Skodillacin syntytarina

Anonyymi-ap

Kauan sitten, kommunistisessa Tsekkoslovakiassa, syntyi idea autojen maailmaa mullistavasta luksusautosta: Skodillac.

Oli kylmä talvipäivä ja ulvoi Prahan sokkeloisilla kaduilla. Suunnittelijat kokoontuivat Vltava-joen varrelle vanhaan teollisuusrakennukseen, joka oli oman aikansa avant-garde.

Suunnittelutiimi istui ison puupöydän ympärillä. Edessä oli iso kattila, jossa kiehui kaalisoppaa, perinteinen ruokalaji, joka lämmitti mieltä ja kehoa. Soppaa syödessään he vaihtoivat ajatuksia, ja keskustelu virisi autojen muotoiluun ja innovaatioihin.

Heidän päätavoitteensa oli luoda auto, joka yhdistäisi huipputeknologian ja edullisen hinnan — luksusta, jonka jokainen voisi kokea, mutta ilman kapitalismin painolastia.

"Entä jos auto olisi niin tilava, että koko perhe mahtuisi kyytiin, ja samalla se näyttäisi kuin se olisi tullut suoraan Lännen elokuvista?" ehdotti yksi suunnittelijoista, Ignac. Hänen silmänsä loistivat innosta, kun hän piirteli luonnoksia. "Se voisi olla jopa niin hieno, että ihmiset unohtavat sen olevan itäauto!"

Keskustelussa vilahtivat myös erikoiset ideat, kuten auton sisustuksen verhoilussa käytettävät materiaalit. Vanhat tekstiiliteollisuuden ylijäämät oli tarkoitus sisällyttää autoon.

"Syömme kaalisoppaakiin värikkäistä astioista", totesi Agnieszka, yksi tiimin muotisuunnittelijoista. "Soppa ja auto, molempien tulla olla sekä käytännöllisiä että kauniita."

Kun ideat virtaavat Vltavan tavoin, alkoivat suunnittelijat kokea apatiaa ja epävarmuutta. He tarvitsivat inspiraatiota, joka raahaisi heidät eteenpäin unelmista konkretiaan.

Juuri silloin joku mainitsi Sotamies Svejkin, kirjallisuuden klassikon, jossa seikkailtiin idän modernissa maailmanajattelussa, jopa sotaan liittyvän huumorin kautta. "Kuvitelkaapa, että Svejkiä voitaisiin kuljettaa Skodillacilla! Hän olisi tyytyväinen, kun auto olisi edullinen, mutta silti niin jännittävä", ehdotti vanhempi insinööri, Milan.

Kolleegat alkoivat unelmoida kuinka Skodillac voisi olla Svejkin seuralainen – niin rohkea että se kohtaisi haasteet iloisesti, ja niin mukava, että se tekisi jokaisesta matkasta seikkailun.

He päättivät, että auton pitää olla teollisuuden ja kansan, huumorin ja lukemattomien kaalisoppareseptien symboli.

Kun Skodillac lopulta lanseerattiin, se erottui edukseen massasta. Se oli auto, joka oli Neuvostoliiton aikakauden säännöistä huolimatta suunniteltu kansalle, ja siinä oli ripaus luksusta.

Ihmiset tiesivät, että se oli syntynyt kaalisopan ja kommunismin hengessä, mutta samalla sen muotoilu ja mukavuus vetivät puoleensa ihmisiä, jotka eivät olleet koskaan edes kuulleet kommunismista.

Skodillacista tuli täydellinen yhdistelmä humoristista seikkailua ja teknistä taituruutta — oli juuri kuten Sotamies Svejk.



"Skodillac – Luksus on nyt saavutettavissa!"

"Upea yhdistelmä: Itä-Euroopan käytännöllisyys ja Amerikan eleganssi – Skodillac."

"Löydä luksus kohtuullisella hinnalla – Skodillac, auto, joka tekee vaikutuksen ilman suuria kuluja."

"Skodillac – Kun haluat ajaa kuin kuningas, mutta maksat kuin tavallinen kuolevainen."

"Skodillac, palkitseva ajokokemus jokaiseen budjettiin."

"Skodillac: Suorituskykyä ja tyyliä – edullisella hintalapulla."

"Eroa joukosta – Skodillac, missä luksus kohtaa järkevyyden."

"Ajattele suurta, maksa kohtuullisesti – Skodillac"

19

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Skodillac on minibussi kommuunissa.

    • Anonyymi

      Ja että sitten sait tuollaisen pitkän tarinan aikaiseksi, mutta miksi?

      • Anonyymi

        Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.

        Itseään siinä ei kannata säästellä.


      • Anonyymi

        Niinpä.
        Outoa mollata menestys tuotetta jossa laatua enemmän kuin Fordissa tai kaikissa Amerikan tuotteissa.


      • Anonyymi

        Niinpä.
        Outoa mollata menestys tuotetta jossa laatua enemmän kuin Fordissa tai kaikissa Amerikan tuotteissa.


      • Anonyymi

        Niinpä.
        Outoa mollata menestys tuotetta jossa laatua enemmän kuin Fordissa tai kaikissa Amerikan tuotteissa.


    • Anonyymi

      Hyvä kertomus. Pisteet siitä.
      Oli niin neutraali että jäi pois matkiminen. Kun omia ideoita ei ollut niin nimeä myöten myötäiltiin parempia ja laadukkaampia autoja. Teknologiaa imettiin venäläiseltä valmistajalta ja etenkin se moottorityypin virhe minkä mosse teki ja sittemmin korjasi, jäi skodillakkiin, kun kukaan ei kertonut että matkittu tekniikka oli virheellistä ja viallista. Näin moskovits ja volga saivat toimivamman moottorin ja skoda jatkoi viallista kulkuaan. Myös huomioitiin kolhoosien peltotyöläisyen raskas kuljetustarve ja kaikessa loistossaan skodillakki kelpasi peltoautoksikin kun takarontsa oli suuri.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tarinassa on kovin paljon asiavirheitä ja mielikuvitusosastokin ihan turhan lapsellista tarinaa. Eikö tuokin "lahjakkuus" kannattaisi suunnata järkevään suuntaan ja siitä voisit saada hyötyä tulevaisuudessa?

      • Anonyymi

        Just.


    • Anonyymi

      Ei uskoisi mutta kyllä Skoda on puhtaan kapitalismin tuote. Ahne saksalainen Wilhelm von Skoda keksi että jos tuottaa halpoja ja jatkuvasti rikkoutuvia auton kaltaisia tuotteita niin ei voi kuon rikastua.

      • Anonyymi

        Mutta vaan parempi kuin vain chervolet.


      • Anonyymi

        Mutta vaan parempi kuin vaikkapa chervolet.


      • Anonyymi

        Mutta vaan parempi kuin vaikkapa chervolet.


    • Anonyymi

      On noilla kommari Toyotisteilla vaan jatkuva kateus ja kauna Skodan tehtaita ja autoja kohtaan.

      Luulis tuon käyvän jo pahasti mielenterveyden päälle.

    • Anonyymi

      Pietarin trollitehtaan paska spämmiä! ! Älä kommentoi ! !

    • Anonyymi

      “Skodillac” on leikkisä ja hieman sarkastinen nimitys autolle, joka on Skodan ja Cadillacin yhdistelmä – usein tarkoituksellisesti halvempi Skoda, jota on viritelty tai tuunattu näyttämään (tai ainakin omistajan mielestä tuntumaan) luksusautolta kuten Cadillac.
      Taru

      • Anonyymi

        Taruja eli satuja tällä palstalla juurikin kirjoitellaan. Sopiva nicki.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1568
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      67
      1524
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      163
      1346
    4. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      66
      1227
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      104
      1151
    6. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      272
      1132
    7. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1029
    8. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      59
      1018
    9. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      89
      953
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      57
      940
    Aihe