Mäntymaantiellä Vaasassa risteyskolari tiedottaa poliisi.
Linja-auto ja 10v polkupyöräkolari.
Mutta, oliko risteyksessä valo- ohjattu.🚲sekä oloko suojatie katkoviivoitetti myös polkupyöräilijälle.⏸️⏸️🚲🚲
Paloiko vihreätvalot kummallekin yht'aikaa, jos niin 🎲🎲🎲silloin polkupyöräilijän tulee väistää, koska on ns, huonomassa asemassa( hitaastiliikkuva " ajoneuvo")
Kun tälläistä Uutiskynnykseen tulevaa tietoa tulee, öitäisi myöskin ilmoittaa kaikki siihen tarvittavat asiat, ettei mitään jää ns, pimentoon ei tarvitse arvailla ja sepekuloida.😂😂
Mäntymaantiellä...
87
747
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä nämä ilmoitetaankin,muttei sulle "Trolli"!
- Anonyymi
Tuo 10v ei tiennyt, että kaupunki ( Lifti) linja- autolla on aina etuajo- oikeus.
Lähtiessään pysäkiltä ja ajellessaan kaupunki alueella.😬
Vanhempien tulisikin kertoa jälkikasvulleen tälläiset asiat.😅
Niin se nyt vain on ja linja- auto kuskit sen tietää ja OSAA käyttää hyväkseen tälläistä oikeutta Vaasassa.🤭🤭🙊🤭🤭🫢🫢- Anonyymi
Kirjoituksestasi voi päätellä aika paljon itseesi liittyen.
- Anonyymi
Tämä suojatie ei ole pyörätienjatke, vaan normi suojatie jossa pyörällä ajava väistää muuta liikenettä tai itkee ja väistää.😭😭😢
Opi ja ikä kaikki, kantapään kautta.
Kun vanhemmat eivät opasta kakaroitaan.😂😂🤪🤪- Anonyymi
Kyllä oletkin tyhmä! Paljonko tuostakin maksetaan Trolli!
- Anonyymi
Etkö tiedä, että ajoradan kääntyvä autoilija väistää suojatien yli pyöräileviä pyöräilijöitä?
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö tiedä, että ajoradan kääntyvä autoilija väistää suojatien yli pyöräileviä pyöräilijöitä?
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.Ei muuten ome, kuin kävelijää, JOS liikennemerkki ei toisin opasta.
Lue tieliikennelaki😅
Voit oppia paljon uutta ja soveltaa vanhaa.🤭
Pois alta, kiirus kiirus, tähtyy ehtiä nopeaan nopeaan kahville.😬 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuten ome, kuin kävelijää, JOS liikennemerkki ei toisin opasta.
Lue tieliikennelaki😅
Voit oppia paljon uutta ja soveltaa vanhaa.🤭
Pois alta, kiirus kiirus, tähtyy ehtiä nopeaan nopeaan kahville.😬Et siis osaa. Alla on ote tieliikennelaista. Katso 1) ja mitä siinä lukee.
24 §
Väistäminen
Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
2) ajorataa tai piennarta käyttävää
Tieliikennelaki 24 §
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis osaa. Alla on ote tieliikennelaista. Katso 1) ja mitä siinä lukee.
24 §
Väistäminen
Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
2) ajorataa tai piennarta käyttävää
Tieliikennelaki 24 §
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24Eikö Polkupyörä olekaan ajoneuvo?Näille kun on oikein tehty omat ajotietkin.
Minkälaiset ihmiset haluavat jopa jäädä,isojen autojen alle?
Itsetuhoisetko?
Eikö tienkäyttäjän ennakointi,merkitsekään mitään.
Eikö lapsia enää opeteta,pelkäämään isoja -autoja,opetetaanko alle 12 vuotiasta kiiruhtamaan suojatielle nähdessään auton kääntyvän..
(Ahaa ilmiöllä alle 12 v saa ajaa suojatiellä.) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Polkupyörä olekaan ajoneuvo?Näille kun on oikein tehty omat ajotietkin.
Minkälaiset ihmiset haluavat jopa jäädä,isojen autojen alle?
Itsetuhoisetko?
Eikö tienkäyttäjän ennakointi,merkitsekään mitään.
Eikö lapsia enää opeteta,pelkäämään isoja -autoja,opetetaanko alle 12 vuotiasta kiiruhtamaan suojatielle nähdessään auton kääntyvän..
(Ahaa ilmiöllä alle 12 v saa ajaa suojatiellä.)Polkupyörä on ajoneuvo. Se ei liity siihen, että ajoradan kääntyvä ajoneuvon kuljettaja pitää väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle tämä ajoneuvollaan kääntyy.
Tienkäyttäjän ennakointi merkitsee toki. Sekin merkitsee, että liikennesääntöjen mukaan (tieliikennelain mukaan) pitää huomioida se seikka, että lapset eivät välttämättä osaa tai hallitse liikennesääntöjä. Lapsia pitää siksi aina varoa liikenteessä erityisen paljon.
Tieliikenteen yleisiin periaatteisiin kuuluu myös itseään heikommassa asemassa olevien varominen ja suojaaminen, eli näiden liikkujien aseman turvaaminen. Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien osalta asia korostuu, koska muodostavat isomman vaaran suojaamattomia ihmisiä kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkupyörä on ajoneuvo. Se ei liity siihen, että ajoradan kääntyvä ajoneuvon kuljettaja pitää väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle tämä ajoneuvollaan kääntyy.
Tienkäyttäjän ennakointi merkitsee toki. Sekin merkitsee, että liikennesääntöjen mukaan (tieliikennelain mukaan) pitää huomioida se seikka, että lapset eivät välttämättä osaa tai hallitse liikennesääntöjä. Lapsia pitää siksi aina varoa liikenteessä erityisen paljon.
Tieliikenteen yleisiin periaatteisiin kuuluu myös itseään heikommassa asemassa olevien varominen ja suojaaminen, eli näiden liikkujien aseman turvaaminen. Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien osalta asia korostuu, koska muodostavat isomman vaaran suojaamattomia ihmisiä kohtaan.No sitten sitä viimeistä JUNAA odottelemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkupyörä on ajoneuvo. Se ei liity siihen, että ajoradan kääntyvä ajoneuvon kuljettaja pitää väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle tämä ajoneuvollaan kääntyy.
Tienkäyttäjän ennakointi merkitsee toki. Sekin merkitsee, että liikennesääntöjen mukaan (tieliikennelain mukaan) pitää huomioida se seikka, että lapset eivät välttämättä osaa tai hallitse liikennesääntöjä. Lapsia pitää siksi aina varoa liikenteessä erityisen paljon.
