Kauan sitten, kommunistisessa Tsekkoslovakiassa, syntyi idea autojen maailmaa mullistavasta luksusautosta: Skodillac.
Oli kylmä talvipäivä ja ulvoi Prahan sokkeloisilla kaduilla. Suunnittelijat kokoontuivat Vltava-joen varrelle vanhaan teollisuusrakennukseen, joka oli oman aikansa avant-garde.
Suunnittelutiimi istui ison puupöydän ympärillä. Edessä oli iso kattila, jossa kiehui kaalisoppaa, perinteinen ruokalaji, joka lämmitti mieltä ja kehoa. Soppaa syödessään he vaihtoivat ajatuksia, ja keskustelu virisi autojen muotoiluun ja innovaatioihin.
Heidän päätavoitteensa oli luoda auto, joka yhdistäisi huipputeknologian ja edullisen hinnan — luksusta, jonka jokainen voisi kokea, mutta ilman kapitalismin painolastia.
"Entä jos auto olisi niin tilava, että koko perhe mahtuisi kyytiin, ja samalla se näyttäisi kuin se olisi tullut suoraan Lännen elokuvista?" ehdotti yksi suunnittelijoista, Ignac. Hänen silmänsä loistivat innosta, kun hän piirteli luonnoksia. "Se voisi olla jopa niin hieno, että ihmiset unohtavat sen olevan itäauto!"
Keskustelussa vilahtivat myös erikoiset ideat, kuten auton sisustuksen verhoilussa käytettävät materiaalit. Vanhat tekstiiliteollisuuden ylijäämät oli tarkoitus sisällyttää autoon.
"Syömme kaalisoppaakiin värikkäistä astioista", totesi Agnieszka, yksi tiimin muotisuunnittelijoista. "Soppa ja auto, molempien tulla olla sekä käytännöllisiä että kauniita."
Kun ideat virtaavat Vltavan tavoin, alkoivat suunnittelijat kokea apatiaa ja epävarmuutta. He tarvitsivat inspiraatiota, joka raahaisi heidät eteenpäin unelmista konkretiaan.
Juuri silloin joku mainitsi Sotamies Svejkin, kirjallisuuden klassikon, jossa seikkailtiin idän modernissa maailmanajattelussa, jopa sotaan liittyvän huumorin kautta. "Kuvitelkaapa, että Svejkiä voitaisiin kuljettaa Skodillacilla! Hän olisi tyytyväinen, kun auto olisi edullinen, mutta silti niin jännittävä", ehdotti vanhempi insinööri, Milan.
Kolleegat alkoivat unelmoida kuinka Skodillac voisi olla Svejkin seuralainen – niin rohkea että se kohtaisi haasteet iloisesti, ja niin mukava, että se tekisi jokaisesta matkasta seikkailun.
He päättivät, että auton pitää olla teollisuuden ja kansan, huumorin ja lukemattomien kaalisoppareseptien symboli.
Kun Skodillac lopulta lanseerattiin, se erottui edukseen massasta. Se oli auto, joka oli Neuvostoliiton aikakauden säännöistä huolimatta suunniteltu kansalle, ja siinä oli ripaus luksusta.
Ihmiset tiesivät, että se oli syntynyt kaalisopan ja kommunismin hengessä, mutta samalla sen muotoilu ja mukavuus vetivät puoleensa ihmisiä, jotka eivät olleet koskaan edes kuulleet kommunismista.
Skodillacista tuli täydellinen yhdistelmä humoristista seikkailua ja teknistä taituruutta — oli juuri kuten Sotamies Svejk.
"Skodillac – Luksus on nyt saavutettavissa!"
"Upea yhdistelmä: Itä-Euroopan käytännöllisyys ja Amerikan eleganssi – Skodillac."
"Löydä luksus kohtuullisella hinnalla – Skodillac, auto, joka tekee vaikutuksen ilman suuria kuluja."
"Skodillac – Kun haluat ajaa kuin kuningas, mutta maksat kuin tavallinen kuolevainen."
"Skodillac, palkitseva ajokokemus jokaiseen budjettiin."
"Skodillac: Suorituskykyä ja tyyliä – edullisella hintalapulla."
"Eroa joukosta – Skodillac, missä luksus kohtaa järkevyyden."
"Ajattele suurta, maksa kohtuullisesti – Skodillac"
Skodillacin syntytarina
19
338
Vastaukset
- Anonyymi
Skodillac on minibussi kommuunissa.
- Anonyymi
Ja että sitten sait tuollaisen pitkän tarinan aikaiseksi, mutta miksi?
- Anonyymi
Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa miettiä että miksi. Oikein kova pohdinta.
Itseään siinä ei kannata säästellä.
- Anonyymi
Niinpä.
Outoa mollata menestys tuotetta jossa laatua enemmän kuin Fordissa tai kaikissa Amerikan tuotteissa. - Anonyymi
Niinpä.
Outoa mollata menestys tuotetta jossa laatua enemmän kuin Fordissa tai kaikissa Amerikan tuotteissa. - Anonyymi
Niinpä.
Outoa mollata menestys tuotetta jossa laatua enemmän kuin Fordissa tai kaikissa Amerikan tuotteissa.
- Anonyymi
Hyvä kertomus. Pisteet siitä.
Oli niin neutraali että jäi pois matkiminen. Kun omia ideoita ei ollut niin nimeä myöten myötäiltiin parempia ja laadukkaampia autoja. Teknologiaa imettiin venäläiseltä valmistajalta ja etenkin se moottorityypin virhe minkä mosse teki ja sittemmin korjasi, jäi skodillakkiin, kun kukaan ei kertonut että matkittu tekniikka oli virheellistä ja viallista. Näin moskovits ja volga saivat toimivamman moottorin ja skoda jatkoi viallista kulkuaan. Myös huomioitiin kolhoosien peltotyöläisyen raskas kuljetustarve ja kaikessa loistossaan skodillakki kelpasi peltoautoksikin kun takarontsa oli suuri. - Anonyymi
Tuollainenhan se kait on.
https://i.postimg.cc/bN2hCHd7/scodillac.jpg - Anonyymi
Tarinassa on kovin paljon asiavirheitä ja mielikuvitusosastokin ihan turhan lapsellista tarinaa. Eikö tuokin "lahjakkuus" kannattaisi suunnata järkevään suuntaan ja siitä voisit saada hyötyä tulevaisuudessa?
- Anonyymi
Just.
- Anonyymi
Ei uskoisi mutta kyllä Skoda on puhtaan kapitalismin tuote. Ahne saksalainen Wilhelm von Skoda keksi että jos tuottaa halpoja ja jatkuvasti rikkoutuvia auton kaltaisia tuotteita niin ei voi kuon rikastua.
- Anonyymi
Mutta vaan parempi kuin vain chervolet.
- Anonyymi
Mutta vaan parempi kuin vaikkapa chervolet.
- Anonyymi
Mutta vaan parempi kuin vaikkapa chervolet.
- Anonyymi
On noilla kommari Toyotisteilla vaan jatkuva kateus ja kauna Skodan tehtaita ja autoja kohtaan.
Luulis tuon käyvän jo pahasti mielenterveyden päälle. - Anonyymi
Pietarin trollitehtaan paska spämmiä! ! Älä kommentoi ! !
- Anonyymi
“Skodillac” on leikkisä ja hieman sarkastinen nimitys autolle, joka on Skodan ja Cadillacin yhdistelmä – usein tarkoituksellisesti halvempi Skoda, jota on viritelty tai tuunattu näyttämään (tai ainakin omistajan mielestä tuntumaan) luksusautolta kuten Cadillac.
Taru- Anonyymi
Taruja eli satuja tällä palstalla juurikin kirjoitellaan. Sopiva nicki.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492458Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on582216- 421946
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2101728Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681650- 201570
Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok881430Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s151419Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var111352Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191344