ja syötte 800 grammaa vihannesta joka päivä ?
Sanokaas nyt rehellisesti noudatatteko uutta ruokasuositusta
132
658
Vastaukset
- Anonyymi
En ole muuttanut ruokavaliota. Syön lähes joka päivä pikkukapallisen
perunoita. Se taitaa tehdä enemmänkin kuin 800 grammaa.- Anonyymi
Peruna vaan ei ole vihannes...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peruna vaan ei ole vihannes...
Pitäisi määritellä mitä tarkoitetaan vihanneksella ko suosituksessa. Mikäli suositukset täyttyvät esim: viljoilla, sipuleilla, juureksilla, vihanneksilla, hedelmillä ja marjoilla, yrteillä niin suurin osa suomalaisista syö niitä 800g/ päivä.
- Anonyymi
Humpuuki haihattelua nuo lukemat, pelkkää ilmaston vouhkaajien aivopieru.
- Anonyymi
Viimeisen päästön jälkeen lopetin salaatin syönnin!
- Anonyymi
Vihannekset ovat terveellisiä. Suositukset tulevat ravitsemustieteilijöiltä,
ei meteorologeilta ............ ilmatieteen laitokselta. - Anonyymi
Vähän yltiöpäiseltä kuulostaa suositus 800 grammaa.
Talven tullessa vihannesten hinta on alkanut nousta
taas ja vihannekset on enimmäkseen vettä.
Jauhelihaa saa puolta halvemmalla ja nälkä pysyy poissa.
Ruoka pitäisi hinnoitella toisin, koska hallitus on vienyt
ostovoiman tavalliselta kansalta. Ei ole varaa 800 grammaan
vihanneksia päivässä. 4-henkiselle perheelle se on jo
kamalan kallista. Ei lanttua ja kaalia jaksa joka päivä
syödä. Ne kai olisivat edullisimmat ?- Anonyymi
Lanttua ei tahdo saada edes kaupoista, kukaan ei syö enää lanttua paitsi jouluna
lanttulaatikkoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lanttua ei tahdo saada edes kaupoista, kukaan ei syö enää lanttua paitsi jouluna
lanttulaatikkoa.Lanttulaatikkoa saa ympäri vuoden kaupasta täällä meillä, mut ei sitä jatkuvasti jaksa syödä.
- Anonyymi
En
Pidän kyllä kaikenlaisista kasviksista ja käytänkin niitä. Mutta toi määrä aika suuri, hyvin harvoin varmaankaan noin paljon menee, hyvä jos joka päivä yleensä syö niin paljon yhtään mitään.
Toisaalta, jos söisi paljon perunoita ja vaikkapa hedelmiä ja salaatteja, määrä vois täyttyäkin. Joskus kävin lounaalla kasvisravintoloissa ja silloin kyllä kului valtavat määrät tota osastoa, Oli kyllä sitten aina nälkäkin, vihannes ruoka ja ei sisällä paljoa energiaa.
Luulen, syön kohtuuttomasti leipää, osan vois vaihtaa muuksi. Toisekseen, lihatuotteiyakim menee paljon ....
Suositukset suosituksia, harvempi kai niitten mukaan toimii. Mutta hyvää perusohjetta kyllä olisivat.
=DW= - Anonyymi
E..
- Anonyymi
Syön 800g lihaa päivässä.
- Anonyymi
Kotona sanottiin että olepa nyt kiltti ja syö maha täyteen. Vieläkin pitää ruoan jälkeen olla vatsa täynnä, ei täysin riitä että nälkä lähtee. Lihan/kalan/kanan, leivän ja juuston lisäsi täytän lopun mahan juureksilla, hedelmillä ja marjoilla. En tietenkään tarkoita mitään vatsan pullolleen ahtamista mutta sellainen olo että vatsa on täysi. Näin paino pysyy normaalina ja on kylläinen olo pitkään. Uppoaa tuo 800 grammaa.
Kun pääsisi siihen 500 grammaan. Se on vielä mahdollista jos jakaa kasvikset jokaiselle ateria- ja välipalalle. Perunaa ei luettane kasvikseksi.
- Anonyymi
Peruna on juures!
Anonyymi kirjoitti:
Peruna on juures!
Kasvikset, hedelmät ja marjat ovat eri kategoriasssa kuin viljat, pasta, riisi ja peruna. Perunaa ei lasketa päivittäiseen kasvisannokseen. Valitettavasti.
Siili4 kirjoitti:
Kasvikset, hedelmät ja marjat ovat eri kategoriasssa kuin viljat, pasta, riisi ja peruna. Perunaa ei lasketa päivittäiseen kasvisannokseen. Valitettavasti.
Teetkö itse salaatin.
Pertikki kirjoitti:
Teetkö itse salaatin.
Tein aiemmin paljonkin vihersalaattia jossa tomaattia, kurkkua, jääsalaattia eli ihan tätä perus settiä. Ajan mittaan se alkaa kyllästyttää, pitää keksiä jotain vaihtelua. Esimerkiksi viinirypäleillä saa jo makua lisää paprikaa suolakurkkua pikkelöityä punasipulia tms. Tykkään myös tehdä itse uunijuureksia. Porkkanaa, lanttua, punajuurta, punasipulia,maustaminen pippurilla suolaakaan ei välttämättä
tarvi. Tai ostan pakasteuunijuureksia teen itse kasvissosekeittoa tai niitäkin ostan joskus valmiina. Valikoimaa löytyy.
En tiedä paljonko grammoissa syön kasviksia ja hedelmiä, en punnitse mutta pyrin kuitenkin siihen 500g:aan. Joskus onnistun, joskus en.Siili4 kirjoitti:
Tein aiemmin paljonkin vihersalaattia jossa tomaattia, kurkkua, jääsalaattia eli ihan tätä perus settiä. Ajan mittaan se alkaa kyllästyttää, pitää keksiä jotain vaihtelua. Esimerkiksi viinirypäleillä saa jo makua lisää paprikaa suolakurkkua pikkelöityä punasipulia tms. Tykkään myös tehdä itse uunijuureksia. Porkkanaa, lanttua, punajuurta, punasipulia,maustaminen pippurilla suolaakaan ei välttämättä
tarvi. Tai ostan pakasteuunijuureksia teen itse kasvissosekeittoa tai niitäkin ostan joskus valmiina. Valikoimaa löytyy.
En tiedä paljonko grammoissa syön kasviksia ja hedelmiä, en punnitse mutta pyrin kuitenkin siihen 500g:aan. Joskus onnistun, joskus en.Salaattiin voi lisätä myös yrttejä, ohuiksi viipaleiksi leikattua fenkolia, omenaa, retiisiä tai ituja. Tai hedelmiä. Mielikuvitus ja viitseliäisyys rajana. Hapankaalta eri makuina löytyy kaupastakin. Coleslawia olen tehnyt itse.
Siili4 kirjoitti:
En tiedä paljonko grammoissa syön kasviksia ja hedelmiä, en punnitse mutta pyrin kuitenkin siihen 500g:aan. Joskus onnistun, joskus en.Sama juttu teen itse salaatin, yritän keksiä uusia makuja että tulisi syötyä enemmän salaattia.
Tänään valmistan kaalilaatikkoa, viime viikolla tein makaroonilaatikkoa omalla reseptillä, ensiviikolla voisi tehdä silakka tai lohilaatikkoa. Laatikko ruokia voi tehdä reilusti ja osan pakastaa. Lanttu ja porkkanalaatikot voi tehdä itsePertikki kirjoitti:
Sama juttu teen itse salaatin, yritän keksiä uusia makuja että tulisi syötyä enemmän salaattia.
Tänään valmistan kaalilaatikkoa, viime viikolla tein makaroonilaatikkoa omalla reseptillä, ensiviikolla voisi tehdä silakka tai lohilaatikkoa. Laatikko ruokia voi tehdä reilusti ja osan pakastaa. Lanttu ja porkkanalaatikot voi tehdä itseKaalilaatikko meilläkin yksi suosikki. Karjalanpaistia kun tekee isomman annoksen voi myös pakastaa. Keittoja syö pari kolmekin päivää. Itse en kalasta mutta kalatiskiltä tarjouksesta kun ostaa kokonaisen lohen esimerkiksi siitä saa useamman aterian kun pienii palat pakkaseen. Keittoa ja laatikoita. Jauhelihasta paitsi keittoa johon runsaasti kasviksia myös lihapullia tai pihvejä joita osa pakkaseen. Ja ylipäätään kaikkiin mahdollisiin ruokiin voi koittaa ujuttaa kasviksia.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Lasken perunan kasvis-juurespuolelle, vaikka se taitaa kuulua mukulakaseveihin,
koska ei se lihaakaan ole.
Perunassa on samoja ravintoaineita kuin kasviksissa. - Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
En tiedä paljonko grammoissa syön kasviksia ja hedelmiä, en punnitse mutta pyrin kuitenkin siihen 500g:aan. Joskus onnistun, joskus en.Tomaatissa, kurkussa ja jääsalaatissa on 95 % vettä. Ne ovat ravintoaineiltaan
köyhiä. Anonyymi kirjoitti:
Perunassa on samoja ravintoaineita kuin kasviksissa.Lautasmallissa perunaa ei lasketa kasviksiin tai juureksiin. Siinä on hiilihydraatteja enemmän kuin kasviksissa. Ruokapyramidissa peruna ei ole kasvisten tai juuresten kanssa samassa lohkossa.
Anonyymi kirjoitti:
Tomaatissa, kurkussa ja jääsalaatissa on 95 % vettä. Ne ovat ravintoaineiltaan
köyhiä.Kyllä ne vatsaa täyttää silti ja jos katsot kuukkelista on tomaatilla omat terveysvaikutuksensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peruna on juures!
Peruna lasketaan kasvis sukuun joten ainakin koulussa niin opetettiin aikoinaan. Ävoithan googlettaa jos et ole selvillä asiasta
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Kyllä peruna vaan kuuluu erääseen kasvis ryhmään .
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
En tiedä paljonko grammoissa syön kasviksia ja hedelmiä, en punnitse mutta pyrin kuitenkin siihen 500g:aan. Joskus onnistun, joskus en.Minä olen kyllästynyt jo kymmeniä vuosia sitten siihen tavalliseen salaattiin kurkun ja tomaatin kansaa tomaattia en yleensä syö usein. Ennen oli Närpiön tomaatit ihania ja niitä söi ihan mielellään . Salaatin voi tehdä niin monella tavalla esim raastettu porkkana omena paloilla ja kaalia ohuina siivuina kastikkeeseen Ranskan kermaa ja majoneesi .äminu lapsen lapsi tekee uunissa usein tomaateista ihania ruokia ja mausteliemi mitä eri tavalla, hönellä on todella mielenkiinto ruuan laittoon ja leipomiseen .äjoten ne jotka osaavat ovat mestareita monipuolisen ruuan laitossa, itse siåen ole niihin osaaviin kuuluja ihan vaan keskurtainen kokki
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Lautasmallissa perunaa ei lasketa kasviksiin tai juureksiin. Siinä on hiilihydraatteja enemmän kuin kasviksissa. Ruokapyramidissa peruna ei ole kasvisten tai juuresten kanssa samassa lohkossa.
Kylä peruna luetaan kasviksiin, kuten porkkana, mansikka, tomaatti jne.
https://kasvikset.fi/kasvitieto/kasvisten-maarittely/ - Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Kyllä ne vatsaa täyttää silti ja jos katsot kuukkelista on tomaatilla omat terveysvaikutuksensa.
netistä kopsattua:
"Jos haluat tomaatista C-vitamiinia, kannattaa se syödä ehdottomasti tuoreena.
Tomaatin lykopeeni imeytyy kuitenkin parhaiten kypsennetyistä tomaattituotteista kuten ketsupista ja tomaattikastikkeista.
100 grammassa tuoretta tomaattia on noin 3 milligrammaa lykopeenia. Samassa määrässä tomaattimehua on lykopeenia jo 9 milligrammaa. Ketsupissa sitä on vieläkin enemmän eli noin 15 milligrammaa." - Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Kaikki luetellut olivat pastaa lukuunottamatta kasviksia. Pasta on ylernsä valkoisista jauhoista tehtyä epäterveellistä pas…
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki luetellut olivat pastaa lukuunottamatta kasviksia. Pasta on ylernsä valkoisista jauhoista tehtyä epäterveellistä pas…
Joo. Mutta katsopa ruokapyramidi. Siellä peruna ei ole kasvisten, hedelmien ja marjojen kanssa samassa alimmassa lokerossa vaan kerrosta ylempänä leivän ja viljan kanssa samassa. Perunaa ei siis lasketa ruokavaliotavsuunniteltaessa kasviksiin. Kasvikset suurin osa eivät sisällä merkittävästi hiilihydraatteja kuten peruna ja leipä. Tämä esimerkiksi ykköstyypin diabetesta sairastavien pitää ottaa huomioon ateriainsuliiniannosta arvioitaessa.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Joo. Mutta katsopa ruokapyramidi. Siellä peruna ei ole kasvisten, hedelmien ja marjojen kanssa samassa alimmassa lokerossa vaan kerrosta ylempänä leivän ja viljan kanssa samassa. Perunaa ei siis lasketa ruokavaliotavsuunniteltaessa kasviksiin. Kasvikset suurin osa eivät sisällä merkittävästi hiilihydraatteja kuten peruna ja leipä. Tämä esimerkiksi ykköstyypin diabetesta sairastavien pitää ottaa huomioon ateriainsuliiniannosta arvioitaessa.
Lue tuo linkki ja hoe sitten pyramidistä.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Siili ei tiedä mitä sana kasvis tarkoittaa
Anonyymi kirjoitti:
Siili ei tiedä mitä sana kasvis tarkoittaa
Nooo sinä et näytä käsittävän mitä tämä kokonaisuus tarkoittaa. Mutta ei se haittaa. En minäkään kaikkea tiedä enkä ymmärrä😊
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Nooo sinä et näytä käsittävän mitä tämä kokonaisuus tarkoittaa. Mutta ei se haittaa. En minäkään kaikkea tiedä enkä ymmärrä😊
Voi ei, en viitsi vääntää rautalangasta, mutta totean, että peruna on kasvis, kuten tuolla ylempänä olevassa linkissäkin kerrotaan.
Anonyymi kirjoitti:
Voi ei, en viitsi vääntää rautalangasta, mutta totean, että peruna on kasvis, kuten tuolla ylempänä olevassa linkissäkin kerrotaan.
Noniin onkiii mut sitä ei tässä 800g:n kasvissuosituksessa lasketa kasvikseksi. Älysikkö nyt? Eli häytyypi syyä 800g kasviksia ja potut vielä erikseen.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Noniin onkiii mut sitä ei tässä 800g:n kasvissuosituksessa lasketa kasvikseksi. Älysikkö nyt? Eli häytyypi syyä 800g kasviksia ja potut vielä erikseen.
Älyätkö nyt itse, että kyse olikin tuosta, kun kirjoitat, ettei peruna ole kasvis.
"
Siili4
2024-11-13 06:32:47
UUSI
Kun pääsisi siihen 500 grammaan. Se on vielä mahdollista jos jakaa kasvikset jokaiselle ateria- ja välipalalle. Perunaa ei luettane kasvikseksi." Anonyymi kirjoitti:
Älyätkö nyt itse, että kyse olikin tuosta, kun kirjoitat, ettei peruna ole kasvis.
"
Siili4
2024-11-13 06:32:47
UUSI
Kun pääsisi siihen 500 grammaan. Se on vielä mahdollista jos jakaa kasvikset jokaiselle ateria- ja välipalalle. Perunaa ei luettane kasvikseksi."Ei ole siinä mielessä kasvis että laskettaisiin tuohon 500 tai 800 grammaan. Kuten jo muutaman kerran kirjoitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peruna on juures!
Peruna lasketaan kasvikseksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylä peruna luetaan kasviksiin, kuten porkkana, mansikka, tomaatti jne.
https://kasvikset.fi/kasvitieto/kasvisten-maarittely/Perunaa ei sisällytetä 500g:n kasvissuositukseen. Näin tuossa linkissä selkeästi lukee.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perunassa on samoja ravintoaineita kuin kasviksissa.Jostakin luin että näissä uusissa suosituksissa se peruna luetaan hiilihydraatteihin
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Kaikki edellä mainitut ovat kasvikunnan tuotteita eläinperäiset ovat erikseen ja sienet ovat jossain välimaastossa. Eri kasveja nimitetään erinimikkeilä kuten vihannekset, juurekset, hedelmät, viljat, ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki edellä mainitut ovat kasvikunnan tuotteita eläinperäiset ovat erikseen ja sienet ovat jossain välimaastossa. Eri kasveja nimitetään erinimikkeilä kuten vihannekset, juurekset, hedelmät, viljat, ym.
Ja marjat myös erikseen.
Monta kiloa syöt vuorokaudessa ja paljonko siinä on lihaa suhteessa vihannekset hedelmät myös terveellinen leipä, sen mukaan syön aika terveellisesti, voisi niuhottaa syömällä vielä terveellisemmin.
- Anonyymi
12purkkia keppanaa korvaa tuon määrän helposti.
- Anonyymi
Miksi ihmisen pitäisi jänikseksi ryhtyä?
- Anonyymi
Kulunut vitsi. Miksi ihmisen pitäisi verenhimoinen olla ? Minun nälkäni takia ei tarvitse
tehokasvattaa sairaalloisesti eläimiä eikä niitä tappaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulunut vitsi. Miksi ihmisen pitäisi verenhimoinen olla ? Minun nälkäni takia ei tarvitse
tehokasvattaa sairaalloisesti eläimiä eikä niitä tappaa.Ihminen kuolisi, mikäli söisi pelkästään lihaa. Niin kävisi myös kaikille lihansyöjä nisäkkäillekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tehokasvattaa sairaalloisesti eläimiä eikä niitä tappaa.Ihminen on sekaravinnon käyttäjä kuten sika ja tulee toimeen monenlaisella ravinnolla, jotkut käyttävät yli 70% eläinkunnan tuotteita toisille riittää alle 10% eikä näillä ruokavalioilla ole terveydelle haitallisia vaikutuksia kunhan ne ovat riittävän luonnonmukaisia vähän prosessoituja tuotteita. Kasvikunnan- ja sienikunnantuotteista löytyy enemmän myrkyllisiä lajikkeita kuin eläinkunnantuotteista.
Tehotuotannon sijaan pitäisi suosia pientuotantoa jo eläinten hyvinvoinninkin takia pitäisi palata aikaan jolloin jokainen eläin nimettiin yksilöllisellä nimellä, jotka tilallinen tunsi luonteenpiirteitä ja käytöstä myöten mikä taas auttoi eläinten yksilöllistä hyvinvointia. Elämää seuraa aina kuolema ja ravintoketjussa kuolema pitää yllä toisten elämää, mutta tämä ei tee oikeutusta eläinten elinaikaiselle huonosti kohtelulle oli kyse sitten riistaeläimestä tai kotieläimestä turhaa kärsimysten aiheuttamista on vältettävä.
- Anonyymi
Perunaa ei lasketa mukaan tuohon 800 grammaan.
- Anonyymi
Kyllä lasketaan, ei siinä monia muitakaan vihanneksia ollut erikseen mainittuina,
Minun perunani ei ainakaan ole lihakimpale.
Perunassa on samoja ravintoaineita kuin vihanneksissa.
En jaksa alkaa punnitsemaan kaikea ruokaa.
Keskusteltiin kyllä noista suosituksista ja mies tuli heti onnettoman näköiseksi. Lupasin tehdä muutoksia, mutta kevyellä kädellä.
Laitan ruokaa vain joka toinen päivä, jaamme ruuanlaiton (iltaruuan) miehen aikamiespojan kanssa. Salaattia jossain muodossa joka päivä ja jotain vihanneksia ja hedelmiä joka aterialla. Vihersalaattia, cole slawta, porkkanaraastetta, tomaatti/avokadosalaattia (syömme avokadoa lähes päivittäin sen terveellisyyden ja ravintoarvon takia), nyt on kulhollinen omena/punajuurisalaattia jääkaapissa eilisltä, säilyy loistavasti.
Brunssin/aamupuuron kanssa laitan tarjolle keltaista tai punaista paprikaa, kurkkua ja tomaattia, Hedelmäkulho aina ruokapöydässä: klementiinejä, banaaneja, omenia ja milloin mitäkin.
Perunaa ja muita juureksia säännöllisesti.
Olen vähentänyt leikkeleitä (kinkkuja ja meetwursteja) en henno kokonaan ottaa pois kun mies niitä koko ikänsä laittanut leivänpäälle.
Kalaa syömme vähintäinkaksi kertaa viikossa, minä useammin.
Lihaa (naudan- ja sianlihaa) olen vähentämässä vähän kerrassaan.- Anonyymi
Tuo on liian paljon yhtenä päivänä jokaikinen päivä. Haittaa enemmän tulee kuin hyötyä, vanha hyvä sääntö; kohtuus kaikessa.
"Tuo on liian paljon yhtenä päivänä jokaikinen päivä"
Oliko tuo tarkoitettu minulle?
Emme tietenkään syö joka päivä kaikkea mitä tuossa listassani on.
Joka aterialla (kaksi päivässä) salaatti tai vihannes, milloin mitäkin.
Olemme kolme aikuista.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Olemme kolme aikuista.Oli aloituksen 800g:aan tarkoitettu, saisin vatsa-, ja suolistovaivoja jos ahtaisin joka päivä tuon määrän itseeni. Liikaa ihmisiä opetetaan tarkkailemaan pikkutarkasti kaikkea, jopa askelmittareita pitäisi käyttää, pah. Maalaisjärjellä pärjää hienosti.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Olemme kolme aikuista.Hurreilla onkin eri ohjeet..!
- Anonyymi
Miten niin liian paljon ? Maailmassa on satoja miljoonia ihmisiä,
jotka eivät syö lihaa koskaan ja ovat terveempiä kuin suomalaiset.
Esim. Aasiassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli aloituksen 800g:aan tarkoitettu, saisin vatsa-, ja suolistovaivoja jos ahtaisin joka päivä tuon määrän itseeni. Liikaa ihmisiä opetetaan tarkkailemaan pikkutarkasti kaikkea, jopa askelmittareita pitäisi käyttää, pah. Maalaisjärjellä pärjää hienosti.
Onhan se melko paljon, muttei sitä kerralla mätetä naamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syöjän koon mukaan syömisen määräkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hurreilla onkin eri ohjeet..!
Mielestäni ei näkynyt mitään ” hurrin ohjeita” ihan vaan tavallista ravitsevaa ruokaa. Suomessa keitellään paljon keittoja Esim makkara keitto on yksi mistä kuulee aina puhuttavan siis säilöntä aineita sisältävää makkaraa kiehutetaan sopassa. Siis mikä sekoitus sinänsä. Sitten toiset pakastavat myös makkaraa vaikka siinä on säilöntä aineet. Mutta kukin tyylillään
Karjalan paisti on mielestäni hyvää, kun sen tekee joku toinen enkä minä . Tampereen verimakkarat ovat jo lapsesta muistoissa miten hyviä ne olivat. Kalakukko ihanan matkusta myös .
Ruotsissa on myöskin omia ruokiaan joista ovat kroppkaka ja palttu hyviä .
Hapankala jota syödään elokuussa on mielestäni hyvää , norjalaisilla on erimuotoisia kala ruokia jotka ovat suussa sulavia , ja osaavat taidon valmistaa oikein ei siis keitetä kalaa miten kaunan tahansa kuten moni tekee.
Jokaisessa maassa on omat ruokansa mitkä kaikki osaavat.
Italialaiset pasta ruuat ihania ja osaavat taidon valmistaa . Niin että kaikissa maissa ne omat tottumuksesta ilman että niitä on jotenkin negatiivisesti kommentoitava - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos päivittäisen energiantarpeen haluaisi tyydyttää vaikka kaaleja syömällä niin 15 kg voisi riittää eli päiväsää ei kerkeäisi juuri muuta tekemään kuin syömään.
- Anonyymi
Yksi valopää kirjoitti, etteivät ole säätieteilijöitten ohjeita, mutta sama taustavaikuttaja on molemmilla.
Sekasyöjänä en missään nimessä noihin lukuihin yllä, eikä tarvitse. Tolkku mukana. - Anonyymi
Me jotka olemme syntyneet Pohjoismaissa emme tokikaan tarvitse mitään 800g vihanneksia päivässä , tarvitsemme proteiineja kestääksemme kylmän talven joka ottaa energiaa . Itse syön porkkanoita parsaa parsakaalia herneitä eräiden ruokien kanssa veriarvot ovat aina olleet hyvät. Joten tavallinen ravitseva ruoka on pohjoismaiden asukille se paras se kun laboreerata kaiken mailman kasvisten kanssa työkseen .
Ihmisen keho on hyvä baromeetteri , se ilmoittaa mitä tarvitsee kulloinkin , vaan moni ei enää nykyisi osaa kuunnella kehoaan . Muista kun yhteen aikaan nuorena minulla oli kova himo veri ruokiin , se näytti kokeissa että veriarvot olivat huonot ja siksi söin verimakkaraa ja veri palttua .- Anonyymi
Talvella pukeudutaan lämpimästi. Ei talven takia tarvitse ihraa vetää naamaansa.
Myös kasviksissa on proteiineja ja kalassa ja monessa muussa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Talvella pukeudutaan lämpimästi. Ei talven takia tarvitse ihraa vetää naamaansa.
Myös kasviksissa on proteiineja ja kalassa ja monessa muussa.Toppahousut ja -takit kyllä pitää pakkaset poissa iholta.
- Anonyymi
Ihmeellistä höpinää! Yksi viinirypäle laatikko painaa 500g ja siihen vielä melkein toinen mokoma päälle, niin kuka syö. En minä ainakaan. Yksi viinirypäle laatikko kestää kolme päivää ja siihen päälle tomaatti päivässä ja yksi peruna myöskin päivässä. Kaksi-neljä palaa leipää ja perunan kanssa jotain lihaa, kanaa tai kalaa. Siinäpä ne päivän syömiset!
Suositus hedelmien ja marjojen suhteen on 2-3 annosta per päivä. Yksi annos on noin 1 keskikokoinen hedelmä. Eri hedelmien saantisuosituksissa on eroja. 800g kasviksia ei voi korvata 800g:lla hedelmiä.
- Anonyymi
Yksi viinirypälelaatikko menee hyvin päivässä, kun alkaa popsimaan
ei voi lopettaa.
Tomaatti, kurkku ja vihreeä salaatti oVAT 95 % VETTÄ, niistä ei hyödy mitään,
mutta voivat maistua raikkaalle, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi viinirypälelaatikko menee hyvin päivässä, kun alkaa popsimaan
ei voi lopettaa.
Tomaatti, kurkku ja vihreeä salaatti oVAT 95 % VETTÄ, niistä ei hyödy mitään,
mutta voivat maistua raikkaalle,Ei mene, kun kestää kolme päivää ja kerran päivässä yksi tomaatti ja yksi peruna. Ravintolassa tulee syötyä jotain salaattia, kun sitä on tarjolla.
Eihän sitä koko päivää syödä jaksa ja ruuan tekemiset vielä päälle! Ei ole mun juttu! - Anonyymi
Minullamon vaan se paha tapa viinirypäleitten kanssa että syön kunnes laatikko on tyhjä, vaikka kuten ajattelen että otan vaan muutaman niin ei auta , siksipä en ostakaan usein viinirypäleitä kun en saa jarruja päälle niitä syödessä
Tulipa tuossa mieleen.....
