Rengaspainevaroitin

Anonyymi-ap

Pari viikkoa sitten vaihdatin talvirenkaat ja nyt rengaspainevaroitin ilmoitti että tarkista ilmanpaineet ( en nyt muista tarkalleen mitä siinä luki)
No pysäytin auton silmämääräisesti katsoin kaikki renkaat ja jatkoin matkaa lähimmälle huotamolleja siellä tarkistin paineet. Ne oli ok Ja sitten kuittasinne että kaikissa renkaissa ilmanpaineet ok.
Voiko olla että huoltamo jossa käytin ei ole kuitannut tätä sinne auton tieturiin ja siksi tuli tämä ilmoitus
Itse kerran kun vaihdoin renkaat niin tuli myös tämä ilmoitus kun en tietoja kuitannut tai kalibroinut ( en tiedä millä nimellä yötä toimenpidettä sanotaan)
Mutta tästä renkaan vaihdosta on jo pari viikkoa ja autolla ajettu jotain 300 km.
Miksi tämä varoitus tuli nyt vasta jos johtuu siitä mistä luulen sen johtuvan.

26

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ilmat kylmeni ja paineet laski sen takia ja siksi häly. Kannattaa ajaa se kalibrointi paineen tarkastusten jälkeen.

• Anonyymi

Ok. Kiitos tiedosta. Ei siis mikään rengas vuoda 😊

• Anonyymi

Tai sitten sun renkaiden paineanturit ovat tulleet tiensä päähän. Ne on kiinni ventiileissä eikä niitä voi itse vaihtaa. Kiitos tästäkin hulluudesta kuuluu vi¤¤#"&%tun EUvostoliitolle! Taas yksi saaaatanan "hehkulamppuhuijaus" lisää !
      https://www.is.fi/autot/art-2000006436715.html

• Anonyymi

No voi helevet. Auto on VM 2019.
        Mitä nyt sitten pitäisi tehdä. Vai annanko herjata. Paljonko niiden vaihtaminen maksaa?

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä jos en vaihda niitä antureita. Kuittailen vaan että paineet on ok, kun tulee tämä ilmo.

Jos kerran paineet ok, niin anna herjata jos ei se varoitusvalo haittaa ajamista. Eihän tuo vaikuta katsastuksen läpimenoon eikä muuhunkaan auton toimintaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kerran paineet ok, niin anna herjata jos ei se varoitusvalo haittaa ajamista. Eihän tuo vaikuta katsastuksen läpimenoon eikä muuhunkaan auton toimintaan.

Ok. Niinpä taidan tehdä.
        Toki tarkistan paineet varalta aina joskus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä jos en vaihda niitä antureita. Kuittailen vaan että paineet on ok, kun tulee tämä ilmo.

Jos niissä antureissa on vikaa, niin tietty niitä voi kuittailla, ei siitä mitään haittaa ole. Ja jos ei halua uudelleen vikaantuvia antureita, niin Suomihan on saanut EU:lta poikkeusluvan sille, että autoissa ei vaadita katsastusvarustuksena antureita lainkaan, ne voi vaihtaa tavallisiksi venttiileiksi ihan luvallisesti, maksaa uudet tavalliset venttiilitkin teitty muutaman euron ja niiden paikalleen laitto vielä enemmän jos sen tekee muuten kuin uusien renkaiden hankinnan yhteydessä.
        Mutta melkein luulen. että renkaanvaihdossa on tapahtunut (nyky)klassinen moka, eli renkaiden vaihtoa ei ole kuitattu renkaanvaihdon yhteysessä. Ainakin kaikissa omissa kotteroissani, ilmanpaineet pitää kuitata oikeiksi renkaanvaihdon yhteydessä, muuten tulee viimeistään parin päivän päästä "tarkista paineet"-ilmoitus. Se ei siis tule heti kun uudet renkaat on alla, vaan pienellä viiveellä. Mutta ilmoitusta ei ole koskaan tullut jos renkaanvaihdon yhteydessä kuittaa paineet oikeiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos niissä antureissa on vikaa, niin tietty niitä voi kuittailla, ei siitä mitään haittaa ole. Ja jos ei halua uudelleen vikaantuvia antureita, niin Suomihan on saanut EU:lta poikkeusluvan sille, että autoissa ei vaadita katsastusvarustuksena antureita lainkaan, ne voi vaihtaa tavallisiksi venttiileiksi ihan luvallisesti, maksaa uudet tavalliset venttiilitkin teitty muutaman euron ja niiden paikalleen laitto vielä enemmän jos sen tekee muuten kuin uusien renkaiden hankinnan yhteydessä.
        Mutta melkein luulen. että renkaanvaihdossa on tapahtunut (nyky)klassinen moka, eli renkaiden vaihtoa ei ole kuitattu renkaanvaihdon yhteysessä. Ainakin kaikissa omissa kotteroissani, ilmanpaineet pitää kuitata oikeiksi renkaanvaihdon yhteydessä, muuten tulee viimeistään parin päivän päästä "tarkista paineet"-ilmoitus. Se ei siis tule heti kun uudet renkaat on alla, vaan pienellä viiveellä. Mutta ilmoitusta ei ole koskaan tullut jos renkaanvaihdon yhteydessä kuittaa paineet oikeiksi.

No mulla tuli tämä vasta parin viikon päästä renkaiden vaihdosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eri kotteroissa eri viiveet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti on noin 😊

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mistähän saisi tietää että mikä mun kptteron viive olisi ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No voi helevet. Auto on VM 2019.
        Mitä nyt sitten pitäisi tehdä. Vai annanko herjata. Paljonko niiden vaihtaminen maksaa?

Niissä antureissa paristo kestää vähintään 5-6 vuotta.
        Niiden hinta on pudonnut reilusti eikä se ole kustannus eikä mikään kun kestävät vuosia ja vuosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten tuossa edellä neuvottiin, niin laita paineet kohdilleen ja aja kalibrointi, niin ongelma luultavasti häviää.
        Jos ne ovat sitä mallia, että näet näytöltä jokaisen renkaan paineet, niin se helpottaa asiaa ja jää turhat tarkastukset ulkona huoltoasemien epävarmojen mittareitten kanssa pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei 2 viikon viiveet jossain autoissa, nerokas järjestelmä, hihii!

• Anonyymi

Tavallisin syy rengaspaineen varoitusvalon syttymiseen on, että auton renkaat on vaihdettu, mutta renkaita ei ole kalibroitu auton tietokoneelle. Autosi ei tunnista renkaita, ja varoittaa siksi.

• Anonyymi

Mutta miksi vasta parin viikon päästä vaihdosta tuli varoitusvalo?
        Enkä tiedä kalibroitiinko se renkaiden vaihdon yhteydessä. Ei ollut silloin mitään puhetta asiasta
        Kyllä varmaan yleensä kalibroidaan, mutta voihan se olla että unohtui

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enkä tiedä kalibroitiinko se renkaiden vaihdon yhteydessä. Ei ollut silloin mitään puhetta asiasta

Oman kokemuksen mukaan harvoin kuitataan. Ei nuo renkaanvaihtajat mitään monimerkkiasiantuntijoita kuitenkaan ole, eikä kuittaukselle ole mitään merkki- ja mallirajat ylittävää standardia.
        Luulen, että renkaanvaihtajat yrittävät kuitata paineet jos niistä tulee valitus heti vaihdon jälkeen, mutta yleensähän niin ei tule. Ja ikinä eivät taida kuittaustarpeesta myöhemmin asiakastakaan ohjeistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan harvoin kuitataan. Ei nuo renkaanvaihtajat mitään monimerkkiasiantuntijoita kuitenkaan ole, eikä kuittaukselle ole mitään merkki- ja mallirajat ylittävää standardia.
        Luulen, että renkaanvaihtajat yrittävät kuitata paineet jos niistä tulee valitus heti vaihdon jälkeen, mutta yleensähän niin ei tule. Ja ikinä eivät taida kuittaustarpeesta myöhemmin asiakastakaan ohjeistaa.

Ok. Ei mua haittaa vaikka ei ois kalibroitu. Osaan sen itse kyllä tehdä ja vastaisuudessa teenkin .Mutta ihmettelen tätä ns viivettä. Eli kaksi viikkoa vaihdosta.
        Muistelen että itsellä jäi kerran kalibroinstta, niin aika nopeaa se herjas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kalibrointi vaatii useamman kilometrin ajamisen, ainakin useissa merkeissä, eli tuskin rengasliike sitä tekee?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok. Ei mua haittaa vaikka ei ois kalibroitu. Osaan sen itse kyllä tehdä ja vastaisuudessa teenkin .Mutta ihmettelen tätä ns viivettä. Eli kaksi viikkoa vaihdosta.
        Muistelen että itsellä jäi kerran kalibroinstta, niin aika nopeaa se herjas

Paineet oli siinä rajoilla ettei riittänyt ihan hälytyksen laukaisemiseen, mutta kun ilmat viileni selvästi, niin se riitti hälytykseen.
        Vaimon autoon vaihdettiin rengashotellissa/liikkeessä renkaat ja häly tuli jo kotiin ajaessa ja autossa on paineiden näyttö ja paineet selvästi alle suosituksen mitä näyttö kertoo ja lisäksi 0,2 baria ristiin erot, eli kiireessä tehdään paskaa työtä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kalibrointi vaatii useamman kilometrin ajamisen, ainakin useissa merkeissä, eli tuskin rengasliike sitä tekee?

Kalibrointi vai uusien arvojen kuittaus? Kuittauksen voi tehdä heti, vaikka mitään vali-valia ei ruudulla olisikaan ja se on ainakin itsellä riittänyt koko rengaskaudeksi, kun paineet näyttävät hyvin pysyvän.
        Luulen tosiaan, että rengasliikkeessä ei osata kuitata renkaanvaihdon jälkeen uusia renkaita sisään, joten kun siinä ei ole mitään varoitusta näkyvillä, niin eivät ota asiaa asiakkaankaan kanssa puheeksi.

• Anonyymi

Vielä kysyn että kuinka pienestä paineen alenemisesta se ilmoittaa.? Jostain kuulin että jo 0,1 baarista !

• Anonyymi

Ei noin pienestä, ellei vaihdon jälkeen ole ollut jo alarajalla.

• Anonyymi

Jos haluaa ettei renkaat hälytä heti kun pakkaset nousee reilusti, niin voi nyt kalibroida paineet kohdilleen ja sen jälkeen laittaa vaikka 0,2 bar lisää, eikä kalibroi, niin välttyy liian herkistä hälyistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe