jos autosta menee näitä puhaltimen etuvastuksia aina sillointällöin ja hinta on n.100€ ,niin voisiko tuon etuvastuksen korvata säädettävällä pwm systeemillä joka kestää n.40a virtasta?
eli auton puhallinta säädettäisiin portaattomasti ?
temussakin on jäitä näytöllisiä pwm juttuja myytävänä n.10€.
voisiko tämä systeemi toimia autossa?
kuka tietää?
puhaltimen etuvastuksen korvaaminen
14
332
Vastaukset
- Anonyymi
tarkennetaan hiukan että auton puhallin/ilmastointi on mekaanisesti säädettävää mallia, eli ei automaattista ilmastointia yms.
- Anonyymi
Miksei toimisi.
- Anonyymi
en minä tiedä,siksi kysyin viisaammilta että voisiko tuo toimia?
mutta itsellä on kyseinen laite siis pwm"hakkuri". siinä on +sisään ja - sisään sekä + ulospäin ja- ulospäin niin tuleekohan etuvastukselle kaikki ne tarvittavat johdot vai pitääkö mennä puhaltimen moottorille asti hakemaan nuo virtajohdot?
pitääkö muuten olla auton oma puhallin isoimmalla asetuksella ns. suoravirta jotta tuo laite toimisi vai miten te tekisitte? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
en minä tiedä,siksi kysyin viisaammilta että voisiko tuo toimia?
mutta itsellä on kyseinen laite siis pwm"hakkuri". siinä on sisään ja - sisään sekä ulospäin ja- ulospäin niin tuleekohan etuvastukselle kaikki ne tarvittavat johdot vai pitääkö mennä puhaltimen moottorille asti hakemaan nuo virtajohdot?
pitääkö muuten olla auton oma puhallin isoimmalla asetuksella ns. suoravirta jotta tuo laite toimisi vai miten te tekisitte?Joo pitää olla puhallin täysillä. Etuvastukselle ei tule kaikkia johtoja. Se pwm laite on todennäköisesti kytketty niin että + menee suoraan läpi ja - on säädetty. Eli jos vastukset ei ole moottorin vieressä niin se säädin pitää laittaa moottorin viereen ja moottorin - johto säätimen kautta ja moottorilta haaroittaa + säätimelle. Helpommalla varmaan pääsee kun laittaa säätimen - lähtöön P mosfetin ja oheiskomponentit niin säädin sopii vastusten tilalle. Jos vastukset on moottorin vieressä niin moottorin - irti, säädin väliin ja + säätimelle ja moottorille. säätimen potentiometrille ehkä tarvii oman johdon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo pitää olla puhallin täysillä. Etuvastukselle ei tule kaikkia johtoja. Se pwm laite on todennäköisesti kytketty niin että menee suoraan läpi ja - on säädetty. Eli jos vastukset ei ole moottorin vieressä niin se säädin pitää laittaa moottorin viereen ja moottorin - johto säätimen kautta ja moottorilta haaroittaa säätimelle. Helpommalla varmaan pääsee kun laittaa säätimen - lähtöön P mosfetin ja oheiskomponentit niin säädin sopii vastusten tilalle. Jos vastukset on moottorin vieressä niin moottorin - irti, säädin väliin ja säätimelle ja moottorille. säätimen potentiometrille ehkä tarvii oman johdon.
Kiitos!!!
- Anonyymi
Tietenkin voi sen tuhoutuneen etuvastuksen korvata rakentamalla tehovastuksista vastaavan vastuksen. Täytyy vaan selvittää vastuksen alkuperäinen vastusarvo ja piirin virta.
- Anonyymi
ok.hyvä tietää että keinoja on.
tympäsee vain ostaa 100€ osia jotka hajoilee. toki syy voi olla joskus jumiutuvassa moottorissakin.
- Anonyymi
Lähes 40 v vanhassa Peugeot 205;ssa se vastus on kojeludan nupin takana ja se ohjaa tehotransistoria, jonka jäähdytyslevy on lämmityslaitteen kanavassa. Jos on tarpeen, etsin tuon transistorin tyypin.
- Anonyymi
Sitä transistoria käytetään tehovastuksena, transistorin ohjausvirta on niin suuri että sarjavastuskin pitää olla tehovastus.
- Anonyymi
P = UI = 12V * 40 A = 480 W.
Kyllähän auton ilmanvaihtopuhallin aikamoista kohinaa pitää maksiminopeudella toimiessaan, mutta onko siinä muka tehoa 480 W ?
Olikohan niin, että isossa lattiatelineellä varustetussa tuulettimessa on siinäkin maksimiteho 40 W.
Toki kun autossa sen ilman pitää tulla pienehköistä tuuletuskanavista, niin ilmanvastusta syntyy enemmän kuin huoneeseen tarkoitetussa lattiatuulettimessa.
Mutta silti - onko muka auton tuulettimen teho 12- kertainen tuollaiseen lattiatuulettimeen verrattuna ?- Anonyymi
Puhaltimen sulakkeen ampeereista voi päätellä jotain puhaltimen tehosta.
- Anonyymi
Esim. VW Golf V puhaltimen teho 324W
- Anonyymi
Harvoin itse etuvastus hajoo, yleensä menee lämpösulake, se 10mm pitkä pötkö. Sulake on halpa ja saa vaihdettua etuvastuspakettiin. Siinä mielessä etuvastuksen korvaaminen pwm-säätimellä on järkevää kun saa portaattoman ja pienihäviöisen ohjauksen puhaltimelle. Simppelin pwm-säätimen saa toteutettua piirillä 555 ja fetillä.
- Anonyymi
Niin vielä sen verran että etuvastus yleensä menee kun moottorin laakerit alkaa ahdistaa. Voitelu samalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 891966
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee141681- 931598
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen931316Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31126Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1681029- 64896
- 76880
- 52847
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi123838