Monellako psori käsissä?

Itelle todettiin psori pari kuukautta sitten. Ihottuma vaivas 4-5kk ennen ku ihottuma todettiin psoriksi. Mulla on käsissä, tarkemmin sanottuna toisessa kämmenessä, peukaloissa ja muutamassa sormessa ihottumaa, haavaumia, märkärakkuloita ja peukaloista lähtee kynnet vähä väliä. Ihottuma on välillä todella paha ja kortisoonilla iho taas rauhoottuu. Aluksi hyppäsin kunnanlääkäreillä ja annettiin antibioottikuuria toisen perään ja erilaisia perusvoiteita ja rasvoja. Vihdoin ja viimein sain lähetteen ihotautipolille ja lääkäri totes ihottuman psoriksi. Nyt oon käyttäny rasvaisia perusvoiteita ja kortisoonia kuureina. Kokeilin myös Daivonex-nimistä rasvaa, mutta se ei sopinu mun iholle,nyt pitäis koittaa uutta ja TODELLA kallista Daivobet-nimistä rasvaa.. Toitovaan että iho käsissä rauhoittuu ja että saisin aloittaa "normaalin" elämän, ettei koko aikaa tarvittisi piilotella käsiä!

Onko jollakin samanlaisia vaivoja, olis mukava kuulla muittenki mielipiteitä!!!

Hyvää kesää kaikille ja hauskaa juhannusta!!

-Ellu-

19

14731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leenu

      Mulla ei ole onneksi käsissä psoria, mutta tuli jutustasi yksi kommentti mieleen. On nimittäin outoa, että jos sulle ei Daivonex sovi, niin sulle määrätään Daivobetiä, joka on Daivonexin ja kortisonin sekoitusta! Kannattaa ehkä vielä kysäistä lääkäriltä. Mulle parhaat hoidot on ruokavalio ja aurinko. Ihanaa, kun saa nauttia auringonpaisteesta ja kotimaisista kasviksista. (Jos dieettiasia kiinnostaa, niin googlaa Pagano ja psoriasis, niin tietoa löytyy...). Hyvää juhannusta kaikille :)

      • Ehkä just siks mulle määrättiinki Daivobetiä, että mun kädet parantuis.. Daivobetissähän on kortisoonia ja Daivonexia, Daivonex parantaa ja tuottaa ikävää punotusta ja kortisooni taas rauhoottaa. Daivonex oli yksin liian voimakasta. Käteni näyttää kuuden Daivobet-päivän jälkeen paremmalta, mutta kärsivällisyyttä että paranee täysin, jos ikinä paranee..


      • ziba

        Itseasiassa lääkeaineiden kohdalla ei voi tehdä noin yksioikoista ajattelukaavaa. Aineet yhdessä saattavat voimistaa toistensa tiettyä vaikutusta tai kohdentaa tarvittavan vaikutuksen.

        Sama juttu on itselläni, daivonex pahentaa, kortisoniin iho ei reagoi enää lainkaan, mutta daivobet vaikuttaa äärettömän hyvin ja nopeasti.


    • nimittäin Protopic- nimistä voidetta. Kysy ihotautipolilta resepti siihen. Kallista mutta minulla sillä lähti käsistä psori, joka ei muilla voiteilla eikä koivuöljytervalla lähtenyt. Ja kun hoitoalalla olen, oli kiire saada kädet kuntoon! Kannattaa kokeilla ehdottomasti!

    • Anni

      Minulla käsissä psoria ja jalanpohjissa. Kesti kaksi vuotta että sain psori diagnoosin.

      Alkoi märkärakkuloilla ja nyt oikean käden kaikki muut paitsi etusormen kynnet paksuuntuneet ja ihottumaa sormen päissä, myös kämmenen puolella keskisormen juuressa.

      Daivonexia olen käytelly, auttoi mutta teki myös ihon samalla ärtyneeksi. Protopicia olen käyttänyt heti alussa mutta ei tuntunut auttavan ainakaan minulla.

      Sateisin terveisin

      Anni

      • Mimmu

        ensin rasvata kädet esim. Locobase repairilla ja antanut imeytyä ja sitten vasta laittanut Daivonexin. Itselläni oli kolme vuotta sitten kädet tosi pahan näköiset. Häpesin kaupassakin ojentaa käteni ottamaan rahaa takaisin:(Sitten aloin rasvata huolellisesti tällä Locobase repairilla kädet ja sitten Daivonexia. Nyt kädet eivät tarvitse enää muuta kuin tämän Locobasen. Psoria ei ole tullut enää mutta kuivuvat heti jos en rasvaa vähintään 2 kertaa päivässä. Tämä voide pysyy hyvin kun sen on hieronut kunnolla käsiin. Pelkään aina että jos kädet pääsevät kuivumaan, iskee psori heti, koska iho on kuivuneena niin suojaton.


      • Mimmu kirjoitti:

        ensin rasvata kädet esim. Locobase repairilla ja antanut imeytyä ja sitten vasta laittanut Daivonexin. Itselläni oli kolme vuotta sitten kädet tosi pahan näköiset. Häpesin kaupassakin ojentaa käteni ottamaan rahaa takaisin:(Sitten aloin rasvata huolellisesti tällä Locobase repairilla kädet ja sitten Daivonexia. Nyt kädet eivät tarvitse enää muuta kuin tämän Locobasen. Psoria ei ole tullut enää mutta kuivuvat heti jos en rasvaa vähintään 2 kertaa päivässä. Tämä voide pysyy hyvin kun sen on hieronut kunnolla käsiin. Pelkään aina että jos kädet pääsevät kuivumaan, iskee psori heti, koska iho on kuivuneena niin suojaton.

        En ennen "tienny" että niin kannattaa tehdä. Nyt oon lukenu tää kirjotuksia ja ottanu opiks. Oon ruvennu laittaa ennen psorirasvaa, Daivobetia, Ceridal lipogeleeliä tai Decupalia. Oon hetken ajan vasta käyttäny Daivobetiä, pian pitäis siirtyä Daivonexiin.. Katotaan mitä tulee..


    • Moon

      Toivo, että se pysyy vain käsissä eikä leviä jalkapohjiin tai muualle. Itse olen sairastanut pari vuotta ja diagnoosin sain varsin nopeasti rivakasti edenneen taudin ja muissakin tapauksissa hyväksi todetun tk-lääkärin ansiosta.

      Mulla kämmenet ja jalkapohja on todella sitkeät ja vaikeasti hoidettavat. Hyvinä aikoina (kestää n. viikon) ei ole kipua, mutta iho-/kynsimuutokset ovat selvästi nähtävillä ja kaupan kassatätien ilmeet vaihtorahoja annettaessa vaihtelevat inhosta kauhuun. Ei nosta paljoa itsetuntoa =)

      Ikäviä uutisia siksi, että kuten jo varmaan tiedätkin ei taudin toteamisen jälkeen ole enää välttämättä paluuta "normaaliin" elämään. Itse lopetin kämmenien piilottelun, koska vain yksinkertaisesti tympäännyin siihen. Kerran luokkakaveri tuli kännipäissään asiasta v*ttuilemaan ja lauoin muutamia totuuksia kivuliaasta elämästä, niin olipahan hiljaa ja naaman ilme vaihtui äkkiä =)

      Toivottavasti saat vaivasi kuriin! Käyväseppä uteliaisuuttasi lukemassa juttuni "PKL:stä apua psoriin?". On viimeinkin valoa nähtävissä (edes vähän) kahden vuoden kipujen jälkeen! =) halleluujaa *pomppii ilosta kattoon* mä voin kävellä!!!

      • Psorikämmen

        Minulla onneksi vain psori kämmenissä ja käsissä. Vaan todella V-mäinen. Hilseilee lisäksi tosi paljon. Samoin kynnet kupruilee ja mutkittelee. Eikä auta tosiaan tahdo auttaa mikään kämmeniin. Kai se on kun ne käytössä pakosti kuitenkin koko ajan. Ihotautilääkäri kertoi että psoriasis iskee sellaisiin paikkoihin myös herkästi mitkä hankautuu kuten kyynärpäät ja polvet ym. Itse en ole myös piilotellut käsiäni. Kynsien kunto kuitenkin vielä enemmän stressaa kynnet kuin noita-akalla välillä. Mahdoton hilseen määrä myös toinen inhottava piirre.


    • joni hettula

      osta zinkki tabletteja apteekista lähtee varmasti viikossa

      • zinkkiäsullekin

        Pistä kuule tuo viesti ihotautilääkäreille ja psoriaasisliittoon, et psori lähtee sinkkitableteilla. Joo'o.


      • lääkärin psori
        zinkkiäsullekin kirjoitti:

        Pistä kuule tuo viesti ihotautilääkäreille ja psoriaasisliittoon, et psori lähtee sinkkitableteilla. Joo'o.

        psoria, eli alkoi oikean jalan nilkan jäykistämisen jälkeen kipsin sisällä jalan etuosaan hitonmoinen kutiaminen ja vesirakkuloita, lähti jollain kortisonilla pois, lääkärin määräämiä, no siirtyi sitten oikeaan käteen eli siihen jolla hieroin kortisonia, hitto että kutisi ja vesirakkuloita oli vuosia, ja tulehduksellisia oireita.
        Sit se katosi yhtäkkiä ja oikeaan nilkkaan tuli markan kokoinen pläntti, kutiava, joo-o, ODL:ssä sanottiin sen olevan psoriasis, oli muutaman vuoden ja katosi taas kortisoneilla, mutta siinä välillä tuli peukaloihin ja etusormiin yläniveliin kipuilevat tulehduspatit, joo, lekuri sanoi niitä vain kulumavikoja!
        Just juu ..
        Ja taas oikees nilkas koko alueella hitonmoinen kutina ja punaista ihottumaa, ja samoin oikea käden kämmen rakkuloita kutiavia taas tullut! ja pitäis leikata hiirikäsi, mut kun on ihottumaa....
        nyt ei ole kuin apoteekin kortisonia, olis mukavaa jos joku oikea lääkäri kertoisi onko tää mitä, ettei arvailuja mietitä.
        ja uskaltaako leikkaukseen mennä ihottuman takia....


      • PPP+psori
        lääkärin psori kirjoitti:

        psoria, eli alkoi oikean jalan nilkan jäykistämisen jälkeen kipsin sisällä jalan etuosaan hitonmoinen kutiaminen ja vesirakkuloita, lähti jollain kortisonilla pois, lääkärin määräämiä, no siirtyi sitten oikeaan käteen eli siihen jolla hieroin kortisonia, hitto että kutisi ja vesirakkuloita oli vuosia, ja tulehduksellisia oireita.
        Sit se katosi yhtäkkiä ja oikeaan nilkkaan tuli markan kokoinen pläntti, kutiava, joo-o, ODL:ssä sanottiin sen olevan psoriasis, oli muutaman vuoden ja katosi taas kortisoneilla, mutta siinä välillä tuli peukaloihin ja etusormiin yläniveliin kipuilevat tulehduspatit, joo, lekuri sanoi niitä vain kulumavikoja!
        Just juu ..
        Ja taas oikees nilkas koko alueella hitonmoinen kutina ja punaista ihottumaa, ja samoin oikea käden kämmen rakkuloita kutiavia taas tullut! ja pitäis leikata hiirikäsi, mut kun on ihottumaa....
        nyt ei ole kuin apoteekin kortisonia, olis mukavaa jos joku oikea lääkäri kertoisi onko tää mitä, ettei arvailuja mietitä.
        ja uskaltaako leikkaukseen mennä ihottuman takia....

        Minulle saatiin muutamassa kuukaudessa diagnoosi koepalojen kautta. Todettiin sekä psori että PPP.
        Kämmenet ja toinen jalkapohja menivät vereslihalle. Kylvettelin niitä merisuolakylvyillä joka ilta. (Suolakylpyä ei huuhdota vaan iho kuivataan kunnolla). Laitoin sen jälkeen paksun kerroksen Ceridal- (apteekista) tai Hamppurasvaa (saa Bodyshopista), muovihanskat/-pussit 30 minuutiksi, pussit pois, puuvillakäsineet/-sukat yöksi jalkaan.
        Muutos alkoi tapahtua muutamassa viikossa. Jalkapohjan iho oli ohutta ja pidin sen peitettynä Compeed-laastareilla.
        Mitään lääkerasvoja en siedä, iho menee aina huonommaksi. Aurinko auttaa jkv.. Sain valohoitoa muutaman kuukauden siinä vaiheessa kun iho ei enää ollut rikki, mutta rakkuloita ja ihottumaläiskiä oli myös säärissä.
        Ruokavaliona noudatan edelleenPaganoa.

        Olen ollut kolme vuotta melko oireeton. Ainoastaan sormenpäät ja kynnet oireilevat vähän jos olen syönyt punaista lihaa / lihatuotteita liikaa.

        Kynnet ovat välillä parantuneet aivan normaaleiksi. Kynnen alle tulevat rakkulat hilseilevät ja irrottavat kynnen. Poistan sen hilseen ja joskus olen leikannut kynnet niin lyhyiksi kuin mahdollista. Ovat tietysti ikävän näköiset ja arat, mutta parantuminen on nopeampaa, hilse ilmeisesti kiihdyttää tilannetta.

        Kannattaa kokeilla ruokavaliota ja suolakylpyjä. Ihoni kämmenissä ja jalkapohjassa on aivan ehjä.


      • tyttö 54vee
        PPP+psori kirjoitti:

        Minulle saatiin muutamassa kuukaudessa diagnoosi koepalojen kautta. Todettiin sekä psori että PPP.
        Kämmenet ja toinen jalkapohja menivät vereslihalle. Kylvettelin niitä merisuolakylvyillä joka ilta. (Suolakylpyä ei huuhdota vaan iho kuivataan kunnolla). Laitoin sen jälkeen paksun kerroksen Ceridal- (apteekista) tai Hamppurasvaa (saa Bodyshopista), muovihanskat/-pussit 30 minuutiksi, pussit pois, puuvillakäsineet/-sukat yöksi jalkaan.
        Muutos alkoi tapahtua muutamassa viikossa. Jalkapohjan iho oli ohutta ja pidin sen peitettynä Compeed-laastareilla.
        Mitään lääkerasvoja en siedä, iho menee aina huonommaksi. Aurinko auttaa jkv.. Sain valohoitoa muutaman kuukauden siinä vaiheessa kun iho ei enää ollut rikki, mutta rakkuloita ja ihottumaläiskiä oli myös säärissä.
        Ruokavaliona noudatan edelleenPaganoa.

        Olen ollut kolme vuotta melko oireeton. Ainoastaan sormenpäät ja kynnet oireilevat vähän jos olen syönyt punaista lihaa / lihatuotteita liikaa.

        Kynnet ovat välillä parantuneet aivan normaaleiksi. Kynnen alle tulevat rakkulat hilseilevät ja irrottavat kynnen. Poistan sen hilseen ja joskus olen leikannut kynnet niin lyhyiksi kuin mahdollista. Ovat tietysti ikävän näköiset ja arat, mutta parantuminen on nopeampaa, hilse ilmeisesti kiihdyttää tilannetta.

