Palautuksia miltei enemmän kuin tuloja!!
Jouko Kärkkäinen, eli tunnetummin Pottukoira, asuu nykyään Virossa Tallinnassa. Hän kertoo muuttaneensa naapurimaahan tänä syksynä.
– Eipä tämä nyt paljoa Suomesta eroa. Vähän halvempaa ja kevyempi verotus.
Virossa on myös laillista mainostaa rahapelejä, mikä on Suomessa kiellettyä ja rangaistavaa. Kärkkäiselle lakipykälä realisoitua vastikään rajusti, sillä hän sai tänä syksynä 25 000 euron sakon laittomasta rahapelimainonnasta.
Kärkkäinen kuitenkin sanoo, ettei rahapeilimainonnan laillisuus ollut muuton ainoa motiivi. Hänen mukaansa myös kevyempi verotus oli yksi syy.
– Suomen viranomaiset voisivat ottaa Virosta mallia. Virossa ei rangaista yrittäjiä. Ei ole ihmekään, että niin moni yrittäjä muuttaa Viroon.
Torstaina julkaistuissa vuoden 2023 tulotiedoissa Kärkkäiselle merkittiin 7 483,06 euroa ansiotuloja. Niiden lisäksi Kärkkäinen peri sievoisen 5 386,73 euron veronpalautuksen. Pääomatuloja miehellä ei ollut.
Lue myösPoliisihallitus löysi 42 päivää ryypänneen Joukon Pohjois-Savosta – Mätkäisi ison uhkasakon
42 päivän ryyppyputki
Iltalehden lukijoille Pottukoira saattaa olla tuttu ainakin siitä, että viime keväänä hän ryyppäsi suorassa nettilähetyksessä eli livestriimissä 42 päivää. Hänen edesottamuksistaan raportoitiin melko tiiviisti. Lähetyksen aikana sattui ja tapahtui, sillä Kärkkäinen muun muassa joutui varkauden ja pahoinpitelyn yrityksen uhriksi.
Kärkkäinen kertoo edelleen pitävänsä tekevänsä livelähetyksiä, mutta ”eivät ne sellaisia subathoneja ole”. Subathon tarkoittaa livestriimausmaratonia, joiden aikana jokainen uusi subi eli kanavalle liittynyt henkilö tai lahjoitus pitkittää lähetystä.
Siitä, paljonko hän on tienannut livemaratoneistaan, on Kärkkäisen mukaan vaikea sanoa tarkkaa summaa. Hänen mukaansa puhutaan kuitenkin kymmenistätuhansista.
– Eipä niistä mitään kirjoja pidetä, että tuli mitä tuli. Mutta ei se sellainen bisnes ole.
Kärkkäinen kertoo, että tulojen vastineeksi striimausten kulut ovat hyvin isoja. Rahaa niissä kuluu muun muassa ruokaan ja alkoholiin.
Alkuvuodesta 2024 Kärkkäinen matkusti myös Thaimaahan, josta hän piti liveä katsojilleen. Hänen mukaansa koko reissuun upposi noin 15 000 euroa. Kärkkäisen mukaan kuluja oli paljon ja lähetyksistä saatavat rahat kattoivat matkan kulut ”nipin napin”.
– Ja kun verot maksetaan, niin ei niistä nyt hirveästi jää käteen.
Kärkkäisen mukaan lähetyksistä maksetaan verot samalla lailla kuin muistakin tuloista, mutta hänen pitää itse osata arvioida myös tulevia tulojansa, mikä on hieman haastavaa.
Vain juopottelemalla tienaa
Viime toukokuussa Kärkkäinen kertoi lopettaneensa ”ryyppäämisen”. Hän kertoo nyt Iltalehdelle, että täysin alkoholittomana hän ei ole pysynyt.
– On sitä vähän tullut otettua, ja välillä olen jotain kännistriimiä pitänyt, mutta ei siinä mittakaavassa kuin ennen. Viime vuonnahan minä olin enemmän vuodesta humalassa kuin selvin päin.
Lue myös42 päivää ryypännyt Jouko laittoi korkin kiinni
Jos striimaamisella haluaisi oikeasti tienata suomessa, Kärkkäisen mukaan se todennäköisesti vaatisi mukaansa ”sen ryyppäämisen siihen”.
–Jos katsoo tilastoja niin minä ja ”Iippadaa” ollaan aina ykkösiä striimaajissa. Rappiostriimaus on vaan se mikä suomessa menestyy, valitettavasti.
Kärkkäinen kertoo myös tekevänsä sisältöä selvänä, eli niin sanottuja arkilivejä, mutta hänen mukaansa ne eivät selkeästi menesty samalla tavalla.
– Kyllähän minäkin tekisin mieluummin selvin päin sisältöä, mutta kun niitä ei vaan katsota samalla tavalla.
Niin sanotut rappiolivet, eli livelähetykset, joissa henkilöt käyttävät todella runsaasti päihteitä, ovat nousseet suosituiksi Suomessa. Kärkkäinen arvioi, että niiden suureen suosioon on pari syytä.
– Telkkarista ei enää nykyään tule mitään. Siksi katsotaan mieluummin rappioliveä, sehän on tosi-tv:tä parhaimmillaan. Siinä ei voi ikinä tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Toinen syy on Kärkkäisen mielestä se, että lähetysten katsominen saa katsojat ”tuntemaan itsensä paremmiksi ihmisiksi”.
– He tavallaan saavat hyvän olon tunteen, kun näkevät että jollain menee huonommin. Silloin tuntee, ettei itsellä mene niin huonosti.
Mutta kokeeko Kärkkäinen itse, että lähetysten katsominen olisi jollain tavalla moraalitonta?
– Ei, en ajattele sitä niin. Minähän olen showmies parhaimmillaan. Annan ihmisille sen, mitä ne haluaa, ja laitan show’n pystyyn. Kyllähän se striimaaja on itse vastuussa siitä ryyppääkö vai eikö ryyppää.
l
Pottukoira ei tienannut mitään, mutta sai huippuRAHAT verottajalta!
Anonyymi-ap
1
99
Vastaukset
- Anonyymi
Kartulkoera on kyllä paras!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171075124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?113459Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2302303Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232133Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin31640Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491174- 721150
- 1841122
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591009Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77979