi ajaa edes yhtä halssia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahoittelen asiatonta viestiä. Tietysti "lentävässä" vehkeesdä kaikki kuusi vapausastetta pitää olla tasapainossa, jotta mennään suoraan vakioasennossa ja -korkeudella.
Vaikuttaahan Mothissakin peräsimen kantasiipi muuhunkin kuin viippaustasapainoon ja lentokorkeuteen, kun noita purjehditaan lähinnä tuuleen kallistettuna.
Ei kai se AC37:n viippaustasapainon säilyttäminen erityisen hankalaa ole. Molempien foilin lentokorkeutta säädetään ja niiden ollessa sopivat on pituussuuntainen asentokin sopiva. Ajaja sitten ohjaa niin, että vene pysyy vakiokallistumassa. Purjetrimmillä säädetään minne voi ohjata, ilman kallistumisen muutosta.
Kuka sitten tekee mitäkin ja mikä on minimimiehistö, jolla tuota voi ajaa edes yhtä halssia?AC75 foilit eivät ole peräkkäin, vaan etummainen pääfoili on reilusti leen puolella, ja peräsimen alareunassa oleva taas on veneen keskilinjalla. Jos pidät molempien lentokorkeuden vakiona, ei vene voi kallistua sivulle, vaan joko sekä leehen että taakse, taikka sekä luuhun että eteenpäin, vedessä olevien foilien kautta kulkeva suoran ympäri.
Ohjauksen vaikutus veneen kallistumiseen kyseisen suoran ympäri riippuu paljonkin sekä tuulesta että purjetrimmistä, eikä sama ohjausmuutos tota aina saman suuntaista kallistumista. Purjeiden säätö taas vaikuttaa enemmän kohtisuorassa kyseisen akselin suhteen, kuin veneen kallistumiseen no akselin ympäri. Eli purjesäätö vaatii pääasiassa muutoksia foileihin. Ja kun foileja pidetään korkealla märkäpinnan minimoimiseksi ja siten vauhdin maksimoimiseksi, on Foilin poikittaisvoima sidoksissa ylös suuntautuvaan voimakompo nettiin. Suurempi tulokulma lisää siis molempia, silloinkin kun johtuu suuremmasta sortokulmasta. Jos estät kiihtyvyyden ylöspäin säätämällä fiilis, estät myös sivukomponentin tasapainon palautumisen purjevoiman muutoksen yhteydessä, jolloin vene kiihtyy sivulle. Foilin kiinnitysvarrdn kääntäminen auttaa, mutta se säätö on varsin hidasta!
Käytännössä joudut käyttämään kaikkia säätöjä vain yhden tasapainokomponentin palauttamiseksi, kun Mothissa ja sailGPssä vain yhden säätö riittää. Aivan valtava ero, minkä takia 40 jalkaisessa onkin tietokoneen toteuttama säätö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004746949- 262521
- 2192498
- 1431791
- 1141708
- 741123
IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41115Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu601113Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.1381032Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu62930