Verkossa sydan.fi/testit pääset testaamaan:
Uusittujen ruokatestien avulla oivallat syömisesi vaikutuksen sydänterveyteen ja saat vinkkejä, kuinka muutat syömistäsi parempaan suuntaan.- Anonyymi
Liika terveyskin on pahasta! Ei sitä jaksa itseään tarkkailla ja kuvitella, että siitä se onni ja autuus aukeaa. Katkeroituu vaan, kun huomaa, ettei se ’terveellinen elämä’ terveyttä takaa.
Anonyymi kirjoitti:
Liika terveyskin on pahasta! Ei sitä jaksa itseään tarkkailla ja kuvitella, että siitä se onni ja autuus aukeaa. Katkeroituu vaan, kun huomaa, ettei se ’terveellinen elämä’ terveyttä takaa.
Totta. Liika on liikaa. Mutta pienin askelin voi koittaa pyrkiä parempaan myös ruokavalion suhteen. Ei mitenkään tiukkapipoisesti vaan rennolla otteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ollut joskus "liikaa terve" tai tavannut sellaisen ihmisen ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ollut joskus "liikaa terve" tai tavannut sellaisen ihmisen ?
Terveysterroristit ovat ”liikaa terve” tai ainakin antavat niin ymmärtää, siinä toisia arvostellessaan!
- Anonyymi
Ne sydän asiatkin muuttuvat tasaisin väliajoin mikä kulloinkin on terveellistä. Äkun syö kohtuulla ruokaa niin luulen että se on se paras tapa.
- Anonyymi
En piittaa malleista, en punnitse syömisiäni enkä laske kaloreja.
Hamassa muinaisuudessa olen hahmottanut itselleni eri ravintoaineiden ja suojaravinteiden pitoisuudet eri ravinneryhmissä.
Hyvä takapuolituntuma em. asioiden suhteen lienee syy miksi olen pysynyt terveenä.
Joitakin suojaravinteita otan purkeista.
Hiilareiden määrä ja laatu, kuidut, suola, vitskut ja proteiini ovat riittävällä tarkkuudella "hanskassa".
Mutta rehut. Pari tunia ennen lounasta syön karvahatullisen salaattia jossa tilavuutta ajatellen on eniten jäävuorisalaattia. Täytteenä sipulia, tomaattia, raejuustomössöä sisältäen keitettyä kananmunaa, puristettuja valkosipulin kynsiä, tuoretta inkivääriä silppuna, sinappia, neitsytöljyä, valkiviinietikkaa, hunajaa.- Anonyymi
Hiton tärkeätä tietoa on tuo tietysti...???
Voi vaan kuvitella miltä tuo karvahattu näyttää😁. Mutta salaatin ainekset näyttävät hyvältä. Ja varmaan maistuukin. Usealle kuitenkin ehkä liian iso annos lounasta edeltäväksi.
Siili4 kirjoitti:
Voi vaan kuvitella miltä tuo karvahattu näyttää😁. Mutta salaatin ainekset näyttävät hyvältä. Ja varmaan maistuukin. Usealle kuitenkin ehkä liian iso annos lounasta edeltäväksi.
Tuota minäkin, että ihan hyvältä näyttää, mutta kun ei minulla ole sitä karvahattua.
Kävisiköhän villamyssyllinen.Tellukka kirjoitti:
Tuota minäkin, että ihan hyvältä näyttää, mutta kun ei minulla ole sitä karvahattua.
Kävisiköhän villamyssyllinen.No jos merinovilla😄.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Kaksi tuntia ennen lounasta. On vajunut sopivasti mutta lämpimällä aterialla ei ole vielä hivuttava nälkä joten syötävä määrä pysyy kohtuudessa. Sopii minulle varsinkin kun eturahastabuni on otettava aterian jälkeen suuren vesilasillisen kanssa.
Tuo runsas salaattini tyydyttää eturahastabujen tarpeen koska sen jälkeen pystyy vielä kivuttomasti juomaan sen pari desiä vettä. - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Kävisiköhän villamyssyllinen.Totta puhuen, karvahatulliseni käsittää yhteensä minun ja vaimoni salaatin.
Vaimoni osuuteen laitan raejuustomössöni asemesta salaattijuuston kuutioita.
Aineksista unohtui paprikatäytteiset vihreät oliivit. Minulle 6 kpl, vaimolleni 4 kpl. Halkaistuina näyttävät runsaammilta. - Anonyymi
Jäävuorisalaatti on kaikkein heikointa/köyhintä ravintokoostumukseltaan.
Tummemman vihreissä salaateissa on edes vähän jotain, Anonyymi kirjoitti:
Kaksi tuntia ennen lounasta. On vajunut sopivasti mutta lämpimällä aterialla ei ole vielä hivuttava nälkä joten syötävä määrä pysyy kohtuudessa. Sopii minulle varsinkin kun eturahastabuni on otettava aterian jälkeen suuren vesilasillisen kanssa.
Tuo runsas salaattini tyydyttää eturahastabujen tarpeen koska sen jälkeen pystyy vielä kivuttomasti juomaan sen pari desiä vettä.Minulle tuo salaattisi olisi lounas ja enemmänkin. Tai päivällinen jos lounas olisi lämmin ruoka.
Anonyymi kirjoitti:
Totta puhuen, karvahatulliseni käsittää yhteensä minun ja vaimoni salaatin.
Vaimoni osuuteen laitan raejuustomössöni asemesta salaattijuuston kuutioita.
Aineksista unohtui paprikatäytteiset vihreät oliivit. Minulle 6 kpl, vaimolleni 4 kpl. Halkaistuina näyttävät runsaammilta.Minäkin käytän aina joskus noita salaattijuustokuutioita# niitä löytyy monen makuisia. Aurinkokuivattu tomaatti on miun suun mukainen. Viime viikonlopuksi ostin kuutioita joissa oli chiliä, aivan liian tulista, muut maut eisen jälkeen maistuneetkaan. Rucoka on unohtunu pois luettelosta. Nam.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Minulle tuo salaattisi olisi lounas ja enemmänkin. Tai päivällinen jos lounas olisi lämmin ruoka.
Olen mies. 171cm/77kg. Hoidan lihaskuntoani 6:na päivänä viikossa. Normaalisti keskiviikko ja sunnuntai ovat rankemmat päivät koska silloin panostan ke. kyykyt normitangolla jonka paino kapealla pyramidilla käy 150 kilossa. Sunnuntaisin maastaveto jolloin pyramidimaksimi on 160kg.
Muina päivinä pienet lihasryhmät vaihdellen ja yhtenä päivänä lisäksi aerobiset jumputukset.
Rasva 12.8%. Viitealue 10 - 20. Vatsaontelo 55,5. Yleinen tavoite 100 tai alle.
Paikallisen liikuntaorganisation INBODY tulostus 17.06. 2024. Klo 8,30.
Kulutukseni pelkästään elintoimintojen ylläpitämiseksi on 1819 kcal.
En väitä noita absoluuttisiksi totuuksiksi mutta käyn samassa paikassa, samassa tilanteessa vuosittain ja mielenkiintoni kohde on tapahtuneissa muutoksissa. Anonyymi kirjoitti:
Olen mies. 171cm/77kg. Hoidan lihaskuntoani 6:na päivänä viikossa. Normaalisti keskiviikko ja sunnuntai ovat rankemmat päivät koska silloin panostan ke. kyykyt normitangolla jonka paino kapealla pyramidilla käy 150 kilossa. Sunnuntaisin maastaveto jolloin pyramidimaksimi on 160kg.
Muina päivinä pienet lihasryhmät vaihdellen ja yhtenä päivänä lisäksi aerobiset jumputukset.
Rasva 12.8%. Viitealue 10 - 20. Vatsaontelo 55,5. Yleinen tavoite 100 tai alle.
Paikallisen liikuntaorganisation INBODY tulostus 17.06. 2024. Klo 8,30.
Kulutukseni pelkästään elintoimintojen ylläpitämiseksi on 1819 kcal.
En väitä noita absoluuttisiksi totuuksiksi mutta käyn samassa paikassa, samassa tilanteessa vuosittain ja mielenkiintoni kohde on tapahtuneissa muutoksissa.Juu. Aktiivinen kuntoiluharrastus lihasmassan kasvatuksineen ja rasvanpolttoon/protskujen saantiin aiheuttaa sen että ruokavalioon häytynee kiinnittää enemmänkin huomiota.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Juu. Aktiivinen kuntoiluharrastus lihasmassan kasvatuksineen ja rasvanpolttoon/protskujen saantiin aiheuttaa sen että ruokavalioon häytynee kiinnittää enemmänkin huomiota.
Lihasmassan kasvatus?! 80v ikäisellä ukolla viimeiset 15 vuotta ovat olleet miinuksen puolella. Väittämä loputtomasta voimien ja lihasten kasvusta on älytön!
78v ikäisenä painoin 90kg ja mave oli 180kg.
75v iässä paino 91kg ja mave 200kg.
Ikuisen edistymisen periaatteellahan oikealla harjoittelulla pitäsi mavettaa 9-kymppisenä ainakin 220kg mutta tahvokin tajuaa ajatuksen älyttömyyden.
Ravinto on jo aikanaan muotoutunut miettimättäkin harrastukseen sopivaksi paitsi viime vuosina on makea alkanut maistumaan.
Lihasmassa on seurausta, ei tavoite. Aikanaan tavoitteena oli teho. Havainnollistuu painonnoston olympialajeissa. Paljon rautaa räjähtävällä suorituksella loppuasentoon.
Ikääntyminen on vienyt räjähtävyyden ja kimmoisuuden. Liikkuvuus heikentynyt ja toinen lonkkanivel ryhtynyt protestoimaan. Tarttee vaan elää muinaisten vuosien muistoissa.
Ps. Vaimoni tukee varauksetta kuntoiluharrastustani. Jostakin syystä? Anonyymi kirjoitti:
Lihasmassan kasvatus?! 80v ikäisellä ukolla viimeiset 15 vuotta ovat olleet miinuksen puolella. Väittämä loputtomasta voimien ja lihasten kasvusta on älytön!
78v ikäisenä painoin 90kg ja mave oli 180kg.
75v iässä paino 91kg ja mave 200kg.
Ikuisen edistymisen periaatteellahan oikealla harjoittelulla pitäsi mavettaa 9-kymppisenä ainakin 220kg mutta tahvokin tajuaa ajatuksen älyttömyyden.
Ravinto on jo aikanaan muotoutunut miettimättäkin harrastukseen sopivaksi paitsi viime vuosina on makea alkanut maistumaan.
Lihasmassa on seurausta, ei tavoite. Aikanaan tavoitteena oli teho. Havainnollistuu painonnoston olympialajeissa. Paljon rautaa räjähtävällä suorituksella loppuasentoon.
Ikääntyminen on vienyt räjähtävyyden ja kimmoisuuden. Liikkuvuus heikentynyt ja toinen lonkkanivel ryhtynyt protestoimaan. Tarttee vaan elää muinaisten vuosien muistoissa.
Ps. Vaimoni tukee varauksetta kuntoiluharrastustani. Jostakin syystä?No ehkä ei sinulla enää mut monella monella muulla ruokavalio liittyy vahvasti kuntosaliharjoitteluun.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
No ehkä ei sinulla enää mut monella monella muulla ruokavalio liittyy vahvasti kuntosaliharjoitteluun.
Ikään katsomatta on järkevästi suunniteltu ja toteutettu ravinnon koostumus, määrä ja ajoitus oleellinen osa tavoitteellista kuntoilua!
Tavoite saattaa olla näivettymisen hidastaminen ja tiettyjen biologisten toimintojen jonkin tason säilyminen.
Jos en olisi suunnitellut puuhasteluani niin en olisi enää hengissä!
Eräs tärkeä asia. Kun kuntoilen tavoitteellisesti niin en ota. Juhlapyhät ovat luku sinänsä. Anonyymi kirjoitti:
Ikään katsomatta on järkevästi suunniteltu ja toteutettu ravinnon koostumus, määrä ja ajoitus oleellinen osa tavoitteellista kuntoilua!
Tavoite saattaa olla näivettymisen hidastaminen ja tiettyjen biologisten toimintojen jonkin tason säilyminen.
Jos en olisi suunnitellut puuhasteluani niin en olisi enää hengissä!
Eräs tärkeä asia. Kun kuntoilen tavoitteellisesti niin en ota. Juhlapyhät ovat luku sinänsä.No näin mutta ehkä olet tavallista sitoutuneempi aiheeseen kirjoitustesi perusteella. Useimmat ei mutta hyvä kun sinä jaksat jos oletvtodennut sen itsellesi hyväksi.
- Anonyymi
Näen jäniksiä tontillani lähes päivittäin, en kuitenkaan halua olla jänis ja syödä kuin jänis...
- Anonyymi
Ole sitten vaikka elefantti, lehmä tai kirahvi. Nekin pärjäävät kasviksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ole sitten vaikka elefantti, lehmä tai kirahvi. Nekin pärjäävät kasviksilla.
Ihmisellähän on märehtiän hampaat ja pötsi ja kakskertamaha, josta ne kasvikset uudelleen palaavat suuhun märehdittäväksi😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisellähän on märehtiän hampaat ja pötsi ja kakskertamaha, josta ne kasvikset uudelleen palaavat suuhun märehdittäväksi😂
Vain pieni osa eläinkunnan kasvissyöjistä on märehtijöitä, esim. klo 00:16 kommentissa mainittu elefantti ei ole märehtijä. Aikuinen afrikannorsu tarvitsee heinää 100- 150 kg/pv eli 3000- 4500 kg kuukaudessa, norsun energiankäytön hyötysuhde on hyvin heikko, luokkaa 40 %. Tällä heinämäärällä ruokittaisiin navetassa 6-8 lypsävää lehmää.
Syömisen historiaan se olisi voinut olla huomattavasti toisenlainen, nyt mennään lähellä suosituksia. Salaatin määrä ei lähelle suosituksia, hedelmät ja juurekset sitten leipä, kaura ja ruisleipä jos leipä on hyvän makuista ei se paljon kaipaa lisukkeita päälle.
Jokainen tekee itselleen selväksi mikä sopiva suositus, ruokatottumusta ei hetkessä muuteta itsellä vienyt useamman vuoden. Kun joutuu käymään verikokeissa monta kertaa vuodessa voi päätellä mikä merkitys on mitä suuhunsa laittaa, omalta kohdalta maksa-arvoissa menty kohti normaalia, muissa arvoissa ei ainakaan huonompaan suuntaan.
Tänään aion valmistaa eka kertaa porkkanalaatikkoa kun on tuota joutoaikaa.- Anonyymi
Noinhan onkin helppo noudattaa suosituksia kun ne itse itselleen sopiviksi laatii...olet sinä vaan melkoinen nero...
Juuri näin. Jokainen muokkaa itselleen sopivan ruokavalion mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan.
Minä otin illalla pakasteesta sulamaan lohipalasen. Teen uunilohta lisukkeineen yhden pellin taktiikalla. Pakastepussista uunijuureksiav ossa myös perunalohkoja mukana. Yksinkertaista hyvää.Anonyymi kirjoitti:
Noinhan onkin helppo noudattaa suosituksia kun ne itse itselleen sopiviksi laatii...olet sinä vaan melkoinen nero...
Mitään neroutta vaadita, helpoin olisi jos ei tarvitsisi välittää mitä syö.
- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Mitään neroutta vaadita, helpoin olisi jos ei tarvitsisi välittää mitä syö.
Kaikkiruokaisia on aika vähän nykyään.
- Anonyymi
kaikilla ei ehkä ole käteistä rahaakaan totekuttaa jos kaikki rahat menee tärkeimpiin ravintoaineisiin eli proteiiniin ja c-vitamiinipillereihin jotta keripukki-tautikaan ei w.
kuujybrajtvtrrlntts rykee his eu stl ruuttövöstu kugaa ha auvitiunnubbitjub kajjaavat,- Anonyymi
Syöt terveellisesti et tarvitse mitään vitamiini pillereitä joitten hyödyllisyys on kyseenalaista.
- Anonyymi
Huvittavaa sinänsä kaikki vitamiini pillereiden syömiset esin C vitamiini ei useinkaan ole mitenkään tarpeellista kenellekkään. Ei keho ota sitä edes vastaan silloin kun sitä ei tarvita, mutta sen sitten vaan virtsaa ulos. En itse ole koskaan syönyt mitään lisukkeita purkeista ja arvot ovat olleet aina normaalit.
Joten ei tulisi mieleenkään maksella asioista mistä ei ole hyötyä ihmiselle.
Mutta se joka haluaa tukea tätä teollisuutta makselkoon . Omiaan kuluttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittavaa sinänsä kaikki vitamiini pillereiden syömiset esin C vitamiini ei useinkaan ole mitenkään tarpeellista kenellekkään. Ei keho ota sitä edes vastaan silloin kun sitä ei tarvita, mutta sen sitten vaan virtsaa ulos. En itse ole koskaan syönyt mitään lisukkeita purkeista ja arvot ovat olleet aina normaalit.
Joten ei tulisi mieleenkään maksella asioista mistä ei ole hyötyä ihmiselle.
Mutta se joka haluaa tukea tätä teollisuutta makselkoon . Omiaan kuluttaa.Ilmeisesti tiedät vaikka d-vitamiinitasosi ja sen mikä on riittävä taso, jonka pääasiallinen lähde on auringonvalo jota täällä pohjolassa ei saada tarpeeksi talviaikaan. Yleensä nämä puutosten seuraukset tulevat ajanmyötä erilaisina terveyteen liittyvinä ongelmina ja se näkyy ikääntyneiden ihmisten toimintakyvyssä kun jotkut 60 kymppiset alkavat jo kulkemaan erilaisten rollaattorien kanssa liikenteessä.
Ruokavalio on kaiken a ja o terveyden perustana, mutta edellyttää tietoisuutta jota ei välttämättä saa kuin omien selvitysten kautta etenkin siitä mitä kannattaa syödä ja mitä kannattaa jättää syömättä. Viralliset ruokavaliosuositukset kun kehottavat käyttämään näitä kasvispohjaisia rasvoja etenkin ultraprosessoidut siemenöljyt joita lisätään lähes kaikkiin einesruokiin, margariineihin, leivonnaisiin, ym. ym. Eläinrasvoja kehotetaan välttelemään eli sitä rasvaa joka on ihmiskehon luonnollinen rasva.
Laitan tähän tohtori Chris Knoppen pitämän luennon, jossa perustellaan hyvin miksi näitä rasvoja ei pitäisi käyttää ravintona. Valitasemalla tekstitykset ja sen jälkeen asetuksista automaattisen käännöksen saa ymmärrettävän suomenkielisen tekstityksen näkyviin. Kannattaa katsoa tämä vajaa tunnin pituinen esitys n. 45min
https://www.youtube.com/watch?v=7kGnfXXIKZM
- Anonyymi
Miksi kenenkään pitäisi tilittää kellekkään mitä syö, kai nyt jokainen tietää mitkä ruuat ovat terveellisiä ja etekkin mitkä sopivat juuri itselle. Niin että kaikille ei sovi mitkään vihannekset ollenkaan , riippuu sekin niin monesta asiasta . , joten kukin tavallaan .
- Anonyymi
Saahan sitä kysellä, ei näihin mikään tilityspakko ole kommentoida!
- Anonyymi
En todellakaan syö. Syön vain sitä mitä pystyn syömään ilman vatsanväänteitä ja ilmavaivoja ja mistä ei suuni mene rikki .Myös allergia rajoittaa. Hyvin olen hengissä selvinnyt ja veriarvotkin kunnossa. Helppoa kun saan itse päättää mistä ruokani teen ja riittää se yksi lämmin ateria päivässä.
- Anonyymi
Lääkäritkin suosittelee kuulijan vastuulle jää sitten muu, se on hyvä ettei ole pakko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkäritkin suosittelee kuulijan vastuulle jää sitten muu, se on hyvä ettei ole pakko.
Lääkärit ei ole ravintoasiantuntijoita.
- Anonyymi
Allergiat rajoittavat tavattomasti sitä miten saa syödä . Onneksi tiede on niin kehittynyt että nykyään osataan nämä allergia asiat toisella tavalla kun ennen.kauan sitten eräs tuttu poti pahaa allergiaa, ei viety lääkäriin koskaan . Kuoli allergisen kohtaukseen alla 40 vuotiaana .
Itse pidän esim kananmunasta, vaan en voi sitä syödä Joskus oikein pistää vihaksi kun ei voi .
Monella lapsella on nykyään ruoka aine allergioita , ne ivat lisääntyneet viime aikoina . Muistan kun täytin pyöreitä niin olin tehnyt voileipä kakun myös kahta vierasta ajatellen gluteettomana jotenkin meni niin ettei se kakku edes tullut pöytään ja nämä allergiset söivät sitä tavallista . Mutta kumpikaan ei saanut onneksi oireita. Selitin tarjoilijalle jälkeen päin että se toinen kakku oli tarkoitettu allergisille . Se minun olisi tietysti ollut sanottava hänelle etukäteen tottakai tiedoitin molemmille mikä virhe oli päässyt tulemaan , ei tuntunut kivalta ajatus että aiheuttaa jollekkin sairauskohtausta. Onneksi kaikki meni hyvin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Allergiat rajoittavat tavattomasti sitä miten saa syödä . Onneksi tiede on niin kehittynyt että nykyään osataan nämä allergia asiat toisella tavalla kun ennen.kauan sitten eräs tuttu poti pahaa allergiaa, ei viety lääkäriin koskaan . Kuoli allergisen kohtaukseen alla 40 vuotiaana .
Itse pidän esim kananmunasta, vaan en voi sitä syödä Joskus oikein pistää vihaksi kun ei voi .
Monella lapsella on nykyään ruoka aine allergioita , ne ivat lisääntyneet viime aikoina . Muistan kun täytin pyöreitä niin olin tehnyt voileipä kakun myös kahta vierasta ajatellen gluteettomana jotenkin meni niin ettei se kakku edes tullut pöytään ja nämä allergiset söivät sitä tavallista . Mutta kumpikaan ei saanut onneksi oireita. Selitin tarjoilijalle jälkeen päin että se toinen kakku oli tarkoitettu allergisille . Se minun olisi tietysti ollut sanottava hänelle etukäteen tottakai tiedoitin molemmille mikä virhe oli päässyt tulemaan , ei tuntunut kivalta ajatus että aiheuttaa jollekkin sairauskohtausta. Onneksi kaikki meni hyvinVatsavaivoja on ollut ihmisillä aina kautta aikojen, ei mitään uutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vatsavaivoja on ollut ihmisillä aina kautta aikojen, ei mitään uutta.
Allergioita ilmenee muillakin oireilla kuin vatsavaivoina, eikä kaikki vatsavaivat ole allergiaa. Yleensä ne vatsavaivat johtuu ihan muusta kuin allergiasta...... nimim kokemusta on
- Anonyymi
800 g päivässä mitä tahansa ruokaa olisi jo paljon, tuollainen määrä jotain salaatteja on jo käsittämätön määrä päivittäin syötäväksi. Lähes 300 kg salaattia vuodessa, ei kiitos.
- Anonyymi
Ehkä isokokoinen jotenkin vois tuon määrän onnistua sulattamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä isokokoinen jotenkin vois tuon määrän onnistua sulattamaan.
Tarkoittanet hirveä, muita riittävän isoja ei luontokappaleistammekaan löydy?
Tuo 800g sisältää myös hedelmät ja marjat ei pelkästään kasviksia. Minustakin 500g ssakin on monilla tekeminen.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Tuo 800g sisältää myös hedelmät ja marjat ei pelkästään kasviksia. Minustakin 500g ssakin on monilla tekeminen.
Marjat ja hedelmät ovat kasviksia.
Anonyymi kirjoitti:
Marjat ja hedelmät ovat kasviksia.
Nii onki mutta nyt oliki kyse siitä et on hirveä annos syödä 800g salaattia🤣.
Siis kirjoitin väärin, tarkoitin ei pelkästään salaattia.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittanet hirveä, muita riittävän isoja ei luontokappaleistammekaan löydy?
Kyllä joku iso uros syö tuon määrän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä joku iso uros syö tuon määrän.
Joo, hirviuros.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, hirviuros.
Hirvi oli olympia-ampujana oiva ja taitava.
- Anonyymi
Tasan yksi hopeamitali olympialaisista!
- Anonyymi
Kova saavutus, se on tarkkaa puuhaa.
- Anonyymi
Ei siinä uudessa ravitsemussuosituksessa ole sanottu kuinka monta sataa grammaa pitäisi syödä vihanneksia, vaan:.
1. Pääosin kasvipohjainen ruokavalio, joka sisältää runsaasti vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, palkokasveja, perunoita ja täysjyvätuotteita.
2. Riittävästi kalaa ja pähkinöitä.
3. Kohtuullisesti vähärasvaisia maitotuotteita.
4. Rajoitetusti punaista lihaa ja siipikarjan lihaa.
5. Mahdollisimman vähän prosessoitua lihaa, alkoholia ja prosessoituja elintarvikkeita, jotka sisältävät suuria määriä rasvaa, suolaa ja sokeria.
Nuo tiedot kopioitu ilta-sanomien terveys osastolta.
Olen itse jättämässä nuo prosessoidut lihatuotteet, varsinkin leikkeleet jotka pakattu valmiiksi pusseihin. Kauhistuin yhtenä päivänä tarkastellessani ostoskuittia joka sisälsi muun muassa aivan tavallisen siivutetun leikkelepakkauksen, jota kutsutaan medvurstiksi, kilohintaa. Hirvitti aivan kun kilohinnaksi tuli yli 25€.
Melkein naurattaa kun harmitellut hedelmien ja vihannesten kilohintaa joka ylittänyt 2,5€Kasviksia suositellaan nyt monipuolisesti vähintään 500–800 grammaa päivässä – tai enemmän. Kyse on vihanneksista, juureksista, hedelmistä ja marjoista. Perunaa ei kuitenkaan tähän joukkoon lueta, sillä se lasketaan suosituksissa hiilihydraattilisäkkeeksi. Aiemmin kasvissuositus on ollut vähintään 500 grammaa päivässä.
Iltasanomat.fi
- Anonyymi
En noudata. Seuraan esi-isieni ja -äitieni ruokavaliota hiukan soveltaen. Läskiä ei lihaa kyllä. Voita leivän päälle pannulle öljyä. Liha voi myös olla kanaa tai kalaa. Maalaistäysjyväruisleipää. Paperipussissa. Leivotaan Ruovedellä.
Kananmunia. Kukkakaali, yms kypsennettävät soveltuvat myös. Kurkku, tomaatti ja salaatti OK.
Vaakaa kirjevaakasta puhumattakaan en käytä.
Näillä spekseillä vanhukset eli over 90.
Viinasta ja tupakankulutuksesta en mainitse tässä.- AnonyymiUUSI
Ei voi moittia tuota.
- AnonyymiUUSI
En tiedä tarkoin edes isovanhempieni ruokavaliota, saati sitten esi- isieni!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1127330- 475286
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa572979Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72463Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101488Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1921359Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921083Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3111020Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?226963Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30896