Kauan sitten, kommunistisessa Tsekkoslovakiassa, syntyi idea autojen maailmaa mullistavasta luksusautosta: Skodillac.
Oli kylmä talvipäivä ja ulvoi Prahan sokkeloisilla kaduilla. Suunnittelijat kokoontuivat Vltava-joen varrelle vanhaan teollisuusrakennukseen, joka oli oman aikansa avant-garde.
Suunnittelutiimi istui ison puupöydän ympärillä. Edessä oli iso kattila, jossa kiehui kaalisoppaa, perinteinen ruokalaji, joka lämmitti mieltä ja kehoa. Soppaa syödessään he vaihtoivat ajatuksia, ja keskustelu virisi autojen muotoiluun ja innovaatioihin.
Heidän päätavoitteensa oli luoda auto, joka yhdistäisi huipputeknologian ja edullisen hinnan — luksusta, jonka jokainen voisi kokea, mutta ilman kapitalismin painolastia.
"Entä jos auto olisi niin tilava, että koko perhe mahtuisi kyytiin, ja samalla se näyttäisi kuin se olisi tullut suoraan Lännen elokuvista?" ehdotti yksi suunnittelijoista, Ignac. Hänen silmänsä loistivat innosta, kun hän piirteli luonnoksia. "Se voisi olla jopa niin hieno, että ihmiset unohtavat sen olevan itäauto!"
Keskustelussa vilahtivat myös erikoiset ideat, kuten auton sisustuksen verhoilussa käytettävät materiaalit. Vanhat tekstiiliteollisuuden ylijäämät oli tarkoitus sisällyttää autoon.
"Syömme kaalisoppaakiin värikkäistä astioista", totesi Agnieszka, yksi tiimin muotisuunnittelijoista. "Soppa ja auto, molempien tulla olla sekä käytännöllisiä että kauniita."
Kun ideat virtaavat Vltavan tavoin, alkoivat suunnittelijat kokea apatiaa ja epävarmuutta. He tarvitsivat inspiraatiota, joka raahaisi heidät eteenpäin unelmista konkretiaan.
Juuri silloin joku mainitsi Sotamies Svejkin, kirjallisuuden klassikon, jossa seikkailtiin idän modernissa maailmanajattelussa, jopa sotaan liittyvän huumorin kautta. "Kuvitelkaapa, että Svejkiä voitaisiin kuljettaa Skodillacilla! Hän olisi tyytyväinen, kun auto olisi edullinen, mutta silti niin jännittävä", ehdotti vanhempi insinööri, Milan.
Kolleegat alkoivat unelmoida kuinka Skodillac voisi olla Svejkin seuralainen – niin rohkea että se kohtaisi haasteet iloisesti, ja niin mukava, että se tekisi jokaisesta matkasta seikkailun.
He päättivät, että auton pitää olla teollisuuden ja kansan, huumorin ja lukemattomien kaalisoppareseptien symboli.
Kun Skodillac lopulta lanseerattiin, se erottui edukseen massasta. Se oli auto, joka oli Neuvostoliiton aikakauden säännöistä huolimatta suunniteltu kansalle, ja siinä oli ripaus luksusta.
Ihmiset tiesivät, että se oli syntynyt kaalisopan ja kommunismin hengessä, mutta samalla sen muotoilu ja mukavuus vetivät puoleensa ihmisiä, jotka eivät olleet koskaan edes kuulleet kommunismista.
Skodillacista tuli täydellinen yhdistelmä humoristista seikkailua ja teknistä taituruutta — oli juuri kuten Sotamies Svejk.
"Skodillac – Luksus on nyt saavutettavissa!"
"Upea yhdistelmä: Itä-Euroopan käytännöllisyys ja Amerikan eleganssi – Skodillac."
"Löydä luksus kohtuullisella hinnalla – Skodillac, auto, joka tekee vaikutuksen ilman suuria kuluja."
"Skodillac – Kun haluat ajaa kuin kuningas, mutta maksat kuin tavallinen kuolevainen."
"Skodillac, palkitseva ajokokemus jokaiseen budjettiin."
"Skodillac: Suorituskykyä ja tyyliä – edullisella hintalapulla."
"Eroa joukosta – Skodillac, missä luksus kohtaa järkevyyden."
"Ajattele suurta, maksa kohtuullisesti – Skodillac"
Skodillacin syntytarina
5
113
Vastaukset
- Anonyymi
Skodillac on minibussi kommuunissa.
- Anonyymi
Ja että sitten sait tuollaisen pitkän tarinan aikaiseksi, mutta miksi?
- Anonyymi
Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.
Itseään siinä ei kannata säästellä.
- Anonyymi
Hyvä kertomus. Pisteet siitä.
Oli niin neutraali että jäi pois matkiminen. Kun omia ideoita ei ollut niin nimeä myöten myötäiltiin parempia ja laadukkaampia autoja. Teknologiaa imettiin venäläiseltä valmistajalta ja etenkin se moottorityypin virhe minkä mosse teki ja sittemmin korjasi, jäi skodillakkiin, kun kukaan ei kertonut että matkittu tekniikka oli virheellistä ja viallista. Näin moskovits ja volga saivat toimivamman moottorin ja skoda jatkoi viallista kulkuaan. Myös huomioitiin kolhoosien peltotyöläisyen raskas kuljetustarve ja kaikessa loistossaan skodillakki kelpasi peltoautoksikin kun takarontsa oli suuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882