Pyhäinpäivä tulossa

Anonyymi-ap

Noh, se tietää sitä, että myös kekriaika päättyy siihen.
Kekriä vietetään tai vietetiin maalaistaloissa mikkelinpäivästä (29.9.) pyhäinpäivään.
Maasta saatu sato on korjattu ja kekrinä juhlitaan sitä. Piiat ja rengit olivat tietysti juhlissa mukana - samalla oli sopiva hetki vaihtaa isäntätaloa, jos oli tarvetta ja mahdollisuuksia. Talonpidolle tuo jossain määrin epävarmuutta.
Vanha laulu kuuluikin: Vuosi on taas kulunut ja pyhäinpäivä tullut. Isännän silmät on sikkurassa ja emäntä pähkähullu.
Sanottiin myös: Lapsi tuo leivän. Niinpä lapsia tehtiin paljon - harjoitettiin ns pirttiviljelyä. Silloin käytettiin lapsityövoimaa hyväksi, toisin kuin nykyään. Heti, kun lapsi kynnelle kykeni, talon töihin vaan.
Kyllä nyt on maailma aivan erilainen.

16

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aivan!
      Oli siinä omat hyvät, jos huonotkin puolensa.

• Anonyymi

Se on vainajien mistopäiväki

pitäisi mennä hautuumalle viemään kynttilä

mutta se iso mutta
      j a k s a a k o ?

luultavasti en jaksa
      joten tytär lupasi käydä, saa nähdä muistaako käydä.

• Anonyymi

Kyllä, ja pyhäinpäivän aatto on Halloween.

• Anonyymi

Itse sytytän kynttilän kotona , sillä sehän on se ajatus se tärkein näissä asioissa . Ei olepakko mennä haudalle , koska monet menevät sinne vaan tavan vuoksi ja että ihmiset näkevät että käyty on ja aitten kovalla kiiruulla samantien hyppäävät autoon ja ajavat kotiin. Silloin kun minä käyn haudalla niin hiljennän ajattelemaan häntä joka siellä on , ja jos en jaksa niin ajattelen kotona.
        Asia se sama

• Anonyymi

Jos minulle tulee Pyhäinpäivän aattona (perjantai, 1.11.) kaksi eläkettä, on itselläni ehkä varaa ottaa taksi ja lähteä hautausmaalle. Kävisin toisten isovanhempieni haudalla.

Vanhempieni haudalla, toisella hautausmaalla, kävisin sitten joulun aikaan. Olen päättänyt, koska voimat on jo veks, että käyn yhden hautausmaa-keikan kerrallaan.

Kävin n. viikko sitten fysioterapeutilla sen taannoisen, yöllisen kaatumiseni vuoksi ja hän neuvoi polvi-jumpan joka toinen päivä (= x3 / viikossa: ma, kv, pe). Polvet on nyt hiukan kipeytyneet rasituksesta. Yritän jaksaa jumpata näitä, jos jalkani tästä vielä vahvistuisivat...

Kotona olen jo aloittanut "marraskuun alustavan joulusiivouksen", eli laitan kotia, rojuja järjestykseen, pyyhin pölyjä rätillä huone kerrallaan, laitan kesäisiä liinoja pyykkiin, imuroin ja joko pesen tai käännän mattoja. Sängyn peiton ja tyynyt pesen. Sulatan ja syön jääkaappipakastintani mahd. tyhjäksi, että tulevat kinkun palat mahtuvat sinne.

Kinkun aion paistaa Itsenäisyyspäivän aikaan. Paloittelen, jäähdyttelen ikkunalla ja pakastan palaset. Näin ei kinkku pilaannu ja kestää pitkään. Sulatan sitten palasen kerrallaan.

Ennen joulua laitan joululiinat ja huiskin vielä pölyt sekä "matto-mikkoilen". Näin ei jouluna tule kiireitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos minulle tulee Pyhäinpäivän aattona (perjantai, 1.11.) kaksi eläkettä, on itselläni ehkä varaa ottaa taksi ja lähteä hautausmaalle. Kävisin toisten isovanhempieni haudalla.

Vanhempieni haudalla, toisella hautausmaalla, kävisin sitten joulun aikaan. Olen päättänyt, koska voimat on jo veks, että käyn yhden hautausmaa-keikan kerrallaan.

Kävin n. viikko sitten fysioterapeutilla sen taannoisen, yöllisen kaatumiseni vuoksi ja hän neuvoi polvi-jumpan joka toinen päivä (= x3 / viikossa: ma, kv, pe). Polvet on nyt hiukan kipeytyneet rasituksesta. Yritän jaksaa jumpata näitä, jos jalkani tästä vielä vahvistuisivat...

Kotona olen jo aloittanut "marraskuun alustavan joulusiivouksen", eli laitan kotia, rojuja järjestykseen, pyyhin pölyjä rätillä huone kerrallaan, laitan kesäisiä liinoja pyykkiin, imuroin ja joko pesen tai käännän mattoja. Sängyn peiton ja tyynyt pesen. Sulatan ja syön jääkaappipakastintani mahd. tyhjäksi, että tulevat kinkun palat mahtuvat sinne.

Kinkun aion paistaa Itsenäisyyspäivän aikaan. Paloittelen, jäähdyttelen ikkunalla ja pakastan palaset. Näin ei kinkku pilaannu ja kestää pitkään. Sulatan sitten palasen kerrallaan.

Ennen joulua laitan joululiinat ja huiskin vielä pölyt sekä "matto-mikkoilen". Näin ei jouluna tule kiireitä.

Pyhäinpäivän aattoiltana sytytän kynttilän myös kotona, kaikille läheisille vainajilleni, ihmisille ja eläimille. 🕯

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on selkeät suunnitelmat! Oikein hyvää vointia !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse sytytän kynttilän kotona , sillä sehän on se ajatus se tärkein näissä asioissa . Ei olepakko mennä haudalle , koska monet menevät sinne vaan tavan vuoksi ja että ihmiset näkevät että käyty on ja aitten kovalla kiiruulla samantien hyppäävät autoon ja ajavat kotiin. Silloin kun minä käyn haudalla niin hiljennän ajattelemaan häntä joka siellä on , ja jos en jaksa niin ajattelen kotona.
        Asia se sama

Miksi ihmiset eivät saisi nähdä, että "käyty on"? Ei sukurakkautta tarvitse hävetä.
        Monille omaisten haudoilla käynti on tärkeä. Suomessa hautausmaat ovat hyvin hoidettuja. ja juhlapyhinä kukkien ja kynttilöiden meri ilahduttaa mieltä.
        Me muistamme menneitä sukupolvia.
        Mieheni kuului nuorena reserviläisyhdistykseen, joka järjesti jouluaattona kunniavartion sankarivainajien muistopatsaalle. Mieheni kävi siellä joka joulu vuoien ajan. Se oli hänelle tärkeä osa joulun vietosta.
        Mkr.

• Anonyymi

Taksilla!

• Anonyymi

Huomenta@

Kävin hakemassa eilen mökiltä kuusen oksia. Kierrän niitä valmiiseen pajukranssiin. Koristelen pienillä punatulkkulinnuilla. Vien sen äidin ja isän haudalle. Ostin myös kanervoja niitä asettelen ukin ja mummun haudalle. Sytytän kynttilät.

Kekripukin poltto on Korvessa raditio. Käymme syömässä joen lähellä olevassa ravintolassa ja seuraamme pukin polttoa.

Korppis

• Anonyymi

Sytytin kynttilät koirien haudoille ja edesmenneelle työkaverille .-

Gubbe 75

• Anonyymi

Jos jaksan, menen ennen joulua pieneläinten hautausmaalle, jossa on kolme koiraani. Nyt muistelen heitä kotonani.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos jaksan, menen ennen joulua pieneläinten hautausmaalle, jossa on kolme koiraani. Nyt muistelen heitä kotonani.

On mulla ollut muitakin lemmikkejä, mutta ovat pääasiassa luontoon haudattuja.

• Anonyymi

Olen viimepäivinä poltellut kotona paria kynttilää, lähinnä pöytäkynttilöitä.

Mulla oli yks Saksasta ostettu, kaunis, koristeellinen pöytäkynttilä, monen vuoden aikana sitä joskus poltellut. Oli kuin oranssinvärinen "nuotio". Nytkin laitoin ruokapöydälle, Pirkka-kynttilän kanssa.

Ette usko, mikä näky, kun kuulin outoa rätinää ja nostin silmäni ja katsoin kohti olkkarin pöytää: koko kynttilä tulessa! Siis reunojaan, "ulkoseiniään" myöten, isolla liekillä! 🔥🕯🔥🔥 Onneksi olin sytyttänyt kauas ikkunalaudan kukista, enkä ollut sillä hetkellä esim. vessassa, tmv.

Nappasin kynttilän alusineen ja vein keittiön vesihanan alle. Sammui siinä, onneksi lasialusta ei ollut vielä kuumennut.

Tuollaiset, erikoiset kynttilät voivatkin olla vaarallisia. Oli mahd. jonkin paikallisen kotifirman tekemä. Suomalaisiin, isojen firmojen kynttilöihin voi luottaa...? Tuli kyllä lievä kynttiläpelko.

Mulla on (jo Putininkin vuoksi) monta ämpärillistä (juoma- ja pesu-) vettä huoneen nurkassa varalta. Kun nuo vaan tosipaikan tullen muistaisi. On myös sammutuspeitto. (Sitäkään en huomannut ottaa, vaan vein kynttilän vesihanan alle.)

Vesihän voi joskus vain levittää palavan talin, on tästäkin kokemukseni, kun kerran loppuun palanut kuusenkynttilä syttyi kuusen oksalla. Kun heitin vettä päälle, tuli vain levisi! Ajattelin kuitenkin, että täytyyhän tulen vedellä sammua ja heitin siihen niin ison loiskahduksen vettä päälle, että onneksi sammui.

• Anonyymi

En polta enää aitoja kynttilöitä ollenkaan. On liiian isot riskit.

• Anonyymi

Täällä sama juttu. Meidän vanhojen ei todellakaan kannata ottaa riskiä tulipalosta ja kannattaa jättää ne oikeat kynttilät kauppaan. Nättejä ovat nuo sähkökynttilät joita itse käytän. Iän myötä se muisti huononee, ja hajamielisyys, keskittyminen eri asioihin ym ja sitten aito kynttilä jää palamaan kun menee suihkuun, kauppaan tai nukkumaan. Huh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe