Rengaspainevaroitin

Anonyymi-ap

Pari viikkoa sitten vaihdatin talvirenkaat ja nyt rengaspainevaroitin ilmoitti että tarkista ilmanpaineet ( en nyt muista tarkalleen mitä siinä luki)
No pysäytin auton silmämääräisesti katsoin kaikki renkaat ja jatkoin matkaa lähimmälle huotamolleja siellä tarkistin paineet. Ne oli ok Ja sitten kuittasinne että kaikissa renkaissa ilmanpaineet ok.
Voiko olla että huoltamo jossa käytin ei ole kuitannut tätä sinne auton tieturiin ja siksi tuli tämä ilmoitus
Itse kerran kun vaihdoin renkaat niin tuli myös tämä ilmoitus kun en tietoja kuitannut tai kalibroinut ( en tiedä millä nimellä yötä toimenpidettä sanotaan)
Mutta tästä renkaan vaihdosta on jo pari viikkoa ja autolla ajettu jotain 300 km.
Miksi tämä varoitus tuli nyt vasta jos johtuu siitä mistä luulen sen johtuvan.

26

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmat kylmeni ja paineet laski sen takia ja siksi häly. Kannattaa ajaa se kalibrointi paineen tarkastusten jälkeen.

      • Anonyymi

        Ok. Kiitos tiedosta. Ei siis mikään rengas vuoda 😊


    • Anonyymi

      Tai sitten sun renkaiden paineanturit ovat tulleet tiensä päähän. Ne on kiinni ventiileissä eikä niitä voi itse vaihtaa. Kiitos tästäkin hulluudesta kuuluu vi¤¤#"&%tun EUvostoliitolle! Taas yksi saaaatanan "hehkulamppuhuijaus" lisää !
      https://www.is.fi/autot/art-2000006436715.html

      • Anonyymi

        No voi helevet. Auto on VM 2019.
        Mitä nyt sitten pitäisi tehdä. Vai annanko herjata. Paljonko niiden vaihtaminen maksaa?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos en vaihda niitä antureita. Kuittailen vaan että paineet on ok, kun tulee tämä ilmo.

        Jos kerran paineet ok, niin anna herjata jos ei se varoitusvalo haittaa ajamista. Eihän tuo vaikuta katsastuksen läpimenoon eikä muuhunkaan auton toimintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kerran paineet ok, niin anna herjata jos ei se varoitusvalo haittaa ajamista. Eihän tuo vaikuta katsastuksen läpimenoon eikä muuhunkaan auton toimintaan.

        Ok. Niinpä taidan tehdä.
        Toki tarkistan paineet varalta aina joskus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos en vaihda niitä antureita. Kuittailen vaan että paineet on ok, kun tulee tämä ilmo.

        Jos niissä antureissa on vikaa, niin tietty niitä voi kuittailla, ei siitä mitään haittaa ole. Ja jos ei halua uudelleen vikaantuvia antureita, niin Suomihan on saanut EU:lta poikkeusluvan sille, että autoissa ei vaadita katsastusvarustuksena antureita lainkaan, ne voi vaihtaa tavallisiksi venttiileiksi ihan luvallisesti, maksaa uudet tavalliset venttiilitkin teitty muutaman euron ja niiden paikalleen laitto vielä enemmän jos sen tekee muuten kuin uusien renkaiden hankinnan yhteydessä.
        Mutta melkein luulen. että renkaanvaihdossa on tapahtunut (nyky)klassinen moka, eli renkaiden vaihtoa ei ole kuitattu renkaanvaihdon yhteysessä. Ainakin kaikissa omissa kotteroissani, ilmanpaineet pitää kuitata oikeiksi renkaanvaihdon yhteydessä, muuten tulee viimeistään parin päivän päästä "tarkista paineet"-ilmoitus. Se ei siis tule heti kun uudet renkaat on alla, vaan pienellä viiveellä. Mutta ilmoitusta ei ole koskaan tullut jos renkaanvaihdon yhteydessä kuittaa paineet oikeiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos niissä antureissa on vikaa, niin tietty niitä voi kuittailla, ei siitä mitään haittaa ole. Ja jos ei halua uudelleen vikaantuvia antureita, niin Suomihan on saanut EU:lta poikkeusluvan sille, että autoissa ei vaadita katsastusvarustuksena antureita lainkaan, ne voi vaihtaa tavallisiksi venttiileiksi ihan luvallisesti, maksaa uudet tavalliset venttiilitkin teitty muutaman euron ja niiden paikalleen laitto vielä enemmän jos sen tekee muuten kuin uusien renkaiden hankinnan yhteydessä.
        Mutta melkein luulen. että renkaanvaihdossa on tapahtunut (nyky)klassinen moka, eli renkaiden vaihtoa ei ole kuitattu renkaanvaihdon yhteysessä. Ainakin kaikissa omissa kotteroissani, ilmanpaineet pitää kuitata oikeiksi renkaanvaihdon yhteydessä, muuten tulee viimeistään parin päivän päästä "tarkista paineet"-ilmoitus. Se ei siis tule heti kun uudet renkaat on alla, vaan pienellä viiveellä. Mutta ilmoitusta ei ole koskaan tullut jos renkaanvaihdon yhteydessä kuittaa paineet oikeiksi.

        No mulla tuli tämä vasta parin viikon päästä renkaiden vaihdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mulla tuli tämä vasta parin viikon päästä renkaiden vaihdosta.

        eri kotteroissa eri viiveet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eri kotteroissa eri viiveet.

        Toivottavasti on noin 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eri kotteroissa eri viiveet.

        No mistähän saisi tietää että mikä mun kptteron viive olisi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi helevet. Auto on VM 2019.
        Mitä nyt sitten pitäisi tehdä. Vai annanko herjata. Paljonko niiden vaihtaminen maksaa?

