Olen normaalipainoinen, mutta pysyäkseni normaalipainossa en voi koskaan syödä siten, että nälkäni tyydyttyisi tai tulisi hyvä olla siitä, että on syönyt vatsaan riittävästi ruokaa.
Olen kokeillut joitain erilaisia tapoja ja kokemuksen pohjalta esim. paljon puhuttu tukeva aamiainen ei vain sovi minulle ensinkään. Jos syön aamupalan, minun on koko päivän jatkuva nälkä, joka häiritsee keskittymistäni. Eli syöminen aktivoi nälkää. Nykyään puhutaan pätkäpaastosta ja vuosien varrella olen huomannut, että ainut tapa miten jotenkin voi elää siten, että keskittymiskykyni säilyy on se, että syön käytännössä vain ja ainoastaan illallisen. Onko kenelläkään muulla tällaista? Näin olen kokenut koko elämäni , joten en oikein tunnista mitään erityistä syytäkään tähän. Ja kuten sanoin, olen kokeillut monia eri ateriarytmejä, ateriasisältöjä jne. mutta mekanismi on aina sama. Mutta kai joku muukin on taivaltanut elämäänsä tällaisen haasteen kanssa?
Syöminen aikaansaa pohjattoman nälän
7
87
Vastaukset
- Anonyymi
Itse olin nuorempana sellainen illallisen syöjä , mutta opettelin syömään aamulla kaurapuuron , ja lounaalla teetä kahden voileivän kanssa, päivällinen neljän ja viiden välissä sen jälkeen ei mitään vatsaan ennenkun seuraavana päivänä ,paino putosi muutaman kilon ja olo tuli normaaliksi, ruoka ei ollut enää päähänpinttymä vaan luonnollinen osa arkipäivää. Paastoihin en ole koskaan haksahtanut , sehän muuttaisi aineen vaihduntaa ehkä väärän suuntaan .joten pitäisi tehdä asioita ettei olisi se syöminen vaan mielessä koko ajan .
- Anonyymi
Hienoa, että sinulla on toiminut tuo, minulle vastaava rytmi ei sopinut ollenkaan. Tosin tuossahan on juuri pätkäpaaston idea eli neljän viiden välissä olevan aterian jälkeen ei mitään ennen aamiaista.
Periaatteessa ei ole haasteita silloin kun olen yksin ja voin toteuttaa henkilökohtaista yhden aterian rytmiäni, mutta jos on pakko mennä esim. kokouslounaalle, niin se on ihan hirveää ja pilaa koko päiväni. Tietysti aina jos voin vaikuttaa asiaan, sovin tapaamiset muutoin kuin lounaalle, mutta aina se ei ole omissa käsissä.
- Anonyymi
Rippuu myös sitä mitä syöt. Vatsa on aika huono tunnistamaan kaloreita ja kun syö vatsansa täyteen, niin tunne on jonkin aikaa kylläinen vaikka "täyte" ei olisi kovin kaloripitoista.
Itse pätkäpaastoan ja paastopäivän (max 600 kcal) syömisen aloitan aamupäivällä porkkanaraasteella, jossa mukana rasvatonta raejuustoa. Parisataa grammaa porkkanaa on 66 kcal ja 100g rasvatonta raejuustoa 15 kcal. Annoksessa on n, 80 kcal, 11g proteiinia ja 300g massaa, jota lisää päälle juotu vesi. Ja vielä on "varaa" syödä yli 500 kcal loppupäivän aikana.- Anonyymi
100 grammassa rasvaton raejuustoa on noin 70 kcal ei 15 kuten väität
- Anonyymi
Tavoitteenani ei ole painonpudotus eikä minulla on sen tason haasteita. Tämä varmaan johtuu siitä, että olen elämän varrella päätynyt syömään oman kehon ehdoilla.
Tiedän etten ole ainut, jonka keholle sopii parhaiten yhden tankkauksen rytmi, vaikka useimmat eivät voisi elää näin. Muista poikkeava rytmi asettaa kuitenkin tiettyjä haasteita, joten miten muut ovat ratkaisseet tämän? - Anonyymi
Vatsan voi tosiaan täyttää kasviksilla, marjoilla, hedelmillä, kirkasliemisilla keitoilla jne Aika reilusti saa syödä. Muista lautasmalli eli puolet annoksesta kasviksia monipuolisesti. Myös täysjyva ja rasvattomat maitovalmisteet tukee painonhallintaa.
- Anonyymi
Ymmärrän mitä tarkoitat, Olet saanut hyvää tarkoittavia kommentteja ja "vinkkejä" syömiseen liittyen, mutta jos ymmärrän kirjoituksesi oikein niin et tarkoita ihan tuota? Ongelmasi ei ole ylipaino eikä se ettetkö tuntisi itseäsi täysinäiseksi tarvittaessa vaan nälän aktivoituminen kun vatsaan menee ruokaa? Taidat saada enemmän "parannan sinut"-vinkkejä kuin vertaiskokemuksia:)
Tunnistan saman reaktion ja olen huomannut että harva ihminen tietää mitä asialla tarkoitetaan. Omalta osalta olen ratkaissut asian hyvin samalla tavalla kuin sinä. Eli tankkaus illalla. Nukkuu hyvin ja illallinen kantaa kehoa periaatteessa koko seuraavan päivän. Ollessani aikanaan vaihdossa Italiassa olin helpottunut, koska heillä tämä oli vähän niin kuin normi tapa. Luin jostain että myös Ella Kannisen ateriarytmi on vastaava. En nyt osaa muuten auttaa, mutta tietysti sinuna skippaisin kaikki lounaskokouksen niin pitkälle kuin mahdollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1112282- 981374
- 1701197
- 531165
- 681111
- 43997
Hienoa SDP 24,8%
Kyllä eilisessä hallituksen kyselytunnilla näkyi miten tyhjää puhetta pääministerin sijaisella Purralla oli. Hän ei vast163913- 49849
- 115783
- 67776