Toyota toi moniventtiilitekniikan ensimmäisenä SARJATUOTANTOAUTOIHIN

Anonyymi-ap

Minä nyt ikäni puolesta muistan tuon moniventtiilikoneiden tulemisen hyvin. Täällä pienet pojat haluavat unohtaa totuuden.

Toyota toi moniventtiilitekniikan kaiken kansan saataville perheautoluokkaan kun eurooppalaiset vasta tavailivat sanaa MONIVENTTIILITEKNIIKKA. Lisäksi lyijyttömän bensiinin käytössä ja venttiilimateriaaleissa Toyota oli eurooppaa kymmenisen vuotta edellä aikoinaan. Jo vuonna 1988 Toyota siirtyi kaikissa mottoreissaan moniventtiilitekniikaan. Samassa yhteydessä Corollat saivat katalysaattorit. Volkkarillakin moniventtiilitekniikan tuonti kaikkiin auto- ja hintaluokkiin kyllä kesti kauan.

Mitkä autot ne oli vaikeuksissa kun Teboil aikanaan aloitti lyijyttömän Terran myynnin. Opel kielsi koko bensan käytön, mutta japanilaisiin ja jopa vanhoihin autoihin sitä sai surutta tankata, eikä venttiilit jumiutuneet.

https://autotoday.fi/paivan-automainos-luokkansa-edistyksellisin-uusi-toyota-corolla-1-3i/

https://autotoday.fi/paivan-automainos-jos-etsit-edustavaa-urheiluautoa-toyotalta-loydat-kokonaisen-moniventtiiliperheen/

18

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kukaan muu kuin Toyota ei osannut rakentaa arkipäivän autoihin kestävää moniventtiilitekniikaa.

      • Anonyymi

        Hauskinta noissa Toyotan moniventtiilikoneissa oli se, että siitä ei ollut mitään iloa ja hyötyä. Muiden vanhat peruskoneet olivat tehokkaampia ja taloudellisempia tuohon aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskinta noissa Toyotan moniventtiilikoneissa oli se, että siitä ei ollut mitään iloa ja hyötyä. Muiden vanhat peruskoneet olivat tehokkaampia ja taloudellisempia tuohon aikaan.

        Juu ei ollut. TOjon 1.6L koneessa oli 1988 95hp (kaasutin koneita vielä) ja Opelilla sitten taas 75hp.
        90 tuli ruiskut ja 1.6 Corollan kone sai 105hp.
        -92 eteenpäin vuonna taas Carinassa 1.6 koneen teho nousi 115hp.

        Kaivele vaikka vanhoja temareita ja katso sielä ne tehot.

        itellä oli sekä tuo kaasari Corill ja Carina. Oli hiukka paljon nopeampiakiihtymään kuin Ford tai Opeli saman kokoisella koneella. Volkkarista puhumattakaan.
        Honda oli toinen missä oli perusautojen koneissa moniventtiilikoneet ja tehoa.


      • Anonyymi

        Eikä osannut silloinkaan. Sen moniventtiilikannen kehitti Yamaha Toyotalle.


    • Anonyymi

      Vuonna 1984 Saab 900 sai uuden moottorivaihtoehdon:
      16-venttiilisen B202:n, jossa oli turboahdin ja ahtoilmanjäähdytin.

    • Anonyymi

      Taas Toyotahöpö yrittää tuota samaa skeidaa...

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Toyota on keksiny auton jossa huonot ajo ominaisuudet ,ruostuu,huonot valot,mootorin lohkossa reikä,huonot penkit.

    • Anonyymi

      Tojohönö keksi säälittävyyden, eikä sitä kadehdi kukaan!

    • Anonyymi

      Toyota keksi ensimmäisenä kaiken.

      • Anonyymi

        Ruosteen ja kurjuuden Toyota keksi ja jatkaa samalla linjalla.


    • Anonyymi

      Hondalla 2-litranen bensavapari 250hv S2000:ssa, siis sarjatuotantoautossa. Ei oo Toyotalla moisia ollu, eikä myöskään 80-luvulla sadan hevosvoiman litratehoja, B16A.

    • Anonyymi

      Ford lotus oli ensimmäinen 1960 luvulla 16 twin cam . Toyo härkä ajeli riisipellolla vielä siihen aikaa ei autoista juurikaan tietoa ollut silloin japaniassa kopionti alkoi 1980 TOYOLLA joka teki ompelukoneita mm

      • Anonyymi

        Nyt puhutaan sarjatuotantoautista ja ne olivat Toyotalla ensimmäisenä.


    • Anonyymi

      "Moniventtiilimoottorit - ensimmäisen auto maailmassa Toyota Corolla 16 valve 1985"

      Ei siellä päinkään. Jo vuonna 1912 esiteltiin Peugeot L76. Moniventtilikoneiden massatuotantokin alkoi jo paljon ennen Toyotaa Nissan Skyline 1969, Ford escort 1970 vain pari mainitakseni. Lista on pitkä.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-valve

      Vain tynnyrissä kasvaneet perähikiän vaarit voivat ajatella että minkään tekniikan aikakausi alkaa siitä kun joku tynnyrissä kasvanut on saanut ensikosketuksen siihen.

      Teille tuli siihen aikaan aikamerkkikin kerran viikossa postiautossa. Teillä ei ollut mitään hajua missä muu maailma menee.

      Tämä on pelkkää faktan jakamista. Mielenkiintoisempaa näin arkipäivän elämän kannalta on se että minkälaista elämää elää se kaveri jolla on pakottava tarve avata tällaisia ketjuja.
      Aina uudestaan.

    • Anonyymi

      Ford cortina lotuksessa oli kolme nokka akselia. Ainut moottori missä sellainen oli. Tosi on.

      • Anonyymi

        Oletko koskaan ajatellut kuinka pellen teet itsestäsi näillä hörhöilyllä autoista tietävien keskuudessa?


    • Anonyymi

      Alottaja taitaa muistaa kaiken jo kauan sitten tapahtuneen parhaiten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5106
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1828
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1507
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1457
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1204
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1203
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1046
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1025
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      974
    Aihe