        Niissä antureissa paristo kestää vähintään 5-6 vuotta.
        Niiden hinta on pudonnut reilusti eikä se ole kustannus eikä mikään kun kestävät vuosia ja vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mulla tuli tämä vasta parin viikon päästä renkaiden vaihdosta.

        Kuten tuossa edellä neuvottiin, niin laita paineet kohdilleen ja aja kalibrointi, niin ongelma luultavasti häviää.
        Jos ne ovat sitä mallia, että näet näytöltä jokaisen renkaan paineet, niin se helpottaa asiaa ja jää turhat tarkastukset ulkona huoltoasemien epävarmojen mittareitten kanssa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eri kotteroissa eri viiveet.

        Ei 2 viikon viiveet jossain autoissa, nerokas järjestelmä, hihii!


    • Anonyymi

      Tavallisin syy rengaspaineen varoitusvalon syttymiseen on, että auton renkaat on vaihdettu, mutta renkaita ei ole kalibroitu auton tietokoneelle. Autosi ei tunnista renkaita, ja varoittaa siksi.

      • Anonyymi

        Mutta miksi vasta parin viikon päästä vaihdosta tuli varoitusvalo?
        Enkä tiedä kalibroitiinko se renkaiden vaihdon yhteydessä. Ei ollut silloin mitään puhetta asiasta
        Kyllä varmaan yleensä kalibroidaan, mutta voihan se olla että unohtui


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi vasta parin viikon päästä vaihdosta tuli varoitusvalo?
        Enkä tiedä kalibroitiinko se renkaiden vaihdon yhteydessä. Ei ollut silloin mitään puhetta asiasta
        Kyllä varmaan yleensä kalibroidaan, mutta voihan se olla että unohtui

        Oman kokemuksen mukaan harvoin kuitataan. Ei nuo renkaanvaihtajat mitään monimerkkiasiantuntijoita kuitenkaan ole, eikä kuittaukselle ole mitään merkki- ja mallirajat ylittävää standardia.
        Luulen, että renkaanvaihtajat yrittävät kuitata paineet jos niistä tulee valitus heti vaihdon jälkeen, mutta yleensähän niin ei tule. Ja ikinä eivät taida kuittaustarpeesta myöhemmin asiakastakaan ohjeistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman kokemuksen mukaan harvoin kuitataan. Ei nuo renkaanvaihtajat mitään monimerkkiasiantuntijoita kuitenkaan ole, eikä kuittaukselle ole mitään merkki- ja mallirajat ylittävää standardia.
        Luulen, että renkaanvaihtajat yrittävät kuitata paineet jos niistä tulee valitus heti vaihdon jälkeen, mutta yleensähän niin ei tule. Ja ikinä eivät taida kuittaustarpeesta myöhemmin asiakastakaan ohjeistaa.

        Ok. Ei mua haittaa vaikka ei ois kalibroitu. Osaan sen itse kyllä tehdä ja vastaisuudessa teenkin .Mutta ihmettelen tätä ns viivettä. Eli kaksi viikkoa vaihdosta.
        Muistelen että itsellä jäi kerran kalibroinstta, niin aika nopeaa se herjas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi vasta parin viikon päästä vaihdosta tuli varoitusvalo?
        Enkä tiedä kalibroitiinko se renkaiden vaihdon yhteydessä. Ei ollut silloin mitään puhetta asiasta
        Kyllä varmaan yleensä kalibroidaan, mutta voihan se olla että unohtui

        Kalibrointi vaatii useamman kilometrin ajamisen, ainakin useissa merkeissä, eli tuskin rengasliike sitä tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Ei mua haittaa vaikka ei ois kalibroitu. Osaan sen itse kyllä tehdä ja vastaisuudessa teenkin .Mutta ihmettelen tätä ns viivettä. Eli kaksi viikkoa vaihdosta.
        Muistelen että itsellä jäi kerran kalibroinstta, niin aika nopeaa se herjas

        Paineet oli siinä rajoilla ettei riittänyt ihan hälytyksen laukaisemiseen, mutta kun ilmat viileni selvästi, niin se riitti hälytykseen.
        Vaimon autoon vaihdettiin rengashotellissa/liikkeessä renkaat ja häly tuli jo kotiin ajaessa ja autossa on paineiden näyttö ja paineet selvästi alle suosituksen mitä näyttö kertoo ja lisäksi 0,2 baria ristiin erot, eli kiireessä tehdään paskaa työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalibrointi vaatii useamman kilometrin ajamisen, ainakin useissa merkeissä, eli tuskin rengasliike sitä tekee?

        Kalibrointi vai uusien arvojen kuittaus? Kuittauksen voi tehdä heti, vaikka mitään vali-valia ei ruudulla olisikaan ja se on ainakin itsellä riittänyt koko rengaskaudeksi, kun paineet näyttävät hyvin pysyvän.
        Luulen tosiaan, että rengasliikkeessä ei osata kuitata renkaanvaihdon jälkeen uusia renkaita sisään, joten kun siinä ei ole mitään varoitusta näkyvillä, niin eivät ota asiaa asiakkaankaan kanssa puheeksi.


    • Anonyymi

      Vielä kysyn että kuinka pienestä paineen alenemisesta se ilmoittaa.? Jostain kuulin että jo 0,1 baarista !

      • Anonyymi

        Ei noin pienestä, ellei vaihdon jälkeen ole ollut jo alarajalla.


    • Anonyymi

      Jos haluaa ettei renkaat hälytä heti kun pakkaset nousee reilusti, niin voi nyt kalibroida paineet kohdilleen ja sen jälkeen laittaa vaikka 0,2 bar lisää, eikä kalibroi, niin välttyy liian herkistä hälyistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe