TM talvirengastestit 2024

Anonyymi-ap

Ei ole lehteä mutta Riekko näköjään listannut tuloksia
https://riekko.eu/tekniikan-maailman-talvirengastestit-2024/

Jos tuo pitää paikkansa niin Kumhon nasta aikamoinen yllättäjä, käytännössä ihan parhaiden nastarenkaiden tasoa kokonaispisteissä. Triangle ainoa selkeästi heikompi nasta.

Kitkojen kohdalla ei yllätyksiä, paitsi että Moottori sai kyllä Michelinin paremmaksi kuin Goodyear UGI3, TMssä päinvastoin.

Verrokkirenkaissa käytetty nasta, muttei käytettyä kitkaa? Eikö uskalleta testata jos kovettunut kumi paljastaisi heikoksi?

Jääjarrutuksista olisi kiva tietää paljonko pitempi jarrutusmatka kitkoilla oli tänä vuonna verrattuna nastoihin, esim top3 molemmista?

20

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo sileällä jäällä tehty jarrutustesti on kaukana todellisesta olosuhteesta, mutta jos valitsee kitkat jolla on parhaat jääominaisuudet, niin on tehnyt hyvän valinnan.

      • Anonyymi

        juu, ei se jää ole normaalisti sileää, vaan vielä pahempaa, eli hieman kumpareita sisältävää sateen kastelemaa jäätä. Siinä nastakaan ei saa kunnon otetta kun pinta ei ole tasainen. Kitkat tietty vielä huonommin, mutta tuo hiekoittamaton maaseututie, on aina se oikea verrokki kun haetaan tietä jossa mikään rengas ei pidä. Jääketjut sentään jotenkin traktorin alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, ei se jää ole normaalisti sileää, vaan vielä pahempaa, eli hieman kumpareita sisältävää sateen kastelemaa jäätä. Siinä nastakaan ei saa kunnon otetta kun pinta ei ole tasainen. Kitkat tietty vielä huonommin, mutta tuo hiekoittamaton maaseututie, on aina se oikea verrokki kun haetaan tietä jossa mikään rengas ei pidä. Jääketjut sentään jotenkin traktorin alla.

        Fillarin nastat pitää tuollaisessakin (408 nastaa per rengas ja kotimainen). Jäällä minkä yli valuu vettä, eikä mitään ongelmia.

        Jos tuollaisen skaalaisi autoihin, niin tiet kuluisi viikossa puhki.

        Kitka vs. nasta on näitä valintoja minkä jokaisen on tehtävä itse oman käyttötarpeen perusteella.
        Vetopitoa saa nelivedolla mutta jos maaseuteillä pitää ajaa niin nastoista on paljon apua tiellä pysymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, ei se jää ole normaalisti sileää, vaan vielä pahempaa, eli hieman kumpareita sisältävää sateen kastelemaa jäätä. Siinä nastakaan ei saa kunnon otetta kun pinta ei ole tasainen. Kitkat tietty vielä huonommin, mutta tuo hiekoittamaton maaseututie, on aina se oikea verrokki kun haetaan tietä jossa mikään rengas ei pidä. Jääketjut sentään jotenkin traktorin alla.

        Tuollaiset olosuhteen löytyy vain maalta hoitamattomilta teiltä ja muualla kiertoliittymistä, joten sivistyksessä asuvalle kitkarenkaat on ainoa oikea valinta.


    • Anonyymi

      Joopa joo. Ei täällä Sulkava-Puumala linjalla kitkoilla pärjää. Mökkiläisiä käyvät sitten paikalliset Valtralla auttamassa. Järkeä tähän rengaskeskusteluun. Siis maalaisjärkeä.

    • Anonyymi

      Miksi ruotsin teknikens världin testissä oli ihan eri järjestys.

      • Anonyymi

        Ruotsissa painotetaan paljon enemmän asvalttia, eteläruotsissa melkein keskieuroopan olot.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eli kulunut nastarengaskin piti paremmin kuin uusi kitka.

        Vanhan kitkan ikä tietysti aina mielinkiintoista tietää, joskus niillä oli vain pari talvea ajettu kitka "vanhana" renkaana, mielenkiintoisempaa olisi esim 4 talvea ajettu jotta ehtinyt vähän kovettuakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kulunut nastarengaskin piti paremmin kuin uusi kitka.

        Vanhan kitkan ikä tietysti aina mielinkiintoista tietää, joskus niillä oli vain pari talvea ajettu kitka "vanhana" renkaana, mielenkiintoisempaa olisi esim 4 talvea ajettu jotta ehtinyt vähän kovettuakin.

        Onneksi noin sileää ja kiillotettua jäätä ei sivistyksestä löydy. Maaseudun ja takametsien asukkien ongelmia nuo keväällä sulavat syrjäiset taipaleet joista löytyy märkää ja liukasta jäätä muutamana päivänä vuodessa.


    • Anonyymi

      Täällä on niin vähän lunta ja jäätä että pitääkin vilkaista ruottalaisten tuloksia.

      • Anonyymi

        Tai sitten kannatta käyttää järkeä jos sellainen on joskus kehittynyt itselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten kannatta käyttää järkeä jos sellainen on joskus kehittynyt itselle.

        Meinaatko että helsinkiin pitäisi hommata lapissa testatut renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että helsinkiin pitäisi hommata lapissa testatut renkaat.

        Lue Lapissa tehdyt testit, siellä testataan renkaat myös kuivalla ja märällä asfaltilla, hölmö.


    • Anonyymi

      Edellisessä autossa oli Contin nastat, nykyisessä Nokian kitkat. Hyvin on kummallakin pärjännyt. En ole nastoja ikävöinyt. Käytännössä suurin ero on äänessä. Nastoilla kuulee milloin luistaa, kitkoilla ei.

    • Anonyymi

      Vanhaan rengkaaseen laitetaan klykoolia ja pinta pehmenee. Vanha konsti toimii.

      • Anonyymi

        Ehkä toimi ennen muinoin "rengkaisiin", mutta nykyaikaisiin renkaisiin ei toimi.


    • Anonyymi

      Itse hommasin uuteen Nissaniin Hi Fly Win-Turi-nastarenkaat, sain automyyjän kautta edullisesti 17" kokona. Ihan hyvät renkaat ainakin sulalla asfaltilla.

      • Anonyymi

        Hauska poika.


    • Anonyymi

      Näköjään aika paljon samoja tuloksia myös Ruotsissa. Pirellin nastarengas vain yllätyksenä. Continental viking ilmeisesti melkoisen hyvä, koska jokaisen testin kärjessä. Riekossa näkyy noita muitatakin 2024 rengastestejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe