Kauan sitten, kommunistisessa Tsekkoslovakiassa, syntyi idea autojen maailmaa mullistavasta luksusautosta: Skodillac.
Oli kylmä talvipäivä ja ulvoi Prahan sokkeloisilla kaduilla. Suunnittelijat kokoontuivat Vltava-joen varrelle vanhaan teollisuusrakennukseen, joka oli oman aikansa avant-garde.
Suunnittelutiimi istui ison puupöydän ympärillä. Edessä oli iso kattila, jossa kiehui kaalisoppaa, perinteinen ruokalaji, joka lämmitti mieltä ja kehoa. Soppaa syödessään he vaihtoivat ajatuksia, ja keskustelu virisi autojen muotoiluun ja innovaatioihin.
Heidän päätavoitteensa oli luoda auto, joka yhdistäisi huipputeknologian ja edullisen hinnan — luksusta, jonka jokainen voisi kokea, mutta ilman kapitalismin painolastia.
"Entä jos auto olisi niin tilava, että koko perhe mahtuisi kyytiin, ja samalla se näyttäisi kuin se olisi tullut suoraan Lännen elokuvista?" ehdotti yksi suunnittelijoista, Ignac. Hänen silmänsä loistivat innosta, kun hän piirteli luonnoksia. "Se voisi olla jopa niin hieno, että ihmiset unohtavat sen olevan itäauto!"
Keskustelussa vilahtivat myös erikoiset ideat, kuten auton sisustuksen verhoilussa käytettävät materiaalit. Vanhat tekstiiliteollisuuden ylijäämät oli tarkoitus sisällyttää autoon.
"Syömme kaalisoppaakiin värikkäistä astioista", totesi Agnieszka, yksi tiimin muotisuunnittelijoista. "Soppa ja auto, molempien tulla olla sekä käytännöllisiä että kauniita."
Kun ideat virtaavat Vltavan tavoin, alkoivat suunnittelijat kokea apatiaa ja epävarmuutta. He tarvitsivat inspiraatiota, joka raahaisi heidät eteenpäin unelmista konkretiaan.
Juuri silloin joku mainitsi Sotamies Svejkin, kirjallisuuden klassikon, jossa seikkailtiin idän modernissa maailmanajattelussa, jopa sotaan liittyvän huumorin kautta. "Kuvitelkaapa, että Svejkiä voitaisiin kuljettaa Skodillacilla! Hän olisi tyytyväinen, kun auto olisi edullinen, mutta silti niin jännittävä", ehdotti vanhempi insinööri, Milan.
Kolleegat alkoivat unelmoida kuinka Skodillac voisi olla Svejkin seuralainen – niin rohkea että se kohtaisi haasteet iloisesti, ja niin mukava, että se tekisi jokaisesta matkasta seikkailun.
He päättivät, että auton pitää olla teollisuuden ja kansan, huumorin ja lukemattomien kaalisoppareseptien symboli.
Kun Skodillac lopulta lanseerattiin, se erottui edukseen massasta. Se oli auto, joka oli Neuvostoliiton aikakauden säännöistä huolimatta suunniteltu kansalle, ja siinä oli ripaus luksusta.
Ihmiset tiesivät, että se oli syntynyt kaalisopan ja kommunismin hengessä, mutta samalla sen muotoilu ja mukavuus vetivät puoleensa ihmisiä, jotka eivät olleet koskaan edes kuulleet kommunismista.
Skodillacista tuli täydellinen yhdistelmä humoristista seikkailua ja teknistä taituruutta — oli juuri kuten Sotamies Svejk.
"Skodillac – Luksus on nyt saavutettavissa!"
"Upea yhdistelmä: Itä-Euroopan käytännöllisyys ja Amerikan eleganssi – Skodillac."
"Löydä luksus kohtuullisella hinnalla – Skodillac, auto, joka tekee vaikutuksen ilman suuria kuluja."
"Skodillac – Kun haluat ajaa kuin kuningas, mutta maksat kuin tavallinen kuolevainen."
"Skodillac, palkitseva ajokokemus jokaiseen budjettiin."
"Skodillac: Suorituskykyä ja tyyliä – edullisella hintalapulla."
"Eroa joukosta – Skodillac, missä luksus kohtaa järkevyyden."
"Ajattele suurta, maksa kohtuullisesti – Skodillac"
Skodillacin syntytarina
8
190
Vastaukset
- Anonyymi
Skodillac on minibussi kommuunissa.
- Anonyymi
Ja että sitten sait tuollaisen pitkän tarinan aikaiseksi, mutta miksi?
- Anonyymi
Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.
Itseään siinä ei kannata säästellä.
- Anonyymi
Hyvä kertomus. Pisteet siitä.
Oli niin neutraali että jäi pois matkiminen. Kun omia ideoita ei ollut niin nimeä myöten myötäiltiin parempia ja laadukkaampia autoja. Teknologiaa imettiin venäläiseltä valmistajalta ja etenkin se moottorityypin virhe minkä mosse teki ja sittemmin korjasi, jäi skodillakkiin, kun kukaan ei kertonut että matkittu tekniikka oli virheellistä ja viallista. Näin moskovits ja volga saivat toimivamman moottorin ja skoda jatkoi viallista kulkuaan. Myös huomioitiin kolhoosien peltotyöläisyen raskas kuljetustarve ja kaikessa loistossaan skodillakki kelpasi peltoautoksikin kun takarontsa oli suuri. - AnonyymiUUSI
Tuollainenhan se kait on.
https://i.postimg.cc/bN2hCHd7/scodillac.jpg - AnonyymiUUSI
Tarinassa on kovin paljon asiavirheitä ja mielikuvitusosastokin ihan turhan lapsellista tarinaa. Eikö tuokin "lahjakkuus" kannattaisi suunnata järkevään suuntaan ja siitä voisit saada hyötyä tulevaisuudessa?
- AnonyymiUUSI
Ei uskoisi mutta kyllä Skoda on puhtaan kapitalismin tuote. Ahne saksalainen Wilhelm von Skoda keksi että jos tuottaa halpoja ja jatkuvasti rikkoutuvia auton kaltaisia tuotteita niin ei voi kuon rikastua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1751550Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.561235puukkotappelu-keskella-tieta
https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo131211- 511101
Missä Martina miehineen?
Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M1931074- 61972
- 51752
Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen
Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm252737Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?
Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel33730- 37712