Kysymys teille jotka olette huolissanne sähköauton rangesta ja latausajasta.
Oletteko ajatelleet että suurimmalla osalla sähköauton ostaneilla tai ostamista harkitevilla on kotipihassa bensis josta saa bensaa 20 centtiä litra.
Tämä on siis se kotilatausmahdollisuus jolla katetaan 90% ajetuista kilometreistä.
Jos mietitte edes vähän asiaa niin ymmärrätte että latausajoilla tai rangella ei ole juurikaan merkitystä sähköautolla ajavan keskiverto-ihmisen elämässä.
Kotilatauksen vaivattomuus ja eurot per ajettu km on se iso juttu.
Bensaa kotipihasta 20 centtiä litra.
81
318
Vastaukset
- Anonyymi
Polttiskuskin ymmärrykseen ei mahdu se tosiasia että bensaa tai dieseliä ei tarvitse käydä hakemassa jostain sikakallliiseen hintaan.
Sähköautolla ajavalle se on itsestään selvyys että "menovesi" tulee kotipihaan eikä maksa juurikaan mitään.- Anonyymi
Puhumattakaan että pihalla olisi possuja ja lehmä. Ei tarvitsisi ajella pitkiä matkoja kauppaan ostamaan kalliilla pekonia ja maitoa.
- AnonyymiUUSI
"Hakee jostain"?? Kerroppa nyt, millä ajelit ennen sähkäriäsi. Sitten kerto, kävitkö vaan tankkaamassa "jossain" ja ajoit takasin pihaan? Taitaa sähkäreissä olla jotain säteilyäkin, kun tyhmyys lisääntyy.
Normaalit ihmiset tankkaa työ-, asiointi- tai lomareissuillaan. Ei kukaan vaan ajele tankkaamaan "johonkin".
Jos et enää muista, niin tankkauksessa menee aikaa hitaastikkin toimien max 5 min, kun alat kaiveleen korttia lompsasta eikä tarvi älyä naputella ja kuinka isoa tankkia täyttelet.(ei kuorma-/rekka-auto). 5 min vst vähintään 5t on pieni ero.
- Anonyymi
poltto aineiden hintaa ei voinut nostaa,kun osa ajoi vahtoehtoisilla seoksilla, jolloin autoihin tuli polttoaiden tunnistimet,
- Anonyymi
Perjantai-ilta ja kolmostie. Keimola-Lakalaiva. Neljästä jonosta ajoin ohi. Ohitusnopeuteni 60-70 km/h. Kaikissa jonoissa veturina auto, jossa ei ollut pakoputkea.
Kotipolttoaineenne oktaanit vaativat päivittämistä.- Anonyymi
"Neljästä jonosta ajoin ohi. Ohitusnopeuteni 60-70 km/h. "
Mikä oli nopeusrajoitus tuossa kohtaa?
Onhan se selvää maalaisjärjellä ajateltuna että parasta on kun auto latautuu kotipihassa yön yli hinnalla joka vastaa 20 Centtiä sataselle.
Mitä järkeä maksaa kymmenkertaista hinta siitä että joutuu hakemaan menoveden jostain muualta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Neljästä jonosta ajoin ohi. Ohitusnopeuteni 60-70 km/h. "
Mikä oli nopeusrajoitus tuossa kohtaa?
Onhan se selvää maalaisjärjellä ajateltuna että parasta on kun auto latautuu kotipihassa yön yli hinnalla joka vastaa 20 Centtiä sataselle.
Mitä järkeä maksaa kymmenkertaista hinta siitä että joutuu hakemaan menoveden jostain muualta?"Onhan se selvää maalaisjärjellä ajateltuna että parasta on kun auto latautuu kotipihassa yön yli hinnalla joka vastaa 20 Centtiä sataselle."
Typo_
Onhan se selvää maalaisjärjellä ajateltuna että parasta on kun auto latautuu kotipihassa yön yli hinnalla joka vastaa 20 Centin litrahintaa fossiilisella.
Miettikääs nyt oikeesti fossiilipössyttelijät. Millaista olisi elämä jos teillä olisi kotipihassa mahdollisuus tankata dinomehua hintaan 20 Centtiä litra. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Neljästä jonosta ajoin ohi. Ohitusnopeuteni 60-70 km/h. "
Mikä oli nopeusrajoitus tuossa kohtaa?
Onhan se selvää maalaisjärjellä ajateltuna että parasta on kun auto latautuu kotipihassa yön yli hinnalla joka vastaa 20 Centtiä sataselle.
Mitä järkeä maksaa kymmenkertaista hinta siitä että joutuu hakemaan menoveden jostain muualta?Joutuu hakemaan menoveden muualta? Miten niin "hakea muualta"?? Kyllä se menovesi otetaan matkan varrelta, kun mennään esim töihin. Harvalla se työpaikka vieressä on ja jos on, ei silloin tarvita autoa ei edes sitä sähkö.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Onhan se selvää maalaisjärjellä ajateltuna että parasta on kun auto latautuu kotipihassa yön yli hinnalla joka vastaa 20 Centtiä sataselle."
Typo_
Onhan se selvää maalaisjärjellä ajateltuna että parasta on kun auto latautuu kotipihassa yön yli hinnalla joka vastaa 20 Centin litrahintaa fossiilisella.
Miettikääs nyt oikeesti fossiilipössyttelijät. Millaista olisi elämä jos teillä olisi kotipihassa mahdollisuus tankata dinomehua hintaan 20 Centtiä litra.Mieti sinä sitä, mistä tyhmyytesi kumpuaa?
- Anonyymi
En ole yhtään huolissani teidän latailuistanne. Ihan vaan omalta osaltani pidän sitä yhtenä pikku ongelmana sähköauton hankinnan tiellä, että minulla ei sitä bensistä ole kotipihassa. Mitä sitten, jos sinulla ja suurimmalla osalla sähköauton hankkineista on. Hyvähän se on ollakin sähköauton käyttöä helpottamassa.
- Anonyymi
"Ihan vaan omalta osaltani pidän sitä yhtenä pikku ongelmana sähköauton hankinnan tiellä, että minulla ei sitä bensistä ole kotipihassa."
Näinhän se on. Asioita voi katsoa tiukasti omaa napaa tuijottaen tai sitten vähän laajemmin.
Täysin oma valinta.- Anonyymi
Suomessa on tehty sähköä jo yli sata vuotta, sitä on tullut joka kotiin jo vuosikymmeniä ja se on ollut aina halpaa.
Bensa on on aina ollut tuontitavaraa, sitä on aina pitänyt hakea jostain kauempaa ja se on verotettu sikakalliiksi.
Mietipä tuosta mihin ruutuun kannattaa laittaa pelimerkkinsä. - Anonyymi
Mitä asioita minun tässä nyt muka pitäisi vielä laajemmin katsoa, jos minulle on sähköauton hankinnassa tuollainen ongelma? Monilla muilla ei ole ja hyvä niin, kuten jo aiemminkin kirjoitin. Mutta totta hitossa minun pitää omissa hankinnoissani ottaa oma tilanteeni huomioon. Ei siinä mitenkään auta se jos jonkun muun tilanne on siltä osin parempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä asioita minun tässä nyt muka pitäisi vielä laajemmin katsoa, jos minulle on sähköauton hankinnassa tuollainen ongelma? Monilla muilla ei ole ja hyvä niin, kuten jo aiemminkin kirjoitin. Mutta totta hitossa minun pitää omissa hankinnoissani ottaa oma tilanteeni huomioon. Ei siinä mitenkään auta se jos jonkun muun tilanne on siltä osin parempi.
"Mutta totta hitossa minun pitää omissa hankinnoissani ottaa oma tilanteeni huomioon. Ei siinä mitenkään auta se jos jonkun muun tilanne on siltä osin parempi.x
Mielenkiintoista kuitenkin että päätti ottaa yleisellä keskustelupalstalla noin isoon rooliin sinun henkilökohtaiset olosuhteet.
Aika narsistinen lähestymiskulma heitettynä keskusteluun suomalaisen autoilun käyttövoiman valinnasta.
Miksi ajattelit että olisi fiksua ottaa juuri sinun elämäntilanteesi tämän keskustelun keskipisteeksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta totta hitossa minun pitää omissa hankinnoissani ottaa oma tilanteeni huomioon. Ei siinä mitenkään auta se jos jonkun muun tilanne on siltä osin parempi.x
Mielenkiintoista kuitenkin että päätti ottaa yleisellä keskustelupalstalla noin isoon rooliin sinun henkilökohtaiset olosuhteet.
Aika narsistinen lähestymiskulma heitettynä keskusteluun suomalaisen autoilun käyttövoiman valinnasta.
Miksi ajattelit että olisi fiksua ottaa juuri sinun elämäntilanteesi tämän keskustelun keskipisteeksi?Sähköauto on turhake. Ei mulla muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta totta hitossa minun pitää omissa hankinnoissani ottaa oma tilanteeni huomioon. Ei siinä mitenkään auta se jos jonkun muun tilanne on siltä osin parempi.x
Mielenkiintoista kuitenkin että päätti ottaa yleisellä keskustelupalstalla noin isoon rooliin sinun henkilökohtaiset olosuhteet.
Aika narsistinen lähestymiskulma heitettynä keskusteluun suomalaisen autoilun käyttövoiman valinnasta.
Miksi ajattelit että olisi fiksua ottaa juuri sinun elämäntilanteesi tämän keskustelun keskipisteeksi?Niin jotta kaikkien pitää myös ostaa vene vaikka lähin vesistö on satojen kilometrien päässä?
Totta ihmeessä käyttäjien elämäntilanteet täytyy pitää keskustelun fokuksessa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin jotta kaikkien pitää myös ostaa vene vaikka lähin vesistö on satojen kilometrien päässä?
Totta ihmeessä käyttäjien elämäntilanteet täytyy pitää keskustelun fokuksessa.Kyllä varsinkin se 10 tonnia painava ja vetää sityä ylämäkeen, Lappiin 20 asteen pakkasessa, vaikka vettä sataa Limingassa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on tehty sähköä jo yli sata vuotta, sitä on tullut joka kotiin jo vuosikymmeniä ja se on ollut aina halpaa.
Bensa on on aina ollut tuontitavaraa, sitä on aina pitänyt hakea jostain kauempaa ja se on verotettu sikakalliiksi.
Mietipä tuosta mihin ruutuun kannattaa laittaa pelimerkkinsä.Bensa/diesel ruutuun se pelimerkki on pakko taittaa, koska vanhoissa kerrostaloissa asuvilla, joita on liki miljoona henkilöä, ei sitä kotilataus mahdollisuutta ole ja useammassa tapauksessa ei ole edes tulossa.
- Anonyymi
Iso juttu on ainoastaan sähköauton järkyttävä hinnan alenema. Sinä olet sähköauton beta version testaaja joka kärsii valtavan taloudellisen menetyksen.
- Anonyymi
Pakkohan se on oltavakin kotipihalla se ’tankkauspiste’. Herranjestas. Eihän siitä mitään tulisikaan jos talvisaikana päivittäilataus pitäisi jossain huoltiksella tai kauppakeskuksissa hoitaa. Tuntien odotus lähes joka päivä, kun polttiskuski lepäilee, harrastaa, katsoo tv:tä, lukee, opiskelee yms, yms. Tankkaus silloin tällöin hoituu sujuvasti muun asioinnin yhteydessä käytännössä ilman että siihen täytyy varata erillistä aikaa tai vaivaa.
Rangella on iso merkitys, jos matka-ajoa tulee eikä vain kauppareissuja tai vaimon kampaajareissuja muutaman kilometrien päähän. Ei sitä jatkuvasti nyt jaksa sitä kahvitaukoa pidellä tai syödä, kun matka ei ole se pääasia, vaan perille pääsy. - Anonyymi
Bensalitra vastaa noin 9 kwh ja diesel hieman vajaa 11 kwh.
Tämä tietysti kannattaa huomioida kun litravertailua tekee euroissa.- AnonyymiUUSI
Sähköauton hyötysuhteella 2 litralla pääsisi sen 100 km. Edes Mercedes Benz suunnittelijat erivät pysty suunnittelemaan niin surkeaa sähkömoottoria, jonka hyötysuhde olisi alle 80% yrittäneet ovat, erittäin kestäviä sylinterikansia kyllä kestävyys 38000 km. hinta sama €.
- Anonyymi
"Pakkohan se on oltavakin kotipihalla se ’tankkauspiste’. Herranjestas. Eihän siitä mitään tulisikaan jos talvisaikana päivittäilataus pitäisi jossain huoltiksella tai kauppakeskuksissa hoitaa"
No tässähän se on tämän kupletin juoni. Kun joka torppaan tulee se halpa sähkö. Näin elää tavallinen suomalainen.
En kaipaa sikakallista bensaa joka pitäisi hakea jostain bensikseltä. Mitä vidun oravannahka-aikaa te elätte.- Anonyymi
Ei sitä joka kerrostaloon ja rivariin tule siinä muodossa että sitä autoon voi laittaa. Esim. köyhien slummeina tunnetuissa Töölössä, Eirassa ja Ullanlinnassa, Kaivarissa, Kruununhaassa ja Skattalla pitää ladata jossain ostohelvetissä notkuen siellä tuntitolkulla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä joka kerrostaloon ja rivariin tule siinä muodossa että sitä autoon voi laittaa. Esim. köyhien slummeina tunnetuissa Töölössä, Eirassa ja Ullanlinnassa, Kaivarissa, Kruununhaassa ja Skattalla pitää ladata jossain ostohelvetissä notkuen siellä tuntitolkulla.
Krunikassa käy ihan oikea bensiinikeiju tankkaamassa Bentleyni, no maksaahan se 4,3 € litra pyyhkii samalla pölyt ja toimittaa auton pihalleni, jos tarve vaatii. Tyttäreni sähköautolla, Eirassa, on latauspiste maksoi itse. Käytän muuten taksia pyydän nimenomaan sähköistä.
- AnonyymiUUSI
"Niin jotta kaikkien pitää myös ostaa vene vaikka lähin vesistö on satojen kilometrien päässä?
Totta ihmeessä käyttäjien elämäntilanteet täytyy pitää keskustelun fokuksessa."
Enempi niin että miksi kaikkien suomalaisten pitäisi olla ostamatta vene kun jotkut friikit asuvat jossain sisämaassa?
Suomessa kaikki isot kaupungit ovat meren rannalla ja pitää olla todella erikoisessa kohdassa Suomea että lähin vesistö olisi satojen kilometrien päässä,
Oikeesti. Etkö nyt tuon parempaa keksinyt?
Täällä on ajettu "Rally of the thousand lakes"
Sulla ei ole oikeasti mitään tajua kuinka ylikorostat omaa elämääsi. - AnonyymiUUSI
Tämä onnumeropeliä niinkuin kaikki muukin. Kuluttajien määrä kerrottuna tulotasolla.
Se ratkaisee kaiken.
Money talks, bullshit walks. - AnonyymiUUSI
"Sulla ei ole oikeasti mitään tajua kuinka ylikorostat omaa elämääsi."
Ajattelepa asiaa sillä tavalla että miksi sinä jolla ei ole tarvetta veneelle tyrkytät elämäsi tarpeita isolle määrälle ihmisiä joilla on vesi siinä aivan vieressä? - AnonyymiUUSI
Sähköautoilijat on siis tyhmiä. Arvo laskee niin ettei kilometrikuluilla sähkön suhteen ole mitään väliä.
- AnonyymiUUSI
Kaikkien autojen arvo menee suurinpiirtein nollille 15 vuodessa. Niin polttisten kuin sähköautojen kuin. Siinä suhteessa kaikki autot ovat samalla viivalla.
Ero tulee kilometri kustannuksissa joissa sähköauto on ylivoimaisen halpa. - AnonyymiUUSI
Tule ressukka pois sieltä komerosta ja lue tilastoista, kuinka polttomoottoriauton arvo laskee samaa tahtia sähköauton kanssa.
Lukeminen kannattaa aina! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien autojen arvo menee suurinpiirtein nollille 15 vuodessa. Niin polttisten kuin sähköautojen kuin. Siinä suhteessa kaikki autot ovat samalla viivalla.
Ero tulee kilometri kustannuksissa joissa sähköauto on ylivoimaisen halpa.Kyllä se ostohinta on myös merkityksellinen ja isostikin. Ei vain ’polttoaineen’ hinta.
Nimenomaan autoa hankittaessa, jolloin raha tarvitaaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se ostohinta on myös merkityksellinen ja isostikin. Ei vain ’polttoaineen’ hinta.
Nimenomaan autoa hankittaessa, jolloin raha tarvitaaan.Mun mielestä esim. 50000 € maksava sähköauto maksaa aivan saman verran kuin 50000 € maksava polttomoottoriauto.
Onko ne sinun mielestä jotenkin eri hintaisia? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien autojen arvo menee suurinpiirtein nollille 15 vuodessa. Niin polttisten kuin sähköautojen kuin. Siinä suhteessa kaikki autot ovat samalla viivalla.
Ero tulee kilometri kustannuksissa joissa sähköauto on ylivoimaisen halpa.Joo menee, mutta polttis kulkee, kun ostat satasella akun ja vaihdat ite, mutta sähkäri ei, kun ei riitä se satanen uuteen akkuun + työt päälle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo menee, mutta polttis kulkee, kun ostat satasella akun ja vaihdat ite, mutta sähkäri ei, kun ei riitä se satanen uuteen akkuun työt päälle.
"Joo menee, mutta polttis kulkee, kun ostat satasella akun ja vaihdat ite, "
Vanhasta polttiksesta hajoaa motti tai vaihdelaatikko. Liian kallista korjattavaksi.
Arvo nolla ja paalin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se ostohinta on myös merkityksellinen ja isostikin. Ei vain ’polttoaineen’ hinta.
Nimenomaan autoa hankittaessa, jolloin raha tarvitaaan.Ei siinä rahaa tarvita. Täälläkin nuo, jotka uhoavat sähkäreillään, niin ei niiden oma nimi ole rekisteriotteessa omistajan paikalla vaan rahoitusyhtiön. Kehuvat kilvan "ajetaan ilmaiseksi", mutta.jättävät mainitsematta, paljonko pakollinen täyskasko maksaa. No nyt joku varmasti tulee uhoamaan "minä maksan 300/vuodessa täyskaskosta".
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä rahaa tarvita. Täälläkin nuo, jotka uhoavat sähkäreillään, niin ei niiden oma nimi ole rekisteriotteessa omistajan paikalla vaan rahoitusyhtiön. Kehuvat kilvan "ajetaan ilmaiseksi", mutta.jättävät mainitsematta, paljonko pakollinen täyskasko maksaa. No nyt joku varmasti tulee uhoamaan "minä maksan 300/vuodessa täyskaskosta".
Itse ostin Teslani käteisellä ja täyskaskon otin ihan omasta tahdostani.
Se on muuten Teslaan ihan saman hintainen, kuin oli edelliseen mersuunikin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Joo menee, mutta polttis kulkee, kun ostat satasella akun ja vaihdat ite, "
Vanhasta polttiksesta hajoaa motti tai vaihdelaatikko. Liian kallista korjattavaksi.
Arvo nolla ja paalin.Ennemmin hajoaa sähköautosta moottori kuin polttiksesta. 45 vuoden autoiluni aikana en ole joutunut tekemään yhtään moottori- tai vaihteistoremontteja, ei edes manuaaleihin kytkinremppoja. Toyotoita en ole omistanut, joten niistä en osaa sanoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mun mielestä esim. 50000 € maksava sähköauto maksaa aivan saman verran kuin 50000 € maksava polttomoottoriauto.
Onko ne sinun mielestä jotenkin eri hintaisia?Heh. Niinpä. Lienet uskot nyt olevasi tuon viisastelemaan kommenttisi jälkeen nokkelakin…
Taviksen autonosto ei kovinkaan usein päädy 50.000 autoon.
Tavallisin autonosto kohdistuu siinä 10-20 tonnin hintaluokkaan.
Mitä sähköautoa suosittelet vaikkapa tuossa hintaluokassa, jos tarve on vähän isommalle perheautolle, jolla reippaan parinsadan mökkimatkakaan ei ole yhtä tuskaa 5-henkiselle asunto- ja opintolainojen rasittamalle perheelle tavaroineen päivineen.
Vuosittaiset kilometrimäärät ovat noin 15.000 ja autoa säilytetään omalla parkkipaikalla, jossa on kyllä auton sähkötolppa 10 amppeerin sulakkeella, jossa ajastus max 2 tuntia kerralla, jonka saa ihan itse ajoittaa.
Onko ehdotuksia? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Joo menee, mutta polttis kulkee, kun ostat satasella akun ja vaihdat ite, "
Vanhasta polttiksesta hajoaa motti tai vaihdelaatikko. Liian kallista korjattavaksi.
Arvo nolla ja paalin.Vielä noidenkin todella harvinaisten hajoamisten jälkeen jos haluaa korjata, niin kustannus lienee noin puolet sähköauton akun uusimisesta.,
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ennemmin hajoaa sähköautosta moottori kuin polttiksesta. 45 vuoden autoiluni aikana en ole joutunut tekemään yhtään moottori- tai vaihteistoremontteja, ei edes manuaaleihin kytkinremppoja. Toyotoita en ole omistanut, joten niistä en osaa sanoa.
40 vuoden autoiluni aikana olen tehnyt ainakin kahdeksan moottoriremppaa, mutta yhteenkään sähköautoon en ole joutunut tekemään mitään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
40 vuoden autoiluni aikana olen tehnyt ainakin kahdeksan moottoriremppaa, mutta yhteenkään sähköautoon en ole joutunut tekemään mitään.
Odotteleva 40 vuotta….
- AnonyymiUUSI
Kuka haluaa notkua yhtään missään kaupassa yhtään pidempään kuin on pakko? Ei ne ruokakaupat niin mukavia paikkoja ole että siellä haluaisi hortoilla tuntikausia odotellen auton latautumista. Ja näin se on tehtävä ellei kotipihassa ole navettaa ja navetan seinässä voimavirtapistoketta josta sähköautoa ladata.
- AnonyymiUUSI
Sähköauto ladataan kotona.
- AnonyymiUUSI
" Ja näin se on tehtävä ellei kotipihassa ole navettaa ja navetan seinässä voimavirtapistoketta josta sähköautoa ladata."
Sähköautoa ei voi siis ladata kotona jos ei ole navettaa.
Tässä näkee polttiskuskien älykkyyden tason. Ei ihme että niille saa myytyä sikakallista bensaa ja dieseliä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
" Ja näin se on tehtävä ellei kotipihassa ole navettaa ja navetan seinässä voimavirtapistoketta josta sähköautoa ladata."
Sähköautoa ei voi siis ladata kotona jos ei ole navettaa.
Tässä näkee polttiskuskien älykkyyden tason. Ei ihme että niille saa myytyä sikakallista bensaa ja dieseliä.Yritin hakea rakennusluvan navetalle, en saanut. Pakko ajaa bensa-autolla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ladataan kotona.
Jos nimittäin on se navetta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
" Ja näin se on tehtävä ellei kotipihassa ole navettaa ja navetan seinässä voimavirtapistoketta josta sähköautoa ladata."
Sähköautoa ei voi siis ladata kotona jos ei ole navettaa.
Tässä näkee polttiskuskien älykkyyden tason. Ei ihme että niille saa myytyä sikakallista bensaa ja dieseliä.Ei ole navettaa esikaupunkialueella omakotitalossa, täällä asutaan talossa, ei sikalan hajussa. Naapuri "lähiössä" taitaa olla jokin sikala poliisiautojen määrän perusteella, pysykööt siellä. Ihan tiedonhalustani vertasin jakeluyhtiön kulutustietoja ja auton antamaa dataa lokakuulta. Kulutus oli 1245 kwh. 261€ sis ALV. Auton data näytt 1800 km. ja kulutus 17 kwh./100 aika vähän tuli nyt syksyllä ajettua. Auton data näytti 306 kwh ja 64€. En tuohon ihan usko laitoin 10% lataushäviöitä ja optimismia sain n. 340 kwh ja 71€, Vertasin tätä kulutuslukemiin, näytti lähes samoilta. todellinen kulu oli n 80 ja 1800km. 4,4€/100km.. Kiinteällä sopimuksella. Pörssisähköllä olisi painunut alle 2€:n. Auto on sen verran kookas, että vastaavan bensiinikulutus olisi varmaan 6 litran luokkaa. Vastaava bensiini maksaisi pari sataa. No onhan sekin..... Viime talven kovilla pakkasilla tammikuussa meni 2800 kwh. auton osuus varmaan sama luokkaa, kuin nyt a 400 kwh lämmitys ei näy auton datassa vain ajettujen kilometrien aikana oleva kulutus. kesällä 16-18kwh/100 ja talvella 20-25 kwh./100.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ladataan kotona.
Jos sinulla on mahdollisuus ladata kotona, niin se ei tarkoita, että kaikki muutkin voi ladata kotona. Yksi asia näyttää olevan varma. Sähkärit säteilee jotain, koska sähkärikuskit menettävät aivokapasiteettiaan eli tyhmenee.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
" Ja näin se on tehtävä ellei kotipihassa ole navettaa ja navetan seinässä voimavirtapistoketta josta sähköautoa ladata."
Sähköautoa ei voi siis ladata kotona jos ei ole navettaa.
Tässä näkee polttiskuskien älykkyyden tason. Ei ihme että niille saa myytyä sikakallista bensaa ja dieseliä.Pistokkeesta onkin vaikea ladata mutta pistorasiasta se kyllä onnistuu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pistokkeesta onkin vaikea ladata mutta pistorasiasta se kyllä onnistuu.
Ai että olet nokkela….
- AnonyymiUUSI
Jos rahat ei ole niin tiukassa, että pitää laskea euroja koko ajan autonsa kanssa, niin silloin onneksi voi valita auton, jonka haluaa.
Tietysti, jos joutuu koko ajan miettimään onko varaa tankata, niin silloin tietysti sähköauto on paikallaan, jos sellaisen kykenee hankkimaan. Onhan ne kuitenkin kalliimpia uutena, mutta käytettyinä niitä saa jo ihan kohtuuhintaan.
Käytettyä ostaessa on kyllä syytä tarkastaa varsinkin se pohjalevy, ettei siinä ole naarmuja, niin säästyy yllätyksiltä, merkistä riippuen 15.000 - -30.000 euron korjauskustannukselta.- AnonyymiUUSI
Tietysti edellytyksenä, että kotilataus on mahdollista. Lähiöissä ja maaseudulla näin yleensä onkin, mutta keskustoissa asuvilla harvoin, jos niinkään usein. Toki keskustoissakin monesti löytyy parkkitiloja, joista saa ostaa autopaikan latausmahdollisuudella muutamilla jopa kymppitonneilla, jos tuuri käy. Sadalla tonnilla jo paremmin sellainen löytyy usein alle kymmenen kilometrin sisään.,
- AnonyymiUUSI
Montako sähköautoa on hylätty katsastuksessa pohjalevyn naarmujen takia?
Mistä keksi tuon korjauskustannuksen? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Montako sähköautoa on hylätty katsastuksessa pohjalevyn naarmujen takia?
Mistä keksi tuon korjauskustannuksen?Viime vuonna 2023 ei yhtään.
- AnonyymiUUSI
Uudet puslat Teslaan ennen joka katsastusta ja taas tienaa ajamalla?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Montako sähköautoa on hylätty katsastuksessa pohjalevyn naarmujen takia?
Mistä keksi tuon korjauskustannuksen?Seuraan jonkin verran autoalan lehtiä. Sieltä luin taannoin artikkelin, jossa eräs Suomen vanhin auto-lehti Moottori oli pitkäaikaistestannut vuoden ajan pientä korealaista sähköautoa ja lopuksi suto vietiin katsastukseen, jos tuli hylky pohjalevyn naarmusta. Se oli suunnilleen sentin syvyinen ja olikohan se nyt kymmenkunta sentti pitkä. Nämä naarmuuntuneet hylätään poikkeuksetta,koska sähköautojen akusto on auton alla pohjalevyn päällä. Akuston vaurioituminen on vaarallista ja erittäin suuri tulipaloriskikin.
Kuljettajalla ei ollut havaintoa missä ja milloin se oli syntynyt.
Maahantuojan kustannusarvio oli muistaakseni jotain vajaa 20.000€. Toimittaja tietysti pöyristyi ja alkoi selvittää laajemminkin asiaa. Selvitti myös korvaako vakuutus.
Tuo naarmuuntuminen johtaa aina sähköautossa hylkyyn. Vähän merkistä riippuu vaurioituminen akku aina. Joissakin autoissa pohjalevyn ja akun alapintaan välissä saattaa olla sentin rako,,jolloin pienestä naarmusta akku ei aina vaurioidu. Useimmissa tuota väliä ei kuitenkaan ole. Hintahaarukka automerkistä riippuen toimittajan mukaan vaihteli 15.000 - 30.000€:n välillä.
Vakuutusyhtiöistä ei saatu selkeää vastausta korvausasiasta. Kasko voi korvata, jos pystyy osoittamaan kyseessä olleen yllättävä vahinko ja pystyy kertomaan ajankohdan. Voi helposti kuvitella, että lähes aina tuo naarmu paljastuukin vasta joko katsastuksessa tai muussa pohjalevyn tarkastuksessa, huollossa tms. Tuollainen nasrmuhan voi syntyä vaikkapa lumiaurausvallin yliajossa, jos siinä sattuukin olemaan sopiva jääkokksre. Metsäautoteillä ja mökkiteillä riski on jo isokin.
Vakuutusyhtiöt ovat rajanneetkin muutamien matalamaavaraisten, lähinnä urheiluautoja yms, vakuutuksista ulos nuo pohjalevyvahingot.
En nut tältä istumalta muista mikä Moottorilehden numero se oli,,jossa ko artikkeli oli. Tämän vuoden numero kuitenkin.,
Kannattaa etsiä, vaikka kirjastoista, ko lehti, jos asia kiinnostaa…. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Montako sähköautoa on hylätty katsastuksessa pohjalevyn naarmujen takia?
Mistä keksi tuon korjauskustannuksen?Ei varmaan yleisiä, mutta eipä se harvinaisuus paljon lohduta, jos omalle kohdalle sattuu.
Sähköautojahan on vielä melkoisen vähän katsastettavana, mutta lisääntyvät koko ajan….
- AnonyymiUUSI
"Jos sinulla on mahdollisuus ladata kotona, niin se ei tarkoita, että kaikki muutkin voi ladata kotona."
Toisinpäin. Mitä merkitystä muiden ihmisten mahdollisuuksien puutteella on kenenkään elämään?
Miksi en hyödyntäisi oman elämäni mahdollisuuksia vain sen takia että joillain toisilla ei tätä mahdollisuutta ole?- AnonyymiUUSI
Ja tämä kotilatausmahdollisuus on enemmistöllä suomalaisista. Suomi on ollut sähköistetty jo monia vuosikymmeniä. Emme me asu jossain viidakkovaltiossa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja tämä kotilatausmahdollisuus on enemmistöllä suomalaisista. Suomi on ollut sähköistetty jo monia vuosikymmeniä. Emme me asu jossain viidakkovaltiossa.
Silti liikenteessä olevista autoista vain 3,3% on sähköautoja. Joku konseptissa mättää ja pahasti.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Silti liikenteessä olevista autoista vain 3,3% on sähköautoja. Joku konseptissa mättää ja pahasti.
Suomen autokannasta uusiutuu vuodessa vain noin 5%. Jos haluaa ymmärtää mihin Suomi on menossa ei kannata katsoa menneisyyden taakkaa kantavaa autokantaa vaan sitä mitä ihmiset ostavat.
Syyskuussa kolme ostetuinta automallia olivat kaikki sähköautoja.
Lokakuussa ostetuin automalli oli sähköauto Skoda Enyaq.
Siirtyminen sähköautoihin on täydessä käynnissä. Prosessi on vaan hidas koska ei kaikkia vanhoja polttiksia voi tuosta vain paalata. Ne ajetaan loppuun niinkuin on autot aina ajettu.
Uusmyynnissä latauskelvottomat polttikset ovat jo historiaa. Samoin käytettynä ulkomailta tuoduissa autoissa. - AnonyymiUUSI
Älä sitten uhoa ja pullistele.
Sattumoisin kattelin just yhtä ohjelmaa, jossa vaihtaa osia rikas ja köyhä.
Ai miten typerältä nousukkaalta se "rikas" jätkä kuullosti "nyt mä en voi ostaa mitään kivaa enkä käydä kasinolla".
Snobit nousukkaat uhoaa.
- AnonyymiUUSI
Oletteko sähkisautoilijat koskaan laskeneet, mitkä ovat esim 50000 euroa maksavan sähköauton kokonaiskustannukset omalla vuotuisella km-määrällä?
- AnonyymiUUSI
Oletko sinä laskenut saman hintaisen uuden polttiksen kokonaiskulut?
Kummallista että pakoputkipoikien mielestä vertailla kuuluu vain uutta ja vanhaa, ikään kuin uusia polttiksia ei enää myytäisi. - AnonyymiUUSI
Olen laskenut.
Kokonaiskustannukset on aika tarkasti 4000€ pienemmät kuin edellisessä dieselmersussani.
Oma vuosittainen kilometrimäärä on n. 30000km. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä laskenut saman hintaisen uuden polttiksen kokonaiskulut?
Kummallista että pakoputkipoikien mielestä vertailla kuuluu vain uutta ja vanhaa, ikään kuin uusia polttiksia ei enää myytäisi.Miksi pitää verrata samanhintaiseen. Muovinen kivireki ei vastaa samanhintaista polttista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen laskenut.
Kokonaiskustannukset on aika tarkasti 4000€ pienemmät kuin edellisessä dieselmersussani.
Oma vuosittainen kilometrimäärä on n. 30000km.Kuvittelet säästäväsi 4000 euroa.
- AnonyymiUUSI
Ennen sähköautoja olin ajanut noin 30 vuotta polttiksella. Onhan se iso helpotus lompakolle kun ei enää tarvitse maksaa niin törkeitä polttoaineveroja eikä kalliita huoltoja.
Aika mielenkiintoista lukea että polttiskuskien mielestä polttikset arvo ei putoa ollenkaan ja huollot/korjaukset ei maksa mitään kun ne voi tehdä itse.
Sanonta vaan näin 30 vuotta polttiksella ajaneena että täysin tuubaa. Teidät on nähty.- AnonyymiUUSI
Nykyaikaisten sähköautojen korjaukset ovat kalliimpia kuin polttisten korjaukset. Voi olla, että huoltoja on vähemmän, mutta kun tulee korjattavaa niin pitää maksaa kerralla tonneja.
Lisäksi uusi sähköauto menettää arvoaan vuodessa yli 5 kertaa enemmän kuin normaalien autoilijoiden bensakulut ovat vuodessa. Vain idiootti kuvittelee säästävänsä ostamalla uuden sähköauton.
- AnonyymiUUSI
Keskiverto ihminen ei tarvitse autoa missään muodossa .
- AnonyymiUUSI
Tuo on taas tuota laskukyvyttömän sähköautofanaatikon höpinää. Uudella autolla ajavalle bensakulut ovat mitättömän pieni osa auton kokonaiskuluista. Normaaleilla autoilijoilla bensa on alle 30% kokonaiskuluista ja usein jopa alle 20%.
Höpöttäminen pelkistä sähkö- ja bensakuluista on idiotismia. Varsinkin jos ostaa uuden auton, joka menettää arvoaan vuodessa yli 5 kertaa enemmän kuin normaalin autoilijan bensakulut ovat.- AnonyymiUUSI
Joo ja Tesla 3 on pakko laittaa kiertoon ennen 80 tkm täyttymistä.
- AnonyymiUUSI
"Varsinkin jos ostaa uuden auton, joka menettää arvoaan vuodessa yli 5 kertaa enemmän kuin normaalin autoilijan bensakulut ovat."
Uusi polttis menettää samalla tavalla arvoaan kuin sähköautokin.
Päälle vielä valtavat käyttökustannukset.
Siinä se iso ero kustannuksissa sähköauton eduksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Varsinkin jos ostaa uuden auton, joka menettää arvoaan vuodessa yli 5 kertaa enemmän kuin normaalin autoilijan bensakulut ovat."
Uusi polttis menettää samalla tavalla arvoaan kuin sähköautokin.
Päälle vielä valtavat käyttökustannukset.
Siinä se iso ero kustannuksissa sähköauton eduksi.Mikseivät käytetyt täyssähköt mene kaupaksi, jos niillä ajaminen on niin halpaa. Onko hintapyyntö liian korkea.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mikseivät käytetyt täyssähköt mene kaupaksi, jos niillä ajaminen on niin halpaa. Onko hintapyyntö liian korkea.
Eihän nykyään edes käytettynä tuoda juuri mitään muuta kuin sähköautoja ja ladattavia hybridejä. Niitä tuodaan eniten kun ne menevät nopeimmin kaupaksi.
Polttiksia on turha edes yrittää tuoda kun niistä on niin suuri ylitarjonta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eihän nykyään edes käytettynä tuoda juuri mitään muuta kuin sähköautoja ja ladattavia hybridejä. Niitä tuodaan eniten kun ne menevät nopeimmin kaupaksi.
Polttiksia on turha edes yrittää tuoda kun niistä on niin suuri ylitarjonta.Ladattavia hybridejä, joissa akku jo ehtoopuolella. Great.
- AnonyymiUUSI
Osta arvonsa menettänyt käytetty sähköauto halvalla niin olet todellinen voittaja.
- AnonyymiUUSI
Sähköauto on ainoa autoa, jolla tienaa kuulemma ajamalla.
- AnonyymiUUSI
Kun ajaa työmatkaa, laskuttaa kilometrikorvauksen ja lataa lataa sähköauton hotellilla ilmaiseksi.
Kyllähän näitä työmatkoja tekee nykyään paremmin mielin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun ajaa työmatkaa, laskuttaa kilometrikorvauksen ja lataa lataa sähköauton hotellilla ilmaiseksi.
Kyllähän näitä työmatkoja tekee nykyään paremmin mielin.Tuloksena alkoholisoitunut reppureiska.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984