Paljonko menee veroa omakotitalosta, entä tontista?

Anonyymi-ap

Jos myyn omakotilalon jossa asun niin joudunko maksamaan myyntivoittoveroa tontista? Jos joudun niin miten talon ja tontin arvo eritellään?
Oma asunto on ymmärtääkseni verovapaa. Asunut siinä 20 v mutta miten maa-alue arvostetaan. Miten verottaja sen tekee. Onko siinä joku prosenttiluku tms.
Kiitos avusta!

13

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      90% sdp kateusveroa. Jotkut ovat äänestäneet vasureita.

      • Anonyymi

        Ja äänestää edelleen juuri sinun hölmöytesi vuoksi!!!


    • Anonyymi

      Aloittajalla on puurot ja vellit sekaisin. Vero maksetaan kiinteistöstä ja siinä olevista rakennuksista. Kiinteistö on maapohja, jolla rakennukset sijaitsevat. Vanhat rakennukset ovat harvoin minkään arvoiset.

      • Anonyymi

        Juuri sitä kysyn. Talo on arvokkaampi kuin maapohja. Eikö sen osuus ole verovapaata. Ainakin osakehuoneisot ovat.
        Mutta miten verottaja arvioi maan ja talon? Pitääkö itse esittää jokin arvio niistä.
        Js luovutusvoittovero menee mutta mistä?


    • Anonyymi

      Omasta tai perheen vakituisesti käyttämästä asunnosta ei makseta luovutusvoittoveroa, jos ja kun sitä on käyttänyt kotina yli kaksi vuotta yhtäjaksoisesti. Verottajaa saattaa toki kiinnostaa tapa, jolla olet kokonaisuuden saanut.

      Kun kiinteistö myydään, se yleensä myydään rakennuksineen ja tarpeistoineen. Kauppa- tai luovutuskirjassa on eduksi erotella tontin ja rakennusten arvo käypään hintaan ostajaa varten, mutta sillä ei ole (yleensä) verottajalle merkitystä. Kiinteistöllä ei voi pitää kotia ja asua, mutta kiinteistöllä sijaitsevaa rakennusta voi käyttää kotina.

      Jos myyt kotisi sellaisena, kun olet luovutuksen saanut (kauppa, lahja, perintö), talon ja maaperän erottelu tehdään käypään hintaan, jos verottaja sitä vaatii. Koti on kuitenkin kokonaisuus tontteineen, mutta jos tontilla on tehty lohkomisia tai halkomisia, ne on ilmoitettava erikseen. Ratkaisevaa on että olet pitänyt kotiasi kohteessa yli kaksi vuotta, eikä osaa tontista ole myöskään vuokrattu.

      Huom! Luovutetun rakennuksen, siis kotisi, rakennuspaikan (maapohjan) voi myydä verovapaasti, jos sen pinta-ala on enintään 10 000 neliömetriä tai jos se sijaitsee kaavoitetulla alueella ja on enintään kaavan mukaisen tontin tai rakennuspaikan suuruinen. Muissa tapauksissa asiaa kannattaa kysyä verohallinnolta tai kiinteistövälittäjältä.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon. Selvensi hyvin.
        Maa-alue on iso mutta se ei ole arvokas kun ei ole rak oikeutta kuin sille yhdelle talolle missä asun.
        Hyvä tietää ettei maapohjaa veroteta erikseen kun siinä on talo päällä. Olin ymmärtänyt että verottaja verottaa maata ja kiinteistöjä erikseen. Hyvä jos niin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon. Selvensi hyvin.
        Maa-alue on iso mutta se ei ole arvokas kun ei ole rak oikeutta kuin sille yhdelle talolle missä asun.
        Hyvä tietää ettei maapohjaa veroteta erikseen kun siinä on talo päällä. Olin ymmärtänyt että verottaja verottaa maata ja kiinteistöjä erikseen. Hyvä jos niin ei ole.

        ". Olin ymmärtänyt että verottaja verottaa maata ja kiinteistöjä erikseen"
        Maa ja kiinteistö on kokolailla sama asia. Rakennus ei ole kiinteistö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ". Olin ymmärtänyt että verottaja verottaa maata ja kiinteistöjä erikseen"
        Maa ja kiinteistö on kokolailla sama asia. Rakennus ei ole kiinteistö.

        Jos maa-alue on iso esim 20 hehtaaria niin se varmaan verotetaan erikseen. Tiedä sitten miten nuo arvioidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos maa-alue on iso esim 20 hehtaaria niin se varmaan verotetaan erikseen. Tiedä sitten miten nuo arvioidaan.

        Käyvän hinnan mukaan.

        Asiaan vastaa alueen taulukkohinta ja lkv, joka tuntee tehdyt kaupat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ". Olin ymmärtänyt että verottaja verottaa maata ja kiinteistöjä erikseen"
        Maa ja kiinteistö on kokolailla sama asia. Rakennus ei ole kiinteistö.

        Tuota ne monet eivät ymmärrä ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ne monet eivät ymmärrä ikinä.

        Miten niin?


    • Anonyymi

      Onko maalle joku taulukkohinta? Mistäs sen näkee?

      • Anonyymi

        On, netti sen kertoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe