Hei onko muita valkoisista sormista kärsiviä?
Itsellä todettu vaikea raynaud'n oireyhtymä. Ädet muuttuu useamman kerran päivässä valkoisiksi. Kipu on järkyttävä kun veri palaa sormiin, olen saanut lääkkeet tähän vaivaan, muttei ne joka tilanteeseen auta.
Kyselisin millaista apua olette saaneet lääkkeistä?
Jos vaikuttanut työntekoon, miten työnantaja on suhtautunut?
Oletteko ollut sairaslomalla raynaud'n oireyhtymän takia?
Onko mitään niksejä millä voisi helpottaa oireita?
Valkosormisuus / raynaud'n oireyhtymä
3
153
Vastaukset
- Anonyymi
itselläni valkosormisuus ja sormien jäätyminen on ollut lapsesta asti. Ei ehkä pahimmasta päästä kuitenkaan. Sen tiedän että liika kahvin juominen supistaa verisuonia ja pahentaa sormien jäätymistä. Olen koettanut siirtyä enempi teen juojaksi, Helppoa se ei ole kun tykkään kahvista paljon,Tupakan polttaja en onneksi ole. Tupakointi jäädyttää sormet. Suosittelen sormijumppaa. Sen sijaan että puristat käsiä nyrkkiin että sormet lämpiäisivät niin koeta avata kämmenet appoisen auki ja sormet harallensa. Toista riittävän monta kertaa avaamisliikettä. Tärkeintä on koettaa poistaa lihasten jännistystila. Käsien jatkuva jännistystila estää verenkierron. Otaksun että sinulla on sormissasi jatkuva pänni päällä. Sormet ovat kuin jäykät tikut kun sormien pitäisi olla ihan rentoina ja norjina. Sormet myös puuttuvat jos käsiä pitää liiaan ylhäällä (esim auton ratti) . Voimistelua ja jumppaa joka päivä. Voimistelu auttaa ääreisverenkiertoa paremmin kuin pelkkä kävely.
- Anonyymi
Mulla ei ole noin pahana valkosormisuus, mutta kirjoitan silti. Mulla pahenee aina syksyisin, ja kostea ilma pahin. Mulla menee yksittäinen sormi tai pari kerralla valkoiseksi. Lisäksi sormia/ niveliä särkee. Lääkitystä ei ole käytössä. Yritän pitää sormet lämpiminä paksuilla nahkarukkasilla ulkona, sisällä siihen ei oikein auta mikään, nytkin tietokoneella kirjottaessa sormet jääkylmät ja särkee. Oire alkanut vasta 35- vuotiaana, ja nyt mukaan tullut selkäsärky, etenkin levossa. Alan epäillä reumasairautta, lääkäriaika ensiviikolla.
- Anonyymi
Itsellä alkoi n. 30 vuotiaana. Viime talvena oireet paheni.
Ranteet ja ja vasemmassa kädessä niveliä kipeinä.
Kävin nyt syksyllä reumalääkärillä, löytyi sormien verisuonista poikkeamia, nyt seuraillaan tilannetta.
Sain myös lähetteen toimintaterapeutille, jonka kautta saan nyt lämpöhanskat.
Lääkkeistä nyt hyötyä ettei ihan pienestä mene sormet valkoisiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1016941- 474626
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa542606Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän51978Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101028Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1481007Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell911001Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai241837Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30826Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?176736