Oppivat jotain. Lounaan nimi läntisellä Pirkanmaalla on aamiainen.
Mutta epäselväksi jäi se, mistä kasvu ja vauraus ovat tulleet.
Nälkäiset lahtelaiset ahmiessaan tamperelaista hyvinvointia eivät nähneet oleellista.
Taitava taloushallinto, etelä-pohjoinen/itä länsi rautateitten ja maanteitten risteykset ja raskas teollisuus.
Jos lahtelaiset olisivat vaivautuneet miettimään mitä noista tekijöistä ei Lahdessa ole, niin matka olisi ollut kannattava.
Toimittaja Berg kirjoitti ansiokkaan artikkelin Jyväskylä Heinola Lahti rautatiesuunnittelun yli 100-vuotisesta historiasta.
Jo osin valmista rataa ja ratapohjaa löytyy Haapajärvi as. - Äänekoski - Vihtavuori - Jyväskylä sekä Heinola Lahti - Kerava - Vuosaari/Helsinki las.
Avaamalla tälle reitille rautatien saadaan valtavia kansallisia etuja, jotka pitäis olla selviä ja ymmärrettäviä Lahden, Heinolan, Jyväskylän, Äänekoski/Suolahden kaupungeille ja liikenneyhteyksien ylläpitäjille. Jyväskylän lentokenttä, nelostie jne.
Miksi hankesuunnittelu ei ole edennyt? Siksikö, että edellinen Lahden kaupunginjohtaja Timonen johti Suomi-Rata hankeyhtiötä, josta Lahdelle on lähinnä vain haittaa.
Jos nyt, joku Lahden valtuuston jäsen lukisi tämän ja nostaisi hankkeen keskusteluun.
Lahden johto kävi opintovierailulla Tampereella
1
189
Vastaukset
- Anonyymi
Suomella ei ole keskirataa. On länsirata ja Venäjän rajan pinnassa kulkeva itärata sekä Kouvolasta Mikkeliin johtava löysästi liikennöity agraarialueitten läpi rakennettu rata.
Keskisen teollistuneen Suomen tuottaman suunnattoman vientivolyymin kuljettaminen ahtautuu nelostien kumipyörille ja Jyväskylästä Tampereelle ja edelleen ahdasta rataa Helsinkiin Vuosaareen ja kaupunkisatamiin.
Kaiken kukkuraksi Keski-Suomen henkilökuljetusmottia puretaan tuetulla lentoliikenteellä ja hitaalla VR:llä Tampereen kautta. Sille reitille kaadetaankin nyt rahaa Jämsän rataoikaisuun.
Meillä on Keskisen Suomen kuljetusten ja matkustuksen suuri ja tyhmästi rakennettu ongelma, joka ratkea avaajan ehdottomalla ratainvestoinnilla.
Samalla Vuosaaren sataman ja väyläinvestoinnin hyödyntäminen toteutuu. Suuri hyötyjä on Lahti.
Löytyykö Lahdesta aloitevoimaa ja sen jälkeen junttausvoimaa. Jään hetkeksi kuuntelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä13011191Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on15710341- 268040
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1976578Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.535711- 765133
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1514434Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai274259Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas814122Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1353655