Moottoriveneellä hki tal

Anonyymi-ap

Kuvitellisin ajatusta pääseekö 5.5m alumiini tai ribbi veneellä alle 5m/s tuuliolosuhteissa sulan veden aikaan HKi Tallinna jos perässä 2x 60hv 2tahti moottorit. 2 siksi että jos toine sammuu ei haittaa. En suosittele kellekään mutta kävi mielessä pääsisikö ja missä ajassa.

27

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ööö….miksi ei pääsisi? Ja kai itse pystyt laskemaan matka-ajan???

    • Anonyymi

      Kyllä, vaikka vähän pienemmälläkin kuulemma on menty, jos on tuuleton päivä.

      20 solmua taitaa olla normaali vauhti, eli 3h riittää matkaan.

    • Anonyymi

      Jo on taas avaus. Hui hai...

      • Anonyymi

        Mikäs sinä olet määrittelemään näitä avauksia? Voit jättää kommentoimattakin, ei niitä kukaan kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sinä olet määrittelemään näitä avauksia? Voit jättää kommentoimattakin, ei niitä kukaan kaipaa.

        Matkan onnistuminen ei ole pelkästään veneestä kiinni. Vähintään yhtä paljon merkitsee ajajan kokemus, sekä taidot kuljettaa venettä haastavassa ympäristössä. Merkitystä on vielä veneen kunnollakin.

        Sopivalla sääikkunassa onnistuu
        tumpeloltakin helpommin.

        P.s. kyllä tänne saa kirjoitella vapaasti.

        Hui hai!


    • Anonyymi

      Yks suomalainen (ainakin) ukko käy Pranglissa mökillä tollasella ribillä, 1 koneisella. Ajanee stadista. Ehkä hiukan isompi RIB.

    • Anonyymi

      Helposti pääsee. Hankit vain GPS-navigaattorin tai mieluummin kaksi, jos toinen hajoaa. Ajat vain navigaattorin osoittamaan reitti, niin et eksy matkalla. Sillä pärjää ihan hyvin myös sumussa. Pimeäajoon suosittelen veneeseen mahdollisimman tehokasta led-valopaneelia, että näet eteesi...

      • Anonyymi

        Näin opastaa henkilö, joka ei tiedä veneilystä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin opastaa henkilö, joka ei tiedä veneilystä mitään.

        Niinpä, pelkällä navigaatorilla on ilo ajaa sumussa ja pimeällä ihanaa, kun on vaikka 2m aallokkoa, niin tuon kokoisella soikolla saa kyllä jännitystä elämään.

        Esim jääpojut voikin olla suoraa keulan edessä, vaikka navi näyttääkin toista.

        Samoin tuo led valopaneli on järkytys vastaantulijoille tai kehen se pohottaa, liekö laitonkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, pelkällä navigaatorilla on ilo ajaa sumussa ja pimeällä ihanaa, kun on vaikka 2m aallokkoa, niin tuon kokoisella soikolla saa kyllä jännitystä elämään.

        Esim jääpojut voikin olla suoraa keulan edessä, vaikka navi näyttääkin toista.

        Samoin tuo led valopaneli on järkytys vastaantulijoille tai kehen se pohottaa, liekö laitonkin?

        Kaikki on mahdollista, mutta kyllä navigaattoriin voi luottaa tosi paljon. Ikinä ei ole pettänyt ja olen käyttänyt sitä jo vuosia. Eikä niihin poijuihin osu, jos katsoo eteenpäin ja keskittyy ajamiseen.

        Ollaan tehty useita reissuja Tallinnaan päiväseltään. Aamulla reissuun ja iltasella takas.


      • Anonyymi

        Kyllä taitaa mennä vituiksi matka sen gps navigaattorin avulla.
        Venakot häiritsee gps singnaaleja ettei viljelijät saa lannoitteita oikeaan paikkaan.
        Merikortti ja kompassi sekä kaikuluotain on hyvä olla.
        Merikortilla ja kaiulla saa hyvin sijainnin kun katsoo syvyystietoja, kompassilla suunnan.


    • Anonyymi

      Jos veneessä on 120 hp ja se on kevyt, niin vauhti on joko 70 km/h tai sitten se riippuu kelistä.
      Tunnissa pääsee tyynellä kelillä, jos ei töpeksi.

    • Anonyymi

      Tuo sulan veden aikaan oli varsin tarpeellinen huomio.

    • Anonyymi

      Muista lippu, kun ulkomaille lähdet.

    • Anonyymi

      Katsoin uutiskuvasta että päivän merikaapelia tutkineessa Suomen Turva-laivan tukialus ribbiveneessä oli tupla-perämoottorit, ilmeisesti yamahat. Varmaan ihan syystä. 2 pienempää moottoria on minun mielestä parempi 1 kuin iso. Justiinsa että jos se toinen sammuu tai vikaantuu pahassa paikassa.

      • Anonyymi

        Kaksi moottoria on hyvä, mutta niitä on usein kaksi myös siksi, ettei yhtä tarpeeksi isoa ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi moottoria on hyvä, mutta niitä on usein kaksi myös siksi, ettei yhtä tarpeeksi isoa ole olemassa.

        Tuo logiikka oli käytössä n. 30v sitten. Tosin nythän on paljon veneitä , joissa on 4-6 kpl perämoottoria 400-600hv/kpl.
        Ja ammattikäytössä turvallisuus ja toinen syy on 2 potkuria (suurempi pinta-ala) kestää kuormaa paremmin.


    • Anonyymi

      Ei tarvita GPS- signaaleja eikä turhia hienouksia, kompassi riittää mainiosti. Jos haluaa vielä helpommalla päästä, seuraa vain sopivaa laivaa, niitä lähtee parin tunnin välein...ja muuten, onnistuu vaikka moottorit olisivat nelitahtisia.

      • Anonyymi

        Tuohon sen verran kommenttia, että navigointi tulee hallita ilman sähköisiä laitteita- kuten jo ilmaisitkin.
        Mitä tulee laivan kanssa ajamiseen, niin se on usein erittäin vaikeaa, sillä merenkäynti ei aina salli niitä nopeksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon sen verran kommenttia, että navigointi tulee hallita ilman sähköisiä laitteita- kuten jo ilmaisitkin.
        Mitä tulee laivan kanssa ajamiseen, niin se on usein erittäin vaikeaa, sillä merenkäynti ei aina salli niitä nopeksia.

        Aloittajan tarkoittamissa olosuhteissa ei suurta merenkäyntiä saata olla. Noissa oloissa yli on esim. seprakaupan aikaan kuljettu soutamalla ja/tai pieniä purjeita käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan tarkoittamissa olosuhteissa ei suurta merenkäyntiä saata olla. Noissa oloissa yli on esim. seprakaupan aikaan kuljettu soutamalla ja/tai pieniä purjeita käyttäen.

        Totta, että hyvin pienillä ja hitailla aluksilla on ennen liikuttu. 5 m avonainen purjejolla on ihan riittävä peli, kun säätila ja taidot ovat kunnossa.

        Mitä on seprakauppa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan tarkoittamissa olosuhteissa ei suurta merenkäyntiä saata olla. Noissa oloissa yli on esim. seprakaupan aikaan kuljettu soutamalla ja/tai pieniä purjeita käyttäen.

        Tässä on monenlaista näkemystä kun lähdetään laivaa seuraamaan.
        Useimmat eivät ymmärrä kuinka nopeita nuo laivat ovat.
        Jos siellä on edes jonkinlaista aallokkoa - jota siellä lähes aina on, niin tavallisen kansan huviveneellä ei pysty ajamaan lähes 20 kts nopeutta ilman että joku siitä kärsii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on monenlaista näkemystä kun lähdetään laivaa seuraamaan.
        Useimmat eivät ymmärrä kuinka nopeita nuo laivat ovat.
        Jos siellä on edes jonkinlaista aallokkoa - jota siellä lähes aina on, niin tavallisen kansan huviveneellä ei pysty ajamaan lähes 20 kts nopeutta ilman että joku siitä kärsii.

        Kyllä pystyy ja taloudellisesti toisessa tai kolmannessa peräallon alamäessä👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, että hyvin pienillä ja hitailla aluksilla on ennen liikuttu. 5 m avonainen purjejolla on ihan riittävä peli, kun säätila ja taidot ovat kunnossa.

        Mitä on seprakauppa?

        Ei mitään, ei sitä enää harjoiteta mutta netti kertoo kohtuullisen hyvin mitä se aikanaan satojen vuosien ajan oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on monenlaista näkemystä kun lähdetään laivaa seuraamaan.
        Useimmat eivät ymmärrä kuinka nopeita nuo laivat ovat.
        Jos siellä on edes jonkinlaista aallokkoa - jota siellä lähes aina on, niin tavallisen kansan huviveneellä ei pysty ajamaan lähes 20 kts nopeutta ilman että joku siitä kärsii.

        Jos matkan lähdetään kohtuu kauniilla ilmalla, ei sen noin 1,5 h kestävän ylityksen aikana mitään ihmeyllätysaallokoita ehdi muodostua, eniten silmälläpidettäviä ovat laivojen peräaallot. Itse olen ajellut ikivanhalla 5,7 metrisellä Fair Ladylla juurikin noin 20 solmun keskinopeuksilla mm. Viroon ja Ruotsiin muutamat kerrat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, että hyvin pienillä ja hitailla aluksilla on ennen liikuttu. 5 m avonainen purjejolla on ihan riittävä peli, kun säätila ja taidot ovat kunnossa.

        Mitä on seprakauppa?

        Seprat ovat kitukasvuisia seeproja. Voi olla myös jalkapuoli. Sen vuoksi nimikin on lyhennetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos matkan lähdetään kohtuu kauniilla ilmalla, ei sen noin 1,5 h kestävän ylityksen aikana mitään ihmeyllätysaallokoita ehdi muodostua, eniten silmälläpidettäviä ovat laivojen peräaallot. Itse olen ajellut ikivanhalla 5,7 metrisellä Fair Ladylla juurikin noin 20 solmun keskinopeuksilla mm. Viroon ja Ruotsiin muutamat kerrat.

        Miksi omalla kiululla, kun laivalla pääsee?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe