Murheet, pelot ja ahdistus.

Anonyymi-ap

Olen 14v poika ja Olen kirjoittanut tänne jo useampaan otteeseen siitä että pelkää syöpää ja erityisesti leukemiaa. Pelot leukemiasta on nyt vähän helpottanut, mutta helposti tulee silti mieleen pelko. Minä olen vähän hysteerinen syöpä pelkojen suhteen, mutta minulla on myös muita pelkoja. Kun olen suihkussa ja pesen naamaa ja kun huuhtelen silmät kiinni niin välillä alan miettimään että olisin uponneella laivalla joka vuotaa vettä päälle ja alan kuvittelemaan näkyjä silmät kiinni esim MS Estonia ja avaan silmät tosi nopeasti vaikka on vielä saippuaa silmissä. Ja jos olen yksin alakerrassa pimeällä ja laitan valot pois niin juoksen ylös niin nopeasti kin voi. Enkä myöskään Puhu tuntemattomille hirveästi ja hyvän kaverin vanhemmille jonka olen tuntenut yli 10 vuotta niin aina vähän ujostuttaa puhua niille vanhemmille. Myös kovat yhtäkkiset äänet vaikka kova ääniset ja paukkuvat autot ahdistaa jos kävelen täi pyöräilen autotien vieressä vaikka tykkään autoista ja mopoista ja minulla onkin mopo
jossa kovempi äänisempi putki joka on myös laiton eli mpr oval. Ja ilotuliitteetkin on aika kovia ääneltään. Äitini on sanonut että olen vähän liian turhan murehtija ja vähän ujo ja tiedän sen itsekkin. Nyt haaveile jo kevyt moottori pyörästä vaikka ei ole mopokorttiakaan vielä saan sen noin 5 kuukauden päästä. Nyt minulla on jincheng manki joka projektoitu täysin ja haluaisin kevariksi ktm exc 125cc, mutta ne liian kalliita hyvän halvimmillaan saa noin 4500e joten voisin hommata gasgas ec 125 2t joka maksaa noin 2700-3000e ja kulkee noin 130-140kmh ja kiihtyy 0-100noin 6-8sek, mutta syöpä pelottaa ja mietin vielä välillä sitä vaikka se on harvinaista saada leukemia 14-15v noin 0.005 %mahdollisuus.

23

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No mutta väliaikaista kaikki on vaan. v. 2124 olisit jo kaikissa tapauksissa hiekansyöntiduunissa. Halleluijaa vaan ja pelko pois.

• Anonyymi

Mene aloittaja oikeesti terapiaan. Sitä sä tarttet. Sä vaan jaksat jauhaan tota samaa.

• Anonyymi

Osin voi olla, että ahdistuksesi kuuluu kehitysvaiheeseesi. Itse en edes ilkeä ajatella, mitä kaikkea ikäisenäsi murehdin. Ikinä ei tapahtunut mitään ikävää, vaikka ikävät asiat tuntuivat olevan ihan muutaman askeleen päässä. Jos nyt voisin sanoa jotain 14 vuotiaalle itselleni, olisi tärkein neuvo että ota rauhallisesti, hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Hätäilemällä et saa muuta kuin stressin ja silloin sairastutkin helpommin. Sinulla on lupa ottaa rennommin. Pysy päihteistä erillään.

Vaikka sairastuisitkin, on todella hyvät mahdollisuudet selvitä joten so what.

Oletko aistiyliherkkä? Kerro koulun terkkarille, voit päästä tutkimuksiin. Ymmärrät paremmin itseäsi. Aistiyliherkkyyteen ei liene parannuskeinoa. Paras lääke saattaa olla, että tiedät mistä tuntemuksesi johtuvat ja millainen suhtautuminen helpottaisi tilannettasi.

Ja kuulehan, nuori mies, parhaan avun saat, kun ristit joka aamu kätesi ja pyydät suojelusta ja mielenrauhaa. Kokeilepas. Saatat hämmästyä kerta toisensa jälkeen.

• Anonyymi

Aina joku on tyrkyttämässä uskoa avuksi, se ei ole jokaisen juttu.
      Tuolla nuorella miehellä on hyviä suunnitelmia mopojen ja kevareitten suhteen, kannattaa pitää toiveistaan kiinni.
      Noille peloille olisi kyllä hyvä tehdä jotain, päästä juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa.
      Ei voi myöskään sanoa, että kaikki kuuluisi tiettyyn ikään, huolet ja murheet on aina hyvä ottaa tosissaan. Jos ongelmiin ei ajoissa kukaan puutu, ajan myötä asiat voi mennä pahemmiksi.
      Aloittaja vaikuttaa vähän yliherkältä, kun kovat äänetkin vaikuttaa tuolla tavalla. Yliherkkiä on aika paljon olemassa, se ei ole täysin harvinaista.

• Anonyymi

Aloittaja ei sitten mennyt tukinet. nettiin vaan valittaa täällä leukemia pelostaan. en tiiä mitä aloittaja haluaa

• Anonyymi

Se vaan on pelottavaa kun syöpää on kaikkialla uutisissa, mainoksissa, ohjelmissa. Minun ukki kuoli syöpään hetki sitten, mutta se ei ole vaikuttanut paljoa pelkoihin koska hänellä oli maksa syöpä eikö nähty kovin usein ja hän on 70v ja hänen elämäntavat oli huonot ja hänellä oli muita sairauksia. Sitten meidän talon entinen omistaja kuoli muistaakseni eturauhasen syöpään oli noin 77-80v muistaakseni. Ja entisellä Minun ala-aste opettajalle on ehkä syöpä tai ainakin hänestä on kuva kaljuna ja hän oli sairaalassa ja letkut kädessä ja teksi TAAS MENNÄÄN hän on noin 33v nainen. En ole tehnyt peloille mitään vaan pahentunut niitä katsomalla videoita syövästä joka on aina virhe.

• Anonyymi

Kun kerran tiedät, että on virhe katsoa niitä videoita, niin voit aina jättää ne katsomatta.
        Onko järkeä saada tahallaan itselle ahdistava ja paha olo, kun sitä voi välttää niin, ettei katsele videoita.
        Ymmärrettävää on, että uutisointi voi aiheuttaa ahdistusta, kun aina riittää huonoja uutisia.
        Mutta toisaalta pelko on turhaa, niin kauan kun ei ole mitään aitoa tarvetta pelätä mitään.
        Tulevasta kun ei tiedä mitään, niin eihän silloin voi niin pelätäkään, koska mitä pelkäisi, jotain vielä tässä vaiheessa olematonta.
        Ihmisiä sairastuu aina joku jossain, mutta ei se tarkoita, että sen takia myös itselle tulisi joku vakava sairaus. Jos elämä sujuu hyvin, tekemistä ja voimia riittää, niin ei silloin ole sairas.
        Onko sinulla ketään aikuista, jolle voisit puhua noista peloista ? Pelko ilmeisesti haittaa aika paljon sinun elämistä. Olisihan tuossa iässä mukavampi keskittyä mukaviin asioihin.

• Anonyymi

mene terapiaan puhuu noista sun peloista

• Anonyymi

olen sanonut vanhemmille että pelkään jotain vakavaa mutta he sanovat ei hätää kun ei ole paljoa oireita. keksin yleensä pienestäkin tuntemuksesta leukemian oireen. vanhempani ei tiedä että pelkään juuri leukemiaa

• Anonyymi

mikä leukemian oire sulla nyt on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mikä leukemian oire sulla nyt on

kaikki alkoi siitä kun kesä loman alussa eli noi 3kuukautta sitten menin googlaamaan läiskää pohkeessa ja löysin veritulpan ja epäilin sitä veri tulpaksi ja sitten aloin tuntemaan siinä jalassa kipua ja olin varma veritulpasta. sitten kun oli mennyt pariviikkoa menin taas googleen ja lyösin leukemian ja katsoin mitä oireita ja ajettelin että minulla on jotakin niistä. niin sanotut oireet on siis ollut samat 3kuukaitta ja alkoi kun aloin pelkäämään kävin myös lääkärissa sen pohkeen jäljen takia ja lääkäri ei huolissaan mutta en kertonut leukemiasta. Pelko on kuin aalto se tulee ja vetäytyy hetkesi pois nyt se on taas lisääntynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kaikki alkoi siitä kun kesä loman alussa eli noi 3kuukautta sitten menin googlaamaan läiskää pohkeessa ja löysin veritulpan ja epäilin sitä veri tulpaksi ja sitten aloin tuntemaan siinä jalassa kipua ja olin varma veritulpasta. sitten kun oli mennyt pariviikkoa menin taas googleen ja lyösin leukemian ja katsoin mitä oireita ja ajettelin että minulla on jotakin niistä. niin sanotut oireet on siis ollut samat 3kuukaitta ja alkoi kun aloin pelkäämään kävin myös lääkärissa sen pohkeen jäljen takia ja lääkäri ei huolissaan mutta en kertonut leukemiasta. Pelko on kuin aalto se tulee ja vetäytyy hetkesi pois nyt se on taas lisääntynyt.

sulta ei otettu verikokeita? no mitä lääkäri sanoi että se jälki sun pohkeessa oli

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko jutellut kenenkään kanssa ukkisi kuolemasta ja omista ajatuksistasi siihen liittyen, miltä se on sinusta tuntunut ?
        Jotenkin vaikuttaa, kun ajattelee ajankohtia, niin ukkisi kuolema taisi tapahtua juuri niihin aikoihin, kun aloit itse epäilemään sairauksia ja syöpää. Ukkisi kuolemalla voi olla joku vaikutus sinun pelkoihisi, olisi hyvä kun juttelisit siitäkin jonkun kanssa.
        Ja olit sen pohkeen kanssa käynyt lääkärissä, kyllä se lääkäri olisi huomannut, jos olisi jotain leukemiaan viittaavaa ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mikset sä mene verikokeisiin niin sä saat tietää ettei sulla ole leukemiaa.

• Anonyymi

se jälki liittyi verisuoniin ja ei vaarallista katsoin myös googlesta että se on vaaraton jälki, mutta ei välttämättä häviä koskaan, mutta liittyy kuitenkin vereen ja leukemia on verisyöpä niin tein siitäkin omia päätelmiä. Ukkini kuolema on toki surullista ja hän oli mukava , mutta noin 4-5 vuotta sitten ei nähty enää niin usein kun ennen käytiin aina kesälomalla jossain yhdessä mutta viime vuosina ei enään tehty niin. hän sai diagnoosin tämän vuoden keväällä ja kuoli nyt syksyllä elikkä hän eli noin puoli vuotta diagnoosista. hän sai syövän ennen kuin aloin pelkäämään ja pelot lähti enemmänkin vain googlesta ja leukemia dokumentista, koska hän ei harrastanut liikuntaa ja poltti tupakkaa ja söi epäterveellisesti ja oli diapetes ja hän joi alkoholia nuorena niin hänen syöpä ei liittynyt minun syöpä pelkoon.

• Anonyymi

ne jäljet olivat jotain laajentuneita pinta verisuonia muistaakseni

• Anonyymi

ei helvetti. mene sinne verikokeisiin ja lopeta tosta leukemiasta jauhaminen. Ihmisillä voi katketa verisuonia ja se ei tarkoita leukemiaa. voi hyvän tähden

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ne jäljet olivat jotain laajentuneita pinta verisuonia muistaakseni

mene jooko terapaiaan. sitä sä tarttet. ihme jankkaaja olet ja et ota neuvoja vastaan.

• Anonyymi

Sinun ikäinen nuori herra liikkuu ja touhuaa, kolhuja tulee varmasti, milloin käsiin, milloin jalkoihin, aina joku paikka johonkin vahingossa kolahtaa ja voi jäädä jotain jälkiä. Se kuuluu normaaliin elämään.
        Verisuonetkin ihmisessä on osa ihan ihon alla, niin sellainen pieni suonikin kun osuu edes vähän johonkin, niin suoni voi hajota lievästi ja tulee jälki, jopa mustelma.
        Itse olen yli keski-ikäinen naispuolinen henkilö ja minullekin tulee mustelmia silloin tällöin aika herkästikin, joskus jopa itsestään. Mutta jos minun jalka tai käsi kolahtaa johonkin, niin heti tulee jälki.
        Sellaista ihmistä ei taida olla olemassakaan, joka säästyisi kolhuilta ja jäljiltä, tai mustelmilta.

• Anonyymi

voisko joku toinen sanoa että aloittaja menee verikokeisiin. tulokset tulee parissa päivässä. Loppuu toi leukemiasta jauhaminen. Ihme jauhamista .

• Anonyymi

Jos on pelkoja niin kannattaa puhua terapian kanssa siitä. Se voi olla vaikea mennä ensin ja hake sitä apua, mutta se kannattaa. Tsemppiä!!!

• Anonyymi

Mene kouluterveydenhoitajan luo ja kerro ihan kaikki pelkosi, murheesi ja huolesi. Sano, että tarvitset apua huoliesi ja pelkojesi käsittelyyn. Terveydenhoitaja auttaa sinua eteenpäin mielenterveyspalveluihin. Älä häpeä pelkojasi, äläkä häpeä sitä, että menet pyytämään apua. Kannattaa mennä heti, ennen kuin vaivat pitkittyvät.

Annan vielä sellaisen neuvon ensiapuun, että lopeta kaikki oireiden ja sairauksien googlettaminen, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta, mutta lopeta se. Ihan mielenterveysalan ammattilaiset sanovat, että sairauksien googlettaminen pitää lopettaa, koska se vaan ruokkii pelkoja. Lopeta googletteleminen ja dokumenttien katsominen ja lopeta vaikka kaikki iltapäivälehtien selaamiset, niissä on aina myös kaikkia ahdistavia uutisia sairauksista.

• Anonyymi

Yritä jättää turha kelailu pois ja keskity tohon mopo/ kevari hommaan. Kelaile sitä, miten nastaa on kruisailla tulevina kesinä pitkin poikin ja nauttia elämästä. Tsemppii, je.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      129
      3537
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1835
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1611
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1352
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1194
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      108
      1162
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1069
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      915
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe