Lahden johto kävi opintovierailulla Tampereella

Anonyymi-ap

Oppivat jotain. Lounaan nimi läntisellä Pirkanmaalla on aamiainen.
Mutta epäselväksi jäi se, mistä kasvu ja vauraus ovat tulleet.
Nälkäiset lahtelaiset ahmiessaan tamperelaista hyvinvointia eivät nähneet oleellista.
Taitava taloushallinto, etelä-pohjoinen/itä länsi rautateitten ja maanteitten risteykset ja raskas teollisuus.
Jos lahtelaiset olisivat vaivautuneet miettimään mitä noista tekijöistä ei Lahdessa ole, niin matka olisi ollut kannattava.
Toimittaja Berg kirjoitti ansiokkaan artikkelin Jyväskylä Heinola Lahti rautatiesuunnittelun yli 100-vuotisesta historiasta.
Jo osin valmista rataa ja ratapohjaa löytyy Haapajärvi as. - Äänekoski - Vihtavuori - Jyväskylä sekä Heinola Lahti - Kerava - Vuosaari/Helsinki las.
Avaamalla tälle reitille rautatien saadaan valtavia kansallisia etuja, jotka pitäis olla selviä ja ymmärrettäviä Lahden, Heinolan, Jyväskylän, Äänekoski/Suolahden kaupungeille ja liikenneyhteyksien ylläpitäjille. Jyväskylän lentokenttä, nelostie jne.
Miksi hankesuunnittelu ei ole edennyt? Siksikö, että edellinen Lahden kaupunginjohtaja Timonen johti Suomi-Rata hankeyhtiötä, josta Lahdelle on lähinnä vain haittaa.
Jos nyt, joku Lahden valtuuston jäsen lukisi tämän ja nostaisi hankkeen keskusteluun.

1

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomella ei ole keskirataa. On länsirata ja Venäjän rajan pinnassa kulkeva itärata sekä Kouvolasta Mikkeliin johtava löysästi liikennöity agraarialueitten läpi rakennettu rata.
      Keskisen teollistuneen Suomen tuottaman suunnattoman vientivolyymin kuljettaminen ahtautuu nelostien kumipyörille ja Jyväskylästä Tampereelle ja edelleen ahdasta rataa Helsinkiin Vuosaareen ja kaupunkisatamiin.
      Kaiken kukkuraksi Keski-Suomen henkilökuljetusmottia puretaan tuetulla lentoliikenteellä ja hitaalla VR:llä Tampereen kautta. Sille reitille kaadetaankin nyt rahaa Jämsän rataoikaisuun.
      Meillä on Keskisen Suomen kuljetusten ja matkustuksen suuri ja tyhmästi rakennettu ongelma, joka ratkea avaajan ehdottomalla ratainvestoinnilla.
      Samalla Vuosaaren sataman ja väyläinvestoinnin hyödyntäminen toteutuu. Suuri hyötyjä on Lahti.
      Löytyykö Lahdesta aloitevoimaa ja sen jälkeen junttausvoimaa. Jään hetkeksi kuuntelemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7106
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3722
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3259
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      233
      2384
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2125
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      41
      1978
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1869
    8. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      24
      1818
    9. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1768
    10. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1753
    Aihe