Tieliikenteen yleisiin periaatteisiin kuuluu myös itseään heikommassa asemassa olevien varominen ja suojaaminen, eli näiden liikkujien aseman turvaaminen. Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien osalta asia korostuu, koska muodostavat isomman vaaran suojaamattomia ihmisiä kohtaan.Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien osalta ennakointi ja varominen korostuvat, koska nämä ajoneuvot muodostavat isomman vaaran suojaamattomia ihmisiä kohtaan.
- Anonyymi
Missään liikennessäännössä ei sanota, että hitaammin liikkuvalla on väistämisvelvollisuus. Tällaiset pelkkiin arvailuihin perustuvat ketjut ovat aivan pähkähulluja , kuten myös Facebookissa vastaavat ja aina niitten samojen ääliöitten kirjoittamat viestit, jotka ovat kaikki pelkkää mutua, mutta silti ollaan tuomitsemassa joko bussin kuljettaja tai vakavasti loukkaantunut lapsi. Autoilijoita on kehoitettu mediassa vuosikymmneniä erityiseen varovaisuuteen , kun koulut aloittavat syksyllä ja lapset ovat taas liikenteessä. Myös te tietäisitte tämän, ellette katsoisi pelkkää pornoa netistä.
- Anonyymi
Opetelkaan nyt ihmiset ne liikennesäännöt.
Suojatien yli saa pyöräillä, vaikka jotkut väittävät muuta. Tieliikennelain 18 § sanotaan asiasta mm. seuraavaa:
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Väistämissäännöt ovat sitten eri seikka ja ne on syytä osata. Sekin on kuitenkin myös huomioitava, että lapset eivät välttämättä hallitse kaikkia liikennesääntöjä ja tämäkin asia pitää tieliikennelain mukaan huomioida. Tämä määrätään lain 29 §. Siellä lukee asian suhteen näin:
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."- Anonyymi
Jalankulkijoille, mutta tämä meni polkupyörällä.
Ja tietäähän nuo: Eivät katso, kuin nokka kohti kännyä tai lujaa vain eteenpäin--- eräskin pikkupoika sanoi äiteelleen, kun äiti opasti: Varo autoja, poika huusi: Auton vika aina, jos päälle ajaa.
Joten kersan vika, jos alle ajaaa!!!!!!
Liikennesäännöt tulisi osata, kun polkupyörällä tai muullasellaisella liikenteessä liikku, eikä kävellenkään kannata sitä känny nenä kiinni vahdata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkijoille, mutta tämä meni polkupyörällä.
Ja tietäähän nuo: Eivät katso, kuin nokka kohti kännyä tai lujaa vain eteenpäin--- eräskin pikkupoika sanoi äiteelleen, kun äiti opasti: Varo autoja, poika huusi: Auton vika aina, jos päälle ajaa.
Joten kersan vika, jos alle ajaaa!!!!!!
Liikennesäännöt tulisi osata, kun polkupyörällä tai muullasellaisella liikenteessä liikku, eikä kävellenkään kannata sitä känny nenä kiinni vahdata.Ajoradan saa ylittää suojatien kohdalla pyöräilemällä suojatien yli. Väistämissäännöt ovat eri seikka. Jalankulkijoita väistetään suojatien kohdalla aina ja pyöräilijöitä silloin, kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus, kuten kääntyvän ajoneuvon osalta on.
Linja-autonkuljettaja oli kääntynyt oikealle Mäntymaantielle, kun lapsi lähti ylittämään suojatietä. Linja-auton töytäisemä lapsi jäi ajoneuvon alle.
Ajoradan kääntyvä ajoneuvo väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle ajoneuvo kääntyy. Näin on aina riippumatta siitä, minkälainen tiemerkintä pyöräilijällä on. Bussi oli siis väistämisvelvollinen tuossa tilanteessa.
Suojatie ei merkitse mitään tällaisissa kääntymistilanteissa. Ajoradan auto väistää kääntyvänä pyöräilijäitä, vaikka kohdassa on suojatie. Väistää, vaikka siinä ei ole mitään tiemerkintää laisinkaan.
Lapsellisesta kiukuttelustasi huolimatta bussikuski siis syyllinen. Opettele liikennesäännöt!
- Anonyymi
Mistä on kakara saanut liikenne oppia?🧑🎓
- Anonyymi
Ei välttämättä mistään ja tieliikennelaki velvoittaa ottamaan asia huomioon. Lapsia pitää liikenteessä aina varoa erityisen paljon, oli väistämisvelvollisuus kummin päin tahansa.
- Anonyymi
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Risteys alueella ,pätee ensiksi ehtivä,sääntö.Jolloin ensin menee,ensiksi ehtivä.
Liikenteen sujuvuuden kannalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Risteys alueella ,pätee ensiksi ehtivä,sääntö.Jolloin ensin menee,ensiksi ehtivä.
Liikenteen sujuvuuden kannalta.Tuollaista ei ole enää. Tieliikennelaki uusittiin ja nykyinen laki astui voimaan 1.6.2020. "Ensiksi ehtivästä" ei ole enää mitään mainintaa laissa.
Tieliikennelaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaista ei ole enää. Tieliikennelaki uusittiin ja nykyinen laki astui voimaan 1.6.2020. "Ensiksi ehtivästä" ei ole enää mitään mainintaa laissa.
Tieliikennelaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/201807294& Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus.
Onpa ihme lakeja viisaat tehneet,alle 12 vuotias saa ajaa polkupyörällä suojatiellä.
On pikkasen vaikeaa,määritellä ikää vesisatteella.Polkupyörällä pitäisi vielä ajella
oikeassa reunassa. On siinä lapsella opittavaa.pitäsi vielä liikennemerkitkin osata saako tiellä pyörällä edes ajaa,vielä jos saattu suojatien jatke sallimaan polkupyrällä ajon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaista ei ole enää. Tieliikennelaki uusittiin ja nykyinen laki astui voimaan 1.6.2020. "Ensiksi ehtivästä" ei ole enää mitään mainintaa laissa.
Tieliikennelaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729Olenkin ihmetellyt kun meinaan olemaan liikenneympyrässä kolarivaarassa.Nopeat syövät hitaat,tästä voisivat käräjätuomaritkin ottaa opikseen.Liikenne ympyrässä ajavaa tulee väistää,koko päiväkö siellä odotellaan ruuhkaaikana pääsyä liikenne ympyrään.Pyörätiet ovat siinä liikenneympyrän ympärillä,varottavaa on jos sieltä joku alle 12 vuotias tulee ajaen pyörällään.Onneksi Suomen maa on viksuja kuskeja/pyöräilijöitä täynnä.
Liikeneympyrät ovatkin "ensiksiehtivän suojasatama"! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4& Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus.
Onpa ihme lakeja viisaat tehneet,alle 12 vuotias saa ajaa polkupyörällä suojatiellä.
On pikkasen vaikeaa,määritellä ikää vesisatteella.Polkupyörällä pitäisi vielä ajella
oikeassa reunassa. On siinä lapsella opittavaa.pitäsi vielä liikennemerkitkin osata saako tiellä pyörällä edes ajaa,vielä jos saattu suojatien jatke sallimaan polkupyrällä ajon.Kaikki saavat ajaa polkupyörällä suojatiellä. Tuo 12-vuoden ikä liittyy pyöräilyyn jalkakäytävällä. Se ei liity suojatiehen. Itse asiassa kuoma-autollakin saa ylittää ajorata suojatietä käyttäen. On mahdollistettu esim. huoltoajo, eli auraus ja hiekoitus. Tieliikennelaissa lukee mm. näin asian suhteen:
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Polkupyörä on ajoneuvo ja saa ajaa suojatiellä. Väistämissäännöt ovat eri asia, ja ne tulee osata. Lapset eivät välttämättä vielä osaa ja sekin pitää huomioida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olenkin ihmetellyt kun meinaan olemaan liikenneympyrässä kolarivaarassa.Nopeat syövät hitaat,tästä voisivat käräjätuomaritkin ottaa opikseen.Liikenne ympyrässä ajavaa tulee väistää,koko päiväkö siellä odotellaan ruuhkaaikana pääsyä liikenne ympyrään.Pyörätiet ovat siinä liikenneympyrän ympärillä,varottavaa on jos sieltä joku alle 12 vuotias tulee ajaen pyörällään.Onneksi Suomen maa on viksuja kuskeja/pyöräilijöitä täynnä.
Liikeneympyrät ovatkin "ensiksiehtivän suojasatama"!Ennen liikenneympyrään tuloa on kolmio liikennemerkki. Se kolmio velvoittaa väistämään risteyksessä muita. Jos kolmio on ennen suojatietä/pyörätien jatketta, niin väistetään myös pyöräilijöitä.
Liikenneympyrästä pois ajettaessa väistetään myös pyöräilijöitä. Tämä taas määrätään tieliikennelain 24 § toisen momentin kohdassa 4).
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki saavat ajaa polkupyörällä suojatiellä. Tuo 12-vuoden ikä liittyy pyöräilyyn jalkakäytävällä. Se ei liity suojatiehen. Itse asiassa kuoma-autollakin saa ylittää ajorata suojatietä käyttäen. On mahdollistettu esim. huoltoajo, eli auraus ja hiekoitus. Tieliikennelaissa lukee mm. näin asian suhteen:
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Polkupyörä on ajoneuvo ja saa ajaa suojatiellä. Väistämissäännöt ovat eri asia, ja ne tulee osata. Lapset eivät välttämättä vielä osaa ja sekin pitää huomioida.Kaikki saavat ajaa suojatiellä/12v ikä liityy pyöräilyyn jalkakäytävällä.
4& Tienkäyttäjän enakointivelvollisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaista ei ole enää. Tieliikennelaki uusittiin ja nykyinen laki astui voimaan 1.6.2020. "Ensiksi ehtivästä" ei ole enää mitään mainintaa laissa.
Tieliikennelaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729Eli oikealta voi kiiruhtaa pökkäämään vasemmalta tulevaa.
Syytää vasemmalta tulevaa ennakointivelvollisuuden rikkomisesta risteysalueella.
Saadaanpa asianajajille töitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli oikealta voi kiiruhtaa pökkäämään vasemmalta tulevaa.
Syytää vasemmalta tulevaa ennakointivelvollisuuden rikkomisesta risteysalueella.
Saadaanpa asianajajille töitä.Minkälaisesta tilanteesta oikein nyt puhut? Normaalissa risteyksessä vasemmalta tuleva väistää oikealta tuleva, joten tietenkin oikealta tuleva voi ja saa mennä ensiksi. Esim. liikennemerkki, kuten kolmio muuttaa sitten tilannetta.
Jos taas puhutaan pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylän ja ajoradan risteyskohdasta. niin niissä tilanteissa ei katsota mitään oikealta/vasemmalta tulevia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkälaisesta tilanteesta oikein nyt puhut? Normaalissa risteyksessä vasemmalta tuleva väistää oikealta tuleva, joten tietenkin oikealta tuleva voi ja saa mennä ensiksi. Esim. liikennemerkki, kuten kolmio muuttaa sitten tilannetta.
Jos taas puhutaan pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylän ja ajoradan risteyskohdasta. niin niissä tilanteissa ei katsota mitään oikealta/vasemmalta tulevia.Normaali risteys,ennakointivelvollisuus(ensiksi ehtivä)vai kolmio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali risteys,ennakointivelvollisuus(ensiksi ehtivä)vai kolmio.
Jos ennättää hyvin menemään ensiksi, eikä häiritse tai estä muuta liikennettä, niin saa mennä. Väistää pitää, jos yhtään millään lailla estää tai häiritsee niitä, joita väistämisvelvollisena pitää väistää.
Kolmio tai ei, niin sillä vaikutetaan siihen, että kummalle osapuolelle halutaan väistämisvelvollisuus määrätä.
- Anonyymi
Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
https://youtu.be/3nj4SmyEwII
Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
https://youtu.be/nparGCTzSls
Jokaisen autoilijan ja pyöräilijän olisi syytä kastoa nuo videot läpi. - Anonyymi
Alakouluikäinen lapsi jäi bussin alle – Kuljettajaa epäillään törkeistä rikoksista
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7464f6e2-6f84-431f-b4e0-dc4525703eac
Linja-autonkuljettajaa epäillään törkeistä rikoksista. Bussikusi oli kääntyvänä väistämisvelvollinen. - Anonyymi
Kyseinen risteys on tämä.
https://maps.app.goo.gl/H1yCbGuNrWAyovBo8
Kortelaaksontieltä Mäntymaantielle käännyttäessä pitää väistää suojatien yli pyöräileviä pyöräilijöitä. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.
Kortelaaksontieltä käännyttäessä Mäntymaantie on se risteävä tie, jolle käännytään. Se, että pyöräilijöillä on pelkkä suojatie kohdassa, ei vaikuta tuohon kääntyvän väistämisvelvollisuuteen. Kääntyvä ajoneuvo väistää. Tämä on se liikennesääntö tilanteessa.- Anonyymi
Missä kohdassa pyöräilijän pitäisi olla pyörätiellä/ennen suojatietä, että Bussi voisi mennä ensin kääntyessään oikealle?
Onko siinä joku metri määrä ennen risteystä.?
Tarkitatko että Bussin pitää odotella koko kadun väli että pikkukaveri kerkiää ajaa kääntyvän
Bussin eteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohdassa pyöräilijän pitäisi olla pyörätiellä/ennen suojatietä, että Bussi voisi mennä ensin kääntyessään oikealle?
Onko siinä joku metri määrä ennen risteystä.?
Tarkitatko että Bussin pitää odotella koko kadun väli että pikkukaveri kerkiää ajaa kääntyvän
Bussin eteen.Lehtikuva antaa ymmärtää että linja-auto kääntyisi vasemalle Kortenlaaksotieltä.Olisko kuvaaja kuvannut väärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lehtikuva antaa ymmärtää että linja-auto kääntyisi vasemalle Kortenlaaksotieltä.Olisko kuvaaja kuvannut väärin.
Sillä ei lopulta ole väliä, kääntyykö ajoradan ajoneuvo oikealle vai vasemmalle. Kääntyvä pitää kääntyvänä väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle on kääntymässä.
https://maps.app.goo.gl/D9pCo8KGrxpJdYUFA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohdassa pyöräilijän pitäisi olla pyörätiellä/ennen suojatietä, että Bussi voisi mennä ensin kääntyessään oikealle?
Onko siinä joku metri määrä ennen risteystä.?
Tarkitatko että Bussin pitää odotella koko kadun väli että pikkukaveri kerkiää ajaa kääntyvän
Bussin eteen.Ei saa estää pikkukaverin pyöräilyä. Sitä se väistämisvelvollisuus on, että annetaan sen toisen mennä ensiksi. Pikkukaverin pitää saada pyöräillä ihan rauhassa ajoradan yli ja bussi odottaa. Bussi saa sitten kääntyä, kun pyöräilijä on poistunut bussin kulkureitiltä.
Bussi ei saa kääntyä ja kiilata sillä tavalla eteen, että estää tai häiritsee pyöräilijää. Jos pyöräilijä on niin kaukana, että bussi ennättää mennä ensiksi, eikä häiritse pyöräilijää, niin sitten bussi saa mennä. Mitään metrimääriä ei ole, eikä tarvita. Tilanteissa pitää havainnoida ja arvioida.
Lisäksi, niin ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saa estää pikkukaverin pyöräilyä. Sitä se väistämisvelvollisuus on, että annetaan sen toisen mennä ensiksi. Pikkukaverin pitää saada pyöräillä ihan rauhassa ajoradan yli ja bussi odottaa. Bussi saa sitten kääntyä, kun pyöräilijä on poistunut bussin kulkureitiltä.
Bussi ei saa kääntyä ja kiilata sillä tavalla eteen, että estää tai häiritsee pyöräilijää. Jos pyöräilijä on niin kaukana, että bussi ennättää mennä ensiksi, eikä häiritse pyöräilijää, niin sitten bussi saa mennä. Mitään metrimääriä ei ole, eikä tarvita. Tilanteissa pitää havainnoida ja arvioida.
Lisäksi, niin ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.Höpö!Katujen väli voi olla 150m.Ei saa estää pikkukaverin pyöräilyä,ei sitä ole kukaan estämässäkään.Bussi vain kulkee aikataulussa, jos kirjoitamasalla tavalla Bussi odotelee pikkukavereita enne suojateitä,voimme lopettaa liikennöinin.
Jäädään odottelemaan,mielenkiinolla Käräjäoikeuden päätöstä.Toivotaan että pikkukaveri selviää tapahtumasta,eikä jää raumoja.
Toivotaan myös että urakoitsija joka korjailee teiden osia Kaupunkinkanssa laittanut
varoitavat liikennemerkit oikein ja oikeille etäisyyksille enne risteytyvää suojatietä.Niin
molemmille ajoneuvoille,oikeihin paikkoihin.
Lehtikirjoituksissa ei ole annettu ymmärtää onko kyseessä nokkatörmäys vai osuma sisääntulevaan oveen vai etupyörän taakse? Nopeuksista ei myöskään ole mainintaa,
eikä tietyömaan korjauskoosta.Kysymys kuuluu:Pikkukaveri ajoneuvollaan osoittiko selväst aikomusta noudattaa väistämisvelvollisuuta nopeutta vähentämällä tai pysäyttämällä.Asiat eivät ole aina yksi seliteisi,eivät ihmisten kertomukset tapahtumien
kulusta,siksi olisikin hyvä selvittää,miksi näitä tapahtuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä ei lopulta ole väliä, kääntyykö ajoradan ajoneuvo oikealle vai vasemmalle. Kääntyvä pitää kääntyvänä väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle on kääntymässä.
https://maps.app.goo.gl/D9pCo8KGrxpJdYUFATotta kain sillä on väliä,Kuljettajat joutuvat risteysalueilla monesti turvautumaan yksin kertaisesti "Peileihin" monestakin syystä.Jos lopputulos on tämä,törmätä lapseen niin
todella on väliä kummastako suunasta törmäysaluelle tullaan.
Kyllä laki on kaikille sama. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kain sillä on väliä,Kuljettajat joutuvat risteysalueilla monesti turvautumaan yksin kertaisesti "Peileihin" monestakin syystä.Jos lopputulos on tämä,törmätä lapseen niin
todella on väliä kummastako suunasta törmäysaluelle tullaan.
Kyllä laki on kaikille sama.Liikennesäännön kannalta katsottuna, oli tuossa se pointti. Ajoradan ajoneuvon pitää väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle tämä kääntyy, kääntyi sitten oikealle;
https://maps.app.goo.gl/H1yCbGuNrWAyovBo8
tai vasemmalle;
https://maps.app.goo.gl/D9pCo8KGrxpJdYUFA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö!Katujen väli voi olla 150m.Ei saa estää pikkukaverin pyöräilyä,ei sitä ole kukaan estämässäkään.Bussi vain kulkee aikataulussa, jos kirjoitamasalla tavalla Bussi odotelee pikkukavereita enne suojateitä,voimme lopettaa liikennöinin.
Jäädään odottelemaan,mielenkiinolla Käräjäoikeuden päätöstä.Toivotaan että pikkukaveri selviää tapahtumasta,eikä jää raumoja.
Toivotaan myös että urakoitsija joka korjailee teiden osia Kaupunkinkanssa laittanut
varoitavat liikennemerkit oikein ja oikeille etäisyyksille enne risteytyvää suojatietä.Niin
molemmille ajoneuvoille,oikeihin paikkoihin.
Lehtikirjoituksissa ei ole annettu ymmärtää onko kyseessä nokkatörmäys vai osuma sisääntulevaan oveen vai etupyörän taakse? Nopeuksista ei myöskään ole mainintaa,
eikä tietyömaan korjauskoosta.Kysymys kuuluu:Pikkukaveri ajoneuvollaan osoittiko selväst aikomusta noudattaa väistämisvelvollisuuta nopeutta vähentämällä tai pysäyttämällä.Asiat eivät ole aina yksi seliteisi,eivät ihmisten kertomukset tapahtumien
kulusta,siksi olisikin hyvä selvittää,miksi näitä tapahtuu.Mielipiteesi ei merkitse mitään. Sillä ei ole väliä, onko bussilla minkälainen aikataulu. Liikennesääntöjä pitää silti noudattaa. Jos bussi on väistämisvelvollinen, niin bussin pitää väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielipiteesi ei merkitse mitään. Sillä ei ole väliä, onko bussilla minkälainen aikataulu. Liikennesääntöjä pitää silti noudattaa. Jos bussi on väistämisvelvollinen, niin bussin pitää väistää.
Ei taida mielipiteeläsi olla mitään merkitystä.Jos pussi tulee päälesi.älä sitten väistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida mielipiteeläsi olla mitään merkitystä.Jos pussi tulee päälesi.älä sitten väistä.
Minä väistän kyllä jos näyttää siltä, että väistämisvelvollinen tulee muuten päälle, mutta esim. lapsi ei välttämättä vielä osaa tai edes ymmärrä väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä väistän kyllä jos näyttää siltä, että väistämisvelvollinen tulee muuten päälle, mutta esim. lapsi ei välttämättä vielä osaa tai edes ymmärrä väistää.
Kuinka sitten päästät lapsen yksin liikenteeseen.Itse väistät ja lapsen täytyy itse ymmärtää väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka sitten päästät lapsen yksin liikenteeseen.Itse väistät ja lapsen täytyy itse ymmärtää väistää.
Liikennesäännöt (tieliikennelaki) velvoittaa varomaan lapsia aina liikenteessä. Tämäkään seikka ei ole mielipidekysymys, vaan laki määrää varomaan ja määrää varomaan jopa erityisen paljon.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
- Anonyymi
Bussikuski oli väistämisvelvollinen.
https://i.postimg.cc/W3NqX3yw/kaantyva-autoilija-vaistaa.jpg- Anonyymi
Joko tämä on Käräjätuvassa päätetty.
Tuliko taposta vai murhayrityksestä tuomio.?
Vaiko varomattomuudesta liikenteessä.! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joko tämä on Käräjätuvassa päätetty.
Tuliko taposta vai murhayrityksestä tuomio.?
Vaiko varomattomuudesta liikenteessä.!Ei taida olla vielä käräjätuvassa päätetty. Ei välttämättä sinne edes koskaan päädy, ellei bussikuski sitten ala inttää selkeää asiaa vastaan. Kaikki onnettomuudet kun eivät käräjille päädy. Sinne päätyvät vain ne tapaukset, jossa kiistetään asiat.
- Anonyymi
Liian tiukat aikataulut busseilla, joutuvat ajamaan liian lujaa.
- Anonyymi
Tuo saattaa olla ihan totta.
- Anonyymi
Eikö busseissa ole( juorukellot),ei niillä voi ajaa taajamissa liian lujaa.Nopeudet voi tarkistaa
ajopiirtureista./7päivä ajokiekot kuskin hallussa loput löytyy työnantajalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö busseissa ole( juorukellot),ei niillä voi ajaa taajamissa liian lujaa.Nopeudet voi tarkistaa
ajopiirtureista./7päivä ajokiekot kuskin hallussa loput löytyy työnantajalta.Ei aja välttämättä ylinopeutta, mutta tilannenopeus liian suuri.
- Anonyymi
Voisko näihin aikatauluihin,laittaa lainlaatijoiden,, lait käytäntöön,siten että näiden aikataulujen tekoon käytetä henkilö-autoja vaan ruuhkavuoroja ja otettaisiin myös koululiikenne huomioon.Paikalisbussit kouluaikana on täynnä koululaisia,kelit vielä riesana
- Anonyymi
Liikenteen periaatteista kannattaa myös olla selvillä. Lain tekijät ovat kirjoittaneet mm. seuraavan laisia asioita aiheeseen liittyen.
”Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.
Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.
Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.
Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla.”
Lähde: tieliikennelain lakiesitys HE 180/2017.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180 - Anonyymi
Bernerikö sieltä kokoomuksesta suosi näitä Kävelykaupunkeja.
Näihin piti tulla oikein2000€ Kävelykortti pakko.Tämä siksi etteivät kolaroisi
jalankulkuteillä.Tämä 2020 tullut uusi tieliikennelaki oikein suosii tällaista toimintaa.
Sinne Mäntymaan tielekin pitää laittaa buseille ajokielto.ainakin kilometri koulusta.
Koskaan ei tiedä,mitä lapset päähänsäsaa.Näillä on tapana kilpailla jopa bussien kanssa/Roikkua peräpuskurissa/heitellä kananmunia bussin ikkunoihin.Hidastaa Bussi liikennettä seisoskella Bussipysäkeillä,ynm..Toivotaan että tällainen "Villi Pohjolan"
toiminta vähenisi.- Anonyymi
Aina on ollut se periaate, että väistetään ja varotaan suojaamattomia ihmisiä liikenteessä. Lapsia pitää sitten varoa erityisen paljon. Koskaan ei tosiaan tiedä, mitä lapset saavat päähänsä ja siksi heitä pitääkin sääntöjen mukaan varoa erityisen paljon liikenteessä. Näin on tieliikennelain mukaan toimittava.
Lain tekijät ovat kirjoittaneet mm. seuraavaa: "Tienkäyttäjän on luottamusperiaatteestakin huolimatta otettava huomioon se, etteivät kaikki tienkäyttäjät tunne tai noudata liikennesääntöjä. Erityisesti tämä on otettava huomioon liikenteessä liikkuvien lasten, vanhusten, näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden kohdalla. Heikoimpien tienkäyttäjäryhmien erityissuojelu kuuluu tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta silloin, kun toisen tienkäyttäjän toiminnasta on pääteltävissä, ettei hän tunne tai tule noudattamaan liikennesääntöjä." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina on ollut se periaate, että väistetään ja varotaan suojaamattomia ihmisiä liikenteessä. Lapsia pitää sitten varoa erityisen paljon. Koskaan ei tosiaan tiedä, mitä lapset saavat päähänsä ja siksi heitä pitääkin sääntöjen mukaan varoa erityisen paljon liikenteessä. Näin on tieliikennelain mukaan toimittava.
Lain tekijät ovat kirjoittaneet mm. seuraavaa: "Tienkäyttäjän on luottamusperiaatteestakin huolimatta otettava huomioon se, etteivät kaikki tienkäyttäjät tunne tai noudata liikennesääntöjä. Erityisesti tämä on otettava huomioon liikenteessä liikkuvien lasten, vanhusten, näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden kohdalla. Heikoimpien tienkäyttäjäryhmien erityissuojelu kuuluu tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta silloin, kun toisen tienkäyttäjän toiminnasta on pääteltävissä, ettei hän tunne tai tule noudattamaan liikennesääntöjä."Ei todellakaan tiedä,mitä saavat päähänsä.Bussi on kuiten aika iso jonka alle ,ei varmast kukaan halua jäädä.Risteys alueella vielä Bussia joutuu vielä viemään vastaantulevan kaistalle käänyttäessä.Vesisade ja pimeys saattavat kyllä heikentää näkyvyyttä.
Vielä pitäisi erottaa tulija pyörätiellä aikuisista /lapsiin.Päätäväinen nuori jos kerkisi Bussin keulaan tämän olessa jättämässä risteysalueen.Ikäviä yhteensattumia sattuu eikä yhteistyöpelaa aina.Joku kirjoitikin että Bussien ja autoilijoiden tulisiki jättää koululapset kilometrin päähä koulusta.Bussien kohtelu liikenteessä Vaasassa,monesti ilkivallan kohteina, tiukkojen aikataulujen johdosta,varsinkin ruuhkaaikoina joita kouluvuorot tuovat
työssäkäyvien rinnalle.Lain tekijä kyllä kirjoittelevat palkansa eteen yhtä sun toista.Todellisuus on liikenteessä erilainen,monestakin syystä joho edes laintekijät eivä voi vaikuttaa.Viranomaiset voisivat kyllä valvoa paremmin,jos haluaisivat varsinkin Työsuojelu kuljettajiin nähden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan tiedä,mitä saavat päähänsä.Bussi on kuiten aika iso jonka alle ,ei varmast kukaan halua jäädä.Risteys alueella vielä Bussia joutuu vielä viemään vastaantulevan kaistalle käänyttäessä.Vesisade ja pimeys saattavat kyllä heikentää näkyvyyttä.
Vielä pitäisi erottaa tulija pyörätiellä aikuisista /lapsiin.Päätäväinen nuori jos kerkisi Bussin keulaan tämän olessa jättämässä risteysalueen.Ikäviä yhteensattumia sattuu eikä yhteistyöpelaa aina.Joku kirjoitikin että Bussien ja autoilijoiden tulisiki jättää koululapset kilometrin päähä koulusta.Bussien kohtelu liikenteessä Vaasassa,monesti ilkivallan kohteina, tiukkojen aikataulujen johdosta,varsinkin ruuhkaaikoina joita kouluvuorot tuovat
työssäkäyvien rinnalle.Lain tekijä kyllä kirjoittelevat palkansa eteen yhtä sun toista.Todellisuus on liikenteessä erilainen,monestakin syystä joho edes laintekijät eivä voi vaikuttaa.Viranomaiset voisivat kyllä valvoa paremmin,jos haluaisivat varsinkin Työsuojelu kuljettajiin nähden.Bussi on todellakin aika iso ajoneuvo, jonka alle kukaan ei halua jäädä. Siksi bussikuskilla on suuri vastuu ajamisen suhteen.
Jos ei tiedä, onko kyseessä lapsi, niin pitää olettaa, että on lapsi. Pitää aina toimia sen vaihtoedon mukaan, joka muodostaa suurimman riskin.
Tieliikennelaissa on kerrottu liikennesäännöt, joiden mukaan pitää toimia. Ei ole rakettitiedettä. Liikennesäännöt pitää osata. Lapset eivät välttämättä vielä osaa ja se tulee huomioida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bussi on todellakin aika iso ajoneuvo, jonka alle kukaan ei halua jäädä. Siksi bussikuskilla on suuri vastuu ajamisen suhteen.
Jos ei tiedä, onko kyseessä lapsi, niin pitää olettaa, että on lapsi. Pitää aina toimia sen vaihtoedon mukaan, joka muodostaa suurimman riskin.
Tieliikennelaissa on kerrottu liikennesäännöt, joiden mukaan pitää toimia. Ei ole rakettitiedettä. Liikennesäännöt pitää osata. Lapset eivät välttämättä vielä osaa ja se tulee huomioida.Päästätkö osaamattoman lapsesi liikenteeseen yksin?Toisten vastuule?
"Jos ei tiedä onko kyseessä lapsi? Pitää oletta että kyseessä on lapsi?"
Vaihtoehtoja joka muodostaa suurimman riskin,toimia sen mukaan.?
Bussi on todellakin aika suuri ajoneuvo,jonka eteen ei voi polkupyöräillä vahinkossa.
Täytyy olla tietoinen,jos vastaantulijoiden kaistalla jää kääntyvän bussin alle.ylitäessään suojatietä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päästätkö osaamattoman lapsesi liikenteeseen yksin?Toisten vastuule?
"Jos ei tiedä onko kyseessä lapsi? Pitää oletta että kyseessä on lapsi?"
Vaihtoehtoja joka muodostaa suurimman riskin,toimia sen mukaan.?
Bussi on todellakin aika suuri ajoneuvo,jonka eteen ei voi polkupyöräillä vahinkossa.
Täytyy olla tietoinen,jos vastaantulijoiden kaistalla jää kääntyvän bussin alle.ylitäessään suojatietä.Liikenteessä on oman hengen ja terveyden lisäksi nimenomaan vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä. Tämä on koko asian ydin. Toisten vastuuseen on nimenomaan useissa tilanteissa pakko luottaa. Jalankulkijan täytyy esim. luottaa, että kukaan ei aja suojatiellä päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bussi on todellakin aika iso ajoneuvo, jonka alle kukaan ei halua jäädä. Siksi bussikuskilla on suuri vastuu ajamisen suhteen.
Jos ei tiedä, onko kyseessä lapsi, niin pitää olettaa, että on lapsi. Pitää aina toimia sen vaihtoedon mukaan, joka muodostaa suurimman riskin.
Tieliikennelaissa on kerrottu liikennesäännöt, joiden mukaan pitää toimia. Ei ole rakettitiedettä. Liikennesäännöt pitää osata. Lapset eivät välttämättä vielä osaa ja se tulee huomioida.Kaupunkien kirjoittamattomissa säännöissä lukee: Että kaupunki( Esim: lifti Tms..) on annettava esteetön kulku.
Sen tietää jok'ikinen bussikuski ja käyttävät myöskin sitä, joten alle saa tulla, mutta bussilla aina anettava estöön kulku, oli sitten kysymyksessä jalkulkija/ pöyräilijä tai vaika h-auto.
Huomaahan sen jo keskikaupungillakin, kun valot on vielä 1 sekunnin punaisia bussikuski painaa kaasua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä on oman hengen ja terveyden lisäksi nimenomaan vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä. Tämä on koko asian ydin. Toisten vastuuseen on nimenomaan useissa tilanteissa pakko luottaa. Jalankulkijan täytyy esim. luottaa, että kukaan ei aja suojatiellä päälle.
Suojele lastasi liikenteessä ja muusakin 18 vuotiaksi asti.Jos et pysty sujelemaan ja opetat
lapselle etuoikeutensa pyöräilemään 12m auton alle suojatiellä.olet jotenkin estynyt kasvattamaan lapsesi.Tuntuu että viimeistä junaa odotellaan. Vaasassa näitä Juna onnetomuuksia onkin tapahtunut.
Nyt olet kirjoitanut muiden henken ja terveyden vastuusta,ymmärrät varmaan asia ytimen. Jos jokaine noudattaisi tieliikenne sääntöjä ja katsoisi lapsiensa parasta,ei näitä onnetomuuksia tapahtuisikaan.Bussikuskienkin pitää toisten vastuuseen ja nimenomaan useissa tilanteissa pakko luotaa.Kuljetko sinä Jumalan rakentamaa sujatietä sinulle annetun elämäsi ajan.? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojele lastasi liikenteessä ja muusakin 18 vuotiaksi asti.Jos et pysty sujelemaan ja opetat
lapselle etuoikeutensa pyöräilemään 12m auton alle suojatiellä.olet jotenkin estynyt kasvattamaan lapsesi.Tuntuu että viimeistä junaa odotellaan. Vaasassa näitä Juna onnetomuuksia onkin tapahtunut.
Nyt olet kirjoitanut muiden henken ja terveyden vastuusta,ymmärrät varmaan asia ytimen. Jos jokaine noudattaisi tieliikenne sääntöjä ja katsoisi lapsiensa parasta,ei näitä onnetomuuksia tapahtuisikaan.Bussikuskienkin pitää toisten vastuuseen ja nimenomaan useissa tilanteissa pakko luotaa.Kuljetko sinä Jumalan rakentamaa sujatietä sinulle annetun elämäsi ajan.?Ei ole pelkästään lapsista kyse. On myös eri tavoin vammaisia, kuten vaikkapa näkövammaisia. Ei päätä paljon pakota, jos ei ymmärrä, että ajoradan ajoneuvoilla on suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pelkästään lapsista kyse. On myös eri tavoin vammaisia, kuten vaikkapa näkövammaisia. Ei päätä paljon pakota, jos ei ymmärrä, että ajoradan ajoneuvoilla on suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.
Miten tyhmä pitää ihmisen olla,ettei ymmärä että aikuisia/vammaisia/Näkövammaisia ja lapsia istuu myös Busseissa joita pitää myös ajaessa suojella. Ihmistä suojataan Suomessa liikaakin.lapset jäävät suojaamatta ihan vanhempiensa toimesta.Jotkut vain ovat ottaneet ajoradat suojaamattomiksi kohteiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tyhmä pitää ihmisen olla,ettei ymmärä että aikuisia/vammaisia/Näkövammaisia ja lapsia istuu myös Busseissa joita pitää myös ajaessa suojella. Ihmistä suojataan Suomessa liikaakin.lapset jäävät suojaamatta ihan vanhempiensa toimesta.Jotkut vain ovat ottaneet ajoradat suojaamattomiksi kohteiksi.
Miten tyhmä pitää ihmisen olla, ettei ymmärrä liikenteen periaatteita, joiden mukaan suojaamattomia ihmisiä tulee suojata. Periaatteet näkyvät liikennesäännöissä, kuten esim. suojatien säännöissä jalankulkijoita kohtaan.
- Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
- Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
- Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
- Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
Nuo eivät liity pyöräilyyn, mutta osoittavat silti sen, että ajoradan ajoneuvoilla on varomisvelvollisuus ja väistämisvelvollisuus jokaisen suojatien kohdalla jalankulkijoita kohtaan. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tyhmä pitää ihmisen olla, ettei ymmärrä liikenteen periaatteita, joiden mukaan suojaamattomia ihmisiä tulee suojata. Periaatteet näkyvät liikennesäännöissä, kuten esim. suojatien säännöissä jalankulkijoita kohtaan.
- Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
- Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
- Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
- Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
Nuo eivät liity pyöräilyyn, mutta osoittavat silti sen, että ajoradan ajoneuvoilla on varomisvelvollisuus ja väistämisvelvollisuus jokaisen suojatien kohdalla jalankulkijoita kohtaan. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.Onko jonkunlaine pakkomieli kyseessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko jonkunlaine pakkomieli kyseessä.
Ei ollenkaan. Hyvä on tietää ja tuntea liikennesäännöt, eikö niin, että osaa toimia oikein, eikä vaaranna omaa tai muiden henkeä ja terveyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollenkaan. Hyvä on tietää ja tuntea liikennesäännöt, eikö niin, että osaa toimia oikein, eikä vaaranna omaa tai muiden henkeä ja terveyttä.
Osaatko toimia oikein lasten kasvatuksessa? 75% lähtee kouluun alakoululaisista yksin kotoa,joko kiiruulla Buseilla/Polkupyörillä/Kävellen/Juosten..Näillä kun koulut alkavat eri
kellonajoin,8:00-12:00 välillä.Vanhemmpain ollessa jo työssä.Joidenkin olisi ihan syystä
toimia oikein eikä vaarantaa ihmis henkeä ja terveyttä toimillaan. Hyvä olis tuntea elämän pelisäännöt,kun päästää esim: lapsensa aamuhämärissä liikenteeseen.Suojaamattomia ihmisiä ei pidä laittaa toisten vastuule ,eikä tämä kuulu omaisille,kasvattaa näitä autojen ja junien alle jääviä.Suojaamattomille ihmisille kuuluu "saattajat"Tätä tarkoitaa liikenteen periaatteet suojattavista.Hyvä tuntea liikenne säännöt,niinkin että osaa varoa myös kanssa kulkijoita.Vaikka koululaiset ovat vakuutettuja kodin ja koulun kulureitillä aivan kuin työssäkäyvätkin,ei pidä silti unohtaa
yhteispelejä liikenteessäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaatko toimia oikein lasten kasvatuksessa? 75% lähtee kouluun alakoululaisista yksin kotoa,joko kiiruulla Buseilla/Polkupyörillä/Kävellen/Juosten..Näillä kun koulut alkavat eri
kellonajoin,8:00-12:00 välillä.Vanhemmpain ollessa jo työssä.Joidenkin olisi ihan syystä
toimia oikein eikä vaarantaa ihmis henkeä ja terveyttä toimillaan. Hyvä olis tuntea elämän pelisäännöt,kun päästää esim: lapsensa aamuhämärissä liikenteeseen.Suojaamattomia ihmisiä ei pidä laittaa toisten vastuule ,eikä tämä kuulu omaisille,kasvattaa näitä autojen ja junien alle jääviä.Suojaamattomille ihmisille kuuluu "saattajat"Tätä tarkoitaa liikenteen periaatteet suojattavista.Hyvä tuntea liikenne säännöt,niinkin että osaa varoa myös kanssa kulkijoita.Vaikka koululaiset ovat vakuutettuja kodin ja koulun kulureitillä aivan kuin työssäkäyvätkin,ei pidä silti unohtaa
yhteispelejä liikenteessäkään.Lasten kasvatus on täysin oma erillinen seikka, eikä kasvatus liity liikennesääntöihin. Jokaisella liikenteellä on velvollisuuksia. Kaikilla tienkäyttäjillä niitä ei kuitenkaan ole yhtä paljon, eikä myöskään samanlaisia velvollisuuksia. Usein periaate on, että "isompi varoo pienempiä". Kyse on puhtaasti liikennesäännöistä, niiden ymmärtämisestä sekä niiden noudattamisesta.
- Anonyymi
Tiedetään, että heijastinta ei ollut ja tummat vaatteet, aamu pimeänä.
Henkivakuutus olisi ollut halpa, kun olisi ollut HEIJASTIN edes. - Anonyymi
Olen tässä lueskellut tätä palstaa.On tullut mieleen,ketä tämä 2020 tehty laki oikein sujelee?Välittääkö tämä olenkaan sitä mitä se antaa ymmärtää. Vai höynäytetäänkö tällä taviksia.
- Anonyymi
Tarkoitus on suojata heikompia osapuolia. Näin on ollut jo pitkän aikaa. Ei tämä vuonna 2020 voimaan tullut tieliikennelaki ole kovinkaan paljon muuttunut noiden periaatteiden suhteen, kun vertaa edeltävään tieliikennelakiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitus on suojata heikompia osapuolia. Näin on ollut jo pitkän aikaa. Ei tämä vuonna 2020 voimaan tullut tieliikennelaki ole kovinkaan paljon muuttunut noiden periaatteiden suhteen, kun vertaa edeltävään tieliikennelakiin.
Keitä nämä "oikeasti"ovat nämä heikompiosapuolet.!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keitä nämä "oikeasti"ovat nämä heikompiosapuolet.!
Asia on tässäkin keskustelussa ylempänä mainittu. Vaatii toki luetun ymmärtämisen taitoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on tässäkin keskustelussa ylempänä mainittu. Vaatii toki luetun ymmärtämisen taitoa.
Asia on tassäkin keskustelussa ylempänä mainittu.Vaatii toki luetun ymmärtämisen taitoa.
OKEI! Eipä tuossa ole paljokaan ymmärtämisen tarvetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keitä nämä "oikeasti"ovat nämä heikompiosapuolet.!
Kaikki hyvinvoivat!
- Anonyymi
Suurinta sallittua nopeutta ei ole lain mukaan pakko ajaa. Tämä muistutus paikallaan.
- Anonyymi
Teiden tukko!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teiden tukko!
Mitä valitat, eihän sulla oo edes autoo.
- Anonyymi
Eihän sitä aina edes saakaan ajaa. On velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta ja se on usein nopeusrajoitusta reilusti hitaampi nopeus. Esim. taajamissa jokaisen risteyksen ja suojatien kohdalla asia korostuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä aina edes saakaan ajaa. On velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta ja se on usein nopeusrajoitusta reilusti hitaampi nopeus. Esim. taajamissa jokaisen risteyksen ja suojatien kohdalla asia korostuu.
Ja talvisin ei voi eikä saa ajaa kuin olisi kesäkeli!
- Anonyymi
Täällä vallitsee viidakon laki. Pysähdy vaikka korotetun suojatien eteen että lapsi pääsee tien yli niin takana ajava ohittaa kovalla vauhdilla. Ohitellaan risteysalueella ynnä muuta ynnä muuta.
- Anonyymi
Näitä varten on olemassa Poliisit eli:Rallikuski Latvalat jotka sitten piikimatojen kanssa
näitä pyydystää.Aiheuttaen lisä tilanteita,jopa niin että saattavat itsensäkin vaaraan.
Tällaista piitaamatomuuta on muuallakin kuin liikenteessä.pitää saada kansaihminen tuhotuksi hinnalla millä hyvänsä,kirjoitajan mielipide on ihan "Paska". - Anonyymi
Suomessa vallitsee Suomen lait. Liikenteessä vallitsee tieliikennelaki, eli liikennesäännöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa vallitsee Suomen lait. Liikenteessä vallitsee tieliikennelaki, eli liikennesäännöt.
Minä jo oletin että EU:n lait ja liikennesäännöt.
- Anonyymi
Munavangeni seisoskelee keskellä suojatietä,kuljettaja juttelee suojatien reunalla toisen jalankulkijan kanssa.Suojeltava Lasta onkin,Suojateiden eteen tulisi rakentaa laskeva portti,joka ohjaisi liikennettä sujuvasti,maksullinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä jo oletin että EU:n lait ja liikennesäännöt.
Suomen lait perustuvat sitten esim. ylemmän EU-tason yleissopimuksiin.
Suomen tieliikennelaki 729/2018
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Asetus tieliikennettä koskevan yleissopimuksen voimaansaattamisesta
https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1986/19860030
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35089481 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692368- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161552Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601320Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227