        Kannattaa kokeilla ruokavaliota ja suolakylpyjä. Ihoni kämmenissä ja jalkapohjassa on aivan ehjä.

        olen kärsinyt psorista muutaman vuoden ja tuntuu ettei kestä tätä et kämmenet on jatkuvasti auki ja vereslihalla.Täällä joku puhui sinkki tableteista ja muistin et lapsena käytettiin sinkki voidetta ihottumiin.Niimpä ostin apteekista sinkki voidetta ja kämmenet parani viikossa.Ihana tunne kun ei tarvi enää hanskat kädessä kulkea.Lisänä käytän d-vitaamiinia ja sinkkitabletteja.Kokeilkaa tuota sinkki voidetta jospa se auttaisi useammalle.voide on nimeltään Zinkosal ja 100 gramman tuubi maksoi hieman yli 8 euroa


    • -heta

      Minulla todettiin psori käsissä muutama vuosi sitten ja sopivaa voidetta ei ole oikein löytynyt. ehdottomasti paras kohtuuhintainen voide on oliiviöljyä sisältävä Idea Toscanan vartalovoide, joka on auttanut jatkuvasti hilseilevää ihoani parhaiten. Löytyy joistakin apteekeista ja nettiapteekeista. www.ideatoscana.fi

    • Kerro psoriasiksesta

      Kärsitkö psoriasiksesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme psoriasiksesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi erilaisiin artikkeleihin. Kerro, miten psoriasis on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan nimellä. Korvaamme haastattelusta 50 euron lahjakortin.

      Jätä yhteystietosi ja kerro hieman itsestäsi:
      Projektipäällikkö Marika Hiltunen, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai puh. 050 34 97 405.

    • käsipsori15

      D-vitamiini - jeps. Itsellä psori kämmenissä märkärakkuloineen kaikkineen - välillä oli pois yli kymmenen vuotta kun taas aktivoitui. Minä lueskelin täältä ja päätin kokeilla. Ostin ihan marketista d-vitamiini purki ja monivitamiini/kivennäisainepurkin ja kappas - parissa päivässä rakkulat alkoivat kuivumaan, ihon hilseily loppui ja se tulehdusmainen tunne katosi. Jos tämä näin nopeaa on niin en ihan hevillä lopeta purkkipillereitäni. Nyt on neljäs päivä meneillään ja kämmenet ovat lähes silkoisia, uusia rakkuloita ei ole tullut . Rasvaan toki käsiäni ihan perusvoiteilla, mutta niin olen tehnyt aina. Kokeilu ei ainakaan paljoa maksa. Itsellä tehoaa - olisi kiva, tehoaako muilla.

    • Psori ei tee

      rakkuloita. Sulla voi toki olla psori,mutta jokin muu infektio aiheuttaa nuo rakkulat,Herpes?

    • Sitäseonelämä

      Psoriasis sen eri muodot ja hoitomenetelmät ovat tässä maassa hukassa. Yritin vuosia saada terveyskeskuksesta apua mutta lääkäreitä ei ylipäätään kiinnosta koko tauti vaikka se on pitkäaikaisuudessaan todella "rampauttava" geenisairaus. Minulla se alkoi nivelpsoriaksena, sen jälkeen tuli ihomuutokset ja kaikki sen kirjavat muodot joista yksikään ei ole elimistöltäni jäänyt huomioimatta. Se etu tässä erimuotoisessa esiintymisessä on ettei yksi tapa näyttäytyä ole vallannut koko ihoaluetta. Kämennessä se on ollut koko ajan mutta onneksi vain toisessa, samoin myös varpaissa ja osin jalkapohjassa. Jos joku lääke on vihdoin vähän auttanut se on vedetty pois markkinoilta ja taas ollaan alkupisteessä. Joskus itkettää mutta hoitaa täytyy joka ikinen päivä. Joskus naurattaa ja kysyy että miksi juuri minä ja että olisikin vain pelkkä psori mutta kun vielä muutakin. Se on elämää. Taistelu ja omien hoitokeinojen keksiminen kun mikään muu ei auta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe