Bella 530 HT Classic

Epä

Onko kellään kyseistä venettä ? Kertokaa kokemuksistanne. Onko se kiikkerä, kun se on semmonen pullopohja? Mikä on mielestänne sopiva moottorin koko siihen?

39

35531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaverin vene

      Kaverilla on tällainen 530 Bella 40hv koneella. Kuulemma lähtee täydellä kaasulla yksin ajettaessa "leijailemaan" ja puskemaan sivulle. Eli käytännössä ohjauskyvytön jollei kaasusta hellitä. Bella ei kallistu kaarteissa V-pohja veneiden tapaan, vaan menee kaarteet ikään kuin vaakatasossa. Pohjahan on perästä täysin tasainen, joten vene on puoliplaanari, johon ei kannata 30hv suurempaa konetta laittaa.

      Kippari-lehti joskus koeajoi tämän classic-version 30hv Johnsonilla ja kehui vene-moottori yhdistelmän olevan onnistunut. Tällä teholla vene on vielä hyvin kuskin hallinnassa kaikilla kuormilla ja huippuja löytyy veneelle sopivat 20 solmua.

      Bella on melkolailla kiikkerä vene etenkin laiturissa. Sivukannet kuitenkin helpottavat olennaisesti kulkemista.

      • rane-01

        30hv moottori sopiva. Edullinen vene(järville) käsittäkseni hintansa arvoinen.


      • vene kaarre ajossa hyvin kallistuva kääntyvä ja laiturissa ei ole kiikkerä


    • Mikko-

      Passeli vene esim yhteysveneeksi jos ei ole kiirettä. Katettua tilaa sopivasti, kulkee pienellä moottorilla ja laadukas. Ulkonäöstä voidaankin olla sitten montaa mieltä..

      • Tykkään siitä

        Ostin ton Bella veneen Uuden "ylivuotisen" ja siihen Yamahan 20 hv todellisuudessa 25 hv 4-tahti moottrin.Moottorin nimellisteho ja veneen muut mitat ei vaadi kipon rekisteröintiä.Aikaisempaa vene kokemusta minulla on soutuveneen soutajana. Minä kerkiän Bellallani vallan mainiosti ps...en ole puniikki vaikka tällä Merten mossella liikunkin. En tiedä onko sillä mitään vaikutusta asiaan että minulla on Venäläinen Vaimo joka tämän kapistukse maksoi.


    • Juniori

      Isäukolla on Bella 530 HT vm 1979. Alkuun meillä oli siinä kakkymppinen jammu joka kymmenkunta vuotta sitten vaihtui 30 hv Suzukiin. Kolmekymppinen on oikein sopiva tuuppari Bellaan. Pohjlataan pyöreähkönä vene kallistuu helposti sivukansilla liikuttaessa. Yksin ajettaessa ei kannata istua pulpetin takana jolloin vene kulkee kallelaan vaan seisoa "kölin päällä" jolloin kulku on varsin mukavaa. Käytimme venettä vuosikaudet mökkimme yhteysveneenä johon se sopi mainiosti kun tavarat sai kovan katon alle.

    • kokemukseni

      Minun kokemukseni on järveltä, tosin isolta sellaiselta, ja on oltu toistametrisessä aallokossakin. Minun mielestäni kone voi olla vallan hyvin 40 hv. Kulkee yhden miehen kuormalla 28 solmua. Täyteen lastattuna 20. Kaarreajo on pikkuisen hankala, kääntösäde täydessä vauhdissa iso. Mutta täällä on tilaa. Pahinta on hakkaaminen järven lyhyessä vasta-allokossa.
      Ja voin sanoa, että lukuisia samankokoisia veneitä olen ajanut merellä. Jopa avomerellä, missä harvat liikkuvat sen kokoisilla. En nyt Bellaa ensimmäisenä vaihtoehtona sinne ottaisi, mutta vähän kesymoiin olosuhteisiin sopii ihan hyvin.
      Niin yksi kumma ominaisuus on, kaksi miestä voi rauhassa seistä ja hyppiä paapuurin sivulistalla. Mutta jos styyrpuurin sivulle menevät, niin vene ryyppää vettä.

    • kiikkerä

      Hirvee vekotin. Älä osta.

    • Jees

      Toista kesää ajalen vuosimallin 86 Bella 530 HT:lla. Perässä 40 hv kone. Mielestäni vene sopii erittäin hyvin aloittelijalle. Tuo edellä kuvattu aallokon hakkaaminen ja painon vaikutus kulkuun on totta. Hinta-/laatusuhde yleensä kohdallaan. Käytettynä, hyvällä koneella haluttu vekotin.

    • -Mika-

      Meillä oli tuollainen Bella 530ht perheessä 23 vuotta ja käytössä Turun saaristossa jonne vene oli kyllä merikelpoisuudeltaan aika riittämätön. Pienissä suojaisissa lahdissa kelpasi ajella, mutta vähänkään avoimille vesille ei ollut mitään asiaa.

      Sisätilat veneessä ovat hyvät ja moottoriksi suosittelen kyllä isompaa kuin 30hp. Meillä oli ensimmäiset 15v vuotta 30hp moottori, joka riittää jos kyydissä on 2 aikuista ja vähän matkatavaraa, mutta jo 3 henkeä ja hieman enemmän matkatavaraa on liikaa.

      Itse vaihdoimme Bellaan 50hp moottorin jossa tehoa oli sitten aivan varmasti TARPEEKSI tuohon venemalliin vaikka olisi ollut enemmänkin porukkaa.

      Oikealle kaartaessa bella kallistuu erittäin voimakkaasti ja vasta-aallokkoon ajaessa meno on aika paukkuvaa, mutta kulutuskin on sitten vastapainoisesti aika pientä. Meiiä tuolla 50hp Marinerilla jotain 11.5l/h.

      Vaihdoimme bella Fjord 19 malliseen veneeseen, joka onkin aivan eri sarjassa merikelpoisuudeltaan ja itse en enää toista Bellaa saaristokäyttöön ottaisi. Samalla rahalla, kun saa vaikka vanhoja HT-Flippereitä tai Finnsporteja. Sisävesille Bella varmasti sopii, minne se on suunniteltukin.

      • suurin suositeltu

        moottori?? Veneissä on määritelty suurin moottori ja sitä ei kannata ylittää. Vakuutusyhtiö ei korvaa mitään, jos onnettomuus tapahtuu. Luulisin, että se on alle 50hv ??Koeajossa suositeltiin 30hv moottoria, mutta jos 40hv saa laittaa,niin mikäpä siinä.


      • -Mika-
        suurin suositeltu kirjoitti:

        moottori?? Veneissä on määritelty suurin moottori ja sitä ei kannata ylittää. Vakuutusyhtiö ei korvaa mitään, jos onnettomuus tapahtuu. Luulisin, että se on alle 50hv ??Koeajossa suositeltiin 30hv moottoria, mutta jos 40hv saa laittaa,niin mikäpä siinä.

        ...20-40hp. Ainakin vanhassa 70-80-lukujen vaihteissa tehdyissä malleissa oli näin. Clasic-mallista en ole varma, mutta luulisi, että se on sama.
        Olen kyllä nähnyt tällaisissa Belloissa myös 60-70hp moottoreita ainakin täällä Turunsaaristossa. Voin kyllä sanoa oman kokemuksen pohjalta, kun oli toi 50hp, niin sekin oli jo liian suuri, ainakin jos ajoi kaasu pohjassa. Nopeutta sai 32solmua, mutta kun veneen käyttäytyminen oli 25 solmun jälkeen aika holtitonta.


      • valintakin
        -Mika- kirjoitti:

        ...20-40hp. Ainakin vanhassa 70-80-lukujen vaihteissa tehdyissä malleissa oli näin. Clasic-mallista en ole varma, mutta luulisi, että se on sama.
        Olen kyllä nähnyt tällaisissa Belloissa myös 60-70hp moottoreita ainakin täällä Turunsaaristossa. Voin kyllä sanoa oman kokemuksen pohjalta, kun oli toi 50hp, niin sekin oli jo liian suuri, ainakin jos ajoi kaasu pohjassa. Nopeutta sai 32solmua, mutta kun veneen käyttäytyminen oli 25 solmun jälkeen aika holtitonta.

        Potkurin valintakin vaikuttaa. Puoliplaanarilla saisi olla hivenen pienempinousuinen potkuri, koska useimmilla ko. kokoluokan moottoreilla vakiopotkurilla huippunopeutta kertyisi teoriassa yli 30 solmua. Potkuri kannattaa mitoittaa siten, että huippunopeus on rungolle sopiva (25 solmua?), silloin myös kiihtyvyys ja nopues kuormattuna paranee. Puoliplaanaria voi myös ajaa alennetuilla kierroksilla n. 18 solmun matkavauhtia ilman että vauhti yllättäen hyytyy, jos potkurin nousu on sopiva.
        Omat kokemukset ovat Terhin Nordic mallista, joka kulki kolmikymppisellä koneella ja kaksikymppisen potkurilla erinomaisesti.
        Jos haluaa nopeutta pitää valita jokin toinen vene.


    • Sepi

      Itselläni on 530 classis ja koneena 4 tahti 25hv mergyry vm-05,kahdella henkilöllä nopeus 18 solmua minulle kyllä ainakin vauhti riittää,tehtaan suositus 25-35hv.tämä on sellaisen rauhallisen miehen vene,eihän vesilä pitäis mikään kiire olla!!

      • kokemuksia

        Melkein kymmenen kesän kokemuksella voin suositella kauniiden kelien retkiveneeksi kiireettömälle, jolla ei ole pröystäilyn tarvetta.

        Meillä oli (vaihtui toiseen venetyyppiin viime kesänä) Classicissa 35 hv moottori, joka tuntui aivan passelilta. Nelihenkisen lapsiperheen ja retkivarusteiden kuormalla matkanopeus oli n. 15 solmua ja kulutus n. 10 l/h.

        Seuraa kuitenkin säätiedotuksia ennen pidemmille retkille lähtöä, sillä veneellä ei ole hauska ajella sateessa tai kovassa merenkäynnissä.


    • mosse

      en jaksanut lukea muita viestejä, joten tämä voi olla turha huomio, mutta sanottaneen nyt kuitenkin; jos liikut merellä niin ehdoton EI ko paatille! Jossain järviolosuhteissa tuo voi ehkä toimia, mutta jo pienessäkin merenkäynnissä täysin avuton ja turvaton vene ja vieläpä inhottava ajettava. Takavuosinahan tuota kutsuttiin merten mosseksi - osuva kuvaus veneestä jonka ainoa hyvä puoli on halpa hinta. Joku voisi laskea pienen tehontarpeen myös eduksi, tosin voihan sitä hyväänkin ht-veneeseen pistää pienen koneen ja ajaa bellan tavoin puoliplaanissa...

      • Umpimielinen_tuumailija

        Moi

        Itselläni aikaisemmin kokemusta lähinnä soutu- ja pulpettiveneistä. Syksyllä 2008 hankin Bella Classicin 40hp:n 2t moottorilla. Veneeseen oli asennettu plaanilevyt, jotka tasapainottaa asentoa ja menoa merkittävästi. Vaihdoin eka syksyn jälkeen perään nelarin. Olin hakemassa käytettyä 40hp Hondaa, mutta kun ei löytynyt päädyin 50hp:een. On ihan soiva peli tälläkin. Kulkee yksin enemmän, kuin uskaltaa ajaa ja koko perhe ynnä releet päällä menee vielä terhakkaasti 26-27 knots, mikä sekin on tälle veneelle vähän liikaa. Eli kyllähän tällainen puoliplaanari on tehty maisemien katselun mahdollistavaan matkantekoon, eikä muskelointiin ja sopii siis mulle. Ennen ko. veneen ostoa koeajelin muutaman muunkin Bellan. Näissä ei ollut plaanilevyjä ja yhdessä jopa vain 30 hp:n nelari, mikä on valitettavasti ihan liian pieni, jos useampi henkilö matkustaa veneessä.
        Pidän valintaani hyvänä ja mulle sopivana. Ja nuo plaanilevyt ovat tosi hyvä juttu. Tällaisella Bellallahan (kuten varmasti monella muullakin veneellä) matkustettaessa ei ole suotavaa liikkehtia veneessä matkan aikana. Kevyenä veneenä tämä Bella on tarkka kuorman tasapainon suhteen. Plaanilevyt auttavat hyvin oikean ajoasennon pitämisessä niin pituus, kuin leveyssuunnassakin. Mutta ihmisten liikkuminen / kuorman siirtyminenajon aikana on vähän hankala hanskattava.
        530 HT:ssä saa järkihinnalla ihan mukavasti kuivaa tilaa tavaroille ja yöpymiselle.


      • Bellako
        Umpimielinen_tuumailija kirjoitti:

        Moi

        Itselläni aikaisemmin kokemusta lähinnä soutu- ja pulpettiveneistä. Syksyllä 2008 hankin Bella Classicin 40hp:n 2t moottorilla. Veneeseen oli asennettu plaanilevyt, jotka tasapainottaa asentoa ja menoa merkittävästi. Vaihdoin eka syksyn jälkeen perään nelarin. Olin hakemassa käytettyä 40hp Hondaa, mutta kun ei löytynyt päädyin 50hp:een. On ihan soiva peli tälläkin. Kulkee yksin enemmän, kuin uskaltaa ajaa ja koko perhe ynnä releet päällä menee vielä terhakkaasti 26-27 knots, mikä sekin on tälle veneelle vähän liikaa. Eli kyllähän tällainen puoliplaanari on tehty maisemien katselun mahdollistavaan matkantekoon, eikä muskelointiin ja sopii siis mulle. Ennen ko. veneen ostoa koeajelin muutaman muunkin Bellan. Näissä ei ollut plaanilevyjä ja yhdessä jopa vain 30 hp:n nelari, mikä on valitettavasti ihan liian pieni, jos useampi henkilö matkustaa veneessä.
        Pidän valintaani hyvänä ja mulle sopivana. Ja nuo plaanilevyt ovat tosi hyvä juttu. Tällaisella Bellallahan (kuten varmasti monella muullakin veneellä) matkustettaessa ei ole suotavaa liikkehtia veneessä matkan aikana. Kevyenä veneenä tämä Bella on tarkka kuorman tasapainon suhteen. Plaanilevyt auttavat hyvin oikean ajoasennon pitämisessä niin pituus, kuin leveyssuunnassakin. Mutta ihmisten liikkuminen / kuorman siirtyminenajon aikana on vähän hankala hanskattava.
        530 HT:ssä saa järkihinnalla ihan mukavasti kuivaa tilaa tavaroille ja yöpymiselle.

        ihme keskusteluketju, kun kaikentietävä Välittäjä LKV ei oo vielä antanut kaikkitietävää kommenttiansa


    • Tommi--

      Ostin eilen Bella 530 ht veneen. Olisiko jollain tietoa missä on välipohjan tyhjennys luukku ?

      • veneessä ei ole välipohjaa


      • Anonyymi
        one669 kirjoitti:

        veneessä ei ole välipohjaa

        Veneessä on tasainen lattia ja tätäkautta välipohja. Välipohjan vedet valuvat takatilaan, jossa usein säilytetään tankit.


    • B530

      Ei se välipohja mikään septi-tankki ole vai onko sulla de lux lux malli?

    • Hinta / laatu hyvä

      Itse ostin käytetyn b 530 halvalla.
      b 530 on edullinen ja rittävä vene saaristoon merelle ja järville.
      - Mutta Muista se koko, n, 5m 30cm. Ei siis ole kysessä ruorsinlautta tms, alus.

      Itse olen käynyt useasti Tallinnassa Porvoosta.
      Ja olen kiertänyt ahvenanmaalla ja liikkunut pitkin rannikkoa.
      20 hv kone ja varalla 4hv pikkumoottori.
      ( ahvenanmaallakin vältyin ahneiden satama-keinottelijoiden laiturimaksuista kun vetasin tämän pikku veneen rannalle.... Kaverit kerto, että kannattaa laittaa Äland flagga på båten, niin säästyy paljolta terrorilta ja maksuilta ! )

      • Anonyymi

        onkos sinulla vielä vene käytössäsi


    • tyiö

      ostin myös hyvä vene merelle

    • puolilautatsi

      No eiköhän näillä bensanhinnoilla ala tulla lisää Bella 530 Ht:n omistajia.
      Kulkee tosi edullisesti,kiireettömälle veneiliälle oiva peli( järvikäyttöön )Nythän suuntaus on,että pitää olla vähintään 100 heppanen perseessä.

    • Göran Orgerströmmel

      Ei Rami näitä enää ilkeä tehdä kun siitä on tullut juppi.

    • vsp
    • Perhe retkeilee

      Bella 530 classic kestää 50 hp moottorin kohtuullisesti.
      20 hp liian pieni, 30-40 menettelee ja viiskymppisellä kulkee isompikin porukka.
      Esim. vanhoihin Belloihin jotka on tehty lyhyt rikisille koneille sattuu Hondan lyhytrikinen kone joka painaa hieman yli 90 kg.
      Yksin ajettaessa kannattaa tosin olla hieman malttia kaasun kanssa.
      Hinta ja koko kohdallaan.

    • haukkivesku

      Tervehdys

      Mulla seitsemisen vuotta Bellan kanssa yhteistyötä takana, eikä valittamista
      kunhan hyväksyy veneen puutteet...:)

      Itse pääsääntöisesti käytän venettä uisteluun sekä pesueen siirtämiseen
      mökkisaareen. Vene on Kallavedellä ja aivan riittävä sinne kunhan pitää malttia ajossa.

      Vene varustettu 50HP 4T hondalla joka tuntuu reservin takia passelilta
      tuohon veneeseen. Tuon koneen valitsin sen jälkeen kun tehtaalta varmistin että perä kantaa tuon koneen painon.

      Itsellä pitkärikinen kone ja vene kun oli vuosimallia 73 niin ensimmäinen
      modaus oli perälaudan korotus. Se tehtiin puurungolla joka laminoitiin.

      Venehän ei ole mikään kovan kelin vauhtikone, kovassa kelissä pärjää maltilla ja ennakoivalla ajolla. Sivutuuleen kauhea ajettava kuten suurin osa tuon kokoluokan veneistä.

      Täksi kaudeksi jatkan veneen modausta enemmän kalastuskäyttöön sopivaksi josta enemmän juttua tuolla:
      http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?f=25&t=50650

    • stormwindsim

      Bellan ehdottomasti paras ominaisuus on mielestäni sen todella miellyttävä, tavallaan kodikas, tila, taka/sivupenkkeineen ja ohjauspulpetteineen. Kajuutta on hyvin avaran oloinen tuossa edessä.

      Viime kesänä näin vakuutusyhtiön pihalla yhden, jossa oli aika lailla sopimaton moottori. Olisikohan ollut 150 hp. Vene oli siis hajonnut, mutta moottori oli kyllä edelleen oikein päin kiinni.

      530 kulkee mielestäni pehmeämmin kuin esim. Flipper 575 mutta totta kai on vain tuollainen hitaan vauhdin amme. Ei yhtään huono kuitenkaan!

    • puolilautatsi1

      Jos on vähän etappiajoa niin isteluveneenä paras on ehdottomasti Bella 530 HT.
      Tarkoitan tässä nimenomaan uistelua Järvellä minne tuo vene on tarkoitettukin.
      Kulkee pienellä koneella,ei tarvitse erikseen uistelumoottoria eikä myökään mitään jarrupusseja,kohtuullisen tyynellä kelillä menee suoraan kuin juna.
      Kulutus uisteluvauhdilla 25 nelitahtimoottorilla 900 kierrosta min 0,6 litraa tunnissa,
      nopeus tuolla kierrosluvulla 2,5-3,2 kilometriä tunnissa riippuen tuulensuunnasta.
      Säilytystilaa runsaasti ja suhteellisen kevyt vene Traileroitavaksi.
      Sivupaikalle rantautuminen helppo,koska kuski istuu katteen ulkopuolella ja eihän kesähelteellä umpikopissa istu Erkkikään,kokemusta on ja kalaa tulee pirusti.
      Että tämmönen tapaus.

    • Honda 30

      Mahtuuko 2 tankkia koteloon?

      siis niitä 25 L muovisia?

      Onko kokemusta vapatelineistä ks. veneessä?

      • meriboik

        Nettiveneessä oli hiljattain myynnissä 530, jossa oli viimesen päälle vapatelineet, kaaret ja takilat. Varmasti jo myyty.


      • Venemaisteri
        meriboik kirjoitti:

        Nettiveneessä oli hiljattain myynnissä 530, jossa oli viimesen päälle vapatelineet, kaaret ja takilat. Varmasti jo myyty.

        No uistelu järvellä saattaakin olla ainoa mihin tuo vene soveltuu, muuten aivna järkyttävä ja yliarvostettu purkki


      • Merikapteeni
        Venemaisteri kirjoitti:

        No uistelu järvellä saattaakin olla ainoa mihin tuo vene soveltuu, muuten aivna järkyttävä ja yliarvostettu purkki

        Pikemminkin toimivin, käytännöllisin ja Suomen rannikon meriolosuhteisiin erinomaisesti sopiva venemalli. Suuri osa markkinoilla olevista veneistä on esim. kooltaan ja ominaisuuksiltaan peruskäyttöön täysin järjettömiä.


      • Bellatilallaa
        Merikapteeni kirjoitti:

        Pikemminkin toimivin, käytännöllisin ja Suomen rannikon meriolosuhteisiin erinomaisesti sopiva venemalli. Suuri osa markkinoilla olevista veneistä on esim. kooltaan ja ominaisuuksiltaan peruskäyttöön täysin järjettömiä.

        Itsellä on vähän yli 8m liukuva vene, 20 asteen v-pohjalla ja noin 3,5 tonnin ajopainolla. Viime kesänä ajelin Houtskarin vesillä sisäselällä ikävään sivuvastaiseen töppyrään, tuulta puuskissa yli 10 metriä. Tuuli teki muutaman kymmensenttisen murtuvan ja terävän aallokon, joka osui ilkeästi oman veneen palteen alle ja täristi ja jytyytti koko venettä. Ajelin puolliukua menevän Bella 530 ohi, vehje kyllä roiskutti melkoisesti mutta meno näytti ulkoa päin mukavammalta kun oma rytyytykseni. Toki se meni jotain 10-12 s ja mä 23 s.

        Että ei se 530 niin huono voi olla. Ja tietyissä tuulensuunnissa palteettomuus ja pyöreä pohaj sekä se, että voi ajaa noita puoliliukuvauhteja tekee sen mukavammaksi kuin muut kokoisensa, näemmä.


    • Suattaapi olla

      Savon lahja suomen veneilijöille.

    • Anonyymi

      Mitä Bella 530HT kulkee 50hp nelitahtikoneella kun kyydissä on kuusi 70kg henkilöä, 100litraa bensaa ja 30kg kamppeita? Nykyisellä 40hp 2t 2cyl Yamahalla huiput on tällä lastilla 12-13 solmua. Yksin 22 solmua. Vie 0,57L/km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe